• Autor: Jakub Němec
Seriál pretekov MotoGP si podobne ako ostatné športy a davové akcie „užíva“ nútenú dovolenku, takže fanúšikovia cestných motocyklov nemôžu sledovať profesionálnych jazdcov, ako krúžia jeden okruh za druhým po tratiach celého sveta. Ich abstinenčné príznaky by mohlo zmierniť virtuálne pretekanie v rámci titulu MotoGP 20 od talianskeho štúdia Milestone, na ktorý sme sa zamerali v našej recenzii.
Vo svete, v ktorom sa počíta objem v kubických centimetroch, sa v súčasnosti netrpezlivo očakávajú svetlejšie zajtrajšky, pretože štart tohtoročnej sezóny MotoGP sa zatiaľ posúva a rad pretekov sa ruší. O fakte, že sa na trate pretekári len tak nepozrú, svedčí aj účasť niektorých profíkov v online zápoleniach, kde sa preháňajú po virtuálnom asfalte a dokazujú tak, že svoje vodičské umenie nezabudli ani v domácich podmienkach na gauči pred obrazovkou. Rovnakú príležitosť máte tiež vy, pretože na pulty obchodov sa rúti ďalší diel série štúdia Milestone s názvom MotoGP 20.
Talianski vývojári sa špecializujú na tituly, v ktorých hrajú motorky hlavnú úlohu, a preto už poznajú základné úskalia týchto burácajúcich strojov. Pokiaľ nepatríte do tábora fanatických obdivovateľov jednostopových vozidiel, avšak máte radi pretekárske hry, musíme na začiatok recenzie predložiť niekoľko úskalí, ktoré vás čakajú. Motorky majú len dve kolesá, čo má diametrálne odlišné fyzikálne vplyvy na priebeh jazdy – zabudnite na mechaniku ručnej brzdy (teda ak nechcete plachtiť ako kaskadér série Trials), šmykovať na asfalte sa neodporúča (jedine s poriadnymi vypchávkami v sedacích partiách) a motorky samozrejme tiež nemajú takú stabilitu ako autá (pokiaľ svoj stroj netlačíte pešo).
Vyššie uvedené dôvody jasne naznačujú, prečo sa motorky málokedy objavujú v pretekárskych arkádach. Keď totiž nechcete len tupo stláčať smerové šípky, musíte zvládnuť ich ovládanie spočívajúce v precíznosti pri práci s pridávaním plynu a v dokonalom zvládnutí náklonov do zákrut, pretože inak okamžite vyletíte z trate a šúchate zadkom v štrku okolo asfaltu. Ak sa teda vyžívate v adrenalínových arkádach s autami, potom sa MotoGP 20 radšej oblúkom vyhnite, pretože tu pre bláznivú jazdu nie je miesto. Do popredia titulu so slávnou licenciou v názve sa totiž derie dôraz na realistickosť, aj keď sa to tvorcom nedarí úplne na sto percent.
Základná premisa zostáva podobná ako v hre MotoGP 19. Vďaka plnej licencii môžete zasadnúť na stroje všetkých značiek a tímov vyskytujúcich sa v MotoGP, Moto 2 a Moto 3, aby ste na nich prefrčali všetky kúty sveta, konkrétnejšie okruhy všetkých svetadielov okrem Antarktídy. Okrem najslávnejších okruhov sa tento rok v MotoGP objavuje tiež nový okruh KymiRing pri fínskej Kausale, ktorý však menej skúseným pretekárom veľa radosti neprinesie. Na rozdiel od rokmi preverených tratí, ktoré tvorcovia hry MotoGP 20 poznajú takmer centimeter po centimetri, by sa po fínskom asfalte mali ešte niekoľkokrát poriadne prejsť, pretože nadefinovaná „dokonalá“ stopa vás niekoľkokrát dosť prekvapí.
V prípade, že sa chcete trať naučiť prechádzať bez chyby a zapnete si funkciu automatického pribrzďovania, zažijete veľké veci. Pri výjazdoch zo zákrut vám umelá inteligencia nepochopiteľne znemožní nasadiť maximálnu možnú rýchlosť, to isté si užijete aj v jednej zo šikán a vrcholom skvelej jazdy je obmedzenie rýchlosti v rovinke, na ktorej samozrejme chcete dobehnúť stratu na súpera. Neviem, kto profiloval nápovedu pre túto novú trať, ale asi by mal prestať čuchať benzínové výpary a vrátiť sa späť do reality. Skúsenejším pretekárom jazdiacim bez nápovedy toto vadiť nemusí a môžu si užiť ďalšiu trať, ktorá prináša novú sadu záludností, ktoré preveria vaše ovládanie dvojkolesových strojov.
Koniec koncov príležitostí budete mať viac než dosť. Okrem klasických módov, v ktorých sa môžete zúčastniť časovky, jednej Grand Prix či historických pretekov, sa MotoGP 20 chváli predovšetkým poupravenou kariérou, v ktorej dostanete ešte o niečo väčšiu voľnosť ako v predchádzajúcich dieloch. Zabudlo sa na minuloročný Rookie Cup a namiesto neho môžete podpisovať zmluvy, zakladať vlastné tímy a putovať od najnižšej triedy nahor medzi najväčšie hviezdy motošportu. V priebehu sezóny tiež najímate svojho agenta hľadajúceho lepšie ponuky a tiež dvojicu hlavných konštruktérov, ktorí sa postarajú o technický vývoj vášho motocykla. Avšak o manažérskej nadstavbe si nerobte žiadne ilúzie, je tu skôr na ozdobu a kvality série F1 zatiaľ nedosahuje.
Základom MotoGP 20 by však mal byť samotný jazdný model a pocit zo zápolenia so súpermi. Tvorcovia sľubovali vylepšenú umelú inteligenciu, ktorá naštuduje váš spôsob jazdy a podľa neho sa k vám bude správať na trati. Nuž, vylepšenia, ako sa to vezme. Zdalo sa mi, že neurálna sieť v niektorých momentoch exceluje a inokedy je dutá ako prázdna nádrž, takže na nej ešte tiež bude treba popracovať. Realistickejšie správanie v skrumáži, kedy sa musíte položiť do zákruty koleso na koleso so súpermi, rozhodne oceňujem, ale podivné pohupovanie sa v rovinatých pasážach a podivné dobrzďovanie do zákrut zase úroveň naprogramovaného IQ o dosť znižuje.
V mene extrémneho realizmu (takto naozaj tvorcovia nazvali súčasný stav v propagačných materiáloch) sa budete tiež starať o spotrebu benzínu a opotrebovanie pneumatík. V pit stope sa môžete pliesť pod ruky mechanikom a upravovať jazdné vlastnosti svojho stroja, aby ste docielili lepšie správanie motorky v zákrutách, rovinkách a ďalších situáciách na trati. Všetko vyzerá papierovo veľmi dobre, než sa teda naozaj dostanete na asfalt. Doteraz si nedokážem rozumne vysvetliť správanie svojho stroja počas tréningových kôl, kvalifikácie a samotných pretekov v rámci jednej veľkej ceny.
Tréningy slúžia ako priestor na získavanie dát pre vývojové oddelenie, ale tiež by vám mali umožniť spoznať trať v rôznych podmienkach a rozmaroch počasia. Takže som sa poctivo učil zvoľna pridávať plyn (obyčajné drvenie plynovej páčky vám bude na nič, ale napríklad hodiny pri Gran Turismo Sport iba s ovládačom sú vhodnou prípravou), netlačiť na pílu a hľadať najlepšiu kombináciu pneumatík, skrátka sa pripraviť na ostrý štart. To všetko prestane platiť vo chvíli, keď sa pripravíte pred semafory, ktoré vás vypustia na trať.
Netuším, čo som robil zle, ale napríklad v talianskom Mugelle som na prvých sto metroch vyplytval benzín určený pre dve kolá, čo sa mi počas cvičných kôl nikdy nestalo. Skrátka sa mi zdalo, ako keby sa nejaký pomstychtivý mechanik rozhodol urobiť z mojej nádrže skrutkovačom cedidlo, a preteky som nedokončil. Tak som ich skúsil opatrnejšie znova a dostal som sa do ich polovice, a tak som realizmus vypol, aby som preteky vôbec dokončil. Že je niečo zle, mi potvrdzujú aj novinárske achievementy (MotoGP 20 sme dostali na recenziu s dostatočným predstihom), ktoré sú v prípade talianskej, ale aj fínskej trati v rade jednotiek.
O nedorobenosti produktu tesne pred vydaním svedčí tiež patch, ktorý vyššie menované vlastnosti, teda opotrebovanie pneumatík a spaľovanie paliva, upravoval. Na moje prekvapenie však skôr k horšiemu. Snáď sa budú talianski vývojári ďalej venovať úprave jazdných vlastností motoriek a budú pritom počúvať komunitu, pretože inak si najväčšiu devízu, teda realizmus, budete musieť na ušetrenie vlastných nervov vypnúť. A v tej chvíli sa vlastne dostanete na úroveň minulého dielu, čo nie je dobré vysvedčenie pre MotoGP 20. A je to škoda, pretože keby mechaniky opotrebovania zodpovedali tréningu aj pretekom, išlo by o podarený prvok, ktorý by posunul zážitok z pobytu na okruhu o úroveň vyššie.
Mnoho princípov zostalo rovnakých ako v predchádzajúcom diele, ale na ne sa sťažovať nemôžem, pretože šliapu relatívne slušne – percentuálne upravovanie obťažnosti vám umožní po kúskoch zvyšovať nároky na vašu jazdu, počasie ovplyvňuje váš štýl jazdy (v daždi sa budete k plynu a brzdám správať s najvyššou opatrnosťou), rôzni asistenti vám pomôžu v začiatkoch a ich vypínanie z vás urobí lepších pretekárov. Skrátka hlavná náplň MotoGP 20 funguje celkom slušne a vzhľadom na absenciu konkurencie nezoženiete lepší simulátor okruhového súperenia na jednostopových mašinách.
Bohužiaľ sa nijako závratne neposunulo audiovizuálne spracovanie. Čo sa týka pretekania, je načo sa pozerať – pribúdajúce šmuhy pneumatík porušujúce uhladenosť povrchu trate, odlesky slnečných lúčov alebo efekty dažďa sú veľmi podarené, podobne ako spracovanie fotomódu určeného na vyhotovovanie snímok pre vašu súkromnú dvoranu slávy. Lenže to všetko sme videli už vlani a tvorcovia z Milestone sa opäť vykašľali na okolie trate, divákov (stále unisono mávajú vlajkami ako vo FIFA 2000) alebo spracovanie rádoby televízneho prenosu. Keď desiatykrát počujete komentátora hovoriť, že dnešné víťazstvo je čerešničkou na torte celého pretekárskeho víkendu, zatúžite po melódiách industrial techna, aby vám stále omieľané hlášky vyhnalo z ušných bubienkov.
Výraznejší vývoj vidím iba v grafickom editore, ktorý sa posunul o kúsok ďalej a umožní vám vytvárať kreácie, ktorými sa môžete pred ostatnými chváliť v multiplayerových zápoleniach. Tie som však vyskúšať nemohol, pretože počas celého priebehu recenzovania som nebol schopný zohnať bandu pretekárov, ktorí by so mnou zmerali sily. Snáď sa online priestor viac zaplní pri vypustení plnej verzie hry. Tvorcovia sľubujú dedikované servery, rýchlejšie vyhľadávanie otvorených pretekov a nižšiu odozvu počas pretekania. Uvidíme, koľko toho bude pravdou.
MotoGP 20 malo nakročené k miernej evolúcii v rámci žánru, tvorcovia z Milestone sľubovali hory doly a neznelo to vôbec zle. Priznávam, že keď jednotlivé novinky fungovali (spotreba, odieranie pneumatík, múdra AI), tak som sa do pretekov ponoril až po uši a klopil motorku do zákrut s plným zápalom. Ale na každý dobrý nápad sa prilepila zbytočná chyba, ktorá vás od zlosti donúti odložiť ovládač, popr. nové mechaniky úplne vypnúť. Snáď všetko poupravia dodatočné patche, ktoré budú reagovať na pripomienky komunity, čo však v rámci dnešnej recenzie nemôžem brať do úvahy.
V rámci hodnotenia by som vďaka inováciám v MotoGP 20 dal vyššiu číslovku ako vlani, ale bugy, nedorobky, nezáživná správa tímu v kariére a nulová snaha oživiť televízny prenos či okolie trate zráža výsledok na úroveň vlaňajšieho dielu. Ak ste MotoGP 19 nekupovali a v krvnom riečisku vám koluje vysokooktánový benzín, mohol by pre vás byť zábavným titulom (aktuálne nemá porovnateľnú konkurenciu). Vlastníci minulej sezóny si musia veľmi premyslieť, či im zatiaľ problematické inovácie stoja za investíciu, resp. či tak veľmi túžia vyskúšať asfalt novej fínskej trate. Zatiaľ je MotoGP 20 vychádzajúci 23. apríla 2020 na PC, PS4, Xbox One a Switch vzhľadom na nevyužitý potenciál miernym sklamaním.
Táto recenzia bola napísaná pre PS4 Pro verziu.
• Zdroje: Vlastné
Titul MotoGP 20 mohol byť posunom v rámci pretekárskej motocyklovej série, ktorý by mohol prilákať rad fanúšikov. Súčasný stav však potrebuje niekoľko podstatných opráv, aby všetko fungovalo podľa predstáv tvorcov zo štúdia Milestone. Zaujimavé mechaniky totiž ubíjajú zbytočné chyby a nedostatky.
Klady
Zápory
Jakub Němec
Hranie počítačových a doskových hier patrí k môjmu životnému štýlu už viac ako dvadsať rokov, pretože ma baví preskúmavať nápadité príbehy a svety, ktoré môžem sám ovplyvniť, prípadne sa rád zabavím v športových a pretekárskych tituloch. O svojich dojmoch z návštev týchto fantazijných miest neobmedzených možností píšem s rôzne dlhými prestávkami cez trinásť rokov, z toho posledné tri roky pre Alza Magazín.
Minimálne HW požiadavky | Odporúčané HW požiadavky | |
---|---|---|
Operačný systém | Windows 8.1 64-Bit a novší | Windows 8.1 64-Bit a novší |
Procesor | Intel Core i5-2500, AMD FX-8100 | Intel Core i7-4820K 3.7 GHz/AMD Ryzen 7 1700x |
Grafická karta | NVIDIA GeForce GTX 1050 2GB/AMD Radeon HD 7950 2GB | NVIDIA GeForce GTX 1070 8GB/AMD Radeon RX 580 8GB |
DirectX | Verzia 11 | Verzia 11 |
Operačná pamäť | 8 GB RAM | 16 GB RAM |
Pevný disk | 22 GB voľného miesta | 22 GB voľného miesta |
• Zdroj: store.steampowered.com (23. 4. 2020)
Chcete si uľahčiť výber? Nižšie pre vás máme tipy na vhodné herné počítače podľa náročnosti.