Obnoviť stránku
Google Stadia; wallpaper: cover

Google Stadia: Všetko, čo vieme

Špeciál: • Autor: Filip Němec

Google vstúpil so svojou streamovacou službou na trh už koncom roka 2019, na Slovensku a v Českej republike je však Stadia dostupná až od decembra minulého roka. Ako hranie hier bez nutnosti vlastniť výkonný herný počítač alebo konzolu funguje, čo všetko na hranie prostredníctvom Google Stadia potrebujete, aké hry ponúka a koľko vás to bude stáť, sa dozviete v tomto článku.


Alza Magazín

Najnovšie updaty

(13. 1. 2020) Článok vytvorený, obsahuje základné informácie o Google Stadia a ako služba funguje, koľko stojí predplatné, ako a na ktorých zariadeniach možno hrať, požiadavky na rýchlosť pripojenia a aké tituly služba ponúka.


Google Stadia: Všetko, čo vieme – OBSAH

Čo je Google Stadia a ako funguje

Google Stadia je herná streamovacia služba umožňujúca hrať najnovšie hry bez nutnosti vlastniť výkonný počítač alebo konzolu. Hrať môžete na televízore, bežnom počítači alebo dokonca na mobilnom telefóne či tablete. Predstaviť si túto službu môžete ako herný Netflix či HBO GO. Na Slovensku a v Českej republike okrem Google Stadia fungujú aj ďalšie herné streamovacie služby ako xCloud v rámci Xbox Game Pass alebo GeForce Now od Nvidie.

Výmenou za nutnosť vlastniť iba ľubovoľné zobrazovacie zariadenie (monitor a obyčajný PC, televízor či mobil alebo tablet) a herný ovládač, je potrebné kvalitné internetové pripojenie. Hra samotná totiž beží na serveroch Google a k vám sa pomocou internetu presúva výsledný obraz. Dokonca nie je potrebné nič sťahovať ani inštalovať. Ak vám bude stačiť nižšia kvalita obrazu a menej funkcií, za službu Google Stadia nemusíte nič platiť, je však potrebné zakúpiť si digitálnu verziu jednotlivých titulov. Ako Google Stadia funguje, koľko stojí platené členstvo, aká je požadovaná minimálna rýchlosť internetu, aké sú podporované zariadenia, a samozrejme ktoré hry v knižnici Google Stadia nájdete, zistíte v nasledujúcich kapitolách.

Google Stadia – Official Launch Trailer

Hranie na Google Stadia je výhodné pre hráčov, ktorí nechcú kvôli novým hrám kupovať výkonný hardvér. Stačí im len internetový prehliadač, ovládač a dostatočne rýchle pripojenie.

Zdroj: Gamespot

Koľko Google Stadia stojí


Stadia vám vďaka výkonným serverom Google umožní hrať aj tie najnovšie hry pomocou cloudu, rovnako ako ďalšie streamovacie služby ako Microsoft xCloud, Nvidia GeForce Now alebo PlayStation Now (u nás zatiaľ nedostupné). Na rozdiel od väčšiny spomínaných služieb však Stadia prichádza s iným obchodným modelom. Nestačí vám totiž iba predplatné Google Stadia, ktorého platená verzia Stadia Pro aktuálne stojí 9,99 € za mesiac, ale musíte si tiež jednotlivé tituly kúpiť. Oproti tomu napríklad konkurenčný xCloud ponúka knižnicu s viac ako 300 hrami za 9,99 € za mesiac, avšak bez nutnosti čokoľvek ďalej platiť.

Okrem plateného Stadia Pro predplatného však Google ponúka aj predplatné zadarmo, ktoré však výsledný obraz obmedzí iba na Full HD rozlíšenie. Stadia Pro potom podporuje 4K rozlíšenie s 60 fps, HDR a priestorový zvuk. V oboch prípadoch si však hry, ktoré chcete prostredníctvom Stadie hrať, musíte kúpiť v obchode Google Stadia. Výhodou Stadia Pro predplatného je okrem vyššej kvality obrazu a zvuku aj knižnica niekoľkých desiatok hier, medzi nimi napríklad Celeste, Gylt, Hitman 1, Superhot či Jotun, ktoré si už nemusíte kupovať a sú v cene predplatného Stadia Pro. V budúcnosti plánuje Google hry dostupné v členstve Stadia Pro bez ďalších poplatkov rozširovať.

Google Stadia; screenshot: skúšobné obdobie v SK

Rovnako ako pri podobných službách môžete aj Google Stadia vyskúšať v rámci predplatného Stadia Pro zadarmo.

Zdroj: Google Stadia

Na akých zariadeniach a s akým ovládačom môžete hrať?


Google Stadia funguje na osobných počítačoch, mobilných telefónoch (v súčasnosti len s OS Android) a televízoroch. Nižšie si vysvetlíme, ako na jednotlivých zariadeniach Google Stadia spustiť a ktoré modely v prípade mobilných telefónov sú podporované.

Na PC možno väčšinu titulov hrať pomocou myši a klávesnice. K PC a mobilným telefónom je možné tiež pripojiť väčšinu súčasných gamepadov (Xbox ovládač, DualShock 4 od PS4 a ďalšie), ich kompletný zoznam nájdete tu. Na TV možno teraz hrať iba so Stadia ovládačom, ktorý je nutné dokúpiť samostatne. Aktuálne sa však u nás oficiálne nepredáva a budete tak musieť zamieriť na zahraničné eshopy.

Google Stadia na počítači

V súčasnosti je najdostupnejšie a najjednoduchšie streamovať hry vďaka Stadii na počítači. Potrebovať budete Google účet, ktorý má dnes už snáď každý (a ak ho nemáte, založiť si ho môžete priamo na stadia.com) a prehliadač Google Chrome. Ak váš počítač podporuje Google Chrome, podporuje tiež Stadia, hrať tak môžete okrem PC s OS Windows tiež napríklad na iMacu alebo Chromebooku. Do prehliadača stačí zadať adresu stadia.com a následne sa vám spustí už samotné používateľské prostredie služby. Hrať budete môcť klasicky pomocou myši a klávesnice, či káblom pripojeným herným ovládačom.

Google Stadia na mobilnom telefóne

Čo sa podporovaných modelov týka, tu Stadia zaostáva za svojou konkurenciou od Microsoftu. V súčasnosti totiž Google Stadia funguje na telefónoch Google Pixel a novších modeloch od Samsungu, OnePlus a niekoľkých málo mobilných telefónoch od Asusu a Razeru. Kompletný zoznam aktuálne podporovaných telefónov nájdete nižšie alebo tu.

Vo všetkých prípadoch ide o zariadenia s OS Android, iOS zatiaľ Google Stadia nepodporuje. Na podporovanom telefóne postačí stiahnuť Google Stadia aplikáciu z Google Play. Hrať možno so všetkými podporovanými ovládačmi. Tie najpoužívanejšie, ako je Xbox ovládač alebo DualShock 4 ovládač, je možné prepojiť pomocou bluetooth. Stadia ovládač funguje iba v prípade, že je pripojený káblom.

  • Pixel 2, 2XL, 3, 3XL, 3a, 3a XL, 4, 4XL
  • Samsung S8, S8+, S8 Active, Note 8
  • Samsung S9, S9+, Note 9
  • Samsung S10, S10+, Note 10, Note 10+
  • Samsung S20, S20+, S20 Ultra
  • OnePlus 5, 6, 7, 7 Pro, 7 Pro 5G, 8, 8 Pro, Nord
  • OnePlus 5T, 6T, 7T, 7T Pro, 7T Pro 5G
  • Asus ROG Phone, ROG Phone II, ROG Phone III
  • Razer Phone, Razer Phone II

Google Stadia na televízore

U nás na Slovensku a v Českej republike je v súčasnosti streamovanie hier na televízore so službou Google Stadia ťažko dostupné. Hranie by mal síce podporovať každý novší televízor, k tomu však budete potrebovať multimediálne centrum Google Chromecast Ultra a Stadia ovládač. Ostatné gamepady nie sú aktuálne podporované. Bohužiaľ Stadia ovládač sa u nás zatiaľ oficiálne nepredáva, zaobstarať ho však môžete prostredníctvom zahraničných internetových obchodov. Potom budete potrebovať Google účet a mobilný telefón, vďaka ktorému spárujete Chromecast Ultra so Stadia ovládačom. Na to je potrebná Google Stadia aplikácia, ktorá je pre potreby spárovania ovládača dostupná tiež na iOS.

Google Stadia; screenshot: hry

Google Stadia v súčasnosti podporuje počítače, televízory a niektoré mobilné telefóny so systémom Android.

Zdroj: Google Stadia

Aké pripojenie potrebujete na hranie?


Pre komfortné hranie je potrebné kvalitné internetové pripojenie, bez ktorého bude dochádzať k oneskoreniam, kolísaniu fps a ďalším nepríjemnostiam. Podľa oficiálnych stránok Google Stadia vyžaduje služba aspoň 10 Mb/s a lepšie. Na hranie v 4K rozlíšení v rámci Stadia Pro predplatného potom 35 Mb/s a vyššie. Ak si nie ste istí kvalitou svojho pripojenia, môžete si ho otestovať na tejto stránke, kde sa rovno dozviete, či je vaše pripojenie pre streamovanie hier dostatočne silné.

V našich končinách už našťastie poskytovatelia internetu neobmedzujú spotrebované množstvo dát, aj napriek tomu by vás ale dátová nenásytnosť Stadie mala zaujímať v prípade, že budete hrať na svojom mobilnom telefóne alebo tablete a budete využívať mobilné dáta. Pri hraní v rozlíšení 720p (HD ready) spotrebujete až 4,5 GB za hodinu, pri 1 080p (Full HD) až 12,6 GB a pri 4K až 20 GB za hodinu.

Google Stadia; screenshot: potřebná rychlost připojení

V akej kvalite si budete môcť hranie užiť závisí najmä od rýchlosti vášho pripojenia.

Zdroj: Google Stadia

Aké hry sú na Google Stadia dostupné?


Na svoj účet Google Stadia si môžete priradiť takmer všetky hry veľkých vydavateľov a veľký počet nezávislých titulov. Všeobecne možno povedať, že okrem konzolových exkluzivít sa v streamovanej podobe môže objaviť takmer čokoľvek, pretože vydavatelia tak získajú ďalší distribučný kanál pre svoje projekty. Napr. podporu Google Stadia proklamoval francúzsky Ubisoft ihneď pri jeho oznámení, a preto si na Stadii zahráte napríklad Assassin's Creed Valhalla alebo Immortals Fenyx Rising.

Na svoje si prídu tiež fanúšikovia športových hier (NBA 2K20, PGA Tour 2K21), akčných adventúr (Red Dead Redemption 2, Star Wars Jedi: Fallen Order), bojoviek (Mortal Kombat 11, Samurai Shodown), soulsoviek (Sekiro: Shadows Die Twice), strieľačiek (Doom Eternal, Serious Sam 4, Metro Exodus) či súčasných lahôdok (Cyberpunk 2077). Google Stadia sa nebojí ani predbežných prístupov, takže si môžete vyskúšať napr. Baldur's Gate 3. Katalóg ponúkaných hier sa postupne rozrastá a ich kompletný zoznam si môžete prezrieť na oficiálnych stránkach.

Google Stadia; screenshot: Gylt Google Stadia; screenshot: Assassin's Creed Valhalla Google Stadia; screenshot: Cyberpunk 2077

Obrázok 1: Jednou z mála exkluzivít Google Stadia je adventúra Gylt. Obrázok 2: V knižnici Stadie tiež nájdete väčšinu nových hier od Ubisoftu. Obrázok 3: A rovnako tak aktuálny hit Cyberpunk 2077.

Zdroj: Tequila Works, Ubisoft, CD Projekt

i Mohlo by vás zaujímať

To sú teda všetky podstatné informácie, ktoré v súčasnej chvíli o Google Stadia máme. Tento špeciál budeme pravidelne aktualizovať s tým, ako sa budú objavovať nové detaily nielen z oficiálnych zdrojov.

• Zdroje: Google Stadia


Čo sme skôr napísali o Google Stadia

Google Stadia – Novinky

  1. (14. 7. 2020) ŠPECIÁL: Stadia Connect: do knižnice Stadia mieria ďalšie hry, dve z nich sú exkluzivity
  2. (9. 4. 2020) Google Stadia si možno vyskúšať úplne zadarmo, v SR však stále nie
  3. (5. 3. 2020) Google zakladá ďalšie štúdio, povedie ho produktová riaditeľka God of War
  4. (21. 2. 2020) Google Stadia pridal do podporovaných zariadení mobily od Samsungu, Razeru a Asusu
  5. (19. 1. 2020) Vývojár exkluzivity Gylt verí, že Stadia aj ostatné streamovacie služby uspejú
  6. (3. 1. 2020) Autorov Journey to the Savage Planet kúpil Google, vytvárať budú hry exkluzívne pre Stadiu
  7. (25. 11. 2019) Oslavy budúcnosti hrania sa odkladajú – Google Stadia nezažila dobrý štart
  8. (18. 11. 2019) Stadia nedodržala sľuby, chýbajú jej skôr avizované funkcie aj hry
  9. (12. 11. 2019) Stane sa Red Dead Redemption 2 vlajkovou loďou?
  10. (29. 10. 2019) Google oznámil otvorenie Stadia Games and Entertainment štúdia
  11. (21. 10. 2019) November urobí radosť vyvoleným hráčom so silným internetovým pripojením

ŠPECIÁL: Stadia Connect: do knižnice Stadia mieria ďalšie hry, dve z nich sú exkluzivity

• Update: 14. 7. 2020 • Autor: Filip Němec

Náhradný program zrušenej E3 pokračuje, po akciách Xbox 20/20, PlayStation 5: Future of Gaming a Ubisoft Forward mala svoju konferenciu streamovacia služba Google Stadia. Jej knižnicu podporovaných hier obohatí celkom 16 titulov, z ktorých dve patria medzi exkluzivity tejto streamovacej platformy. Okrem toho potom Google konečne sprevádzkoval niektoré sľubované funkcie.



Google Stadia si možno vyskúšať úplne zadarmo, v ČR však stále nie

• Update: 9. 4. 2020 • Autor: Filip Němec

Streamovacia služba Google Stadia spustila bezplatne dostupnú verziu, pri ktorej je možné využívať jej služby zadarmo, stále je však potrebné zaplatiť jednotlivé tituly. Google zároveň pre všetkých používateľov takzvaného Base predplatného pripravil akciu, vďaka ktorej dostanú prístup k platenému Stadia Pro predplatnému na dva mesiace zadarmo.




Google zakladá ďalšie štúdio, povedie ho produktová riaditeľka God of War

• Update: 5. 3. 2020 • Autor: Filip Němec

Po nákupe Typhoon Studios a založeni vlastného štúdia v Montreale Google opäť rozširuje svoje rady. Novo vzniknuté štúdio v Californii Playa Vista povedie Shannon Studstill, ktorá bola produktovou riaditeľkou predminulého hitu God of War a predtým pôsobila napríklad v Electronic Arts. Štúdio Playa Vista sa má zamerať na tvorbu veľkých aj malých exkluzívnych titulov pre Google Stadia a tiež na spoluprácu s ďalšími vývojárskymi štúdiami.



Google Stadia pridal do podporovaných zariadení mobily od Samsungu, Razeru a Asusu

• Novinka: 21. 2. 2020 • Autor: Jakub Němec

Podľa mnohých odborníkov na herný trh sa budúcnosť hrania rysuje predovšetkým v podobe streamovacích služieb. O tomto fakte sa nás snaží presvedčiť nielen Google so svojou službou Stadia, ale aj Phil Spencer (sympaťák zodpovedný za hernú sekciu v Microsofte, pravdepodobne navždy spojený s Xboxom), Nvidia (výrobca kariet a prevádzkovateľ služby GeForce Now) a ďalšie subjekty pôsobiace vo virtuálnom priestore. V minulom roku sa najviac hovorilo o spoločnosti Google, ktorá na jeseň rozbehla službu Stadia, ktorá však nebola príliš dobre prijatá, o čom si napokon môžete prečítať v predošlých článkoch.

Google Stadia; screenshot: Samsung, Razer, Asus
Google Stadia teraz navyše podporuje mobily od spoločností Razer, Samsung a Asus.

Spoločnosť zo Silicon Valley sa nezľakla priemerných a niekedy až negatívnych hodnotení a svoju myšlienku o hraní na akomkoľvek prístroji, kdekoľvek zoženiete dostatočne silné pripojenie k internetu, nevzdáva. V súčasnosti sa zamerala na mobilný trh a okrem googlovských telefónov Pixel začala podporovať tiež vybrané stroje značky Samsung Galaxy (od triedy S8 a vyššie), Razer Phone (1 a 2) a hráčske telefóny od Asusu vedené pod značkou ROG (Republic of Gamers) – zoznam všetkých novo pridaných mobilov nájdete tu. Možno sa to môže zdať relatívne veľký posun, ale Google Stadia bledne vedľa služby xCloud od Microsoftu, pretože tá dokáže odovzdávať streamovaný obraz z hier takmer na akýkoľvek mobilný prístroj.

V súčasnosti však českí a aj slovenskí hráči môžu byť pokojní, pretože Google Stadia zatiaľ funguje len v dvanástich krajinách, medzi ktorými Slovenská republika ani Česká republika nefigurujú. Dúfajme, že keď sa Google rozhodne zaviesť do našich končín svoju streamovaciu službu, bude v oveľa lepšom stave ako teraz a bude mať oveľa širšie portfólio podporovaných strojov. V opačnom prípade zrejme zamierime ku konkurencii z Nvidie alebo Microsoftu, popr. zostaneme verní klasickým počítačom a konzolám.

• Zdroje: community.stadia.com



Vývojár exkluzivity Gylt verí, že Stadia aj ostatné streamovacie služby uspejú

• Novinka: 19. 1. 2020 • Autor: Filip Němec

Raul Rubio, CEO a kreatívny riaditeľ Tequila Works, štúdia stojaceho za jednou z mála Google Stadia exkluzivít s názvom Gylt, opisuje svoju hru v rozhovore pre magazín Game Industry ako „delikátny horor“, čo je veľmi zaujímavý výber slov. Prví majitelia Stadie by totiž toto slovné spojenie použili skôr pre platformu Google Stadia ako takú. Jej štart sa totiž rozhodne nevydaril tak, ako si v Google priali a spolu s nesplnenými sľubmi a technickými problémami Stadia nepôsobí ako inovatívny leader na poli streamovacích služieb, ako sa pôvodne predpovedalo.

Doom; wallpaper: cover
Jedným z častých problémov, ktoré hlásia prví zákazníci, sú prepady snímkovania a „rozpadávanie“ obrazu pri rýchlych akčných hrách ako je Doom.

Rubio možno čakal, že sa rozhovor bude točiť viac okolo ich hry, novinárov ale zaujíma skôr platforma, na ktorej Gylt funguje. Rubio je ohľadom služby Google Stadia veľmi optimistický, nešetrí slovami chvály, hoci zároveň priznáva, že nie je úplne objektívny. „Nemôžem byť objektívny, pretože som bol vo vnútri a viem o mnohých funkciách, ktoré sú super cool a ešte nie sú aktívne,“ hovorí Rubio a dodáva, že by v rozhovore pokračoval napríklad tak za rok, čím možno nepriamo naznačil, kedy sa zásadných noviniek dočkáme.

Rubio: z historického pohľadu streamovanie nefunguje

„Ľudia majú rozhodne právo na to sa obávať. Je to nová technológia, z historického pohľadu streamovanie nefunguje,“ začína Rubio rozhovor trošku skepticky. Rýchlo však ale pokračuje, že podľa neho nadišiel ten správny čas, pretože je tu vhodná technológia, sú tu hráči a je tu aj dostatok obsahu, o ktorý sa vedú „vojny“, čím zrejme myslí súboje o exkluzivity. Stadia má podľa neho veľký potenciál, ktorý zatiaľ nenaplnila a pripomína, že na zlepšovaní služby sa usilovne pracuje. „Je tu pár funkcií, ktoré vás úplne ohromia,“ dodáva Rubio, bez toho aby špecifikoval, o čo by mohlo ísť.

„Je to môj osobný názor, ale je to ako začiatok Steamu, ľudia sa vtedy sťažovali na to, že sťahovanie trvá príliš dlho, že sa samo zastaví a cena je pritom rovnaká ako v prípade krabicových hier,“ približuje Rubio svoj pohľad na aktuálnu situáciu služby Google Stadia, ktorá je, treba povedať, naozaj veľmi podobná. Práve preto si Rubio myslí, že jedného dňa sa pozrieme späť a ľudia už nebudú chápať, prečo sme raz streamovanie hier tak veľmi spochybňovali. Nemyslí pritom výhradne na Stadiu, ale streamovanie hier všeobecne.

Project xCloud; screenshot: logo, hry
Najväčšou konkurenciou pre Stadia je v súčasnosti Microsoft xCloud. Táto služba od Microsoftu síce nemá k dispozícii tak rozmanité architektúry serverov ako Google, zato ale exceluje v ponuke hier.

Akokoľvek sa nám zdá streamovanie hier v 4K rozlíšení a 60 fps dnes stále ako niečo, čo v reálnych podmienkach možno dosiahnuť len veľmi ťažko, je pravda, že s postupom technológií o niekoľko málo rokov, napríklad už len vďaka rozšíreniu 5G siete, môže vyzerať trh so streamovacími službami úplne inak a skutočne sa budeme možno čudovať, prečo sme predtým kupovali drahé herné stroje, keď stačilo iba predplatiť jednu zo služieb a hrať napríklad na tablete. A kdekoľvek! Rýchlosť, s akou prebieha adopcia nových technológií, sa stále zvyšuje, takže to tak skutočne raz môže byť.

Vývoj Gyltu kompletne financoval Google

Rubio potom prezradil aj niekoľko informácií zo zákulisia vývoja hry Gylt a spolupráce s Googlom. Jeho zástupcovia za ním prišli asi pred dvoma rokmi a zo Stadie bol vraj okamžite nadšený. Najviac ho však prekvapilo to, že Google – internetový gigant – od neho chcel príbehovú hru bez online funkcií či multiplayera. Spoluprácu potom Rubio opisuje ako „veľmi otvorený a úprimný dialóg“ a išlo podľa neho o najhladší vývoj, aký kedy v štúdiu zažili.

Spolupráca s Googlom so sebou ale samozrejme nesie aj isté nevýhody. Ich chlebodarca totiž síce zaplatil vývoj hry, avšak cenou za to je exkluzivita pre Stadiu, hoci sa hovorí o tom, že je len dočasná. Ak je však exkluzivita pomyselnou cenou, ktorú štúdio muselo „zaplatiť“, daňou za vernosť Stadii je potom to, že fanúšikovia štúdia Tequila Works, ktoré sa preslávilo najmä plošinovkou Rime, si pre zahranie ich nového titulu musia zaobstarať práve službu Google Stadia.

Gylt; screenshot: logo
Autori akčnej adventúry Gylt si už od začiatku vývoja pochvaľovali najmä to, že môžu svoju hru testovať aj na mobilných telefónoch alebo slabých notebookoch.
Ako sám Rubio priznáva, druhou stranou mince je tiež to, že sa zaviazali úplne novej technológii, množina potenciálneho obecenstva je tak veľmi malá a človek začína v takom bode chápať rozhodnutie Microsoftu zatiaľ nerobiť žiadne exkluzivity pre Xbox Series X. Možno urobíte niečo naozaj skvelé, ale vďaka práve štartujúcej platforme je váš dosah veľmi malý.

Ak je ale niekto, kto podobné technológie má šancu dotiahnuť do fungujúceho stavu, sú to práve firmy ako Google alebo Microsoft so svojou konkurenčnou streamovacou službou xCloud. Google vo svojom snažení neprestáva a okrem vylepšovania technológie pracuje aj na svojej dosť možno najväčšej nevýhode, a tou je samozrejme obsah, v tomto prípade hry. V minulej novinke sme napríklad informovali o kúpe štúdia Typhoon Games, autoroch Journey to the Savage Planet, a dá sa očakávať, že nejde o poslednú akvizíciu.

Google Stadia; screenshot: ovladač
Jednou z mála vecí, ktorú novinári na Google Stadia chvália, je nový ovládač. Ten sa vraj skutočne podaril.

Situácia na poli exkluzívnych Stadia hier by sa navyše mala čoskoro zlepšiť, aspoň to tak sľubuje Google. Do polovice tohto roka totiž má vyjsť viac ako desať titulov, ktoré sa premiérovo ukážu iba na Stadii. O ich názvy sa už však Google nepodelil. Zároveň podľa Googlu do konca roka rozšíri knižnicu Stadie viac ako 120 titulov, čo už by bola slušná ponuka. V najbližších troch mesiacoch dostane táto služba tiež podporu 4K rozlíšenia pri hraní v internetovom prehliadači a ďalšie „asistenčné“ funkcie. Súčasne sa tiež máme dočkať podpory ďalších Android telefónov.

Služba Google Stadia je v prevádzke od 19. novembra, vyskúšať ju ale zatiaľ môžu iba majitelia tzv. Founders edície, pričom prvé zážitky sa pohybujú na škále od „technologická katastrofa“ až po „funguje to prekvapivo dobre, ale musíme si počkať“. Nič iné než čakať nezostáva predovšetkým nám zo Slovenska alebo Českej republiky, kde služba Google Stadia ešte nie je oficiálne dostupná.

• Zdroje: Game Industry, community.stadia.com



Autorov Journey to the Savage Planet kúpil Google, vytvárať budú hry exkluzívne pre Stadiu

• Novinka: 3. 1. 2020 • Autor: Filip Němec

Pri našich redakčných debatách o budúcnosti hrania sa reč vždy stočí k streamovacím službám a podobne ako pri iných herných platformách aj tu nakoniec narazíme na to, že tým hlavným sú hry. V tomto smere z trojice Google Stadia, Microsoft xCloud a PlayStation Now najviac zaostáva práve streamovacia služba od Googlu a jej predstavitelia si to evidentne uvedomujú. Google potrebuje čo najrýchlejšie svoje vlastné exkluzívne tituly a najefektívnejším riešením je kúpa už fungujúcich vývojárskych štúdií. Koniec koncov rovnakou cestou sa vydal aj Microsoft, ktorý v poslednom roku kúpil napríklad štúdio Playground Games (séria Forza Horizon), Obsidian Entertainment (The Outer Worlds, Fallout: New Vegas) alebo Ninja Theory (Hellblade: Senua's Sacrifice).

Google tak do divízie Stadia Games and Entertainment začlenil Typhoon Studios. Vývojári aktuálne pracujúci na survival adventúre Journey to the Savage Planet síce boli nezávislým malý štúdiom, pri kormidle však nájdeme skúsené mená, ktoré stoja za titulmi ako je Assassins Creed 3. Odkúpenie štúdia ale nebude mať na vydanie Journey to the Savage Planet žiadny vplyv, vydavateľom je stále spoločnosť 505 Games a dokonca zatiaľ nie je ani vôbec isté, že sa tento titul objaví na Stadii.

Google Stadia; screenshot: Typhoon Studios
Na akvizíciu sa možno pozerať z dvoch pohľadov. Typhoon Studios fungujú iba od roku 2017, ich prvá hra ešte ani nevyšla a v útrobách štúdia pracujú len približne dve desiatky členov. Keďže však ide v mnohých prípadoch o veteránov herného priemyslu, o štúdiu sa hovorí ako o tíme, ktorý bude vytvárať tie najlepšie AAA hry.

Aktuálne má táto streamovacia platforma iba jedinú exkluzivitu, ktorou je síce zaujímavá a podarená, napriek tomu ale v rámci tohtoročných hier nevýrazná adventúra Gylt. Pretože však Google Stadia funguje zatiaľ len pre malý okruh používateľov, aj Gylt sa možno v budúcom roku pozrie na iné platformy. Pripomeňme, že divíziu Stadia Games and Entertainment vedie Jayde Raymond, ktorá si urobila meno predovšetkým vďaka svojmu pôsobeniu v Ubisofte, odkiaľ spolu s ňou prešlo aj niekoľko ďalších zamestnancov.

Budovanie hernej platformy s vlastnými exkluzívnymi titulmi je však beh na dlhú trať, a ak sa majú preteky medzi Google Stadia a Microsoft xCloud odštartovať naplno už v roku 2020, zatiaľ to vyzerá tak, že aj v roku nadchádzajúcom bude mať Microsoft náskok. Môžeme tak očakávať, že nejde o posledný nákup herného štúdia. Jade Raymond v rozhovore pre magazín Game Industry vyhlásila, že ich cieľom je vytvoriť hneď niekoľko first-party štúdií. Toho docieli buďto lákaním jednotlivých vývojárov do divízie Stadia Games and Entertainment alebo ešte lepšie – kúpou celých už fungujúcich tímov.

• Zdroje: Google Stadia blog, Game Industry, The Verge, US Gamer



Oslavy budúcnosti hrania sa odkladajú – Google Stadia nezažila dobrý štart

• Novinka: 25. 11. 2019 • Autor: Jakub Němec

Schovajte šampanské, revolúcia sa nekoná, teda aspoň zatiaľ. Všetci, ktorí čakali, že spoločnosť Google svojou streamovacou službou Stadia prinesie do našich obývačiek tú najlepšiu interaktívnu zábavu súčasnosti bez ohľadu na výkon našich strojov, musia svoje nadšenie ešte chvíľku odložiť a premýšľať, či nevyužijú služieb Xboxu či PS4 v menšom meradle. Pre Slovenskú republiku to platí určite, pretože Stadia si k nám cestu ešte nenašla a podľa všetkého si na ňu ešte nejaký ten piatok počkáme. Aj tak by sme asi boli na tom veľmi zle s internetovým tokom dát. Recenzenti z novinárskej sféry, ktorých kvalitu pripojenia by väčšina z nás mohla závidieť, si v proklamovaných 4K síce zahrali, avšak obraz nielen že sa občas trhol, ale pri akčných pasážach sa zasekával o poznanie viac.

Rage 2 Google Stadia Gameplay | First Look

Vďaka videu z youtube kanálu Cloud Gaming X môžete posúdiť problémy pri hraní strieľačky Rage 2 s bezprostrednými dojmami streamerov. Sťažujú sa predovšetkým na problém s presnosťou zameriavania a „plávaním“ myši, ale narazíte aj na nepríjemné šklbanie obrazu.

Samozrejmosťou je tak pripojenie cez kábel, na WiFi rovno zabudnite. Oneskorená odozva sa objavovala aj po znížení nárokov na rozlíšenie, predovšetkým pri strieľačkách typu Destiny 2 (prečo preboha dávali ako štartovú hru FPS, ktoré potrebuje bleskové reakcie?!) sa hráči celkom trápili. K tomu sa viaže výstižná poznámka: pri hraní na ovládači sa nedostatky v plynulosti zobrazenia tak neprejavujú, pretože pomocou páčok nemôžete vyvinúť takú rýchlosť ako s myšou v ruke. Inteligentné algoritmy tak môžu ľahšie odhadnúť, kam bude smerovať váš pohyb a daný priestor si „prednačítať“, čo v prípade strelcov s klávesnicou a myšou zbesilo sa premávajúcou po obrazovke tak ľahko nie je možné  a dochádza k výpadkom fps.

Vlna kritiky na knižnicu Stadie

Kvalita streamovania však nie je jediným neduhom, ktorým Google Stadia trpí. Všeobecný nesúhlas sprevádza nutnosť platiť samotnú službu (ak chcete kvalitnejší obraz) a pritom ešte nakupovať do knihovničky jednotlivé hry, ktorých pri spustení služby nebolo nijak závratné množstvo, o čom ste sa už mohli dočítať v našich predchádzajúcich správach. Navyše samozrejme nemáte prístup k dátovým súborom, takže na nejaké modovanie môžete rovno zabudnúť. Asi sa tak zhodnem s veľkou väčšinou recenzentov, že spustenie Stadie, hoci dlho pripravované, bolo stále ešte uponáhľané. Predovšetkým nedostatok titulov a z počiatku zle (resp. neprehľadne) predstavovaná forma vlastníctva/prenajímania hier preukázali Stadiu medvediu službu.

Nádej zomiera posledná

Hodnotenie služby Google Stadia zrejme ľuďom zo Silicon Valley neurobilo toľko radosti, ako čakali, ale nie všetko dopadlo úplne zle. Novinári si pochvaľujú ovládač, ktorý sa podľa všetkého podaril a predovšetkým sa pri hraní s ním redukujú problémy s odozvou. Niektorých novinárov prekvapila tiež kvalita grafiky, v prípade ktorej čakali, že bude oveľa viac „osekaná“, aby sa zjednodušil prenos dát po sieti. V každom prípade leží pred tvorcami Stadie veľa práce, ktorú treba vykonať, aby sa uspokojili nároční fanúšikovia, ktorí môžu byť zlákaní ďalšími streamovacími službami od konkurencie (najnovšie Amazon, hlavne však xCloud od Microsoftu), ktorá sa môže z nedostatkov Stadie poučiť.

Google Stadia; screenshot: mody
Google Stadia sľubuje elimináciu hackovania a cheatovania, avšak o absencii módov radšej mlčí.

Novinári tak viac-menej stále odporúčajú hrať na svojich vlastných domácich strojoch a dať Googlu ešte čas na optimalizovanie zážitku, pretože pre „Stadia ešte neprišiel vhodný čas“ (Kotaku). Forbes dokonca kritizuje Stadia ako „technickú katastrofu“, zatiaľ čo v Gamespot sú v hodnotení opatrnejší a hovoria, že „Stadia je zatiaľ ešte ďaleko za očakávaním“ a web IGN hlavne poukazuje na nedodržanie radu záväzkov sľúbených pri spustení. Ak sa pri recenziách Stadie chcete zasmiať, odporúčam hľadať názory YouTuberov, ktorí si (možno až príliš účelovo) servítky naozaj neberú. Uvidíme, ako dlho bude Google trvať, než svoju službu vyladí k dokonalosti. Možno budeme ešte radi za neskorší launch u nás, pretože by sme tak mohli dostať kvalitný produkt rovnako ako napr. v podobe nedávno spustenej českej verzie Netflixu.

• Zdroje: PC Gamer, Kotaku, Forbes, Gamespot. IGN



Stadia nedodržala sľuby, chýbajú jej skôr avizované funkcie aj hry

• Novinka: 18. 11. 2019 • Autor: Filip Němec

Pri oznámení Google Stadia sa z tejto streamovacej služby stal do istej miery (z veľkej časti vďaka marketingu samotného Googlu) spasiteľ streamovania hier, ktorý nás vezme za ruku a povedie do žiarivej budúcnosti, kde nie sú potrebné výkonné herné stroje. S pribúdajúcimi týždňami a mesiacmi však hráči stihli vytriezvieť. Ukázalo sa totiž, že streamovacie služby všeobecne budú z počiatku bojovať najmä s nedostatočne silným internetovým pripojením a ich nástup nebude tak rýchly, ako mnohí očakávali. Google Stadia sa 19. novembra dočká oficiálneho spustenia, avšak len pre vybrané krajiny a vybraných hráčov (majiteľov tzv. Founders edície), takže vo svojej podstate ide o neverejné testovanie, v ktorého fáze je aktuálne tiež konkurenčná služba Project xCloud.

Možno ale práve preto, že Google túto fázu pomenoval ako spustenie služby, sa nad jej obsahom a možnosťami vznáša oblak nespokojnosti a nesplnených sľubov. V čom je problém? Ide najmä o ponuku hier, ktorá práve pri pohľade na konkurenčné xCloud bledne závisťou tak veľmi, že postaviť ju k bielej stene, nebola by ani vidieť. Po druhé to potom je veľké množstvo chýbajúcich funkcií, ktoré predtým Google sľuboval. Poďme ale na všetko pekne postupne.

Google Stadia ponúka momentálne len 12 hier, niektoré sľúbené chýbajú (Update: hier bude nakoniec 22)

V súčasnej chvíli ponúka Google Stadia dvanásť titulov, medzi ktorými nie je žiadna hra, ktorá by vás vyložene donútila do tejto služby investovať. Zoznam, ktorý vidíte nižšie, síce obsahuje Red Dead Redemption 2, ale tento titul je na konzolách dostupný od októbra minulého roka a na PC od 5. novembra. Stadia má iba jednu exkluzivitu, ktorou je veľmi zaujímavá a podarená adventúra Gylt, ale so všetkou úctou rozhodne nejde o žiadny „system seller“.

(Update) – Google Stadia nakoniec v rýchlosti zvýšila číslo z 12 na 22. Day 1 launch bude teda obsahovať aj hry, ako sú napríklad Final Fantasy XV, NBA 2K20, Rage 2 alebo Attack on Titan: Final Battle 2.

Hry dostupné pri spustení Google Stadia:

Problém potom prehlbuje fakt, že ponuka launch titulov bola pôvodne širšia. Z predtým avizovaných hier sú bohužiaľ v súčasnosti nedostupné tieto tituly: The Crew 2, Destoy All Humans, Doom, The Elder Scrolls Online, Power Rangers: Battle for the Grid, Windjammers 2 či Superhot. Upozorniť treba nielen na to, že zákazníci nedostali to, čo im bolo pôvodne za ich peniaze sľubované, ale rovnako aj na prítomnosť menej atraktívnych titulov, ako je Doom z roku 2016. Ten rovnako ako množstvo ďalších hier zrovna nespôsobí neodbytné nutkanie si službu zaobstarať, bez ohľadu na nesporné kvality.

Možno samozrejme namietnuť, že žijeme v slobodnom svete a Stadiu si môže zaobstarať ten, komu dáva zmysel a kto si z ponúkaných hier vyberie. Aktuálne však najväčší problém vidím práve v tom, že hranie na Stadii veľmi zmysel nedáva. Obchodný model Stadie totiž nie je totožný s xCloudom alebo PlayStation Now. Ak vám stačí hranie v rozlíšení 1 080p, za predplatné Stadia base nezaplatíte ani euro, pre hranie v 4K s HDR už ale musíte zaobstarať Stadia Pro predplatné za 9,99 dolárov mesačne. Tým však dostanete iba prístup k službe ako takej, zaplatiť potom je totiž potrebné aj za hry samotné.

Google Stadia; screenshot: hraní v prohlížeči
Treba podotknúť, že Google Stadia sľubuje pridanú hodnotu napríklad v tom, že hry bude možné spustiť priamo z prehliadača, napríklad hneď po tom, čo dopozeráte ich trailer. Bohužiaľ práve tieto pokročilé a zaujímavé funkcie zatiaľ Stadia nevie.

Ak sa teda budete chcieť pustiť do hrania napríklad Red Dead Redemption 2 vo vyššom než Full HD rozlíšení, zaplatíte za predplatné Stadia Pro a ešte si budete musieť zaobstarať hru samotnú, v tomto prípade za plnú cenu, teda 60 dolárov (hry na Google Stadia budú stáť rovnako ako na ktorejkoľvek inej platforme). Zakopaný pes potom tkvie v tom, že si kúpite hru za plnú cenu, ale na rozdiel od iných služieb ju nebudete vlastniť. Nedostanete krabičku s diskom, dokonca ani nebudete mať jej digitálnu kópiu. Zakúpite si len právo daný titul hrať a ešte ku všetkému si budete musieť priplatiť, ak si ju budete chcieť užiť v 4K rozlíšení.

Samozrejme sa dá protestovať, že pridaná hodnota tkvie v tom, že vďaka Stadii si danú hru budete môcť zahrať prakticky kdekoľvek (kdekoľvek, kde je dostatočne silné internetové pripojenie). Avšak aj tu môže s argumentmi priskočit Project xCloud. V tejto službe totiž iba zaplatíte jedno predplatné, a aké tituly, kedy a v akej miere budete hrať, už je na vás. Microsoft navyše na Xbox X019 v Londýne oznámil, že xCloud sa následne spojí s digitálnou požičovňou Xbox Game Pass, čo zaistí prívetivú cenu aj bohatú ponuku hier. Súčasný stav je potom taký, že xCloud ponúka už teraz viac ako 50 hier, ku ktorým majú testeri prístup zadarmo. V budúcnosti sa očakáva cena okolo 15 dolárov za mesiac.

Google Stadia; screenshot: xbox all access
Pridajme si ešte jedno porovnanie. Za 20 dolárov mesačne dostanete od Microsoftu konzolu Xbox One All-Digital (za 23 dolárov potom klasickú verziu s mechanikou) a predplatné Xbox Game Pass Ultimate, vďaka ktorému dostanete prístup k viac ako stovke hier. To ponúkne od konca tohto roka služba Xbox All Access.

Z tohto pohľadu to teda zatiaľ vyzerá tak, že teraz aj v budúcnosti bude mať navrch riešenie od Microsoftu, prehovoriť však do tohto boja môže prvok možno najzásadnejší, a to je technické zvládnutie oboch služieb. Microsoft síce vyráža do boja vyzbrojený veľmi výkonnými Azure servermi, ale datacentrá Googlu po celom svete sú predsa len iný arzenál. Bude to ale stačiť?

Stadii chýbajú pri spustení sľubované funkcie

Nie sú to ale len hry, ktoré Stadii chýbajú už na štarte. Google na Reddite potvrdil, že niektoré sľubované funkcie zatiaľ nie sú dostupné. Medzi ne patrí napríklad Stream Connect, State Share a Crowd Play, funkcia, ktorá zjednodušene povedané, umožní pripojiť sa do hry niekoho ďalšieho a hrať spoločne. Rovnako tak chýba systém achievementov, v prípade ktorého je zaujímavé to, že Stadia aktuálne vaše úspechy zaznamenáva, avšak nie je schopná vám ich akokoľvek zobraziť. Táto funkcia by však mala byť dostupná „krátko po spustení služby“.

Podobne mätúca je nemožnosť využiť Chromecast Ultra na hranie hier, hoci aj táto možnosť bola sľubovaná. Navyše zatiaľ nefunguje funkcia rodinného zdieľania obsahu, kedy v rámci jedného zariadenia budú môcť zakúpené tituly hrať ostatní členovia rodiny na svojich profiloch. Táto funkcia by mala byť dostupná začiatkom roku 2020. Sklamaním je tiež buddy pass, vďaka ktorému je možné darovať komukoľvek predplatné na tri mesiace, aby mohol hrať s vami. Tento buddy pass mal byť poskytnutý všetkým majiteľom tzv. Founders edície, zatiaľ sa tak ale bohužiaľ nestane.

Používatelia na Reddite tiež zmieňujú problémy s doručením objednaného hardvéru, ako je práve spomínaný Chromecast či Stadia controller. Mimochodom aj v tomto smere zatiaľ konkurenčný xCloud víťazí, okrem Xbox ovládača totiž Microsoft oznámil podporu periférií od iných výrobcov, okrem iného dokonca DualShocku 4, ktorý môžete kúpiť lacnejšie, ako Stadia ovládač. Na tému problematického doručovania Andrey Doronichev, produktový riaditeľ Google Stadia, povedal: „Pohybovať atómami je o niečo komplikovanejšie a menej predvídateľné ako pohybovať bitmi,“ čím sa súčasnú situáciu snažil možno trochu nešikovne ospravedlniť.

Štart služby Google Stadia tak zatiaľ nevyznieva vôbec pozitívne a ponúka sa otázka, na koho Stadia mieri. Hardcore hráčov neosloví slabá ponuka hier a možno dokonca odradí nemožnosť daný titul vlastniť (či už fyzicky či aspoň digitálne), zatiaľ čo príležitostných hráčov, ktorí si na škatuľky toľko nepotrpia, zasa Stadia nedokáže zaujať vysokou cenou, ktorú tvorí nielen predplatné a plná cena za danú hru, ale v prípade hrania mimo domova tiež pripojenie k internetu s veľkým alebo žiadnym FUPom.

• Zdroje: Reddit, Kotaku, Arstechnica



Stane sa Red Dead Redemption 2 vlajkovou loďou?

• Novinka: 12. 11. 2019 • Autor: Jakub Němec

Hneď na začiatku novinky sa musím egoisticky pohladkať po ramenách, pretože som odhadoval, že ak vyjde jedna z najlepších hier minulého roka Red Dead Redemption 2 na stolné počítače, bude sa to viazať na spustenie služby Google Stadia. Sekol som sa len o pár dní, ale myslím, že stimuly zo Silicon Valley smerom k štúdiu Rockstar boli dosť veľké. Som zvedavý, ako sa najmodernejšie stroje (podľa slov Googlu) popasujú s náročným portom kovbojskej akčnej adventúry, ktorá pri svojom spustení na PC fanúšikom veľa radosti nepriniesla. Možno som ale zbytočne skeptický a hráči platiaci najvyššie poplatky si cez Stadia vychutnajú maximálne rozlíšenie a všetky grafické finesy.

Google Stadia; screenshot: odyssey
Assassin’s Creed: Odyssey bol prvý z veľkých titulov, ktoré sa otvorene hlásili k službe Google Stadia. Druhý podporovateľ Doom Eternal zaznamenal odklad, takže sa súčasťou streamovanej rodiny stane zrejme až v roku 2020.

Spolu s Red Dead Redemption 2 sa dočkáme tuctu titulov zo všetkých herných žánrov. Už dopredu bol ohlasovaný grécky opus Ubisoftu Assassin's Creed: Odyssey, na ktorom služba skúšala, a kompletná verzia Destiny 2 (teda v rámci práv Activision). K nim sa pripojila trojica dobrodružstiev reštartovaného Tomb Raidera, 3D logické puzzle Kine, rytmický Thumper, rozpohybovaná tanečná arkáda Just Dance 2020 a bojovky Samurai Shodown a Mortal Kombat 11. Google Stadia si pripravila tiež špeciality v podobe exkluzívnych titulov, z ktorých pri spustení dostala prednosť hororová adventúra Gylt od tvorcov Rime či Deadlight z Tequila Softworks (nahnevane a ticho závidím v kúte).

Stane sa Red Dead Redemption 2 vlajkovou loďou?

Dvanástka titulov pri spustení služby Google Stadia sa nezdá veľa (a podľa mňa je to dosť málo), ale do konca roka sa vlastníci streamovacej platformy zaviazali sprevádzkovať ešte ďalších štrnásť projektov, z ktorých vyčnievajú kvalitné hry ako Borderlands 3 či Metro Exodus, ale aj (pre mnohých) prepadáky tohtoročnej sezóny Ghost Recon: Breakpointa Wolfenstein: Youngblood. V ich tieni sa schovávajú tiež Rage 2, Final Fantasy 15, Attack on Titan 2: Final Battle či Dragonball Xenoverse 2. Okrem tých najväčších mien súčasnej scény sa šťastlivci so silným pripojením pripravia na NBA 2K20,Trials Rising, Football Manager 2020 či Grid.

Google Stadia; screenshot: darksiders 3 Google Stadia; screenshot: gylt
Prvé dva tituly, ktoré môžu niesť punc úplnej exkluzivity, či jej pseudoformy, sú hororová adventúra Gylt (tú si inde nezahráte) a Darksiders Genesis, ktorý sa pozrie zatiaľ len na PC a na streamovaciu službu Google Stadia.

Medzi oznámenými titulmi sa objavila aj izometrická bojovka Darksiders Genesis, ktorú si tak budú môcť predlatitelia služby Google Stadia zahrať na televíznej obrazovke s gamepadom v ruke už tento rok, zatiaľ čo vlastníci konzol musia čakať až na začiatok roka 2020. Nakoniec teda bude na priebežné hranie viac ako dosť rôznorodého materiálu. V redakcii sme celkom napätí, ako sa nápor používateľov prejaví na kvalite streamovaného obrazu hier a dĺžke odozvy v prípade akčných titulov, o čom vás samozrejme budeme obratom informovať. Google Stadia štartuje vo vybraných krajinách už 19. novembra, dočkáme sa revolúcie v hraní hier?

• Zdroje: Polygon



Google oznámil otvorenie Stadia Games and Entertainment štúdia

• Novinka: 29. 10. 2019 • Autor: Filip Němec

Google to so svojou streamovacou službou Stadia myslí naozaj vážne. Ako totiž už skôr sľúbil, otvára svoje úplne prvé herné štúdio. Prostredníctvom blogového príspevku to oznámila Jade Raymond, vedúca Stadia Games and Entertainment štúdia, ktorá predtým pracovala pre Ubisoft a založila napríklad vývojársky tím Ubisoft Toronto. Novo vzniknuté štúdio má produkovať „exkluzívny a originálny obsah v rámci rozmanitého portfólia hier naprieč všetkými obľúbenými žánrami“. Raymond vo vyhlásení rozhodne nešetrí ambicióznymi plánmi, Stadia Games and Entertainment má totiž za cieľ nebyť len priemerným štúdiom. Na svet plánuje priviesť ambiciózne, pohlcujúce a pútavé hry.

Google Stadia; screenshot: Jade Raymond
Raymond najskôr pracovala v Ubisoft Montreal, kde sa starala napríklad o značku Assassin's Creed a kde tiež žila. Možno práve z toho dôvodu nové štúdio vzniká práve v Montreale.

Za zmienku stojí najmä snaha „zmeniť spôsob, akým sú hry vytvárané“, nech už tým Raymond myslí čokoľvek. Do svojho tímu chce pritom naberať len tých najlepších vývojárov. To znamená, že v súčasnej chvíli sa ešte na žiadnej hre nepracuje, a ak náhodou bývate v Montreale (alebo by vám nevadilo dochádzať/lietať), môžete sa prihlásiť na jednu z dvadsiatich vypísaných pracovných pozícií. Raymond neskôr pre magazín GameIndustry prezradila, že Google plánuje v budúcnosti vytvoriť ešte ďalšie štúdiá. Tu už ale tak sebavedome nepôsobila, vraj sa totiž z počiatku zameria na menšie hry v indie štýle a na tie veľké, ktoré majú úplne využiť možnosť cloudu, sa máme tešiť až neskôr.

Pripomeňme, že Google minulý týždeň oznámil spustenie Google Stadia. To je naplánované na 19. novembra, avšak len pre tých, ktorí si streamovaciu službu už skôr predobjednali. Podrobnejšie sme sa tejto téme venovali v predchádzajúcej novinke.

• Zdroje: IGN, GameIndustry, Google blog



November urobí radosť vyvoleným hráčom so silným internetovým pripojením

• Novinka: 21. 10. 2019 • Autor: Jakub Němec

Nechajte fanfáry znieť, Google Stadia oznámila svoj ostrý štart na 19. novembra. Lenže niektorým hráčom sa do oslavných tónov mieša falošná melódia sklamania a dezilúzie. Vyskúšať si zahrať streamované tituly, o ktorých zložení sme vás informovali v starších novinkách, si totiž zatiaľ môžu len vlastníci Founder's Edition, popr. do obchodov prichádzajúcej Premiere Edition, vo vybraných krajinách. Opatrnosť spoločnosti Google sa dá pochopiť, chce overiť stabilitu systému na nižšom počte hráčov, čo majú zaručené. Nároční hráči platiaci relatívne veľké peniaze (129 dolárov naozaj nie je ľudovka) budú určite vyžadovať kráľovské zaobchádzanie.

Google Stadia; screenshot: ovladač
Pre niektorých vlastníkov Founder's Edition služby Google Stadia sa stal veľkým lákadlom ovládač kombinujúci prístup z konzol PS4 a Xbox One.

Uvidíme, ako sa Googlu bude dariť uspokojovať ich nároky, ktoré budú z veľkej časti závisieť aj od rýchlosti a stability pripojenia používateľov. Ako sa rozpísal v obsiahlej novinke kolega Filip Němec, v niektorých krajinách nemusí byť streamovanie žiadny med, s prihliadnutím k cene dát nad povolený limit. Možno sa hráči nechajú uspať radom dostupných titulov, z ktorých niektoré majú punc exkluzivity. Ostatní záujemcovia si na ich vyskúšanie budú musieť najmenej štvrť roka počkať, pretože Google oznámil, že obyčajní používatelia sa k službe Stadia dostanú až na začiatku roka 2020. Do tej doby zrejme budú zamestnanci jednej z najväčších internetových firiem dolaďovať detaily, aby uspokojili čo najviac potenciálnych zákazníkov.

Launch streamovacej služby Google Stadia určený na 19. novembra budeme pozorne sledovať a podrobne vás s ním zoznámime, takže sledujte naše stránky. Uvidíme, kedy sa hranie na vzdialenom hardvéri dostane tiež na Slovensko. Máte svoj tip?

• Zdroje: Gamesradar



Konferencia Google Stadia nijako nezažiarila

• Novinka: 19. 8. 2019 • Autor: jakub Nemec

Medzi skôr oznámené projekty, ako Doom Eternal, Borderlands 3 alebo Gods & Monsters sa pridal rad známych mien, medzi ktorými nechýba očakávaný Cyberpunk 2077, ktorého tvorcovia si pochvaľovali, že ich technicky náročnú hru si teraz budú môcť užiť všetci hráči bez rozdielu. Zároveň poodhalili úlohu Silverhanda vo vývoji príbehu a ukázali niekoľko nevidených záberov z automobilových naháňačiek. Novými materiálmi sa pochválil aj Ubisoft projekt Watch Dogs: Legion, v ktorých sa vám predstavili nové postavy so svojimi charakterovými prednosťami (či nedostatkami, ako ukázal muž, ktorý môže kedykoľvek zomrieť na infarkt).

Google Stadia – Game Announcements

Inak sa prezentácia Google Stadia zaplnila hlavne známymi trailermi na už vydané či čoskoro očakávané tituly, ako nami velebný Mortal Kombat 11, Samurai Shodown, Grid, Destroy All Human!, Superhot, Farming Simulator 19, Darksiders: Genesis či Destiny 2: Shadowkeep. Medzi horúcimi novinkami sa objaví aj Elder Scrolls Online: Elsweyr a exkluzívne pre Stadia Orcs Must Die! 3, v ktorom sa objavia hordy až päťsto zlobrov. My na Slovensku si však môžeme cnieť, pretože naša domovina sa nezapojí do prvej vlny streamovania hier podľa Google.

• Zdroje: Vlastné



Koľko dát spotrebuje Google Stadia a koľko budú stáť hry?

• Novinka: 9. 8. 2019 • Autor: Filip Němec

Streamovacia služba Google Stadia sa po svojom oznámení profilovala ako spasiteľ všetkých hráčov, ktorí nechcú investovať do výkonného PC či stolových konzol a dajú prednosť pred kupovaním fyzických kópií digitálnemu predplatnému. Čím viac toho však o službe vieme, tým väčšie sú pochybnosti. Achillovou pätou všetkých streamovacích služieb je samozrejme rýchlosť pripojenia, Google však sľubuje, že na 60fps a rozlíšenie 720p (HD ready) postačí prípojka s rýchlosťou 10 Mbps, čo nie je v našich končinách zase až tak nereálne číslo. Pre 4K HDR a najkvalitnejší zvuk už však Google Stadia bude vyžadovať 35 Mbps, a to už možno aj vo väčších mestách stále označovať za hudbu budúcnosti.

Čo sa však ako problém začalo riešiť až neskôr, je dátový limit (FUP), ktorým poskytovatelia internetového pripojenia limitujú stiahnuté dáta pre jednotlivé prípojky. Magazín GameInformer vypočítal, že hranie na plné detaily, teda 4K HDR a 60fps, spotrebuje 1 TB dát po približne 65 hodinách hrania a práve 1 TB je mesačný limit najväčšieho amerického poskytovateľa internetového pripojenia. A netreba asi zmieňovať, že okrem 65 hodín hrania Mortal Kombat 11 chcete sťahovať aj iné dáta. Rýchlo tak vznikla prekážka, s ktorou Google ako taký vlastne ani nemôže príliš bojovať, ak zázračne nepríde na spôsob, ako dáta ešte viac komprimovať.

Google Stadia; screenshot: rychlost připojení
Minimálne nároky na rýchlosť pripojenia nie sú tak strašné, ako sa očakávalo. Pokiaľ ale bude chcieť Google Stadia konkurovať stolným konzolám a herným počítačom, bude sa musieť spoľahnúť na dostatočné pokrytie rýchlym internetom.

Magazín Gamespot sa na tento problém spýtal priamo Phila Harrisona, viceprezidenta a generálneho manažéra Googlu, ktorý však v dátových limitoch internetových poskytovateľov nevidí príliš veľký problém. Firmy vraj zareagujú na dopyt a upravia svoje služby. „Poskytovatelia internetového pripojenia majú výraznú históriu toho, kedy boli vždy o krok vpred pred zákazníckymi trendami a keď sa pozriete na históriu dátových limitov na tom malom počte trhov – a skutočne ich je naozaj málo – kde dátové limity majú, po čase sa vďaka streamovaniu a sťahovaniu hudby postupne dátové limity zvýšili,“ povedal Harrison pre Gamespot.

Kým v USA, kde na mnohých trhoch práve tieto dátové limity majú, (viď. najväčší americký poskytovateľ Comcast), je vyjadrenie Phila Harrisona brané prinajmenšom ako nepochopenie prostej reality, napríklad poskytovatelia v Českej republike väčšinou žiadne dátové limity nemajú. Samozrejme sa tu ale bavíme iba o internetovom pripojení pre domácnosti, a Google spomína ako jednu z výhod Stadia hrania na všetkých zariadeniach, teda telefónoch alebo tabletoch, kde už je v prípade hrania mimo domova prostredníctvom mobilných dát nebezpečie malého FUPu reálnym problémom, rovnako ako rýchlosť pripojenia. Zaujímavým prísľubom do budúcnosti by mohla byť 5G sieť, zatiaľ však ale nejde o nič, na čo sa v najbližšej dobe môžeme tešiť u nás.

Google Stadia; screenshot: spotřeba dat
Pri hodinovom hraní v 4K rozlíšení spotrebujete podľa merania magazínu GameInformer 15,75 GB dát. Full HD rozlíšením si potom za hodinu vystačí „LAN“ s 9 GB, respektíve 4,5 GB pri HD ready.

Hry na Google Stadia nebudú lacnejšie

Poďme ale k ešte závažnejšej téme, a tou je cena a ponuka hier. Kto totiž pôvodne videl v Google Stadia alternatívu pre Microsoft xCloud, kedy za fixný mesačný poplatok dostaneme neobmedzený prístup k veľkému množstvo hier, mýlil sa. Google potvrdil, že služba ponúkne dve formy predplatného, pričom za Stadia Base nezaplatíte ani euro, zároveň si však nezahráte v lepšom rozlíšení než je 1 080p a 60fps. Za Stadia Pro potom zaplatíte 9,99 dolárov mesačne, a hranie si budete môcť užiť v 4K HDR rozlíšení, 60fps a s 5.1 surround zvukom.

Súčasne potom s predplatným Stadia Pro dostanete zdarma vybratý obsah, nateraz však vieme iba o Destiny 2. To znie ako zaujímavá ponuka, je však vhodné spomenúť, že Destiny 2 prešlo na Free to Play režim, kedy základnú hru a prvé dva prídavky možno hrať úplne zadarmo. Zaplatiť si musíme za DLC Warmind a tiež Shadowkeep, vychádzajúci v septembri. Ide tak v istom ohľade o klamlivú reklamu, Stadia totiž ponúka „zadarmo“ hru, ktorá je dostupná aj na iných platformách voľne na stiahnutie. Skutočne zadarmo je tak iba rozšírenie Warmind a týkať by sa to tiež malo blížiaceho sa Shadowkeep.

Tŕňom v oku potom môže byť skutočnosť, že bez ohľadu na to, aké predplatné zvolíte, vždy si budeme musieť jednotlivé tituly zakúpiť. Ak teda budete chcieť hrať v 4K rozlíšení, zaplatíte 9,99 dolárov mesačne plus za vybranú hru. Bude taká kúpa v niečom výhodnejšia? Nebude. Hry v rámci Google Stadia budú stáť rovnako ako na iných platformách, a Phil Harrison v rozhovore pre Eurogamer vykreslil svoj údiv nad tým, prečo by vôbec mali byť hry na Google Stadia lacnejšie.

„Hodnota, ktorú za hru na Stadii dostanete, je to, že ju môžete hrať na akejkoľvek obrazovke – televízore, PC monitore, notebooku, tablete alebo telefóne,“ povedal Harrison redaktorom Eurogamer. Celú filozofiu potom podložil tým, že Stadia verzia akejkoľvek hry môže byť tou najlepšou verziou (myslené predovšetkým graficky), aká bude aktuálne k dispozícii, čím naráža na to, že hardvér serverov Google Stadia bude priebežne obmieňaný za lepší, o čo sa hráči nebudú musieť vôbec starať. Celú túto myšlienku však začal slovom „teoreticky“, čo ešte viac prehlbuje našu skepsu.

Google Stadia; screenshot: platformy
Poplatok 9,99 dolárov je treba chápať ako cenu za prenájom HW (tieto peniaze naopak ušetríme, nebude potrebné obstarávať hernú konzolu alebo PC) a kúpa hry je potom ďalším, ale nutným a pochopiteľným nákladom. Sme však zvyknutí na to, že digitálne služby fungujú skôr formou predplatného, a tak môze tento obchodný model pôsobiť nezvyčajne až draho.

Aj keby totiž servery Google boli extrémne výkonné, v ceste bude stáť limitujúce internetové pripojenie, ktoré sa bude musieť vyrovnať s oneskorením serverov a ďalšími problémami. Je tak prinajmenšom diskutabilné, či je vôbec možné v najbližšej dobe aj pri vysokom výkone Google serverov dodať špičkový herný zážitok. S cenou hier potom súvisí aj riešenie vlastníctva. Cena ponúkaných titulov totiž vraj bude obvyklá. Nevieme však, či je tým myslená cena fyzických kópií či digitálnych, v oboch prípadoch je ale obvyklé, že sa kópia hry automaticky stáva naším vlastníctvom. Bude to tak aj v prípade Stadie? Čo sa stane, keď Google alebo distribútor stiahne hru z ponuky? Ďalšie podobné otázky týkajúce sa vlastníctva zostávajú zatiaľ nezodpovedané.

Na mnoho otázok nám odpovie až plnohodnotná prevádzka Google Stadia a jej porovnanie s bežným hraním a ďalšími streamovacími službami. Najväčším súperom je aktuálne Microsoft xCloud a z posledných zahraničných porovnaní vychádza služba od Microsoftu o niečo lepšie, a to najmä vďaka lepšej odozve. Google Stadia bude spustená už tento rok v novembri, avšak len pre majiteľov tzv. Founders edície. Šťastie potom budú mať obyvatelia 14 krajín, vrátane USA, Kanady, Nemecka, Francúzska alebo Talianska. Slovenská a ani Česká republika v prvej vlne bohužiaľ nie sú, snáď by sme sa však mohli objaviť hneď v tej ďalšej, ktorá je naplánovaná na rok 2020. Ďalšiu várku informácií môžeme očakávať už tento mesiac na Gamescome v Kolíne nad Rýnom, kde má Google odhaliť ďalšie novinky.

• Zdroje: EuroGamer.net, IGN, Game Informer, Google blog, TechCrunch



Google Stadia bude mať dosť hier už pri spustení

• Novinka: 6. 6. 2019 • Autor: Jakub Němec

Hranie cez vzdialený hardvér pomocou cloudovej služby Google Stadia podľa všetkého nebolo rozsiahlym vtipom vývojárov, ale naozaj k nemu dôjde. Než sa dostaneme ku špecifikácií jednotlivých variantov, ktoré si môžete zakúpiť, začneme tým najdôležitejším pre samotných hráčov a teda... hrami. Tí, ktorí sa obávali, že Stadia neponúkne veľa titulov, ktoré by si prostredníctvom nej mohli zahrať, boli asi z prezentácie Googlu veľmi príjemne prekvapený. V zozname hier sa objavujú súčasné trháky, ako The Division 2, Mortal Kombat 11, Metro Exodus či Destiny 2, ale aj mnoho zatiaľ pripravovaných projektov.

Asi všetci milovníci nostalgicky izometrických RPG vypustili slinku pri potvrdení Baldur's Gate III (vrátane väčšiny našej redakcie, teda až na tých čisto konzolových ...), ktorý sa prezentoval krátkym CGI filmom s chápadlovitými mozgo-žrútmi v hlavnej úlohe. Teraz sa naplno rozbiehajú špekulácie o tom, kedy sa vysnívaný titul od štúdia Larian dočká svojho vypustenia medzi hráčov. Bude to už pri spustení Google Stadia, pripraví sa k tomuto dátumu len Early Access verzia alebo dôjde k odkladu? Nech už bude realita akákoľvek, hra môjho detstva sa dočká po dlhých rokoch ďalšieho dielu, takže mlčím a čakám. Napäto čakám.

Google Stadia; screenshot: baldurs gate 3 Google Stadia; screenshot: GYLT

Prezentácia Google Stadia začala z ostra. Baldurs Gate 3 sa vyplazilo z hrobu a s ním aj zaujímavá adventúra s názvom GYLT.

Aby na seba nestrhol všetku pozornosť len Baldur's Gate III, tak sa musím zmieniť o atmosférickej skákačke Gylt, pri ktorej sledovaní som mal podobné pocity ako pri Little Nightmares. Len tak mimochodom sa mihli zábery spin-offu Darksiders: Genesis, Wolfenstein: Youngblood, Borderlands 3 či zbesilosti Get Packed. Celkovo sa zatiaľ môžeme tešiť na desiatky titulov od všetkých väčších vydavateľov. Electronic Arts a Rockstar svoj príspevok ešte neohlásili, ale predstavte si, že by mohla nastať situácia, že si vďaka Google Stadia zahráte na PC Red Dead Redemption 2. To by bola poriadna exkluzivita (a pre mnohých splnený sen), ktorá je zatiaľ len mojím malým špekulatívnym príspevkom do už tak rozvášnenej debaty (všetky hry pekne sumarizuje tento článok servera Game Informer )

Google Stadia; screenshot: games

Hry, ktoré by mali vychádzať na Google Staida, budú zrejme pribúdať.

Kde a za koľko si Google Stadia pustíte?

Základné informácie o technických aspektoch vám už priniesol môj kolega Filip vo svojom rozsiahlom článku pri prezentácii Google Stadia na game Developers Conference

Google Stadia; foto: pre order Google Stadia; foto: stadia pro Google Stadia; foto: zeme

Google Stadia zatiaľ nie je pre všetkých a ešte nejaký čas ani nebude. Ako sa s dostupnosťou rýchleho a stáleho pripojenia spoločnosť Google pobije, ukáže až čas.

Tým sa však zatiaľ ani nemusíme trápiť, pretože Slovensko ani Česká republika nie sú medzi vybranou štrnástkou štátov, v ktorých sa bude Google Stadia v novembri rozbiehať. Medzi vyvolenými nájdeme silné trhy USA, Veľkej Británie, Nemecka, Francúzska a Kanady, ku ktorým sa pripoja štáty so silným internetovým pripojením: Belgicko, Fínsko, Dánsko, Írsko, Taliansko, Holandsko, Nórsko, Španielsko a Švédsko. O pridaní ďalších krajín nepadlo ani slovo, takže na svoje zaradenia budeme čakať rovnako ako napríklad Poľsko, ktoré si na počítačovom hraní výrazne zakladá. Snáď v roku 2020 padne oko všemocného Googlu tiež na našu vlasť.

V súčasnosti si môžete zaobstarať prednostný prístup do cloudovej hernej služby kúpou početne obmedzeného tzv. Stadia Founder's Edition za 129 dolárov obsahujúceho Chromecast Ultra na streamovanie do televízora, ovládač Stadia Controller v modrej farbe, trojmesačný prístup ku vzdialenému hardvéru Googlu pre vás a jedného kamaráta, kompletnú sériu Destiny vrátane všetkých DLC a tiež prednostný výber mena v rámci streamovacej služby. Poplatok za službu Stadia Pro, obsahujúcu zazmluvnené hry, bude 9,99 dolárov, takže záleží len na vás, či chcete do streamovacej služby investovať väčší obnos za oficiálny hardvér a ďalšie bonusy.

Google Stadia; foto: no console Google Stadia; foto: no downloads Google Stadia; foto: gamepads

Tí, ktorým sa Stadia do rúk dostane, tak budú môcť prakticky kedykoľvek a kdekoľvek zapnúť svoju obľúbenú hru.

Ak budete chcieť využívať len výkonný stroj Google a hrať na ňom vlastné hry, tak sa myslelo aj na vás. Balíček Stadia Base však nemá určenú cenu (zadarmo asi nebude), takže musíme počkať, čo si na nás vývojári pripravia. Neviem, ako vidíte budúcnosť cloudového hrania vy, ale ja sa musím priznať, že mi po dnešnom oznámení vŕta v hlave menší červíček. Škoda, že na zapojenie do služby musí stredná Európa ešte chvíľku počkať.

Potenciálny problém na obzore?

(Aktualizované 01:02, 7. 6.) Lenže nie je všetko také, ako sa nám na prvý pohľad zdá. Google sa počas prezentácie vyhýba citlivej téme, ktorá napríklad v našich končinách veľmi zamáva s konečnou cenou – za hranie cez cloud zaplatíme. Je síce fajn, že mesačný poplatok predstavuje okolo 10 eur, lenže k tomu musíte pripočítať cenu za dátové služby podľa cenníka svojho poskytovateľa. Redaktori webu Game Informer vypočítali, že v USA si hranie na plné detaily užijú asi 65 hodín za normálnu cenu a po prekonaní jedného terabytu dát musia zaplatiť ďalších 50 dolárov (cca 45 eur) za nadmerné využitie siete. Absolútne netuším, ako sa to bude riešiť v iných štátoch, ale myslím si, že u nás by sa nefalšovaní hráči nedoplatili.

• Zdroje: YouTube, Gameinformer



Google Stadia zrejme už v novembri

• Update: 6. 6. 2019 • Autor: Jakub Němec

Napäto očakávaný stream o službe Google Stadia síce začína až o šiestej, ale už počas dopoludnia došlo k úniku informácií, ktoré zachytil web resetera.com a zmieňuje sa o niekoľkých zaujímavých detailoch. K nim samozrejme patrí sprevádzkovanie služby, ktoré je naplánované na november, a mesačný poplatok za prenájom vzdialeného hardvéra, ktorý by sa mal pohybovať okolo 12 dolárov (cca 10 eur). Než sa pustíte do bujarého oslavovania, že si zahráte najväčšie herné trháky za pár eur, tak si musíte uvedomiť, že Google Stadia sa na našom území neplánuje do roku 2020, a možno si počkáme ešte dlhšie.

Bez zaujímavostí nie je ani portfólio hier, ktoré pre Google Stadia zohnali jej tvorcovia a PR manažéri. Streamovania v rozlíšení 1 080p sa dočká už oznamovaný Assassin's Creed Odyssey a DOOM (2016). Pridať by sa k nim mali multiplayerové tituly Destiny 2 a The Division 2, pri ktorých však vyvstáva otázka, aká bude odozva. Lagovanie pri hraní online totiž môže všetko poriadne znepríjemniť. V kuloároch sa ešte hovorí o všetkých troch dieloch reštartovanej série Tomb Raider. Je celkom očividné, že sa spoločnosti Google podarilo zohnať lákavé kúsky, ale zatiaľ nič z velikánov blízkej budúcnosti (s výnimkou Doom Eternal). Uvidíme, čo sa potvrdí dnes večer o 18:00 v rámci oficiálneho prenosu. Podrobnú reportáž samozrejme nájdete na našich stránkach.

• Zdroje: Resetera



Viac informácií o Google Stadia už v lete

• Novinka: 30. 5. 2019 • Autor: filip Nemec

Na marcovom GDC v San Franciscu predstavil Google svoju novú streamovaciu službu Stadia, ktorej hlavnou zbraňou má byť moderná infraštruktúra serverov a prepojenie s prehliadačom Chrome či portálom Youtube. Od odhalenia však ubehli takmer dva mesiace a na veľa nezodpovedaných otázok sme stále nedostali odpovede. Tých sa nedočkáte ani v dnešnej novinke, vieme však, kedy konečne dostaneme ďalšiu porciu informácií.

Google na svojom Twitteri oznámil, že viac sa o Google Stadia dozvieme v lete. Presnejšie povedané majú byť oznámené hry, ktoré si prostredníctvom služby zahráme, podrobnejšie informácie o spustení služby a tiež jej cena. Tu už budeme hádať, ale vzhľadom na dôležitosť týchto informácií to vyzerá tak, že Google plánuje ďalšie konferencie. Ponúka sa samozrejme blížiaca sa E3, ale tej sa Google nikdy nezúčastnil a vzhľadom na to, že vystavovatelia sa dopredu prihlasujú, už by sme o prítomnosti Googlu v Los Angeles pravdepodobne vedeli. V hre je teda aj o niečo neskoršia samostatná konferencie či aspoň stream.

Doom Eternal na Google Stadia (gameplay)

Už pri oznámení služby Google Stadia bolo možné priamo na GDC vyskúšať niektoré tituly. Podľa redaktorov servera Gamespot mali pri hraní Doom Eternal občas problémy so zameriavaním kvôli horšej odozve.

Patrí sa pripomenúť, že nedávno podpísal Microsoft dohodu so Sony o spolupráci práve na vývoji technológií na streamovanie hier a je verejným tajomstvom, že za toto nečakané spojenectvo môže aj Google Stadia. Sieti moderných datacentier ako má Google pravdepodobne nemôže konkurovať ani Microsoft a už vôbec nie Sony. Okrem toho potom Microsoft začal predávať konzolu bez diskovej mechaniky Xbox One S All-Digital Edition, čisto digitálna budúcnosť sa tak, zdá sa, blíži rýchlejšie, než sme čakali.

• Zdroje: Gamespot, Twitter

Google Stadia – Oznámenie

  1. Google oficiálne oznámil streamovaciu službu Stadia
  2. Prvé dojmy z hrania na Google Stadia sú rozporuplné
  3. Prvou potvrdenou hrou je Assassin's Creed Odyssey
  4. Stadia umožní spustenie ľubovoľnej hry priamo z Youtube
  5. Google predstavil svoj vlastný herný ovládač
  6. Google Stadia už tento rok, nie však v Českej republike

Google oficiálne oznámil streamovacie službu Stadia

• Oznámenie: 21. 3. 2019 • Autor: Filip Němec

Že je budúcnosť nielen zábavného priemyslu v službách, si myslia technologickí giganti, ako Amazon alebo napríklad aj Apple, ktorý síce začal ako výrobca počítačov, ale jeho budúcnosť jasne smeruje práve do segmentu služieb a pravidelných mesačných poplatkov. V hernom priemysle si to isté myslí aj Microsoft, ktorý preferuje svoju úspešnú službu Xbox Game Pass a zaútočiť plánuje tiež hernou streamovacou technológiou Microsoft xCloud. Okrem neho tu tiež už nejakú dobu funguje PlayStation Now či GeForce Now. Že niečo podobné pripravuje tiež Google, sa už nejakú dobu vedelo, táto americká spoločnosť zo Silicon Valley už pred časom avizovala vlastnú streamovaciu službu, ktorú prezentovala na hre Assassin´s Creed Odyssey od Ubisoftu. Teraz už máme všetko oficiálne potvrdené.

Google Stadia; screenshot: platformy

Google sľubuje hranie na všetkých možných platformách a vzhľadom na to, že služby tejto korporácie (napr. YouTube) sú vo všetkých mobilných telefónoch a televízoroch, nie je dôvod tomu neveriť.

Stalo sa tak na konferencii v rámci výstavy GDC, ktorú sledujeme v samostatnom článku. Google predstavil svoju streamovaciu službu Stadia, ktorá má dokázať presne to, čo si od takejto technológie všetci želáme – hrať najnovšie hry na prakticky akomkoľvek zobrazovacom zariadení, teda televízore, tablete, mobilnom telefóne ale samozrejme aj na počítači či notebooku. Bez ohľadu na to, ako výkonnú mašinu budete vlastniť. Začína snáď prorokovanie súmraku klasických herných konzol a výkonných PC?

Prvé dojmy z hrania na Google Stadia sú rozporuplné

Technicky bude všetko riešiť internetový prehliadač Google Chrome, ktorý pravdepodobne len rozšíri Google Stadia aplikácie. Na chvíľu však zložme ružové okuliare, všetko bude samozrejme záležať na internetovom pripojení, cez ktoré všetky tie dáta potečú. Inžinieri z Googlu však sľubujú skvele zvládnutú technickú stránku veci, kedy by dáta mali tiecť priamo z veľkých datacentier, čo by mohla byť hlavná konkurenčná výhoda v rámci všetkých streamovacích služieb súčasnosti. Takú infraštruktúru ako Google totiž nemá k dispozícii nikto z trojice NVIDIA, Sony a Microsoft.

Digital Foundry – test Google Stadia (Test)

Technologickí odborníci z Digital Foundry dostali exkluzívnu možnosť otestovať Google Stadia a podrobiť službu niekoľkých testom. Výsledok? Vidia síce isté muchy, ale inak nešetria chválou. Google Stadia je vraj prvou ochutnávkou blížiacej sa next-gen vlny.

Geekovia z Digital Foundry, na ktorých test sa môžete pozrieť vyššie, Google Stadia chvália. Najväčším problémom sa zatiaľ zdá byť input lag, teda odozva ovládania. Podľa ich merania však nejde o nič katastrofálne. Zatiaľ čo pri hraní Assassin´s Creed Odyssey na Google Pixelbooku pripojenom cez WiFi namerali latenciu 166 ms, pri hraní na PC, k internetu pripojeným už pevným káblom, namerali na slabšej zostave 112 ms, na výkonnom hernom PC pri 60 fps potom dokonca 79 ms. Zároveň však uvádzajú, že pri hraní na Xboxe One X namerali odozvu dokonca 145 ms. Testovanie Google Stadia však prebiehalo na internetovom pripojení s rýchlosťou 200 Mb/s, čo je pre väčšinu z nás zatiaľ budúcnosť. Je teda otázkou, aká by bola odozva v prípade hrania cez bežné internetové pripojenie v ČR či SR.

O problematike odozvy píšu tiež redaktori servera Gamespot, ktorí si Google Stadia vyskúšali priamo na GDC. Kým Assassin´s Creed Odyssey opisujú slovom „hrateľné“, v prípade frenetickej akcie Doom Eternal už zaznamenali veľmi dlhú odozvu, vďaka ktorej mali problémy so zameriavaním. Tituly vyžadujúce rýchlejšie snímkovanie, ako sú akčné strieľačky alebo pretekárske hry, to tak budú mať evidentne zložitejšie. Ako Digital Foundry, tak aj redaktori servera Gamespot však dodávajú, že vizuálne vyzeralo napríklad Odyssey veľmi dobre a pri pohľade na test Digital Foundry sú rozdiely v grafike bez priameho porovnania nepostrehnuteľné.

Google Stadia; screenshot: data

Google Stadia by mal mať nižšie požiadavky na rýchlosť pripojenia oproti iným službám predovšetkým vďaka tomu, že dáta pôjdu čo najkratšou cestou priamo k hráčovi. Spoločnosť navyše vlastní neuveriteľne výkonné datacentrá. Pri hraní na Google Stadia by ste mali mať k dispozícii výkon 10,7 teraflopov. Pre porovnanie: PS4 Pro má GPU s výkonom 4,2 teraflopov a Xbox One X 6 teraflopov.

Podľa šéfa rozvoja herného biznisu v Google Jacka Busera (predtým pracoval v Sony na taktiež hernej streamovacej platforme PlayStation Now) je však každý, kto zvláda na Youtube sledovať streamované 4K videá, tiež schopný hrať cez Google Stadia v 4K rozlíšení. Digital Foundry potom na základe svojho testu odhadujú, že rýchlosť 25 Mb/s (teda stále viac, ako je priemer v ČR) by mala byť dostačujúca na hranie vo full HD. Buser síce žiadne presné číslo v zmysle minimálnej rýchlosti pripojenia k internetu nevyslovil, argumentuje však vyspelou infraštruktúrou a silnými datacentrami, ktorými konkurencia rozhodne nedisponuje.

Prvou potvrdenou hrou je Assassin´s Creed Odyssey

Podobne si verí tiež Microsoft so svojím xCloudom, ktorý má byť taktiež technicky dobre zvládnutý. Hovoríme tu však v podstate o novej hernej platforme a nás teda zaujímajú predovšetkým hry, ktoré si na Google Stadia zahráme. Zatiaľ ich nie je oznámených veľa. Potvrdenou hrou je Assassin´s Creed Odyssey a vďaka podpore Unreal Enginu tiež Doom Eternal. Z ďalších enginov potom Stadia podporuje tiež Unity alebo Cry Engine. Na rozdiel od hernej konzoly Mad Box od Slightly Mad Studios však v tomto prípade nemáme príliš veľké obavy z toho, že by Google nedokázal prilákať ďalších vydavateľov. Koniec koncov kto iný, než tak veľký, mocný a najmä bohatý gigant.

Google ale nesiaha len na externých dodávateľov obsahu, vytvárať hry pre svoju platformu bude aj sám. O to sa postará novovzniknuté zoskupenie Stadia Games and Entertainment division, ktoré bude okrem vývoja vlastných hier pomáhať ostatným tvorcom vo forme technickej podpory. Nás hráčov potom môže mierne upokojiť fakt, že na čele novovzniknutej hernej divízie zostala Jade Raymond, ktorá predtým pracovala pre EA a najmä Ubisoft, kde stála pri zrode sérií, ako je Assassin´s Creed alebo Watch Dogs. Rozhodne bude zaujímavé sledovať, s akými vlastnými hrami Google príde.

Všetky tituly by mali na Google Stadia bežať v rozlíšení 4K a 60 FPS, čo je vysoko nastavená latka. Už teraz sa však služba pripravuje na 8K a 120 FPS. Buď Googlu vyvíjajú túto technológiu klony Tonyho Starka a Elona Muska a pôjde skutočne o revolúciu z pohľadu požiadaviek na kvalitu internetového pripojenia, alebo v Silicon Valley nestoja nohami pevne na zemi. Na druhú stranu do roku 2025 by mali mať všetky domácnosti v Európskej únii internetové pripojenie minimálne s rýchlosťou 100 Mb/s, je však ťažké povedať, či ide skôr o kvalifikovanú predikciu na základe technickej pripravenosti infraštruktúry alebo zbožné želanie EÚ.

Google Stadia; screenshot: Assassin´s Creed Odyssey Google Stadia; screenshot: Assassin´s Creed Odyssey Google Stadia; screenshot: Assassin´s Creed Odyssey

Podľa dostupných fotografií bolo možné vyskúšať Assassin´s Creed Odyssey priamo na GDC, a to na rôznych platformách.

Stadia umožní spustenie ľubovoľnej hry priamo z Youtube

Google Stadia a Microsoft xCloud sú na prvý pohľad totožnou službou. Obe spoločnosti majú bohaté skúsenosti s vývojom programov aj výrobou hardvéru, Google má však vzhľadom na široké pole pôsobnosti veľkú výhodu a rozhodne ju mieni využiť. Reč je o platforme Youtube, ktorú Google v roku 2006 kúpil za 1,65 miliardy USD. Tá bude so službou úzko previazaná a herným vydavateľom ponúkne nové možnosť propagácie svojich hier. Napríklad tak budete sledovať nejaké video na Youtube, Google vďaka vášmu vyhľadávaniu zistí, že pokukujete po nejakom určitom titule a spustí vám najnovší trailer, na konci ktorého bude možné kliknúť na tlačidlo „hrať“ a priamo v prehliadači sa spustí daná hra. Žiadne sťahovanie, žiadne nákupy.

To všetko samozrejme za predpokladu, že si za službu Google Stadia zaplatíte. O cene či spôsobe platenia zatiaľ nebolo nič spresnené, je však veľmi pravdepodobné, že pôjde o mesačné predplatné, dosť možno aj s alternatívou požičať si podobne ako v požičovni jeden vybraný titul. Stadia potom bude značne fušovať do remesla aj Nintendu Switch s jeho možnosťou začať hranie doma pri televízore a v handheldovom režime pokračovať napríklad cestou v MHD.

Google na GDC 2019 – konferencia (Záznam)

Konferencia, kde bola služba Google Stadia oznámená, rozhodne nebola krátka. Pozrieť sa na ňu môžete zo záznamu.

Google predstavil svoj vlastný herný ovládač

To by mal umožniť nový ovládač, ktorý bude pomocou WiFi komunikovať priamo so servermi Googlu, kam bude nahrávať vašu aktuálnu pozíciu v hre, takže by nemal byť problém rozohrať nejaký titul doma na slabšom PC, v autobuse pokračovať na tablete a u kamaráta vytiahnuť napríklad notebook. Samozrejme to všetko za predpokladu zodpovedajúceho pripojenia. Inak je ale pripravovaný ovládač, ktorý by mal byť dostupný v troch farebných variantoch, vcelku klasický kus herného hardvéru.

Ergonómiou nijako nevybočuje z toho, čo roky vyrába Microsoft a Sony, pričom od japonskej spoločnosti prevzal vodorovné usadenie analógových páčok, zatiaľ čo v prípade Xboxu sa očividne inšpiroval označením tlačidiel. Oproti konvenčným funkciám potom ponúkne dve „nové“ tlačidlá. Tým prvým nahráte zábery z hrania rovno na svoj Youtube kanál, ďalším vyvoláte Google asistenta. Ovládač od Googlu však nebude potrebné kupovať, Chrome by totiž mal vedieť pracovať so všetkými perifériami, ktoré možno pripojiť pomocou USB. V prípade hrania na PC by potom mal fungovať aj Xbox One ovládač.

Google Stadia; screenshot: černý ovladač Google Stadia; screenshot: ovladače

Obrázok 1: Vzhľadom na ergonómiou síce ovládač nebudí rozruch, podľa nepodložených špekulácií by však mohol skrývať ďalšie zaujímavé technológie. Obrázok 2: Predávať by sa mal v troch farebných variantoch.

Google Stadia už tento rok, nie však v Českej republike

Vzhľadom na to, že konferencia GDC prebieha celý týždeň, o Google Stadia sa v najbližších dňoch možno dozvieme ďalšie novinky, je toho totiž stále veľa, čo nevieme. Služba by mala byť uvedená do prevádzky ešte tento rok, v prvej vlne podporovaných krajín však bude Česká republika pravdepodobne chýbať. Podľa posledných mesiacov to vyzerá tak, že streamovanie naozaj začína byť reálnym spôsobom hrania, takže tento fenomén budeme pozorne sledovať. Nesmieme pritom zabudnúť, že okrem už oznámenej, ale zatiaľ taktiež nespustenej technológie Microsoft xCloud tu máme dve už fungujúce služby.

Do sveta streamovania hier už zavítala spoločnosť NVIDIA so svojím GeForce Now, ktoré zatiaľ nie je príliš rozšírené okrem iného pre svoju náročnosť na internetové pripojenie. Okrem toho už päť rokov funguje Služba PlayStation Now od Sony, ktorá umožňuje streamovanie hier nielen na PS4, ale aj na Windows. V tomto prípade si daný titul môžete aj stiahnuť na pevný disk, ide tak v podstate o požičovňu, čo je variant vhodný pre tých, ktorí nemajú také kvalitné internetové pripojenie. Túto možnosť však Google Stadia neponúkne, všetok obsah bude možné len streamovať.

Kým herný svet rieši v posledných mesiacoch príchod novej generácie konzol, dosť možno tu máme niečo oveľa väčšie. Čoskoro tu vedľa seba budú fungovať hneď štyri herné streamovacie služby od veľkých hráčov v hernom biznise. Otvára sa tu tiež priestor na diskusiu ohľadom bezpečnosti a najmä súkromia. Prevádzkovateľ bude mať informácie o tom, kto ste alebo tiež kedy a aké hry hráte, čo sú veľmi hodnotné dáta nielen na marketingové účely. Všetko okolo streamovania hier budeme pozorne sledovať.

• Zdroje: Androidauthority.com, Eurogamer.net, Lupa.cz, Ign.com, Stadia.com, Youtube.com (Digital Foundry), Youtube.com (Google Developers)

Na vašom súkromí nám záleží

My, spoločnosť Alza.cz a.s., IČO 27082440, používame súbory cookies na zaistenie funkčnosti webu a s vaším súhlasom o. i. aj na personalizáciu obsahu našich webových stránok. Kliknutím na tlačidlo „Rozumiem“ súhlasíte s využívaním cookies a predaním údajov o správaní na webe na zobrazenie cielenej reklamy na sociálnych sieťach a reklamných sieťach na ďalších weboch.

Viac informácií
Rozumiem Podrobné nastavenia Odmietnuť všetko
P-DC1-WEB07