Posledné roky jasne ukázali, že vytvárať veľké hry sú schopní aj obyvatelia východnejšie položených krajín, nie len veľkí západní producenti. Vezmite si napríklad našich severných poľských susedov – tí s pomocou štátnych fondov určených na vývoj hier tvoria jeden zaujímavý projekt za druhým. Najžiarivejším príkladom ich práce je zrejme Zaklínač 3: Divoký hon, za ktorým stojí komunitou zbožňovaný CD Projekt Red, ktorého niektorí bývalí zamestnanci tu dnes pred nami stoja ako členovia nového štúdia Fool's Theory s nevšedne vyzerajúcim izometrických RPG Seven: The Days Long Gone, ktorého si v rámci tejto recenzie detailne predstavíme.
Po nespočetné množstvo dekád ľudstvo bojovalo proti démonickým silám. Vojna, ktorú proti sebe obe mocnosti viedli, nakoniec dostala všetkých zúčastnených na kolená. Zástupcovia nášho druhu však opäť ukázali, že sú schopní sa z katastrof spamätať vcelku rýchlo. Pod vedením tajomného proroka Druguna znovu povstali a získali časť svojej pôvodnej sily. Elementárna podstata tohto nového ľudstva sa však zmenila natoľko, že by ich ich predkovia asi nepoznali. Aktuálni nositelia nášho genetického kódu sú extrémne hrabiví, krutí a nemilosrdní (t. j. myslené viac ako ľudstvo súčasné). Prežiť v temnom svete Seven: The Days Long Gone dokážu vďaka tomuto faktu len tí najsilnejší a jedinci nerozpakujúci sa pre svoju vec zabiť tých, ktorí sa im postavia do cesty.
Preháňať sa po surovom futuristickom svete Seven: The Days Long Gone budete v koži zdatného zlodejíčka Teriela, ktorý sa jedného dňa rozhodol zavítať do sídla jednej z bohatších provinčných rodín. V jeho útrobách našiel tajomný predmet, ktorý ho počas chvíle zrazil k zemi a plne zbavil vedomia. Keď bol mimo, postarali sa o neho členovia bezpečnostných zložiek – tí ho láskavo a bez meškania dopravili na loď mieriacu do väzenského zariadenia, z ktorého zatiaľ ešte nikto nikdy neutiekol. Časy sa však menia a váš hrdina v tejto zapadnutej diere rozhodne nechce zostať dlhšie, než to bude potrebné.
Len máloktoré aktuálne RPG, za ktorým stojí menší či stredne veľký vývojársky tím, je vám schopné ponúknuť tak dobre spracovaný príbeh ako Seven: The Days Long Gone. Celok disponuje veľmi slušne navrhnutým rozprávaním vystavaným na veľmi pevných základoch. Záujemcom o poznanie tohto temného herného sveta poskytne obstojný počet historických spisov, poznámok a rozhovorov, ktoré medzi sebou vedú jeho obyvatelia. Jednotlivé konverzačné linky sú napísané naozaj podarene. Je vidieť, že si na nich autori dali skutočne záležať. V dialógoch nájdete vyhrážky, vtipy, a dokonca aj cituplné vyznania dodávajúce vám pocit, že toto univerzum má stále ešte určitú nádej na vykúpenie.
Popri kvalitnej primárnej dejovej linke a dobre napísaným dialógom ponúka Seven: The Days Long Gone hráčom tiež slušne spracované vedľajšie úlohy. Tie vám hocikedy dajú možnosť absolvovať podobný zážitok, aký vám umožnili napríklad menšie zákazky v slávnom RPG Zaklínač 3: Divoký hon, ktorý v tomto ohľade prekonať väčšinu konkurenčných diel kráčajúcich v stopách obľúbených klasik. V rámci určitého súčtu aspektov ovplyvňujúcich rozprávanie ako celok by som Seven: The Days Long Gone označil za nadpriemerný kúsok, ktorý efektívne kombinuje jednotlivé príbehové zložky.
Ako už bolo povedané v predchádzajúcom odseku, príbeh je tu vo všetkých ohľadoch spracovaný vskutku podarene. Osobne ho však aj cez tento fakt nepovažujem za primárneho ťahúňa Seven: The Days Long Gone. Celok podľa môjho tlačí vpred predovšetkým rozsiahly herný svet prezentujúci situáciu, ktorá by mohla nastať po výraznejšom vojnovom konflikte. Skutočne fungujúcu spoločnosť tu nájdete len vo väčších mestách, kde je chudoba veľmi efektívne odtrhnutá od peniaze rozhadzujúcej smotánky. Mimo múru veľkých metropol narazíte len na rozhádané skupinky, monštrá a mutantov držaných na uzde bezpečnostnými zložkami. Pri prechode jednotlivými hernými lokalitami budete často premýšľať o tom, či je možné, aby ľudstvo padlo až tak hlboko, ako je tu prezentované.
Univerzum, v ktorom sa Seven: The Days Long Gone odohráva, je naozaj temné. Samotné zasadenie by však celok utiahol len ťažko, pretože niečo podobné sme mali v poslednej dobe možnosť vidieť aj v prípade iných diel (za ktorými však stále menšie štúdia). Autorom tohto RPG sa našťastie podarilo kvalitne navrhnúť úrovne, v ktorých sa budete pohybovať. Ku každému cieľu sa tu dá dostať cez slušnú škálu ciest a tie je navyše možné pri priechode riadne oklamať. Celok mi v tomto ohľade veľmi pripomína podobne ladený Satellite Reign, kde som bol skutočne nadšený z toho, koľko lásky boli tvorcovia schopní do nimi vytvorených máp vložiť.
So starostlivosťou spracovanej mapy dávajú v Seven: The Days Long Gone veľký priestor predovšetkým milovníkom zakrádania. Pred zrakmi defenzívnych systémov a nepriateľov sa tu budete ukrývať pomocou komplexných prevlekov, moderných technológií a klasických debien, ktoré nám ako úkryt slúžia už niekoľko dekád. Osobne si myslím, že je tento aspekt spracovaný vcelku slušne. O niečo horšie je na tom bohužiaľ umelá inteligencia protivníkov, ktorých vrecká budete zbavovať kľúčov, bezpečnostných kariet a prebytočných cenností.
O úrovni AI oponentov v Seven: The Days Long Gone by sa zrejme dalo diskutovať dlhé hodiny, jej správanie totiž nie je stále. Občas koná aktívne, inokedy zas ignoruje zásadné podnety, ktoré by mala za normálnych okolností brať ihneď na zreteľ. Ja sám som z jej prístupu práve dvakrát nadšený nebol. Čakal som totiž, že budem čeliť efektívne spolupracujúcim skupinkám, nie jednotlivcom, ktorých ich vlastní priatelia nechajú kvôli pokazenej umelej inteligencii zabiť bez toho, aby im prišli na pomoc.
Po niekoľkých minútach hrania vás Seven: The Days Long Gone uvrhne do vesmíru, ktorý je technologicky rovnako nejednotný ako svet nedávno recenzovaného RPG Elex. Často tu tým pádom môžeme naraziť na situácie, keď proti sebe na bojisku stoja zaostalí barbari s primitívnymi zbraňami a vojaci navlečení do energetických zbrojí, ktorí nemajú so svojimi menej rozvinutými nepriateľmi žiadne zľutovanie. NPC k vzájomnej likvidácii používajú meče, výbušniny, kopije, obojručné sekery, polymérové kuše, nástražné pasce a ťažké útočné pušky dočasne spomaľujúce čas. Každá zbraň disponuje odlišnými elementárnymi štatistikami a spektrom útokov. Ak sa rozhodnete, že sa pri strete budete oháňať napríklad impozantnou obojručkou, nemôžete od nej očakávať, že sa bude správať rovnako ako dýka či krátke meče, s ktorými je možné počas chvíle vykonať niekoľko stredne účinných výpadov.
Súboje majú obstojné tempo. Iritoval ma na nich snáď len pochybný systém zásahov, ktorý nie vždy započítal uštedrené údery. Ak sa vám podarí stret prežiť, môžete následne z vreciek pri telách padlých nepriateľov získať všetok ich pozemský majetok. Vo vreckách je možné nájsť rozbitú elektroniku, suroviny potrebné na výrobu predmetov, stimulanty, jedlo, zbrane, oblečenie a špeciálne čipy, ktoré je možné po väčšinu času získať len aktiváciou jednorazových stanovíšť. Keď si nájdený integrovaný obvod namontujete do tela, získate prostredníctvom neho aktívne aj pasívne nadprirodzené schopnosti, ktoré v mnohých ohľadoch nahrádzajú klasickú mágiu. Každá elektronická súčiastka vám v Seven: The Days Long Gone ponúkne odlišnú schému, ktorej podobu budete môcť následne určitým spôsobom definovať.
Doteraz som titul z dielní veteránov z CD Projekt Red ospevoval viac-menej samou chválou. Teraz sa však ako správny recenzent zameriam na aspekty, ktoré nie sú úplne v poriadku, pretože si stojím za tým, že dodaná verzia hry by mala byť hodná toho, aby si ju autor textu užil minimálne rovnako dobre ako hráč, ktorý do nej zainvestuje svoje financie , pretože čas nie je práve lacná komodita. Seven: The Days Long Gone mi po technickej stránke príde neodladené. Pri hraní som narazil na rad menších aj väčších bugov, ktoré mi určitým spôsobom narušovali herný zážitok. Najviac mi asi pil krv podivne fungujúci HITBOX a textúrami prechádzajúci nepriatelia.
Optimalizácia sa tvorcom Seven: The Days Long Gone podarila len sčasti. Po väčšinu času ich dielo na mojom stroji (CPU: i7-4790K, GPU: GTX 970 4 GB, RAM: 16GB) bežalo vcelku obstojne. V určitých momentoch však počet snímok skákal rovnako ako nový vozík na nekvalitné horskej dráhe, ktorá mala byť už dávno vyradená z prevádzky. Podobne ako v prípade série menších bugov a technických nedostatkov úprimne dúfam, že tvorcovia v priebehu nasledujúcich dní a týždňov vyladia svoj projekt natoľko, aby ho hráči nemohli označovať za nepodarok, ktorý bol vypustený z dielní IMGN.PRO a Fool's Theory predčasne.
Keď už som tu rozobral technickú stránku, nemôžem nespomenúť prítomnosť českej lokalizácie, na ktorej pracoval u komunity veľmi obľúbený prekladateľ Filip Ženíšek, ktorého meno najviac velebia zrejme fanúšikovia série Zaklínač. Podobne ako v prípade Zaklínač 3: Divoký hon odviedol aj pri prekladaní titulkov k Seven: The Days Long Gone veľmi dobrú prácu, za ktorú mu hráči neznalí cudzí jazyk určite zložia pochvalu.
Od prvého diela bývalých vývojárov z CD Projekt Red som toho popravde nečakal veľa, pretože slávnou minulosťou sa v súčasnosti pýši hocikto. Nakoniec ma však prvotina z dielní Fool's Theory v mnohých ohľadoch veľmi príjemne prekvapila. Do rúk mi bol daný prepracovaný temný svet, obstojne rozprávaný príbeh, osobito ladený vizuál, maximálne vyladený stealth systém a kvalitne navrhnuté lokácie, ktorých podrobným prieskumom môžete stráviť pokojne aj niekoľko desiatok hodín. Vcelku pohodové hranie mi bohužiaľ narušovali malé aj veľké bugy, mierne problematická optimalizácia a tupá umelá inteligencia, za ktorej konanie by sa mali tvorcovia Seven: The Days Long Gone hanbiť.
Aj cez niektoré nedostatky, ktoré som v závere spomenul, je Seven: The Days Long Gone obstojným izometrickým RPG, ktoré podľa môjho názoru rozhodne stojí za pozornosť. Jeho nákup by som odporučil predovšetkým hráčom klasík, vyhýbať sa mu však nemusia ani téme neznalí hráči, ktorí si chcú rozšíriť obzory niečím stráviteľnejším. Na PC toto osobité dielko vydáva distribútor Comgad v limitovanej edícii s radom digitálnych bonusov (vrátane spomínanej českej lokalizácie).
Minimálne HW požiadavky | Odporúčané HW požiadavky | |
---|---|---|
Operačný systém | Windows 7 64-bit | Windows 7 64-bit |
Procesor | Intel Core i5-650/AMD Athlon II X4 610e | Intel Core i5-4430/AMD FX-8300 |
Grafická karta | NVIDIA GeForce GT 640 v3/Radeon HD 5570 | NVIDIA GeForce GTX 760/Radeon R9 270X |
DirectX | DirectX 11.0 | DirectX 11.0 |
Operačná pamäť | 4 GB RAM | 8 GB RAM |
HDD | 4 GB | 4 GB |
Klady
Zápory