Veľmi dlho tu nebola konkurencia pre Intel a ich lacné, ale výkonné procesory radu Core i3. Nádej začala svitať vo chvíli, keď sa objavili prvé AMD Ryzen 7 a s nimi informácie o proceseroch Ryzen 3. V dnešnom článku sa pozrieme na výkon AMD Ryzen 3 1200 a Ryzen 3 1300X, dvoch štvorjadrových procesorov pre platformu AM4, a proti nim postavíme konkurenčné Intel Core i3 7100 a i3 7300, ktoré sú v rovnakej cenovej hladine. Kto nám ponúkne za naše peniaze viac?
Na prvý pohľad vyzerá porovnanie procesorov celkom nudne. Niekto by mohol dokonca povedať, že kvôli rozdielu medzi Intel Core i3 7100 a Intel Core i3 7300 po stránke taktu jadra nebude žiadny rozdiel. 100 MHz však nie je to jediné, čím sú procesory rozdielne – je to aj cache. Akú to bude hrať rolu?
Model | AMD Ryzen 3 1200 | Intel Core i3 7100 | AMD Ryzen 3 1300X | Intel Core i3 7300 |
Počet jadier/vlákien | 4/4 | 2/4 | 4/4 | 2/4 |
Základná frekvencia | 3,1 GHz | 3,9 GHz | 3,5 GHz | 4,0 GHz |
Boost frekvencia | 3,4 GHz | 3,7 GHz | ||
Hyper-Threading | ||||
Integrovaná grafika | ||||
L3 cache | 8 MB | 3 MB | 8 MB | 4 MB |
Počet PCI-E 3.0 liniek | 16 | 16 | 16 | 16 |
Odomknutý násobič | ||||
TDP | 65 W | 51 W | 65 W | 51 W |
Chladič v balení | Wraith Stealth | Intel BOX | Wraith Stealth | Intel BOX |
IHS spájkované k čipu | ||||
Predajná cena | 105,90 € | 109,90 € | 126,90 € | 142,90 € |
V prípade AMD Ryzen 3 sú na výber tri možnosti, hoci zmysel dáva len jedna. Na AM4 platforme sú postavené tri typy dosiek s tromi rôznymi čipsetmi. Najviac zábavy si, samozrejme, užijete s doskami vybavenými čipsetom X370, ale vzhľadom na nízku cenu Ryzenu 3 a na cenu X370 dosiek toto spojenie nedáva veľmi zmysel. Oproti tomu najnižší rad základných dosiek s čipsetom A320 by však zmysel dával, ale nemožno na ňom taktovať, a ako sami uvidíte v nasledujúcich testoch, Ryzenu sa bez taktovania veľmi nedarí. A preto za mňa zostáva jedinou rozumnou voľbou stred, a to základné dosky AMD s čipsetom B350, na ktorých využijete AMD Ryzen 3 naplno.
Rad AMD Ryzen 3 ponúka dva modely. Oba disponujú štyrmi jadrami a štyrmi pracovnými vláknami, teda oproti AMD Ryzen 5 a AMD Ryzen 7 je tu absencia Simultaneous multithreading. Prvý, lacnejší AMD Ryzen 3 1200 operuje na 3,1 GHz a boostuje na 3,4 GHz. Ryzen 3 1300X začína na 3,5 GHz a frekvencie boostuje na 3,7 GHz. Obidva procesory disponujú 8 MB L3 cache a TDP je stanovené na 65 W.
AMD Ryzen 3 vychádza zo štvorjadrového modelu Ryzen 5. Obidva sú konštruované metódou CCX (Core Complex). Jeden CCX modul obsahuje štyri jadrá. Aby AMD mohlo ponúknuť model, ako je Ryzen, na trh, tak jednoducho dve jadrá v každom CCX komplexe vypli. V podstate ide o spojenie dvoch štvorjadrových procesorov so štyrmi vypnutými jadrami, ktoré sú prepojené a spolupracujú vďaka technológii Infinity Fabric. To so sebou prináša aj isté nevýhody – Infinity Fabric operuje totiž na rovnakej rýchlosti, na akej bežia operačné pamäte, a preto je v prípade AMD Ryzen potrebné DDR4 pamäte taktovať. Nejde o nič zložité, väčšina základných dosiek má kompatibilné možnosti na zapnutie XMP profilov, vďaka ktorým pretaktujete RAM niekoľkými jednoduchými krokmi. Extra výkon môžete, samozrejme, získať manuálnym taktovaním a ladením timingov.
Konkurenčné procesory Intel Core i3 sú používateľsky prívetivejšie. Intel Core i3 nemožno taktovať, čo je v istom ohľade mínus, a rovnaké je to aj po stránke pamätí. Na druhú stranu, na výkon, ktorý v testoch uvidíte, vám stačí aj na tie menej výkonné operačné pamäte s frekvenciou 2133 – 2400 MHz, zatiaľ čo v prípade AMD Ryzen už musíte riešiť výkonnejšie operačné pamäte, ideálne s XMP profilom okolo 3200 MHz, ako sú napr. G.Skill FlareX 3200, a či to zvládne základná doska, aj keď vo väčšine prípadov o tom niet pochýb.
AMD AM4
Intel B250
Testovacia metodika pre tzv. 2D prostredie sa skladá z rozdielnych druhov testov s ohľadom na rozmanitosť použitia. Niekoľko testov je súhrnom niekoľkých menších úloh, ktoré pomocou geometrického priemeru vypočítavajú celkový výkon procesora na desiatkach reálnych scenárov, s ktorými sa bežne stretnete.
Testovacia metodika pre tzv. 2D prostredie sa skladá z niekoľkých rozdielnych druhov testov s ohľadom na rozmanitosť použitia. Niekoľko testov je súhrnom niekoľkých menších úloh, ktoré pomocou geometrického priemeru vypočítavajú celkový výkon procesora na desiatkach reálnych scenárov, s ktorými sa bežne stretnete.
Druhý test JetStream opäť skúma výkon vo webovom prostredí, v testoch založených na JavaScripte. Benchmark je kombináciou mnohých menších testov, ktoré simulujú ako syntetický výkon, tak aj reálne prostredie, s ktorým sa bežne stretnete. Výsledné skóre geometrickým priemerom všetkých subtestov, a ako vidíte, AMD Ryzen 3 je tu opäť porazený procesormi Core i3 od Intelu.
A do tretice benchmark Kraken, opäť založený na JavaScripte, ktorý skúma rýchlosť jednotlivých úkonov, výsledok je opäť geometrickým priemerom. V tomto prípade je na grafe menej milisekúnd lepšia hodnota. Najviac sa tu darí Core i3 7300 a v závese pretaktovanému procesoru AMD Ryzen 3 1300X, druhé miesto obsadil opäť pretaktovaný AMD Ryzen 3 1200, oba procesory s 3,9 GHz na jadrách a 3 200 MHz na operačných pamätiach. Tu je krásne vidieť, že pri určitých pracovných úkonoch viac pracovných vlákien prináša viac sily.
Cinebench R15 je práca, ktorá procesorom AMD Ryzen naozaj vyhovuje. Ide o test od spoločnosti MAXON, ktorý simuluje pracovný výkon v Cinema 4D, keď je pomocou procesora renderovaná náročná grafická scéna. Procesorom Ryzen 3 sa tu darí a takmer 30 % výkonu navyše po pretaktovaní nie je vôbec zlá hodnota.
Druhý test je porovnaním tzv. singlethread výkonu, čiže ide o výsledok, pokiaľ do práce zapojíme iba jedno pracovné vlákno. Ryzenom 3 od AMD sa tu po pretaktovaní celkom darí, ale sila IPC výkonu architektúry Kaby Lake si „obhajuje“ svoje, a tak aj procesory Core i3 na defaulte vyhrávajú nad novými a lacnými procesormi Ryzen.
Geekbench 3 opäť testuje reálne scenáre, s ktorými sa máte možnosť stretnúť pri práci s počítačom. Konkrétne Ryzen 3 1200 na defaulte si nestojí najlepšie, ale len čo ho pretaktujeme (a nejde o nič zložité), začne sa vyrovnávať, a dokonca prekonáva konkurenčný procesor Core i3 od Intelu.
Ako je vidieť, úkony, ktoré vykonáva tento benchmark, vyhovujú novým procesorom od AMD Ryzen 3 aj pri práci s jedným jadrom. A to aj v prípade použitia jedného pracovného vlákna.
Klasika, s ktorou sa stretávame denne všetci. Práca s WinRARom. Jednoduchý príklad – máme veľa fotografií z dovolenky, chceme zmenšiť ich objem a zálohovať si ich v jednom väčšom súbore na cloud alebo na NAS. Bude rýchlejší Ryzen 3 od AMD alebo Core i3 od Intelu? V grafoch sa skrýva pravda.
HWBOT H265 je benchmark českého pôvodu z dielne overclockera Havliho. Test meria výkon enkódovania videa s H265 kodekom, ktorý sa už pomaly začína používať, pretože videá pod H265 sú oveľa skladnejšie než tie pod H264, a s príchodom 4K videí, ktoré sú stále viac a viac v kurze, je používanie H265 nutnosť. Ryzeny 3 si tu nevedú zle, ale ako už je v prípade tejto architektúry zvykom, je potrebné procesory aj operačné pamäte pretaktovať.
Time Spy Physics je časťou 3D benchmarku od Futuremark, ktorý je špecializovaný na DirectX 12. Úsek Physics využíva iba procesor na výpočty fyziky, a ako už je tu zvykom, viac pracovných vlákien = lepšie. V prípade výpočtov fyziky veľmi záleží na latencii a výkone operačných pamätí, a preto Ryzen 3 1200 na základných taktoch zaostáva za zvyškom testovaných procesorov. Len čo sa však obom Ryzenom 3 zvýšia takty na 3,9 GHz a operačné pamäte na 3 200 MHz, je to oveľa lepšie.
Pomaly končíme s 2D testami a dostávame sa ku kapitole o 3D (herných) testoch. Ashes of the Singularity: Escalation ponúka separátny CPU test, ktorý meria tzv. draw calls, čo jednoducho znamená, koľko objektov je procesor schopný „priviesť na scénu“. Ryzen 3 po OC vyhráva test a pomaly prejdeme na 3D (herné testy).
V rámci zachovania objektivity a presných výsledkov je nutné dodržať veľmi špecifické postupy pri meraní. Pri porovnávaní výkonu viacerých procesorov v hrách musíme nastaviť podmienky a prostredie pre každú platformu tak, aby to jednoducho bolo spravodlivé. Takže nech už meriame Intel alebo AMD platformu, najsilnejší deseťjadrový procesor i9 7900X alebo najslabší i5 7640X, či Ryzen 5 1600x alebo v budúcnosti X399 platformu, musíme mať okrem procesora a základnej dosky po hardvérovej stránke nastavené rovnaké podmienky. Teda rovnakú grafickú kartu, rovnaký SSD disk, rovnaký zdroj a pokiaľ možno rovnaké pamäte. Po softvérovej stránke je dôležité mať rovnaký operačný systém vrátane aktualizácií, najlepšie mať čisto nainštalovaný OS po formátovaní disku, rovnakú verziu ovládačov grafickej karty a okrem niekoľkých ďalších vecí je predovšetkým dôležité meranie v hre.
Hry meriame pomocou nástroja FRAPS a logov tzv. frametimes, v ktorých je zaznamenávané, ako dlho trvalo grafickej karte vykresliť jednu snímku za druhou. Pomocou nástroja MSI Afterburner zaznamenávame niekoľko ďalších hodnôt, ako je vyťaženie grafickej karty, vyťaženie procesora, teploty, frekvencie a ďalšie. Logy z oboch programov sa vo finále synchronizujú a sú pripravené na snímkovú analýzu. Najdôležitejšou časťou celého procesu je identický spôsob merania priamo v hre. Je dôležité zvoliť správnu scénu, ktorá bude konzistentná a pri ktorej opakovane nameriame totožný výsledok. Ak by sme merali scény s veľkou variabilitou, k ničomu by sme sa nikdy nedopracovali. Z tohto dôvodu napr. neprichádza do úvahy merať v multiplayeri. Keď máme scénu, ktorú budeme merať, vybranú, musíme zistiť, ako dlho presne scéna trvá, aby sme vždy dodržali rovnaký časový úsek. Vo väčšine hier je potrebné scény opakovať, pretože pri prvom priebehu scény sa kompilujú shadery, načítavajú sa textúry a pod. Z týchto dôvodov meriame väčšinou až druhý či tretí priebeh.
Nachádzame sa v trochu paradoxnej dobe, a to na prelome, keď výkon grafických kariet začína byť taký veľký, že aj tie najlepšie procesory pomaly prestávajú stíhať silné grafické karty vo Full HD rozlíšení, ale zároveň výkon na plynulé UHD hranie s plnými detailmi nie je dostačujúci. Platí, že čím vyššie rozlíšenie, tým sú menšie nároky na procesor. Stručne povedané, v neďalekej budúcnosti si so silnou grafickou kartou v 4K rozlíšení vystačíme aj s lacným a menej výkonným procesorom. A keďže pri meraní výkonu procesorov v hernom prostredí v 3840 × 2160 už rozdiely nie sú, prípadne sú úplne minimálne, budeme porovnávať len 1920 × 1080 a 2560 × 1440, pri ktorých sa ešte sila procesorov zvládne prejaviť.
Deus Ex: Mankind Divided je akčná FPS (First-Person Shooter) počítačová hra s prvkami RPG, stealth a sociálnej interakcie. Hra bola postavená na hernom engine Dawn Engine vývojármi štúdia Eidos Montrealy a vydaná v auguste 2016 spoločnosťou Square Enix. Hra patrí do herného programu Gaming Evolved spoločnosti AMD a podporuje aj nové herné rozhranie DirectX 12. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na vstavanom benchmarku hry počas 98 sekúnd nástrojom FRAPS.
Deus Ex: Mankind Divided |
O sile CPU počas celej doby testovania najviac vypovedá Full HD rozlíšenie, pretože ako už vieme, v menšom rozlíšení má procesor viac práce než grafická karta. Hlavnou úlohou procesora je spracovať v grafickej pipeline všetky snímky, ktoré GTX 1080 Ti Poseidon od ASUSu vytvorí, a pretože karta nevie, koľko ich bude treba, vytvorí ich maximum a procesor má čo robiť. Po pretaktovaní sa tu procesorom AMD Ryzen 3 darí najlepšie.
Fallout 4 je pokračovanie legendárnej postapokalyptickej RPG kultovej hry. Hra pochádza z dielne Bethseda Game Studios a beží na Creation Engine, ktorý je veľmi dobre známy z The Elder Scrolls V: Skyrim. Hoci ide o – mierne povedané – predpotopný engine, hra je stále veľmi obľúbená a často je hraná na celom svete. Momentálne neexistuje moderná hra, pri ktorej by bol tak poznať výkon CPU a DRAM ako práve v prípade Falloutu 4. Hra je meraná nástrojom FRAPS počas 80 sekúnd v lokácii zvanej Boston Commons, ktorú som vybral práve na testovanie procesorov. Keďže nie je nepravdepodobné, že ďalší diel Falloutu pobeží na rovnakom engine, necháme tento klenot v testovacej metodike aj naďalej. Hra bola nastavená na Ultra preset.
Fallout 4 |
Fallout 4 je moja srdcová hra. Ako z pohľadu gamera, tak aj z pohľadu porovnávania výkonu hardvéru. V prípade tejto hry sú najviac viditeľné operačné pamäte, ich výkon a rovnako tak výsledná frekvencia na jadro procesora. Je však nutné spomenúť, že aj s AMD Ryzen v kombinácii s GTX 1080 Ti si zahráte dobre. Hrá je tzv. FPS based, takže pri viac ako 60 FPS nepôsobí celá hra prirodzene, a preto ide viacmenej o syntetický test.
The Witcher 3: Wild Hunt je pokračovanie kultového žánru podľa knižnej predlohy od spisovateľa Andrzeja Sapkowského. Hra pochádza z dielne CD Projekt RED štúdia a beží na RED engine. Súčasne patrí do programu NVIDIA The Way It's Meant to be Played a disponuje knižnicami GameWorks. Scény v tejto hre sú rôzne náročné, a preto som na testovanie CPU zvolil 80 sekundový okruh v meste zvanom Novigrad. Tento diel Zaklínača síce už skončil, resp. už nebudú ďalšie datadisky, ale napriek tomu ho stále ponechávam v testovacej metodike pre procesory, pretože ide o veľmi obľúbenú hru, ktoré sa práve nedávno chytil Netflix, a chystá jej seriálovú formu, takže je dosť možné, že si ju budete chcieť zahrať.
The Witcher 3 |
Zaklínač už začína byť celkom starou hrou, a keďže už sa nechystá ani žiadne ďalšie DLC, dosť možno ho čoskoro vyradím zo svojej testovacej metodiky. Zatiaľ nám však Geralt dobre vypomáha s meraním výkonu procesorov v hernom prostredí a výsledky v 1080 px vidíte sami.
Rise of the Tomb Raider je najnovším dielom legendárnej hernej adventúry s Larou Croft. Hra vzišla z rúk Crystal Dynamics a beží na engine Horizon. Hra patrí do programu NVIDIA The Way It's Meant to be Played a plne podporuje DirectX 12. Herná scéna na meranie procesora je opäť odlišná od scény na meranie grafických kariet. Lokácia Geothermal Valley je veľmi náročná na procesor, a ak niekde v tejto hre bude procesor limitovať grafickú kartu, bude to práve tu. Úsek na meranie frametimes je dlhý 100 sekúnd a hra je nastavená na ultradetaily s SMAA vyhladzovaním v oboch rozlíšeniach.
Rise of the Tomb Raider |
Ako sa zdá, Lara ocení poriadnu pracovnú silu, a preto aj procesory s viacerými jadrami a vláknami vychádzajú najlepšie. Aj tak na „nakŕmenie“ najsilnejšej grafickej karty, ako je GTX 1080 Ti Poseidon od spoločnosti ASUS, stačí osemjadrový procesor i7 7820X, s i9 7900X už nemožno určiť žiadny rozdiel vo výkone.
Prey je jednou z posledných horúcich noviniek tohto roka. Hra pochádza z dielne Arkane Studios a beží na veľmi známom Cryengine. Prey vznikla pri spolupráci s Bethesda Softworks a hlavným partnerom je AMD, teda patrí aj do programu Gaming Evolved. Ako meracia scéna je zvolená oblasť Hardware Labs, ktorá trvá 64 sekúnd. Celý priebeh frametimes je zaznamenávaný nástrojom FRAPS, a ako môžete vidieť, hra má veľmi rada veľký počet jadier/vlákien a v 1080 px sa najnovšiemu procesoru i9 7900x na X299 platforme veľmi darí.
Prey |
Tejto temnej hre očividne svedčí fakt, že viac jadier znamená lepšie. Avšak nie každý potrebuje 200 FPS na hranie single-playeri, ale keďže nám ide o zistenie výkonu procesora a toho, ako jednotlivé CPU dokážu „nakŕmiť“ poriadnu hernú grafickú kartu, neostáva nám nič iné, než ich zapojiť proti sebe do powerliftingu tohto štýlu.
Procesory ako Ryzen 3 a Core i3 sú lacné a lowendové modely, pri ktorých sa riešia predovšetkým spotreba. Výkon v prípade oboch procesorov rozhodne nie je zlý, a keďže procesory Intel Core i3 nemožno na rozdiel od AMD Ryzen 3 taktovať, relevantné porovnanie nájdeme hlavne bez záťaže. Čo sa týka teplôt, všetky štyri modely majú dodávaný BOX chladič, pričom zo subjektívneho hľadiska sú Wraith chladiče od AMD tichšie a hlavne dizajnovo vyzerajú lepšie.
Spotreba je meraná za zdrojom, teda ide o príkon celej zostavy.
Medzi Core i3 a Ryzen 3 na defaulte nie sú rozdiely nijako výrazné a kus od kusu sa môžu trochu líšiť. Kaby Lake má čo sa týka kusovosti mierne odlišný power management a pri Ryzene 3 sa v prípade X modelov používajú vo výrobe kusy s väčšou silicon leakage a okrem toho, že by ich bolo možné lepšie taktovať, môžu mať mierne väčšiu spotrebu.
Po pretaktovaní Ryzen 3 sa spotreba o niečo zvýši, ale v pomere s výkonom, ktorý vďaka taktovaniu Ryzeny 3 získajú, nejde o nijako výrazný nárast. Odber som meral pri video encodingu v Realbench, čo je jeden z najnáročnejších úloh, a preto môžete pri klasickej práci či klasickom hraní očakávať spotrebu ešte o niečo nižšiu.
Výkonnostné výsledky vidíte sami, a preto bude záležať hlavne na vás, ako sa rozhodnete, či pôjdete cestou Core i3 alebo Ryzen 3. Ponúknem ako vždy môj osobný pohľad. Osobne by som šiel bez váhania cestou Ryzenu 3. Ako overclockera ma po prvé nebavia zamknuté veci a po druhé verím tomu, že výkon procesorov Ryzen ešte stále porastie. Taktovanie je jednoduché, nastavíte RAM profil, upravíte násobič, a ak je to potrebné, mierne navýšite napätie. Otázkou len ostáva, na čo má stroj v prípade Ryzenu 3 slúžiť. Aby som dal procesorom viac práce, zapojil som pri testovaní relatívne silnú grafickú kartu NVIDIA GTX 1080.
Nemôžem povedať, že by ju hoci aj jeden z testovaných modelov stopercentne stíhal, ale vzhľadom na cenu AMD Ryzen 3 je pravdepodobnejšie, že si kúpite kartu s výkonom GTX 1060 či slabšiu. Jedinou nevýhodou oproti Core i3 je absencia integrovaného grafického čipu, čo znamená väčšiu investíciu spolu s rýchlejšími operačnými pamäťami DDR4.
AMD Ryzen 3
ProcesoryZa skvelé procesory na poli low-endu, ktoré kúpite vo vynikajúcom pomere ceny a výkonu, udeľujem AMD Ryzen 3 naše najvyššie hodnotenie, zlatého Alzáka.
Klady
Zápory