Obnoviť stránku

Ospravedlňujeme sa, ale z technických príčin sa momentálne na našich pobočkách môže vyzdvihnutie objednávky časovo predĺžiť. Na oprave usilovne pracujeme. Ďakujeme za pochopenie.

Shadow of the Tomb Raider (RECENZIA) – Lara Croft uzatvára modernú trilógiu

Aktualizované

Slávna archeologička sa vracia v novej výprave za prastarými artefaktami. Jej pátranie ju zavedie do nepreniknuteľných peruánskych džunglí plných nebezpečných zvierat, rozpadnutých chrámov a predovšetkým žoldnierov organizácie Trinity, s ktorou má Lara nevybavené účty. Stojí Shadow of the Tomb Raider od štúdia Eidos Montreal a Crystal Dynamics za vašu pozornosť, alebo môžete s pokojným svedomím zostať v bezpečí domova? Dozviete sa v našej recenzii.


• Žáner: Akčná adventúra • Vývojár: Eidos Montreal • Vydavateľ: Square Enix • Platformy a Dátum vydania: PC, PS4 a Xbox One (14. september 2018) • Homepage: tombraider.com/en-us


Časti článku:

Obsah recenzie Shadow of the Tomb Raider (PS4)

  1. Lara Croft opäť na stope starobylého artefaktu
  2. Shadow of the Tomb Raider – zbesilé prestrelky striedajú pokojné puzzle
  3. Vykrádači hrobov všetkých krajín, spojte sa
  4. Shadow of the Tomb Raider – krajšie kobky ste ešte nevideli
  5. Šťastný záver trilógie, alebo nie?
  6. Recenzia Shadow of the Tomb Raider: záverečné hodnotenie
  7. HW nároky pre Shadow of the Tomb Raider PC

Lara Croft opäť na stope starobylého artefaktu

• Recenzia: 14. 9. 2018 • Autor: Štěpán Lenk

Hlavnú hrdinku Laru Croft asi nemusím predstavovať. Dobrodružstvo neohrozenej archeologičky preslávenej svojimi bujnými tvarmi v 90. rokoch uchvátilo milióny hráčov po celom svete, je preto prekvapujúce, že táto slávna séria zvládla počas jednej dekády vystúpiť na samotný vrchol aj upadnúť takmer do zabudnutia.

Na nebohej Lare sa usadila už slušná vrstva prachu, keď štúdio Crystal Dynamics tento poklad videohernej zábavy oprášilo a v titule nazvanom jednoducho Tomb Raider túto značku úspešne zreštartovalo. Nová Lara bola drsnejšia, realistickejšia a filmovejšia a i napriek tomu, že jej noví tvorcovia ubrali na ženských tvaroch, znovu si ju zamilovali ako pamätníci, tak noví hráči. A vzhľadom na solídny úspechu hneď o 2 roky neskôr vzniká pokračovanie Rise of the Tomb Raider.

Shadow of the Tomb Raider; screenshot: Stealth kill

Teraz to trochu uštipne.

Ale späť k súčasnosti. Shadow of the Tomb Raider sa odohráva približne rok po konci predchádzajúceho dielu. Lara je opäť o niečo dospelejšia, skúsenejšia a sebavedomejšia, vystrašenú mladú dievčinu vystriedala cieľavedomá žena, ktorá urobí všetko pre záchranu sveta. Lara totiž pri pátraní po starobylom artefaktu omylom odštartuje globálnu apokalypsu, pritom napraviť svoju chybu a koniec sveta zastaviť dokáže zase len ona. Nebude to ale nič jednoduché, situáciu jej sťažujú nielen vlastné výčitky svedomia, ale predovšetkým zločinecká organizácia Trinity, s ktorou má Lara z minulosti nevybavené účty.

Príbeh nie je zlý, bohužiaľ sa ale uberá pomerne predvídateľnou cestou a jeho vývoj vás nijako zvlášť neprekvapí. Obsahuje veľa skvelých momentov, ako celok ma však nedokázal pohltiť tak, ako som na začiatku dúfal. Moje výhrady k nemu však zdarne vyvažuje parádna atmosféra a predovšetkým samotná hrateľnosť, ktorá Shadow of the Tomb Raider povyšuje na dobrodružstvo, ktoré by ste nemali minúť.

Shadow of the Tomb Raider; gameplay: Lara Croft Shadow of the Tomb Raider; gameplay: páranie Shadow of the Tomb Raider; gameplay: hák

Obrázok 1: Lara Croft je zase o niečo dospelejšia. Obrázok 2: Slávna archeologička v akcii. Obrázok 3: Lara má všetko (doslova) na háku.

Shadow of the Tomb Raider – zbesilé prestrelky striedajú pokojné puzzle

Shadow of the Tomb Raider oproti svojim predchodcom nijako závratnou evolúciou neprešiel. Stále je to klasická akčná adventúra okorenená poriadnou dávkou šplhania a riešenia najrôznejších puzzlov (väčšinou zábavné), pokiaľ ste teda hrali Tomb Raider či Rise of the Tomb Raider, najväčšou zmenou pre vás pravdepodobne bude zmena prostredia.

V Shadow of the Tomb Raider sa totiž pozrieme priamo do vnútra peruánskych džunglí. Tie nie sú nijako prívetivým miestom samy o sebe, keď sa však ešte začnú hemžiť ozbrojenými jednotkami organizácie Trinity, bude sa Lara musieť, ak chce prežiť, naozaj snažiť. Našťastie nie je žiadna krehotinka a so všetkými problémami sa vie pekne pobiť. Doslova.

Shadow of the Tomb Raider – Combat a Stealth (vlastný gameplay)

Tiché zakrádanie a otvorená paľba je ideálna kombinácia.

Do konfrontácií s nepriateľmi sa vlastne môžete pustiť dvomi spôsobmi – pekne potichu zo zálohy odstraňovať jedného protivníka po druhom, alebo jednoducho schmatnúť čokoľvek s veľkou kadenciou a prierazom a spoľahnúť sa radšej na presnú mušku. Stealth prístup ponúka pomerne slušný rad možností – schovávanie sa vo vysokej tráve, splynutie s blativými múrmi, prípadne odlákanie stráží pomocou hodených predmetov, to všetko zaručuje takmer nekonečne veľa riešení, ako sa s nepriateľmi vysporiadať. Efektné sú potom aj pomerne brutálne útoky zo zálohy, kedy Lara pomocou svojho ostrého noža ukáže, že sa s nikým nepára a naopak všetky rýchlo rozpára.

O život vám budú usilovať štandardní žoldnieri ozbrojení strelnými zbraňami, ale tiež najrôznejšie šelmy obývajúce vlhkosťou peruánskych pralesov a niektoré ďalšie humanoidné bytosti, ktoré nemožno úplne jednoducho opísať. V boji na diaľku v Shadow of the Tomb Raider opäť hrá prím spoľahlivý luk, efektívny predovšetkým pri plazivom štýle boja, hoci ho často využijete aj pri prekonávaní environmentálnych prekážok či riešení puzzlov. Zvyšok vášho arzenálu potom tvorí pomerne klasická zostava – samopal, poloautomatická pištoľ a brokovnica. Tieto zbrane potom ešte môžete upgradovať pomocou materiálov nájdených v džungli, prípadne získaných lovom divokej zveri.

Shadow of the Tomb Raider; gameplay: skill tree Shadow of the Tomb Raider; gameplay: lama Shadow of the Tomb Raider; gameplay: luk

Obrázok 1: Robustný skill tree poteší aj každého fanúšika RPG. Obrázok 2: Lare sa práve trochu podlomili kolená. Obrázok 3: Všetky zbrane idú samozrejme upgradovať.

Crafting je vôbec pomerne podstatnou zložkou hry, dovolí vám (i počas súboja) vyrábať si zápalné fľaše, dymové granáty a ďalšie vychytávky. Samotná Lara našťastie ohľadom upgradov nezostáva pozadiu a za skúsenosti získané lovom, bojom, riešením hádaniek si odomyká nové skilly z troch vetiev robustného stromu, ktorý navyše tvorcovia vytvorili v štýle májskych reliéfov, čo vyzerá naozaj efektne.

Vykrádači hrobov všetkých krajín, spojte sa

Séria Tomb Raider bola vždy o preskúmavaní starobylých, polorozpadnutých hrobiek a ani v Shadow of the Tomb Raider tomu nie je inak. Chrámov, kobiek a iných pozostatkov dávnych civilizácií si užijete naozaj dosýta a čo viac, veľmi často tieto objekty prelezú skrz naskrz. Na šplhanie, zlaňovanie, hojdanie na lane a adrenalínové preskakovanie nad priepasťami narazíte naozaj na každom kroku. Ovládanie vám prejde do krvi veľmi rýchlo, len je škoda, že je občas pomerne nepresné. Mnohokrát sa mi stalo, že sa Lara znenazdajky odrazila od skalnej steny a skočila ústrety istej smrti, hoci som na ovládači úplne očividne stlačil tie správne tlačidlá. Chcel som len, aby skočila doprava na tú malú rímsu, o salte mortale do hlbín nepadlo ani slovo.

Shadow of the Tomb Raider; screenshot: šplhanie

Šplhanie po skalách tvoria nemalú časť hry.

Pokiaľ si z času na čas radi urobíte odbočku od hlavnej dejovej línie, mám pre vás dobrú správu. Mapa je totiž obsypaná slušným radom vedľajších aktivít, či už ide o hľadanie pokladov, lov neobvyklých zvieracích jedincov (napríklad kapybara – albín), špeciálny Challenge Tombs či regulárne vedľajšie úlohy, ktoré vám zadávajú miestni obyvatelia.

Aj po skončení hlavného príbehu teda budete mať čo na prácu, a ka si budete chcieť Shadow of the Tomb Raider splniť na 100 %, zaberie vám to pekných pár desiatok hodín. Na veľa miest navyše zo začiatku ani nemáte prístup, pretože vám chýba potrebná výbava, pričom niektoré kúsky získate až v druhej polovici hry.

Shadow of the Tomb Raider; gameplay: lano Shadow of the Tomb Raider; gameplay: pod vodou Shadow of the Tomb Raider; gameplay: únik z reality

Obrázok 1: Šplhanie a hojdanie na lane si užijete až až. Obrázok 2: Nehovoriac o pomerne častom potápaní. Obrázok 3: V Shadow of the Tomb Raider nie je nič neobvyklé, keď na chvíľu zbehnete z cesty a jednoducho sa len tak chvíľu túlate.

Určitú časť hry potom strávite aj pod vodnou hladinou, staré majské krypty sa snáď predháňajú v tom, ktorá z nich bude najzatopenejšou, Lara sa teda čas od času musí poriadne namočiť. Preplávanie mnohokrát až klaustrofóbnymi tunelmi, stráženie si zásoby kyslíka a vyhýbanie sa podvodným predátorom (murénam, piraniam) tak tvoria veľmi atmosférické sekcie, pri ktorých často budete nevedomky zadržiavať dych spoločne s Larou.

Mnohokrát som sa navyše pristihol, že som cestou k nejakej misii dobrovoľne zablúdil a venoval sa preskúmavaniu najrôznejších kútov džungle stvorené štúdiom Crystal Dynamics a Eidos Montreal. Tak krásny a lákavý svet na vás totiž čaká v Shadow of the Tomb Raider. A keď už som tu nakúsol vizuálnu podobu...

Shadow of the Tomb Raider; screenshot: chrám

Než sa zlatá brána v pozadí otvorí, bude vás to stáť trochu premýšľania.

Shadow of the Tomb Raider – krajšie kobky ste ešte nevideli

Grafika Shadow of the Tomb Raider je jednoducho parádna. Či už prechádzate slnkom zaliatou džungľou plnou zvierat, kde skrz koruny stromov tu a tam prenikne lúč svetla, alebo sa zakrádate starou zaprášenou kryptou plnou ohnilých kostí a vlhkého dreva, miera detailov vás jednoducho musí ohromiť. Nehovorím, že je to tá najlepšia príroda, akú som kedy vo videohre videl, ale úprimne, zase tak ďaleko od popredných priečok nie sme.

Poteší aj zvuková stránka hry, predovšetkým dabing jednotlivých postáv, všemožné prírodné ruchy a zvuky padajúceho kamenia, rúcajúcich sa hrobiek, streľby atď. Tvorcovia jednoducho odviedli dobrú prácu a na audiovizuálnu stránku svojej najnovšej hry môžu byť právom hrdí.

Shadow of the Tomb Raider; gameplay: krajina

Krajšiu krajinu som videl naposledy snáď v Uncharted: Lost Legacy.

Šťastný záver trilógie, alebo nie?

Shadow of the Tomb Raider je výborná akčná adventúra, to je bez debát. Slabší príbeh vyvažuje zábavná hrateľnosť a podarená audiovizuálna stránka hry, kopa vedľajších aktivít potom dokáže zabaviť na naozaj dlhú dobu. Škoda len, že už v poradí tretí diel tejto série neprešiel nejakou významnejšou evolúciou.

Pokiaľ ste fanúšikovia predchádzajúcich dvoch dielov, neváhajte, toto je hra presne pre vás. Ak vás minulé inštancie veľmi neoslovili, Shadow of the Tomb Raider na tom pravdepodobne nič nezmení, pretože ponúka vlastne to isté v bledo modrom s pár vylepšeniami. Objektívne ale ide o vydarený záver kvalitnej série. Lara Croft sa teda za svoju poslednú výpravu nemusí ani v najmenšom hanbiť.

i Zoznámte sa s českou Larou Croft Shadow of the Tomb Raider; Zuzana Rajdlová, Lara Croft, detail

Existujú hry, ktoré síce za veľa nestoja, ale fanúšikovia sa aspoň môžu kochať pohľadom na svojich obľúbených hrdinov stvárnených viac či menej nadanými cosplayermi. A potom sú tu tituly, kde sa podarilo oboje – o kvalitách Shadow of the Tomb Raider ste sa už dozvedeli z našej recenzie, o úrovni cosplayu Lary Croft, ktorú vytvorila Zuzana Rajdlová v spolupráci s českým distribútorom hry, spoločnosťou Cenega, sa môžete presvedčiť nižšie, alebo sa pozrite na video.

Zuzana Rajdlová ako česká Lara Croft

Shadow of the Tomb Raider; Zuzana Rajdlová, Lara Croft, chrám Shadow of the Tomb Raider; Zuzana Rajdlová, Lara Croft, jungle Shadow of the Tomb Raider; Zuzana Rajdlová, Lara Croft, múr Shadow of the Tomb Raider; Zuzana Rajdlová, Lara Croft, pochodeň Shadow of the Tomb Raider; Zuzana Rajdlová, Lara Croft Shadow of the Tomb Raider; Zuzana Rajdlová, Lara Croft, tiene

Táto recenzia bola napísaná pre PS4 verziu.

Recenzia Shadow of the Tomb Raider: záverečné hodnotenie

Hodnotenie 79 % Alza.sk
Hlavné parametre: Hrateľnosť
85 %
Audiovizuálne spracovanie
70 %
Znovu hrateľnosť
85 %
Shadow of the Tomb Raider; recenzia

Klady

  • Výborná hrateľnosť
  • Audiovizuálne spracovanie
  • Robustný zručný strom
  • Zábavné puzzle
  • Veľa vedľajších aktivít

Zápory

  • Slabší príbeh
  • Pri šplhaní občas nepresné ovládanie

Shadow of the Tomb Raider – Novinky

  1. (11. 9. 2018) Launch trailer a prvá recenzia Shadow of the Tomb Raider
  2. (17. 8. 2018) Štyri nové videá z Shadow of the Tomb Raider a režim New Game+
  3. (8. 8. 2018) Pätnásť minút z hrania Shadow of the Tomb Raider
  4. (25. 7. 2018) Shadow of the Tomb Raider ukazuje otvorené lokácie a ich prieskum
  5. (25. 6. 2018) Nové zábery z hrania Shadow of the Tomb Raider s puzzle a hádankami
  6. (12. 6. 2018) Nový gameplay trailer z E3 2018 ukazuje Laru ako lovkyňu
  7. (12. 5. 2018) Čo bude obsahovať season pass a zberateľská edícia Shadow of the Tomb Raider
  8. HW nároky pre Shadow of the Tomb Raider PC

Launch trailer a prvá recenzia Shadow of the Tomb Raider

• Update: 11. 9. 2018 • Autor: Filip Němec

Pár dní pred vydaním Shadow of the Tomb Raider sa začali objavovať prvé recenzie, a pokiaľ by ste z nich chceli vyčítať, či ide o pokračovanie dobré či zlé, tak veľa šťastia. Niektoré magazíny ako napríklad server IGN siahli po vysokom hodnotení 9/10, však padajú aj horšie známky. The Guardian a rovnako tak Gamespot sa rozhodli pre 6/10 a The Telegraph sa dokonca nebál udeliť 4/10. Aj náš názor sa už formuje, v redakcii totiž Shadow of the Tomb Raider usilovne hráme a už čoskoro môžete očakávať našu recenziu. Čakanie si môžete skrátiť launch trailerom a ďalšími videami, ktoré vývojári z Eidos Montreal produkujú ako na bežiacom páse.

Rekapitulácia príbehu trilógie Tomb Raider

Ruku na srdce. Všetky tituly s atraktívnou archeologičkou v hlavnej úlohe boli vždy o hrateľnosti a príbeh nebol zase tak dôležitý. Reštartovanie trilógie sa v tomto smere na prvý pohľad ničomu nevymyká, avšak aj na príbehovej zložke autori zapracovali, a tak je vyvrcholenie trilógie zaujímavé nielen z dôvodov nového prostredia či vylepšených herných mechanik, ale aj z pohľadu zavŕšenia príbehu, kde sa dozvieme viac o tajomnej spoločnosti trinity a najmä kto zabil Larinho otca. Na video sa môžete pozrieť nižšie.

Tomb Raider série – rekapitulácia príbehu (gameplay trailer)

Pozrite sa na kľúčové okamihy prvých dvoch dielov.

Nové trailery: príroda, výzvy v hrobkách a vizuálny upgrade Xbox One X verzie

Pokiaľ nemáte ešte dosť, pozrite sa na ďalšie videá. V prvom sa autori konečne rozhodli trošku spomaliť. Môžeme sa tak pozrieť na prírodu, architektonické pamiatky alebo dedinu Paititi. V ďalšej ukážke naopak pôjde do tuhého – vývojári tu totiž prezentujú jednu z hrobiek, ktorú budete musieť prejsť, ak sa chystáte do dediny Paititi. Posledné video je potom pre všetkých, ktorí premýšľajú nad verziou Shadow of the Tomb Raider pre Xbox One X.

Shadow of the Tomb Raider – živá príroda (gameplay trailer)

Posledné Larino dobrodružstvo nás zavedie do nehostinného ale pritom veľmi pôvabného prostredia.

Shadow of the Tomb Raider – skúška bojovníka (gameplay)

Vypočujte si priamo od autorov, aké novinky si v rámci hrateľnosti na posledný diel trilógie nachystali.

Shadow of the Tomb Raider – vylepšenia na Xbox One X verziu (gameplay trailer)

Natívne 4K rozlíšenie, HDR alebo voľba medzi vyšším rozlíšením a vyšším snímkovaním. Tieto a ďalšie vylepšenia ponúkne Xbox One X verzia Shadow of the Tomb Raider.



Štyri nové videá z Shadow of the Tomb Raider a režim New Game+

(Update 17. 8. 2018) Eidos Montreal pokračuje vo vydávaní nových ukážok z hrania, ktoré približujú najrôznejšie aspekty Shadow of the Tomb Raider. Vo videu nižšie sa môžete pozrieť na rozličné spôsoby boja, najmä čo sa týka stealth prístupu. Lara dokáže vziať do rúk aj najrôznejšie strelné zbrane, ale jej hlavnou doménou je predovšetkým tichý prístup, na čo využíva rozmanité možnosti herného prostredia.

Ako sami autori zmieňujú vo videu, Lara sa musí stať súčasťou džungle a ako môžete vidieť, naozaj sa jej to darí. Prekvapivé útoky zozadu sú len jednou z vecí, ktorú v hre budete môcť robiť. Okrem používania predmetov na odlákanie pozornosti, zabitia skokom z výšky či vystrelenia lana, na ktorom svoju obeť následne obesí, zvládne Lara aj otráviť jedného z nepriateľov, ktorý potom v agónii strieľa na všetko okolo seba. Veď sa presvedčte sami.

Shadow of the Tomb Raider – stealth ukážka (gameplay trailer)

Lara Croft vždy uprednostňovala skôr tichú elimináciu nepriateľov. Čo dokáže, ukazujú autori v novom traileri.

Prežitie pod vodou v Shadow of the Tomb Raider

V ďalšom traileri potom autori ukazujú, čo všetko bude Laru čakať pri jej podvodných potulkách. Voda totiž bude dôležitým elementom celej hry, a to nielen kvôli záplavám na samotnom začiatku. Veľká časť dungeonov je celkom logicky zatopená jaskyňami, takže plávanie a zadržiavanie dychu sa stanú „obľúbenými“ záľubami našej hlavnej hrdinky. Okrem nedostatku kyslíka sa však pôvabná archeologička bude musieť stretnúť napríklad aj s dotieravými úhormi. Tón videa je jasný: prežiť pod vodou nebude vôbec jednoduché.

Shadow of the Tomb Raider – prežitie pod vodou (trailer)

Ak trpíte klaustrofóbiou či strachom z utopenia, nebudú pre vás niektoré časti v Shadow of the Tomb Raider asi veľmi príjemné.

Dve videá o zbraniach a súbojoch

Kým v prvom traileri ste sa mohli pozrieť na to, ako si Lara poradí so stealth prístupom, nasledujúca dvojica videí jasne ukazuje, čo nastane v prípade, že budete odhalení. Prvé z dvoch videí prezentuje v rýchlom slede strelné zbrane, s ktorými to Lara rozhodne vie, v tom druhom sa potom môžete pozrieť na najrôznejšie spôsoby zabitia zblízka.

Shadow of the Tomb Raider – arzenál zbraní (gameplay trailer)

Keď ide do tuhého, Lare to to ide aj so strelnými zbraňami. Pozrite sa, s čím si v Shadow of the Tomb Raider zastrieľate.

Shadow of the Tomb Raider – spôsoby zabitia (gameplay trailer)

Potichu zozadu, spoza rohu, z výšky alebo napríklad z vody. Lara dokáže zneškodniť protivníka mnohými spôsobmi.

Shadow of the Tomb Raider s New Game+ už v deň vydania

V akčnej adventúre Shadow of the Tomb Raider nebude chýbať obľúbený režim New Game+, ktorý vám umožní prejsť si celú hru od začiatku, avšak s najmodernejšou výbavou. V tomto prípade sa tak budete môcť lepšie sústrediť na hľadanie pokladov, ktoré ste pri prvom hraní nenašli. To však nie je jediným vylepšením, so spustením novej hry v rámci New Game+ si totiž budete môcť vybrať jeden z troch nových herných štýlov. Path of the Serpent sa zameriava na stealh, Path of the Jaguar na boj a posledný Path of the Eagle na taktické sledovanie nepriateľov z diaľky a prieskum.

Shadow of the Tomb Raider; screenshot: new game plus

Ak sa vám bude Shadow of the Tomb Raider naozaj veľmi páčiť, vďaka trom novým herným smerovaniam si budete môcť prejsť hru rovno trikrát a zakaždým v trochu inom štýle.

Eliminácia nepriateľov v duchu vášho zamerania vám prinesie nové odmeny, aby ste však na to boli riadne motivovaní, každá z „ciest“ vám ponúkne aj nové zručnosti. Pri Ceste jaguára dostanete do vienka novú schopnosť, vďaka ktorej vybraného nepriateľa doslova roztrháte, pri Ceste orla naopak získate nový spôsob videnia. Každá špecializácia ponúkne celkovo tri nové zručnosti, opakované hranie by tak mohlo byť pomerne inovovaným zážitkom. Režim New Game+ bude navyše prítomný už v deň vydania hry.

O Shadow of the Tomb Raider by sme sa mali dozvedieť viac na Gamescome 2018, kde si nové Larino dobrodružstvo zahráme.



Pätnásť minút z hrania Shadow of the Tomb Raider

(Update 8. 8. 2018) Po kratučkých traileroch a gameplay ukážkach nás vývojári z Eidos Montreal zavalili rovno pätnástimi minútami zo samotného úvodu hry. Tu samozrejme prichádza na rad varovanie, pretože video obsahuje niekoľko menších spojlerov, avšak nič zásadné. Začiatok Shadow of the Tomb Raider navyše autori opísali už dávno. V ňom sa Lara zrúti s lietadlom, ktoré celkom náhodou nemá žiadne padáky. To je pálčivý problém veľkej časti akčných hrdinov, možno by sa im hodila nejaká príručka „Čo skontrolovať pred vstupom do chatrného a na zrútenie zrelého lietadla“.

Shadow of the Tomb Raider – prvých 15 minút hry (gameplay)

Server IGN spoločne s autormi z Eidos Montreal odtajnil prvých pätnásť minút z hrania.

Potom sa však hra presúva o dva dni späť a Lara už je vo svojom dobre známom prostredí. Zavalená v podzemnej jaskyni, vydesená a zranená. To už je pre novodobú hernú Laru Croft tak nejako bežné. Útek z jaskyne slúži ako úvod nielen do príbehu, ale aj do samotnej hry. Podobne ako v iných akčných tituloch predstaví prvá úroveň ovládacie prvky a hlavné vlastnosti hry. Potom už sa hra presunie na malý ostrov v Mexiku, kde práve prebiehajú slávnosti smrti a kde Lara stopuje zloducha Domingueza.

Ďalší trailer na Shadow of the Tomb Raider ukazuje nádherný otvorený svet

V ďalšom krátkom traileri sa potom môžete pokochať krásami sveta, ktoré Shadow of the Tomb Raider ponúkne. Hlboké priepasti pod mohutnými horami, divoká príroda a samozrejme smrť skrývajúce jaskyne. Video jasne naznačuje, že tretí diel z reštartovanej série slávnej archeologičky bude rozhodne najväčší a tiež nejpompéznejší. Snáď nepôjde vo výsledku len o obyčajné pozlátko a hra ponúkne aj zaujímavú hrateľnosť.

Shadow of the Tomb Raider – ukážka prostredia (gameplay trailer)

Rovnako ako iné dobrodružné akčné adventúry, aj Shadow of the Tomb Raider sa zameriava na dychberúce prírodné scenérie.

Smrtiace hrobky Shadow of the Tomb Raider v rýchlom traileri

V ďalšom videu potom autori ukazujú možno to úplne hlavné, čo Shadow of the Tomb Raider obsahuje. Dobývanie hrobiek bolo jadrom hry aj v predchádzajúcich dieloch, v rámci Shadow of the Tomb Raider ale autori sľubujú podstatne vyššiu obtiažnosť. V jednom z minulých updatov sme prezradili, že heslo „smrť na každom kroku“ autori neprezentovali len tak nadarmo a naozaj pôjde o poriadnu výzvu. V nižšie zobrazenom traileri sa však môžete skôr zoznámiť s rozličným vizuálom jednotlivých dungeonov.

Shadow of the Tomb Raider – smrtiace jaskyne (gameplay trailer)

Dobývanie jaskýň so vzácnymi artefaktmi má byť podľa autorov náročnejšie ako v predchádzajúcich dieloch a zatiaľ to vyzerá tak, že si nevymýšľajú.



Shadow of the Tomb Raider ukazuje otvorené lokácie a ich prieskum

(Update 25. 7. 2018) V predchádzajúcich updatoch sme sa pozreli na dobývanie hrobiek a súboje v hustej džungli, tentoraz sa autori zamerali v takmer desaťminútovom anotovanom gameplay videu na prieskum otvoreného sveta. Môžeme si prezrieť dedinu Paititi, ktorá je doposiaľ najväčšou otvorenou lokáciou v rámci celej série. Mesto je rozdelené na niekoľko častí, ako je prístav, osady rybárov či trhovisko. Ide samozrejme o akúsi obdobu sociálneho HUBu, kde budeme nielen s jednotlivými postavami obchodovať a voľne konverzovať, ale tiež dostávať vedľajšie misie.

Čo sa autenticity týka, autori sa u Shadow of the Tomb Raider rozhodne snažia odviesť čo najlepšiu prácu, takže si pre obyvateľov dediny môžete nastaviť, akým jazykom s vami budú komunikovať. Na výber je logicky možnosť angličtiny a ďalších podporovaných jazykov, zvoliť si však budete môcť aj ich rodný jazyk, čím zvýšite autenticitu celkového zážitku. Voliť potom bude možné tiež obtiažnosť, ktorá bude rozdelená na možnosti ako pre samotné súboje, tak aj pre hádanky a práve prieskum. Pri vyššej obtiažnosti vám hra neponúkne inak dostupné nápovedy a rovnako tak napríklad v prípade šplhania obmedzí zvýrazňovanie záchytných bodov.

Shadow of the Tomb Raider; screenshot: mayská pyramída Shadow of the Tomb Raider; screenshot: Lara Croft

Obrázok 1: Dobývanie stratených hrobiek bude opäť významnou súčasťou hry, podľa dostupných záberov však pôjde o podstatne náročnejšie dobrodružstvo. Obrázok 2: Lara Croft už nie je tak bezbranná ako v predchádzajúcich dieloch, stále ide ale o krehkú ženskú bytosť, ktorá v priamom bojí dlho nevydrží.

Shadow of the Tomb Raider mieri do lisovní, vývoj je dokončený

V závere videa sa môžeme pozrieť na dobývanie a prieskum ďalšej hrobky, kde opäť musíme dať tvorcom za pravdu, že Shadow of the Tomb Raider bude skutočne najťažším dielom celej série. Stačí chvíľa nepozornosti a stále krehká Lara padá mŕtva k zemi. Všimnúť si môžeme napríklad aj skvelého grafického spracovania, na druhú stranu mierne ma znervózňuje neprirodzený pohyb hlavnej postavy pri behu a lezení. Tu konkurencia v podobe Uncharted 4 a Lost Legacy má pravdepodobne stále navrch. Ako posledné dobrodružstvo reštartovanej série dopadne, sa dozvieme už 14. septembra. Tomuto dátumu už navyše môžeme skalopevne veriť, pretože autori aktuálne oznámili, že vývoj je oficiálne ukončený a dátum spolu s hrou mieri do lisovní.



Nové zábery z hrania Shadow of the Tomb Raider s puzzle a hádankami

(Update 25. 6. 2018) Zatiaľ čo v predchádzajúcom update ste mohli vidieť, ako sa Lara dokáže oháňať v boji, v ďalšom videu autori predstavujú novinky ohľadom priestorových puzzle a hádaniek. Shadow of the Tomb Raider má byť totiž akčnou hrou rovnako ako prieskumnou adventúrou, ktorá svojimi hádankami preverí vaše reflexy, ale aj logické uvažovanie. Ak sme v našom preview spomínali, že pomyselný prerod Lary z lovenej zveri na lovkyňu znamená vyššiu obtiažnosť, vypätejšie situácie a najmä nástrahy, ktoré predstavujú okamžitú smrť, neklamali sme. V komentovanej gameplay ukážke to naozaj vyzerá tak, že smrť bude v Shadow of the Tomb Raider čakať doslova na každom kroku – či už ide o otravné úhory, ťažko odhaliteľné pasce alebo aj skôr sľubované podvodné pasáže.

Práve začiatok videa, ktorý ukazuje, akým ťažkostiam bude Lara čeliť pri podvodných potulkách, je... no, jednoducho dychberúci. Autori zároveň zmieňujú, že tohtoročný Tomb Raider bude zo všetkých predchádzajúcich hier najviac „tomb raiding“, teda naozaj výrazne zameraný na dobývanie a preskúmavanie najrôznejších jaskýň a hrobiek. V týchto častiach nepôjde ani tak o boj ako o chápanie herného prostredia, ktoré bude potrebné využiť v svoj prospech. Hlavným nástrojom sa tak okrem bystrej mysle stane opäť luk s vystreľovacím lanom, ktorý bude Lara používať k riešeniu rozličných hádaniek.

Shadow of the Tomb Raider; screenshot: hrobka

Lara sa v najnovšom videu pokúsi vykradnúť tajuplnú hrobku.



Nový gameplay trailer z E3 2018 ukazuje Laru ako lovkyňu

(Update 12. 6. 2018) Na výstavu E3 2018 v Los Angeles si spoločnosť Square Enix veľa prekvapení nepriviezla, potešila nás tak aspoň pomerne dlhým gameplay trailerom, v ktorom nám hlavný režisér Shadow of the Tomb Raider Daniel Chayer-Bisson najprv odhalil krátky film zo samotného začiatku hry, kde sa Lara ocitá v havarujúcom lietadle. V ukážke potom môžeme tiež vidieť, akým spôsobom bude Lara využívať prostredie džungle vo svoj prospech, najmä ak si zvolíte tichý prístup.

Skrývaním sa v tmavých kútoch môžete využiť napríklad aj slabé stránky vašich protivníkov, ak zistíte, že sa boja jaguárov v okolí, alebo keď náhodou nájdete plný kanister horľavého benzínu. Lara naozaj pôsobí oveľa sebavedomejším dojmom, už nie je lovená, ale sama sa vydáva na lov. Shadow of the Tomb Raider vychádza 14. septembra na PC, Xbox One a PlayStation 4.



Čo bude obsahovať season pass a zberateľská edícia Shadow of the Tomb Raider

(Update 12. 5. 2018) Podobne ako u epizodického Hitmana má Square Enix v pláne zásobovať Shadow of the Tomb Raider aj dlho po vydaní. Nie však samozrejme úplne zadarmo, ak si budete chcieť v poradí tretie dobrodružstvo novodobej Lary Croft obohatiť, season pass bude jasnou voľbou. Sami autori o ňom zatiaľ veľa informácií neprezradili, jeho kompletné odhalenie si vraj nechávajú na neskôr. Nepoznáme tak jeho presný obsah, a už vôbec nie jeho cenu. Keďže je ale Shadow of the Tomb Raider v herných médiách veľmi podporovaný, vývojári sem-tam v rozhovoroch predsa len niečo prezradia.

Shadow of the Tomb Raider ponúkne aj multiplayer

Celý season pass by mal dávkovať nový obsah približne pol roka a hneď prvé rozšírenie má do hry pridať kooperatívny režim. Z ďalšieho obsahu máme neoficiálne potvrdených sedem nových zbraní, sedem nových oblekov a tiež sedmičku nových schopností. V niektorom z ďalších rozšírení sa potom k slovu dostane aj sedem tzv. Challenge Tombs, pričom hneď prvá z nich má obsahovať multiplayer.

To je bohužiaľ zatiaľ všetko, čo vieme o hre viacerých hráčov v Shadow of the Tomb Raider. Isté je len to, že multiplayer nebude súčasťou hry priamo v deň vydania, čo jeho význam v rámci celku ešte viac znižuje. Už v predchádzajúcich dieloch bol jeho prínos diskutabilný a netešil sa priazni ani u novinárov, ani u samotných hráčov. Kým v prvom dieli z roku 2013 išlo o plnohodnotný multiplayer, v Rise of the Tomb Raider sa autori zamerali iba na kooperáciu. Ak by som mal teda hádať, vzhľadom na naznačenú prítomnosť multiplayeru v rámci Challenge Tombs si myslím, že autori opäť stavia na kooperatívny multiplayer.

Zberateľská edícia bude obsahovať sošku Lary Croft a survival vybavenie

S informáciami o obsahu season passu sa dostalo von aj niekoľko čriepkov o zberateľskej edícii. Tá by mala obsahovať sošku archeologičky Lary Croft a tiež baterku, otvárač v štýle cepína, oficiálny soundtrack a tiež už spomínaný season pass. K dispozícii potom bude okrem klasickej škatuľkovej aj digitálna verzia tiež tzv. Croft edícia, ktorej obsah už je oficiálne potvrdený. Tá ponúkne tiež season pass, oficiálny soundtrack, a okrem ingame obsahu v podobe oblečenia a zbraní tiež prístup do hry s dvojdňovom predstihom, čo je príjemný bonus, ktorý podľa môjho názoru bude takisto zahrnutý aj v zberateľskej edícii. K dostaniu by na našom trhu mala byť tiež edícia s veľmi pekným SteelBookom.

Shadow of the Tomb Raider; Croft edícia Shadow of the Tomb Raider; Steelbook edícia

Obrázok 1: Croft edícia by mala stáť niečo cez 100 eur, čo je sympatická cena vzhľadom na skorší prístup do hry a predovšetkým season pass. Obrázok 2: Steelbook bude súčasťou tzv. Steelbook edície, ktorá tiež obsahuje tri pohľadnice s Larou.

Shadow of the Tomb Raider – dojmy z hrania

  1. Shadow of the Tomb Raider navyšuje obtiažnosť
  2. V dungeonoch číha smrť na každom kroku
  3. Lare Croft stále chýba ladné pohyby
  4. HW nároky pre Shadow of the Tomb Raider PC

Shadow of the Tomb Raider navyšuje obtiažnosť

• Dojmy z hrania: 3. 9. 2018 • Autor: Filip Němec

Ešte než mi bolo dovolené zasadnúť k počítaču, kde som si mohol vybrať z klasického ovládania na klávesnici či Xbox gamepade, stihli sme s vývojármi krátku prezentáciu, v ktorej mi predstavili hlavné novinky Shadow of the Tomb Raider. Pokiaľ ale sledujete náš špeciál venovaný hre podrobnejšie, možno tušíte, že informácií o hre mám naozaj dostatok, a tak som skôr uvažoval nad tým, ktorý z ovládacích prvkov využijem. Prezentácia sa zamerala najmä na novinky v boji a s tým spojenú vyššiu obtiažnosť (nielen o tej som sa rozprával v rámci krátkeho rozhovoru, ktorý nájdete tu). Aj počas ukážkového hrania jeden z vývojárov dvakrát zomrel a rozhodne to nevyzeralo na pripravené divadlo.

Shadow of the Tomb Raider; Gamescom 2018

Vyskúšať si Shadow of the Tomb Raider mohol ktokoľvek z návštevníkov Gamescomu aj vo verejnej časti. Tam bolo ale potrebné počítať s niekoľkohodinovým radom.

Ako som sa mohol presvedčiť na vlastnej koži, Shadow of the Tomb Raider rozhodne dodrží sľub a vyššiu obtiažnosť naozaj ponúkne. Čo sa týka boja, nič nové som bohužiaľ nevyskúšal, hrateľná ukážka mi totiž ponúkla inú, ešte viac ikonickú činnosť. Lara sa totiž rozhodla podmaniť si jednu z ikonických hrobiek a ja som sa jej v tom rozhodol pochopiteľne pomôcť. Išlo tak o zmes skákania, lezenia po skalách, drevených trámoch a samozrejme uskakovania početným nástrahám, ktorých jediný dotyk vás okamžite zabije.

V dungeonoch číha smrť na každom kroku

Stredobodom mojej ukážky potom bolo zastavenie jedného ochranného mechanizmu, ktorý mal zneškodniť každého odvážlivca, ktorý sa odhodlá do hrobky vstúpiť. V zásade išlo o preverený koncept, kedy ste museli prekľučkovať a preskákať nástrahami, zatiahnuť za jednu páku, šprintovať rýchlo späť a v rámci časového limitu stihnúť zatiahnuť za ďalšiu páku. To celé pre istotu dvakrát. Z krátkej ukážky bohužiaľ nemôžem svoj zážitok vzťahovať na celú hru, ale minimálne táto misia bola podstatne náročnejšia, než som zvyknutý.

Shadow of the Tomb Raider; screenshot: demo ukážka

Mojou úlohou bolo zastaviť tento smrtiaci mechanizmus. Ukážka tak bola plná skákania, rýchlych úskokov a perfektného načasovania.

Hrateľná ukážka vlastne ponúkla všetko, čo autori sľubujú. Jediný krok vedľa znamená smrť (a ja som zomrel za tú krátku chvíľku minimálne dvadsaťkrát), pričom samotné puzzle sú taktiež náročnejšie, a to najmä v tom smere, že vám hra neponúka žiadnu nápovedu. Poriadnu časť mojej hrateľnej ukážky som sa pokúšal o postup, ktorý bol úplne zlý, pretože som bezhlavo behal okolo páky, za ktorú bolo treba zatiahnuť. O tom som však nemal tušenie a hra samotná mi to žiadnym vizuálnym prvkom nenačrtla.

Po úspešnom zastavení obrovského automatického stroja na zabíjanie všetkého väčšieho, než je zatúlaný zajac, ma potom čakala krátka, ale o to intenzívnejšia časť plná skákania a lezenia. Aj tu sa vyššia obtiažnosť prejavila, nájsť výstupky pre uchytenie bolo zložitejšie a každý skok do neznáma bolo treba dôkladne premyslieť. Osobne som veľmi zvedavý na to, či pôjde vo výsledku naozaj o účinné zvýšenie obtiažnosti, ktoré povedie k lepšiemu hernému zážitku, alebo naopak k nevhodne zvolenému prístupu k level dizajnu. To nám ale povie až plná hra.

Shadow of the Tomb Raider; screenshot: dungeon Shadow of the Tomb Raider; screenshot: plávanie

Obrázok 1: Dobývanie najrôznejších kobiek a jaskýň bude opäť neoddeliteľnou súčasťou hry. Obrázok 2: Niektoré jaskyne budú zatopené a jediný prístup do ich útrob bude viesť cez rozsiahle vodné plochy.

Lare Croft stále chýbajú ladné pohyby

Z ukážky som si potom odniesol ešte ďalší zaujímavý postreh. Shadow of the Tomb Raider vyzerá a hrá sa skvele, hru som si vyskúšal na výkonnom PC, takže by bolo prinajmenšom čudné vidieť čokoľvek iné než oku lahodiace dobrodružstvo. Nie sú to však textúry alebo snímkovanie, čo ma zamrzelo. Sériu Tomb Raider dlhodobo považujem najmä za rivala konkurenčnej série Uncharted. Toto postavenie dokonca podporil aj samotný Microsoft, ktorý si predtým zaplatil za časovú exkluzivitu Rise of the Tomb Raider.

Hoci rebootovaný Tomb Raider hrá na podstatne vážnejšiu nôtu, základné elementy oboch sérií sú úplne rovnaké, a preto sa porovnávaniu možno len ťažko vyhnúť. Zásadný rozdiel vidím v skokoch na vzdialenejšie objekty, ako sú skaly, visiace dosky, hojdajúce sa laná a podobne. Kým dráha skoku Nathana Draka, poprípade aj Chloe Frazer, zodpovedá v rámci možností skutočným fyzikálnym zákonom, Lara je občas nadnášaná neviditeľnou vývojárskou rukou.

Shadow of the Tomb Raider; screenshot: lano Shadow of the Tomb Raider; screenshot: dedinka Paititi

Obrázok 1: Podobne ako posledné diely série Uncharted, aj Shadow of the Tomb Raider využíva hádzacie lano zakončené hákom alebo lezenie po skalách za pomoci čakanov. Obrázok 2: Dedine Paititi, už sme sa venovali v samostatnom update, bude najväčším otvoreným priestorom v rámci celej trilógie.

Keď totiž stlačíte tlačidlo pre skok o niečo skôr, Lara nespadne do priepasti alebo sa nerozpučí o skalu. Ku koncu skoku začne neprirodzene plachtiť a s pomocou nepatrnej levitácie dopláva až k vytúženému výstupku. Tohto neduhu som si všimol hneď niekoľkokrát, pričom korešponduje celkovo so stále nie úplne dokonalým pohybom postáv. Animácie rozhodne nevyzerajú zle, ale obyčajné činnosti, ako beh do schodov skrátka zvládajú kolegovia z Naughty Dog oveľa lepšie.

Aj napriek niektorým výčitkám na mňa však Shadow of the Tomb Raider pôsobí veľmi dobre. Autori očividne dobre vedia, čo chcú posledným dielom povedať, a osobne som veľmi zvedavý na to, ako celú hrateľnosťou zamieša zvýšená obtiažnosť. Pesimisti by mohli na posledné dobrodružstvo rebootovanej Lary Croft zaútočiť pod zámienkou minimálnych rozdielov oproti predchádzajúcim dielom, najmä čo sa hernej náplne týka a pokojne aj za výrazné napodobňovanie série Uncharted. Používanie lana s hákom a lezenie s cepínmi po zvetranej skale naozaj niekedy pôsobí až príliš povedome. Finálny verdikt však nechajme na 14. september, kedy Shadow of the Tomb Raider vychádza na PC, PlayStation 4 a Xbox One.

Shadow of the Tomb Raider; screenshot: Mayská pyramída

Shadow of the Tomb Raider zakončuje oveľa surovejšie poňatú trilógiu, kde Lara Croft nie je neomylným strojom na zabíjanie. Podarí sa autorom vysoko nastavenú latku predošlých dielov aspoň udržať?

Rozhovor s hlavnou scenáristkou Jill Murray

• Rozhovor: 3. 9. 2018 • Autor: Filip Němec

Na Gamescome sme mali možnosť zahrať si Shadow of the Tomb Raider v rámci uzavretej prezentácie, a pretože účastníkov bolo viac ako herných staníc, dal som prednosť niektorým kolegom a využil príležitosť vyspovedať tak hlavnú scenáristku Jill Murray.

(Filip Němec): Z najrôznejších materiálov, ako sú trailery a rozhovory, sa neustále dozvedám, že Shadow of the Tomb Raider bude zďaleka najtemnejším dobrodružstvom.

(Jill Murray): Popravde, ja si to úplne nemyslím. Áno, zapracovali sme veľa prvkov, ktoré sú veľmi intenzívne, a Lara bude častokrát na pokraji totálneho kolapsu, ale príbeh hry je pre mňa najmä o nádeji. O nádeji, že sa nakoniec všetko podarí zvrátiť, o nádeji na lepšiu budúcnosť, ale aj o priateľstve. Priechod hrou síce nebude žiadna prechádzka ružovou záhradou a Lara sa bude musieť často rozhodovať medzi dvoma alternatívami, z ktorých žiadna nebude úplne dobrá, ale pre mňa je príbeh Shadow of the Tomb Raider skôr o nádeji a vnímam ho pomerne pozitívne.

Shadow of the Tomb Raider; screenshot: potopa

Shadow of the Tomb Raider bude akčným dobrodružstvom, celkom určite sa však nevyhneme emotívnym zážitkom.

Je príbeh ovplyvnený tým, že hlavnou postavou hry je žena a scenár k hre píše tiež žena? Predsa len sa pohybujete v žánri, ktorému kraľujú muži, najmä teda Nathan Drake a Indiana Jones.

A čo Chloe v poslednom Uncharted? :)

Máte pravdu, na tú som úplne zabudol.

Ale k vašej otázke. Nie som asi úplne tá pravá, ktorá by toto mala hodnotiť, ale určite nejaký vplyv tam bude. Lara je síce drsňáčka, ale práve z toho dôvodu, ktorý ste spomenuli, možno bude v hre oveľa viac rôznych emócií a Lara sa nebude ostýchať ich prejavovať.

Výrazne tu akcentuje zvýšenie obtiažnosti. Dnes je módou obtiažnosť skôr znižovať, aby daný titul bol viac prístupný. Prečo ste sa tak rozhodli?

Áno, tak to dnes často je, ale my sa tejto vlny nechceme zúčastniť. A prečo sme sa tak rozhodli? No, to je úplne jednoduché. Spätná väzba od hráčov posledného dielu skrátka bola o tom, že hra bola príliš jednoduchá. A my (Eidos Montreal prebrali vývoj posledného dielu po štúdiu Crystal Dynamics, pozn. redakcie) sme mali rovnaký pocit.

 Shadow of the Tomb Raider; screenshot: Lara Croft

Lara Croft prešla v rámci trilógie pozoruhodným vývojom a bude zaujímavé sledovať, akou osobnosťou sa stane po skončení záverečného príbehu.

Rozprávame sa tu o zvýšení obtiažnosti len v rámci súbojov alebo aj napríklad puzzle a hádaniek?

Som rada, že to spomínate. Všeobecne vzrástla obtiažnosť všetkých prvkov hry, ale stále je tu možnosť vyberať si z niekoľkých obtiažností a čo je dôležité, pre jednotlivé časti hry zvlášť. Možno si tak urobiť zložitejšie napríklad súboje, zatiaľ čo puzzle budú jednoduchšie. Samostatnú voľbu obtiažnosti potom má aj nápoveda prostredia, kedy sa vám bude, či naopak nebude zvýrazňovať cesta k cieľu, úchyty na skale a podobne.

Predchádzajúce diely nabrali smer väčšieho a otvorenejšieho dobrodružstva. Aký posun v zmysle otvoreného prostredia a nelineárneho riešenia príbehu zaznamená tretí diel?

Máme tu predovšetkým doposiaľ najväčší otvorený priestor, aký sme kedy v tejto sérii vytvorili.

Myslíte dedinu Paititi?

Presne tak. Ide o obrovské miesto, kde budete môcť získavať nové misie, rozprávať sa s dedinčanmi a okrem iného tiež nakupovať u obchodníkov, čo bude podstatnou novinkou Shadow of the Tomb Raider. Paititi je navyše rozdelená na niekoľko odlišných častí, ktoré sa vám, verím, budú páčiť. Hra je tiež plná vedľajších a nepovinných úloh a je len na vás či a kedy sa do nich pustíte.

Shadow of the Tomb Raider; screenshot: Paititi

Dedina Paititi bude plná domorodých obyvateľov, u ktorých si budete môcť zapnúť originálny dabing pre autentickejší zážitok. Na váš povel sa však pokojne naučia po anglicky.

Je niečo, na čo ste naozaj pyšní? O čom by ste chceli, aby naši čitatelia určite vedeli?

Tu by som jednoznačne spomenula príbeh. Je intenzívny, emotívny a plný zvratov. Zároveň sme ale celkovo pyšní na to, kam sme celú trilógiu doviedli. Jednotlivé herné mechaniky sme jednu po druhej neustále vylepšovali, ale ak by som mala zdôrazniť jednu vec, je to asi systém otvoreného prostredia, vďaka ktorému vám hra umožní sledovať príbehovú linku, ale zároveň máte neuveriteľné množstvo vedľajších aktivít. Áno, určite toto.

Je samozrejme ešte veľmi skoro, ale máte v tejto chvíli už nejaké plány na prípadné pokračovanie?

Aktuálne dokončujeme niečo, na čom sme pracovali viac ako dva roky, takže zatiaľ absolútne nemáme pomyslenie na čokoľvek ďalšie. Navyše, Shadow of the Tomb Raider je záverečným dielom trilógie.

Nejaká rada na záver, než sa pustím do hrania?

Pripravte sa na to, že budete často umierať.

Dobre, vďaka za váš čas a za rozhovor.

Nie je zač, ja tiež ďakujem. A veľa šťastia pri hraní.

i Pozrite sa na všetky články z hernej sekcie

HW nároky pre Shadow of the Tomb Raider PC

Minimálne HW požiadavkyOdporúčané HW požiadavky
Operačný systémWindows 7 64-bitWindows 10 64-bit
ProcesorIntel Core i3-3220 3.3GHz/AMD FX-4300Intel Core i7-4770K 4-Core 3,5 GHz/AMD Ryzen R5 1600
Grafická kartaNVIDIA GeForce GTX 1050/ Radeon R9 380NVIDIA GeForce GTX 1060/Radeon RX 480
DirectXDirectX 11.0DirectX 12.0
Operačná pamäť8 GB16 GB
HDD40 GB40 GB

S akým herným PC na Shadow of the Tomb Raider?

Chcete si uľahčiť výber? Nižšie pre vás máme tipy na vhodné herné počítače podľa náročnosti.

Alza GameBox Lite GTX1050

Minimálne požiadavky:

Alza GameBox Lite GTX1050

Alza GameBox Lite GTX1060+

Odporúčané požiadavky:

Alza GameBox Lite GTX1060+

Alza GameBox GTX1080Ti

Pre náročných:

Alza GameBox GTX1080Ti

i Mohlo by vás zaujímať

Shadow of the Tomb Raider vychádza 14. septembra 2018 na PC, PlayStation 4 a Xbox One. O Novinkách vás budeme informovať.

Shadow of the Tomb Raider Preview

Obsah preview Shadow of the Tomb Raider

  1. Shadow of the Tomb Raider predstavuje dospelejší Laru
  2. Nový Tomb Raider vsádza na otvorené prostredie
  3. Shadow of the Tomb Raider bude (nielen) o kradmo prístupe
  4. Tomb Raider sa chváli Temným príbehom a skvelou grafikou
  5. HW nároky pre Shadow of the Tomb Raider PC

Shadow of the Tomb Raider predstavuje dospelejšiu Laru

(2. 5. 2018) Kým reboot z roku 2013 postavil Laru pred nepriaznivé udalosti, s ktorými sa musela vysporiadať, Shadow of the Tomb Raider má, zdá sa, úplne opačný scenár. Lara má byť tentoraz vyspelejšou osobnosťou, a to nielen vďaka vyspelejším bojovým schopnostiam, no najmä svojím počínaním a mentálnymi pochodmi. Nezabíja pre svoje vlastné prežitie, ale za účelom dosiahnutia svojho cieľa. Napriek tomu nemá byť Lara nečitateľným strojom na likvidáciu nepriateľov, práve naopak. Je už síce schopná psychicky ustáť vyvraždenie nepriateľskej jednotky, ničenie ľudských životov jej je však stále proti srsti.

Autor príbehu Jason Dozois zdôrazňuje, že Shadow of the Tomb Raider síce prináša novinky v klasických súbojoch s nepriateľmi, tou hlavnou inováciou je však vnútorný boj, ktorý bude Lara prežívať. Celkom často bude spochybňovať svoje počínanie, ktoré nie je vždy v súlade s jej presvedčením a čas od času je nútená pristúpiť k činom, o ktorých vie, že ich bude neskôr ľutovať. Názov pripravovaného dielu tak veľmi výstižne naznačuje, že autori chystajú doteraz najtemnejšie dobrodružstvo, aké kedy Lara Croft zažila.

Shadow of the Tomb Raider; Wallpaper: oltár

Tlejúce mŕtvoly, ponuré zákutia a smrtonosné nástrahy na každom kroku. Shadow of the Tomb Raider by mal priniesť doposiaľ najtemnejšiu atmosféru, akú kedy táto séria zažila.

Do značnej miery do najnovšieho dobrodružstva prehovoria aj predchádzajúce výpravy, ktoré budú mať zrejme nečakané následky. V prvom diele sme sa s Larou vydali nájsť stratené kráľovstvo Yamatai, hoci išlo v prvom rade o samotné prežitie v nehostinnom prostredí. V Rise of the Tomb Raider sa predstavila organizácia Trinity, ktorá chce pomocou dávnych artefaktov ovládnuť svet, a práve tá by sa mala ukázať aj v Shadow of the Tomb Raider. S touto spoločnosťou bude pravdepodobne spojený aj hlavný záporák hry Dominguez. Ten prahne po jednom veľmi mocnom artefakte, ktorý by mohol napáchať obrovské škody.

Kým autori zdôrazňujú, že Lara je stále krehkou bytosťou s bežnými problémami, novinári opisujú Laru ako narcistickú hľadačku pokladov, ktorá sa nebojí občas prekročiť morálne hranice, len aby vytúžený artefakt získala. Nezdráha sa ani poštvať proti sebe svojich spojencov, získanie mocného pokladu je totiž pre ňu hlavnou prioritou, od ktorej sa všetko odvíja. Čo tento artefakt dokáže, prečo po ňom Dominguez ide a či za to môže organizácia Trinity, zatiaľ bohužiaľ nevieme. Autori však naznačili, že sám Dominguez je pravdepodobne vrahom Larinho otca, čo by príbehu určite pridalo na emóciách.

Tomb Raider 2013; Lara Croft, Bow Rise of the Tomb Raider; Lara Croft

Obrázok 1: Výraznú zmenu, ktorou prešla séria Tomb Raider pri svojom reboote v roku 2013, symbolizuje do značnej miery aj vizáž a charakter hlavnej hrdinky. Obrázok 2: Už to dávno nie je ten prvoplánový sex symbol začiatku 20. storočia. Hoci dušu odvážnej bojovníčky, ktorá sa nehanbí problémy riešiť pragmaticky (tj. guľkou alebo šípom do nepriateľovej lebky), tú Lara nezaprie ani v novej ére.

Nový Tomb Raider vsádza na otvorené prostredie

Po zasnežených horách a zablatenom japonskom polostrove vítam nové zasadenie Shadow of the Tomb Raider s otvorenou náručou. Úvodná časť hry sa bude pravdepodobne odohrávať v Mexiku, na malom ostrovčeku Cozumel, kde práve prebiehajú slávnosti mŕtvych. Lara tu však je čisto kvôli práci, v štýle Sherlocka Holmesa si tak požičia pár rekvizít a spolu so svojím parťákom z predchádzajúcich dielov Jonahom v prestrojení odpočúva zloducha Domingueza. Novinári si pochvaľovali farbistý živý svet slávnosti mŕtvych, z ktorého sa však rýchlo, ale napriek tomu plynule presunuli za mesto, kde už sa Lara ujala svojej obľúbenej činnosti – preskúmavania hrobiek.

Hlavná časť hry by sa však mala odohrávať v Peru, kde si autori nachystali údajne zatiaľ najväčší otvorený priestor, aký sme v rámci série mohli vidieť. Ten ponúkne obvyklú zmes hlavných aj vedľajších misií, zberateľských predmetov, zaujímavých miest na objavovanie a samozrejme tiež hrobiek, ktoré majú byť väčšie a ich nástrahy podstatne zákernejšie. Podľa slov autorov bude stačiť jeden jediný prešľap a Lara zaplatí za svoju chybu životom, testeri zhruba hodinovej ukážky však tvrdia, že ide o zmes pre sériu veľmi ikonických puzzle a hádaniek založených na fyzikálnych hrátkach a akýkoľvek hráč pôvodných dielov sa bude cítiť ako doma.

Shadow of the Tomb Raider; Wallpaper: horolezectvo Shadow of the Tomb Raider; Wallpaper: rušné mesto Shadow of the Tomb Raider; Wallpaper: výhľad, more

Obrázok 1: Dvojica čakanov je novým pomocníkom pri zdolávaní skál a útesov. Obrázok 2: Hneď na začiatku hry sa Lara pozrie do Mexika, kde prebiehajú slávnosti smrti. Obrázok 3: Zvyšok hry už by sa však mal odohrávať v Peru.

Shadow of the Tomb Raider bude (nielen) o kradmom prístupe

Úplne zásadným prvkom je tiež príklon ku stealth prvkom, ktoré podobne ako v Uncharted 4 alebo Lost Legacy vytvárajú iba alternatívne možnosti, ako hrou postupovať, ale v zásade nezakazujú hráčovi používať aj strelné zbrane. Lara sa naučí efektívnejšie využívať prostredie, ktorého úloha má byť veľmi dôležitá. Samozrejmosťou je možnosť ukryť sa v bujnej flóre, zatiaľ čo pôsobivo vyznieva napríklad možnosť natrieť sa blatom pre splynutie s prírodou a ďalšie survival vychytávky.

Okrem ľudských nepriateľov bude proti Lare stáť aj samotná fauna. Zostáva lov zveri nutný na prežitie, teda najmä na výrobu najrôznejšieho vybavenia, o samotnom craftingu a jeho prípadných zmenách toho ale zatiaľ veľa nevieme. Novinári si však interaktívnu úlohu prírody v hrateľnosti veľmi pochvaľujú. Lara môže intuitívne využívať najrôznejšie porasty na ukrytie sa pred nepriateľom. V prípade, že je odhalená, sa môže dať na útek a opäť sa schovať, zatiaľ čo protivníci ju budú hľadať na mieste, kde im zmizla z očí. Veľkú pochvalu si vyslúžilo aj samotné prostredie, ktoré vraj veľmi reálne reaguje na Larinu prítomnosť napríklad vo forme odlamujúcej sa skaly.

Zmienka o sérii Uncharted je rozhodne na mieste, pretože sa autori taktiež chvália dvojicou noviniek, ktoré práve táto konkurenčná značka tiež ponúka. Ide o duo osvedčených nástrojov všetkých dobrodruhov, teda lano a cepín. Pomocou lana s hákom bude Lara vyskakovať do nižšie položených miest, a naopak pomocou cepína sa bude dať vyšplhať do lokácií, ktoré by inak zostali neobjavené. Pôvodne autori opisovali túto novinku ako zásadnú schopnosť, vďaka ktorej bude možné prekonávať väčšinu prírodných prekážok, podľa novinárov, ktorí si mohli Shadow of the Tomb Raider vyskúšať, však ide o pomerne klasickú funkciu akčných adventúr, ktoré nezabúda ani na takisto pre Uncharted sériu ikonické hojdanie sa na lane.

Shadow of the Tomb Raider; Wallpaper: steeľba, luk, nepriateľ Shadow of the Tomb Raider; Wallpaper: skok na nepriateľa

Obrázok 1: Luk bude aj naďalej hlavnou zbraňou, najmä ak sa vydáte cestou stealthu. Obrázok 2: Keď sa ale niečo zvrtne, klasické strelné zbrane nikdy nesklamú.

Tomb Raider sa chváli temným príbehom a skvelou grafikou

Už pri pohľade na prebaly jednotlivých dielov trilógie je zrejmé, akým spôsobom sa príbeh Lary vyvíjal a bude vyvíjať. Podľa všetkého bola trojica nadväzujúcich dielov naplánovaná už dlho dopredu a autori to nepriamo potvrdzujú tým, že v predošlých epizódach niektoré prvky zámerne vynechali, aby ich mohli použiť až v závere celej trilógie, kde si má Lara siahnuť naozaj na dno. Kým predchádzajúce diely podľa slov tvorcov ponúkli iba externé konflikty, v Shadow of the Tomb Raider Lara okrem toho podstúpi aj nespočetné množstvo vnútorných súbojov, ktoré sa dotknú jej samotnej existencie a rovnako tak jej priateľov. Autori tak očividne naznačujú vznikajúce problémy medzi Larou a Jonahom, ktorý by vás mal sprevádzať prakticky po celú hru.

Shadow of the Tomb Raider; Wallpaper: záplavy Shadow of the Tomb Raider; Wallpaper: záplavy

Obrázok 1: Úvod hry by mala ozvláštniť nečakaná povodeň. Obrázok 2: Pri nej Lara zažije silný emocionálny zážitok, na ktorý pravdepodobne len tak nezabudne.

Dojmy z hrania úvodných misií sú plné nadšenia nad chytľavou hrateľnosťou, ale aj silných emócií. Lara bude svedkom smrti nevinných ľudí, ktorým nebude schopná pomôcť, a nielen vďaka tomu pochopí, že prehľadávanie hrobiek nie je na svete tou hlavnou prioritou. Avšak aj napriek tomu bude vraj schopná kráčať cez mŕtvoly, aby vytúžený artefakt mayskej civilizácie dokázala objaviť. Až tak veľmi je pre ňu dôležitý. Shadow of the Tomb Raider má tiež veľmi dobre budovať atmosféru strachu aj napätia, a to aj mimo súbojov. Veľmi intenzívne má vyznievať napríklad len samotné zlaňovanie do temných jaskýň alebo potápanie sa v zaplavených ruinách, kde vám môže každým okamihom dôjsť kyslík a nikto vás nezachráni.

Všetko dolaďuje aj veľmi pekné vizuálne spracovanie. Novinári, ktorí si mohli Shadow of the Tomb Raider vyskúšať, hrali na Xboxe One X, kde hra predviedla fantastické vizuálne spracovanie plné detailov a stabilného snímkovania, to však bolo uzamknuté na 30 fps, je však možné, že práve vylepšená verzia Xboxu One a rovnako tak PlayStation 4 Pro ponúknu performance režim, ktorý vyššie snímkovanie odomkne. Vizuálna stránka Shadow of the Tomb Raider žne len chválu, vývoj hry však nie je ani zďaleka na konci a nutné vylepšenia práve vo forme optimalizácie sa dajú ešte očakávať.

Shadow of the Tomb Raider; Wallpaper: pod vodou

V Shadow of the Tomb Raider bude podľa slov autorov Lara na každom kroku čeliť takmer istej smrti. Stojí mayský artefakt za to?

Shadow of the Tomb Raider oznámení

Pokračování úspěšného rebootu série Tomb Raider

(15.03.18) Séria Tomb Raider patrí celkom určite do zlatého fondu videohernej zábavy. Úplne prvý diel v čase svojho vydania (1996) spôsobil medzi hráčmi ošiaľ nielen kvôli výbornej hrateľnosti, ktorá vo svojej podstate kombinovala princíp plošinoviek a akčných hier, ale hlavne vďaka bujnému poprsiu hlavnej hrdinky Lary Croft. Z Tomb Raider sa stal okamžitý hit.

Odvtedy však ubehli dve dekády a Lara sa medzitým vrátila v množstve pokračovaní. Napriek nespornej kvalite týchto hier sa však začala prejavovať istá únava materiálu a značka pomaly strácala záujem fanúšikov. V roku 2013 však Tomb Raideru vlial novú krv do žíl vydavateľ Square Enix a štúdio Crystal Dynamics, keď s úmyslom oprášiť zašlú slávu pohľadnej archeologičky predstavili kompletný reštart série. Titul nazvaný jednoducho Tomb Raider potom predstavil úplne novú Laru Croft – neskúsenú, zraniteľnú a s výrazne menším dekoltom.

Hra sa predávala vcelku slušne a ako hráči, tak kritici si pochvaľovali reimagináciu slávnej hrdinky a modernizovanú hrateľnosť. Tomb Raider chytil druhý dych a vcelku čoskoro sa dočkal sequelu s názvom Rise of The Tomb Raider, ktorý priamo nadväzoval na predchádzajúci diel. A dnes už je jasné, že z nového Tomb Raider bude trilógia. Shadow of the Tomb Raider prichádza.

Čo nás čaká v Shadow of the Tomb Raider?

Square Enix o 14:00 zverejnilo prostredníctvom 20 sekundového teaseru prvé zábery z pripravovaného pokračovania Shadow of the Tomb Raider, na ktorého vývoji usilovne pracuje štúdio Eidos Montreal (Deus Ex: Human Revolution a Mankind Divided), ktoré prevzalo práce na treťom dieli po vývojároch z Crystal Dynamics.

Príbeh bude zrejme priamo nadväzovať na predchádzajúce 2 diely reštartovanej série a podľa niekoľkých krátkych prestrihov v teaseri zavedie pátranie po prastarých artefaktoch mladú archeologičku až do Mexika, priamo k typicky stupňovitým mayským pyramídam. Dočkali sme sa tiež niekoľkých kratučkých záberov ukazujúcich presne to, čo fanúšikovia od novej Tomb Raider hry očakávajú a chcú – dynamickú akciu, adrenalínové šplhanie po strmých skalách a ruiny starobylých civilizácií.

Skvele zostrihaný trailer ale ukazuje aj jeden podstatný detail, za ktorý som osobne veľmi rád – razantnú zmenu prostredia. Kým v prvom Tomb Raideri sme v koži Lary skúmali zdanlivo opustený ostrov na japonskom pobreží, v Rise of the Tomb Raider zase prevládali najmä zasnežené lokácie, v Shadow of The Tomb Raider sa budeme predierať vlhkými pralesmi Latinskej Ameriky. Celkom určite sa tak môžeme tešiť na napínavé stretnutie s tunajšou smrteľne nebezpečnou faunou.

Viac informácií o Shadow of the Tomb Raider v apríli

V tejto chvíli teda naozaj nie je známych príliš veľa konkrétnych informácií, Square Enix vám však odporúča si v kalendári poznačiť dátum 27. apríla, kedy zverejní ďalšie detaily, pravdepodobne aj vrátane plnohodnotného traileru a gameplaya.

Na vašom súkromí nám záleží

My, spoločnosť Alza.cz a.s., IČO 27082440, používame súbory cookies na zaistenie funkčnosti webu a s vaším súhlasom o. i. aj na personalizáciu obsahu našich webových stránok. Kliknutím na tlačidlo „Rozumiem“ súhlasíte s využívaním cookies a predaním údajov o správaní na webe na zobrazenie cielenej reklamy na sociálnych sieťach a reklamných sieťach na ďalších weboch.

Viac informácií
Rozumiem Podrobné nastavenia Odmietnuť všetko
P-DC1-WEB11