• Autor: Štěpán Lenk
Už viac ako rok uplynul odo dňa vydania tretieho dielu akčnej FPS séria Borderlands od štúdia Gearbox Software, hra však do dnešného dňa pomerne žije - tvorcovia pravidelne pridávajú nový obsah prostredníctvom prevažne platených DLC, nie je preto žiadne prekvapenie, že sa Borderlands 3 dočkalo aj bezplatného upgradu na novú generáciu konzol. Ako sa teda hrá next-gen Borderlands, v našom prípade na platforme PS5? To sa dozviete v updatu našej pôvodnej recenzie.
• Recenzia PS5 • Recenzia PS4 • Dojmy z Gamescomu 2019 •
Borderlands 3 (Hra) | Borderlands (IP)
FPS Borderlands 3 je súčasť hernej série Borderlands. Titul vyvíja štúdio Gearbox Software a vydáva spoločnosť 2K Games. Hra vychádza 13. 9. 2019 na PC, PS4, Xbox One, 10. 11. vyjde next-gen verzia na Xbox Series X a 12. 11. na PS5. 17. 12. 2019 vychádza na Stadia. Hra je bez českej lokalizácie a obsahuje multiplayer. | Homepage
Články: Recenzia PS5 | Recenzia PS4
Borderlands 3 je ďalším z radu titulov, ktoré ich tvorcovia vybavili bezplatným upgradom na len nedávno vydané konzoly Xbox Series X/S a PlayStation 5. Hra vám pomocou voľby v hlavnom menu umožní si do novej verzie pohodlne importovať uložené pozície z verzie predchádzajúcej konzoly, nezvládne však preniesť už získané trofeje, čo je podľa môjho názoru škoda. Lovci trofejí s PS4 verziou nedohranou na 100 % tak budú musieť na PS5 začínať buď úplne od začiatku, alebo holt budú nútení ešte nejaký ten čas stráviť v zastaranej verzii hry. Ak však trofeje neriešite, nič vám nebráni spustiť next-gen Borderlands 3.
Na prvý pohľad sa toho vlastne ani veľa nezmenilo, grafika je síce vyhladenejšia a textúry ostrejšie, v prípade výraznej komiksovej štylizácie to však nie je na prvý pohľad až tak viditeľné. Po chvíli hrania si však uvedomíte, že dianie na obrazovke je zrazu krásne plynulé, nezávisle od toho, či máte hru zapnutú s režimom Resolution, preferujúcim väčšiu kvalitu grafiky, alebo Performance, ktorý sa sústredí na vyšší framerate. Razantne sa tiež zvýšila draw distance, teda vykresľovanie pozadia a objektov v diaľke.
Najväčšiu zmenu v prípade Borderlands 3 však vnímam v rýchlosti načítavania hry a všemožných menu, ktoré v PS4 verzii často nepríjemne drhli. Loading medzi jednotlivými lokáciami, fast travel alebo otváranie inventára sú na next-gen konzole veľmi svižné, čo značne spríjemňuje hranie a skracuje časy pozorovania nezáživných nahrávacích obrazoviek.
Hrateľnosť zostala prakticky bez zmeny, sú to jednoducho tie isté Borderlands 3 so všetkými svojimi kladmi a zápormi. Hlavné neprístojnosti sú stále na ranu, príbeh je skôr nudný a hrateľnosť je stále výborná, predovšetkým v kooperatívnom režime – či už online, alebo lokálnom. V rámci honby za lepším lootom strieľate všetko, čo sa len pohne, zbierate nové a nové zbrane a je to stále pekelne chytľavé. Dobrý pocit zo streľby je tu navyše ešte umocnený novými funkciami ovládača DualSense, respektíve adaptívnymi triggermi presvedčivo simulujúcimi spätný ráz a kadenciu jednotlivých zbraní.
Ak vlastníte konzolovú verziu a plánujete si zaobstarať niektorú z konzol PS5 alebo Xbox Series X/S, určite sa upgradu hry na next-gen nevyhýbajte. Štúdio Gearbox navyše pokračuje v pridávaní nového obsahu, o čom svedčí aj nedávno vydaný Season Pass 2, ktoré do hry v prvom rozšírení Designer's Cut priniesol nový herný režim nazvaný Arms Race (battle royale na spôsob Borderlands), nové schopnosti hrateľných postáv a kozmetické predmety. Druhá polovica pomenovaná Director's Cut by mala doraziť na jar 2021 a jej obsah zatiaľ nie je známy. Borderlands 3 zjavne ešte nepovedalo svoje posledné slovo.
Next-gen upgrade predstavuje príjemné, hoci nijako zásadné vylepšenie pôvodnej verzie, ktorá síce neprinieslo žiadnu (r)evolúciu v rámci série, celkovo vzaté ale ide o solídne akčné FPS. Vylepšená, plynulejšia grafika, svižnejšie nahrávanie a predovšetkým herné menu si ale zaslúžia drobné upravené hodnotenie z pôvodnej recenzie, PS5 verzia si tak odnáša pekných guľatých 80 %.
Táto recenzia bola napísaná na PS5 verziu hry.
• Zdroje: Vlastné
Borderlands 3 je stále veľmi podarenou akčnou hrou, ktorá vyniká predovšetkým v kooperatívnej hre s ostatnými hráčmi. Next-gen upgrade nijako nezasiahol do hrateľnosti, predchádzajúcu verziu tak vylepšuje hlavne po technickej stránke, vďaka čomu hra disponuje krajšou a plynulejšou grafikou a svižnejšími loadingami a herným menu.
Klady
Zápory
Štěpán Lenk
Písaniu o videohrách, či už vo forme samostatných článkov alebo recenzií, sa venujem približne od roku 2017, kedy som svojimi textami začal prispievať na server Zing.cz, aby som neskôr napevno zakotvil v redakcii Alza Magazínu. Mojimi obľúbenými žánrami sú RPG a akčné adventúry z pohľadu tretej osoby, nepohrdnem ale aj nejakým tým zápasom o prežitie v battle royale tituloch. Všeobecne ale pri hrách razím heslo, že skvelá hrateľnosť je nadradená nabúchanej grafike.
• Recenzia: 18. 9. 2019 • Autor: Štěpán Lenk
Borderlands 3 vás, typicky v duchu tejto série, ako jedného z mála Vault Hunterov pošle na výpravu za legendárnym Vaultom skrývajúcim nesmierne bohatstvo a neutíchajúcu moc. Bohužiaľ pre vás, vám v ceste stojí párik vyšinutých streamerov – dvojčatá Tyreen a Troy Calypso. Tí si vďaka svojej masívnej popularite vybudovali nebezpečný kult pomätených prívržencov nazývaných Children of the Vault, ktorí skáču, vraždia a plienia tak, ako súrodenci Calypsovci pískajú. A keďže z histórie vieme, že zástupy obmedzených fanúšikov dokážu narobiť peknú neplechu, budete musieť nájsť bájny Vault ako prví a vyrovnať si s pojašenými dvojčatami účty. Už teraz si ale môžete byť istí, že vaše dobrodružstvo nebude žiadnou prechádzkou ružovým sadom.
Aby som bol úprimný, dejová línia „trojky“ vás na zadok pravdepodobne neposadí. Po prvé, pri hraní Borderlands 3 takmer s istotou už dávno sedíte, po druhé je príbeh asi tou najmenej výraznou zložkou hry. Jednoducho tak nejako plníte nejaké úlohy, pretože si to scenárista žiada, ale vlastne je vám jedno prečo, pre koho a prečo sa to vlastne deje. Tento dojem nijako nepomáhajú vylepšiť ani nie príliš zaujímavé vedľajšie postavy, na čele so značne nesympatickou dvojicou ústredných zlosynov, ktorých nulová charizma je oproti Handsome Jackovi z Borderlands 2 takmer alarmujúca. O to viac potom nedáva zmysel, že by sa týmto nudným egocentrikom podarilo získať tak obriu fanúšikovskú základňu.
Na druhú stranu, príbeh nikdy nebol najsilnejšou devízou série Borderlands, štúdiu Gearbox Software sa ale vždy darilo príbehové nedostatky maskovať štýlom, šarmom a predovšetkým uleteným humorom. A to platí aj v tomto prípade. Humor v Borderlands 3 vsádza na guľometnú taktiku a pália na vás vtipy, popkultúrne narážky (Hipster Barista rules!) a fanúšikovské pomrknutia (cameo úlohy známych postáv) v šialenom tempe. Treba podotknúť, že kvalita jednotlivých vtipov je trochu kolísavá, je ich ale také množstvo, že čas od času sa jednoducho zadarí a vyprsknete smiechom. Nie je to príliš často, je ale dobre, že Borderlands 3 si stále drží tú sebe vlastnú úroveň nadhľadu, hoci humor je často infantilný a vy sa občas cítite previnilo, že sa vlastne vôbec smejete. Nefunguje to už síce tak dobre ako v dobách Borderlands 2 (asi som dospel, alebo čo?), ale stále to má svoje čaro. Miestami.
Dobrou správou je, že hrateľnosť je stále vynikajúca, či už pri hre s jedným hráčom, najmä ale v kooperatívnom režime, ktorý faktor zábavy vystreľuje veľmi vysoko. Na začiatku si vyberiete jednu zo štyroch postáv: ostrieľanú vojačku Moze disponujúcu vlastným bojovým robotom, pána všetkých šeliem Pandory FL4Ka, magickou silou nadanú Sirénu Amaru alebo bojového taktika a agenta Zanea. Každá z postáv má rozsiahly šikovnostný strom čítajúci 3 košaté vetvy skillov a perkov, ktoré vylepšujú vlastnosti vašej postavy. Všetky charaktery potom ešte disponujú unikátnymi akčnými skillmi, ktoré samozrejme môžete prostredníctvom investovania zručnostných bodíkov modifikovať a meniť ich správanie či atribúty.
Osobne som si ako svoju predvolenú postavu zvolil Moze, ktorej akčný skill umožňuje do bojovej vravy povolať a následne pilotovať bojového mecha, čo je sakramentsky cool a navyše to do Borderlands 3 v mojich očiach pridáva aj bonusový Titanfall feeling, čo je vždy plus. Moze potom môže svojho kovového priateľa vybaviť granátometom, guľometom, laserometom, pridať mu energetický štít, dokonca mu aktivovať autonómny režim, vďaka ktorému sa po bojisku dokáže krátku chvíľu pohybovať samostatne, skrátka je toho dosť. A obdobnou variabilitou tvorby vášho buildu oplývajú všetky charaktery.
Gearbox Software šikovnostné stromy všetkých postáv naozaj premysleli a vďaka nim si môžete postupom času všetko upraviť podľa svojho herného štýlu, za čo si zaslúžia obdiv. Každá z postáv navyše pôsobí naozaj unikátne – či už budete ako Moze brázdiť bojisko vo svojom machu, v úlohe Beastmaster FL4Ka pátrať po legendárnom Vaultu v sprievode svojich verných zvieracích miláčikov, či ako Amara svojich nepriateľov drviť astrálnymi projekciami, alebo v koži Agenta Zanea využívať všemožné technické vychytávky na zmätenie nepriateľov, budete sa skvele baviť a predovšetkým nikdy nestratíte pocit, že máte nad tvorbou svojej postavy plnú kontrolu.
Borderlands 3 je looter-shooter par excellence, honba za lepšími zbraňami a výbavou je tak hlavným motorom celej hry. Zo zabitých nepriateľov vám neustále vypadáva ohromné množstvo kvérov rôznych kvalít, ktoré sú stále silnejšie priamo úmerne rastúcemu levelu vašej postavy. A je to skvelý pocit. Neustále totiž obmieňate svoj arzenál a vyložene cítite, ako ste stále silnejší a silnejší.
V Borderlands 3 je podľa tvorcov viac ako miliarda zbraní, akokoľvek sa toto číslo zdá na prvý pohľad absurdné, po niekoľkých desiatkach hodín strávených v hre už mi to zas tak nereálne nepripadá. Veľa z týchto kúskov navyše oplýva aj rôznymi elementárnymi útokmi (hráči predchádzajúcich dielov vedia), ale aj vyložene dadaistickými vedľajšími schopnosťami, ako je napríklad z trailerov preslávený kráčajúci guľomet.
Podstatné ale je, že pocit zo streľby, odozva zbraní, prebíjanie, mierenie a všetky tieto aspekty, ktoré robia obyčajnú akčnú hru skvelú akčnou hrou, sú naozaj vynikajúce a strieľať tie hromady variabilných nepriateľov a monštier je proste radosť. Toto všetko ale už viacmenej bolo v minulých dieloch, aké novinky v rámci série Borderlands 3 prináša na stôl?
Smutnou správou je, že za 7 rokov od posledného dielu sa séria Borderlands na evolučnom rebríčku neposunula ani o stupienok. Áno, súbojový systém je svižnejší a máte teraz možnosť za behu vykonávať efektívne sklzy či preliezať a vyliezať na rôzne objekty. Tiež sme sa dočkali dvoch nových end-game režimov Circle of Slaughter a Proving Grounds, kde v skupine 4 hráčov bojujete s vlnami nepriateľov a náročnými bossmi na získanie, ako inak, lepších zbraní a lootu. Inak ale ide o veľmi podobnú hru ako Borderlands 2, len s oveľa lepšou grafikou.
Čo je škoda, pretože priestor na zlepšenie by sa našiel, najmä čo sa interfacu týka. Inventár a všetky menu sú totiž po čertoch neohrabané, kostrbaté a dosť pomalé. Animácie postáv sú doskové a neprirodzené. Navyše sa tvorcovia nevyvarovali ani niektorých technických chýb. Počas písania recenzie sa občas pomaly načítali textúry, niektoré ikonky v menu podivne preblikávali, navyše pri hre občas dochádzalo k nepríjemnému klesaniu počtu snímok za sekundu a následnému sekaní obrazu. Čo sú neduhy, ktoré by sa jednoducho vo finálnej verzii AAA hry objavovať nemali.
Pochváliť však musím audiovizuálne spracovanie. Komiksovo štylizovaná grafika sa dočkala oveľa ostrejších textúr, svetelných efektov a celkového upgradu, vďaka čomu Borderlands 3 vyzerá parádne. Samotná hra je navyše vizuálne oveľa rozmanitejšia. Počas svojho putovania pomerne rýchlo opustíte púštnu planétu Pandora, ktorú už každý fanúšik pozná ako svoje topánky, a vypravíte sa hlbšie do vesmíru. Vďaka tomu navštívite neónmi zaliatu futuristickú metropolu/planétu Promethea, originálnu grécko-ázijskú fúzio pretkanú mapu Athenas a vlhkom nasiaknuté močiare Edene-6.
Pochvalu si zaslúži aj samotný level dizajn jednotlivých planét, čo sú vlastne jednotlivé open-world so slušnou rozlohou, plné všemožných skratiek, nadchodov, podchodov, jaskýň, vedľajších uličiek, skrátka a dobre sú veľmi členité a človeka len tak neomrzia. Zároveň by si ale aj zaslúžili aj o niečo prehľadnejšiu mapu...
Vedľa grafiky je podobne vydarená aj audio stránka hry. Uletený dabing nemenej uletených postáv je bezpochyby kvalitný, za zmienku stojí ale aj príjemne priama elektronická hudba, ktorá síce na prvé počutie nie je príliš nápadná, pri troche sústredenia si však uvedomíte, že samotné hudobné motívy sú veľmi chytľavé.
Borderlands 3 sú jednoducho... ďalšie Borderlands, so všetkými kladnými aj zápornými vlastnosťami. Fanúšikovia série si najnovší diel bezpochyby užijú a vďaka solídnej hrateľnosti a výbornému kooperatívnemu režimu táto hra určite získa aj veľa nových duší. Je ale veľká škoda, že vývojári z Gearbox Software nevyužili príležitosť a nevychytali poriadne všetky herné mechaniky a pozostatky z predchádzajúcich častí Borderlands, ktoré dnes pôsobia už trochu zastaralo.
Samotné jadro hry je ale natoľko zábavné, že si nedovolím Borderlands 3 fanúšikom akčných hier neodporučiť. Ak máte túto sériu štúdia Gearbox Software radi a nečakáte nijako razantný krok dopredu, budete pravdepodobne z výsledku nadšení. A ak Borderlands radi nemáte, najnovší diel vás na stranu priaznivcov určite nepritiahne. Aj napriek všetkým nedostatkom tak ide o zábavnú akčnú hru s krásnou štylizovanou grafikou, výbornou hrateľnosťou, zaujímavými hrateľnými charaktermi a trochu tklivým príbehom.
Táto recenzia bola napísaná na PS4 verziu.
• Zdroje: vlastné
Klady
Zápory
Štěpán Lenk
Písaniu o videohrách, či už vo forme samostatných článkov alebo recenzií, sa venujem približne od roku 2017, kedy som svojimi textami začal prispievať na server Zing.cz, aby som neskôr napevno zakotvil v redakcii Alza Magazínu. Mojimi obľúbenými žánrami sú RPG a akčné adventúry z pohľadu tretej osoby, nepohrdnem ale aj nejakým tým zápasom o prežitie v battle royale tituloch. Všeobecne ale pri hrách razím heslo, že skvelá hrateľnosť je nadradená nabúchanej grafike.
Jakub Němec
Borderlands 3 – z Pandory až na koniec galaxie
Piatok trinásteho si niekto spája so smolou, iný si spomenie na desivú filmovú sériu, ale ja budem spomínať na vydanie Borderlands 3, pretože pôjde o jeden z herných vrcholov tohtoročnej jesene. Už asi tušíte, že ja nebudem patriť k tým, ktorí nadávajú oheň a síru za neoriginálny prístup k hrateľnosti tretieho pokračovania, pretože ja sa pri projekte štúdia Gearbox skvele bavím. Možno je to tým, že si ho dávkujem postupne kvôli iným povinnostiam, ale pobehovanie s Beastmasterom FL4Kom po kvalitne navrhnutých planétach si užívam do posledného výstrelu.
Deštrukcia je stále tak božia ako pred rokmi, streľbou uspokojivo zlikvidujete všetkých darebákov pred muškou v krvavej spŕške a neustále nachádzate nové zbrane so šialenými vlastnosťami. Je síce pravda, že z trafeného humoru som asi trošku odrástol a ústrední záporáci nesiahajú Handsome Jackovi ani po koniec jeho ponožiek, ale o to viac sú niektoré prepracovanejšie vtipy zásahom do čierneho. Paradoxne sa najviac smejem dômyselne skrytým narážkam, ktoré „rýchlohráči“ nikdy nespoznajú, pretože ich minú bez povšimnutia.
Spokojný som aj s postavou FL4Ka, ktorého sprevádzajú všetky potvory Pandory a budú vám verne slúžiť, zatiaľ čo vy budete nepriateľov posielať do večných lovísk z bezpečia pomocou svojej odstreľovačky. Bezo sporu za to môže veľká dávka nostalgie, pretože som pri svojom počítači strávil desiatky hodín ako Vault Hunter Zero z druhého dielu, ktorý sa vedel oháňať svojou sniperkou ako nikto pred ním. Spomienky pri hraní Borderlands 3 nadobúdajú reálne kontúry na každom kroku, pretože sa stretnete s väčšinou starých známych vo väčších či menších cameo roliach. Preto mi dovoľte, aby som vám tretí výlet do šialeného sveta Sirén odporučil s tým, že so sebou musíte mať tak kvalitného parťáka, ako je Štepán, s ktorým bolo hranie jedna radosť.
• Dojmy z GC 2019: 2. 9. 2019 • Autor: Filip Němec
Nechcel by som čakanie na tretí Borderlands prirovnať k úmornému vyčkávaniu na Half-Life 3, pretože porovnávať 7 rokov a doslova večnosť nie je práve priama úmera. Pre fanúšikov druhého dielu Borderlands, respektíve celej série, sa tých 7 rokov ale ako večnosť zdať mohlo. Teraz je Borderlands 3 tesne pred vydaním a je vidieť, že autori už sú pripravení v štartovných blokoch a čakajú len na deň D. Zatiaľ čo na E3 totiž hra ukázala novú bažinatú planétu, na novinárskej akcii v Londýne to bol niekoľkohodinový úvod a na Gamescome sme dostali k dispozícii zase úplne inú časť hry.
K mojej smole to bohužiaľ bola Pandora. Nemohol som si vyskúšať žiadnu z nových planét a potvrdiť si tak jednu zo svojich domnienok. Z mnohých gameplay videí som totiž nabral pocit, že Borderlands 3 sa bude hrať inak, vďaka väčšiemu príklonu k vertikálnemu pohybu. Ten sme mohli vidieť práve na E3 ukážke, kde išlo v opičom meste šplhať hore a zase dole, čo je pre túto looter shooter sériu odohrávajúcu sa na púštnej a často prázdnej planéte veľký rozdiel.
Po takmer hodinke strávenej v spoločnosti Borderlands 3 už však viem, že to tak nie je a tretí diel ponúka takmer rovnakú hrateľnosť, ktorej možnosť vyliezť na budovy či vyššie objekty iba prospela, ale nijako výrazne ju nemení. Vlastne mi to celé pripadá neskutočne prirodzené a nedokážem pochopiť, že sa predchádzajúce diely držali až toľko pri zemi. Doslova. Vyliezť na hrdzavý prístrešok a skropiť ostatných pod sebou je niečo, čo do Borderlands 3 vyložene zapadá. Ihneď som si ale všimol inú novinku, ktorú snáď autori zo samej skromnosti spomenuli pri prezentácii len letmo, ja som však zaznamenal priepastný rozdiel.
Ide samozrejme o streľbu, ktorá je pre žáner looter shooter dôležitým prvkom a v prípade predchádzajúcich dielov sa nie vždy dalo povedať, že pocit zo strieľania bol vyložene dobrý. Snáď za to mohlo množstvo procedurálne generovaných zbraní, s ktorými sa nešlo vyblázniť tak, ako keď jednu po druhej ručne pipláte. Tento problém je však preč (hoci procedurálne generovanie zostáva). Každá zbraň má skvelý zvuk, odlišný spätný ráz a je skrátka radosť z nej strieľať. V tomto smere sa Borderlands 3 priblížil hrám ako je Destiny či Doom, kde vás streľba neuveriteľne baví a je potom skoro jedno, po čom pálite.
Zbrane samotné potom dostali výrazné vylepšenia, prevažná väčšina z nich totiž ponúkne alternatívne palebné módy a ako je v prípade gearbox zvykom, nepôjde o klasickú zmenu kadencie či podobné prízemnosti. Väčšina zbraní sa v takom prípade zmení na nepoznanie, takže napríklad klasická brokovnica po stlačení ľavého dolného triggeru začne páliť holografické tenisové loptičky. Celkovo sa na šialenosti celej hry neuberalo, skôr naopak. Neskutočne ma pobavil plameňomet, ktorý po prehriatí klasicky nezostane len pri sčervenaní hlavne, ako v iných hrách. Nutný cooldown len nudne neprečkáte, ale budete sa kochať zábavnou animáciou, kedy vaša postava z vrecka vytiahne vodnú pištoľku a tou si plameňomet ochladí. Geniálne.
Základ teda máme dobrý. Zbrane sú skvelé a pocit zo streľby tiež. Nové planéty som si sám vyskúšať nemohol, ale po všetkých tých rokoch už skrátka vývojárom z Gearbox verím. Okrem prostredia však premenlivú hrateľnosť dodajú tiež rozličné postavy a tie už som si mohol otestovať veľmi detailne. Na výber som totiž dostal z celej štvorice: nedávno predstaveného FL4Ka, s ktorým sa na dobrodružstvo vydá aj jeden z jeho maznáčikov, Borderlands verziou agenta 007 Zanea, obrovským machom vybavenú Moze a mojou hlavnou favoritku - Amarou.
Práve Amara prináša do série drobnú novinku (magické schopnosti), a tak som zákonite siahol práve po tejto sympatickej čarodejnici. Jej hlavnou doménou sú pochopiteľne strelné zbrane, ale zvláda napríklad aj výskok so zničujúcim magickým dopadom, ktorý odhodí všetkých protivníkov do diaľky. Autori mi potom potvrdili, že by v rámci jej schopností malo dôjsť napríklad aj na vrhanie fireballov, na čo sa neuveriteľne teším. Do môjho herného štýlu potom sedí aj veľmi silný útok na blízko, ktorý tiež využíva akúsi magickú silu a nejde o obyčajnú ranu päsťou. Nemal som však pocit, že by Amara vďaka svojej čarovnej podstate mala nižšiu výdrž, ako to býva v prípade čarodejníkov v RPG hrách.
Ako som už naznačil, všetky postavy sú predovšetkým dobrými strelcami a tieto špeciálne schopnosti ich nevylepšujú tak výrazne, ako v prípade práve spomínaného RPG žánru. Napriek tomu sa práve k tomuto smeru priklonili autori ešte viac ako v dielach predchádzajúcich, pretože po rozkliknutí ponuky so skillmi na vás nečaká jeden strom zručností, ako to bolo doteraz, ale rovno tri. Samozrejme to ale neznamená, že budeme môcť využívať tri stromy súčasne. Vždy je potrebné vybrať jeden, ktorý prisúdi vašej postave jednu zásadnú charakteristickú špeciálnu zručnosť, ako je práve tzv. „Slam“, kedy Amara všetkou silou udrie svojimi mágiou nasiaknutým pažami do zeme a všetko sa rozletí.
Vybavený niekoľkými desiatkami voľných skill pointov som mohol Amaru vylepšiť ľubovoľným smerom takmer na maximum a sám som si tak vyskúšal, že vďaka trojici rozličných stromov zručností si možno každú postavu, ktorá je unikátna už sama o sebe, ohnúť ešte viac podľa svojich potrieb. Budete mať naozaj čo robiť, aby ste sa dokázali rozhodnúť, aký smer pre vás bude lepší. Variabilnosť tretieho dielu som si potom potvrdil aj pri druhom prechode misiou, na ktorý som si vzal Moze, ženu mechaničku. Tá je schopná v štýle Titanfallu behom sekundy naskočiť do obrovského mechu. Tomu môžete navoliť pre každú ruku inú zbraň a ďalej špecifikovať jeho arzenál, naopak FL4K ponúkne strom zručností pre svojho maznáčika, takže ja osobne sa o variabilitu a tým pádom aj opätovnú hrateľnosť Borderlands 3 rozhodne nebojím.
Mrzí ma, že som si nemohol vyskúšať kooperáciu, ktorá zatiaľ pôsobí ako jeden z hlavných ťahákov hry a užiť si ju budú môcť až 4 hráči zároveň, vo dvojici potom hra ponúkne aj splitscreen. Čo som však mohol posudzovať plnými dúškami, je grafické spracovanie, ktoré sa opäť nesie v rovnakom duchu. Charakteristický vizuál hrá na estetickú a humornú notu, a hoci si ihneď všimnete kvalitnejšie textúry, cenu za najúchvatnejšie grafické spracovanie Borderlands 3 nezíska. Keď ale príde reč na umelecký štýl, tu už by sa nejaká tá pozlátená soška našla. Všimol som si však napríklad nové časticové efekty a verím, že keď sa v kooperácii zíde viac hráčov so zbraňami chrliacimi lasery, oheň a rakety, bude o vizuálne predstavenie tiež postarané.
Ak som v úvode trošku neohrabane prirovnal tretí Borderlands k vysnívanému Half-Life 3, fanúšikovia Valve by boli neskutočne vďační za to, keby tretie dobrodružstvo Gordona Freemana dopadlo práve takto skvele. Borderlands 3 sérii rozhodne hanbu neurobí, a hoci sa v plnej hre môže ešte veľa vecí pokaziť, zatiaľ to vyzerá, že milovníci ukecaného Claptrapa dostanú opäť presne to, po čom túžia. Pravdu spoznáme už 13. septembra, kedy Borderlands 3 vychádza na PC, PS4 a Xbox One (neskôr aj na Google Stadia).
• Zdroje: Vlastné (Gamescom 2019)
Minimálne HW požiadavky | Odporúčané HW požiadavky | |
---|---|---|
Operačný systém | Windows 7/8/10 64-bit | Windows 7/8/10 64-bit |
Procesor | Intel Core i5-3570 3.4 GHz/AMD FX-8350 | Intel Core i7-4770 4-Core 3.4 GHz/AMD Ryzen 5 2600 |
Grafická karta | NVIDIA GeForce GTX 680/Radeon HD 7970 | NVIDIA GeForce GTX 1060/Radeon RX 590 8 GB |
DirectX | DirectX 11.0 | DirectX 11.0 |
Operačná pamäť | 6 GB | 16 GB |
Pevný disk | 75 GB | 75 GB |
Chcete si uľahčiť výber? Nižšie pre vás máme tipy na vhodné herné počítače podľa náročnosti.
• Novinka: 11. 9. 2019 • Autor: Štěpán Lenk
Od oznámenia Borderlands 3 a prvých trailerov nám v redakcii tak nejako bolo jasné, že veľká evolúcia v sérii sa zjavne konať nebude. A na tom sa tiež zatiaľ zhoduje väčšina doterajších recenzií. Asi najhoršie zatiaľ hru oznámkoval americký server PC Gamer, ktorý najnovší počin štúdia Gearbox ohodnotil ľahko nadpriemernou známkou 63 zo 100 a dodatkom, že ide o hru tak trochu stratenú v čase. Naproti tomu, ale server IGN siahol po vysokej známke 9/10 a titul hodnotí ako úžasný arzenál zbraní, humoru a zábavných misií.
V podobnom duchu sa vezú aj redaktori Game Informer. Tí Borderlands 3 vlepili 8/10 a popisujú tento titul ako osvedčený recept, ktorý stále dobre funguje a o nejaké zásadné inovácie sa ani nesnaží. Na serveri Metacritic si Borderlands 3 zatiaľ drží priemerné hodnotenie kritikov na 85 %, čo je veľmi slušné číslo. Ako s tým však zahýbajú ďalšie recenzie, je zatiaľ vo hviezdach svietiacich nad planétou Pandora. Ako to však vyzerá, situácia okolo novinárskych kópií určených na recenzie je v tomto prípade trochu podivná, aspoň podľa serveru Kotaku.
Štandardný kód na stiahnutie v obchodoch na PC alebo konzolách či fyzický promo disk sa tentoraz nekonal, vybraným médiám totiž distribútor 2K Games poskytol úplne nový účet v Epic Games Store, kde mali prístup k hre, bola to však iba akási rozpracovaná verzia, teda nie finálna podoba Borderlands 3.
Čo je samozrejme nie príliš šťastný variant, pretože tento „early build“ napríklad podľa servera Polygon často padal, trpel všemožnými chybami a ich redaktor dokonca prišiel o niekoľko hodín hrania a musel začať pekne od začiatku.
Nie sme si úplne istí, čo chcel touto prapodivnou praktikou distribútor 2K dosiahnuť, údajne sa tak dialo kvôli vyššej bezpečnosti a zabránení potenciálneho „úniku“ hry na internet ešte pred vydaním. Sme ale presvedčení, že toto konanie môže Borderlands 3 v hodnotení tak akurát uškodiť. A nakoniec sme vlastne aj radi, že sme tohto procesu ušetrení a budeme testovať naozaj finálnu verziu hry, ktorá vychádza 13. septembra pre PC, PS4 a Xbox One. Recenziu vám prinesieme hneď, ako nám to náš spánkový deficit dovolí.
• Zdroje: PC Gamer, Kotaku, Game Informer, IGN, YouTube
• Novinka: 9. 9. 2019 • Autor: Jiří Fait
Ako sme vás už informovali v predošlej novinke, slová Tima Sweenyho sa nakoniec nepotvrdili a Borderlands 3 si naozaj budete môcť stiahnuť 2 dni pred dátumom vydania aj na Epicu. Chlapci a dievčatá z Gearbox zrejme zostali cez víkend v práci a dali tak možnosť vlastníkom pomalšieho internetu dotiahnuť sa na ostatných hráčov. Takže koniec dobrý, všetko dobré. Navyše tu máme launch trailer, čo v podstate znamená to, že hre už nič nebráni v tom, aby v pokoji pristála všetkým na pevných diskoch počítačov a konzol.
Video samotné je už pomaly taká gearboxovská klasika. Zábavne výbušné a kvalitne zostrihané predstavenie s množstvom zbraní, výbuchov a navyše tiež legendárnymi Queenmi. Skladba Seven Seas of Rhye pekne sprevádza všetok ten chaos okolo a ešte viac navodzuje na nadchádzajúce loot'n'shoot akciu. Teraz už teda nezostáva nič iné, než len čakať do 13. septembra, kedy to lootovacie šialenstvo prepukne naplno. Recenziu pre vás samozrejme chystáme.
• Zdroje: PC Gamer, YouTube
• Novinka: 5. 9. 2019 • Autor: Štěpán Lenk
Ak dávate prednosť digitálnym verziám oproti fyzickým kópiám, na Borderlands 3 sa tešíte, zároveň ale nemáte superrýchly internet ako napríklad náš šéfredaktor Dominik , možno máte z vydania aj trochu obavy. Nebudete nakoniec v deň vydania akurát pozorovať pomaly sa posúvajúcich stav sťahovanie, zatiaľ čo hráči s krabicovú verziou proste len strčí disk do mechaniky a pustí sa do hrania?
Ak takto uvažujete aj vy, môžem vás našťastie upokojiť. Borderlands 3 bude našťastie disponovať takzvaným pre-load, celú hru si teda budete môcť stiahnuť už 48 hodín pred vydaním a akonáhle hodinky ukážu 13. septembra, môžete začať hrať pokojne minútu po polnoci.
Na deň vydania si však ešte budeme musieť chvíľu počkať, keď už sme tu ale načali veci budúce: vývojári zo štúdia Gearbox Software na nedávnom evente PAX West odhalili nové Endgame herné módy a naznačili svoje dlhodobejšie plány s Borderlands 3.
Po dohraní príbehu tak na vás čaká takzvaný The True Vault Hunter Mode, čo je vlastne variácia na klasickú New Game+, kde budú nepriatelia tuhší, výzvy vyššie a odmeny sladšie. Progress vášho charakteru bude zdieľaný naprieč štandardnou hrou a režimom The True Vault Hunter, postup v jednotlivých misiách už ale nie.
Ďalším spestrením Endgame časti hry bude aj Mayhem Mode, ktorý sa tiež sprístupní až po dohraní hlavného príbehu. Mayhem bude mať 3 nastavenia obťažnosti, pričom jeho aktivácia zvýši riziká naprieč všetkými planétami, ktoré v hre budete môcť navštíviť. Nepriatelia budú silnejší, budú mať viac štítov aj zdravia, na druhú stranu vy za ich porazenie budete dostávať viac peňazí, skúseností a lepší loot. A o ten predsa predovšetkým ide, nie?
Poďme ale na plány nad rámec základnej hry. Do konca tohto roka sa plánujú 3 väčšie obsahové updaty. 2 z nich budú úplne zadarmo, ide o halloweensky event Bloody Harvest, pričom po ňom príde ešte expanzia nazvaná Maliwan Takedown. Tá by mala do hry pridať kompletne novú lokáciu, nepriateľov, zbrane a bossa.
Do konca roka sa môžeme tešiť na prvé z radu väčších príbehových DLC, ktoré do hry prinesú oveľa viac nového obsahu než spomínané bezplatné updaty. Tiež už ide o platené dodatky, ktoré ale spadajú do Expansion Passu. Takže ak ste si zaobstarali Deluxe Edíciu Borderlands 3, ktorá tento Pass obsahuje, ste v suchu a všetky platené DLC sa vám sprístupnia automaticky.
Tým ale budúcnosť Borderlands 3 zďaleka nekončí, na rok 2020 má štúdio Gearbox s touto značkou veľké plány, konkrétne detaily ale známe nie sú, respektíve zatiaľ neboli predstavené hráčskej verejnosti. Môžeme predpokladať, že vývojári z Gearbox už asi niečo málo tušia. To všetko je ale ešte ďaleko pred nami, všetku našu pozornosť si teraz zaslúžia hlavne 13. septembra, kedy Borderlands 3 vychádza pre PC (Epic Store), PS4 a Xbox One.
• Zdroje: Borderlands.com, Gamespot, vlastné
• Novinka: 20. 8. 2019 • Autor: Štěpán Lenk
Počas rozhovoru s Randym Varnellom zo štúdia Gearbox bolo opäť zdôraznené, že sa počas príbehu a priebehu Borderlands 3 pozrieme hneď na niekoľko odlišných planét, prach a vyprahnuté planiny Pandory teda už zďaleka nebudú hrať prím. Čo je jedine dobre, pretože každá planéta sa časom tak trochu omrzí, nehovoriac po dvoch dieloch série.
Randy počas rozprávania s moderátorkou tiež slovom zavadil o dvojicu ústredných záporákov – dvojčatá Calypsové. Vďaka streamovaniu a populárnym živým vstupom sa týmto chudákom podarilo získať naozaj masívne zástupy fanúšikov, ktorých vďaka šikovnej manipulácii premenili na svojich verných uctievačov.
V predchádzajúcich dieloch série bežnú skupinu štandardných nepriateľov tvorili všemožní postapokalyptickí banditi, chaotickí a nezjednotení zločinci a šialenci. V Borderlands 3 sa ale túto rozviatu skupinu podarilo súrodencom Calypsovým zjednotiť do jedného masívneho kultu nazvaného Children of the Vault, ktorý svoje pokrivené modly na slovo počúva. A vzhľadom na to, že vám aj rodine Calypsových pôjde o tú istú vec – teda nájdenie bájnych valutov a získanie pokladov v nich ukrytých – buďte si istí, že proti vám dvojčatá vrhnú všetky svoje sily až do posledného mrzkého pešiaka.
Počas prvého dňa Gamescomu 2019 sa tiež na blogu štúdia Gearbox objavila informácia ohľadom koncového obsahu Borderlands 3. Hra bude totiž obsahovať úplne nový herný režim nazvaný Proving Grounds, ktorý sa hráčom sprístupní až po nájdení všetkých Eridianských Spisov (Eridian Writings) roztrúsených po galaxii.
Tieto spisy vlastne slúžia ako súradnice miest, kde sa budete môcť pustiť do náročných misií, na ktorých konci na vás bude čakať samozrejme o to sladší a hodnotnejší loot. Proving Grounds by z veľkej časti mali byť postavené na časových limitoch a množstve bonusových úloh, ako je splnenie danej misie bez jedinej smrti či s určitou časovou rezervou.
Mimo Proving Grounds ale v hre tiež nájdete aj špeciálne arény nazvané Circle of Slaughter, ktoré vás postavia proti mnohopočetným vlnám nepriateľov rozdelených do niekoľkých kôl, kde vás každá čo i len malá chyba môže stáť život a vidina rozprávkovej odmeny sa v okamihu rozplynie. Rovnako, ako v režime Proving Grounds, tu môžete plniť aj vedľajšie podúlohy, ktoré vo výsledku len navýšia vašu víťaznú korisť.
Režimy Proving Grounds a Circle of Slaughter tak zrejme budú regulárnym spôsobom získania prvotriednej výbavy v konečnej fáze hry a jej príbehu. Dobrá správa je, že si tieto herné módy pôjde vyskúšať už veľmi skoro, Borderlands 3 totiž vychádza už 13. septembra 2019 na PC, PS4, Xbox One, neskôr aj pre Google Stadia.
• Zdroje: YouTube (Xbox, IGN), Borderlands.com, IGN
• Novinka: 15. 8. 2019 • Autor: Štěpán Lenk
V rámci preview eventu Borderlands 3 si mali novinári možnosť vyskúšať samotný úvod hry (prvých pár hodín), načo nakukli aj do neskorších fáz s postavou na leveli 22. To je pomerne solídny základ na vytvorenie si nejakého názoru či pohľadu na vec – ako sa teda nové Borderlands zatiaľ tvári?
V prvom rade je asi potrebné ujasniť si jednu vec. Ak sa bojíte, že Borderlands 3 prejde nejakým zásadným vývojom a stratí svoju vlastnú identitu, zjavne to nie je na mieste. Hra totiž zostáva verná svojim koreňom a náladou a hrateľnosťou sa od svojich starších súrodencov príliš nelíši. Čo je na jednej strane dobre, na tej druhej sa ale ponúka otázka, či B3 nehrá až príliš na istotu?
Rolu ústredných záporákov na svoje plecia vezmú dvojčatá Troy a Tyreen Calypsoví, streameri, ktorí cez popularitu svojich online prenosov dokázali vybudovať masívny kult svojich vyšinutých uctievačov a agresívnych nasledovníkov. Tvorcovia sa tak púšťajú do pomerne odvážnej paralely súčasnosti, kedy streameri a influenceri získavajú čoraz väčší vplyv a počty ich followerov často naberajú až obludné rozmery. Zároveň sa ale na udržanie popularity musia vo svojich videách a online prenosoch dopúšťať čoraz väčších extrémov.
V duchu série Borderlands budú ale dvojčatá pekne uletené postavičky, ktoré sa napriek tomu zároveň profilujú aj ako pár pomerne predvídateľných egomaniakov. Aspoň tak sa o tejto dvojici vyjadril server PC Gamer. Nenútenej charizme Handsome Jacka z druhého dielu sa tak zrejme nevyrovnajú, dúfajme teda, že sa aspoň stanú protagonistami v zaujímavom príbehu, keď už vlastného šarmu zrejme veľa nepobrali.
Spoločnú konštantou pre naprostú väčšinu vedľajších (ale aj hlavných) postáv bude potom už fanúšikov takmer vyžadovaný humor s guľometnou kadenciou hlášok a gagov, ktorý skvele fungoval pred rokmi v prvom a druhom diele série, bude ale na nás pôsobiť aj teraz, keď sme všetci o pár rokov starší?
Séria Borderlands položila základy žánrov looter-shooter, v Borderlands 3 na vás teda budú čakať priamo mraky lootu a najrôznejších zbraní. Strieľanie je vraj rovnako podarené a uspokojivé ako kedysi, ozajstná prednosť sa ale skrýva predovšetkým v obrovskej variabilite všetkých zbraní. Server Kotaku napríklad vyzdvihuje rôznorodosť ako režimov streľby, tak všemožných alternatívnych funkcií a vlastností. Za zmienku stoja rozhodne pištole, okrem iného strieľajúce rakety, zbraň, ktorú pri prebíjaní odhodíte, čím sa z nej stane granát, či pochodujúci Turret, prípadne akási reťazová puška s odnímateľnou sekundárnou hlavňou.
Zásadného prepracovania sa dočkalo aj poňatie skillov všetkých hrateľných postáv. V Borderlands 3 má každý charakter tri akčné skilly, medzi ktorými môžete ľubovoľne prepínať a prostredníctvom pasívnych upgradov aj veľmi významne ovplyvňovať ich správanie, efekty a použiteľnosť. Vďaka tomu si svojho obľúbeného protagonistu môžete prispôsobiť naozaj podľa svojho herného štýlu a môžete nechať voľný priechod vlastnej kreativite.
Čo sa grafickej stránky hry týka, podľa serveru Gamespot sa hra samozrejme dočkala značného vylepšenia, predovšetkým typicky komiksová cel shadingová grafika urobila veľký krok vpred. Na druhej strane ale animácie postáv vyzerajú ako by vypadli priamo z Borderlands 2, ktoré vzniklo pred desiatimi rokmi. Postavy sa toporne pohybujú, a ak spolu komunikujú mimo vopred zostrihaným filmom, ich prázdne výrazy a prapodivná gestikulácia práve nevytvárajú dojem skutočných ľudí.
Naopak, zvuková časť hry si odnáša pochvalu, najmä vďaka nasadeniu a profesionálnemu výkonu všetkých dablérov, ktorí jednotlivým postavám naozaj vdychujú život a čiastočne tak kompenzujú strnulé animácie. Borderlands 3 si tak jednoducho uchováva šarm a osobitosť celej série, so všetkými kladmi a zápormi.
Aj napriek značnému množstvu vylepšení, novej hrateľnej postavy a ďalším zmenám tak Borderlands 3 nepredstavuje nijako zásadný vývoj a posun dopredu oproti druhému dielu. Opäť sa môžeme tešiť na švihnutý príbeh plný bizarných postavičiek, množstvo zbraní a špeciálnych zručností, nevycválaný humor a typický vizuálny štýl. Žiadna evolúcia a znovuzrodenie série sa teda zrejme konať nebude, takže sa ponúka otázka, či sa to nebude dlhoročným fanúšikom zdať málo. To sa dozvieme už 13. septembra 2019, kedy Borderlands 3 vyjde na PC, PS4, Xbox One a Google Stadia. A ešte predtým môžeme slušnú dávku informácií očakávať počas organizovania Gamescomu 2019, kam sa s našou redakciou aj tento rok pozrieme.
• Zdroje: Kotaku, Gamespot, PC Gamer
• Novinka: 9. 8. 2019 • Autor: Štěpán Lenk
FL4K The Beastmaster, tak znie jeho celé meno, je neľútostný lovec a vodca svorky perfektne vycvičených beštií. Práve jeho traja maznáčikovia budú kľúčovou zložkou pri hraní za tento charakter, na čele so zeleným stromom zručností s tromi hlavnými kategóriami – Hunter, Master a Stalker.
Kategória Hunter vám umožní ovládať pavúkomravca Rakka, ktorý na svoje nebohé obete okrem iného pľuje kyselinu, inak je ale táto vetva stromu zručností zameraná predovšetkým na kritické zásahy, hlavne vďaka množstvu pasívnych vlastností. Po úspešnom kritickom zásahu sa vám pokojne môže automaticky doplniť zásobník, prípadne o polovicu znížiť cooldown vášho akčného skillu.
Pri zameraní na vetvu Master sa vaším najlepším priateľom a maznáčikom stane zmutovaná variácia na strážneho psa Skag. Táto kategória bude veľa zameraná na vašich zvieracích pomocníkov, investovaním získaných skill pointov teda budete môcť priamo podporiť vášho štvornohého maznáčika zvýšením jeho rýchlosti a damage, novými útokmi či prehĺbením puta medzi pánom a zvieraťom, čo obom zaistí zvýšenú regeneráciu zdravia.
A konečne poslednou skill kategóriou je Stalker na čele so zručnosťou Fade Away a beštiou menom Jabber na povel. Fade Away vám umožní stať sa na chvíľu neviditeľným, čo z nič netušiacich nepriateľov robí pomerne jednoduché ciele. Použitie tohto skillu vám tiež zaručí vyššiu rýchlosť a regeneráciu zdravia, vetva Stalker tak bude zameraná skôr na samotné prežitie na bojisku. Jabber vás koniec-koncov dokáže okrem iného rovno aj oživiť, pokiaľ teda svoje skill pointy investujete do patričných schopností.
Lovec FL4K teda rozhodne nebude žiadne orezávatko sám o sebe, keď sa k jeho schopnostiam navyše pridá svorka vycvičenej a večne hladnej zveri, osobne by som sa radšej pratal z bojiska v momente, kedy v diaľke zasvieti jeho jasne zelené robotické oko. A keď už sme sa v našich novinkách postupne venovali Zanovi, Siréna Amare a teraz už aj FL4Kovi, bola by škoda nespomenúť vojačku Moze vybavenú bojovým machom Iron Bear, ktorá sa svojho trailerového predstavenia dočkala začiatkom augusta.
Hrateľné postavy teda v Borderlands 3 vyzerajú ako poriadne uletená partička, s ktorou si v co-ope s kamarátmi užijeme veľa strhujúcej akcie a humorom pretkaného príbehu. Osobne sa nemôžem dočkať, zároveň sa ale nemôžem rozhodnúť, za koho vlastne budem hrať. A čo je najhoršie, veľa času to rozseknúť už mi nezostáva, Borderlands 3 totiž vychádza už 13. septembra na PC, PS4, Xbox One a Google Stadia.
• Zdroje: Borderlands.com, YouTube (Borderlands), vlastné
• Novinka: 7. 8. 2019 • Autor: Štěpán Lenk
Amara je čistokrvná drsňáčka so srdcom na správnom mieste. Neustále pomáha slabším, zároveň ale v boji vždy hľadá nejakú výzvu. Čo, vzhľadom na to, že je ako Siréna obdarená nadprirodzenými schopnosťami, nie je vôbec nič jednoduché. Koniec-koncov, čo je Amara zač, vám asi najlepšie napovie najnovšie video lákajúce na Borderlands 3.
V Borderlands 3 by pri potieraní bezpráva Amara mala mať dostatok príležitostí použiť svoje 3 odlišné šikovnosť stromy – Päsť živlov (Fist of the Elements), Mystický útok (Mystical Assault) a Bitka (Brawl). Vďaka Fist of the Elements sa Amara stane majstrom elementárnych útokov. Phasegrasp Action skill vám umožní svojich nepriateľov zovrieť do obrích astrálnych pästí a zadržať ich tak na mieste, čo vám poskytne čas ich v pokoji zasypať olovom a ďalšími druhmi nábojov. Investovaním bodov do Fist of the Elements vám postupne zaistí napríklad väčší zásobník v prípad eelementárnych zbraní, schopnosť odrážať náboje a mnoho ďalších vymožeností.
Mystical Assault vám sprístupní smršť astrálnych pästí, ktoré zasypú všetko v ceste sériou ničivých úderov ako pri bitke v bare. Okrem tohto, pomerne priamočiary útok vám ale táto šikovnosť vetva zároveň zaistí aj veľa pasívnych bonusov, ktoré sa aktivujú pri použití nejakého skillu.
A konečne, posledná kategória skillov nazvaná Brawl, z Amary robí špecialistku na boj zblízka, ak sa teda radi vrháte priamo do bitiek a bijete do hlavy všetko, čo sa len pohne, ste tu na správnom mieste. Základná zručnosť Phaseslam totiž jednou veľkou ranou do zeme katapultuje všetkých nepriateľov do vzduchu, a pokiaľ túto bombu vôbec niekto v okolí prežije, so zvyškom sa už bezpochyby ľahko vysporiadate pomocou strelných zbraní. Táto vetva je tiež ideálnou voľbou na postupné zvyšovanie zdravia a odolnosti proti poškodeniu, vďaka čomu sa z vás pozvoľna stáva nezastaviteľný živý tank.
Stúdio Gearbox ale uisťuje, že nezávisle od toho, akú šikovnosť vetvy z týchto troch možností budete preferovať, vždy budete môcť investovať získané skill pointy úplne slobodne a pri tvorbe svojho buildu tak môžete naplno prejaviť svoju kreativitu. Čo je presne to, čo sme chceli počuť. Borderlands 3 vychádza 13. septembra 2019 na PC, PS4, Xbox One a Google Stadia.
• Zdroje: Borderlands.com, YouTube (Borderlands), vlastné
• Novinka: 5. 8. 2019 • Autor: Štěpán Lenk
Tento trailer, oficiálne pomenovaný „Friends Like Zane“, sa zameriava na pištoľníka a taktika Zanea, alebo muža, ktorý počas svojho života vystriedal množstvo povolaní. Teda... aspoň to tvrdí táto ukážka odohrávajúca sa prevažne v osamelom bare, ktorá už tradične (na pomery Borderlands) disponuje značnou porciou nadsadenia.
Zane tak behom necelých dvoch minút humornou a nenápadnou cestou predvedie svoje hlavné prednosti, teda majstrovské ovládanie strelných zbraní a schopnosť vytvárať energetické bariéry či holografické klony seba samého. Na bojisku tak zrejme bude zastávať pozíciu podporného charakteru, ktorý bude vnášať zmätok do radov nepriateľov a prípadne rýchlo poskytne dočasný úkryt pred smrtiacou paľbou.
Tak čo poviete? Vyzerá Zane ako šálka vašej kávy, alebo si zo štyroch hrateľných postáv radšej zvolíte nejakú inú? Alebo vyskúšate všetky? Ak ešte nemáte jasno, odporúčal by som si čo najrýchlejšie utriediť myšlienky, keďže do vydania Borderlands 3 veľa času nezostáva. Táto kooperatívne akčná šialenosť totiž na naše herné mašiny (PC, PS4 a Xbox One) vtrhne už 13. septembra 2019.
• Zdroje: YouTube
• Novinka: 18. 7. 2019 • Autor: Štěpán Lenk
Multiplayerové hry sú skvelá zábava, ktorá ešte exponenciálne stúpa pri hraní s kamarátmi. V čase niekoľkých navzájom si konkurujúcich herných platforiem je ale občas ťažké dať do kopy partiu ľudí hrajúci rovnaký titul na rovnakej hernej mašine. A práve preto tu máme skvelú funkciu nazvanú crossplay, umožňujúcu hrať multiplayer spoločne s ostatnými nezávisle na preferovanom stroji. Bude ale touto vymoženosťou oplývať aj Borderlands 3?
Podľa tweetu riaditeľa Gearbox Software, Randyho Pitchford, Borderlands 3 funkciou crossplay oplývať nebude, respektíve nie hneď v deň vydania. Tvorcovia sú ale údajne odhodlaní túto funkciu do hry neskôr pridať, a to čo najskôr ako to bude možné. Čo je síce pekné, bohužiaľ to ale nie sú nijako konkrétne vyhliadky a momentálne môžeme len dúfať, že s touto úlohou nebude Gearbox nijako otáľať.
Na vytvorenie nálady som si pre vás pripravil aspoň najnovší trailer nesúci podtitul „Happy Together“ (šťastne spolu) ukazujúci všetky 4 Vault Hunterov v efektnom tanečnom výstupe v sprievode štýlovej hudby. Skvele sa na to pozerá, to bez debaty, jedno mi ale vysvetlite... čo majú do čerta znamenať tie ruže?!
• Zdroje: YouTube, Twitter, vlastné
• Novinka: 10. 7. 2019 • Autor: Štěpán Lenk
S najnovším trailerom na Borderlands 3 Claptrap na svojom jednom koliesku vchádza do kapusty tým najslávnejším dokumentaristom sveta. National Geographic sa môžu ísť rovno zahrabať, pretože tento olúpaný robot natočil a zverejnil prvú epizódu relácie Claptrap's Interplanetary Series venovanú planéte Pandora.
V krátkom videu sa dozvieme veľa užitočných informácií o prostredí a faune tejto fanúšikom série dobre známej planéty, zároveň ale vypláva na povrch, že si Claptrap na túto náročnú úlohu možno nezvolil úplne najprofesionálnejší realizačný tím. To vedie k typicky humorným momentom, ktorými je Borderlands preslávené.
V rámci propagácie hry ale ide o príjemnú zmenu, navyše v blízkej dobe pravdepodobne môžeme očakávať pokračovanie tejto ambicióznej dokumentárnej série zameranej na ďalšie planéty a prostredia, kam sa pozrieme v plnej verzii. Tá na pulty obchodov (či už kamenných či digitálnych) dorazí 13. septembra 2019 vo verziách pre PC, PS4 a Xbox One.
• Zdroje: YouTube, vlastné
• Novinka: 12. 6. 2019 • Autor: Štěpán Lenk
Ambiciózny titul štúdia Gearbox na PC Gaming Show nemal vlastnú prezentáciu v pravom slova zmysle, približne v dvoch tretinách celej show na pódium vstúpil kreatívny riaditeľ Borderlands 3, Paul Sage, a v spolupráci s moderátorom začal odpovedať na otázky zvedavých divákov. A čo sme sa presne v tých približne 3 minútach dozvedeli nové?
V prvom rade – maximálny dosiahnuteľný level postavy bude 50. Badass Ranky známe z druhého dielu, teda akési perky zvyšujúce atribúty vašej postavy, sa v Borderlands 3 budú menovať Guardian Ranky a aj keď sa budú správať dosť podobne, mali by byť výrazne vylepšené a zosilnené. Všetky dosiahnuté Guardian Ranky navyše budú spoločné pre všetky postavy na vašom účte.
Podobne „chápavý“ prístup platí aj pre všetky zbrane, ktoré v hre nájdete. Budete ich totiž môcť bez problémov prevádzať medzi inventármi všetkých vašich charakterov, a to ihneď po štarte hry. Vývojári z Gearbox Software si teda rozhodne kladú za cieľ hru čo najviac uľahčiť tým hráčom, čo majú v pláne vyskúšať všetky hrateľné postavy, čo je podľa môjho názoru jedine dobre.
Podľa Paulových slov v kampani Borderlands 3 navyše narazíme aj na pamätihodné bossfighty, ktorých nebude práve málo a budú viacfázové, máme sa teda rozhodne na čo tešiť. Prišla aj otázka na nejakú podobu PVP režimu, dočkali sme sa ale bohužiaľ len mnohoznačnej odpovede „áno aj nie“. Tak uvidíme. Nutné ale podotknúť, že Borderlands 3 s každým novým čriepkom informácií vyzerá stále lepšie a lepšie, snáď nás teda 13. septembra 2019, kedy dorazí na PC, PS4 a Xbox One, nesklamú.
• Zdroje: Twitch, vlastné
• Novinka: 10. 6. 2019 • Autor: Štěpán Lenk
Jedno je isté – Borderlands 3 vie prebudiť číre nefalšované nadšenie. Najnovší trailer šliape ako hodinky a zameriava sa predovšetkým na 4 hrateľné postavy a každú z nich nechá aspoň na malú chvíľku zažiariť. Moze tak predvedie svojho bojového mecha, FL4K svorku vycvičených maznáčikov, Zane Flynt ukáže svoj perfektný taktický výcvik a Siréna Amara zase 6 energetických paží (lepšie povedané pästí). Zároveň sa ale potvrdzuje, že táto hra nebude tak úplne normálna. A my s tým nemáme vôbec žiadny problém.
Fanúšikovia série ale určite zajasali, pretože sa na pár sekúnd objavilo hneď niekoľko postáv z predchádzajúcich dvoch dielov. Nadupaná hudba a rytmický strih potom na ploche 2 a pol minúty vytvorili skutočne efektný trailer plný dynamickej akcie, uleteného humoru, WTF momentov, štýlovej grafiky a predovšetkým veľmi sympatického nadsadenia.
Podľa dostupnej ukážky to navyše vyzerá, že ústredné duo záporáckých dvojčiat si okolo seba vytvorí až náboženský kult, budeme sa teda musieť prekliesniť/prestrieľať stovkami, až tisíckami ich prívržencov, ak sa im budeme chcieť dostať na kobylku. Že to znie ako námaha? Áno, nebude to zrejme nič jednoduché. Ale stavím sa s vami o čokoľvek, že to bude námaha až nekresťansky zábavná.
• Zdroje: Youtube (Borderlands), vlastné
• Novinka: 2. 5. 2019 • Autor: Štěpán Lenk
Isté je, že takmer hodinový stream 100 % potvrdil jednu konkrétnu vec – typicky uletený humor a koncentrované šialenstvo sa v 3. dieli rozhodne nestratilo, naopak, možno ešte umocnilo. Vyšinutí nepriatelia, prejdené zbrane (na čele s turetmi pochodujúcimi na dvoch nožičkách) a všadeprítomný nadhľad hraničiaci až s paródiou ma okamžite donútilo nostalgicky zaspomínať na prvý a druhý diel. Z každého záberu bolo jednoducho okamžite poznať, že ide o staré dobré Borderlands, len s inou číslovkou na konci.
Hrateľnosť je teda presne taká, akú sme asi všetci kolektívne dúfali – cell-shadingová grafika, veľa strieľania, explózií a nepriateľov v otvorenom svete, pamätihodné momenty (boss fight v nočnom klube plnom neónov a obrích reproduktorov) a predovšetkým mraky lootu v podobe nových zbraní a výbavy. Tých bude v plnej hre naozaj nechutné množstvo a budú oplývať aj niekoľkými rôznymi režimami streľby, navyše ich budete môcť aj všemožne modifikovať a vylepšovať.
Poteší, že počas toho všetkého strieľania, násilia a chaosu sa v Borderlands 3 budete môcť hýbať o niečo svižnejšie a plynulejšie, do hry totiž pribudol rýchly sklz po zemi a tiež možnosť šplhať či preskakovať cez rôzne prekážky. Čo rozhodne nie je na škodu, pretože samotný pohyb mi v sérii Borderlands vždy prišiel máličko doskový. Tieto zmeny teda rozhodne vítam.
A keď už sme pri tom loote, Borderlands 3 ponúknu svojim hráčom systém scalovania ako lootu, tak aj levelov v prípade, keď sa v jednej partii zídu hráči na zásadne odlišných úrovniach. Vďaka tomu tak budú 2 hráči môcť zobrať tú istú zbraň, tá vo výsledku ale bude mať pre každého z nich iné štatistiky, pretože sa prispôsobí ich aktuálnemu levelu.
Vedľa určitých úprav systému lootu a scalovania sa zmien dočká aj šikovnostný strom všetkých 4 hrateľných postáv. Každý charakter začne hru hneď s tromi skillmi (namiesto jedného ako v predošlých dieloch), pričom ďalšie a ďalšie skilly si budete priebežne odomykať spoločne v levelovaním vašej postavy. Na väčšinu zručností ešte neskôr pôjdu aplikovať dodatočné elementárne efekty.
Jedným z najväčších prekvapení hrateľného dema bolo predstavenie hviezdneho plavidla nazvaného Sanctuary 3, ktoré bude slúžiť ako centrálny hub a zastane úlohu domova vášho, ale aj všemožných NPC, ktorý sa k vám počas hrania Borderlands 3 pridajú. Nájdete tu aj customizovateľné kajuty pre všetkých 4 hráčov (ak budete hrať v partii), ale aj ošetrovňu, bar a kiosk „Straty a nálezy“, kde nájdete všetok loot zabudnutý na bojisku. Táto loď ale bude zároveň slúžiť aj ako fast travel bod, z ktorého budete môcť podnikať výpravy do zvyšku galaxie, napríklad na úplne novú planétu Promethea.
Futuristická vesmírna metropola Promethea vo mne vyvolala až neskrývané nadšenie. Nehovorím to len preto, že sa tu v samotnom závere prezentácie ako NPC objaví nájomný zabijak Zer0, ktorý bol v predchádzajúcom dieli hrateľnou postavou (a samozrejme som za neho hral), ale pretože toto miesto svojimi farebnými neónmi, vysokými budovami a až blade-runnerovskou atmosférou ostro kontrastuje s vyprahnutou planétou Pandora, na ktorej sa odohrávala väčšina deja predchádzajúcich dielov série. V Borderlands 3 nás teda zrejme čaká minimálne z vizuálnej stránky o mnoho rozmanitejší zážitok.
Randy Pitchford, CEO a prezident štúdia Gearbox, počas prezentácie tiež vyhlásil, že Borderlands 3 „nebude obsahovať mikrotransakcie, alebo žiadne podobné nezmysly“. To rozhodne radi počujeme a podobné informácie vítame, Randy si ale tak trochu protirečí, pretože kozmetické mikrotransakcie už boli potvrdené. Zrejme teda mal na mysli neslávne preslávené „pay to win“ systémy a loot boxy, ako veľmi ale jeho vyhlásenie bolo alebo nebolo zavádzajúce sa pravdepodobne presvedčíme až 13. septembra 2019 (alebo ešte predtým na E3 2019), kedy hra vyjde pre platformy PC, PS4 a Xbox One.
• Zdroje: YouTube (Borderlands), Vlastné
• Novinka: 4. 4. 2019 • Autor: Štěpán Lenk
Prečo to naťahovať – Borderlands 3 dorazí 13. septembra 2019 na PC, PS4 a Xbox One. PC verzia bude až do roku 2020 k dispozícii len na Epic Games Store, zaprisahaní fanúšikovia Steamu si teda budú musieť ešte pár mesiacov počkať.
Po boku týchto informácií sa zároveň objavil aj nový trailer, ktorý sa zameriava predovšetkým na 4 hrateľné postavy a ústredné duo záporákov – dvojčatá Calyps. Ešte viac detailov o Borderlands 3 sa dozvieme 1. mája, kedy Gearbox v rámci naživo streamovaného eventu odhalí oficiálne gameplay zábery.
Už teraz ale Gearbox bližšie predstavil štvoricu hrateľných hrdinov, takzvaných Vault Hunterov, ktorí sa v Borderlands 3 objavia a do ktorých rolí sa budete môcť vžiť. Oficiálny popis týchto značne odlišných postáv znie takto:
Vývojári z Gearbox Software tiež naznačujú, že by sme v Borderlands 3 mali navštíviť aj iné svety, než tradičnú Pandoru. Dobrou správou je, že sa pri vývoji myslelo aj na kooperatívne hranie a dosiahnuté levely jednotlivých hráčov v co-ope sa budú automaticky dorovnávať.
Borderlands 3 ide s dobou, dočkáme sa tak Season Passu a hneď niekoľkých rôznych edícií, ktoré si budeme môcť zaobstarať. Okrem základnej verzie za 59.99 amerických dolárov máte na výber ešte z Deluxe edíciu za 79.99 USD, ktorá vám zaistí bonusový digitálny obsah (kozmetické skiny a XP a loot boosty, atď...). Super Deluxe edícia zahŕňa rovnaký digitálny obsah ako Deluxe, navrch ale prihadzuje Season Pass, ktorý svojim majiteľom poskytuje prístup k 4 plánovaným DLC, ďalším skinom a špeciálnu modifikáciu granátu. Spomínané XP a loot boosty človeka trochu nútia premýšľať, či sa Gearbox Software neschyľuje k neslávne známemu pay to win systému, vzhľadom na nedostatok bližších informácií ale budeme zatiaľ ctiť prezumpciu neviny a počkáme si, až budeme vedieť viac.
Naozajstným vyhrotením je ale edícia Diamond Loot Chest Replica obsahujúca všetok vyššie zmienený obsah, k tomu 3 figúrky hlavných charakterov, plastový model Sanctuary, 4 kľúčenky, látkovú mapu galaxie a dokonca aj litografické výtlačky kľúčových postáv. A steelbook navyše. Má to ale jeden háčik, táto verzia vás príde na šialených 250 dolárov (bez 1 centu).
Ja osobne si vyberiem nejakú nižšiu verziu, hoci to množstvo bonusov a hračiek a je na papieri impozantné. Nech už ale zvolíte akúkoľvek edíciu, máme sa rozhodne na čo tešiť. Borderlands 3 vychádza 13. septembra 2019 pre PC, PS4 a Xbox One.
• Oznámenie: 29. 3. 2019 • Autor: Štěpán Lenk
Borderlands 2 do dnešného dňa patrí medzi tie najlepších a najzábavnejších zástupcov žánru looter shooter. Akčnou zúrivosťou so štýlovou grafikou a vďaka všadeprítomnému humoru veľmi odľahčenou atmosférou sa mnohým hráčom vryla do pamäti a dlhé roky premýšľali, či sa ešte niekedy dočkáme pokračovania. A ako to tak vyzerá, čakanie je na konci.
V rámci herného festivalu PAX East štúdio Gearbox Software v technicky úplne nezvládnutej prezentácii natešeným fanúšikom pustilo 1. oficiálny trailer Borderlands 3. Okrem toho, že sa video viditeľne trhalo, ale uverejnený materiál vyzerá viac než slušne. Príbeh (o ktorom zatiaľ nevieme takmer nič) sa opäť odohráva na planéte Pandora, kde budú udatní žoldnieri zvaní Vault Hunteri bojovať proti obrím korporáciám a zároveň pátrať po bájnych bunkroch plných nedozerného bohatstva a lootu.
Trailer predviedol hneď niekoľko rôznych prostredí (sneh, púšť, trávnaté planiny, futuristickú metropolu), ale priviedol späť aj veľa starých známych tvárí. Ukážu sa tak všetky hrateľné postavy z predchádzajúcich dielov (Lilith, Maya, Brick, Mordecai a Zer0), ale aj veľa vedľajších postáv, ako je Tiny Tina, Marcus, Ellie, Sir Hammerlock a Claptrap.
Borderlands 3 bude looter shooter ako remeň, môžeme teda s pokojným svedomím očakávať kvantá nových zbraní všemožnej kvality so záplavou najrôznejších efektov a schopností (napríklad chodiaci guľomet). Za zmienku stojí aj akýsi mach/exosuit, ktorý sa v traileri objavil na pár sekúnd, nie je ale jasné, či ide o nový dopravný prostriedok alebo napríklad o abilitu niektorej z hrateľných postáv. Kto vie?
Hoci Borderlands 3 vo svojom traileri nijako zásadne neprekvapilo, no príjemne nás navnadiť sa mu celkom určite podarilo. Kooperatívnych akcií totiž nie je nikdy dosť a hoci nevieme, kedy by táto akčná sci-fi akcia mala doraziť na disky našich herných mašín (ani platformy nie sú jasné), tento titul si našu pozornosť bezpochyby zaslúži. Akonáhle sa dozvieme niečo nové (autori sľubujú ďalšiu nálož informácií na 3. apríla), buďte si istí, že si o tom budete môcť u nás prečítať.
Mimochodom, aby tých správ o Borderlands nebolo málo (7 rokov nič a teraz zrazu záplava), Gearbox Software priebehu niekoľkých nasledujúcich dní vydá zadarmo balíček 4K textúr pre Borderlands 2 a The Pre-Sequel na PC a pre Borderlands: The Handsome Collection na PS4 a Xbox One. Tieto balíčky budú obsahovať vizuálne vylepšenia postáv, vozidiel a vlastne všetkého, neobmedzujú sa ale iba na textúry, dočkáme sa aj prepracovaných tieňov s vyšším rozlíšením, lepšieho anti aliasingu a ďalších drobných grafických vychytávok. Ak sa teda chystáte oprášiť predchádzajúce diely v rámci príprav na „trojku“, máte jedinečnú príležitosť si to celé užiť znova a v lepšom rozlíšení. Oba packy budú na stiahnutie od 3. apríla 2019.
• Zdroje: YouTube (Gearbox Official), Gamespot, PC Gamer