Obnoviť stránku

MotoGP 20 (RECENZIA) – Asfalt celého sveta spoza riadidiel

• Autor: Jakub Němec

Seriál pretekov MotoGP si podobne ako ostatné športy a davové akcie „užíva“ nútenú dovolenku, takže fanúšikovia cestných motocyklov nemôžu sledovať profesionálnych jazdcov, ako krúžia jeden okruh za druhým po tratiach celého sveta. Ich abstinenčné príznaky by mohlo zmierniť virtuálne pretekanie v rámci titulu MotoGP 20 od talianskeho štúdia Milestone, na ktorý sme sa zamerali v našej recenzii.

MotoGP 20; screenshot: thumbnail

Obsah recenzie MotoGP 20 (PS4 Pro)

  1. MotoGP 20 vsádza na realistickosť
  2. Cestovanie po tratiach celého sveta z gauča
  3. Hor sa na trať!
  4. Realizmus s vôňou chaosu
  5. Grafický (ne)posun?
  6. Inovácia zasypaná zbytočnými chybami
  7. Recenzia MotoGP 20: záverečné hodnotenie
  8. HW nároky pre MotoGP 20 PC

MotoGP 20 vsádza na realistickosť

Vo svete, v ktorom sa počíta objem v kubických centimetroch, sa v súčasnosti netrpezlivo očakávajú svetlejšie zajtrajšky, pretože štart tohtoročnej sezóny MotoGP sa zatiaľ posúva a rad pretekov sa ruší. O fakte, že sa na trate pretekári len tak nepozrú, svedčí aj účasť niektorých profíkov v online zápoleniach, kde sa preháňajú po virtuálnom asfalte a dokazujú tak, že svoje vodičské umenie nezabudli ani v domácich podmienkach na gauči pred obrazovkou. Rovnakú príležitosť máte tiež vy, pretože na pulty obchodov sa rúti ďalší diel série štúdia Milestone s názvom MotoGP 20.

MotoGP 20; screenshot: logo hry
Tohtoročné poňatie MotoGP 20 hýri pestrými farbičkami ešte o niečo viac ako minulý rok.

Talianski vývojári sa špecializujú na tituly, v ktorých hrajú motorky hlavnú úlohu, a preto už poznajú základné úskalia týchto burácajúcich strojov. Pokiaľ nepatríte do tábora fanatických obdivovateľov jednostopových vozidiel, avšak máte radi pretekárske hry, musíme na začiatok recenzie predložiť niekoľko úskalí, ktoré vás čakajú. Motorky majú len dve kolesá, čo má diametrálne odlišné fyzikálne vplyvy na priebeh jazdy – zabudnite na mechaniku ručnej brzdy (teda ak nechcete plachtiť ako kaskadér série Trials), šmykovať na asfalte sa neodporúča (jedine s poriadnymi vypchávkami v sedacích partiách) a motorky samozrejme tiež nemajú takú stabilitu ako autá (pokiaľ svoj stroj netlačíte pešo).

Vyššie uvedené dôvody jasne naznačujú, prečo sa motorky málokedy objavujú v pretekárskych arkádach. Keď totiž nechcete len tupo stláčať smerové šípky, musíte zvládnuť ich ovládanie spočívajúce v precíznosti pri práci s pridávaním plynu a v dokonalom zvládnutí náklonov do zákrut, pretože inak okamžite vyletíte z trate a šúchate zadkom v štrku okolo asfaltu. Ak sa teda vyžívate v adrenalínových arkádach s autami, potom sa MotoGP 20 radšej oblúkom vyhnite, pretože tu pre bláznivú jazdu nie je miesto. Do popredia titulu so slávnou licenciou v názve sa totiž derie dôraz na realistickosť, aj keď sa to tvorcom nedarí úplne na sto percent.

MotoGP 20 – Gameplay | Alza Gaming

Na novej trati KymiRing z fínskej Grand Prix dochádza k radu zaujímavých situácií, ale najviac upúta podivne naprogramovaný sprievodca dokonalým prejazdom, ktorý vás núti brzdiť v nezmyselných pasážach. Sami sa tak musíte naučiť, kde je potrebné túto nápovedu ignorovať.

Cestovanie po tratiach celého sveta z gauča

Základná premisa zostáva podobná ako v hre MotoGP 19. Vďaka plnej licencii môžete zasadnúť na stroje všetkých značiek a tímov vyskytujúcich sa v MotoGP, Moto 2 a Moto 3, aby ste na nich prefrčali všetky kúty sveta, konkrétnejšie okruhy všetkých svetadielov okrem Antarktídy. Okrem najslávnejších okruhov sa tento rok v MotoGP objavuje tiež nový okruh KymiRing pri fínskej Kausale, ktorý však menej skúseným pretekárom veľa radosti neprinesie. Na rozdiel od rokmi preverených tratí, ktoré tvorcovia hry MotoGP 20 poznajú takmer centimeter po centimetri, by sa po fínskom asfalte mali ešte niekoľkokrát poriadne prejsť, pretože nadefinovaná „dokonalá“ stopa vás niekoľkokrát dosť prekvapí.

V prípade, že sa chcete trať naučiť prechádzať bez chyby a zapnete si funkciu automatického pribrzďovania, zažijete veľké veci. Pri výjazdoch zo zákrut vám umelá inteligencia nepochopiteľne znemožní nasadiť maximálnu možnú rýchlosť, to isté si užijete aj v jednej zo šikán a vrcholom skvelej jazdy je obmedzenie rýchlosti v rovinke, na ktorej samozrejme chcete dobehnúť stratu na súpera. Neviem, kto profiloval nápovedu pre túto novú trať, ale asi by mal prestať čuchať benzínové výpary a vrátiť sa späť do reality. Skúsenejším pretekárom jazdiacim bez nápovedy toto vadiť nemusí a môžu si užiť ďalšiu trať, ktorá prináša novú sadu záludností, ktoré preveria vaše ovládanie dvojkolesových strojov.

MotoGP 20; gameplay: úpravy MotoGP 20; gameplay: kariéra MotoGP 20; gameplay: vývoj
Očakávaná kariéra sa v MotoGP 20 zrazila na niekoľko tabuliek, ktoré je potrebné priebežne sledovať. Oveľa viac si svet okolo rýchlych strojov užijete s mechanikmi v boxoch, kde budete špekulovať nad vhodným nasadením pneumatík, ktoré vám môžu vyhrať preteky.

Koniec koncov príležitostí budete mať viac než dosť. Okrem klasických módov, v ktorých sa môžete zúčastniť časovky, jednej Grand Prix či historických pretekov, sa MotoGP 20 chváli predovšetkým poupravenou kariérou, v ktorej dostanete ešte o niečo väčšiu voľnosť ako v predchádzajúcich dieloch. Zabudlo sa na minuloročný Rookie Cup a namiesto neho môžete podpisovať zmluvy, zakladať vlastné tímy a putovať od najnižšej triedy nahor medzi najväčšie hviezdy motošportu. V priebehu sezóny tiež najímate svojho agenta hľadajúceho lepšie ponuky a tiež dvojicu hlavných konštruktérov, ktorí sa postarajú o technický vývoj vášho motocykla. Avšak o manažérskej nadstavbe si nerobte žiadne ilúzie, je tu skôr na ozdobu a kvality série F1 zatiaľ nedosahuje.

Hor sa na trať!

Základom MotoGP 20 by však mal byť samotný jazdný model a pocit zo zápolenia so súpermi. Tvorcovia sľubovali vylepšenú umelú inteligenciu, ktorá naštuduje váš spôsob jazdy a podľa neho sa k vám bude správať na trati. Nuž, vylepšenia, ako sa to vezme. Zdalo sa mi, že neurálna sieť v niektorých momentoch exceluje a inokedy je dutá ako prázdna nádrž, takže na nej ešte tiež bude treba popracovať. Realistickejšie správanie v skrumáži, kedy sa musíte položiť do zákruty koleso na koleso so súpermi, rozhodne oceňujem, ale podivné pohupovanie sa v rovinatých pasážach a podivné dobrzďovanie do zákrut zase úroveň naprogramovaného IQ o dosť znižuje.

MotoGP 20; gameplay: búračka MotoGP 20; gameplay: tým MotoGP 20; gameplay: stupne
Ak sa vám podarí vyhnúť všetkým kolíziám s občas nelogicky konajúcou AI, potom sa vďaka tímovej práci dopracujete až na stupne víťazov. Našťastie si môzem zapnúť pretáčanie času a všetky kolapsy umelej inteligencie „pretočiť“ a pokúsiť sa im vyhnúť.

V mene extrémneho realizmu (takto naozaj tvorcovia nazvali súčasný stav v propagačných materiáloch) sa budete tiež starať o spotrebu benzínu a opotrebovanie pneumatík. V pit stope sa môžete pliesť pod ruky mechanikom a upravovať jazdné vlastnosti svojho stroja, aby ste docielili lepšie správanie motorky v zákrutách, rovinkách a ďalších situáciách na trati. Všetko vyzerá papierovo veľmi dobre, než sa teda naozaj dostanete na asfalt. Doteraz si nedokážem rozumne vysvetliť správanie svojho stroja počas tréningových kôl, kvalifikácie a samotných pretekov v rámci jednej veľkej ceny.

Realizmus s vôňou chaosu

Tréningy slúžia ako priestor na získavanie dát pre vývojové oddelenie, ale tiež by vám mali umožniť spoznať trať v rôznych podmienkach a rozmaroch počasia. Takže som sa poctivo učil zvoľna pridávať plyn (obyčajné drvenie plynovej páčky vám bude na nič, ale napríklad hodiny pri Gran Turismo Sport iba s ovládačom sú vhodnou prípravou), netlačiť na pílu a hľadať najlepšiu kombináciu pneumatík, skrátka sa pripraviť na ostrý štart. To všetko prestane platiť vo chvíli, keď sa pripravíte pred semafory, ktoré vás vypustia na trať.

MotoGP 20; gameplay: zatáčka MotoGP 20; gameplay: prší MotoGP 20; gameplay: pole position
Vydarený a vylepšený fyzikálny model MotoGP 20 si vychutnáte v každej sekunde pretekov – pri správnom načasovaní štartu, pri súbojoch koleso na koleso alebo počas daždivého počasia.

Netuším, čo som robil zle, ale napríklad v talianskom Mugelle som na prvých sto metroch vyplytval benzín určený pre dve kolá, čo sa mi počas cvičných kôl nikdy nestalo. Skrátka sa mi zdalo, ako keby sa nejaký pomstychtivý mechanik rozhodol urobiť z mojej nádrže skrutkovačom cedidlo, a preteky som nedokončil. Tak som ich skúsil opatrnejšie znova a dostal som sa do ich polovice, a tak som realizmus vypol, aby som preteky vôbec dokončil. Že je niečo zle, mi potvrdzujú aj novinárske achievementy (MotoGP 20 sme dostali na recenziu s dostatočným predstihom), ktoré sú v prípade talianskej, ale aj fínskej trati v rade jednotiek.

O nedorobenosti produktu tesne pred vydaním svedčí tiež patch, ktorý vyššie menované vlastnosti, teda opotrebovanie pneumatík a spaľovanie paliva, upravoval. Na moje prekvapenie však skôr k horšiemu. Snáď sa budú talianski vývojári ďalej venovať úprave jazdných vlastností motoriek a budú pritom počúvať komunitu, pretože inak si najväčšiu devízu, teda realizmus, budete musieť na ušetrenie vlastných nervov vypnúť. A v tej chvíli sa vlastne dostanete na úroveň minulého dielu, čo nie je dobré vysvedčenie pre MotoGP 20. A je to škoda, pretože keby mechaniky opotrebovania zodpovedali tréningu aj pretekom, išlo by o podarený prvok, ktorý by posunul zážitok z pobytu na okruhu o úroveň vyššie.

MotoGP 20; gameplay: kola MotoGP 20; gameplay: únik MotoGP 20; gameplay: záda
Zábery priamo z trate na vás dýchnu adrenalínom a vôňou spáleného benzínu – parfumom, ktorý ocení každý fanúšik MotoGP.

Grafický (ne)posun?

Mnoho princípov zostalo rovnakých ako v predchádzajúcom diele, ale na ne sa sťažovať nemôžem, pretože šliapu relatívne slušne – percentuálne upravovanie obťažnosti vám umožní po kúskoch zvyšovať nároky na vašu jazdu, počasie ovplyvňuje váš štýl jazdy (v daždi sa budete k plynu a brzdám správať s najvyššou opatrnosťou), rôzni asistenti vám pomôžu v začiatkoch a ich vypínanie z vás urobí lepších pretekárov. Skrátka hlavná náplň MotoGP 20 funguje celkom slušne a vzhľadom na absenciu konkurencie nezoženiete lepší simulátor okruhového súperenia na jednostopových mašinách.

Bohužiaľ sa nijako závratne neposunulo audiovizuálne spracovanie. Čo sa týka pretekania, je načo sa pozerať – pribúdajúce šmuhy pneumatík porušujúce uhladenosť povrchu trate, odlesky slnečných lúčov alebo efekty dažďa sú veľmi podarené, podobne ako spracovanie fotomódu určeného na vyhotovovanie snímok pre vašu súkromnú dvoranu slávy. Lenže to všetko sme videli už vlani a tvorcovia z Milestone sa opäť vykašľali na okolie trate, divákov (stále unisono mávajú vlajkami ako vo FIFA 2000) alebo spracovanie rádoby televízneho prenosu. Keď desiatykrát počujete komentátora hovoriť, že dnešné víťazstvo je čerešničkou na torte celého pretekárskeho víkendu, zatúžite po melódiách industrial techna, aby vám stále omieľané hlášky vyhnalo z ušných bubienkov.

MotoGP 20; gameplay: zásek MotoGP 20; gameplay: tráva MotoGP 20; gameplay: zblízka
Občas zažijete v MotoGP 20 neuveriteľné situácie, či už sú spôsobené fyzikálnymi úletmi alebo grafickými nedorobkami okolia. Tie priamo kontrastujú s detailným prevedením kombinéz licencovaných pretekárov a ich strojov.

Výraznejší vývoj vidím iba v grafickom editore, ktorý sa posunul o kúsok ďalej a umožní vám vytvárať kreácie, ktorými sa môžete pred ostatnými chváliť v multiplayerových zápoleniach. Tie som však vyskúšať nemohol, pretože počas celého priebehu recenzovania som nebol schopný zohnať bandu pretekárov, ktorí by so mnou zmerali sily. Snáď sa online priestor viac zaplní pri vypustení plnej verzie hry. Tvorcovia sľubujú dedikované servery, rýchlejšie vyhľadávanie otvorených pretekov a nižšiu odozvu počas pretekania. Uvidíme, koľko toho bude pravdou.

Inovácia zasypaná zbytočnými chybami

MotoGP 20 malo nakročené k miernej evolúcii v rámci žánru, tvorcovia z Milestone sľubovali hory doly a neznelo to vôbec zle. Priznávam, že keď jednotlivé novinky fungovali (spotreba, odieranie pneumatík, múdra AI), tak som sa do pretekov ponoril až po uši a klopil motorku do zákrut s plným zápalom. Ale na každý dobrý nápad sa prilepila zbytočná chyba, ktorá vás od zlosti donúti odložiť ovládač, popr. nové mechaniky úplne vypnúť. Snáď všetko poupravia dodatočné patche, ktoré budú reagovať na pripomienky komunity, čo však v rámci dnešnej recenzie nemôžem brať do úvahy.

MotoGP 20; screenshot: déšť
Z grafického pohľadu je MotoGP 20 najvďačnejšie v daždi, kedy síce dažďové kvapky preklínate, ale zároveň sa na ne budete zasnene pozerať.

V rámci hodnotenia by som vďaka inováciám v MotoGP 20 dal vyššiu číslovku ako vlani, ale bugy, nedorobky, nezáživná správa tímu v kariére a nulová snaha oživiť televízny prenos či okolie trate zráža výsledok na úroveň vlaňajšieho dielu. Ak ste MotoGP 19 nekupovali a v krvnom riečisku vám koluje vysokooktánový benzín, mohol by pre vás byť zábavným titulom (aktuálne nemá porovnateľnú konkurenciu). Vlastníci minulej sezóny si musia veľmi premyslieť, či im zatiaľ problematické inovácie stoja za investíciu, resp. či tak veľmi túžia vyskúšať asfalt novej fínskej trate. Zatiaľ je MotoGP 20 vychádzajúci 23. apríla 2020 na PC, PS4, Xbox One a Switch vzhľadom na nevyužitý potenciál miernym sklamaním.

Táto recenzia bola napísaná pre PS4 Pro verziu.

• Zdroje: Vlastné

Recenzia MotoGP 20: záverečné hodnotenie

        Hodnotenie 72 % Alza Gaming
Verdikt:

Titul MotoGP 20 mohol byť posunom v rámci pretekárskej motocyklovej série, ktorý by mohol prilákať rad fanúšikov. Súčasný stav však potrebuje niekoľko podstatných opráv, aby všetko fungovalo podľa predstáv tvorcov zo štúdia Milestone. Zaujimavé mechaniky totiž ubíjajú zbytočné chyby a nedostatky.

MotoGP 20; recenzia

Klady

  • Inovácie posúvajúce zážitok k realizmu
  • Široké úpravy jazdného modelu a obťažnosti
  • Úprava stroja pomocou mechanikov v priebehu pretekárskeho víkendu
  • Vylepšený grafický editor

Zápory

  • Inovácie nefungujú vždy stopercentne
  • Nekonzistentný zážitok z tréningu a samotných pretekov
  • Skôr neatraktívna správa tímu
  • Audiovizuálne spracovanie mimo samotných pretekov
Jakub Němec

Jakub Němec

Hranie počítačových a doskových hier patrí k môjmu životnému štýlu už viac ako dvadsať rokov, pretože ma baví preskúmavať nápadité príbehy a svety, ktoré môžem sám ovplyvniť, prípadne sa rád zabavím v športových a pretekárskych tituloch. O svojich dojmoch z návštev týchto fantazijných miest neobmedzených možností píšem s rôzne dlhými prestávkami cez trinásť rokov, z toho posledné tri roky pre Alza Magazín.

HW nároky pre MotoGP 20 PC



Minimálne HW požiadavky Odporúčané HW požiadavky
Operačný systém Windows 8.1 64-Bit a novší Windows 8.1 64-Bit a novší
Procesor Intel Core i5-2500, AMD FX-8100 Intel Core i7-4820K 3.7 GHz/AMD Ryzen 7 1700x
Grafická karta NVIDIA GeForce GTX 1050 2GB/AMD Radeon HD 7950 2GB NVIDIA GeForce GTX 1070 8GB/AMD Radeon RX 580 8GB
DirectX Verzia 11 Verzia 11
Operačná pamäť 8 GB RAM 16 GB RAM
Pevný disk 22 GB voľného miesta 22 GB voľného miesta

• Zdroj: store.steampowered.com (23. 4. 2020)

S akým herným PC na MotoGP 20?

Chcete si uľahčiť výber? Nižšie pre vás máme tipy na vhodné herné počítače podľa náročnosti.

Alza GameBox Core GTX1650

Základná zostava:

Alza GameBox Core GTX1660 Super

Alza BattleBox Core RTX3060 Gungnir

Optimálna zostava:

Alza BattleBox Core RTX3060 Gungnir

Alza BattleBox Ryzen RX 6800 XT Master

Zostava pre náročných:

Alza BattleBox Ryzen RX 6800 XT Master

i Mohlo by vás zaujímať

Na vašom súkromí nám záleží

My, spoločnosť Alza.cz a.s., IČO 27082440, používame súbory cookies na zaistenie funkčnosti webu a s vaším súhlasom o. i. aj na personalizáciu obsahu našich webových stránok. Kliknutím na tlačidlo „Rozumiem“ súhlasíte s využívaním cookies a predaním údajov o správaní na webe na zobrazenie cielenej reklamy na sociálnych sieťach a reklamných sieťach na ďalších weboch.

Viac informácií
Rozumiem Podrobné nastavenia Odmietnuť všetko
P-DC1-WEB16