Začiatkom zimného obdobia návštevnosť pneuservisov vždy vzrastie o desiatky percent. Pokiaľ ste sa ešte neobjednali, pravdepodobne budú mať okolité servisy už plno a bude sa nutné spoľahnúť na vlastnú zručnosť. V našom článku nájdete nielen tipy a triky, ale aj návod, ako prezuť zimné pneumatiky. A viete vôbec, ako je to s povinnosťou mať zimné pneumatiky v roku 2021?
Povinnosť používať zimné pneumatiky platí na Slovensku už niekoľko rokov. Zákonom stanovené podmienky zimného obutia platia v týchto prípadoch:
Prax je však taká, že väčšina vodičov prezúva pneumatiky počas októbra a apríla. Je to bezpečné, zároveň nemusíte riešiť počasie a ani sa nedopustíte priestupku.
Vysvetlenie takej formulácie zákona pre povinnosť používania zimných pneumatík je jednoduché a pre niektorých, najmä sporivých vodičov, môže byť naozaj prínosné. V prípade teplej jesene naozaj nemusíte zbytočne opotrebovávať dezén zimných pneumatík a naopak, pri skorom príchode jari už môžete používať letnú sadu pneumatík bez toho, aby ste znižovali kvalitu náchylnejších zimných. Pri takomto konaní ale vždy sledujte predpoveď počasia.
V zahraničí sa povinnosť používania zimných pneumatík môže od Slovenského zákona líšiť. Vyrážate na cestu alebo na dovolenku za hranice, určite sa pozrite na zákony krajín, ktorými budete prechádzať. V tejto kapitole sa zameriame na susedné štáty.
Potrebujete zimné pneumatiky v Rakúsku? Tu sa povinnosť prezutia na zimné pneumatiky riadi zákonom. Ten nariaďuje povinné zimné obutie v období od 1. novembra do 15. apríla v prípade zimných podmienok. Výklad zákona je teda podobný tomu nášmu. V Alpách buďte vybavení snehovými reťazami.
V Nemecku nie je nijako stanovené obdobie pre povinné zimné obutie, avšak zimné pneu musíte mať na vozidle v prípade, že sa na vozovke nachádza sneh, ľad alebo námraza. Za zimné obutie sa považujú aj celoročné pneumatiky typu M+S. Na niektorých alpských úsekoch musíte mať vo vozidle snehové reťaze. Tieto úseky sú označené dopravnou značkou.
V Česku je pre povinné zimné obutie určené časové rozmedzie od 1. novembra do 31. marca. Má však svoje špecifiká, ktoré sú podobné ako na Slovensku.
V Poľsku je používanie zimných pneumatík iba odporúčané. Radšej ale aj v tejto krajine vsádzajte na bezpečie a od novembra do marca do Poľska nevyrážajte bez zimných pneumatík.
Nové zimné pneumatiky majú hĺbku dezénu 7 – 8 mm. Zákon stanovuje minimálnu hĺbku na 3 mm. Pokiaľ je hĺbka nižšia, stav pneumatiky je považovaný za nebezpečný a guma sa nesmie na vozidle v zimných podmienkach používať. Preto odporúčame používať nové alebo kvalitné zánovné pneumatiky. Opotrebenie gumy závisí od intenzity jej používania. Pri bežnom jazdení vydržia zimné pneumatiky minimálne dve sezóny. Kúpa použitej pneumatiky sa vyplatí vodičom, ktorí jazdia v zime minimálne a kolesá málo opotrebujú.
Kvalitu zimných pneu si môžete jednoducho zistiť sami. Hĺbku dezénu ľahko zmeriate napríklad pravítkom. Merajte na niekoľkých miestach pneumatiky.
Na kvalitu pneumatiky má vplyv aj jej vek. Kedy bola vyrobená, si môžete jednoducho overiť priamo na jej plášti, kde nájdete kód DOT. Ten môže mať až 12 znakov, pričom posledné štyri označujú dátum výroby. 3020 teda znamená, že pneumatika bola vyrobená v tridsiatom týždni roku 2020. Všeobecne sa neodporúča používať pneumatiky staré 10 a viac rokov, samotné plášte však strácajú svoje pôvodné fyzikálne vlastnosti už po piatich až šiestich rokoch bez toho, aby boli použité.
V prípade pneumatík pravidelne kontrolujte hĺbku dezénu, ktorú môžete ovplyvniť správnym používaním gúm.
Ako prezuť na zimné pneumatiky? Hoci to tak nevyzerá, nejde o nič zložité. Na celú operáciu si vyčleňte aspoň hodinu času a vezmite si k srdcu niekoľko našich základných tipov a trikov.
Ak je na ceste súvislá vrstva snehu alebo námrazy, vaše vozidlo by malo mať prezuté zimné pneumatiky. Ak máte zimné pneumatiky na samostatných diskoch, nemusíte nutne zachádzať do špecializovaného servisu. Ak ich nemáte, ich kúpa sa rozhodne oplatí. Jednorazová investícia niekoľkých stoviek eur vám v budúcnosti ušetrí čakanie v pneuservisoch.
Okrem zákonnej povinnosti je to otázka bezpečia a stability na ceste. Rozdiel medzi letnou a zimnou pneumatikou je nielen v zmesi materiálu, z ktorého je vyrobená (a preto aj využitie pri odlišných teplotách), ale aj v tvrdosti pneumatiky a typu dezénu. V prípade zimnej pneumatiky je oproti tej letnej materiál mäkší, dezén jemnejší a medzi blokmi majú zimné pneumatiky jemné lamelovanie. Zimné pneu navyše obsahuje modifikovaný oxid kremičitý a prírodné oleje, ktoré ovplyvňujú a navyšujú adhéziu. Prezutie pneumatík na zimné je vždy značnou úsporou vášho vrecka, pretože šetríte letné pneumatiky a tiež tým zimným navyšujete dobu ich použitia a životnosť.
i
Tu je namieste použiť aku vŕtačku alebo nárazový skrutkovač na kolesá s napájaním zo zapaľovača alebo teleskopické kľúče na kolesá . Každá možnosť vám ušetrí námahu a celú manipuláciu so skrutkami uľahčí.
Existuje nejaká všeobecná univerzálna hodnota tlaku vzduchu v pneumatikách? Tlak sa odvíja od konštrukcie vozidla, ale aj od toho, aké máte pneumatiky, teda ich typ a veľkosť. Odporúčaný tlak uvádzajú aj jednotliví výrobcovia pneumatík, za normálnych jazdných podmienok sa ale pohybuje okolo hodnoty 2,3 baru. Ak je vozidlo viac zaťažené, hodnota tlaku v pneumatikách sa môže líšiť.
Kde ale všetky tieto údaje nájsť? Hodnotu tlaku v pneumatikách pri bežnom používaní aj väčšom zaťažení je možné vyčítať z používateľskej príručky k danému vozidlu aj z karosérie vozidla (vnútorná strana dvierok palivovej nádrže, poistková skrinka, dvere vodiča). Rýchlou pomocou je aj internet. Správnu hodnotu tlaku ľahko nájdete na stránkach výrobcu automobilu, ale aj v celom rade ďalších databáz, ktoré tieto údaje prehľadne ukladajú na jednom mieste.
Odborníci odporúčajú overovať tlak v pneumatikách každé dva týždne. Ideálnym stavom je kontrolovať si tlak v pneumatikách pri každom tankovaní. Napokon, benzínová stanica ponúka na túto kontrolu ideálne podmienky. Starostlivejšej kontrole sa potom venujte raz do mesiaca. Pamätajte ale, zbežná vizuálna kontrola stavu pneumatiky nie je úplne ideálna. Dokáže odhaliť len väčšie poruchy typu defektu alebo nepravidelne zjazdenej vzorky. Ako na starostlivejšiu kontrolu tlaku?
Systém na kontrolu tlaku sa značí TPMS (z anglického Tire Pressure Monitoring System) a od 1. 11. 2014 je povinným vybavením všetkých nových vozidiel v EÚ. Nevzťahuje sa ale na vozidlá už prevádzkované, preto v prípade, že máte staršie auto, odporúčame okrem využitia prenosného kompresora ešte kontrolu pri čerpacej stanici, aby ste mali v zimných pneumatikách vždy správny tlak.
TPMS je možné mať vo vozidle v dvoch rôznych verziách, a to TPMS nepriamy a TPMS priamy. Každý má svoje špecifiká, ale oba vás upozornia na nesprávne dohustené pneu alebo aj defekt, a to za pomoci čidiel v kolesách (pri priamom TPMS) alebo systéme ABS a ESP (nepriamy TPMS). Tie monitorujú tlak v pneumatike a vysielajú informácie do centrálnej riadiacej jednotky, kde sa na paneli zobrazí tlak vzduchu a jeho výchylky.
Priamy systém TPMS majú vozidlá značiek Renault, Ford, Opel, Citroën, Kia, Hyundai, Toyota, Peugeot. Nepriamym disponujú pre zmenu vozidlá spadajúce pod koncern Volkswagen. Teda aj Škoda, BMW, Seat, Audi a ďalšie.
Pokiaľ si myslíte, že výmenou pneumatík všetko skončilo, čítajte pozorne ďalej. Pri prvej jazde so zimnými pneumatikami pozorne sledujte správanie auta. Prípadné vibrácie, divné zvuky od kolies alebo mierne otrasy v riadení neberte na ľahkú váhu. S najväčšou pravdepodobnosťou to znamená nedostatočné vyváženie ráfika. A pretože doma najskôr nemáte profesionálnu vyvažovačku, zájdite do servisu. Tam môžu odhaliť aj prípadné poruchy na podvozku. Preventívne by ste mali servis navštíviť zhruba raz za dva roky.
Výber pneumatík sa riadi niekoľkými hlavnými kritériami. Najmä je nutné si zistiť správny rozmer pneumatiky pre daný typ vozidla. Ďalej sa musíte rozhodnúť, ako často a za akých podmienok budete pneumatiky, resp. vozidlo používať. Zamyslite sa aj nad svojim štýlom jazdy. Vždy dodržiavate predpisy, alebo občas šliapnete na plyn? Samozrejme tiež zvážte, aké sú vaše finančné možnosti. V našom sprievodcovi Akú vybrať zimné pneumatiky potom nájdete ďalšie rady, ako pri výbere správne postupovať.
Vyššie sme už spomenuli, že podstatnú časť rozhodovania o tom, aké zimné pneumatiky si zaobstarať, hrá aj cena. Tá ale odráža aj kvalitu. Preto sme pre vás zimné pneumatiky rozdelili do troch kategórií:
Celoročné pneumatiky, označované aj ako univerzálne pneumatiky, sú kombináciou toho najlepšieho zo zimných a letných pneumatík. Celoročné pneumatiky sú ideálne do miest s malou nadmorskou výškou, kde je zima miernejšia a do mestských podmienok, kde sneh a ľad na vozovkách zostáva len niekoľko dní. Ich výhodou je úspora peňazí aj času – odpadá povinnosť polročnej výmeny pneumatík. V prípade celoročných pneumatík je však nutné počítať s mierne vyššou cenou oproti bežným pneumatikám aj tým, že ide o kompromis medzi letnou a zimnou pneumatikou, preto nie sú vhodné na športový štýl riadenia. Celoročné pneumatiky s označením M+S dovoľuje zákon o premávke na pozemných komunikáciách používať aj v období, keď sú povinné zimné. Musia však spĺňať minimálnu hĺbku dezénu 3 mm.
Zimné pneumatiky nepoužívajte v lete, a to ani na účely dojazdenia. Teplé počasie totiž ovplyvňuje ich tvrdosť a na suchom povrchu sa rýchlejšie opotrebovávajú. Dôvodom je rozdielne zloženie zmesi. V prípade zimných pneumatík platí, že tie sú navrhnuté pre teploty do 7 stupňov Celzia.
Aké sú hlavné nevýhody zimných pneumatík v lete?
Nič nie je čiernobiele. Aj keď používať zimné pneumatiky v lete neodporúčame, za niektorých podmienok sú napriek vyšším teplotám lepšie. O aké situácie ide?
Na Slovensku aktuálne (2022) zimné pneumatiky v lete pokutované nie sú. V niektorých krajinách za zimné pneu v lete ale pokuta hrozí. Napríklad v Taliansku sú sankcie až do výšky cca 2 000 €..
Hoci použitie zimných pneumatík v lete v SR nie je pokutované, nevhodné obutie vozidla môže mať vplyv na výšku poistného plnenia. Ide o prípady, keď použitie nevhodných pneumatík bolo v príčinnej súvislosti so vznikom nehody, prípadne, kedy kvôli použitiu zimných pneumatík došlo k navýšeniu rozsahu škody.
Prezuť na zimné pneu zvládnete aj sami – teda za predpokladu, že máte pneumatiky na samostatných diskoch. Teraz už viete, aké povinnosti sa s výmenou pneumatík spájajú a kedy by ste mali zimné obutie na aute mať.