Autori zo štúdia Slightly Mad stoja napríklad za dvojicou dielov Shift a Shift 2 zo série Need for Speed, ktorú svojho času vytvárali pod hlavičkou Electronic Arts. Ten istý vydavateľ im potom ponúkol slušnú čiastku za to, že pre nich vytvoria aj Shift 3, ktorého vývoj ale v EA zo záhadných dôvodov stopli len dva týždne pred vydaním. O Slightly Mad Studios naraz nikto v EA nechcel ani počuť, a tak sa autori vydali vlastnou cestou, aby o niekoľko rokov vznikol ambiciózny prvý diel, ktorého nasledovník s názvom Project CARS 2 posúva reálny zážitok z olejových škvŕn a rozpáleného asfaltu na novú úroveň.
Ako sa podaril druhý diel, vám odhalí naša recenzia. Ak už máte Project CARS 2 prejdený od začiatku do konca a bolestne vám chýba nejaký nový obsah, možno vás poteší informácia o dvoch DLC balíčkoch, Fun Pack a Japanese Car Pack, ktoré sme pre vás v stručnej aktualizácii zhodnotili.
Už tak bohatý výber tratí a vozidiel rozširuje platené DLC Fun Pack (je súčasťou season passu), ktoré ponúka dve nové trate a osmičku nových vozidiel. K mojej smole sa rozšírenie zameriava predovšetkým na rallycross. Ten je síce kvalitnou súčasťou Project CARS 2, ale fanúšikovia tohto dielu by si iste priali obsahovo vyrovnanejší prídavok. Ak vám však šotolina mieštaná s občasným asfaltom spôsobuje príjemné vzrušenie, s chuťou do toho.
Menovite sa rozšírenia dočkala trať Circuit De Barcelona-Catalunya, ktorá dostala svoju rallycross verziu, a rovnako tak už prítomná Brands Hatch. Prvú spomínanú som si veľmi neobľúbil, a to pravdepodobne preto, že ma svojimi početnými šikanami dosť potrápila. Brands Hatch však patrí medzi mojich favoritov naprieč všetkými pretekárskymi hrami a jej verzia Rallycross Historic je veľmi krátkou, ale napriek tomu príjemnou prechádzkou, kde sa štrk v zákrutách mení na pevný asfalt a naopak, takže nikdy nemáte stabilitu na trati pevne vo svojich rukách.
Ponuka vozidiel logicky zodpovedá novo pridaným tratiam, takže sa môžete tešiť na Audi S1 EKS RX quattro Mattiasa Ekstörma alebo Citroën DS3 Pettera Solberga vo verzii RX Supercar. Že ide v oboch prípadoch o beštie, ktoré trhajú asfalt a drobný štrk štiepia na jednotlivé atómy, asi nie je potrebné zdôrazňovať. Na obe spomínané trate sa tieto vozidlá parádne hodia a práve prechody medzi spevnenou a nespevnenou vozovkou tieto neskrotné stroje mení vo fantastický zážitok. Len si druhý deň ráno pri ceste do práce so svojou Octaviu nesmiete pomýliť firemné parkovisko s rallycrossovou dráhou.
Z ďalších vozidiel sa potom môžete tešiť na driftovacie monštrá Ford Mustang RTR Spec-5D a Mustang '66 RTR. Zvyšnú trojku tvoria nové prírastky do legiend skupiny B. Patrí tam Ford RS200 Evolution, Renault R5 Maxi Turbo a Audi Sport Quattro S1. V ponuke je potom tiež ešte menšie DLC Japanese Car Pack, ktorý bol súčasťou predobjednávkových bonusov a už nespadá do season passu. Toto rozšírenie ponúka japonské motoristické ikony tak z minulosti, tak aj súčasnosti. Obsahuje legendy ako je R32 Skyline GT-R, Hondu Civic Type R alebo 280ZX GTX.
Výsledná kvalita Project CARS 2 DLCéčiek veľmi závisí na tom, ako veľmi vám imponuje ich dosť úzko vymedzený obsah. Po Fun Packu by mali skočiť všetci fanúšikovia Rallycrossu, Japanese Car pack zase poteší každého vyznávača japonských automobiliek. Cena nie je prešvihnutá a záleží tak na vkuse každého hráča.
Nasleduje pôvodný článok, recenzia Project CARS 2...
Rovnako ako v jednotke, je stredobodom komplexný kariérny režim, ktorý je oproti iným titulom zvláštne benevolentný v tom, že už od prvého spustenia Project CARS 2 máte odomknutú takmer kompletnú ponuku ako šampionátov, tak aj vozidiel. Výnimkou je len dvojica vrcholných turnajov, ktoré si musíte odomknúť a medzi ktoré patrí napríklad novolicencovaná americká séria IndyCar, bohužiaľ však bez licencie FIA RX. Tú si tentoraz pre seba zarezervoval konkurenčný DiRT 4.
Takmer úplná sloboda vo výbere šampionátov je v rámci žánru zaujímavú zmenou v prípade, ak prichádzate k sérii Project CARS prvýkrát. V Project CARS 2 môžete začať klasicky od nuly a vypracovať sa od ľahučkých motokár, alebo sa posunúť o stupienok vyššie a odštartovať hviezdnu kariéru napríklad v šampionáte s Renaultom Clio. Nič vám ale nebráni nasadnúť napríklad hneď do Porsche 911 GT1 a trhať asfalt ako skúsený pretekár. Odvrátenou stranou mince môže byť to, že plnením šampionátov si neodomykáte okrem bonusových pretekov už takmer nič nové. Časom tak môže dôjsť ku strate motivácie pokračovať v kariére. Ústretovým krokom je možnosť krátkych turnajov, ak sa nechcete príliš dlho špecializovať na jeden typ pretekov alebo vozidiel.
Kým kariéra obsahuje skôr drobné vylepšenia, značnou novinkou je na prvý pohľad prítomnosť vylepšeného systému počasia, ktorý nesie názov Live Track 3.0. Jeho predchodcu ponúkol už prvý diel, ale v Project CARS 2 ide tento systém snáď až za hranice tej najbujnejšej fantázie všetkých milovníkov spálených pneumatík. Nielen že je možné si pre ľubovoľnú trať zvoliť jeden zo sedemnástich druhov počasia, vrátane všetkého od spaľujúceho slnka až po mrholenie alebo búrky, ktorá by prevrátila aj nákladiak, no dokonca si môžete vyberať aj medzi štvoricou ročných období a čerešničkou na pomyselnej torte je voľba dennej doby.
Podobné vizuálne lahôdky ponúkajú pretekárske hry už nejaký ten piatok, avšak podobne ako v prípade dych berúceho dažďa vo výrazne arkádovejšom DriveClube, majú tentoraz tieto podmienky vplyv predovšetkým na správanie sa vozidla a vizuálne vnemy sú druhoradé. Počas horúceho letného dňa je tak napríklad ľahšie udržať pneumatiky zahriate, pretože horúce slniečko ohrieva povrch vozovky. Naopak, drobné mrholenie v kombinácii s hmlou alebo snáď aj snežením nielenže zníži viditeľnosť, ale vlhkosť vzduchu bude mať citeľný vplyv na brzdy a priľnavosť pneumatík. Ak dážď ešte zosilnie, vytvoria sa na vozovke koľaje a v určitých miestach aj kaluže, vďaka čomu sa predovšetkým v klopených zákrutách rýchlo zmení optimálna stopa, pretože spodné časti zákrut môžu pripomínať skôr umývačku áut. Nie je navyše nezvyčajné začať pretekať s omamným slniečkom za chrbtom a do cieľa dôjsť v zabahnenom a premočenom vozidle, ktoré sa vďaka vyjazdeným koľajam niekoľkokrát pozdravilo sa zvodidlami.
Názov hry jasne ilustruje jej minulosť. Prvý diel bol naozaj skôr projektom nadšencov, ktorí opustili vody AAA titulov a ujali sa podpory pretekárskych srdciarov a crowdfundingov vytvoriť Svätý grál pretekárskych simulátorov. Nechcem tvrdiť, že sa im to úplne podarilo, našliapnuté k tomu ale majú ako málokto. Aj z toho dôvodu, že prvý diel bol skôr takou skúškou, nájdete v dvojke veľkú časť pôvodného obsahu. Project CARS 2 tak obsahuje všetkých 32 pôvodných tratí, ku ktorým si môžete pridať ďalších 17 nových. Tie však ponúkajú rôzne modifikácie, takže celkovo sa dostaneme až na 146 verzií jednotlivých tratí.
Podobná situácia je taktiež v prípade zoznamu vozidiel. Zostali všetky autá z minulého dielu a k nim pribudlo ďalších 64 kúskov, takže je možné vyberať celkom zo 189 áut. Z novopridaných značiek je potrebné spomenúť napríklad Ferrari, ktoré sa blysne hneď desiatimi vozidlami. Project CARS 2 však rozširuje svoj repertoár aj mimo trate či vozidla. Hoci nie všetci vyznávači motošportu budú súhlasiť, na poli pretekárskych hier je v poslednej dobe obľúbeným spoločníkom cestných pretekov rallycross. Ten v tomto prípade poskytuje prekvapivo dobre fungujúcu zábavu, ktorá je zo svojej povahy ďaleko viac voľnomyšlienkárska než klasické okruhové pretekanie.
Fyzikálny model si napodiv dobre rozumie so všetkým mokrým a mazľavým, rovnako tak so suchým aj sypkým. Hra vám v tomto režime odpustí prekvapivo viac, než by ste čakali, no napriek tomu samotná fyzika je na ešte lepšej úrovni, ako napríklad v prípade konkurenčného DiRT. Skvelá je aj paleta tratí, ktorých počet nie je nijako závratný, to však bohato kompenzuje ich variabilita. Ľadová Sampala v Kanade, vyprahnutý Fantasy Wildcrest v Juhoafrickej republike alebo príjemne blatistá Dirtfish.
Druhý diel Project CARS je hra v prvom rade pre hardcore milovníkov spaľovacích motorov, ktorí mnohokrát strávia viac času pod kapotou, ako za volantom. Je veľmi príjemné, že titul nezabúda ani na druhú časť publika. Hoci úplne nerozumiete tomu, aký vplyv bude mať podhustenie pneumatík či zníženie podvozka, aj tak vám hra poskytne pocit pretekárskeho profesionála. Veľmi zaujímavým prvkom oproti konkurencii je váš virtuálny mechanik. Je totiž ideálnym spoločníkom v prípade, že vaše vedomosti končia v momente, keď dôjde reč na niečo iné, ako je dolievanie tekutiny do ostrekovača.
V takom prípade stačí oznámiť mechanikovi, čo sa vám na aute nezdá. Brzdíte včas, ale aj tak nestíhate dobrzdit zákrutu, alebo vás trápi nedotáčavosť? Nie je problém. Project CARS 2 vám sam ponúkne, čo a kde upraviť, aby sa daný problém vyriešil. Pokiaľ nepatríte k úplným fanatikom, týmito problémami sa v skutočnosti ani zaoberať nemusíte, aspoň čo sa nižšia obtiažnosti týka. Pokiaľ si inteligenciu protivníkov nastavíte nad 80 %, samotná umelá inteligencia už sama začne vykonávať úpravy pred každými pretekami v závislosti od toho, na akú trať sa chystáte.
Project CARS 2 si určite užijete aj v prípade, že nie ste úplným bláznom do všetkého, čo smrdí olejom a má spotrebu väčšiu ako ťahač kamióna. Ak hľadáte predovšetkým realistický zážitok a zároveň výzvu, ktorá neposkytuje niečo tak povrchné, ako je vrátenie času o pár sekúnd späť, ste tu správne. Napriek tomu by bola chyba aspoň nenakuknúť pod kapotu druhého dielu, ktorý sa síce na prvý pohľad tvári „len“ ako realistická pretekárska hra, v skutočnosti sa však jedná o netradičným spôsobom prepracovaný simulátor, ktorého zameranie na každučký aspekt motošportu vzruší každého milovníka spálených gúm a do červena rozpálených brzdových doštičiek.
Spomenúť všetky technológie a systémy by si žiadalo samostatný článok, takže len telegraficky. Project CARS 2 disponuje napriklad prepracovaným systémom deformácie pneumatík, vrátane zanechávania ich opotrebovaných čiastočiek v asfalte. Ďalej napríklad špeciálny systém ovplyvňujúci kontakt medzi materiálmi brzdových diskov a doštičiek. Druhý diel sa vyznačuje tiež reálnejšou prezentáciou váhy každého vozidla, za čo môže systém vyvolávajúci zmeny v prenášaní hmotnosti. Že si hra osvojila aj puntičkársku technológiu pracujúcu s aerodynamikou alebo detailným systémom deformácie, snáď už ani nemá cenu spomínať.
Vizuálne aj technické spracovanie pôsobí trochu dvojsečne. Pokiaľ si vyberiete pohľad z auta, všetko sa zdá byť v poriadku. Autori si dali prácu predovšetkým s textúrami najrôznejších materiálov, ktoré nájdete v interiéri pretekárskych vozidiel a prekvapí vás aj realistickosť šmúh na čelnom skle či klopanie predných stieračov, keď práve zazriete pokojné vody štrku. Project CARS 2 však ponúka ako už spomínaný pohľad zvnútra auta, tak aj priamo z očí samotného vodiča. Ak sa pýtate, aký je v tom dočerta rozdiel, druhý spomínaný pridáva ešte medzi oči vodiča a čelné sklo vozidla pretekársku helmu, ktorú má pretekár nasadenú na hlave a ktorá zásadným spôsobom mení zážitok z jazdy.
Nielenže sa vám periodicky zatmieva výhľad v závislosti na dychu pretekára, ale nakláňanie vodičovho pohľadu smerom k blížiacim sa odbočkám pôsobí až omamne realisticky. Je pravdou, že obtiažnosť mierne vzrastie, najmä keď na chvíľu vďaka zahmlenému výhľadu nespoznáte, či máte zaradenú trojku alebo štvorku, ale opojný pocit z realistického zážitku za to rozhodne stojí. Naopak v prípade, keď zvolíte pohľad spoza auta, si všimnete ako veľmi sú detailné modely vozidiel a rovnako aj veľmi škaredé textúry okolia. Kým držíte zrak na autách a vozovke, vyzerá Project CARS 2 naozaj dobre, okolie trate by však potrebovalo poriadny upgrade.
Výslednému pocitu nepomáha ani krátka vykresľovacia vzdialenosť, ktorú si všimnete paradoxne až pri pohľade do spätného zrkadla, kde stromy a budovy v okolí trate miznú ako v animovanom filme. Auto navyše v nižších rýchlostiach občas predvádza znepokojujúco sekaný pohyb, ktorý pocit z kompletnej realistickosti okamžite ničí. Podobne dvojsečne pôsobí aj umelá inteligencia, ktorá je vo väčšine prípadov veľmi obstojná a podáva predovšetkým realistické výkony napríklad vo forme náhlych strhnutí volantu, pri snahe vyhnúť sa zrážke s okolitými vozidlami, avšak v užších koridoroch dáva jasne najavo svoje limity.
Ak vám opotrebovaný motorový olej vonia viac, ako čerstvo pokosená jarná lúka, a ideálne rande je pre vás v šikane pretekárskeho okruhu, Project CARS 2 je hrou priamo pre vás. Titul si navyše užijú aj o niečo menej nároční fanúšikovia vďaka nastaviteľným asistentom a tiež obtiažnosti oponentov. Xbox One verzia bohužiaľ trpí občasnými zásekmi, predovšetkým ale zamrzia medzery vo vizuálnom aj technickom spracovaní. Výsledné hodnotenie navyše znižuje fakt, že si autori pomohli veľkým množstvom obsahu z prvého dielu, takže ak ste v ňom strávili nemálo času, celkom iste zažijete niekoľkokrát nepríjemné Déjàvu. Hra vychádza na platformách PC, PS4 a Xbox One a dátum vydania je 22. 9. 2017. Táto recenzia bola napísaná pre Xbox One verziu.
Minimálne HW požiadavky | Odporúčané HW požiadavky | |
---|---|---|
Operačný systém | Windows 10 | Windows 10 |
Procesor | Intel Core i5-3450 alebo AMD FX-8350 | Intel i7-6700k |
Grafická karta | nVidia GeForce GTX 680 | nVidia GeForce GTX 1080 alebo Radeon RX480 |
DirectX | DirectX 11.0 | DirectX 11.0 |
Operačná pamäť | 8 GB RAM | 16 GB RAM |
HDD | 50 GB | 50 GB |
Klady
Zápory