Trey Parker a Matt Stone, čo sú tvorcovia televíznej série South Park, zrejme nemali v prvopočiatkoch ani poňatia o tom, že sa ich komediálne dielo zo zapadnutého mestečka v Colorade dočká takého úspechu. Už vyše 20 rokov máme možnosť sledovať dobrodružstvá štyroch detských protagonistov – Kyla Broflovského, Stana Marsha, Erica Cartmana a Kennyho McCormicka – v trochu „dospelom“ prostredí. Herné spracovanie v podobne úspešného RPG South Park: The Stick of Truth sa teraz konečne dočkalo pokračovania. Pripravili ho pre nás vývojári zo štúdia Ubisoft San Francisco (v spolupráci so South Park Digital Studios) a nesie pútavé meno South Park: The Fractured but Whole. Pôjde toto RPG v šľapajach svojho predchodcu? Dozviete sa v našej recenzii.
Keď už elfovia a rytieri nestačia, je potrebné povolať hrdinu z radov Coons and Friends. Svet South Parku sa totiž utápa v chaose a kriminalita rastie raketovou rýchlosťou. A keďže Eric Cartman (Coon) toto všetko veľmi dobre chápe, rozhodne sa pre radikálny rez – zabudnúť na nejaký bezcenný kus paličky, ktorá hrala veľmi dôležitú úlohu v predošlom titule, a vydá sa do budúcnosti zvolať všetkých superhrdinov, aby tomuto problému spoločne priškrtili hrdlo. Samozrejme by to nebol Cartman, keby mu v skutočnosti nešlo o niečo tak banálne sebecké, ako je získať za záchranu istej mačky 100 dolárov, ktoré by potom použil na posilnenie značky Coon and Friends.
Počas tohto dobrodružstva sa však zapletiete s miestnou mafiánsku komunitou, ktorá sa snaží dostať ostatné gangy pod jeden prápor, a tiež sa nevyhnete konfrontácii s prastarým božstvom, pretože stále hovoríme o South Parku. V South Park: The Fractured but Whole nie je nič také, aké sa na prvý pohľad zdá. Stále tu hrá prím detská predstavivosť protagonistov (a ich drzé reči) spolu s nehorázne vtipným dejom. Všetko do seba ale postupne zapadá, príbeh odsýpa a drží vás pri prístrojoch s tvárou roztiahnutou do hysterického úškrnu.
South Park: The Fractured but Whole je RPG, v ktorom začínate ako New Kid (Nováčik, čo bolo tiež vaše „meno“ aj v minulom dieli). Pri tvorbe novej postavy máte možnosť urobiť pár kozmetických úprav. Samozrejme nečakajte detailné zmeny tvárových čŕt a nastavovanie výšky či šírky. Jedinou výraznejšou vecou pre mňa bola prekvapivá voľba obťažnosti. Zdá sa, že ak si zvolíte svetlú pleť, budete to mať počas hrania jednoduchšie, ako keby ste hrali za hnedú postavu. Podľa Cartman to ale nijako neovplyvňuje obťažnosť boja, len to, ako sa k vám budú ostatní správať a koľko si zarobíte.
Takže som si, prirodzene, vytvoril pohľadnú slečnu čiernu ako topánka a po dramatickej ukážke sprevádzanou ešte dramatickejším Cartmanovým hlasom som sa objavil na porcelánovom tróne...a hra po mne chcela, aby som sa dôkladne vykadila. Nič neobvyklé, každý to občas potrebuje. Prekvapivo sa tiež neskôr dozvedáte, že hodiť bobek je vlastne minihra, ktorú môžete (ale nemusíte) konať v priebehu hry na rôznych miestach. Základom je záchod a vôľa urobiť to ako sa patrí. Pri stopercentnej úspešnosti ste totiž priebežne odmeňovaní.
Po pár minútach sa tiež stretnete s pozmeneným súbojovým systémom. Tam, kde bol South Park: The Stickt of Truth viacmenej o reflexoch a používaní stále rovnakých schopností, South Park: The Fractured but Whole je hlavne o taktike a ťahovej stratégii. Máte možnosť sa po bojisku pohybovať, plánovať svoje útoky, pričom v pravom dolnom rohu vidíte poradie, v ktorom jednotlivé postavy odohrajú svoj ťah. Po vzore populárneho systému mnohých dnešných hier má väčšina postáv k dispozícii tri základné útoky a jednu „ultimátku“. A verte mi, že ich efekty a spracovanie naozaj stoja za to.
Celkom sa vzápätí, ako som už spomenul, dozvedáte, že palička pravdy (Stick of the Truth) je passé. Teraz treba zachrániť starú mačku (menom Scrambles) a zabezpečiť si tak stodolárovú odmenu. V tejto chvíli ešte žiadny superhrdina nie ste a Cartmanovi najprv nevonia myšlienka, že by vás mal prizvať do svojho podniku zahŕňajúceho zachraňovanie mačiek či natieranie zločinu (a nebezpečných šiestakov). Nakoniec ale súhlasí, s jeho pomocou si vyberiete jedno z troch povolaní a vytvoríte si svoju superhrdinskú osobu. Teda, vytvorí ju za vás Cartman, ale bude hrozivo temná a správne trafená, takže tu nikto o nič nepríde.
Pod rúškom všetkých nekorektných vtipov a tém sa ukrýva zvlášť prepracovaná hra. Čo sa na prvý pohľad javí ako jednoduchá záležitosť, sa neskôr rozrastie do spletitého dobrodružstva. Hra vás odmeňuje za preskúmavanie všetkých špinavých kútov mestečka South Park. Niektoré schopnosti mimo súboj rozvíjate plnením vedľajších úloh a vďaka systému rýchleho cestovania, ktoré zaisťuje hendikepovaný Jimmy Valmer, sa väčšinou nemusíte zdržiavať zdĺhavým pochodom cez celú mapu.
Tri pôvodné povolania, ktoré máte zo štartu na výber, sa neskôr rozrastú na úctyhodnú dvanástku. Problém je, že po väčšinu hernej doby smiete využívať len tri schopnosti plus tú ultimátnu. Ako si spomínané skilly zo všetkých vybraných tried namixujete, je už však len na vás. Všetky triedy sa od seba skvele líšia, čo South Parku zabezpečuje istú mieru opätovnej hrateľnosti. Navyše každý z hlavných superhrdinov má svoje charakteristické schopnosti, takže sa nemusíte báť, že pri prvom hraní uvidíte všetko.
Vašou hlavnou pomôckou bude mobil a jeho aplikácie, lebo prečo nie? Žijeme v 21. storočí a aj South Park sa musí zrejme adaptovať. Tu máte k dispozícii prístup napríklad k mape sveta (mestečka), inventáru, schopnostiam, zoznamu vašich super-kamošov a v neposlednom rade aj k Coonstagramu, čo je cartmanovská verzia Instagramu. Áno, selfie a fotografie sú dôležitou súčasti hry South Park: The Fractured but Whole a verte mi, že čím viac ľudí vás bude „sledovať“ na Coonstagrame, tým lepšie.
Dôležitú úlohu tu, prekvapivo, nehrajú obleky a „brnenie“, ktoré v hre nachádzate alebo vyrábate. Tie majú vo Fractured but Whole iba kozmetickú úlohu a žiadne bonusy z nich nezískate. Nie je tu ani možnosť zvyšovať si silu, obratnosť atď. Ako vo väčšine klasických RPG – túto časť zaisťujú takzvané „artefakty“. Tie zvyšujú alebo inak menia širokú škálu bojových schopností, ktoré sú inak ukryté. Napríklad ultimátna magická palička (čo je v skutočnosti dildo a farebné fáborky zlepené izolepou) poskytne viac hitpointov a dlhšie trvanie efektov, ako sú zapálenie, mdloby, alebo omámenie. Každý artefakt navyše pridáva číslo do moci (might), čo je taký univerzálny ukazovateľ vašej celkovej sily.
Povedzme si na rovinu, že očakávať od South Parku grafické orgie je trochu hlúpe. Hra zostáva verná svojej televíznej predlohe, čo je len dobre. Nejaký výraznejší zásah do výtvarnej stránky by podľa mňa bol len na škodu. Na druhú stranu si South Park: The Fractured but Whole môžete zahrať pomaly aj na toastovači, pritom všetko beží plynulo a bez dlhých nahrávacích obrazoviek.
Plusovým bodom je tiež hudba, ktorá je jedným slovom epická! Pri niektorých bitkách som mal pocit, že miesto South Parku hrám Warhammer 40,000 alebo Skyrim. Bojové orchestrálne melódie striedajú pohodové brnkačky a každé dôležité miesto alebo budova majú svoje vlastnú hudobnú tému perfektne sediacu do celého South Park univerza. Zážitok z hry umocňuje nespočetné množstvo narážok a pripomienok z celej televíznej série, fanúšikovia mnohokrát pustia nostalgickú slzu.
Nikdy som pri hre nemal pocit nudy alebo že by som chvíľami nevedel kadiaľ kam. South Park: The Fractured but Whole vás stále nenásilne tlačí dopredu, ale zároveň vám dáva veľa času na splnenie nepovinných úloh, čo väčšinou vyústi v nejakú zábavku podobnú celému doterajšiemu dianiu v televíznej sérii. Nechcem tu zachádzať do detailov, pretože každá úloha je taký mini spojler.
Sem tam som narazil na pár bugov ako prekrývajúce sa identické NPC, zaseknutý čas v súbojovom móde alebo nefungujúca dialógová možnosť. Nebolo toho našťastie veľa a zásadne to nekazilo celkový dojem z hrania. Najvýraznejší problém pre mňa predstavovalo hranie s myšou a klávesnicou. Niektoré mechaniky sú jednoducho až príliš prstolomné a neintuitívne, takže som po nejakej chvíli prešiel na Xboxový ovládač. Avšak to je len moja osobná preferencia.
Do príbehu som sa potopil a vyplával až na samotnom konci. Okrem samotného objavovania a bitiek je Fractured but Whole tiež pretkaný rôznymi hádankami. Aj keď to nie sú práve veci, ktoré by vám mali zavariť mozog, rozhodne sa pri nich vybláznite. Niektoré miesta sú dostupné až po získaní určitých schopností alebo určitých super-kamarátov. „Kapitán Cukrovka“ vám napríklad vyčistí cestu od ťažkých prekážok (keďže predávkovanie cukrom mu prepožičia nadľudskú silu, čo dáva úplne zmysel), zatiaľ čo napríklad váš čas-ohýbajúci-prd zase dokáže vrátiť niektoré objekty a osoby na miesto, odkiaľ predtým zmizli.
Väčšinu týchto schopností získavate v priebehu hry, takže máte stále dôvod sa vracať na už prebádané miesta a skúšať niečo nové. Hráči sa tiež nemusia obávať, že by si South Park: The Fractured but Whole neužili, ak nejaký ten piatok zanevreli na televíznu sériu. Je to stále ten istý South Park plný politicky nekorektnej satiry a záchodového humoru. Nad niektorými scénami budete dosť krčiť čelo a nos, ale zároveň si pravdepodobne neodpustíte pochechtávánie pod fúzmi. Inokedy proste vybuchnete smiechom a zároveň s neveriacim výrazom zakrútite hlavou v zmysle: „Ako je možné, že ma tento fór zakaždým dostane?“.
South Park: The Fractured but Whole má pre každého niečo a okrem občasných bugov a jedného pádu (kedy som omylom nohou vytrhol internetový kábel z routeru) sa jedná o veľmi dobrú a kompletnú hru. Rozhodne pôsobí komplexnejšie než niektoré súčasné tituly. Fanúšikovia série a RPG nadšenci nemusia váhať. Hra vás zabaví najmenej na 20 hodín, a ak ste hračičky a radi zbierate všemožné achievementy, potom si k celkovému priemeru pripočítajte 5 až 10 hodín navyše. Hru je možné zakúpiť na PC, Xbox One a Playstation 4, dátum vydania je 17. 10. 2017. Táto recenzia bola napísaná pre PC verziu.
Minimálne HW požiadavky | Odporúčané HW požiadavky | |
---|---|---|
Operačný systém | Windows 7 64-bit | Windows 10 64-bit |
Procesor | Intel Core i5 2400/AMD FX 4320 | Intel Core i5-4690K/AMD FX-8350 |
Grafická karta | NVIDIA GeForce GTX 650/Radeon HD 7850 | NVIDIA GeForce GTX 750 Ti/Radeon R9 380 |
DirectX | DirectX 11.0 | DirectX 11.0 |
Operačná pamäť | 6 GB RAM | 8 GB RAM |
HDD | 30 GB | 30 GB |
Klady
Zápory