Obnoviť stránku
Aktuálna rýchlosť doručenia:
Alza predajne
Alzaboxy
Doručenie na adresu
Partnerské odberné miesta

0-1 deň
0-1 deň
0-2 dni
1-2 dni

Ako kúpiť ojazdenú motorku?

Aktualizované

Kúpa použitého motocykla predstavuje často lacnejšiu cestu k vysnívanému stroju, prináša však početné úskalia a riziká, ktoré sa navyše môžu prejaviť až s odstupom času. Ako teda kúpiť ojazdenú motorku? Pokiaľ dodržíte zásady, ktoré uvádzame v našom článku, môžete sa väčšine problémov vyhnúť.

Motocykel; ako kúpiť ojazdenú motorku; alza

Ako kúpiť ojazdenú motorku? – OBSAH

  1. Prišiel čas kúpiť si ojazdenú motorku!
  2. Než začneme motorku vyberať
  3. Kam sa pre motorku z druhej ruky vydať?
  4. Postup pri kúpe motorky – prehliadka ojazdenky
  5. Na čo si dať pozor pri kúpe ojazdenej motorky?
  6. Skúšobnú jazdu je neradno podceňovať
  7. Kúpou motorky to len začína

Prišiel čas kúpiť si ojazdenú motorku!

Situácia je jasná, konečne prišiel váš čas kúpiť si motorku, lenže vaše srdce bije pre model, ktorý sa už nevyrába. Alebo triezvo hodnotíte svoje schopnosti a viete, že váš prvý stroj nejaký ten šrám utŕži, takže s investíciou do úplne nového počkáte, až nazbierate nejaké praktické skúsenosti na motocykli ojazdenom. Ako teda vybrať ojazdenku, ktoré vám dobre poslúži bez toho, aby vás ďalšími potrebnými investíciami postupne vyzliekla z nohavíc?

Pokiaľ sú vaše znalosti len teoretické, hrozí vám, že sa necháte napáliť od predávajúceho, ktorého úmysly nie sú úplne čisté. Najväčšiu pascu totiž nosí v sebe každý z nás, a tou je uponáhľanosť vyvolaná túžbou mať tú svoju už v garáži. Tá nás veľmi ľahko prinúti maľovať si veci naružovo a nevidieť ani chyby, ktoré sú úplne zrejmé. Nejde totiž len o peniaze, ale predovšetkým o naše zdravie. Motocykel, ako tušíme, je vec značne nebezpečná, a preto by mal byť po technickej stránke v úplnom poriadku. Čo ojazdenka často nie je. Pri jej kúpe je dobré neponáhľať.

i Ako kúpiť ojazdené auto? Kde ojazdené autá hľadať a ako postupovať pri kontrole pred kúpou? To a oveľa viac v našom článku.

Než začneme motorku vyberať

Predpokladáme, že už máte rozmyslené, k akým druhom jazdy hodláte svoju motorku z druhej ruky používať, a teda už viete, aký typ stroja by ste chceli. Ak nejakého naháča na okresné jazdenie, alebo krížnik v podobe cruiseru na pomalé bublanie krajinou, štýlové retro na pózovanie pred mestskými kaviarňami, či ostrejšiu okruhovku na také to domáce športovanie, alebo dokonca krosku na nedeľné plašenie lesnej zveri. Toto je vec, ktorú si musíte premyslieť sami. Pri tom majte na pamäti svoje telesné proporcie. Nie každému sedia všetky druhy motocyklov.

Kam sa pre motorku z druhej ruky vydať?

Existujú štyri základné možnosti a každá má svoje pre i proti.

Istota pri autorizovanom dealerovi

Najväčšiu istotu, že nekúpite dobre maskovaný šrot, máte pri autorizovanom dealerovi, ktorý predáva ojazdenky so zárukou, hocikedy dokonca ním samým servisované, a preto s istotou, že majetkovoprávne záležitosti stroja sú úplne v poriadku. Taký autorizovaný bazár vám poskytne dokonca aj záruku na skryté chyby. Napriek tomu je nutné starostlivo čítať zmluvu, ktorú s ním pri kúpe podpisujete.

Motocykel; ako kúpiť ojazdenú motorku; alza
Autorizovaný bazár je síce najdrahšou, ale aj najspoľahlivejšou voľbou pri kúpe ojazdeného motocykla.

Pokojne si so sebou vezmite niekoho, kto sa v zmluvách tohto typu vyzná, alebo si ich znenie starostlivo preštudujte na internete. Z výpočtu výhod je jasné, že za tú istú motorku zaplatíte v autorizovanom bazáre najviac peňazí. Taký bazár vám ale zároveň môže sprostredkovať financovanie celej kúpy nejakou spoločnosťou poskytujúcou úvery. Čo vám samozrejme žiadny chlapec pred garážou neponúkne.

V obyčajnom bazáre majte oči vždy na stopkách

Lacnejšie bude v obyčajnom bazáre, kde sa ale musíte mať viac na pozore, pokiaľ ide o deklarovaný stav stroja a stav reálny. Pozornému oku môže jeden skrytý detail odhaliť skutočný nájazd kilometrov aj starostlivosť, ktorú mu venovali predchádzajúci majitelia. Wapku a šampón, ktorými ho poctili v bazáre, nemožno pri najlepšej vôli za starostlivosť počítať. Povesť vybraného bazáru odporúčame vopred zistiť v internetových diskusných fórach a opäť mať so sebou skúsenejšieho kamaráta, pokiaľ si nie ste sami istí.

! Odporúčame sa na prehliadku ojazdenky vydať s kamarátom, ktorý motorkám rozumie, prípadne aspoň rozumie vám a dokáže odhadnúť, kedy konáte proti svojmu počiatočnému odhodlaniu nakupovať uvážlivo.

Nezabúdajte na ľudský faktor

Stávkou do lotérie je potom kúpa priamo od súčasného majiteľa, kde vaša úspešnosť vo vyhýbaní sa pasciam bude zhruba 50/50. Pri kúpe rovno od majiteľa odporúčame dať na svoj dojem nielen zo samotného stroja, ale aj z človeka, ktorý ho predáva. Hodinový „pokec“ s cigarou vám všeličo napovie o jeho prístupe k životu aj ľuďom a určite aj k predávanému motocyklu. To sa môže ukázať ako dôležitejšie než to, akým dojmom na vás pôsobí motocykel.

Motorka od „kamarátovho kamaráta“

Najnovším a zrejme najlepším spôsobom, pokiaľ ide o stroje desať a viac rokov staršie, je nákup ojazdenky na odporúčanie „kamarátovho kamaráta“. Hoci k tomuto sprostredkovaniu nákupu dnes veľmi dobre slúžia sociálnej siete, hovoríme o kamarátovi skutočnom, nie virtuálnom. Tu je však bohužiaľ dosť malá pravdepodobnosť, že nejaký „blízky“ človek bude práve v čase, keď vy potrebujete, predávať motorku, ktorú chcete.

Motocykel; ako kúpiť ojazdenú motorku; alza, ruky
Skôr než sa vydáte si motorku z inzerátu prezrieť, overte si po telefóne všetky uvedené informácie.

Pokiaľ ide teda o spôsob nákupu, je to vzhľadom na veľkosť slovenského motocyklového rybníku skôr otázka toho, kde sa vaša vysnívaná objaví. Než sa za ňou vydáte na cestu cez pol republiky, ešte predajcovi zavolajte a overte si, že vám aj po telefóne povie to, čo stojí v jeho inzeráte. Akýkoľvek rozpor vám napovie, že by to bola zbytočná cesta. A vopred si s predávajúcim dohodnite, že na vás bude mať dostatok času – za dvadsať minút nevyriešite v pokoji nič.

Postup pri kúpe motorky – prehliadka ojazdenky

Dorazili ste ku konkrétnej motorke, čo teraz? Najprv si samozrejme skontrolujete jej pôvod. Teda veľký technický preukaz a všetky záznamy v ňom. Presvedčte sa, že výrobné číslo rámu aj motora súhlasia s techničákom. Tiež rozmery ráfikov a pneumatiky musia zodpovedať údajom v TP. Nepríjemnú komplikáciu by mohla znamenať aj iná farba stroja, než je v TP uvedená. To všetko musí byť v absolútnom poriadku, inak od toho opäť dajte ruky preč. Na nejaké zle čitateľné čísla tu naozaj nič nevyhráte.

Zvýšenú pozornosť venujte prípadným neoriginálnym dielom. Niektoré z nich musia mať homologáciu, čo znamená, že na nich niekde musí byť k nájdeniu písmeno E v krúžku spojené s číselným kódom. To sa týka predovšetkým výfukov, všetkých elektrických dielov a zrkadiel. Pokiaľ na nich takéto označenie nenájdete, potom máte istotu, že motorka neprejde najbližšou technickou kontrolou.

Na čo si dať pozor pri kúpe ojazdenej motorky?

Pristúpme k detailnej prehliadke. Najprv samozrejme zistíme stav stroja na povrchu. Teda lak, polepy, škrabance a predovšetkým odreniny. Tie sú veľmi dôležité na koncoch riadidiel, na zrkadlách, na koncoch páčok prednej brzdy a spojky, na výfukoch, radičke, stupačkách, brzdových strmeňoch, spodnej strane predných vidlíc. To všetko sú miesta, ktorých odreniny jasne signalizujú pád motocykla. Z tohto dôvodu sa pýtajte aj na príčinu skutočnosti, že na stroji nie sú originálne diely (zrkadlá, riadidlá).

Motocykel; ako kúpiť ojazdenú motorku; alza
To, že motorka bola predtým havarovaná, možno odhaliť aj z niekoľkých zdanlivo nevinných škrabancov.

Pád zo stojanu, alebo aj pád v malej rýchlosti nemusí znamenať nič zlé, pri motorkách je niečo také tak bežné ako naťuknutý nárazník pri automobile, a taký pád väčšina majiteľov vopred prizná. Horšie je to s veľkými pádmi, pri ktorých došlo k hnutiu rámu stroja – tie bývajú väčšinou maskované práve za pád malý. Poškodený rám stroja má vplyv na správanie motocykla pri jazde. Keď opomenieme zásadný vplyv na jeho tuhosť, a teda vašu bezpečnosť, môže byť jazda na takomto stroji veľmi neradostná drina. Dodatočné lakovanie rámu teda neveští nič dobré.

Stav tachometra

Obľúbenou kratochvíľou nielen v slovenských lazoch a hájoch je stáčanie tachometrov. O skutočnej porcii najazdených kilometrov môže všeličo napovedať ohmatanosť gripov (rukovätí) riadidiel, stav brzdových kotúčov, stav sedla motocykla či miera odreniny okolia dierky pre kľúč zapaľovania.

Technický stav kolies

Často podceňovaným problémom sú kolesa motocykla. Ich dodatočné lakovanie tiež neveští nič dobré. Prezrite si, ako veľmi sú obúchané a narazené. Drôtené kolesá musia mať plný počet drôtov a všetky rovné a pevné. Zdvihnite motorku na centrálny stojan a roztočte kolesá. Mali by sa točiť rovno a nehádzať do strán. Tiež skontrolujte ich usadenie vo vidlici, či ložiská nemajú vôľu.

Motocykel; ako kúpiť ojazdenú motorku; alza
Nezabudnite skontrolovať tiež technický stav kolies ojazdenej motorky, oplatí sa to.

Pneumatiky

Pneumatiky sú tým, čo sa okrem oleja a brzdovej kvapaliny mení na motorke najčastejšie. Preto sa nečudujme, pokiaľ sú opotrebované, avšak malo by to byť uvedené už v inzeráte. Ak pneumatiky vyzerajú zachovale, ale sú staršie ako päť rokov, znamená to pre vás to isté ako pneumatiky opotrebované – musíte ich vymeniť. V každom prípade by vám pneumatiky mali umožniť aspoň návrat domov, takže si prekontrolujte ich tlak. Veľa ľudí jazdí na podhustených pneumatikách.

Brzdy

Detailne si prezrite brzdové kotúče. Nemali by byť príliš tenké opotrebením a ich povrch by nemal pripomínať strúhadlo. Nie je od veci pozrieť sa, v akom stave sú brzdové doštičky a brzdová kvapalina (v nádržke na riadidlách). Tá nesmie byť hnedá a jej hladina musí byť vyššie ako ryska. Brzdová páčka má mať jasný stisk, žiadny gumový prejav, ktorý svedčí o zavzdušnení bŕzd, čo môže byť na vašej ceste domov značné riziko.

Reťazová súprava

A keď už ste blízko asfaltu, pozrite si tiež reťaz a rozetu. Oboje by malo byť čisté, bez nánosov špiny. Reťaz nemá byť úplne pevná ani príliš prevesená. Ideálny je previs asi na 1,5 šírky reťaze, aj keď aj to sa pri jednotlivých modeloch môže výrazne líšiť. Dobré je zistiť si vopred na internete.

Motocykel; ako kúpiť ojazdenú motorku; alza
Čistá reťaz a rozeta? To je dobré znamenie!

Podvozok

Najprv na mieste vyskúšajte odpruženie. To sa robí tak, že ľavou rukou držíte motorku za riadidlá a pravou sa párkrát oprite zhora do sedla. Tým zistíte, ako dobre pruží zadný tlmič. Motorka by sa mala vždy šikovne vrátiť do pôvodnej hornej polohy. To isté si overte na predných tlmičoch – postavte sa obkročmo nad motorku a zatlačte do riadidiel. Pokiaľ na tlmičoch uvidíte olej, znamená to problém. Skontrolujte tiež dorazy riadidiel. Pokiaľ sú ohnuté či dodatočne privarené, potom vedzte, že motorka má za sebou veľmi nepekný náraz.

Motor

Ten bohužiaľ môžeme vidieť len zvonku, ale aj tu nájdeme niektoré dôležité momenty. Nikde by z motora nemal unikať olej, čo spoznáte pohľadom a dotykom. Skontrolujte množstvo oleja, a ak to motorka umožňuje, pozrite sa aj na jeho farbu. Pokiaľ nájdete miesto oleja bielu emulziu, na kúpu tohto stroja zabudnite.

! Výraznejší dym z výfuku aj po vypnutí sýtiča znamená následnú investíciu v ťažko odhadnuteľnej výške.

Buďte s predajcom vopred dohodnutí, že motor bude studený, a pre istotu si to dotykom skontrolujte. Až vo vašej prítomnosti si nechajte motorku naštartovať. Pozorujte, či sa po naštartovaní všetky kontrolky a ručičky zaktivoval. Nechajte motor bežať na voľnobeh a pozorne počúvajte, či je aj chod studeného motora pravidelný, bez akýchkoľvek zvukov, ktoré tam nepatria. Hmatom sa opatrne presvedčte, že sú všetky výfukové zvody rovnako zahriate. To slúži na zistenie, či beží plný počet valcov motora. Po klesnutí otáčok kúsok nad tisíc ot./min. skúste niekoľkokrát otočiť plynom a stále počúvajte, čo vám motor hovorí. Všetko by malo bežať hladko, nič vás nesmie ťahať za uši.

Skúšobnú jazdu je neradno podceňovať

Jazdu rozhodne nepodceňujte. Potrebujete aspoň štvrť hodiny poctivého jazdenia, aby ste zistili prípadné nedostatky v správaní motocykla. Nič ako opatrná jazda ulicou na koniec a späť nemá zmysel. Seriózny predajca vám iste proti zálohe poriadnu jazdu umožní. Ak nie, rozlúčte sa s ním.

Motocykel; ako kúpiť ojazdenú motorku; alza
Skúšobná jazda môže byť tým najviac smerodajným ukazovateľom pri kúpe ojazdenej motorky.

Vyskúšajte najprv, či správne fungujú svetlá a smerovky. Pri jazde nikam neponáhľajte, načúvajte stroju, skúste vnímať jeho správanie celým svojím telom. Než sa pustíte do rýchlejšej jazdy, dôkladne si vyskúšajte brzdy. Sledujte, či vám pri brzdení necuká páčka brzdy alebo nedaj bože neposkakuje koleso, to by znamenalo krivý brzdový kotúč. Až potom môžete záťah motorky vyskúšať naplno.

Dbajte na to, aby ste pri skúšobnej jazde vyskúšali radenie všetkých kvaltov nahor i nadol, vnímajte, ako ľahko sa dajú rýchlosti meniť a počúvajte zvuk spojky pri preraďovaní. Vyskúšajte stabilitu motorky tak v priamej jazde, tak v zákrutách. Motorka by nemala vibrovať. Pri nižšej rýchlosti krátko pustite riadidlá a sledujte, či sa nerozvibrujú, alebo či motorka neťahá k strane. Po dojazdení skúste ešte raz motorku znovu naštartovať a opäť načúvajte, ako znie.

Kúpou motorky to len začína

Vopred je potrebné si uvedomiť, že nech už si kúpite akýkoľvek typ použitej motorky, jej vlastníctvom vaše výdavky zďaleka nekončia. Akonáhle ojazdený motocykel zaobstaráte, je väčšinou potrebné kúpiť nové pneumatiky, nechať urobiť celkovú prehliadku v servise, vymeniť olej a olejový filter a iste aj filter vzduchový. Preto je dobré urobiť si vopred finančnú súvahu, či na prevádzkovanie motocykla vôbec mám peniaze a koľko môžem do nákupu investovať.

Motocykel; ako kúpiť ojazdenú motorku; alza
O motorku je potrebné sa starať v oveľa väčšej miere ako o auto – pred kúpou ojazdeného motocykla je tak dobré prehodnotiť svoje finančné možnosti.

Celkovo je to dosť drahý koníček, pretože motorku je nutné udržiavať v dobrom technickom stave. Veľa dielov na motorke nemá zďaleka takú životnosť, na akú sme zvyknutí pri automobiloch. Keďže ste na dvoch kolesách najzraniteľnejším účastníkom cestnej premávky, je nutné opotrebované diely a ďalšie príslušenstvo meniť včas. Minimálne je nevyhnutné pravidelne meniť olej a pneumatiky, ktoré sú za dve tri sezóny preč.

Ďalej majte na pamäti, že je dobré mať motorku kde parkovať, ideálne v garáži. Pokiaľ ju nemáte k dispozícii, budete určite potrebovať aspoň plachtu cez motorku a nejaký zámok, ideálne jeden na kotúč brzdy a druhý klasický na reťazi. Tiež prípravok na mazanie reťaze je absolútne nevyhnutný a iste aj lekárnička. To všetko stojí peniaze. A to vôbec nehovoríme o povinnom ručení, poistení a v neposlednom rade aj o nevyhnutnom oblečení, prilbe, rukaviciach a topánkach.

i Mohlo by vás zaujímať
1. ACF-50 s koróziou zatočí. Ako na správnu údržbu motorky?
2. Elektromotorka Super SOCO TS1200R. Budúcnosť nemusí byť drahá.
3. Čo je chránič chrbtice? A prečo je dôležité ho nosiť?
4. Čo si vziať so sebou na motorkársku dovolenku?. Všetkého s mierou!
5. Ako pripraviť motorku na sezónu? Užite si svoju prvú vychádzku.
6. Elektrická Čezeta Typ 506. České prasa sa vracia.

Pokiaľ po tomto všetkom máte zo stroja dobrý pocit, môžete si s predávajúcim celkom bez obáv podať ruky, začať vypĺňať kúpnu zmluvu a tešiť sa na papierovanie okolo prevodu motorky. Podrobnosti nájdete tu.

Na vašom súkromí nám záleží

My, spoločnosť Alza.cz a.s., IČO 27082440, používame súbory cookies na zaistenie funkčnosti webu a s vaším súhlasom o. i. aj na personalizáciu obsahu našich webových stránok. Kliknutím na tlačidlo „Rozumiem“ súhlasíte s využívaním cookies a predaním údajov o správaní na webe na zobrazenie cielenej reklamy na sociálnych sieťach a reklamných sieťach na ďalších weboch.

Viac informácií
Rozumiem Podrobné nastavenia Odmietnuť všetko
P-DC1-WEB28