Obnoviť stránku

Need for Speed Payback (RECENZIA) – umierajúca legenda

Aktualizované

Need for Speed je jednou z najúspešnejších pretekárskych sérií vôbec a na svojom konte má už 23 vydaných dielov. V posledných rokoch však značka stráca dych. Zatiaľ čo predtým vychádzali jednotlivé diely so železnou pravidelnosťou každý rok, predvlaňajší reštart celej série sa pripravoval o rok dlhšie, avšak výslednú kvalitu nijako nedvíha.

Aj tohtoročný diel Need for Speed Payback si dal ročnú pauzu, ale výsledok je ešte horší. Situáciu nezachránil ani fakt, že štúdio Ghost Games, ktoré na hre pracuje, v súčasnosti zahŕňa veľkú časť bývalých vývojárov z Criterion Games, autorov oceňovanej série Burnout. Áno to však bohužiaľ nezaručilo, že najnovší Need for Speed bude kvalitnou hrou. Prečo sa tohtoročnému dielu s podtitulom Payback vyhnúť ako olejovej škvrne na ceste, sa dozviete v našej recenzii.

Čo všetko sa v recenzii Need for Speed Payback dozviete?

  1. Nevydarený príbeh Need for Speed Payback
  2. Keď sa Need for Speed zvrhne v gamblerstvo
  3. Zaplať a pôjde ti to rýchlejšie
  4. Koľko áut máš, toľkokrát si človekom
  5. Jazdný model ako posledná záchrana Need for Speed Payback
  6. Otvorený svet Need for Speed Payback s neviditeľnými múrmi
  7. Odfláknutý multiplayer a technické nedostatky zrážajú Need for Speed Payback
  8. HW nároky na hru Need for Speed Payback PC
  9. Recenzia Need for Speed Payback: záverečné hodnotenie
  10. Čo sme o Need for Speed Payback napísali predtým

Nevydarený príbeh Need for Speed Payback

Séria Need for Speed so svojimi poslednými inštanciami značne fušuje do hier s filmovým zážitkom. Teda, aspoň sa o to pokúša. Inšpirácia filmami ako je Rýchlo a zbesilo je okato nápadná, a hoci mi priznaná „béčkovosť“ a občasná kŕčovitosť filmov s Vinom Dieselom vôbec nevadí, to, čo predvádza Need for Speed Payback, je úplná úbohosť. Predovšetkým nás ale vývojári nepekne ťahali za nos, keď nám v traileroch servírovali akčné misie s naháňačkami na diaľnici, kde vybuchuje kadečo, zatiaľ čo vy kradnete drahé superšporty z idúceho nákladiaku. Nie že by takéto misie v hre vôbec neboli, ale je ich v zásade len pár a aj ich kvalita je neuveriteľne žalostná.

Väčšina príbehových sekvencií sa naopak odohráva tak, že dve nadupané autá stoja vedľa seba na parkovisku a kamera zaberá buď ich zadný nárazník alebo kapotu a vy len počúvate drsné reči dvojice vodičov. A ak náhodou kamera zájde na čelné sklo, uvidíte tých vodičov sedieť bez pohnutia ako sochy. Kým z reproduktorov je zrejmé, že obe postavy sa práve energicky prekrikujú, vy vidíte iba strnulých panákov so zatvorenými ústami.

Need for Speed Payback; Wallpaper: preteky, Porsche

Spoločné misie nie sú tak časté a predovšetkým zaujímavé, ako sľubovali trailery. Tie najlepšie pasáže navyše neprežívate ako hráč, ale len sledujete príbehové cutscény.

Podobne trápna je aj trojica hlavných postáv. V obvyklom prípade by som vám tu predstavil ich mená a ďalšie charakteristiky, ale tu je to vlastne úplne jedno. Hlavné trio postáv z Need for Speed Payback je nielen nezábavné, ale neuveriteľným spôsobom vám aj polezie na nervy. Sú to presne tie decká, ktorých mená si ani nedokážete zapamätať, pretože sú strašne nesympatické a ich hlášky vám spúšťajú krvácanie z uší. Nejedenkrát som chcel po vzore GTA vytiahnuť tých parchantov zo sedadla vodiča, hodiť ich pred ich vozidlo, v kopci odbrzdiť ručnú brzdu a vyradiť rýchlosť.

The Rock má aspoň zábavné hlášky a keď Vin Diesel zloží helikoptéru, je to proste a jednoducho badass, ale táto trojica nomádov nie je ničím zaujímavá a nedokážete sa s ňou ani trošku stotožniť. Napríklad Mack, čo je Afroameričan, inak ale rodinný Angličan, ktorý sa práve prisťahoval z Londýna, chrlí neustále dookola americké „gangsta“ hlášky s prízvukom, akoby celé detstvo strávil v samom srdci Ameriky. Nie som síce rodený „spíker“, ale určite viem, že takto sa v Londýne nehovorí.

Keď sa Need for Speed zvrhne v gamblerstvo

Nechajme ale príbeh príbehom, toto je predsa Need for Speed. Začínate od nuly s obyčajným VW Golfom, vyhrávate preteky, nakupujete nové autá, tie vylepšujete a stávate sa kráľom ciest. Toto celkom obstojne zvládol aj posledný diel série s prostým názvom Need for Speed, ale aktuálny diel s podtitulom Payback dokázal rozbiť aj to posledné, čo v sérii fungovalo. Neviem, či sa v Eletronic Arts úplne zbláznili, ale trošku tuším, odkiaľ asi vietor fúka.

Need for Speed Payback; Gameplay: Nissan Fairlady 240zg, začiatok kariéry

Nie je prekvapením, že začínate úplne od nuly. Úplne prvé preteky absolvujete v značne prehrdzavenom Nissane Fairlady 240zg z roku 1971.

Každý z pretekov vám vopred ukáže, akú potrebujete úroveň auta. Tú je potrebné neustále vylepšovať, takže ak chcete svojho plechového miláčika výkonnostne posunúť ďalej, je nutné nakúpiť nové súčiastky. Teda pardon, to už teraz nefunguje. V Need for Speed Payback nakupujete karty! Jednoducho prídete k obchodu na úpravu vozidiel, avšak namiesto nového výfuku, motora, či turba si nakupujete tzv. Speed Cards, ktoré majú určité číslo, popis definujúci, ku ktorej súčiastke auta patrí, plus nejaký perk, ktorý vylepší napríklad zrýchlenie alebo predĺži dobu vo vzduchu. Skrátka a dobre zberateľské karty ako vyšité.

Karty dostávate aj za vyhrané preteky, pričom si ich musíte náhodne vylosovať. Dopredu tak nikdy neviete, čo dostanete. Karty sa vám navyše nie vždy hodia, takže ich môžete vymeniť za hernú menu alebo žetóny. Práve za žetóny si je možné v obchodoch s kartami na vylepšovanie výkonu doslova vytočiť (ako na automate) nové Speed Cards. Tu už samozrejme záleží na náhode a často tiež dostanete kartu úplne nepotrebnú, väčšinou však platí, že Speed Cards z automatu sú ďaleko hodnotnejšie a výkonnostne posunú vaše vozidlo podstatne viac než klasické Speed Cards zadovážené za herné menu.

Need for Speed Payback; Gameplay: nákup Speed CardsNeed for Speed Payback; Gameplay: výkonnostná tabuľka, Chevrolet CamaroNeed for Speed Payback; Gameplay: žrebovanie Speed Cards

i Pozrite si náš nový Herný magazín!

Zaplať a pôjde ti to rýchlejšie

Tu sa dostávam k mojej úvahe o tom, prečo asi v EA zvolili práve kartičky. Žetónov je totiž málo, podobne ako hernej meny, a tak Need for Speed Payback veľmi okato naznačuje, že si môžete prostredníctvom mikrotransakcií práve tieto žetóny ale aj hernú menu nakúpiť. Stačí investovať pár eur. Osobne som nikdy prítomnosť mikrotransakcií v hrách úplne nezavrhoval a netúžil som za to upáliť autorov na hranici. Je však šokujúce, s akou drzosťou a sebavedomím vám hra ponúka možnosť skrátiť si hernú dobu výmenou za reálne peniaze.

Ruka v ruke s týmto problémom ide pomalý systém progresu v hre. Tá vás núti opakovať preteky, aby ste mali dostatok peňazí na všetko, po čom túžite. V určitých momentoch je tak Need for Speed Payback dosť o grinde. Speed Cards sa navyše v obchodoch obmieňajú každých desať minút (v čase vydania hry to bola dokonca polhodina!). Ak ste teda nemali v obchode kartu, ktorá by vám pomohla, a na ďalšie preteky ste nemali dostatočne silné vozidlo, museli ste skrátka buď vypnúť hru a počkať na zásielku nových Speed Cards, alebo si kúpiť za reálne peniaze žetóny a nejaké kartičky si vytočiť...a dúfať pritom, že vám padne taká, akú potrebujete. Okatejšie a násilnejšie vnucovanie mikrotransakcií som zatiaľ nezažil.

Need for Speed Payback; Wallpaper: Nissan Skyline, brúsenie pneumatík

Nissan Skyline je jedným z najobľúbenejších áut kvôli vizuálnemu tuningu a od prvého undergroundu snáď nie je žiadny diel série, kde by tento automobil chýbal.

i Mohlo by vás zaujímať
Gran Turismo Sport (PODROBNÁ RECENZIA)
F1 2017 – simulátor pre skúsených (RECENZIA)
Project CARS 2, Svätý grál motoršportu
Spintires: MudRunner (RECENZIA) – blatistá nirvána pre milovníkov ťažkej techniky

Koľko áut máš, toľkokrát si človekom

Hernej meny, ktorú dostávate za vyhrané preteky, budete potrebovať naozaj veľa, pretože Need for Speed Payback ponúka hneď päť herných režimov, pričom niektoré vyžadujú odlišné autá. Základom je samozrejme mód Race, nasledovaný Driftom, čo je práve príklad dvoch režimov, do ktorých vás hra nepustí s rovnakým vozidlom. Novinkou sú off-roadové preteky, ktoré nie sú vôbec zlé, osobne sa mi ale veľmi páči návrat módu Drag, kde ide predovšetkým o správne radenie rýchlostí. Aj na ten budete potrebovať špeciálne vozidlo, avšak zatiaľ čo s autom na driftovanie si zajazdíte dobre aj pri obyčajnom jazdení po mape, s autom na drag preteky veľmi ďaleko nedôjdete. Pri zošliapnutí plynu sa totiž okamžite zdvihnú predné kolesá do vzduchu a nie je tak možné zatáčať.

Posledným režimom do partie je Runner, v ktorom ide iba o naháňačky s políciou. Hoci polícia tvorivo sérii Need for Speed ikonickú súčiastku, v Payback je tento režim úplne zbytočný. Mimo tieto závody, respektíve misie, totiž na polícii pri obyčajnom prechádzaní mestom napodiv nenarazíte. Runner režim tak vo výsledku stráca zmysel a v rámci hry neponúka žiadnu konzistenciu. Jeho spracovanie je navyše slušne povedané hlúpe. Hra vám vopred pripraví checkpointy, ktoré musíte prejsť, a polícia sa chová podľa očakávania ako všemocná umelá inteligencia. Ani v Lamborghini Huracán bežnej policajnej hliadke neujdete a naopak v momente, kedy sa blíži posledný checkpoint, tak aj keby ste išli krokom, znenazdajky začne strážcom zákona dochádzať dych. Podobne ako niektoré ďalšie aspekty hry je aj tento takmer stupídny.

Need for Speed Payback; Gameplay: DriftNeed for Speed Payback; Gameplay: Runner, policajná naháňačka

Jazdný model ako posledná záchrana Need for Speed Payback

Záchrannou brzdou je našťastie jazdný model, ktorý nakoniec veľmi významne vylepšuje celkový dojem z hry. Na druhú stranu je to ale niečo, čo už vedelo množstvo predchádzajúcich dielov – vy tiež rozhodne nebudete chváliť svojho dvadsaťročného potomka za to, že si vie perfektne zaviazať šnúrky. Jazdný model je však bezmála to jediné, na čo sa v Need for Speed Payback môžete spoľahnúť. Stačí pár minút a rýchlo si osvojíte ovládanie vozidiel, aby ste mohli predvádzať niekoľko stometrové drifty v horských serpentínach a v mestskej premávke kľučkovali s jednou rukou ladne pohodenou z okienka.

Jednotlivé vozidlá sa navyše skutočne správajú odlišne, napriek tomu vždy v rámci vyznenia hry, teda rýdzo arkádovo. Užijete si tak veľa zábavy ako s cestnými špeciálmi, tak aj s temperamentnými vozidlami (ako je napríklad Ford Mustang), ktoré vďaka arkádovému zameraniu možno až neprirodzene skrotnú. Celkovo je áut 74 a nájdete všetko od divokých muscle kár ako Dodge Charger alebo Plymouth Barracuda až po tzv. Hypercars ako Pagani Huayra či Koenigsegg Reger. Nechýba samozrejme ani pre sériu klasické „tunerské“ autá ako Nissian Skyline alebo BMW radu M. Z čisto off-roadových kúskov tak môžete nájsť v garáži F-150 Raptor alebo škaredo hranatý Mercedes-AMG G63.

Need for Speed Payback; Wallpaper: Koenigsegg Regera, mód RunnerNeed for Speed Payback; Wallpaper: Pagani Huayra

Otvorený svet Need for Speed Payback s neviditeľnými múrmi

Samotný herný svet predstavuje klasiku posledných dielov série. Je pekný, členitý, dobre funguje a nie je mu veľmi čo vytknúť. Na druhej strane ale neponúka nič ikonické, nič zapamätateľné. Nič, čo by vás nútilo stláčať jeden screenshot za druhým. Výčitku si zaslúži jeho relatívna otvorenosť. Hra sa vám totiž snaží nahovoriť, že predovšetkým na vidieku sa môžete vydať kamkoľvek chcete. A ono to často aj platí, najmä pokiaľ ide o off-roadové pretekanie.

Bohužiaľ v momente, keď si napríklad chcete skrátiť jazdu v serpentínach cez miesto, ktoré k tomu očividne nabáda, Need for Speed Payback vás buď reštartuje späť na cestu alebo narazíte na neviditeľnú stenu. V najhoršom prípade sa zaseknete o mierne vystúpené kamene, čo vás naštve ešte viac. Inak ale otvorený svet ponúka množstvo vedľajších aktivít, ako je preskakovanie vysokých billboardov, obľúbené „fotenie“ rýchlostnou kamerou alebo hľadanie stratených vrakov áut, ktoré si potom v garáži poskladáte a dostanete úplne ultimátneho plechového kamaráta. Škoda len, že ide o okatú kopírku Forzy Horizon.

Need for Speed Payback; Gameplay: mesto Need for Speed Payback; Gameplay: Skok

Odfláknutý multiplayer a technické nedostatky zrážajú Need for Speed Payback

Vďaka dobrému jazdnému modelu a tiež vydanému patchu, ktorý na popud hráčov zrýchľuje zarábanie peňazí a mierne upravuje fungovanie Speed Cards, je celý systém hry opäť o niečo priateľskejší, napriek tomu základné problémy pretrvávajú. Podobne ako napríklad prakticky zbytočný multiplayer. Neponúka žiadny matchmaking, takže ak sa chcete pretekať proti ostatným, budete mať šancu len v prípade, že máte tie najlepšie vozidlá vylepšené na maximum. Navyše ponúka len režimy Race a Off-road.

Častokrát ma tiež zarazila miera technických nedostatkov. Kým v rýchlosti všetko vyzerá tak, ako má, po výjazde z garáže doskakujú textúry okolia napríklad aj minútu, pričom najviac zarážajúce je aj dočasne rozostrená minimapa v rohu obrazovky. Need for Speed Payback je bohužiaľ jedným z najhorších, ak nie rovno najhorší diel celej série. Všetko zachraňuje nakoniec len jazdný model, ktorý je aj cez všetky ostatné neduhy titulu zábavný, a slabá konkurencia na poli arkádových hier, vďaka ktorej v hre možno predsa len pár desiatok hodín strávite. Od nás však odporúčania nečakajte. Need for Speed Payback vyšiel 10. novembra na platformy PC, PS4 a Xbox One. Táto recenzia bola napísaná na PS4 verziu.

Need for Speed Payback; Wallpaper: Off-road

Novinkou Need for Speed: Payback sú off-roadové preteky, ktoré do celkového vyznenia hry prekvapivo dobre zapadajú.

HW nároky na hru Need for Speed Payback PC

Minimálne HW požiadavkyOdporúčané HW požiadavky
Operačný systémWindows 7 64-bitWindows 10 64-bit
ProcesorIntel Core i3-6300/AMD FX-8150Intel Core i5-4690K/AMD FX-8350
Grafická kartaNVIDIA GeForce GTX 750 Ti/Radeon R9 270 v2NVIDIA GeForce GTX 1060/Radeon RX 580
DirectXDirectX 11.0DirectX 11.0
Operačná pamäť6 GB RAM8 GB RAM
HDD30 GB30 GB

Recenzia Need for Speed Payback: záverečné hodnotenie

Hodnotenie 55 % Alza.sk
Hlavné parametre: Hrateľnosť
45 %
Audiovizuálne spracovanie
60 %
Opätovná hrateľnosť
55 %
Need for Speed Payback; recenzia

Klady

  • Vydarený jazdný model
  • Vozový park

Zápory

  • Pomalý postup hrou podmienený mikrotransakciami
  • Slabý príbeh a hlavné postavy
  • Stupídny systém vylepšovania vozidla pomocou kartičiek
  • Problémy s doskakováním textúr

Čo sme napísali o Need for Speed Payback predtým?

Need For Speed Payback (PREVIEW) – oficiálny launch trailer

Do súboja o najlepšiu pretekársku hru roka 2017 sa pridáva už 23. (!) Diel dlhoročnej automobilovej série Need for Speed. Po oficiálnom predstavení na začiatku júna prišla E3 a konferencia EA Play, kde sa nám Need for Speed Payback predviedol už v plnej paráde sa zábery priamo z hry, hoci samozrejme značne vytunenými ba každoročnú najväčšiu hernú show.

Vývojári z Ghost Games (Need for Speed a Need for Speed: Rivals) pred sebou majú neľahkú úlohu napraviť pošramotenú povesť tejto nekonečnej hernej značky, ktorá posledných niekoľko rokov trochu nemastno, neslano prešľapuje na mieste s nie príliš úspešným rebootom. Ako si bude novému arkádovému NFS bude dariť v tohtoročnej konkurencii titulov ako Gran Turismo Sport, Forza Motorsport 7 či The Crew 2? Poďme sa ešte pred vydaním pozrieť na oficiálne launch video od švédskych vývojárov.

Payback sa blíži. Vyzvite The House k pretekárskym súbojom

(Update 03.11.17) Do vydania Need for Speed Payback zostáva týždeň, takže si všetci fanúšikovia automobilov a pretekania iste mädlia ruky. Aj keď táto značka nikdy nevynikala dokonale presnou simuláciou pretekov, išlo takmer vždy o parádnu (aj keď príbehovo béčkovú) zábavu. Aj tento trailer je, v štýle minulého videa, ladený rýchlo a zbesilo, ak nám rozumiete.

Všetko vyzerá akčne a svižne, ako už sme v prípade tejto značky zvyknutí. Arkádovosť tomu dodáva istý lesk a prostredie pôsobí náramne, len tie tvárové animácie mi tam nejako nesedia. Možno je to jednoducho tým, že už trpím „syndrómom Andromedy“ (Sean a Tyler mi prídu obzvlášť stuhnutí), takže v prípade všetkých produktov od EA doslova špendlím oči na pohyby pier a očí skôr než na samotné dianie okolo. Lenže Need For Speed Payback je hlavne o autách, a keďže z nich prakticky nebudeme vyliezať, tak to vlastne ani tak nevadí. Každopádne 10. novembra sa uvidíme na cestách.

Need for Speed Payback je späť, tentoraz s príbehovým trailerom a la Rýchlo a zbesilo

(Update: 13.10.17) Vydanie Need for Speed Payback a možný návrat kráľa arkádových automobilových pretekov (dobre, tak teda jedného z uchádzačov) sa rýchlo blíži. EA a vývojári z Ghost Games sa preto rozhodli opäť trošku postrčiť vlak, na ktorého „kapote“ sa vyníma značne pozlátený nápis Hype – tentoraz pôjde o príbehový trailer.

Ukážka je bohužiaľ pomerne krátka a kto dúfal v detailnejšie predstavenie trojice hrdinov, bude zrejme sklamaný. V podstate sa ani nedozvedáme nič nové: hlavný protagonista Tyler „Ty“ Ramirez dá dohromady partiu, aby sa pomstil zločineckému kartelu The House, ktorý ovláda fiktívny herný svet Fortune Valley. Už z minulosti poznáme aj ostatných členov: Jessica „Jess“ Miller miluje vysokú rýchlosť a Sean „Mac“ McAlister drift a offroad.

Kreatívny riaditeľ Will Ho zo štúdia Ghost Games sa síce priamemu porovnaniu s populárnou filmovou sériou Rýchlo a zbesilo trošku bránil (s tým, že inšpiráciu čerpajú aj z mnohých starších, klasických titulov), však – a po tomto traileri to platí dvojnásobne – len úplný ignorant by sa snažil namietať fakt, že Need for Speed Payback je de facto taká voľná adaptácia filmovej predlohy bez licencie. Či je to dobre alebo zle, to záleží hlavne na vašom vkuse: ak máte radi dobrú béčkovú story, nie je dôvod na paniku, ba skôr naopak.

Uvidíme, ako sa vývojárom stávka na otrepaný príbeh oplatí, snáď to dopadne lepšie ako v minulosti. Je ale potrebné férovo uznať, že pre akčné pretekársku hru nie je nutné vytvárať rozsiahly a hlbokomyseľný scenár ašpirujúci na cenu príbeh roka. Aj keď vyložene nenadchne, musí však aspoň trochu baviť. Aká bude realita, zistíme už 10. novembra 2017.

Vitajte vo Fortune Valley, kreatívny riaditeľ Will Ho o otvorenosti sveta

(Update 30.09.17) EA a Ghost Games si pre nás pripravili slušnú várku noviniek a informácií. V ukážke sa vám predstaví miesto, v ktorom sa bude Need for Speed Payback odohrávať. Pôjde o tzv. Fortune Valley a vyzerá to, že aktivitami a možnosťami bude doslova pretekať. Kreatívny riaditeľ Will Ho sa o tomto svete rozhovoril a uviedol niektoré veci na pravú mieru. Nakoniec pre vás tiež máme minimálne a odporúčané hardvérové požiadavky.

Need For Speed Payback – vitajte vo Fortune Valley

EA a Ghost Games sa vytasili s novou várkou informácií a samozrejme to všetko doplnili parádnou ukážkou. Ako sme skôr napísali, Need For Speed Payback je už 23. inštalácia tejto série, takže sú hráči ku všetkým sľubom a uistením prinajmenšom mierne skeptickí a my sa im nečudujeme. Značka prerobila kompletný reboot (Need For Speed 2015) a podľa mnohých to nebol práve ten triumfálny návrat na rozpálené cesty, aký všetci očakávali. Nádej ale umiera posledná a my nechceme byť zvestovatelia zlých správ – pozrite sa preto, čo si pre nás vývojári prichystali tentoraz.

Na úvod tu máme video predstavujúce Fortune Valley. Poňaté je na dnešnú dobu už celkom štandardne – rozprávačka nás zamatovým hlasom presviedča o tom, že Fortune Valley v Need For Speed Payback je prekrásna, otvorená a plná možností, ako sa v nej stratiť pri vašich dobrodružstvách. Budú na vás čakať rôzne výzvy a úlohy, pri ktorých sa môžete vyblázniť, ako sa vám páči. Záleží na vás, či sa zúčastníte rýchlostných pretekov, off-roadových bitiek či policajných naháňačiek.

Need For Speed Payback ponúkne pre každého nadšeného vodiča niečo, čo určite upúta jeho pozornosť. Samozrejmosťou majú byť miesta, kde si budete môcť nakúpiť nové autá, alebo si tie existujúce vylepšiť. Konkurencia na nikoho totiž nepočká, takže bude na vás sa udržať v top stave. Najzaujímavejšie vyzerajú lokácie, kde je možné nájsť vraky vozidiel. Tie totiž môžete zbierať a zostavovať z nich naozajstné nádhery, ktoré vám budú priatelia a ostatní hráči závidieť.

Need for Speed Payback; helicopter police

O otvorenosti sveta v Need for Speed Payback a možnostiach v ňom

Kreatívny riaditeľ Will Ho zo spoločnosti Ghost Games, ktorý má na starosť vývoj Need For Speed Payback, sa pre herný web Gamespot nedávno rozhovoril o efektívnom využití otvorenosti sveta v ich pripravovanom titule. Je jasné, že ak v takom mieste nie je čo robiť a čím sa zabaviť, môže potom byť stokrát väčšia ako v iných hrách, ale o to bude prázdnejšie a nudnejšie. Need For Speed Payback nie je prvý pokus o rozsiahly priestor, ale podľa Willa bude o to lepší a dokáže udržať hráčov v kokpitoch svojich áut namiesto toho, aby prechádzali menu a vyberali si inštancie, kam sa po loadingu „teleportovať“.

„Pevne verím, že ľudia, ktorí zbožňujú svoje autá, v nich chcú zostať. Ide o fantáziu skutočného sveta, v ktorom môžete bezcieľne prechádzať, nachádzať ostatných milovníkov áut, objavovať krásne miesta, fotiť si ich a spoločne zdieľať svoje príbehy dobrodružstiev. Aby som parafrázoval staré klišé – cesta je rovnako tak zaujímavá, ako jej cieľ. A táto cesta s vašimi rozhodnutiami a objavmi bude tvoriť váš príbeh.“

Need for Speed Payback; mustang girl

Miesta na preteky (Races) budú mať pevne stanovené checkpointy „na jednoduchšiu navigáciu a férovosť.“ Ako hovorí Will Ho. Nejaký stupeň voľnosti k dispozícii bude, avšak nepôjde si „strihnúť“ skratku cez pole. Fortune Valley bude napchaté eventami, aktivitami a úlohami, čo vraj dodá svetu sýty nádych. Will Ho povedal, že ich je niečo okolo 400, a ak fanúšikovia budú chcieť, majú vraj v Ghost Games veľa nápadov na pridanie ďalších.

Potom sa rozhovoril o dennom a nočnom režime: „Už od začiatku som chcel v hre mať plnohodnotný denný a nočný cyklus. Je pravda, že svet v Need For Speed Payback vyzerá nádherne a zaujímavo, nech už idete kamkoľvek, ale tiež záleží na tom, akým spôsobom pristúpite na naše aktivity v tomto svete. Skúmanie Fortune Valley a zbieranie častí na opravu vraku, ktorý ste objavili, sa najlepšie robí za slnečného svitu. Prekonávanie najvyššieho skóre vášho kamaráta je tak lepšie nechať na noc, kedy je prevádzka na cestách najmenšia.“

Pokiaľ ide o príbeh a jeho zameranie na viacero postáv, bol Need For Speed často prirovnávaný k sérii Rýchlo a zbesilo. Will Ho priamo nešpecifikoval, či ich inšpirácie pramenia práve z týchto filmov, ale spomenul, že ide o filmy ako „klasické, tak aj novodobé.“ Podotkol tiež, že nie je na škodu, že „ľudí v dnešnej dobe berú hlavne automobilové naháňačky.“

Need For Speed Payback bmw chaseNeed For Speed Payback car race

Napriek tomu, že Need for Speed Payback bude mať otvorený svet zameraný na lúpeže, nie je vraj možné hru v žiadnom prípade porovnávať s niečím ako Grand Theft Auto. „Akonáhle presuniete preteky z presne danej lokácie a vložíte ich do otvorených ciest, je potom veľmi jednoduché byť cieľom takýchto prirovnaní. My sa však zameriavame striktne na autá a nie na ostatné veci, ktoré by vás mohli vytrhnúť zo zážitku a vytiahnuť vás z vášho vozidla, ktorý ste si kúpili, upravili a postavili.“ Podľa neho bol Need For Speed Underground 2 priekopník, ktorý zmenil štýl pretekania, a oni len stavajú na tomto dedičstve.

Nakoniec ešte zmienil policajné naháňačky, ktoré väčšinou hrali dôležitú úlohu v predchádzajúcich NFS tituloch. „Páči sa mi, že naše naháňačky sú hlavne o vysokej rýchlosti a časovom tlaku. Keď sledujete policajnú naháňačku vo filme, tak to nie je o tom, či hrdina unikne, alebo ho policajti chytia. Väčšinou totiž protagonisti ujdú. Ide skôr o to, aby bola práca hotová presne načas. Policajti vás samozrejme s radosťou zabásnu, ak budete stáť na mieste, ale aj tak ide hlavne o epické úniky pred policajnými autami a dostať sa na požadovanú destináciu, než vyprší čas. Myslím si, že takto je to viac vzrušujúce.“

Need for Speed Payback; garage collection car

Need for Speed Payback zatiaľ neponúka možnosť prevziať úlohu policajného stíhača. Will Ho povedal, že štúdio je otvorené prídavkom, ktoré môže budúcnosť priniesť. „Momentálne sme naozaj zameraní na naše hlavné postavy snažiace sa zostať mimo dosahu zákona. Ale radi si vypočujeme, čo by fanúšikovia chceli v ďalších updatoch a prípadných nových hrách.“

Need for Speed Payback sa na Gamescome 2017 predstavil novým trailerom a modelom BMW

(Update 07.09.17) EA sa na Gamescome 2017 predviedla vo veľkom štýle a jej prezentácie za tou z júnovej E3 2017 príliš nezaostávala. Jedným z ťahákov bol aj nový trailer na Need for Speed Payback nadupaný zbesilou akciou pri naháňačke so strážcami zákona. Okrem toho bol na konferencii exkluzívne predstavený nový model BMW.

Ak si spomeniete na zlaté časy značky Need for Speed, určite si vybavíte aj pamätné cestné súboje s políciou, ktoré dodávali občas trochu monotónnym pretekom tú správnu dávku adrenalínu. Máme na mysli napríklad Need for Speed: Hot Pursuit (2010), čo bol podľa niektorých vôbec najlepší diel dlhoročnej série. Dáva preto zmysel, že práve týmto smerom sa EA a vývojári z Ghost Games obzerajú pri hľadaní toľko potrebnej živej vody pre ľahko upadajúcu, slávnu značku.

Z nového traileru si môžete sami urobiť obrázok, ako by mohli naháňačky so strážcami zákona vyzerať. Samozrejme, ťažko môžeme čakať rovnakú mieru úchvatnosti a nadupanosti ako v precízne zostrihanom a po všetkých stránkach vylepšenom videu, však ukážka minimálne potvrdzuje, že to tvorcovia s touto obľúbenou kratochvíľou Need for Speed titulov myslia vážne. Polícia vraj bude agresívnejšia a nebezpečnejšia ako kedykoľvek predtým a k dispozícii bude mať širokú škálu nástrojov (vrátane helikoptér a obrnencov), ako vás spomaliť alebo úplne zneškodniť. Čím dlhšia naháňačka, tým lepšiu výbavu si na vás prichystá.

Need for Speed Payback; BMW M5

EA sa tiež vytiahla, keď na konferencii predstavila plod svojho partnerstva s nemeckou automobilkou BMW. Tá tu, na Gamescome 2017, exkluzívne odhalila nový model, luxusný sedan BMW M5. Hráči Need for Speed: Payback dostanú príležitosť sa v tomto aute virtuálne prejsť už 10. novembra, kedy hra vychádza. Prípadní záujemcovia o skutočné vozidlo si musia počkať až do roku 2018. Zatiaľ nie je isté, či sa po uliciach fiktívneho sveta Fortune Valley budú preháňať aj iné modely bavorákov, vylúčiť to však rozhodne nemôžeme.

Tuning bude v Need for Speed Payback opäť hrať prím

(Update 28.07.17) Máme pre vás čerstvú porciu informácií ohľadom pripravovaného návratu nekonečnej pretekárskej série Need for Speed. Tentoraz sa vydavateľ EA rozhodol pochváliť s trailerom a podrobnosťami ohľadom možností úprav vozidiel. Zdá sa, že slová o zásadnú úlohu tuningu v Need for Speed Payback mysleli vážne...

Upravovať, vylepšovať a všelijako k vysnívanému obrazu ideálnej káry si prispôsobovať svoj stroj – tento zásadný prvok zažil comeback už v poslednom diele, reboote Need for Speed. Ale až teraz sa evidentne posúva na vyšší level. Možností, ako si svoje vozidlo pozmeniť, bude v Need for Speed Payback v porovnaní so staršími dielmi série, zdá sa, nepreberné množstvo. A nepôjde len o obligátne úpravy karosérie typu nárazníky či blatníky. Zvoliť si pôjde aj napríklad také (pre niekoho možno) drobnosti, ako je farba dymu či plameňa pri použití nitra.

Tuning ide však v Need for Speed Payback ešte ďalej. Ako je vidieť aj z traileru, po svete budú rozosiate vraky automobilových ikon minulých rokov. Tie si potom môžete vo svojej garáži „vyčistiť“ pomocou nájdených či v pretekoch vyhratých náhradných dielov. Najrôznejšie vylepšenia je možné zakúpiť v tuningových obchodoch.

Na oficiálnych stránkach EA sú tiež k videniu jednotlivé triedy áut. Sú rozdelené do piatich už skôr oznámených kategórií: klasické pretekárske žihadlá (Race), špecialitky na drift (Drift), offroady (Off-Road), šialené „dragster-like“ mašiny (Drag), a spoľahlivé autá na dlhé vzdialenosti (Runner). Ak si danú triedu zvolíte na začiatku, alebo bude vášmu stroju „pridelená“ až podľa konkrétnych parametrov, ktorých postupným tunením dosiahnete, to zatiaľ nie je zrejmé.

Need for Speed: Payback; customizationNeed for Speed: Payback; customizationNeed for Speed: Payback; customization

Známy je aj predobjednávkový bonus – nedočkavci dostanú päť už riadne vytunených kúskov v rámci tzv. platinového balíčka: Nissan 350Z, Chevrolet Camaro SS (1967), Dodge Charger R/T, Ford F-150 Raptor a Volkswagen Golf GTI Clubsport – navyše všetky s modrým dymom od pneumatík a modrým podsvietením podvozka. Need For Speed Payback vychádza 10. novembra, okrem klasického tria PC, Xbox One a PS4 vývojári potvrdili aj podporu na Xbox One X a PS4 Pro, smolu však zatiaľ majú majitelia Switchu. O verzii na Nintendo hybridnú konzolu vývojári podľa slov výkonného producenta Ghost Games Marcusa Nilssona momentálne neuvažujú.

Need for Speed Payback dáva zbohom nutnosti byť online

Výhrad voči poslednej epizóde, rebootu Need for Speed (2015), bola kopa, ale pravdepodobne najviac krivdy sa z úst kritikov a fanúšikov znášalo na naozaj otravnú nutnosť byť neustále pripojený na internet, čo so sebou nieslo aj pridružené problémy so stabilitou a plynulosťou. Navyše sme kvôli tomu ani nemohli hru pauznúť! A hľa, zdá sa, že autori svojim zákazníkom načúvajú (aspoň občas): singleplayer bude možné prejsť kompletne offline a zapauzovanie hry je vraj samozrejmosťou.

Need for Speed Payback; Race

V Need for Speed Payback sa postavíte zločineckému kartelu

Nový Need for Speed Payback svojou atmosférou nadväzuje na sériu Underground. Odohráva sa vo fiktívnom svete Fortune Valley, špecificky v jeho kriminálnych kruhoch. Vy sa v úlohe troch veľmi odlišných hlavných protagonistov, Tylera, Mac a Jess, postavíte zločinnému kartelu menom The House. Vaša pomsta však rozhodne nebude ľahká, pretože House ovláda okrem miestnych zločincov tiež kasína a hlavne políciu. Môžeme sa tak tešiť na návrat zbesilých naháňačiek so strážcami zákona, hoci sa zdá, že pôjde o strážcov značne podplatených.

Need for Speed Payback; Night race

Počas tejto vznešenej úlohy sa s jednotlivými charaktermi zúčastníte hŕby misií, eventov a najrôznejších výziev – musíte si totiž vydobyť uznanie medzi lokálnou underground scénou, aby ste sa mohli zapísať do záverečných pretekov, ktorých konečným výsledkom bude zvrhnutie kartelu. Gameplay trailer zverejnený na E3 sa práve točí okolo jednej takejto misie, v ktorej sa trojica hlavných hrdinov pokúša „rýchlym a zbesilým“ štýlom plným efektných spomaľovačiek od kartelu ukradnúť superšport Koenigsegg Reger.

Tuning, otvorený svet a stávky na víťazstvo

Takto by sa dali zhrnúť hlavné gameplay ťaháky Need for Speed Payback. Možnosť vyladiť si svoju káru pomocou všetkých mysliteľných vylepšení je kľúčovým prvkom série Need for Speed a nikam nezmizne, naopak, bude hrať ešte výraznejšiu úlohu než kedykoľvek predtým. Tuning je však možno nedostatočný výraz – v otvorenom svete občas narazíte na opustené vozidlá, ktoré si budete môcť privlastniť a potom si z nich vytvoriť úplne unikátne vozidlo.

Autá sa celkovo radia do jednej z piatich kategórií: Race, Drift, Off-Road, Drag a Runner. Na zdokonaľovanie výkonu a ďalších parametrov vám budú slúžiť aj náhradné súčiastky, ktoré si zakúpite v špecializovaných shopoch, alebo lepšie a zábavnejšie, vyhráte v súťažiach.

Need for Speed Payback; Off-Road

Veľký otvorený svet nového Need for Speed Payback bude nielen oku lahodiacich a plný dych vyrážajúcich scenérií, čomu nemáme na základe skúseností s predchádzajúcimi dielmi problém uveriť, mal by však tiež prísť s fungujúcim mestským priestorom. Vydáme sa však aj mimo neho, pozrieme sa do okolitých hôr, púští a kaňonov – miera voľnosti bude vraj veľmi vysoká. Pripraviť sa máme aj na adrenalínové lúpeže, súboje v autách a stávky, ktoré vám pomôžu rozmnožiť vašu hernú menu.

Need for Speed Payback zatiaľ vyzerá nádejne, ale na konečné hodnotenie si počkajme do 10. novembra. 23 je totiž diabolsky vysoké číslo...a my si holt nie sme istí, či nepôjde len o ďalšie číslo do už príliš veľkého počtu. Vyžmýkať niečo nové z preflákanej série a žánru, ktorý má hold z podstaty veci obmedzený repertoár originality, to budú mať, obávame sa, páni a dámy z Ghost Games veľmi ťažké. Verme teda, že keď to nepôjde originálne, pôjde to aspoň zábavne! NFS Payback si zahráme na PC, PS4 a Xbox One.

Na vašom súkromí nám záleží

My, spoločnosť Alza.cz a.s., IČO 27082440, používame súbory cookies na zaistenie funkčnosti webu a s vaším súhlasom o. i. aj na personalizáciu obsahu našich webových stránok. Kliknutím na tlačidlo „Rozumiem“ súhlasíte s využívaním cookies a predaním údajov o správaní na webe na zobrazenie cielenej reklamy na sociálnych sieťach a reklamných sieťach na ďalších weboch.

Viac informácií
Rozumiem Podrobné nastavenia Odmietnuť všetko
P-DC1-WEB03