Obnoviť stránku

Xbox Cloud Gaming (DOJMY Z HRANIA) – Testovali sme na PC a iOS, je budúcnosť hrania konečne tu?

• Autor: Filip Němec

Microsoft v minulom roku spustil betu svojej hernej streamovacej služby Xbox Cloud Gaming (predtým xCloud) na Androide a začlenil ju do populárneho predplatného Xbox Game Pass Ultimate. Teraz pokračuje v plnení svojich sľubov a spúšťa streamovanie hier na PC a iOS. Xbox Cloud Gaming sme otestovali ako na hernom PC, tak aj slabšom notebooku, obyčajnom kancelárskom PC a tiež iPade Pro. Budeme v budúcnosti vôbec potrebovať výkonné herné stroje, alebo bude stačiť len rýchly internet?

Xbox Cloud Gaming; wallpaper: ovládače, hry, platformy

Zdroj: Microsoft

Časti článku:


Xbox Cloud Gaming – PC a iOS (DOJMY Z HRANIA) – Obsah článku

  1. Na akých zariadeniach sme testovali
  2. Aké internetové pripojenie budete potrebovať?
  3. Ako a kde Xbox Cloud Gaming spustiť
  4. Na hernom PC až na rýchle strieľačky nespoznáte rozdiel
  5. Kancelársky PC aj notebook na streamovanie bohato stačí
  6. Ide to aj s pomalším pripojením?
  7. Hranie na iPade kazí absencia ethernetového pripojenia
  8. Hranie v cloude je už teraz zaujímavou alternatívou

Na akých zariadeniach sme testovali


Vlani ste si mohli prečítať naše dojmy z hrania na Androide, A hoci streamovanie hier do tabletov a mobilných telefónov znie zaujímavo, snáď tým najväčším lákadlom cloudového hrania je možnosť zahrať si najnovšie hry na takmer akomkoľvek PC a presne to sme tiež vyskúšali, otestovali sme ale tiež hranie na iOS.

Xbox Cloud Gaming sme vyskúšali na týchto troch rozdielnych zostavách a iPade:

  • Herný počítač poháňaný 6-jadrovým procesorom AMD Ryzen 5 2600X s grafickou kartou Nvidia GeForce GTX 1060 6 GB a 16 GB RAM
  • Notebook Dell s procesorom Intel Core i5-2520M a dedikovanou grafickou kartou NVIDIA Quadro NVS 4200, 8 GB RAM
  • Kancelársky Microtower PC Intel Core i3 3,3 GHz a zdieľanou grafickou kartou Intel HD 2000, 4 GB RAM
  • iPad Pro 2018 256 GB

Aké internetové pripojenie budete potrebovať?


Testovanie sme robili s internetovým pripojením s rýchlosťou 100/100 Mb/s (100 Mb download a 100 Mb upload), prípadne 20/5 Mb/s, vždy s pripojením pomocou ethernetového kábla. V prípade bezdrôtového Wi-Fi pripojenia bolo poznať dlhšie oneskorenie a občasné zasekávanie obrazu a to aj v prípade 5 GHz pásma. Microsoft na svojich oficiálnych stránkach odporúča pripojiť počítač práve pomocou kábla a nespoliehať sa na bezdrôtové pripojenie, ak už ale nie je iná možnosť (napríklad práve pri hranie na mobile či tablete), odporúča 5 GHz pásmo a byť čo najbližšie k Wi-Fi prijímaču. Z našich skúseností však ide v súčasnosti o veľmi problematické riešenie, ktoré neodporúčame.

Čo sa odporúčanej rýchlosti týka, Microsoft neudáva žiadne konkrétne číslo, len v prípade mobilného internetu uvádza minimálnu rýchlosť sťahovania 10 Mb/s, ako už ale vieme z predchádzajúceho testovania na Androide, ide o úplné minimum, na ktorom rozbehnete iba technicky slabšie hry či tituly s pomalšou hrateľnosťou. Preteky alebo akčné strieľačky môžu byť miestami až nehrateľné. Podľa nášho testovania možno za minimálnu rýchlosť považovať hodnoty aspoň od 15 Mb/s vyššie čo sa sťahovania týka, hodnota uploadu môže byť aj nižšia.

Xbox Cloud Gaming; screenshot: hry

Zdroj: Microsoft

Xbox Cloud Gaming aktuálne ponúka viac ako 100 hier, ktoré možno streamovať do PC a mobilných zariadení s iOS a Androidom. Konzoly Xbox zatiaľ chýbajú.

Nech už sme hrali na akokoľvek výkonných zariadeniach, rýchlosť 100/100 Mb/s je viac než dostačujúca a hoci to nemáme vlastnoručne otestované, veríme, že vám bude iste stačiť aj rýchlosť pokojne polovičná. Aj na pomalom pripojení na hodnotách 20/5 Mb/s je totiž úplná väčšina hier hrateľných a to aj na slabších strojoch, však musíte počítať s horším vizuálnym spracovaním a občasným poklesom snímkovania. V nasledujúcom porovnaní, rozdelenom podľa zostavy, na ktorej sme hrali, sa zameriavame predovšetkým na dojmy z hrania na rýchlom pripojení.

Ako a kde Xbox Cloud Gaming spustiť


Na hranie potom budete okrem PC či iného zariadenia potrebovať tiež podporovaný ovládač, hoci totiž budete hrať na počítači, takmer žiadna z hier aktuálne nepodporuje myš a klávesnicu. Xbox Cloud Gaming totiž ponúka len konzolové verzie hier. Microsoft našťastie nie je v tomto smere nijako prísny, podporovaný je logicky Xbox ovládač, ale aj rad ďalších gamepadov vrátane napríklad DualShock 4 od Sony (DualSense podporovaný nie je). Zoznam kompatibilných ovládačov nájdete tu.

Zostáva si už len objasniť, ako vôbec Xbox Cloud Gaming spustiť. Na rozdiel od už skôr dostupného hrania na Androide možno aktuálne streamovanie spustiť na PC a iOS iba v prehliadači z adresy www.xbox.com/play. Na iOS tým Microsoft obchádza prísne obmedzenia App Store, na PC by však mal byť v budúcnosti Xbox Cloud Gaming podporovaný aj cez oficiálnu Xbox aplikáciu, tak ako je to na Androide. Na spustenie potom budete potrebovať aj platné členstvo Xbox Game Pass Ultimate, ktoré stojí 12,99 € na mesiac. Aktuálne si však môžete prvý mesiac kúpiť za 1 €, ak pôjde o prvú aktiváciu tohto predplatného.

Xbox Cloud Gaming; screenshot: aplikácia

zdroj: vlastný

Webové rozhranie Xbox Cloud Gamingu na PC je veľmi jednoduché. Ponúka iba zoznam podporovaných hier a neumožňuje žiadne nastavenie napríklad kvality obrazu.

Na hernom PC až na rýchle strieľačky nespoznáte rozdiel


Odhalíme jadro pudla hneď na začiatku nášho porovnania a mnohých skeptikov možno prekvapíme, je to ale skutočne tak – ak si spustíte takmer čokoľvek okrem frenetických FPS typu Doom, skrátka nespoznáte, že sa výsledný obraz nerenderuje vo vašom PC, ale stovky kilometrov ďaleko na Azure serveroch Microsoftu poháňaných hardvérom konzol Xbox Series X. Nezaznamenali sme žiadne poklesy snímkovania, fragmentácii obrazu či iné problémy.

Xbox Cloud Gaming; screenshot: Senua's Sacrifice PC

Zdroj: Vlastný

Po vizuálnej stránke nie je väčšine streamovaných hier na PC s rýchlym pripojením čo vytknúť.

Kovaných hráčov dokáže upozorniť na to, že nie všetko je úplne v poriadku, až tzv. input lag. Odozva medzi vaším úkonom na ovládači a tým, čo sa stane na obrazovke, sa logicky zväčšuje s rýchlosťou a dynamickosťou danej hry. V prípade rýchlych strieľačiek typu Doom už je dlhšia odozva poznať, a hoci si na ňu možno zvyknúť, pre náročnejších hráčov tento štýl hrania rozhodne nie je. Avšak čo sa týka napríklad akčných adventúr či dokonca aj pretekárskych hier, ktoré sú tiež relatívne rýchle, nie je situácia tak zlá, ako by sa mohlo zdať. Pozitívne sa tu prejavuje plasticita mozgu, vďaka ktorej prvé kolo pretekov budete zápasiť s tým, že auto zatočí o pár milisekúnd neskôr, než chcete, ale po chvíli si na odozvu zvyknete a nijako výrazne vám nevadí.

Ak máte výkonný herný počítač, ktorý zvládne najnovšie hry na vysoké detaily, Xbox Cloud Gaming pre vás pochopiteľne nie je, pretože si môžete užiť hranie bez kompromisov aj bez cloudu. Situácia sa však obracia vo chvíli, kedy máte povedzme priemerný herný stroj a náročné hry rozbehnete nanajvýš na stredné detaily. Na našom hernom PC a rýchlom internete totiž vyzerali hry úplne parádne, a hoci v súčasnosti zvládne Xbox Cloud Gaming „len“ Full HD a 60 fps, po grafickej stránke len ťažko spoznáte rozdiel, zatiaľ čo majiteľov slabších herných PC grafika ešte príjemne prekvapí.

Xbox Cloud Gaming; gameplay: Doom PC Xbox Cloud Gaming; gameplay: Darkest Dungeon PC

Zdroj: Vlastný

Obrázok 1: Neprídete ani o detaily a kvalitné svetlo a tiene. Obrázok 2: V prípade jednoduchších hier sa nemusíte akéhokoľvek zasekávania alebo zhoršenia kvality obávať.

Kancelársky PC aj notebook na streamovanie bohato stačí


Streamovanie hier je však logicky skôr pre majiteľov slabších strojov. My sme vyskúšali hranie na postarším notebooku Dell s i5-2520M procesorom a dedikovanou grafickou kartou NVIDIA Quadro NVS 4200 z roku 2011, čo je taký hybrid medzi integrovaným grafickým čipom v procesore a samostatnou grafickou kartou nVidia Quadro. Tieto notebooky boli pred niekoľkými rokmi využívané v kanceláriách, kde vďaka NVS 4200 zvládali 2D grafiku, ale na hranie 3D hier to pochopiteľne nebolo (a dnes už vôbec nie). V našom teste sme však išli ešte ďalej a zahrali si aj na kancelárskom Microtower PC so staručkým procesorom Intel Core i3 a zdieľanou grafickou kartou Intel HD 2000 taktiež uvedenej v roku 2011, kedy slúžila ako lacnejšia a menej výkonná náhrada silnejších čipov.

Xbox Cloud Gaming; gameplay: Forza Horizon 4 – Xbox Series X Xbox Cloud Gaming; gameplay: Forza Horizon 4 – PC Xbox Cloud Gaming; gameplay: Forza Horizon 4 – notebook

Zdroj: Vlastný

Obrázok 1: Screenshot Forzy Horizon 4 z Xboxu Series X. Obrázok 2: Screenshot z herného PC. Obrázok 3: A zo slabého kancelárskeho počítača.

Na naše prekvapenie nebol výsledok vôbec taký zlý, ako sme očakávali. Veľmi nízky výkon oboch strojov nebol prekážkou a čo sa týka hrateľnosti a najmä odozvy ovládania, nebol medzi hraním na hernom PC a týmito starček žiadny rozdiel. Aj rýchlejšie akčné adventúry typu Assassin's Creed boli úplne bez problémov hrateľné a jediným výrazným problémom tak boli opäť dynamické tituly typu Doom. Kde bol však rozdiel poznať, už bolo grafické spracovanie. Pri statických scénach bol rozdiel minimálny, avšak akonáhle sa obraz rozhýbal, na slabších strojoch bola poznať nižšia miera detailov a napríklad v momentoch, kedy vo Forze Horizon 4 valíte maximálnou rýchlosťou, začal obraz často kockovať.

Xbox Cloud Gaming teda exceluje najmä tam, kde je najviac potrebný, teda na strojoch s malým výkonom. Vďaka streamovacej službe od Microsoftu môžete aj na „kancelárskom šrote“ spustiť najnovšie hry za predpokladu, že máte aspoň priemerné internetové pripojenie a ochotu sem-tam prižmúriť oko. To však, ako už sme si povedali, závisí najmä od titulu, do ktorého sa pustíte. Pre rad pomalších hier je streamovanie ako stvorené. Odporučil by som teda majiteľom slabších strojov Xbox Cloud Gaming? Jednoznačne! Ak hráte len občas a nechcete investovať do novej konzoly alebo herného PC, pomer cena/výkon je v prípade Xbox Cloud Gaming veľmi slušný.

Xbox Cloud Gaming; gameplay: Doom – notebook Xbox Cloud Gaming; gameplay: Doom – notebook

Zdroj: Vlastný

Aj na slabších počítačoch beží Xbox Cloud Gaming v 1080p rozlíšení s maximálnou frekvenciou snímkovania 60 fps a hry nevyzerajú vôbec zle.

Ide to aj s pomalším pripojením?


Že nie každý má doma nabitú hernú beštiu, vieme a nezabudli sme ani na majiteľov horšieho pripojenia. Hranie sme vyskúšali aj na pomalšej linke 20/5 Mb/s a čuduj sa svete, rozdiel bol takmer zanedbateľný. Bolo poznať, že hra je viac náchylná na chvíľkové výkyvy (večer sú všeobecne linky vyťaženejšie ako cez deň, kedy je väčšina ľudí v práci alebo v škole), no nejaký zásadný rozdiel v grafickom spracovaní sme nezaznamenali. Pravda, rýchle hry ako Doom boli ešte viac problematickejšie, na druhej strane v prípade pomalších akčných adventúr išlo o rozdiely minimálne a ak by ste hrali napríklad ťahovú stratégiu, táto rýchlosť pripojenia vám bude stačiť. Čím rýchlejšia a dynamickejšia hrateľnosť však je, tým rastie nielen odozva a súčasne klesá kvalita obrazu.

Xbox Cloud Gaming; gameplay: Forza Horizon 4 za jazdy – Xbox Series X Xbox Cloud Gaming; gameplay: Forza Horizon 4 za jazdy – notebook

Zdroj: Vlastný

So statickými scénami si aj slabšie stroje poradia dobre, pri rýchlych pohyboch už je však rozdiel spoznať na prvý pohľad. Na prvom obrázku vidíte screenshot z hrania Forzy Horizon 4 na Xboxe Series X a na pravom z hrania na notebooku na pomalšom pripojení.

Preto sme sa pozreli, koľko počítač požiera dát pri oboch pripojeniach a na naše prekvapenie si v oboch prípadoch hra nevzala v priemere viac ako 15 Mb/s, aj keď pri hraní na 100/100 Mb/s linke si občas siahla až po dvojnásobnú rýchlosť, ale vždy len na pár sekúnd, pravdepodobne vo vypätejších situáciách. Aj to potvrdzuje skutočnosť, že výrazne rýchly internet nie je potrebný, ale celkovému zážitku a stabilite rozhodne pomôže. Určite však nemusíte byť pripojenie na nosnú sieť internetu.

Zaujímavým zistením bola tiež (ne)optimalizácia pre jednotlivé prehliadače. Microsoft odporúča hrať iba v prehliadačoch Edge a Chrome a hoci aj na tých ďalších Xbox Cloud Gaming spustíte, hra bude neprirodzene sekať.

Xbox Cloud Gaming; screenshot: rýchlosť pripojenia

Zdroj: Vlastný

Po väčšinu času si stream nebral viac ako 15 Mb/s, to však neznamená, že 15 Mb/s linka bude stačiť. Xbox Cloud Gaming pôsobí čo sa týka dát úsporne, ale keď potrebuje, siahne si aj na dvojnásobok.

Hranie na iPade kazí absencia ethernetového pripojenia


Okrem PC teraz podporuje po novom Xbox Cloud Gaming tiež iOS, v tomto prípade sme však došli k rovnakým záverom ako pri minuloročnom teste xCloudu na Androide. Všetko sa totiž odvíja od kvality vášho signálu, takže ak sa práve budete nachádzať v meste so 4G pokrytím, môžete si bez problémov so snímkovaním či kvalitou textúr zahrať v podstate všetky hry, problém vám budú robiť opäť len tie s rýchlou a dynamickou hrateľnosťou ako je už toľkokrát spomínaný Doom.

Hraniu na mobile aktuálne najviac škodí prirodzená nemožnosť pevného pripojenia na internet. Teda aj to ide, ale prevodníky ethernetu na USB-C asi každý doma bežne nemáme, a tak nejako to celkovo odporuje pointe hrania na prenosných zariadeniach. Avšak budúcnosť hrania na mobile a tablete nemusí byť vôbec zlá. Najmä s postupným budovaním 5G sietí po celom svete (u nás sme bohužiaľ stále v úplných začiatkoch) s potenciálnou rýchlosťou 1 Gb/s môže byť v najbližších rokoch aj taký Doom a jemu podobné hry bez problémov hrateľné. Ak vás zaujíma hranie na prenosných zariadeniach viac, zamierte do nášho minulého článku, kde sme sa mu venovali detailne.

Hranie v cloude je už teraz zaujímavou alternatívou


O Xbox Cloud Gaming možno rozhodne povedať, že funguje. Nie bez chyby, ale funguje a na slabšie stroje prináša jedinečnú možnosť zahrať si najnovšie hry v dobrom grafickom spracovaní za predpokladu, že máte dostatočne rýchly internet. A reč je nielen o tom, že si nemusíte kupovať novú hernú konzolu či pre porovnateľný grafický zážitok minimálne dvojnásobne drahý herný počítač, dokonca si nemusíte kupovať ani samotnú hru. Za 12,99 € mesačne dostanete knižnicu Xbox Game Pass, ktorá je plná kvalitných hier a vďaka cloudovej službe si ich rovno môžete spustiť.

Xbox Cloud Gaming; screenshot: streamovanie hier

Zdroj: Microsoft

Predplatné Xbox Game Pass je veľkým úspechom Microsoftu a je veľmi pravdepodobné, že s rastom digitálnej knižnice hier, ktoré si možno požičať, porastie tiež ponuka titulov pripravených na streamovanie a tento nový spôsob hrania, si získa ďalších fanúšikov.

Áno, len niečo málo cez sto titulov aktuálne hranie v cloude podporuje a nie všetky sú na streamovanie ideálne, ale rozhodne ide o sľubný začiatok, ktorý menej náročnejším hráčom môže vyriešiť vlastne inak neriešiteľné rozhodovanie. Hry vás inak veľmi nebavia, ale od detstva milujete sériu Gears? Za 12,99 € mesačne si ju môžete zahrať na svojom počítači (a stovku ďalších hier), kde väčšinou pracujete len s Wordom a prehliadačom.

Zatiaľ teda ide skôr o zaujímavý kompromis pre menej náročných či sviatočných hráčov než pre kovaných hráčov. Avšak pokrok, s akým streamovanie hier postupuje, je až nečakane rýchly a integrácia cloud gamingu do predplatných ako je Game Pass či budovanie 5G sietí celú transformáciu ešte urýchľuje. Zatiaľ napríklad Xbox Cloud Gaming nefunguje na Android televízoroch, ale po najnovších skúsenostiach to vyzerá, že nám namiesto nadupanej konzoly či herného PC bude stačiť rýchly internet. Napokon, dnes už všetky herné stroje rovnako musia byť takmer vždy online, aj keď hráte singleplayer a ako sme sa sami presvedčili, nároky na rýchlosť pripojenia nie sú tak vysoké, ako sa zdá.

• Zdroje: Vlastné

Xbox Cloud Gaming – Android (DOJMY Z HRANIA) – Obsah článku

  1. Je streamovanie hier stále len vzdialená budúcnosť?
  2. Ako a na čom sme xCloud testovali
  3. Streamovanie v obývačke s priemerným pripojením funguje dobre
  4. Mobilný 4G internet ako tajná zbraň streamingu
  5. Je nový spôsob hrania bližšie, než si myslíme?
  6. Budúcnosť xCloudu môže byť žiarivá

Je streamovanie hier stále len vzdialená budúcnosť?

Na počiatku bolo slovo. Teda, bola to dve slová: OnLive a Gaikai. Tieto služby založené v roku 2003 (OnLive) a 2008 (Gaikai) položili základy streamovania hier, avšak na spôsob hrania, ktorý v podstate vynašli, ešte nebol svet pripravený. Dnes sa už o streamovanie hier píše a hovorí v médiách celkom bežne, ale stále ako o niečom vzdialenom, čo technologické firmy zatiaľ iba skúšajú.

Medzi tieto spoločnosti patria predovšetkým Amazon, Google, NVIDIA, Sony a Microsoft. Prvá spomínaná firma už nie je len e-shopom s knihami, ale technologickým gigantom, ktorý nedávno oznámil svoju vlastnú hernú streamovaciu službu Amazon Luna čakajúcu na spustenie na území USA. To Google už vyrazil do boja so všetkou parádou, Google Stadia už je v niektorých regiónoch v ostrej prevádzke (v SR bohužiaľ nie), avšak vďaka technickým problémom a nesympatickej cenovej politike je zatiaľ skôr terčom posmechu.

xCloud; screenshot: Game Pass, Android
Streamovanie cez Game Pass je aktuálne dostupné iba na zariadeniach s Androidom. V budúcnosti by však služba mala podporiť iOS a neskôr by sme si na cloude mali zahrať aj prostredníctvom PC.

NVIDIA a jej GeForce Now šlo trochu inou cestou (umožňuje streamovať hry, ktoré už vlastníte na platformách ako je Steam, Uplay alebo Epic Store) a Sony so svojim PlayStation Now je až podivne potichu – služba síce funguje a podľa našich skúseností nečakane dobre, ale len vo vybraných krajinách (aj v tomto prípade chýba podpora v ČR). Vlani uzavreté partnerstvo s Microsoftom práve kvôli streamovaniu obsahu a zatiaľ nenaplnený potenciál služby však môžu naznačovať, že PS Now, technológia okrem iného postavená na základoch spomínaných OnLive a Gaikai, by mohla ešte do prebiehajúceho súboja výraznejšie prehovoriť.

Je to teda práve xCloud od Microsoftu, ktorý aktuálne pôsobí ako hlavný adept na víťaza prvého kola herne-streamovacieho súboja. Oproti konkurencii vyhráva nielen počtom hier, ale aj veľmi sympatickým obchodným modelom. Od 15. septembra je totiž xCloud súčasťou predplatného Xbox Game Pass Ultimate. Za 12,99 € mesačne tak môžete neobmedzene streamovať viac ako 150 hier. Ako ale spomínané hranie prebieha? Môže streamovanie hier skutočne nahradiť herné PC a konzoly?

xCloud; gameplay: Mutant Year Zero: Road to Eden xCloud; gameplay: Halo 5 xCloud; gameplay: Middle Earth: Shadow of Mordor
S kvalitným internetovým pripojením sa na vizuálnu kvalitu nemôžeme príliš stážovať.

Ako a na čom sme xCloud testovali

Než si na tieto otázky odpovieme, v rýchlosti si zhrňme, ako a na čom sme hrali. Takmer všetko prebiehalo pomocou mobilného telefónu Samsung Galaxy S20+, čo je tohtoročná vlajková loď Samsungu ako stvorená na hranie – 6,7 palca široký AMOLED displej s rozlíšením 1 440 × 3 200 px a obnovovacou frekvenciou 120 Hz. Aktuálne xCloud funguje len na Android zariadeniach s OS Android 6.0 a vyšším.

xCloud; gameplay: testovanie v prírode
Službu sme otestovali ako z pohodlia domova, tak aj vonku.

Streamovanie prebiehalo vo väčšine prípadov cez dva druhy pripojenia: 1. domáca Wi-Fi sieť s 2,4 GHz aj 5 GHz (to xCloud preferuje) pásmom a nameranou rýchlosťou 28 Mb/s (sťahovanie) a 22 Mb/s (nahrávanie), 2. mobilný 4G internet od O2, ktorý by pri dobrom pokrytí signálu mal ponúknuť rýchlosť až 300Mb/s. Microsoft na oficiálnej stránke služby na hranie na Wi-Fi nezmieňuje žiadnu konkrétnu odporúčanú rýchlosť internetu, iba 5 GHz Wi-Fi sieť. Pri použití mobilného internetu uvádza minimálnu rýchlosť sťahovania 10 Mb/s. Podľa našej skúsenosti ide skutočne o minimálnu rýchlosť, ktorá ako v prípade Wi-Fi, tak aj mobilného internetu nebude na plynulé hranie rozhodne stačiť. Podľa nášho testovania možno za minimálnu odporúčanú rýchlosť považovať zhruba vyššie zmienených 28 Mb/s na sťahovanie a 22MB/s na nahrávanie.

Na hranie potom ďalej potrebujete mať herný ovládač a stiahnutú mobilnú aplikáciu Xbox Game Pass. Aplikácia podporuje celú plejádu gamepadov, vrátane toho originálneho pre konzoly Xbox One, ale napríklad aj DualShock 4 určený pre PS4. Telefón stačí s ovládačom spárovať ako každé iné bluetooth zariadenie. Kompletný zoznam podporovaných hier nájdete tu.

Všetky videá a screenshoty, ktoré nájdete v tomto článku, sú vytvárané priamo z mobilného telefónu Galaxy S20+.

xCloud; gameplay: Minecraft Dungeons xCloud; gameplay: Journey to the Savage Planet xCloud; gameplay: Ori and the Will of the Wisps
Streamovať možno momentálne 172 z takmer 250 hier, ktoré boli v čase písania tohto článku na službe Xbox Game Pass k dispozícii.

Streamovanie v obývačke s priemerným pripojením funguje dobre

Akokoľvek pôsobí streamovanie hier ako niečo, čo slúži najmä na hranie mimo domova, teda napríklad na dovolenkách, na návšteve u priateľov alebo na lavičke v parku, prevádzkovatelia týchto služieb vidia budúcnosť práve v našich obývačkách, kde streamovacie služby nahradia tradičné herné konzoly a výkonné herné PC, teda nutnosť priameho vlastníctva herného stroja s dostatočným výpočtovým výkonom. Stačiť by mal rýchly internet a zobrazovacie zariadenie.

V takých podmienkach v našom teste fungoval xCloud veľmi dobre. Použili sme priemerné internetové pripojenie v malej dedinke, kam sa veľkým internetovým poskytovateľom príliš nechce. Napriek tomu nebol výsledok vôbec zlý, v prípade väčšiny hier síce bolo menšie oneskorenie v tom, čo urobíte na ovládači a tým, čo sa následne stane v hre (tj. lag), väčšina hier však bola hrateľná. To znamená, že je potrebné urobiť určité ústupky, ale rozhodne nemáte chuť hodiť ovládačom proti múru. Verím, že bežný hráč by sa napríklad pri hraní Halo 5 na problémy s ovládaním nesťažoval, práve tento titul sa nám totiž hral celkom komfortne, podobne ako Gears 5. Reč je ale samozrejme o singleplayer kampani, v prípade online hry u oboch titulov už bolo poznať dlhšie oneskorenie ovládania, ktoré nebolo nijako výrazné, ale ktokoľvek, kto raz okúsil „klasické“ hranie, by sa niečomu takému pravdepodobne vyhol.

Halo 5 – Microsoft xCloud streaming on Galas S20+ gameplay I Alza Magazín

Pri sledovaní záberov z hrania Halo 5 možno ohrniete nos, na malom AMOLED displeji s rozlíšením 1 440 × 3 200 px a obnovovacou frekvenciou 120 Hz však hra vyzerá veľmi dobre.

Najhoršie sú na tom logicky tituly s veľmi rýchlou hrateľnosťou, ako sú napríklad preteky alebo bojovky. Tu bolo oneskorenie v ovládaní poznať najviac. Kým v akčnej strieľačke totiž iba miniete nepriateľa, v pretekoch mierne oneskorené zatočenie znamená minutie checkpointu či rovno haváriu. Forza Horizon 4 potom odhalila aj ďalšiu Achillovu pätu streamovania hier, nejde totiž iba o lag, ale aj rýchlosť načítania textúr pri rýchlom pohybe prostredím. Miestami dochádzalo k rozpadávaniu obrazu, často potom xCloud vyriešil pomalý tok dát jednoducho tým, že obraz „reštartoval“, čo vyzeralo tak, že cez displej telefónu prešiel zhora nadol pruh a zrazu ste boli v pretekoch o pár metrov ďalej.

Ďalším problémom je bohužiaľ nestabilita pripojenia. Na poludnie väčšina ľudí nie je doma, takže napríklad práve spomínané Halo 5 sa hralo naozaj komfortne a pre mňa ako náročného hráča išlo o prijateľný kompromis. Vo večerných hodinách ale zaťaženie siete rástlo a spolu s tým aj oneskorenie v ovládaní. Pribudli tiež problémy s rozpadávaním obrazu, avšak najväčšie ťažkosti pôsobilo práve oneskorené ovládanie, kvôli ktorému boli rýchlejšie tituly naozaj nehrateľné.

xCloud; gameplay: Halo 5 – zlé pripojenie
Ak je pripojenie naozaj zlé, obraz sa čas od času doslova rozsype.

Mali sme však možnosť vyskúšať aj nadštandardne rýchly internet (optický kábel). V tomto prípade už možno hovoriť o úplne komfortnom hraní, kde nejaké meškanie zaregistrujú len tí najväčší hráči vybavení jastrabím okom, schopným rozoznať rozdiel medzi 60 fps a 120 fps. Kolega Jakub Němec, odborník na bojovky, však dodáva, že by sa ale predsa len vyhol titulom typu Mortal Kombat (xCloud ponúka Mortal Kombat X z roku 2015), kde skutočne záleží na každom políčku a jednotlivých milisekundách.

Mobilný 4G internet ako tajná zbraň streamingu

Aj v prípade mobilného internetu platí, že záleží na aktuálnej rýchlosti a podľa slov operátora tiež na vyťažení siete a signálu. Ak sa nachádzate v meste a dostáva sa vám plný 4G signál, pravdepodobne nebudete mať, rovnako ako my, pri streamovaní žiadne výrazné ťažkosti. Hranie akčných strieľačiek ako je Halo 5 či Gears 5 prebiehalo úplne bez problémov a najmä v prípade Halo 5 išlo o takmer plnohodnotný herný zážitok, xCloud tak v tomto smere veľmi príjemne prekvapil.

Nepatrne horší zážitok bol už pri hraní Forzy Horizon 4. Tu bolo drobné meškanie ovládania poznať najviac, ale skvele zafungovala plasticita ľudského mozgu, takže na videu nižšie môžete sami vidieť, že kým úvod pretekov je veľmi neistý a často budete vinou oneskorenia driftovať od jednej strany zvodidiel k druhej, druhá časť pretekov už vyzerá celkom sebavedome a nie je problém dôjsť na prvom mieste. V prípade stabilného 4G pripojenia sme ale nezaznamenali žiadnu fragmentáciu obrazu či problémy so snímkovaním. Tu xCloud skutočne exceluje a jasne dáva najavo, že je so streamovaním hier potrebné počítať.

Forza Horizon 4 – Microsoft xCloud streaming on Galaxy S20+ gameplay I Alza Magazín

Na oneskorenie ovládania si možno v prípade pretekárskych hier veľmi rýchlo zvyknúť.

Akonáhle sme sa však presunuli na spomínanú dedinu a od vysielača sme neboli vzdialení nie stovky metrov ale jednotky kilometrov, opäť sa vrátilo dlhé oneskorenie v ovládaní, ktoré niektoré tituly činila prakticky nehrateľnými. Budovanie 5G siete je u nás zatiaľ v začiatkoch, ale budúce potenciálne rýchlosti 1 Gb/s môže do rozkvetu streamovania hier výrazne prehovoriť.

Je nový spôsob hrania bližšie, než si myslíme?

Z predchádzajúcich riadkov to môže pôsobiť, že nová etapa hrania je už za rohom (ak máte rýchly internet). Aj v tomto prípade má však všetko svoje pre a proti. Nezabúdajme na to, že zatiaľ je xCloud dostupný iba na Android zariadeniach, takže budete hrať buď na displeji malého mobilného telefónu alebo o niečo väčšieho tabletu (Android televízory aplikáciu Xbox Game Pass zatiaľ nepodporujú). Android samozrejme umožňuje vysielať obraz do počítača alebo televízora, ale sami sme si vyskúšali, že výsledná kvalita je veľmi zlá a aktuálne rozhodne nejde o uspokojivé riešenie.

Halo 5 – Microsoft xCloud streaming on Galas S20+ gameplay with lag I Alza Magazín

Aj mierne zhoršenie kvality pripojenia sa prejaví najmä na oneskorenej odozve ovládania, vďaka čomu aj ostrieľaní konzoloví hráči budú mieriť takmer ako v deň, keď herný ovládač vzali do rúk prvýkrát.

Na malom displeji navyše mnohokrát nejdú vidieť drobné alebo žiadané detaily, o ktoré hry vplyvom streamovania prišli. Na prvý pohľad sa vizuálna kvalita zdá veľmi dobrá, napokon na pomery mobilných hier je skutočne excelentná, stále však ide o akýsi kompromis, pretože Halo 5 na veľkej 4K obrazovke s HDR skrátka pôsobí inak, než na displeji mobilného telefónu. Streamovanie hier tak zatiaľ nie je pre hardcore hráčov, všetkým ostatným však xCloud ponúka veľmi jednoduchú a používateľsky príjemnú cestu, ako si jednoducho a lacno zahrať rad vynikajúcich hier.

Budúcnosť xCloudu môže byť žiarivá

Zároveň ide o skvelú alternatívu, ako si napríklad na dovolenke zahrať svoju obľúbenú hru v obstojnej kvalite. Niektoré tituly ako Untitled Goose Game či Bard's Tale sú navyše hrateľné aj pri pomalšom pripojení. Microsoft tiež nezabudol na svoj sľub sprístupniť ovládanie vybraných hier rovno z displeja zariadenia, tak ako to poznáme z klasických mobilných hier. Prvou lastovičkou sú Minecraft Dungeons. Toto akčné RPG možno skutočne komfortne hrať bez klasického ovládača a rad ďalších hier si o podobný upgrade vyložene hovorí, xCloud tak vydarene fušuje aj do segmentu klasických mobilných hier.

Minecraft Dungeons – Microsoft xCloud streaming on Galas S20+ gameplay I Alza Magazín

Akčné RPG Minecraft Dungeons možno zatiaľ ako jedinú hru ovládať priamo na displeji telefónu alebo tabletu.

S Game Passom má Microsoft veľké plány, a tak možno očakávať, že spolu s rozvojom knižnice hier, ktoré si možno digitálne vypožičať, sa bude postupne rozrastať aj ponuka titulov, ktoré pôjde streamovať. Ak totiž xCloud s prehľadom zvládne náročné AAA hry ako je Halo 5, možno len ťažko odhadovať, kam s rozvojom streamovacej technológie a sietí Azure serverov môže Microsoft tento spôsob hrania dotiahnuť.

Zaťažkávacím testom budú určite nové next-gen hry, ktoré budú opäť väčšie, detailnejšie a na výkon náročnejšie. V tejto chvíli je však xCloud veľmi zaujímavým prísľubom do budúcnosti a zároveň jedinou aktuálne na Slovensku dostupnou streamovacou službou, ktorá za 12,99 € mesačne umožní hrať najnovšie hry bez nutnosti mať hernú konzolu či PC. Aktuálne si navyše môžete mesačné predplatné Xbox Game Pass Ultimate kúpiť za 1 €.

xCloud; gameplay: ovládač
Streamovanie prostredníctvom aplikácie Xbox Game Pass podporuje nielen ovládače pre konzoly Xbox, ale tiež napríklad konkurenčné PlayStation 4.

• Zdroje: Vlastné

Filip Němec

Filip Němec

Hry boli mojím najlepším priateľom aj milenkou už od detstva. O hrách som začal písať už na strednej škole, čím som vysedávanie pri herných strojoch ospravedlňoval najskôr pred rodičmi a teraz pred manželkou. V minulosti som vo forme textu aj herných relácií prispieval do magazínov ako Games.cz, Eurogamer.cz či Zing.cz. V Alza Magazíne mám na starosti herné konzoly všetkého druhu a z hier potom najmä preteky, v osobnej rovine som navyše hlavným strojcom vyostrených diskusií medzi konzolistami a PC Master Race.

i Mohlo by vás zaujímať

Na vašom súkromí nám záleží

My, spoločnosť Alza.cz a.s., IČO 27082440, používame súbory cookies na zaistenie funkčnosti webu a s vaším súhlasom o. i. aj na personalizáciu obsahu našich webových stránok. Kliknutím na tlačidlo „Rozumiem“ súhlasíte s využívaním cookies a predaním údajov o správaní na webe na zobrazenie cielenej reklamy na sociálnych sieťach a reklamných sieťach na ďalších weboch.

Viac informácií
Rozumiem Podrobné nastavenia Odmietnuť všetko
P-DC1-WEB17