Chorvátsko, najobľúbenejšia dovolenková destinácia medzi slovenskými turistami, ponúka úchvatné výhľady, príjemné kúpanie aj priaznivé ceny. Predovšetkým je ale dopravne dostupné. Na Makarsku, jedno z najvzdialenejších chorvátskych letovísk, sa autom z Bratislavy dostanete za necelých 10 hodín. Všetko, čo potrebujete o ceste autom do Chorvátska v roku 2022 vedieť, nájdete v tomto článku. Vrátane najlepších platených aj neplatených trás, cien mýta a benzínu, potrebných dokladov alebo dopravných predpisov.
Podmienky cestovania Chorvátsko úplne rozvoľnilo 1. mája 2022. Od tohto dátumu nie je nutné pri vstupe do krajiny ukazovať žiadne potvrdenie o covidovej bezinfekčnosti. Znamená to, že vám opäť stačia iba bežné doklady, rovnako ako pred začiatkom koronavírusovej krízy. O dokladoch potrebných na vstup do Chorvátska sa viac dočítate v jednej z nasledujúcich kapitol.
V Chorvátsku aktuálne neplatia ani žiadne ďalšie koronavírusové obmedzenia.
Podmienky pre cestu do Chorvátska cez klasické tranzitné krajiny sú v súčasnej dobe rovnaké ako pre vstup do Chorvátska. To znamená, že nie je nutné nijako preukazovať očkovanie či negatívny test na COVID-19 (aktualizované 10. 9. 2022).
Naša cesta autom do Chorvátska začína variantom cez Rakúsko a Slovinsko. V prípade, že vyrážate z Bratislavy, povedie vaša cesta do Chorvátska cez hraničný priechod Jarovce, kde si môžete zakúpiť diaľničnú známku.
Vo Viedni sa pri ceste do Chorvátska kolónam prakticky nevyhnete, a to hlavne na výjazde smer Graz. Kolóny sú tu bežné nielen počas prázdnin.
Cesta do Chorvátska pokračuje po rakúskej diaľnici A2 smerom na Klagenfurt/Villach. Tu cez leto počítajte s asi dvojkilometrovou obchádzkou na 78. kilometri a ďalej s niekoľkými dopravnými obmedzeniami, kde je prevádzka zvedená do jedného pruhu. Zdržíte sa tak v oboch smeroch. Kúsok od Grazu odbočte na diaľnici A9 ku slovinským hraniciam. Rakúskou diaľnicou A9 prejdete za chvíľu, a potom sa ocitáte v Slovinsku.
Slovinskom sa dá cesta do Chorvátska prejsť rýchlo po diaľnici A1. Tu však narazíte na prvé väčšie problémy: na krátky, šesťdesiatkilometrový úsek od rakúskych hraníc pozdĺž Mariboru a Ptuju, potrebujete diaľničnú známku, ktorá stojí 15 €. Tá navyše platí len týždeň, takže pokiaľ idete autom do Chorvátska klasicky na dva víkendy, budete ju na spiatočnej ceste musieť kúpiť pravdepodobne znova. Kvôli pár desiatkam minút jazdy tak zaplatíte nemalé peniaze. Hoci sa v tomto roku slovinská diaľnica A4 predĺžila o 7 km, stále nie je napojená na chorvátsku diaľnicu A2, a tak aj v prípade zakúpenia kupónu budete musieť v Slovinsku ísť 6 km po ceste 1. triedy.
Ak ste v minulých rokoch nechceli platiť za slovinskú diaľničnú známku, mohli ste spoplatnený úsek celkom ľahko obísť. Tento rok je všetko inak. Na hraniciach medzi oboma krajinami je otvorených len niekoľko medzinárodných hraničných priechodov a tie malé sú bez výnimky uzavreté. Ak by ste sa predsa len chceli diaľnici vyhnúť, čaká vás nemalá zachádzka a stojí za zváženie, či je potrebné tieto patálie absolvovať. Ďalšou prekážkou je dokončenie diaľnice A4 pri chorvátskych hraniciach, takže obľúbená skratka trasa po ceste E59 už nie je možná, aj keby sa otvorili všetky prechody.
Po príchode do Ptuje, odkiaľ už je to autom do Chorvátska čo by kameňom dohodil, máte niekoľko variantov, ako pokračovať. Prvou je využitie najpriamejšej trasy po ceste E59. Problémom ale je, že táto cesta pred frekventovaným hraničným prechodom Gruškovje/Macelj dochádzajú formou klasickej dvojprúdovky. A pretože Chorvátsko ešte nie je súčasťou schengenského priestoru, a na hraniciach so Slovinskom tak stále prebiehajú kontroly, je táto cesta do Chorvátska zahltená kamiónmi, a vznikajú tu tak kolóny.
Pri nabehnutí na chorvátsku diaľnicu musíte prejsť mýtnou bránou. Ceny diaľnic bývyjú v lete o 10 % vyššie ako po zvyšok roka, leto 2022 je ale výnimkou a ceny mýtneho zostávajú bez navýšenia.
Celkovo vás cesta zo Švaljkovca na Makarskú, obľúbený cieľ slovenských turistov, vyjde v prepočte na necelý 50 eur, ak idete po diaľnici A2 už z Macelj, je to o niečo drahšie. Pokiaľ budete pokračovať úplne na juh k Dubrovníku a pôjdete po diaľnici až na úplný koniec diaľnice A1, je to približne o päť eur drahšie.
Po diaľnici A2 dorazíte k Záhrebu, kde na križovatke Lučko plynule prejdete na diaľnicu A1 (po tom, čo bol navýšený počet pruhov pred mýtnou bránou Lučko, tu kolóny nebývajú tak dlhé ako v minulosti) a potom už vám zostáva 433 kilometrov k exitu 28, Šestanovace, odkiaľ už je to na Makarskú pár minút jazdy.
Môžete ale pokračovať k exitu 29, Zagvozd (odtiaľ sa na Makarskú dostanete cez Tunel Sveti Ilja, ktorý je spoplatnený), alebo exit 30, Ravča. Výber exitu záleží od toho, kde konkrétne sa na Makarskej budete zdržiavať.
Cesta do Chorvátska autom by mala byť plynulá: Chorváti sa tradične snažia, aby v júli a auguste boli ich cesty maximálne prejazdné a tak na toto obdobie žiadne rekonštrukcie neplánujú. Z Lučka k Makarskej by ste sa optimálne mali dostať za menej než päť hodín.
Ak cestujete Chorvátskom až do Dubrovníka, predĺžite si jazdu o ďalších 133 kilometrov, prevažnú časť po pobrežných serpentínach Jadranskej magistrály (cesta číslo 8). Zdržanie môžete čakať na hraničnom priechode s Bosnou a Hercegovinou, kde pohraničníci pri ceste do Chorvátska kontrolujú každé auto. Počas sezóny by sa colníci ale nemali púšťať do dôkladných prehliadok, a preto by zdržanie na hraniciach nemalo byť dlhé.
Pokiaľ cestujete do Chorvátska autom nízkonákladovo alebo si aj samotnú cestu chcete viac užiť, môžete sa vyhnúť chorvátskej diaľnici. Hneď po príchode do krajiny, za prechodom Macelj, vedie s diaľnicou A2 súbežná bezplatná komunikácia s číslom 1, po ktorej sa dostanete až do Záhrebu. Ak ste prekročili slovinsko-chorvátsku hranicu na menšom prechode a cestujete cez cestu číslo 35, pôjdete do Švaljkovca, kde už na cestu číslo 1 narazíte.
Ak budete odmietať aj sebekratšiu cestu po diaľnici, zavítate priamo do srdca hlavného mesta Záhrebu. V centre však počítajte so zdržaním, aj tu sú zápchy na dennom poriadku. Môžete si tu dať pauzu a trochu sa po meste porozhliadnuť, alebo môžete mestom prejsť rovno: v oboch prípadoch sa pri výjazde z mesta držte styčného bodu v podobe záhrebskej Arény, odkiaľ už vedie priama cesta z mesta.
Pred diaľnicou A1 odbočte na Lučko, avšak nie na exit alebo odpočívadlo, ale do záhrebskej štvrti Lučko. Tu opäť začína cesta číslo 1, ktorá vedie súbežne s diaľnicou A1.
Cestu do Chorvátska autom možno realizovať aj mimo diaľnice. Môžete napríklad skúsiť cestu po Jadranskej magistrále, alebo môžete ísť cez Knin priamo k Splitu.
Po 55 kilometroch od Záhrebu dorazíte do Karlovacu, kde si môžete dať pauzu a porozhliadnuť sa po meste: nájdete tu napríklad veľa jaziev po vojne v Juhoslávii.
Za Karlovacom cesta číslo 1 už vedie viac nezávisle od diaľnice A1. Po necelých 80 kilometroch dorazíte k Plitvickým jazerám, ktoré vzhľadom na krásnu a zachovalú prírodu rozhodne stoja za návštevu, pretože vstupné nie je najlacnejšie. Za dospelého zaplatíte cca 35 eur a za dieťa staršie ako sedem rokov dáte 17 eur.
Po kratšej ceste dorazíte do Korenice, kde si môžete vybrať jeden z dvoch bezplatných variantov: buď budete po ceste číslo 1 pokračovať cez Knin priamo do Splitu, alebo odbočíte na cestu číslo 25 a cez Gospić dorazíte do Karlobagu, kde sa napojíte na legendárnu Jadranskú magistrálu.
Druhý variant má výhodu v tom, že sa opäť môžete pozrieť na pekné miesta, napríklad do pekných prímorských miest Zadar, Šibenik alebo Split (do týchto miest ale nie je problém sa dostať ľahko aj z diaľnice A1). Všetky spomínané chorvátske komunikácie by tiež mali byť cez leto plne funkčné.
Keďže cesta autom do Chorvátska cez Rakúsko a Slovinsko má nielen výhody aj svoje muchy, skúša každoročne čoraz viac slovenských vodičov cestu cez Maďarsko. Pre východniarov je tento variant do Chorvátska jediný optimálny. Pre všetkých má však táto trasa svoje čaro v podobe nepreťažených maďarských ciest, možnosti dobrého a lacného stravovania priamo pri ceste a zvyčajne tiež priaznivých cien benzínu. Navyše pri ceste do Chorvátska autom prekvapivo nie je oveľa dlhšia ako Rakúsko-slovinská trasa (asi len o 50 kilometrov, čo je pri tak dlhej ceste takmer zanedbateľné).
Cesta do Chorvátska autom začína po diaľnici D2 a pokračuje cez hraničný priechod Rajka.
Vitajte v Maďarsku. Od Bratislavy prichádzate po diaľnici M15, či po ceste 150 – ak ste šetrili na slovenskej diaľničnej známke. V oboch prípadoch by ste za chvíľu mali dôjsť na diaľnicu M1. Nezabudnite si kúpiť známku: stojí a platí rovnako ako na Slovensku, teda 10 € na desať dní, čo sa oplatí, pretože v Maďarsku môžete cestou do Chorvátska prejsť 194 kilometrov po diaľnici, čo už je slušná vzdialenosť.
Chorvátsko – cestovanie autobusom vám môže ušetriť desiatky eur
Pokiaľ chcete naozaj veľa ušetriť, zvážte, či nevymeniť auto za autobus (alebo vlak). Akčné ceny za jednu cestu z Bratislaby na Makarskú začínajú okolo 45 €, a za 60 € už nie je problém zohnať lístky ani pri štandardných cenách. Cesta autobusom síce nie je taká pohodlná a bude trvať asi o 6 – 10 hodín dlhšie, pokiaľ ale cestujete len vo dvojici, môžete za celú dovolenku ušetriť pokojne 200 €. Cestovanie s malými deťmi je samozrejme niečo celkom iné. Bez auta si celú dovolenku výrazne skomplikujete a zasa toľko neušetríte.
Ak cestujete hromadnou dopravou, je dôležité vybrať správnu batožinu. Prečítajte si, ako na to.
Na diaľnici M1 pokračujte smer Budapešť. Po necelých 45 minútach cesty dorazíte na exit 129, kde prejdete na diaľnicu číslo M85 a pokračujte až na jej koniec pri meste Szombathely. Na tejto diaľnici sú síce hlásené nejaké stavebné práce, ale nemalo by to byť nič veľké.
Ak by ste nechceli ani v Maďarsku platiť za známku, tak kúsok od slovenských hraníc, pri obci Mosonmagyarvár, nevchádzajte na diaľnicu M1, ale vydajte sa po ceste B6. Po dvoch hodinách jazdy aj vy dorazíte do mesta Szombathely, kde končí už spomínaná diaľnica M86.
Cesta do Chorvátska autom môže viesť cez Maďarsko, čo je vďaka novo predĺženej maďarskej diaľnici tiež dobrý variant.
Ďalší kus cesty do Chorvátska cez Maďarsko je pre platičov aj neplatičov známok už spoločný: po ceste B7 pokračujte do Kámu, kde prejdete doprava na cestu číslo 8 smer Graz, a po len desiatich minútach jazdy, pri obci Vasvár, opäť zmeníte cestu: tentoraz odbočíte vľavo a po ceste číslo 74 vyrazíte k Nagykanizsu.
Tesne pred Nagykanizsom, po sto kilometroch jazdy, narazíte na diaľnicu M7, po ktorej sa do dvadsiatich minút ocitnete na chorvátskej hranici. Po jej prekonaní pokračujete na ceste do chorvátskeho vnútrozemia po diaľnici A4 smer Záhreb. Po hodine cesty dorazíte k mýto bráne Lučko – no a ďalej už to poznáte z opisu Rakúsko-slovinského variantu.
Pokiaľ nemôžete v Maďarsku jazdiť na diaľnici kvôli chýbajúcej známke, budete musieť prejsť Nagakanizsu, kde odbočíte doprava na cestu číslo 7 a taktiež vyrazíte autom po ceste do Chorvátska.
Ďalšou veľmi zaujímavou možnosťou, ako prejsť Maďarskom, je cesta cez Budapešť. Táto trasa je síce o 130 km dlhšia, ale po celý čas jazdy Maďarskom neopustíte diaľnicu. Od Slovenska pôjdete po diaľnici M1, pri hlavnom meste zahnete na exite 15 na obchvat M0 a hneď potom sa vydáte po diaľnici M7 smerom na Székesfehérvár. Po tejto diaľnici dôjdete až k chorvátskym hraniciam, kde sa M7 mení na A4. Výhodou tejto trasy je možnosť zastavenia pri jazere Balaton, ktoré je vyhľadávaným cieľom turistov v Maďarsku.
Ak máte v pláne aj v Chorvátsku bojkotovať mýto, tak zbystrite: ihneď po colnej kontrole totiž nabehnete na diaľnicu A4 a ak nechcete byť v Chorvátsku privítaní mýtnou bránou, musíte z diaľnice zísť ihneď na prvom exite (1, Goričan), kde začína cesta číslo 3, smer Záhreb. Cestou sa môžete zastaviť v turisticky zaujímavom Varaždine, ktorým budete prechádzať.
Dvojaké ceny palív v Maďarsku
V Maďarsku sa ceny palív dlhodobo držali pod európskym priemerom. Tento rok sa ale nenechajte zmiasť, na tamojších čerpacích staniciach platia dvojaké ceny – jedny pre autá s maďarskou registračnou značkou a iné pre cudzincov. Zatiaľ čo miestni platia za liter benzínu cca 1,2 €, Slovák aktuálne zaplatí asi 1,5 €, teda podobne ako v SR.
Na záver opíšeme ešte jednu cestu do Chorvátska autom, ktorá nekončí v Dalmácii, ani v Dubrovníku, ale na Istrii. Tá vychádza z chorvátskej diaľnice A1 a jej exitu číslo 6, Bosiljevo II, čo je za Záhrebom. To znamená, že pri ceste na Istriu môžete použiť všetky tri vyššie uvedené varianty.
Za spomenutým exitom Bosiljevo II začína chorvátska diaľnica A6, na ktorú zídete. Po hodine jazdy dorazíte do Rijeky, krásneho mesta, ktoré nezaprie svoj taliansky pôvod. Pokiaľ sa tu nechcete zdržovať, tak môžete prejsť na diaľnicu A8, ktorá vedie do úplného stredu Istrie, ale tiež môžete využiť pobrežnú komunikáciu číslo 66 do Puly. Stredom Istrie ešte vedie diaľnica A9, prepájajúca Pulu so slovinskou hranicou neďaleko Koperu.
Keď vaša cesta do Chorvátska nevedie na juh, ale na sever. Autom môžete ísť po diaľnici aj po ceste 1. triedy.
Ak nechcete pri ceste Chorvátskom platiť mýto, tak pre vás začína cesta už v Karlovaci, odkiaľ po ceste číslo 3 dôjdete do Rijeky – no a odtiaľ sa po bežných cestách už dostanete v rámci Istrie kamkoľvek.
Koľko stojí cesta do Chorvátska celkom?
Ak vyrážate z Bratislavy a mierite na Makarskú, čaká vás cesta dlhá asi 850 km. Pri priemernej spotrebe 7 litrov na 100 km spálite asi 40 – 60 litrov paliva, čo vás v závislosti od cien a typu paliva príde na 75 € za jednu cestu. Aktuálne (september 2022) nemá veľký zmysel špekulovať s cenami palív a miestom, kde natankujete, naprieč všetkými krajinami sú totiž ceny veľmi podobné. Na palivách niečo málo ušetríte v Slovinsku a Chorvátsku, naopak sa skúste vyhnúť tankovaniu v Rakúsku.
Na každú cestu je potrebné počítať s mýtnym v Chorvátsku, ktoré stojí asi 7 €/100 km. Cesta od hraníc na Makarskú tak bude asi za 40 €. Tam a späť teda za 80 €.
Pri ceste cez Slovensko a Maďarsko zaplatíte za diaľničné známky celkom asi 20 €, výhodou je, že ak je vaša dovolenka maximálne 10-denná, stačí známku v oboch krajinách zaplatiť len raz. Ak teda budeme počítať s čiastkou 135 € ako s nákladmi na palivo na jednu cestu a k tomu so všetkými diaľničnými poplatkami, bude vás doprava za celú dovolenku stáť asi 270 €.
V Rakúsku vás príde diaľničná známka asi na 10 €, v Slovinsku na 16 € – tú navyše budete musieť platiť dvakrát, je totiž len týždenná. S útratou 120 € za palivo na jednu cestu dôjdete na Makarskú a späť do SR asi za 324 €.
Ešte pred samotnou cestou do Chorvátska je dôležité všetko naplánovať a poriadne sa pripraviť.
Dôležité je cestu načasovať. Zároveň musíte vziať do úvahy všeobecne známy fakt, že v Chorvátsku sa väčšina turnusov strieda cez soboty.
Úplne najhoršie, čo môžete urobiť, je vyraziť na cestu do Chorvátska autom v piatok popoludní. V takom prípade vás čaká na cestách doslova peklo. Rovnako v Rakúsku či Slovinsku, pretože na tamojších diaľniciach pribudnú aj turisti z Nemecka, Rakúska či Holandska, ktorých autom do Chorvátska cestuje tiež veľa.
Hustá doprava pri ceste do Chorvátska samozrejme tiež panuje v sobotu cez deň, čo je v letnej sezóne na cestovanie v Chorvátsku najhorší možný okamih. Pokiaľ máte v práci tú možnosť, zoberte si dovolenku napríklad od utorka do utorka (či od stredy do stredy), vyhnete sa tak najhorším termínom na cestu, k čomu napríklad nabáda aj Chorvátske turistické združenie. A keď už sa ceste do Chorvátska autom v piatok či sobotu cez deň z akéhokoľvek dôvodu nevyhnete, choďte aspoň cez Maďarsko.
Sobotňajšie cestovanie cez Rakúsko a Slovinsko ale ponúka aspoň jedno pozitívum: pri ceste do Chorvátska môžete bez problémov využiť hraničný prechod v Macelj, pretože sobota je jediný deň, keď táto colnica nie je zahalená kamiónmi.
Ideálny čas na cestu do Chorvátska je noc, kedy je síce na cestách stále relatívne dosť dovolenkárov, ale miestni obyvatelia jednotlivých štátov spia: v takých chvíľach je doprava najplynulejšia. Môžete vyraziť napríklad o deviatej, desiatej večer a na juh Chorvátska dorazíte ráno, kedy dopravná špička ešte len začína. Táto možnosť je vhodná aj pre rodičov s malými deťmi, pretože potomkovia pri ceste spia a nerozptyľujú tak vodiča.
Pri spiatočnej ceste platia rovnaké princípy, ako pre cestu do Chorvátska.
V Chorvátsku sa cenové hladiny pohonných hmôt pohybujú aktuálne v podobných výškach ako v SR. Za liter benzínu Eurosuper 95 zaplatíte v priemere 10,6 kuny čo je v prepočte 1,41 eur, Eurosuper 100 stojí v priemere 12,5 kún, aktuálne teda necelých 1,66 eur. Podobne je na tom nafta: Eurodiesel sa pohybuje okolo 13 kún (1,73 eura). Súčasné ceny benzínu môžete sledovať na chorvátskych stránkach Cijene goriva.
Cestovanie do Chorvátska cez Maďarsko má zvyčajne výhodu v cenách pohonných hmôt, ktoré sú tradične mierne nižšie na alternatívnych trasách. Aktuálna situácia je však iná a na Maďarských čerpacích staniciach platia dvojaké ceny pre miestnych a pre cudzincov.To znamená, že tam aktuálne zaplatíte veľmi podobnú cenu ako kdekoľvek za hranicami.
Za účelom šetrenia môžete skúsiť známe vychytávky: napríklad načerpať lacný benzín do kanistrov a dopĺňať palivo na odpočívadlách. Ďalšia možnosť, ako ušetriť, sa predtým ponúkala v blízkosti bosnianskych hraníc, aktuálne sú ale ceny palív v Bosne a Hercegovine podobné ako v Chorvátsku.
(aktualizované 10. 9. 2022)
Chorvátsko je členom Európskej únie, ale zároveň ešte nie je súčasťou schengenského priestoru. Aj tak vám do neho ale bude umožnený vstup na občiansky preukaz (pas nie je potrebný), čo platí aj pre deti. Avšak každé dieťa musí mať vlastný cestovný doklad – pokiaľ ešte nemá 15 rokov, potrebuje občiansky preukaz alebo pas nechať vyrobiť. Ak má viac ako 15, stačí dohliadnuť, aby si občiansky preukaz nezabudlo. Od roku 2012 už nemôžu deti cestovať na cestovný doklad rodičov.
Ako rekreantov by vás tiež mohlo zaujímať, ako funguje volanie v Chorvátsku po zrušení roamingu v EÚ. Aj to je jednoduché: ceny za volania a esemesky sú také, aké máte na Slovensku dohodnuté vo svojej tarife. Telefón v Chorvátsku jednoducho môžete používať rovnako ako doma. Len pozor. Ak voláte v Chorvátsku zo slovenského čísla na chorvátske, platíte poplatok ako za medzinárodný hovor. Tak čo, kedy vyrazíte?
Základné dopravné predpisy sú si vo väčšine európskych krajín veľmi podobné ako u nás, avšak existujú rozdiely, ktoré vás môžu zastihnúť nepripravených, čo sa môže podpísať na stave vašej peňaženky. Pokuty totiž často bývajú vysoké, a aj keď nie sú, za príjemné ich označiť rozhodne nemožno. Na aké rozdiely v cestných pravidlách teda môžeme pri ceste do Chorvátska naraziť?
V Rakúsku, cez ktoré mieri väčšina slovenských turistov, sú predpisy podobné tým našim. Avšak niektoré pokuty sa pohybujú v astronomických sumách, preto si dajte pozor na dodržiavanie pravidiel cestnej premávky. Rakúšania veľmi dbajú na bezpečnosť aj ekológiu a priestupky, ktoré výrazným spôsobom ohrozujú bezpečnosť alebo životné prostredie, sú prísne trestané.
K najčastejším vodičským neduhom patrí prekračovanie maximálnej povolenej rýchlosti. V Rakúsku sú pre osobné autá a motocykle povolené tieto najvyššie rýchlosti:
Značná časť turistov sa pohybuje po diaľniciach. Tu môžete najmä v Alpách naraziť na premennú dopravnú značku obmedzujúcu rýchlosť na 80 alebo 100 km/h, pri ktorej je označenie IG-L. V tomto prípade ide o ekologickú zónu, kde je maximálna rýchlosť znížená z dôvodu nižších emisií. Prípadné prekročenie rýchlosti je tu pokutované sumami pohybujúcimi sa v až tisíckach eur.
Ďalšie možné vysoké pokuty hrozia za nebezpečné predbiehanie, jazdu na červenú alebo za používanie pneumatík s hĺbkou dezénu pod 1,6 mm. Rovnako nezabudnite svietiť aj počas dňa.
Ďalšou krajinou, ktorej sa väčšina motoristov nevyhne, je Slovinsko. O tamojších diaľničných známkach sme už písali v kapitole vyššie.
Stanovené maximálne rýchlosti pre osobné vozidlá a motocykle sú v tejto krajine rovnaké ako na Slovensku, teda 50/90/130 km/h. Prekročením povolených rýchlostí sa vaša peňaženka síce nestenší tak ako v Rakúsku, ale rozpočet na dovolenku pokuta rozhodne naruší. Navyše je zbytočné sa ponáhľať a riskovať tak ďalšie ťažkosti vyplývajúce z porušovania bezpečnosti.
Ostatné dopravné predpisy sú v podstate rovnaké ako na Slovensku, výnimkou je tolerovanie 0,5 promile alkoholu v krvi. Povinné je denné svietenie a za porušenie predpisov sa považuje aj vchádzanie do križovatky na oranžovú/žltú.
Ani v Maďarsku na vás žiadne veľké prekvapenie nečaká. Maximálne rýchlosti sú rovnaké ako u nás, denné svietenie je povinné, a tak by vás prejazdom touto krajinou nemuselo nič prekvapiť.
Tunajšie diaľnice sú naozaj rýchle. Väčšina úsekov tu nie je rýchlostne obmedzená. Ak by ste sa dostali mimo diaľnicu, v obci musíte ísť maximálne 50 km/h a mimo obce 100 km/h. Ďalšou zmenou oproti tuzemským predpisom je, že v Nemecku nie je nutné denné svietenie.
V nemecky hovoriacich krajinách sú tresty za porušenie dopravných predpisov vysoké, preto zbytočne neriskujte pokazenú dovolenku v podobe tučnej pokuty.
Konečne sme pri cieľovej krajine, v ktorej je už väčšina vodičov značne unavená. Ponáhľanie sa ale nevypláca, preto dodržujte maximálne rýchlosti, ktoré sú tu rovnaké ako na Slovensku, s výnimkou rýchlostnej cesty, kde smiete ísť len 100 km/h. Pre vodičov mladších 24 rokov ale platí mimo obce maximálnu rýchlosť 80 km/h, na rýchlostnej ceste 90 km/h a na diaľnici 120 km/h.
Denné svietenie je povinné ako u nás, navyše je však nutné mať aj náhradnú súpravu žiaroviek, tak si ju na cestu pribaľte.
Články o ceste do zahraničia vám prinášame už niekoľko rokov. Keď sa budete budúci rok opäť pripravovať na dovolenku, nezabudnite sa sem vrátiť, nájdete tu aktualizované informácie pre leto 2022.