Keď sa na začiatku mája objavila správa, že sa chystá nový diel taktickej kooperačnej akcie Ghost Recon Breakpoint, rad hráčov dovtedy hrajúci bolívijské dobrodružstvo Wildlands začala opatrne oslavovať a tešiť sa na survival prvky, ktoré vyzerali naozaj dobre. Pesimisti sa však obávali nastavovanej kaše, ktorú vie občas Ubisoft uvariť zo svojich úspešných titulov. V našej recenzii sa dozviete, kto mal nakoniec pravdu.
• Recenzia (PS4 Pro) • Novinky • Dojmy z hrania (PS4 Pro) • Dojmy z Gamescomu 2019 • Preview •
• Žáner: Taktická strieľačka • Multiplayer: Áno (online, co-op) • Vývojár: Ubisoft Paris • Vydavateľ: Ubisoft • Platformy a Dátum vydania: PC – Epic, PS4, Xbox One (4. októbra 2019); Stadia (November 2019) • Ghost-recon.ubisoft.com • Čeština: Áno (text)
• Recenzia: 10. 10. 2019 • Autor: Jakub Němec
Nebudem vám klamať, ja som patril do skupiny hráčov, ktorí sa na Ghost Recon Breakpoint obozretne tešili, a čakal som, či vývojári splnia sľuby promptne ohlásené počas veľkolepého oznámenia pokračovania tejto taktickej kooperačnej strieľačky. Všetko totiž vyzeralo veľmi dobre, možno až príliš – zachovanie pôvodnej hrateľnosti, nové survival mechaniky, ostrov s pestrým biotopom, nádherný audiovizuál a záporák s poriadnym potenciálom. Áno, práve postava bývalého Ghost Cole D. Walkera v podaní sympaťáka Jona Bernthala na seba okamžite strhla pozornosť a vývojári to značne využívali v atmosférických traileroch, v ktorých predstaviteľ Punishera hovoril zastrene tajomným hlasom a varoval všetkých odvážlivcov pred vstupom na ostrov Auroa.
Tu sídli fiktívna spoločnosť Skell Industries, ktorá sa predstavila už vo Wildlands a produkuje technológie pre žiarivé zajtrajšky ľudstva. Lenže keď sa zbehlí a vojnou ostrieľaní agenti (tzv. Vlci) pod vedením Walkera rozhodnú vziať tento kus pevniny na súboj a prekopať nástroje budúcnosti na smrtiace prostriedky, musia zakročiť špecialisti. Potom, čo sa teda ostrov odmlčal a v okolí sa začali diať podivné nehody, bol na miesto povolaný tím Ghost spolu s vašou postavou (Nomádom), ale hightech drony ich rozmetali skôr, než sa stihli rozpozerať. Práve s takto rozdanými kartami sa vrháte vpred – bez výbavy, proti početnej a technologickej prevahe nepriateľov a s pár kamarátmi (ak ich zoženiete) pokrývajú váš chrbát, čo by mala byť záruka akčnej jazdy. Ale bohužiaľ sa zadrhne skôr, než sa stačí poriadne nadýchnuť.
Najväčší problém rozprávania netkvie v mierne naivnom a veľmi predvídateľnom scenári, ani v hereckých výkonoch, ale predovšetkým v rozdrobenosti celého zážitku. V Ghost Recon Breakpoint od vás totiž stále niekto niečo chce a v prípade, že zareagujete na každé zúfalé volanie miestnych obyvateľov, čoskoro stratíte niť príbehovej linky. Tá je odhaľovaná pomocou rôzne rozosiatych informácií a filmových sekvencií, ktoré sú nádherne graficky podarené, ale občas škrípe dabing postáv. Postupom času sa tak dozviete nielen o páde spoločnosti Skell, ale aj o motivácii Walkera vďaka spomienkam nomádov na ich spoločné misie. Čriepky začnú vytvárať zaujímavú mozaiku a občas sa pristihnete, že veliteľovi Vlkov celkom rozumiete, aj keď nesúhlasíte s jeho metódami.
Napriek tomu, sa napätie vytráca v obrovskom kvante veľkých a malých questov. Nechcem tvrdiť, že by si tvorcovia pri ich navrhovaní vybrali len úplne slabé chvíľky, pretože stredne až dlhšie trvajúce úlohy majú slušné príbehové pozadie, no ich náplň sa po dvoch-troch hodinách začne opakovať v takej miere, že sa musíte pýtať, prečo by ste mali vypočuť žiadosti o ich splnení. Vo svojej podstate sa totiž vždy presuniete do niektorej z provincií na mape, najlepšie úplne na druhú stranu ostrova, a tam to kompletne vystrieľate, aby ste zistili, že sa následne musíte vydať ešte niekam inam, opäť najmenej päť kilometrov ďaleko, a tam to celé zopakovať. Po tomto martýriu dostanete chabú odmenu a môžete pokračovať s ďalším, genericky podobným zadaním.
To vyzobávanie otázničkov a dôležitých miest na mape je pre tituly Ubisoftu s open world mechanikami typické, ale v prípade Ghost Recon Breakpoint mi pripadalo, že už je to cez čiaru. V rebootovaných dielach Assassin's Creed Origins a Odyssey sa questy spájali s významným miestom či osobu, v The Division 2 na vás čakali tuhé súboje proti záludným nepriateľom a vo Far Cry sa môžete aspoň baviť šialenými kúskami... vedľa toho Breakpoint pôsobí ako relatívna (nechcem použiť to slovo, ale...) nuda. Keď náplň misií zmiešate s úplne nelogickým rozmiestnením zadávateľov úloh (určite stretnete dvoch vedcov uprostred ľadovcového svahu, ako len tak sedia pri motorke a čakajú na vás, že?), začnete si búchať na čelo.
Všetky vyššie uvedené nešváry možno do istej miery zmierniť: miesto pobehovania po nádherne spracovaných, ale v podstate pustých lokáciách, si vezmete helikoptéru, čo dosť urýchli váš postup, alebo využijete rýchle cestovanie cez záchytné tábory (rada pre nováčikov – kedykoľvek môžete objaviť vďaka rozhovorom alebo hacknutým počítačom niektorý z bivakov, urobte tak, ušetrí vám to more času, nákresy zbraní objavíte neskôr). Vedľajšie a frakčné questy si môžete dávkovať ako výplň medzi misiami hlavnej kampane. Občas ponúknu osvieženie, ale inak veľmi rady upadajú do ubíjajúcejo stereotypu, z ktorého vás vytrhnú až filmové sekvencie, najlepšie s Jonom v hlavnej úlohe.
Toto všetko by sa dalo s privretými okom zhodiť zo stola, keby bol v Ghost Recon Breakpoint zábavný gunplay, lenže ani tu počin Ubisoftu pobočky z Paríža nijako neexceluje. Musím oceniť, že branci v miestnej vojenskej posádke nie sú žiadni hltači munície ako vo Wolfenstein: Youngblood alebo v The Division 2, pretože nech je nepriateľ akokoľvek silný, jedna rana do oblasti lebečnej ho spoľahlivo vyradí zo zoznamu pozemskej existencie (v prípade niektorých obrnenejších chlapcov sú potrebné rany dve), ale zároveň je tento prvok tiež kameňom úrazu. K atmosférickým prestrelkám totiž dôjde až vo chvíli, keď niečo pokazíte, inak si pripadáte ako na strelnici, predovšetkým keď sa, ako ja, zameriate na povolanie snipera.
Spoločne s podivne konajúcou umelou inteligenciou, na ktorej si schladíme záhu o pár riadkov nižšie, budete strojovo opakovať dookola: použiť dron – označiť nepriateľa – zamieriť na hlavu – nájsť rozprchnutých protivníkov – doraziť ich. Po prvej hodine hrania, kedy sa zoznámite s pravidlami miestneho sveta, okamžite odpadá akýkoľvek strach z nepriateľov, pretože ich budete zabíjať po desiatkach aj na vyššej obťažnosti bez toho, aby ste sa zapotili. Jediným problémom je hliadkujúci (a po chvíli dosť otravný) lietadlový dron, ktorý vám EMP pulzom vyradí technológie a vyšle na vás elitné komando Vlkov s ich lietajúcimi smrteľnými strojčekmi.
Práve vyspelá technológia vám bude hlavným súperom, pretože ľudské NPC odpravíte bez problémov. Zjavne za to môže ich príslušnosť k tzv. zeleným (bez)mozgom. Človek by povedal, že členovia elitného komanda dokážu premýšľať a poriadne vám zakúria. Chyba lávky, na ostrove Auroa sa pohybujú degenerovaní jedinci bez pudu sebazáchovy. Obľúbené kratochvíle ako krytie sa za drôteným plotom, vybuchujúcim sudom či listnatým krovím sú len špičkou ľadovca. Páni pod vedením vašej Nemesis Walkera sa totiž dokážu zastaviť počas prestrelky uprostred priestranstva a nečinne zízať na odistený granát alebo čakať, než ich dostanete medzi svoje mieridlá.
Povestná je tiež vojenská apatia, aby sa odvážni muži a ženy dokázali vyrovnať so stratou druha v poli. Operatívci v Ghost Recon Breakpoint zrejme prešli lobotómiou či viacsemestrálnym kurzom nihilizmu, pretože smrť spolubojovníka ich vôbec nerozhodí, podobne ako výbuch auta alebo pád helikoptéry z nebies (hliadky môžu stáť len 50 metrov od seba a vy ich môžete separátne voľne likvidovať). Tiež ma zaráža, že si nedokážu na pomoc zavolať jednotku Vlkov, keď sú v kríze (objaví sa len po odhalení dronom). Tým dostáva proklamovaný survival mechanizmus dosť na frak, je len do počtu a celkovo pôsobí skôr zbytočne.
Nechápte ma zle, veľa inovácií by v praxi mohlo fungovať veľmi dobre, ale tvorcovia vás nijako nedotlačia, aby ste ich aktívne používali. Doplnenie výdrže pitím vody, zber rastlín spojený s výrobou jedla či príprava v bivaku, kde si na hodinu určíte posilnenie niektorého z atribútov (presnosť, zisk skúseností, odolnosť, výdrž atď.), Vyzerajú na papieri veľmi dobre, ale na bojisku som ich vplyv nijako zásadne nepocítil. Jediným faktorom významnejšie ovplyvňujúcim môj pohyb na bojisku boli krízové zranenia, ktoré obmedzili pohyblivosť alebo presnosť. Vyriešil som ich však adrenalínovou injekciou a následnou bandážou, načo som behal ako zajac po poli, čo veľmi reálne nepôsobí.
Samotnú kapitolu si zaslúži text o výbave, ktorou váš bojovník postupne aktualizuje doplnky z nájdených debien, padlých nepriateľov či nákupom za miestne kryptomeny v obchode. Základ si berie z looter shooter, resp. od svojho príbuzného The Division 2, takže neustále meníte zbrane za lepšie a lepšie kúsky, staré rozložíte na súčiastky a s ich pomocou vytuníte jednu z trojice držaných smrtiacich hračiek. So žiadnou sa však nijako nezbližujte, do pol hodiny budete mať inú a tak stále dokola. V podstate sa všetko zmrští na sledovanie štatistík dostrelu a zranenia, takže sa vykašlite na zmeny maskovania, pridávanie tlmičov, výmeny optiky a ďalšie detaily.
Ešte kritickejší postup zažijete pri oblečení, pretože tu jednotlivé štatistiky vôbec nedávajú zmysel. Mohol by mi niekto vysvetliť, ako môže mať vlnená čiapka vyššie obranné číslo ako tvrdená helma špeciálnych jednotiek? Postupom času mi bolo úplne jedno, čo som mal na sebe a sledoval som len bonusové charakteristiky. Trvalejšieho rázu sa tak dočkala iba úprava zovňajšku bojovníka – zostava účesov a jaziev nie je nijako ohromujúca, ale fanúšikovia tetovaní a módnych doplnkov si prídu na svoje. Dosť vecí sa dá zaobstarať za Skellove kredity, ale na rýchlejší postup možno zvoliť aj útok na obchody s reálnymi peniazmi (ak na to máte chuť). Ešte že Ubisoft odstránil XP boostery a zvýhodňovacie balíky, to by si totiž tvorcovia za rámček nedali.
Našťastie je Ghost Recon Breakpoint hra silne orientovaná na trávenie času v spoločnosti až troch priateľov. S každým živým spoluhráčom je celok o poznanie zábavnejší, ale zároveň aj ľahší. Prepadávanie obyčajných hliadok sa stane rutinnou záležitosťou, a tak sa rozhodnete likvidovať tábory Vlkov, čo je aspoň nejaká výzva. Samozrejme budete blbnúť, skúšať nové veci a predovšetkým sa smiať obrovskému počtu bugov, na ktoré narazíte. Môj obľúbený je „bezpilotný“ vrtuľník, keď náš pilot Štěpán Lenk levitoval asi tri metre pred ním. Samozrejme, zaseknutiu nôh o krovie a oscilovanie nepriateľa okolo svojej osi je tiež na nezaplatenie.
Nemusíte sa báť, Ghost Recon Breakpoint rozhodne nie je nehrateľné a v správnej bande ľudí si v ňom budete užívať desiatky, s postupne pridávaným obsahom pokojne aj stovky hodín, len sa musíte rozhodnúť, či vám návšteva ostrova Auroa stojí za to. Ja osobne by som sa vydal skôr do Washingtonu v rámci The Division 2, kde si vďaka koncentrovanejšiemu natlačeniu akcie užijete oveľa viac zábavy, aj keď prídete o nádherne spracovanú krajinu v Breakpointe, ktorá je však akosi bez života.
Viac adrenalínu napumpujete do žíl v rámci PvP multiplayeru Ghost War, v ktorom sa stretnú dva tímy tvorené postavami z kampane, ktorých výbava je iba kozmetická, takže sú si všetci rovní. Kombinácia eliminačného režimu v zmenšujúcej sa aréne funguje ako kratochvíľa celkom dobre, ale dlhodobý potenciál záleží na vernosti komunity, ktorej pozornosť sa môže preniesť na iné tituly.
Je čas na záverečné hodnotenie, ktoré sa bude snažiť vysvetliť, prečo hra s nádherným audiovizuálom (naozaj sa vydaril, pozrite sa na screenshoty) nadväzujúca na úspešný titul vyhorela. Ghost Recon Breakpoint totiž nemá vlastnú identitu, snaží sa byť všetkým, zabaviť každého hráča, ale žiadnu z mechanik nedotiahol do konca. Veľký svet občas kričí prázdnotou, príbeh je celkom predvídateľný, misie ubíjajú stereotypom, umelá inteligencia by si zaslúžila za uši, survival sa neprejaví do hrateľnosti a RPG mechaniky sa nijako silno neprepašujú do celkového zážitku. Ghost Recon Breakpoint nie je zlá hra, ale na trhu sú oveľa lepšie kúsky v rámci kooperačných taktických strieľačiek. So správnou skupinou priateľov si pokojne pridajte 10 % navyše, ale singleplayer je len mierne nadpriemerný.
Táto recenzia bola napísaná na PS4 Pro verziu.
• Zdroje: Vlastné
Klady
Zápory
• Novinka: 25. 9. 2019 • Autor: Jakub Němec
V prípade veľkých AAA titulov Ubisoftu ako Assassin's Creed Odyssey alebo The Division 2 sme si už zvykli, že po vydaní sa na nás privalí ďalšia tona obsahu, či už plateného alebo zadarmo, takže neprekvapí, že podobnej starostlivosti sa dočká tiež očakávaný takticko-kooperačný titul Ghost Recon Breakpoint. Počas troch fáz sa dočkáme hromady misií, z ktorých niektoré budú rozširovať hlavný príbeh – od októbra do januára pôjde o Operáciu Greenstone, v druhej fáze (február až máj) sa pozrieme do príbehu s tajomným názvom Deep State a tretia časť končiaca v septembri 2020 nesie meno Transcendence. Veľmi bude záležať na tom, či si kúpite prvý season pass, pretože z príbehových misií si vychutnáte iba prvú hodinu, ďalej už si ich užijú len platiaci hráči.
Bezplatne sa však môžete zúčastniť raidu (ten prvý, Project Titan, pri sopke chrliacej lávu na všetky strany) a frakčných úloh, ktoré dostanete od vedúcich povstaleckých skupín. Z môjho pohľadu sú však najlákavejšie nové povolania, o ktorých nízkom počte som špekuloval už od začiatku. Našťastie sa dočkáme ďalších troch špecializácií, z ktorých je známa len tá prvá – inžinier, ktorý pravdepodobne bude lepšie ovládať všetky stroje v dosahu a v prípade ktorého by som dúfal tiež v nejakej hackerské zručnosti. Môžeme špekulovať o tom, ktorú z ďalších profesijných ciest vyberú autori pre očakávaných bojovníkov jednotky Ghost druhej a tretej fázy.
Tak už ste rozhodnutí, či sa na ostrov Auroa vydáte? Od štvrtka 26. máte výnimočnú možnosť vyskúšať si niekoľko prvých misií zadarmo, nechať sa prenasledovať nabúšenou skupinou Vlkov a s chuťou si zastrieľať v PvP multiplayeri. Dáta môžete pomaly sťahovať už teraz, tak sa nenechávajte prehovárať. Výsledný dojem z verejnej bety vám môže napovedať, či do Ghost Recon Breakpoint investovať plnú cenu so season passom, alebo o poznanie menej peňazí v základnej verzii či sa titulu vychádzajúcemu na PC, PS4 a Xbox One 4. októbra úplne vyhnúť.
• Zdroje: homepage
• Novinka: 20. 9. 2019 • Autor: Jakub Němec
Ostrov, na ktorom sídli spoločnosť Skell Tech, ktorej robotické stroje terorizujú celý svet a strážia Aurou, som mal príležitosť navštíviť v uzavretej Bete a v spoločnosti kolegov Štepána Lenka sme absolvovali dve štartovné misie Ghost Recon Breakpoint, načo sme rozbúrili aj vody misií vedľajších a rozpútali chaos na pobreží. Teraz máte príležitosť vydať sa do džungle sami, vytvoriť si vlastného regrúta jednotky Duchov a nechať sa naháňať Vlkmi v nádherne modelovanej krajine. Oproti pôvodnej Bete sa však zoznámite s ďalšou trojicou hlavných úloh, postrannými questami, náhodnými frakčnými misiami a objavíte ďalšie dva regióny.
Oveľa zaujímavejšia je však z môjho pohľadu možnosť vyskúšať PvP multiplayer s názvom Ghost War, o ktorom sme vám písali v našej predchádzajúcej novinke. Na štyroch mapách (Skell Port, PMC Camp, Cold War Bunker a Deserted Harbor) sa môžete kresať s ďalšími hráčmi v rámci móde Elimination, v ktorom zrejme pôjde o likvidáciu súperovho tímu. Ak sa budete chcieť so svojou družinou postaviť umelej inteligencii, tak by vás tiež mohla zaujať návšteva lokácií s dronmi (Drone Areas). V nich na vás budú čakať rôzne zostavy robotov, od menších lietajúcich Murmursov cez silnejšie Aamonsy po Behemothy so silným brnením a šialenou palebnou silou.
V našej redakcii sa verejného testovania opäť zúčastníme, len trošku zamrzí, že sa nám neuloží postup do plnej verzie Ghost Recon Breakpoint, takže sa možno stretneme v spoločnom hube. Potrebné dáta môžete sťahovať už od 24. septembra, aby ste na spustenie bety trvajúce v dňoch 26. – 29. septembra na PC, PS4 a Xbox One boli plne pripravení. Tak teda, Duchovia pripraviť na boj, Vlci už cítia korisť.
• Zdroje: ghost-recon.ubisoft.com
• Novinka: 28. 8. 2019 • Autor: Jiří Fait
Tom Clancy's Ghost Recon Breakpoint dorazí na harddisky všetkých platforiem 4. októbra, čo je dostatočne blízko na to, aby sa Ubisoft mohlo vytasiť sa HW požiadavkami. A že je z čoho vyberať. Je ich celkom 5 Tier (stupňov) a radia sa od nižšieho 1080p low-endu (ha!) Až po „elitné“ 4K rozlíšenie, lenže na to už budete potrebovať poriadnu palebnú silu. 1080p je na dnešnú dobu stále viac než dobré, takže by vás nikto nemal označovať za PC Hipstera, ktorý sa nechce posunúť hardvérovo o level vyššie.
PC verzia Ghost Recon Breakpoint bude navyše obsahovať množstvo grafických vylepšení, ako sú napríklad nelimitované FPS, podporu pre ultra-wide monitory, podporu pre niekoľko monitorov súčasne, plne customizovateľné ovládanie, AMD FidelityFX, integráciu pre aplikáciu Discord a integráciu na snímanie pohybov oči – Tobi, ak to ešte niekto používate. A teraz už k samotným požiadavkám – kliknutím TU sa presuniete do príslušnej sekcie s HW požiadavkami.
• Zdroje: Ghost Recon Ubisoft, YouTube (Ubisoft North America)
• Novinka: 20. 8. 2019 • Autor: Jakub Němec
Doteraz sme sa pri správach o Ghost Recon Breakpoint zaoberali zážitkom pre jedného hráča, resp. v rámci kooperácie zozbieraného tímu. Vďaka prezentácii Xbox Inside sme sa dozvedeli, že tvorcovia z Ubisoftu proti sebe postavia v rámci multiplayeru štvoricu bojovníkov, ktorí si pôjdu po krku v zmenšujúcich sa arénach v zmysle Battle Royale mechanik. Autori sľubujú, že súboje budú veľmi intenzívne, jednotlivé špecializácie postáv (štyri, zrejme teda assasult, healer, panther a sniper) významne prehovorí do stretov a dôležitá bude súhra tímu rovnako ako heroické výkony jednotlivcov.
Keď sa bavíme o postavách, je nutné poznamenať, že svet singleplayeru a hry pre viacerých hráčov sa stretne v tej miere, že svoju postavu vrátane všetkých kozmetických úprav pošlite do boja do PvP či PvE arén. Všetok postup získaný v arénach sa tak prejaví aj v klasickej kampani, takže vlastne neustále žijete so svojou postavou. V multiplayeri budete mať k dispozícii 30 perkov, z ktorých si namixujete trojicu, ktorá sadne na mieru štýlu vášho hrania. Zameriate sa na rýchlejšie hojenie rany alebo radšej na prepracovanejší stealth? To už bude len na vás.
So svojimi spolubojovníkmi sa budete preháňať po šestici máp, ktoré si vývojári požičali z predchádzajúceho dielu Wildlands, ktorý ako prvý v sérii Ghost Recon nedisponoval kompetitívnym multiplayerom. Pobyt na jednotlivých mapách bude zároveň ovplyvniteľný radom úprav, ktoré budete môcť vykonať. Neznášate, keď vás niekto prekvapí zo vzduchu dronom? Nie je nič ľahšie, než ich vo vašej bitke štyroch na štyroch zakázať. Dúfajme, že si multiplayer vyskúšame na Gamescome či v plánovanej Bete. Inak budeme musieť vydržať do 4. októbra, kedy Ghost Recon Breakpoint vyjde pre systémy PC, PS4, Xbox One a Stadia.
• Zdroje: Xbox Inside Gamescom 2019, Game Informer, YouTube (Ubisoft North America)
• Novinka: 15. 8. 2019 • Autor: Jakub Němec
Od prvých momentov odhalenia Ghost Recon Breakpoint možno cítiť, že spoločnosť Ubisoft kladie na kvalitné spracovanie taktickej akcie z rodiny hier podľa diela Toma Clancyho veľký dôraz. Prvou lastovičkou bol načrtnutý odklon od skoršieho poňatia série bližšie k survival, pretože budete ako člen jednotky preživších nepodarenej invázie na ostrov Aurou čeliť presile s oveľa lepšou technickou výbavou. Preto sa z klasickej vojenskej akcie stáva skôr partizánsky záškodnícky boj kombinovaný so zbesilým útekom pred istou smrťou. Tvorcovia z parížskeho štúdia Ubisoftu tvrdia, že ich projekt nie je žiadnou vojenskou simuláciou alebo rýdzou hrou o prežitie, pretože chcú tieto prvky zakomponovať do zábavnej hry.
Kvôli tomu sa rozhodli spolupracovať s členmi špeciálnych jednotiek Zelených baretov, Navy SEALs, špeciálnej kanadskej policajnej jednotky, francúzskej výzvednej služby a osobitných francúzskych síl. Kooperácia s týmito špecialistami na boj v ťažkých podmienkach priniesla svoje ovocie a to hneď v niekoľkých ohľadoch. Tvorcovia nakombinovali taktické postupy tak, aby pôsobili uveriteľne, ale zároveň hráčov netrápili vynútenou reálnosťou. Aby ste lepšie pochopili, o čom je reč, tak game designer Jonathan Gingras použil pojem „tacticool“, čo by mala byť hollywoodska verzia vojenského zážitku. Snáď nebude Ghost Recon Breakpoint smrdieť pukancovou akciou ako od režiséra Michaela Baya.
Tomu by mala zamedziť survivalová časť, ktorá sa mi osobne začína čoraz viac pozdávať. Tvorcovia sa totiž pustili do motion capturingu vojakov vyššie zmienených jednotiek v simulovanom prostredí ostrova Auroa. Vďaka tomu počas hrania uvidíme detailné vyhotovenie jednotlivých úkonov – od brodenia v rieke so zdvihnutou zbraňou, cez postupný pohyb v pokľaku po maskovanie svojho tela bahnom, lístím či dokonca snehom pri úteku, popr. chystanie prepadnutia. Najviac som nadšený z minimalistických detailov, ako je pozdvihnutie zbrane bližšie k hlave pri uzretí nepriateľa či animácie prehadzovania so zbraňou v oboch rukách. Dúfajme, že nejde iba o PR detaily a pri samotnom hraní sa s nimi naozaj stretneme.
Ďalším krokom k autentickosti by mala byť dravá a adaptabilná umelá inteligencia, ktorá by mala adekvátne reagovať na vaše kroky. Práve na taktických postupoch odpadnutej jednotky Wolves (Vlkov) pod vedením bývalého člena jednotky Ghost Cole D. Walkera (stvárnil ho herec Jon Bernthal) sa podieľali veteráni zo špeciálnych síl USA. Ak budete dobre skrytí, môžete pozorovať ich komunikáciu, systematické prehľadávanie lokácie a vzájomné krytie počas samotnej akcie. Pri neopatrnom postupe vás tak nielen vďaka svojej technologickej prevahe roznesú na kopytách, o tom niet žiadnych pochýb.
Na druhú stranu sa pri opatrnom zakrádaní môžete každému dostať na kobylku a zlikvidovať ho pekne potichu. Už v prvých gameplayoch ohromovali divákov animácie bojov na blízko a vývojári z Ubisoft Paris priznávajú, že si na intenzívnych zápasoch zoči-voči dali veľmi záležať. Engine bude vyhodnocovať každý stret podľa dispozícií súperov a aktuálneho rozpoloženia oboch zápasníkov. Práve osobný kontakt prekvapil svojou surovosťou, takže keď sa váš bojovník chopí noža, je jasné, že ide naozaj do tuhého. Po tichom zlikvidovaní nepriateľa môžete v Ghost Recon Breakpoint odpratať nepriateľa a pokračovať v kradmom postupe vpred k ďalšiemu cieľu.
Nielen odstraňovanie nepriateľov počíta s manipuláciou s ľudskými telami. V kooperačnom móde bude tiež veľmi dôležitá spolupráca, predovšetkým vo chvíľach, kedy bude jeden z vašich druhov kriticky zasiahnutý. Autori tak riešili nielen prenos „mŕtvej váhy“, ale tiež sa pustili do animácií ťahania kamaráta jednou rukou, zatiaľ čo v druhej ruke držíte pištoľ. Stále môžeme len predpokladať, ako sa vyššie vymenované prejaví v samotnej hrateľnosti, ale na papieri to vôbec nevyzerá zle. Podľa všetkého sú totiž tvorcovia tejto taktickej akcie posadnutí detailami do takej miery, že animovali samotný prst na spúšti, ktorý by sa mal správať podľa toho, akú zbraň držíte v ruke.
Aby sme sa v dnešnej novinke nezaseklo iba pri grafickej stránke hry, musíme tiež vyzdvihnúť prácu scenáristov. O samotnom príbehu sa však baviť nebudeme, ten nalistujte v našich predchádzajúcich správach zo sveta Ghost Recon Breakponit, zameriame sa na samotnú lokáciu, kde sa dej odohráva. Do v súčasnosti pripravovaného dielu sa totiž všetky taktické akcie z rodiny Toma Clancyho odohrávali v známych lokáciách celého sveta, zatiaľ čo teraz tvorcovia navrhli kompletne nový ostrov Auroa. Pri prieskume nepriateľského územia nájdete 298 dediniek a táborov prepojených cestami v celkovej dĺžke 332 míľ. Autori sľubujú 793 tajných miest, ktoré možno objaviť a získať tak nečakané odmeny. Nudiť sa tu pravdepodobne nebudeme.
Občas tiež narazíte na podivnosti ako vrak lietadla z druhej svetovej vojny, základne z obdobia studenej vojny alebo dokonca artefakty zo 16. storočia, kedy bola Aurora centrom námorného obchodu pre Európanov dobývajúcich Nový svet. Ostrov tak bude predstavovať živý ekosystém, ktorý by mal fungovať aj bez vašich priamych zásahov, čo nás priblíži k ešte väčšej autenticite zážitku. Ja dúfam, že sa na nadchádzajúcej výstave Gamescom 2019 objaví hrateľné demo, aby som mohol dnes načrtnuté možnosti potvrdiť. V opačnom prípade si musíme počkať do 4. októbra, kedy Ghost Recon Breakpoint vyjde na PC (Epic Store), PS4 a Xbox One.
• Zdroje: Game Informer, news.ubisoft.com
• Novinka: 12. 6. 2019 • Autor: Jakub Němec
Určite sami poznáte tituly, ktoré sa skvele hrajú, stále máte čo robiť, ale počas príbehovej zložky prestávajú mať šťavu, pretože vás vlastne nebaví bojovať proti nepriateľom. Dobre vymyslený záporák dokáže prikovať k obrazovke, aj keď sa samotná hra stretáva s menšími problémami. Preto je dobre, že sa spoločnosť Ubisoft plesla po vrecku a nasadila do úlohy Cola D. Walkera charizmatického Jona Bernthala, ktorého by som nechcel stretnúť naštvaného uprostred pustého lesa. Jeho cameo priamo na pódiu E3 prezentácie Ubisoftu možno trochu chýbala atmosféru (nestačí si vziať psa, aby ste boli ako John Wick, Keanu Reeves je len jeden), ale oznámenie bolo jasné: Auroa je jeho teritóriom.
Všetko potvrdí jeho motivačná reč k ostatným Vlkom (Wolves), bývalým členom jednotky Ghost, ktorí sa pridali na jeho stranu. Musí prejaviť hlad po boji a smäd po krvi nepriateľov snažiacich sa zmariť snahu urobiť svet podľa ich vlastných predstáv. Z uvoľnených gameplayov od novinárov (napr. Kotaku, IGN), ktorí mali to šťastie, že si Ghost Recon Breakpoint zahrali, vyplýva, že sa Walkerom budeme stretávať v spomienkových sekvenciách priamo v hre, vďaka čomu si postupne zložíme mozaiku o jeho motivácii obrátiť sa proti bývalým zamestnávateľom.
Hutná atmosféra stále visí vo vzduchu sály a vy ste mohli premýšľať, ako fanatika vládnucej najmodernejšej e technológie vrátane bojových dronov porazíte, keď sa na plátne objavila rázna odpoveď zo strany Duchov (Ghost). Zarastený bradáč slúžiaci ako ústredná postava propagačnej kampane (vy si svoju postavu samozrejme vytvoríte sami) svojím drsne hrčivým hlasom vzdáva hold výborne vycvičenej armáde, v ktorej slúžia jeho bývalí kolegovia, možno dokonca aj priatelia, a uznáva, že sa ocitli v ich teritóriu, lenže duchom pomáhajú tri aspekty vedúce k víťazstvu – bratská súdržnosť, moment prekvapenia a fakt, že Duch nikdy neumiera.
Osobne to vnímam tak, že Vlci nie sú len ďalšia hrozba, s ktorou sa musia Duchovia vysporiadať, ale že tu sa bude zabiehať do veľmi osobnej roviny, čo urobí z boja ešte intenzívnejší zážitok, v ktorom sa pôjde naozaj až na krv. Svedčia o tom aj uvoľnené zábery z hrania modelovej misie, ktoré sme mohli vidieť už pri oznámení Ghost Recon Breakpoint mesiac späť. Akákoľvek chyba kaziaca moment prekvapenia sa okamžite premení na problém, kedy sa na vás vrhne dobre vybavený nepriateľ. Zato cielená tichá a koordinovaná likvidácia jasne prevažuje výhodu na vašu stranu. Rambo štýl sa nenosil už v minulom dieli Wildlands a na ostrove Auroa už nemá svoje miesto vôbec.
o však neznamená, že by ste nemohli na svojich oponentov tvrdo udrieť. Keď sa dostanete k nejakej takticky výhodnej zbrani (ťažký guľomet na korbe nákladiaku alebo vo dverách vrtuľníka), tak môžete nepriateľskú jednotku zložiť. Lenže po veľkom rozruchu treba okamžite zmeniť pozície. Opevniť sa s obmedzeným počtom nábojov a čakať na vlny nepriateľov v štýle Just Cause 4 naozaj fungovať nebude. Podľa môjho názoru sa ako najúčinnejšia taktika javí guerillové partizánske „zasiahni a uteč“, ale uvidíme, čo bude platiť v praxi.
Prežívanie v drsných podmienkach sa však nedá vydržať 24/7, takže potrebujete bezpečné miesto na odpočinok. So svojím tímom si na vybraných miestach môžete rozložiť prístrešok, tzv. bivak, v ktorom sa môžete postarať o svoju postavu. Vďaka záberom z hrania sme mali príležitosť vidieť, že si v zázemí môžete premeniť svoju špecializáciu do ďalšej misie – tankovací Assault, odstreľovačský Shapshooter, plazivý Panther a všetkými obľúbený Field Medic, lepšie ošetriť zranenia, preveriť vybavenie, vyčistiť zbrane, vyrobiť spotrebné predmety (napríklad obväzy) alebo sa najesť. Pozor, Ghost Recon Breakpoint vôbec nenúti hráča starať sa o základné potreby postavy v survival princípoch.
Ale keď venujete čas jedlu, tak dostanete chvíľkový bonus do ďalších bojov a to už za úvahu stojí. Predstavte si situáciu, ako sa zakrádate pozdĺž horskej riečky a tú vám napadne sa napiť. Prečo nie, ešte keď sa na chvíľku stanete odolnejší proti únave. Práve tieto nenápadné detaily robia z aktuálneho Ghost Recon veľmi zaujímavý kúsok. Už pri oznamovaní sa hovorilo o vplyve zranenia na ďalší priebeh misie – zásah do nohy spomalí beh, zranená ruka roztrasené mierenie a guľka v dutine brušnej na nálade tiež nepridá. Ošetrovanie je nutné, ale pri prestrelke stojí drahocenné desiatky sekúnd, takže musíte veľmi dobre premyslieť, či ste na tom tak zle, aby ste siahli po gáze a utišujúcom prostriedku namiesto ďalšieho zásobníka.
Priebeh samotných misií bude značne nelineárny a bude sa odvíjať od vašej snahy na bojisku. Ak budete tichší, nemusí k priamemu stretu ani dôjsť, ale myslím si, že v signifikantných úlohách sa nakoniec dočkáme naskriptovaných udalostí s hranými predelmi, ktoré sa ukázali tiež v gameplay záberoch priamo z E3. Mne osobne tento ústupok smerom k rozprávaniu nevadí, ale je pravdou, že môže pokaziť celú doterajšiu snahu misie. Keď potichu vyčistíte celý areál, ako na vás môžu elitní vojaci s dronom prísť, že? Dosť bude záležať aj na umelej inteligencii spolubojovníkov v singleplayeri, ktorí boli nakoniec na žiadosť komunity potvrdení.
Napokon, všetko si budete môcť do štvrť roka vyskúšať sami, pretože od 5. septembra sa spustí uzavretá beta, do ktorej máte zabezpečený prístup za predobjednávkou Ghost Recon Breakpoint. Ak budete chcieť vydržať do vydania plnohodnotného titulu, tak si zakrúžkujte v kalendári 4. október, kedy sa Duchovia pozrú na PC (Epic), PS4, Xbox One a Google Stadia (november).
• Zdroje: YouTube, Kotaku, Ign
• Novinka: 8. 6. 2019 • Autor: Jakub Němec
Po prvých traileroch a gameplayoch už vieme, že ostrov Auroa nie je pre vojakov elitnej jednotky Ghost Recon tým pravým miestom na dovolenku. Vymyslená krajina uprostred Pacifiku totiž slúži ako základňa pútavých veteránov špeciálnych síl, ktorí teraz sami sebe hovoria Wolves (Vlci) a na čele ktorých stojí charizmatický vodca Cole D. Walker, ktorého sme už mali možnosť spoznať v menšej úlohe v rámci DLC pre Ghost Recon Wildlands. Ten teraz prevzal velenie nad továrňou ultramoderných dronov a robotov spoločnosti Skell Tech, ktorými trápia ľudstvo po celom svete.
Jeho pravá tvár sa ukazuje ešte len s aktuálnym trailerom, kde podmanivým hlasom herca Jona Bernthal vysvetľuje, čo ho vedie k osobnej vendete voči spoločnosti. Svojimi činmi chce totiž vystrašiť všetkých tak, aby nemali chúťky bojovať proti nemu a už vôbec nie voči sebe navzájom. Svojím spôsobom mu síce môžete dať za pravdu, ale toto nie sú ideály, na ktorých stojí súčasný svet, takže sa s Walkerom musíte vysporiadať. Ten už stihol zmapovať a preskúmať celý ostrov, takže je v značnej výhode, pretože ste sa na jeho území ocitli ako vyvrženci bez podpory. Sami alebo v spoločnosti priateľov tak musíte postupovať veľmi obozretne, aby ste ho spoločne s pätolízačmi efektívne zlikvidovali.
Osobne dúfam, že rozprávanie príbehu Ghost Recon Breakpoint bude plné emócií a zapamätateľných momentov, vďaka ktorým bude pôsobiť ucelenejšie než posledný vydaný diel Wildlands. Ten hráča uchvátil otvorenou krajinou, ale scenár za technickým prevedením mierne pokrivkával. Na budovanie atmosféry by mali pomôcť tiež survival prvkami, ktoré sú do novinky z rodiny titulov Toma Clancyho zaradené. Viac detailov o projekte chystanom na 4. október pre PC, PS4 a Xbox One sa snáď dozvieme budúci týždeň v rámci E3.
• Zdroje: YouTube (Ubisoft North America)
• Dojmy z hrania: 10. 9. 2019 • Autor: Jakub Němec
Nočné hodiny prvého septembrového víkendu v našej redakcii nepatrili spánku (to napokon málokedy), ale nerovnému boju proti invazívnym silám na ostrove Auroa, kde sa vlády chopila frakcia pútavých vojakov jednotky Duchov, čo už viete z našich podrobných noviniek o titule Ghost Recon Breakpoint. Uzavretú betu taktickej kooperačnej akcie z rodiny Toma Clancyho sme museli absolvovať bez nášho verného druha v zbrani z The Division 2 Filipa Němca, ktorý sa venoval hĺbkovému recenzovaniu strieľačky Gears 5, takže sme so Štepánom Lenkom vyrazili v tandeme.
Už od prvých minút nám bolo jasné, že sa tvorcovia z parížskeho štúdia Ubisoft chcú jasne vyhraniť voči druhému dielu mestskej akcie z Washingtonu, čo pre nás znamenalo niekoľko biednych smrtí, než sme pristúpili na kruté pravidlá sveta Ghost Recon Breakpoint. Na rozdiel od The Division 2, kde sa očakáva súhra v úderne a agresívnejšie ladenom postupe vpred vďaka taktickej a technologickej prevahe (alebo aspoň rovnováhe), je jednotka Ghost od začiatku tlačená do defenzívy a musí sa uchýliť k opatrnejšiemu, až partizánskemu štýlu boja. Ako som už písal vo svojich dojmoch z výstavy Gamescom, Rambo štýl je tu jasnou diaľnicou do pekiel a veľa s ním nezmôžete.
Vo chvíli, keď vaše plánované prepadnutie niektorej patrolujúcej jednotky či dokonca výskumného centra nevyjde presne podľa plánov, zosypú sa na vás členovia miestnej vládnucej jednotky Vlkov (Wolves), ktorí vás dokážu behom chvíle zadupať do zeme. Ku každému nepriateľovi tak musíte pristupovať s pokorou, starostlivo zmapovať celú situáciu, aby neprekĺzol ani jeden strážca, a rozfázovať následný postup. Nebudem tvrdiť, že nám manévre vždy vyšli podľa našich naivných predpokladov, ale vďaka zmesi momentu prekvapenia, improvizácie a niekedy aj šťastia sme sa prebili úvodnými dvoma misiami počas hodiny a pol a pustili sa do plnenia vedľajších úloh.
Asi najväčší prínos, ktorý som počas svojej anabázy svetom Ghost Recon Breakpoint zaznamenal, vidím vo veľkoryso pojatom priestore ostrova, z ktorého sme mohli ochutnať len dve lokácie. Pri prekročení ich hraníc nás okamžite rozmetali roj patrolujících dronov (čo sa dúfam v plnej hre diať nebude), ktoré nám dali spomenúť na Geraltovep utovanie mimo vymedzený priestor mapy s hláškou „Tu žijú draci“. Zaklínač 3 prišiel počas nášho spoločného hrania na pretras ešte niekoľkokrát, predovšetkým vďaka objavujúcim sa otáznikom na mape, ktoré akoby z oka vypadli z dobrodružstvu milovaného lovca monštier. Pripočítame však k dobru tvorcom to, že sa významné miesta musia starostlivo preskúmať a na vašom radare sa objavia, až keď ste v ich tesnej blízkosti.
Vďaka tejto mechanike máte neustály pocit, že objavujete neznámu krajinu ostrova Auroa a z nepriateľského prostredia krôčik po krôčiku vytvárate svoje ihrisko, kde ste pánom. Po niekoľkých hodinách sme sa totiž so Štepánom zoznámili s prostredím tak dobre, že v tandeme medik/sniper sme začali likvidovať jednu nepriateľskú bunku za druhou. Netuším, či nám prácu ušetrili tvorcovia vďaka nastaveniu „priateľského“ prostredia bety, alebo sme boli tak dobrí (ehm), ale radoví vojaci posedávajúcich pri svojich obrnených vozidlách sa pre nás stali rutinnou záležitosťou. Stále sme však museli rešpektovať taktický úzus titulu Ghost Recon Breakpoint a nebehať po lese ako nesmrteľní frajeri.
Pravdepodobne najväčšou prekážkou v našom pohodovom postupe predstavovala technologická prevaha nepriateľov. So strážnymi dronmi poblíž troch až päťhlavých skupiniek sme sa naučili vysporiadať behom pár chvíľ, ale s bezpilotnými lietadlami, ktoré nás takmer vždy objavili, vyradili nám z prevádzky naše technológie elektromagnetickým pulzom a poslali proti nám jednotku Vlkov s ich vražednými dronmi, sme si veľmi poradiť nevedeli. Tieto chvíľky patrili k tým nejadrenalínovejším, ale ako môžete vidieť v našich záberoch z hrania, nakoniec sme sa vyrovnali aj elitným zabijackým útvarom.
Podľa niekoľkých hodín v Ghost Recon Breakpoint si trúfam tvrdiť, že sa tvorcom z pobočky Ubisoft Paris podarilo namiešať veľmi chutný mix kooperatívnej taktickej akcie, v ktorej však nemožno konať bezhlavo. Zatiaľ som síce nepocítil tú bezbrannosť a nutnosť utekať a schovávať sa, ako nám autori prezentovali napríklad na E3, ale verím, že aj tieto momenty sa v hre objavia. Guerillove prepady početnejších a lepšie vybavených nepriateľov si zachovávajú atmosféru akčných filmov, ale priaznivcov Wolfensteina, Just Cuase 4 (na ktorý sme si spomenuli vďaka základniam roztrateným po tropickom ostrove ako na Solis) alebo takticky priamočiarejšieho The Divsion 2 nepoteší.
Napriek tomu by som nerád tvrdil, že sa Ghost Recon Breakpoint blíži simuláciám typu ARMA 3, pretože ide stále o titul od Ubisoftu, vydavateľa idúceho na ruku predovšetkým občasným hráčom. Tvorcovia charakterizovali svoju strategickú strieľačku slovom „tacticool“, čo by malo v rámci realizmu evokovať skôr hollywoodske trháky a presne v tomto rámci sa hráči budú pohybovať. Výborný pocit zo streľby sprevádza drobné detaily pri pohybe vašich Duchov ako zabíjanie moskytov v močiaroch, pozdvihnutie zbrane pri brodení riekou či prikrčenie hlavy pri blízkom výbuchu. Vo chvíli, kedy si skryjete užívateľský hub, tak môžete veľmi ľahko nadobudnúť pocit, že sa pozeráte film z vojenského prostredia.
Silu zážitku ešte znásobí miera upraviteľnosti vášho bojovníka. Z počiatku sa síce podieľate len na vytvorení tváre z predchystaných vzorov, ale po splnení tutoriálovej misie sa vám otvorí svet nekonečných možností. Výber taktického maskovania tváre, jaziev a tetovaní je len začiatkom širokého priestoru customizácie. Farbenie oblečenia nikoho neprekvapí, ale nasprejovanie každej súčiastky zbraní už sa nevidí tak často. Navyše, vďaka možnosti rozložiť každú položku arzenálu tiež dostávate veľa súčiastok, ktorými môžete vylepšiť svojich favoritov v inventári.
Svoju vlastnú verziu výroby predmetov dostalo tiež odpočívanie v rýchlo vybudovaných táboroch, bivakoch, v ktorých mimo doplnenia energie a vyliečenia zranenia dôjde aj na miešanie rôznych zmesí zo zozbieraných rastlín hojne rastúcich po ostrove Auroa. Ich blahodarné účinky môžu potlačiť mieru únavy priamo na bojisku, čo príde vhod predovšetkým pri úteku pred presilou. Zároveň si môžete vybrať jeden z bonusov, ktoré ovplyvnia vaše štatistiky priamo na bojisku, pretože si môžete vyčistiť zbraň (presnosť) alebo zajesť (únava). Potom zbalíte saky paky a vydáte sa v ústrety ďalším úlohám v čase, ktorý si sami vyberiete.
Možno sa čudujete, že som sa nerozpísal viac o strome zručností, ktorý je relatívne rozsiahly, ale na jeho hodnotenie by som sa pred samotnou recenziou nerád uchyľoval, pretože nie som schopný posúdiť jeho rozsah a dopad na samotnú hrateľnosť. V každom prípade máte na výber veľkú škálu zručností, ktoré môžu doplniť vami zvolený štýl boja z rôznych pohľadov, či už ide o rýchlosť dobíjania, pohybu či zisk väčšieho počtu nábojov z padlých tiel. V prípade lootu sa však v Bete Ghost Recon Breakpoint objavujú prvé nedostatky, pretože väčšina nájdeného vybavenia bola na horšej úrovni než to, ktoré sme vlastnili. Ale možno to bude tým, že nám tvorcovia dali do rúk silnejšiu výbavu, nech si môžeme skúšobnú verziu dostatočne užiť.
Oveľa väčší problém som mal s občas dosť pochybnou umelou inteligenciou. Po väčšinu hernej doby bola radosť sledovať, ako nás presila vojakov obkľučuje a my sme sa s tým museli vyrovnať, čo bola naozaj zábava. Ale niekedy súperi bežali pekne za sebou ako kačičky a stačilo mať len namierené do oblasti hlavy a padali ako terče na jarmočnej strelnici. Podobne stratene pôsobili aj vo Štepánom spomínanom príklade, kedy riešili pobiehajúceho šialenca v tábore a ja som ich so svojou odstreľovačkou účinne likvidoval bez toho, aby tomu venovali pozornosť.
Nakoniec by som si mohol rýpnuť do technickej stránky Ghost Recon Breakpoint, kedy sa textúry občas nepekne rozťahujú, vypadávala hudba, rozhovory zneli akoby NPC hovorili do potrubia, civilisti nabiehali pred mieridlá našich zbraní alebo pod kolesá obrnených vozidiel, naši vojaci chodili ako v bahne, tak aj po vyasfaltovanej ceste (ale bola po daždi, to sa musí nechať) a vrtuľník možno zostreliť jednou ranou (mieril som na rotory a fakt to zabralo). Lenže si uvedomujem, že ide zatiaľ o betu a verím, aj keď nerád, v brutálny mesačný crunch, ktorý neduhy do vydania plnej verzie na PC, PS4 a Xbox One 4. októbra odstráni. S otravným automatickým krytím však asi nič neurobia, ale aj tak sa na projekt štúdia Ubisoft Paris teším.
Tieto dojmy z hrania boli napísané na PS4 Pro verziu.
Jakub Němec
Čo si pamätám, tak svoju osobu skrývam za meno Jakub Němec. Vždy ma to ťahalo k prežívaniu príbehov spolu s hrdinami, takže sa mojou vášňou už od detstva stali knihy a videohry. V interaktívnych svetoch vyhľadávam predovšetkým plošinovky a RPG v akejkoľvek forme, ale v poslednej dobe ma lákajú tiež nezávislé tituly s inovatívnymi nápadmi.
• Zdroje: Vlastné
Aby som povedal pravdu, od oznámenia Ghost Recon: Breakpoint na tohtoročnej E3 som tomuto titulu veľa pozornosti nevenoval, vedel som akurát, že hlavného záporáka stvárnil Jon Bernthal, takže hra má istý potenciál byť cool. Pretože Jon Bernthal je cool. Som ale rád, že som využil príležitosť si hru vyskúšať v rámci uzavretej beta verzie, pretože som bol nakoniec milo prekvapený výsledkom. Ghost Recon Breakpoint silno brnká na stealthovou nôtu, čím sa tiež zásadne líši od svojho bratranca The Division 2. Obe hry sú si v mnohých ohľadoch podobné, Division ale vďaka svojmu prevažne mestskému prostrediu pôsobí oveľa akčnejšie a svižnejšie, zatiaľ čo open-world Breakpoint odohrávajúci sa na ostrove plnom nepriateľov vyvoláva dojem skôr partizánskej vojny.
Survival prvok je tu veľmi citeľný, prakticky neustále ste v ohrození, nad ostrovom lietajú vrtuľníky, špionážne lietadlá a drony, ktoré vašu polohu odhalia počas chvíľky, ak nie ste opatrní. Nielen kvôli tomu sa aj úplne rutinné akcie obsadenia kontrolného stanovišťa môžu veľmi rýchlo zvrtnúť na boj o holý život, čo hre dáva jedinečný pocit konštantného napätia. Breakpoint je hra plná dobrých nápadov a zaujímavých mechanik, o to viac ale bili do očí nedostatky predovšetkým technického rázu. Pomerne často vypadávali textúry, automatické krytie bolo vcelku nepresné a po chvíli aj dosť otravné, raz mi dokonca postupne prestalo fungovať ovládanie a okrem behu a zapnutia inventára som nemohol robiť vôbec nič, takže sa chudák Kuba musel postarať o celú jednotku Vlkov sám, zatiaľ čo som ja paralyzovaný behal obďaleč.
Tieto neduhy samozrejme môžeme pripísať na vrub spomínanej beta verzii, ale vzhľadom na to, že hra vychádza už o mesiac, ponúka sa otázka, v akom stave naozaj vyjde. Snáď sa to tvorcom z Ubisoftu ešte podarí odladiť, pretože ma táto ukážka celkom ľahko nalákala na plnú verziu.
Štěpán Lenk
Volám sa Štěpán Lenk a videohry sú súčasťou môjho života takmer od nepamäti. Myslel som, že z toho časom vyrastiem a túto zábavu nahradia iné, dospelejšie aktivity, ale zatiaľ sa tak našťastie nestalo. Mojím milovaným žánrom sú RPG a uprednostňujem hrateľnosť pred grafickým spracovaním.
• Dojmy z GC 2019: 27. 8. 2019 • Autor: Jakub Němec
Taktická kooperačná akcia Ghost Recon Breakpoint sa v mojich očiach stáva čím ďalej väčším kandidátom na jeden z hitov tohtoročnej jesene. V našom novinkovom spravodajstve sme sa venovali pobytu preživších členov jednotky Ghost na ostrove Auroa dosť podrobne, a preto sa dnes zameriam na naozaj bezprostredné dojmy zo samotného hrania. Po vystátí asi štvrťhodinovej rady som bol priradený do jednotky zloženej z dvoch nemeckých kamarátov, jedného Rusa a mňa, pričom mi ostala neobsadená pozícia snipera. Vzhľadom na to, že išlo o rovnaké demo, aké bolo prezentované na E3 2019, tak som vedel, čo ma čaká. Zameral som sa na patrolujúcu jednotku na ceste v lese a všetkých nepriateľov poctivo označil.
Bohužiaľ som netušil, že tým spením krv mojich spolubojovníkov a tí sa vrhnú s plnou vervou na nepriateľov bez rozmyslu a akejkoľvek taktickej pripravenosti. Na druhej strane som mohol zo svojho vyvýšeného postu sledovať, že vojaci žoldnierskeho zoskupenia Wolves kontrolujúci ostrov vrátane jeho výrobných liniek na bojové roboty majú vo svojej umelej inteligencii vštepené kvalitné postupy, ako zlikvidovať protivníka. Keby nebolo môjho výhodného miesta, trojica samovrahov z mojej jednotky by bola počas minúty v pánovi, pretože zatiaľ čo časť nepriateľov ich zaneprázdňovala striedavou paľbou, štyria ich členovia ich veľmi chvatne obiehali zozadu, aby im zasadili drvivú ranu do tyla.
Myslím, že dvojica nemeckých kamarátov sa potom aspoň snažila so mnou spolupracovať, keď zistili, že som im zachránil krk, ale náš štvrtý druh sa rozhodol pokračovať v nastolenom duchu, keď vzal auto s guľometnou vežou a namieril si to priamo doprostred tábora nepriateľov. V tejto chvíli sa naša kooperátorka z Ubisoftu zúfalo usmiala a odložila slúchadlá, aby sme si poradili sami. Našťastie si náš horlivý medik veľmi skoro všimol osamelé helikoptéry a odletel preč, takže sme v troch mohli začať čistiť súperovu základňu, z ktorej sme mali zachrániť miestnu vedkyňu.
Vďaka rozpútaniu hlučného inferna medzi nepriateľmi som si mohol ohmatať gunplay a musím povedať, že som bol veľmi spokojný. Miera realizmu nie je tak veľká, ako som sa obával, ale nie je ani na takej casual úrovni, k akej majú tendenciu skĺzavať tituly Ubisofu, aby vyšli v ústrety aj menej skúseným hráčom. Počas útokov sa musíte sústrediť na slabé miesta vo výbave nepriateľov, čím sa Ghost Recon Breakpoint blíži k tento rok vydanej kooperácii Division 2, ale zároveň tela protivníkov nepoberú desiatky nábojov, ako sme zvyknutí práve z výletu do Washingtonu či v nedávno vypustenom Wolfenstein: Youngblood.
Dokážem si veľmi dobre predstaviť, že zohraný tím bude likvidovať nepriateľov v tichosti v pekne svižnom tempe, pretože neobrnený vojak jednotky Wolves padne aj po jednej dobre cielenej rane. Väčšou prekážkou než ľudia sú robotickí nepriatelia. Preto sa oplatí preskúmať všetky garáže a iné stavby, kde by sa militantné hračky mohli schovávať, a sprosto ich vyradiť z prevádzky. Kvalitne vykonaná diverzná akcia vám totiž môže ušetriť veľa starostí, keď sa spustí alarm. Ak predsa len niečo plechové vyrazí na bojisko, musíte mieriť na palivové články či iné výbušné atraktívne miesta, inak máte zamiesené na problém. Nepriatelia sa totiž za robotov kryjú a využívajú ich ako pohyblivý štít.
Mimo kvalitného pocitu zo streľby som bol maximálne unesený tiež z mechaník spojených s prežívaním. Kým som mohol pobehovať medzi stromami, tak som rozsieval skazu do radov protivníkov ako démon pomsty, ale kritický zásah do nohy ma donútil veľmi spomaliť a premyslieť každý svoj krok. Pred ošetrením som sa mohol iba plaziť, ale ani tlakový obväz na nohe ma nedostal do predchádzajúcej formy. Takže som musel úplne prekopať svoju stratégiu a pohybovať sa oveľa nenápadnejšie, aby som mohol pomôcť dvom nemeckým členom svojej jednotky (zatiaľ čo tretí si stále užíval vrtuľník). Dynamická premena hrateľnosti počas misie ma naozaj potešila a dúfam, že jej vplyv bude v plnej verzii ešte väčší.
Podobné problémy si človek užije tiež pri liečení či oživovaní spolubojovníkov. Nemožno hlúpo nabehnúť k padlému a spoliehať na to, že sa nikto neobjaví. Najskôr si ho odtiahnete do krytu a až tam začnete pomáhať svojmu druhovi v zbrani. V opačnom prípade si vás dajú nepriatelia ako zákusok a odprevadia vás v priebehu niekoľkých sekúnd. Svet Ghost Recon Breakpoint bude podľa všetkého dosť kruté miesto a každú chybu vám dá poriadne zožrať. Pritom by mal byť titul stále celkom prístupný aj pre širšiu verejnosť. Za seba však dodávam, že k 4. októbru, kedy má hra vyjsť na PC, PS4 a Xbox One, upieram nádeje na kvalitnú kooperatívnu strieľačku. Demo z Gamescomu ma totiž nadchlo, aj keď som hral so šialenou skupinkou ľudí.
• Zdroje: Vlastné (Gamescom 2019)
• Preview: 10. 5. 2019 • Autor: Jakub Němec
Po bitke je každý generál, hovorí príslovie, ktoré udrelo na hlavičku aj v prípade oznámenia najnovšieho prírastku do videohernej rodiny na motívy diel Toma Clancyho. Indícií o novom diele Ghost Recon Breakpoint pri využití spätnej optiky totiž vypúšťal francúzsky vydavateľský dom Ubisoft viac než dosť. Posúďte sami nezvratné príznaky o blížiacom sa pokračovaní: zľavová akcia na Ghost Recon Wildlands, nasledovaná víkendovým hraním zadarmo, počas ktorého sa „náhodou“ objaví nový obsah, v ktorom sa vyskytne v cameo úlohe seriálová hviezda Jon Bernthal (Punisher, Živí mŕtvi) ako veterán špeciálnych jednotiek.
Lenže na základe podobných signálov so Samom Fisherom v hlavnej úlohe sme očakávali tiež nový Splinter Cell, ktorý sa asi opäť o nejaký čas odloží (snáď sa mýlim). Takže posledný miniprídavok Operation Oracle nechával hráčsku verejnosť pokojnú. To sa 9. mája ukázalo ako veľká chyba, pretože práve v tento deň sa po niekoľkých neoficiálnych únikoch konečne potvrdil Ghost Recon Breakpoint. Od začiatku prezentácie sa diváci dočkali neustáleho uisťovania, že titul vydaný v októbri bude väčší, lepší, odladenejší a ktovie ako vyšperkovaný, čo mňa ani nikoho iného zrejme neprekvapilo. Čo však môžeme od „zlomového bodu“ predbežne očakávať, skúsim načrtnúť na ďalších riadkoch.
Sami ste si určite všimli, že herným svetom sa v súčasnosti preháňa veľmi populárna vlna survival mechanik, či už vezmeme do úvahy akčné adventúry (Fade to Silence), kooperatívne strieľačky (World War Z) alebo multiplayerové variácie battle royale módu (Fortnite, PUBG). Ubisoft samozrejme tento vývoj pozorne sleduje, a tak sa nemožno čudovať tomu, že niektoré prvky prežívania umiestnil do Ghost Recon (aký iný ich titul by bol vhodnejší?). Prvýkrát v rámci série sa tak hráč nestáva členom elitnej jednotky, ktorá má situáciu na bojisku pevne vo svojich rukách, ale jedným z preživších nevydareného výsadku na ostrov Auroa, fiktívny atol uprostred Pacifiku.
Tu totiž sídli firma Skell Tech technologického génia Jace Skella, ktorý sa snaží svojimi dronmi pomáhať ľuďom po celom svete ku spokojnejšiemu životu. Ale cesta do pekla je dláždená dobrými úmyslami a každý dobrý nápad sa dá zneužiť na tisíc spôsobov, čo sa nevyhne ani víziám uznávaného vynálezca. Jeho základňu na ostrove Auroa totiž vezmú útoční renegáti z radov špeciálnych jednotiek, prevezmú vládu nad dronmi, z ktorých urobia nástroje skazy, a začnú terorizovať svet. V ich čele stojí Cole D. Walker, bývalý veliteľ Ghost jednotky, ktorý sa objavil v poslednej aktualizácii Wildlands (chápete správne, stvárnil ho práve Jon Bernthal).
Silu, proti ktorej je vyslané vaše špeciálne komando, avšak spoznáte hneď na začiatku misie. Vďaka tomu, že Walker stojaci na čele skupiny Wolves prešiel rovnakým výcvikom ako vy, ho nič neprekvapí a rozmetie váš výsadok v jeho prvopočiatku. Už od prvej minúty tušíte, že tu prestáva akákoľvek sranda, pretože čelíte technologickej prevahe bez riadneho zásobovania a spočiatku si budete musieť pomôcť, ako sa dá. Postupom času si vytvoríte dostatočne zabezpečenú a komfortnú pozíciu, aby ste sa popasovali s prefíkaným nepriateľom, ale aj tak sa prikloníte skôr ku guerillovému spôsobu boja, aby ste zasadili rany na najcitlivejších miestach technologickej infraštruktúry Skell Tech®.
Príbehové pozadie ešte nebolo odhalené natoľko, aby sme mohli špekulovať o jeho scenáristických kľučkách, dá sa však predpokladať, že rozprávanie sa bude držať rámca z Ghost Recon Wildlands, v ktorom ste svojimi činmi ovplyvňovali vývoj celého sveta. V mantineloch vytýčených predchodcom sa bude držať aj hrateľnosť dielu Breakpoint. Tvorcovia si dali veľmi záležať, aby ste sa mohli na Aurou vydať osamotení, alebo v spoločnosti až štyroch ľudí. Rozdiel medzi kooperáciou a solitérstvom má byť naozaj zásadný, pretože v singleplayeri nebudete mať podporu kolegov vedených umelou inteligenciou. Preto sa musíte snažiť byť čo najnenápadnejší, udrieť v najvhodnejšiu chvíľu, rozpútať chaos a opäť sa stiahnuť.
Osamotený vojak na nepriateľskom území sa bude potýkať s väčšou výzvou, ale ani kooperácia nepredstavuje prechádzku rajskou záhradou. S podporou kamarátov samozrejme využijete rad taktických postupov, ktoré dokážu zovrieť a rozdrviť protivníkov, ale ich výcvik a početná prevaha predstavujú stále veľkú výzvu. Najväčšiu výhodu v tímovom hraní vidím v možnosti liečiť svojich padlých spolubojovníkov, čo sa v sólo hraní samozrejme využiť nedá. Kooperácia tiež ponúka možnosť kombinovať rôzne povolania vojakov do smrtiaceho kokteilu, ktorý poriadne zamotá hlavu každému, kto proti vám pozdvihne zbraň.
Ako veľmi sympatický krok od Ubisoft Paris smerom k hráčom vnímam otvorenosť zmeny povolania počas priechodu príbehom. V jednom z bivakov rozosiatych po celom ostrove môžete kedykoľvek presedlať z ostreľovača na pomalého pantera, či ďalšie dve zamerania, ktoré zatiaľ neboli bližšie predstavené. Sniper pochopiteľne útočí z diaľky, má prístup k ničivým špeciálnym projektilom a dokáže na dlhší čas zadržať dych, aby lepšie zameral. Panter nevládne deštrukčnými zbraňami (má obmedzený prístup), ale svoj spôsob boja zakladá na kradmom postupe, rýchlosti a možnosti kedykoľvek zmiznúť z bojiska vďaka dymovniciam. Tvorcovia pri každom povolaní sľubujú rozsiahly strom skillov, medzi ktorými sa objaví aj rad noviniek.
Svojho bojovníka, ktorého si budete kreovať pekne od vizuálnej podoby až po posledný prvok výbavy, si prenášate zo singleplayeru cez kooperáciu až k multiplayerovým módom. Neustále sa tak budú zlepšovať jeho osobnostné štatistiky a otvárať cesty k zaujímavejším kúskom zbraní a oblečenia. Rozhodne nepôjde o tak hojný prísun ako v jeho príbuznom Division 2, ktorý si na veľkom loote zakladá, ale trúfam si povedať, že sa autori týmto úspešným titulom inšpirovali.
Na rozdiel od mestskej taktickej akcie v uliciach Washingtonu sa Ghost Recon Breakpoint zameriava na herný zážitok v rozmanitom prostredí. Podobne ako ostrov v Just Cause 4 sa Auroa môže pýšiť horami, džungľou, pobrežím a dokonca sopkou. Každý biotop ponúkne rad možností, ako využiť jeho vlastnosti k efektívnemu spôsobu boja. Trinásťminútový gameplay nám ukázal možnosť zašpiniť sa bahnom a potom zaútočiť na prenasledovateľa pekne zo zálohy, čo bolo doložené veľmi drsnou animáciou s nožom v ruke. Surovosť aktuálneho ghostieho dielu príhodne demonštruje systém zranenia.
Váš avatar má po celom tele rozosiatych niekoľko bodov, ktoré po zásahu dokážu pekne znepríjemniť ďalší postup. Po rane do nohy sa spomalí váš pohyb, zranenie ruky rozhodí zameriavanie a pri trefe hrudníka sa zadýchate už po pár ušprintovaných metroch. Nebojte, táto survival mechanika nie je neprekonateľná. Na bojisku vyrieši každý problém obväz a injekcia proti bolesti, ale uprostred bojovej vravy nebude na liečenie čas, takže sa pri väčšom zranení musíte upratať niekam do rohu, kde si svoje boliestky môžete v pokoji vyriešiť. V traileroch vyzerá systém zranenia veľmi pekne, ale uvidíme, ako sa prejaví v reálnom hraní.
Celkovo vzaté som sa v dnešnom preview pokúsil načrtnúť, čo všetko môžeme od Ghost Recon Breakpoint čakať, a povedal by som, že nastolený kurz ovplyvnený trendom hier na prežitie môže byť zásahom do čierneho. Grafická a zvuková stránka sa pohybuje na najvyššej úrovni, takže ak sa tvorcom podarí odladiť hrateľnosť (skĺbiť singleplayer a kooperáciu môže byť oriešok) a ponúknuť kvalitný, postupom času dopĺňaný endgame obsah, môže ísť o čierneho koňa našlapaného jesenného trhu. Ghost Recon Breakpoint vychádza 4. októbra na PC (na Epic Store), PS4 a Xbox One a očakávať by sme mohli aj slovenčinu alebo češtinu, podobne ako pri iných kúskoch od spoločnosti Ubisoft.
• Zdroje: ghost-recon.ubisoft.com, YouTube (Ubisoft North America)
Minimálne HW požiadavky | Odporúčané HW požiadavky | Ultra – 1080p | Ultra – 2K | Elite – 4K | |
---|---|---|---|---|---|
Operačný systém | Windows 7, 8.1, 10 64-bit | Windows 7, 8.1, 10 64-bit | Windows 10 64-bit | Windows 10 64-bit | Windows 10 64-bit |
Procesor | Intel Core i5-4670/AMD FX-8120 | Intel Core i7-6770/AMD Ryzen 7 1700 | Intel Core I7 6700K/AMD Ryzen 7 1700X | Intel Core I7 6700K/AMD Ryzen 7 1700X | Intel Core I7 7700K/AMD Ryzen 7 2700X |
Grafická karta | Nvidia GeForce GTX 960/AMD Radeon R7 265 | Nvidia GeForce GTX 970/GTX 1060/AMD R9 290X /R9 390/RX480 | Nvidia Geforce GTX 1080/AMD Radeon RX 5700 XT | Nvidia Geforce GTX 1080/AMD Radeon RX 5700 XT | Nvidia Geforce RTX 2080/AMD Radeon VII |
DirectX | DirectX 11.0 | DirectX 11.0 | DirectX 11.0 | DirectX 11.0, 12.0 | DirectX 11.0, 12.0 |
Operačná pamäť | 6 GB | 8 GB | 16 GB | 16 GB | 16 GB |
Pevný disk | 50 GB | 50 GB | 50 GB | 50 GB | 50 GB |
Chcete si uľahčiť výber? Nižšie pre vás máme tipy na vhodné herné počítače podľa náročnosti.
Ghost Recon Breakpoint vychádza 4. októbra 2019 na PC – Epic Game Store, PS4 a Xbox One. V novembri by mal byť dostupný na Google Stadia. O novinkách vás budeme informovať.