Obnoviť stránku

Tell Me Why (RECENZIA) – Emotívna adventúra so súrodeneckým putom v hlavnej úlohe

• Autor: Alexandra Vaníková

Tituly, ktoré tvorcov zo štúdia Dontnod Entertainment preslávili najviac, sú Life is Strange a jeho nasledovník s číslovkou „2“ v názve. Hlavní hrdinovia a ich emotívne príbehy spoločne s možnosťou ovplyvniť ich osudy si získali srdcia fanúšikov po celom svete. V šľapajách Life is Strange kráča aj najnovší počin Dontnod, epizodická adventúra Tell Me Why, v ktorej hráči spoznajú životný príbeh súrodencov Tylera a Alyson. Ako sa nám hra páčila? Dozviete sa v našej recenzii.

Recenzia (PC)Oznámenie

Tell Me Why; wallpaper: cover
Alza Magazín

Tell Me Why (Hra)

Epizodickú adventúru Tell Me Why vyvíja a vydáva štúdio Dontnod Entertainment. Hra vychádza epizodicky – 1. ep. 27. 8., 2. ep. 3. 9. a 3. ep. 10. 9. 2020. Titul vychádza na PC a Xbox One bez českej lokalizácie a multiplayeru. | Homepage


Články: | Recenzia 

Časti článku:


Tell Me Why (RECENZIA PC) – Obsah článku

  1. Náročná (a pomalšia) cesta za poznaním vlastnej minulosti
  2. Spomienky na detstvo ako originálna súčasť hry
  3. Zaujímavé prvky hrateľnosti striedajú rozpačité dialógové voľby
  4. Tell Me Why otvára ďalšiu citlivú tému... a robí to skvele
  5. Dontnod si stále drží vysokú kvalitu, vie to však aj lepšie
  6. Recenzia Tell Me Why: záverečné hodnotenie
  7. HW nároky pre Tell Me Why PC

Náročná (a pomalšia) cesta za poznaním vlastnej minulosti

Hlavní hrdinovia príbehu – súrodenci Alyson a Tyler – nevyrastali v rodine ako vystrihnutej z časopisu. Starala sa síce o nich ich vlastná mama Mary-Ann, tá však mala dosť problémov sama so sebou. Situáciu jej neuľahčoval ani otec dvojčiat, ktorý sa o ne nezaujímal, a ani Tyler. Ten sa totiž narodil ako dievča, ale už v ranom detstve sa začal čoraz viac cítiť ako chlapec. Aj tentoraz tak štúdio Dontnod do svojho dielka zakomponovalo ešte stále tabuizovanú tému. O nej však až neskôr v článku.

Tell Me Why; gameplay: Alyson a Tyler Tell Me Why; gameplay: Marry-Ann v kuchyni Tell Me Why; gameplay: Marry-Ann
Nemalú časť príbehu tvorí aj retrospektíva, vďaka ktorej nahliadneme do detstva hlavných hrdinov.

Život súrodencov sa navždy zmenil, keď sa jedného z nich ich matka podľa všetkého pokúsila zabiť, načo sama prišla o život. Tyler a Alyson nakoniec vyviazli z tohto incidentu živí, ale s obrovskými ranami na duši a tiež túžbou zistiť, čo sa v osudnú noc vlastne stalo. Po desiatich rokoch sa tak vracajú do svojho rodného domu v malom mestečku Delos Crossing s úmyslom dozvedieť sa niečo viac nielen o tragickej udalosti, ale aj o Mary-Ann samotnej.

Hlavným a vedľajším postavám, respektíve ich stvárneniu by som nevytkla vôbec nič. Je zrejmé, že aj pri Tell Me Why je štúdio Dontnod vo svojom živle, čo sa odráža na skvelom dabingu, stvárnení jednotlivých charakterov a vydarenom scenári. Počas hrania som mala veľmi podobný pocit ako pri Life is Strange – jednoducho mi na postavách záležalo, čo rozhodne nie je prípad každej hry.

Tell Me Why; gameplay: Michael Tell Me Why; gameplay: Alyson a Tyler opäť doma Tell Me Why; gameplay: Sam
Uveriteľne napísané postavy patria k poznávaciemu znameniu epizodických adventúr od Dontnod, a výnimkou nie je ani Tell Me Why.

V tomto smere tak Tell Me Why nijako nevybočuje z radu na príbeh zameraných titulov z dielne francúzskeho štúdia a na poli epizodických adventúr by som ju tiež osobne zaradila medzi tie kvalitné. Čo sa týka náplne hrateľnosti, väčšinu času strávite presúvaním sa po mestečku alebo objavovaním zákutí rodného domu súrodencov.

V porovnaní s Life Is Strange nenájdeme v Tell Me Why také množstvo rôznorodých prostredí, čo mi v konečnom dôsledku neprekážalo. Titul už hneď od začiatku však nasadí pomalšie tempo, ktoré si v podstate držalo až do konca, čo mi aj vzhľadom na to, že som nedávno dohrala dynamickejšie Life is Strange 2, vadilo o niečo viac.

Spomienky na detstvo ako originálna súčasť hry

Hlavní hrdinovia Tell Me Why sa nemusia vyrovnávať len s neľahkým osudom, ale aj z náhlym zistením, že rovnako ako ich kolegovia Max a Daniel z Life is Strange disponujú zvláštnymi schopnosťami, ktoré však tentokrát ovládajú obaja hlavní hrdinovia. Zahrať si môžete za oboch súrodencov Alyson aj Tylera, ktorí vďaka silnému putu môžu jeden s druhým hovoriť bez toho, aby ich niekto počul, čím dokážu niektoré dialógy obohatiť prostredníctvom odomknutia nových volieb.

Tell Me Why; gameplay: výber spomienky Tell Me Why; gameplay: rozhovor
Okrem dialógových volieb je možné v Tell Me Why pracovať aj so spomienkami hlavných hrdinov.

Zaujímavým prvkom je tiež možnosť rozpomenutia sa, kedy si jeden z dvojice dokáže vybaviť udalosti z detstva. Po použití tejto schopnosti sa v reálnom čase pred očami brata a sestry objavia prízraky ich o desať rokov mladších ja. Tento element sa mi veľmi páčil, pretože ide o originálne rozprávanie úlomkov deja. Počas hry som bola navyše niekoľkokrát postavená pred netradičnú voľbu – bolo mi umožnené vybrať si buď spomienku Alyson, alebo Tylera, čo následne istým spôsobom určilo smerovanie deja. Okrem dialógových volieb tak ide o ďalšiu zaujímavú možnosť, ako ovplyvniť príbeh.

Zaujímavé prvky hrateľnosti striedajú rozpačité dialógové voľby

Tell Me Why podľa môjho názoru stále nesie známku kvality francúzskeho štúdia. Tvorcovia sa nespoliehali iba na silný príbeh a hrateľnosť obohatili originálnymi hernými prvkami v podobe spomienok alebo riešenia hádaniek. V hre som bola postavená pred jednoduché puzzle, ale aj náročnejšie hlavolamy, pri ktorých riešení som musela siahnuť po knihe Goblinov – jednom zo šťastnejších čriepkov detstva Alyson a Tylera.

Tell Me Why; gameplay: krabica Tell Me Why; gameplay: puzzle Tell Me Why; gameplay: kniha Goblinov
Kniha Goblinov pôsobí na prvý pohľad ako rozprávková kniha, nesie však oveľa väčší význam.

Hrátky s pamäťou dvojčiat aj lúskanie puzzle som si užila, na druhej strane som však sem-tam mala pocit, ako keby sa vývojári snažili predĺžiť už tak krátky herný čas. Napríklad takým počítaním tovaru v miestnych potravinách alebo zdĺhavým hľadaním predmetov, ktoré v konečnom dôsledku nemali na dejovú linku žiaden dopad. V takých chvíľach by som oveľa radšej trávila čas rozvíjaním vzťahu medzi súrodencami, rozhovormi s obyvateľmi mestečka alebo hlbším ponorením do mysle Mary-Ann. Hra mi totiž neposkytla na moje otázky ohľadom jej konania také odpovede, aké by som si predstavovala a aké by si príbeh a jeho hlavní hrdinovia podľa môjho názoru zaslúžili.

Tell Me Why; screenshot: Alyson, Tyler, Eddy
Rozhovory s obyvateľmi mesta Delos Crossing sa v Tell Me Why stanú denným chlebom hráča.

Miernym nedostatkom je aj nižší počet dialógových volieb. V dôsledku toho som mala oveľa menej príležitostí na výrazné ovplyvnenie smerovania dejovej linky. Niekedy som sa dokonca pristihla, ako zvierajúc ovládač čakám na možnosť odpovedať. Tá ale neprišla... a dialóg sa ďalej uberal tam, kam si priali vývojári.

Tell Me Why v tomto smere pôsobí ako prísnejšie orámcované v tom zmysle, že odpoveď na prvý pohľad pôsobiaca ako zásadná, nemusí mať na dej výrazný dopad. Príkladom je situácia, kedy som v úlohe Tylera odpovedala Alyson nepríjemnou poznámkou. O niekoľko viet neskôr sa však ospravedlnil, evidentne preto, aby mohol príbeh pokračovať vývojármi nalinkovaným smerom.

Tell Me Why otvára ďalšiu citlivú tému... a robí to skvele

Tím z Dontnod sa nikdy nebál zakomponovania tabuizovaných tém do svojich titulov. V adventúre Life is Strange to bola napríklad problematika homosexuality, zatiaľ čo v jej pokračovaní tvorcovia dokázali, že sa neboja ani politických tém. Inak to nie je ani v Tell Me Why, kde je jednou z hlavných postáv člen transgender komunity. Ako som už naznačila na začiatku recenzie, je ním Tyler, ktorý sa už v detstve cítil skôr ako chlapec než dievča. Vývojári však zdôrazňujú, že ide o jeho slobodné rozhodnutie, ktoré nepodmienila trauma z matkinej smrti.

Tell Me Why; gameplay: mladý Tyler Tell Me Why; gameplay: Tyler, Ronan Tell Me Why; gameplay: Tyler, Michael
V Dontnod pristupovali k tématike transgender s citom.

Veľmi sa mi páči fakt, že príslušnosť k transgender komunite v prípade Tylera pôsobí ako dokreslenie jeho charakteru, a nie ako centrálny bod príbehu. Trans ľudia totiž tiež riešia úplne bežné problémy alebo svoju pohnutú minulosť, ktorá nemusí mať vôbec nič spoločné s ich rozhodnutím vydať sa na cestu za svojím skutočným ja. V hre tak skôr narazíte na náznaky v podobe Tylerových poznámok o blížiacej sa operácii alebo nástenného kalendára, kde má poznačené týždenné dávky testosterónu.

Dontnod si stále drží vysokú kvalitu, vie to však aj lepšie

Aj prostredníctvom Tell Me Why štúdio Dontnod stále dokazuje, že mu tvorba epizodických adventúr ide. Vo svojom najnovšom diele ponúka silný príbeh, skvele napísané a nadabované postavy, kde musím vyzdvihnúť najmä Tylera, ktorého vykreslenie ako člena transgender komunity sa tvorcom veľmi podarilo. Nemôžem zabudnúť ani na zaujímavý element hrateľnosti v podobe vyvolávania spomienok a občasných volieb medzi nimi.

Tell Me Why; gameplay: Alyson a Tyler
Puto medzi súrodencami je hlavným ťahúňom Tell Me Why.

Na druhej strane musím tvorcom vytknúť dialógové voľby, ktorých mohlo byť viac (v niektorých cut-scénach mi táto možnosť chýbala), prípadne mohli mať väčší vplyv na dej. Negatívom sú aj niektoré herné pasáže, pomocou ktorých sa tvorcovia pravdepodobne snažili navýšiť už tak krátky herný čas (len 2 – 4 hodiny na každú z troch epizód), ktorý mohol byť použitý skôr na širšie príbehové vetvenie než bezobsažné túlanie po dome za zvuku myšlienok Tylera či Alyson, ktorého dôsledkom je možno až príliš pozvoľné tempo hry.

Táto recenzia bola napísaná pre PC verziu hry. Kópiu pre recenziu poskytla česká pobočka spoločnosti Microsoft/Xbox.

• Zdroje: Vlastné

Recenzia Tell Me Why: záverečné hodnotenie

        Hodnotenie 72 % Alza Magazín
Verdikt:

Nech už ste fanúšikom tvorby štúdia Dontnod, alebo nie, Tell Me Why rozhodne stojí za vašu pozornosť. Budete však musieť prehryznúť pomalšie tempo spolu s kratším herným časom a voľbami, na ktorých nie vždy záleží.

Tell Me Why; recenze

Klady

  • Súrodenecké puto
  • Spomienky ako zaujímavý prvok hrateľnosti
  • Spracovanie postavy Tylera ako člena transgender komunity
  • Vydarený dabing
  • Lúštenie hádaniek a puzzle pomocou knihy Goblinov

Zápory

  • Nižší počet dialógových volieb zásadne ovplyvňujúcich dej
  • Niektoré herné pasáže pôsobia skôr ako vata
  • Pomalšie tempo
Alexandra Vaníková

Alexandra Vaníková

Volám sa Alexandra Vaníková a hrám sa venujem od svojich dvanástich rokov. Ako herný zelenáč som utopila hodiny v stratégiách Cossacks a Age of Empires. Nasledovala Mafia a niekoľko dielov Call of Duty, po ktorých som si začala rozširovať obzory naplno. Môj osobný výber top hier? Nájdete v ňom oba diely The Last of Us, Cyberpunk 2077, GTA V, japonské RPG Persona 5 Royal, Uncharted či God of War. Nepohrdnem ale ani kvalitnou indieovkou alebo titulom so zombie tematikou.

Tell Me Why – Oznámenie

  1. Traumy z detstva hlavným motorom Tell Me Why
  2. Hra ako médium riešiace dospelé témy
  3. HW nároky pre Tell Me Why PC

Traumy z detstva hlavným motorom Tell Me Why

• Oznámenie: 15. 11. 2019 • Autor: Jakub Němec

Počítačové hry majú obrovskú moc, pretože vďaka svojej popularite sa môžu dotýkať vážnych tém a predkladať ich na zlatom podnose ľuďom, ktorí by o ne za iných okolností ani nezavadili. Žiarivým príkladom je francúzske štúdio Dontnod Entertainment, ktoré sa nebojí ísť so svojou kožou na trh a poukázať na problémy, pred ktorými súčasná spoločnosť zatvára oči. Prvýkrát zaťali do živého s adventúrou Life is Strange, v ktorej sa okrem nadprirodzených schopností hrdinky riešila tiež problematika homosexuálneho vzťahu (tiež máte pocit, že „strange“ v názve má odkázať skôr na zvláštnosť spoločnosti?). Lesbickú lásku hrdiniek neprekusli niektorí hráči v Amerike či v ďalších konzervatívnych krajinách a tvorcov častovali nepeknými hláškami.

Tell Me Why – X019 (Announce Trailer)

Štúdio Dontnod Entertainment svoj štýl nezaprie, takže grafická štylizácia Tell Me Why sa hrdo hlási do rodiny adventúr Life is Strange.

Lenže Francúzi sa nezľakli a pokračovali v nastolenom smere s pokračovaním Life is Strange 2, kde nadľudské schopnosti opäť ustupujú do pozadia pred problémom národnostných menšín v USA, vyrovnávania sa s dospievaním a ďalšími otázkami sužujúcimi dnešnú populáciu. Vzhľadom na to, že štúdio Dontnod dostáva od svojich podporovateľov pozitívnu spätnú väzbu, pripravuje ďalšiu „life-is-strange-like“ adventúru, ktorá sa vráti k problematike ľudskej sexuality. V trojdielnom príbehu Tell Me Why spoznáme dvojčatá Tylera a Alyson Ronan, ktoré sa vracajú späť do rodného mestečka Alaska, aby sa vyrovnali so svojou minulosťou.

Už v traileri je naznačené, že detstvo oboch hrdinov nebolo žiadne pierko a hovorí sa v ňom o fakte, že trauma jedného súrodenca prežíva aj jeho dvojča. Okrem hľadania duchov minulosti a matky oháňajúcej sa brokovnicou musela zdvihnúť zo stoličky niektoré citlivejšie povahy veta: „She was never going to let me be anything but her little girl.“ Podľa všetkého sú totiž Tyler a Alyson sestry, lenže počas svojho dospievania Tyler zistila, že svoju identitu spája skôr s mužským pohlavím. V traileri už vidíme, že sa dievčaťu podarilo prekonať predsudky spoločnosti a profiluje sa už ako muž, kvôli čomu sa určite štúdio Dontnod objaví v hľadáčiku konzervatívnych kruhov kritizujúcich akúkoľvek odlišnosť.

Hra ako médium riešiace dospelé témy

Tell Me Why si tak zrejme získa pozornosť nielen herných novinárov, ale rozbúri tiež vody spoločenských magazínov, ktoré majú potrebu sa k problematike LGBT vyjadriť, prípadne sa voči nej ohradiť. Fanúšik adventúr bude však potešený, pretože podľa všetkého dostane klasickú nálož toho, na čo bol zvyknutý v Life is Strange – teda zložité voľby v rozhovoroch, ktoré budú mať dopad na ďalší vývoj príbehu. V súčasnosti nevieme, či bude Tell Me Why ladený skôr melancholicky alebo hororovo, prípadne aké iné rozprávacie postupy použije, ale nemal by som obavy, že by sa scenáristi v Dontnod netrafili svojim priaznivcom do noty.

Tell Me Why; screenshot: tieň
Duchovia minulosti budú prenasledovať súrodencov Tylera a Alyson počas ich pobytu v mestečku Alaska. Obaja hrdinovia by mali byť aj hrateľnými charaktermi.

Otázkou tak zostáva, ako je možné, že doteraz utajovaný projekt vyjde už v lete 2020 (všetky tri diely počas dvoch mesiacov, takže žiadne rozostupy ako v Life is Strange 2), zatiaľ čo o dlho pripravovanej adventúre Twin Mirror sa mlčí. Tell Me Why vyjde s najväčšou pravdepodobnosťou na PC a Xbox One, ale nečudoval by som sa ani oznámeniu o verzii pre PS4.

• Zdroje: YouTube (Xbox), Venturebeat

HW nároky pre Tell Me Why PC



Minimálne HW požiadavky Odporúčané HW požiadavky
Operačný systém Windows 7 64-bit verzia 1903 alebo novšia Windows 7 64-bit verzia 1903 alebo novšia
Procesor Intel core i3 4130 (3.4 Ghz 2C/4T)/AMD FX 4300 (3.8 Ghz 4C/4T) Intel i5 4570 (3.2 GHz)/AMD Ryzen 3 1300X (3.5 GHz)
Grafická karta NVIDIA GTX 750Ti/NVIDIA GTX 1050/AMD Radeon R7 260X/AMD Radeon RX 560 NVIDIA GeForce GTX 970/NVIDIA GeForce GTX 1060/AMD Radeon R9 290X/AMD Radeon RX 480
DirectX DirectX 11.0 DirectX 12.0
Operačná pamäť 4 GB 8 GB
Pevný disk 25 GB 25 GB

• Zdroj: store.steampowered.com (9. 9. 2020)

S akým herným PC na Tell Me Why?

Chcete si uľahčiť výber? Nižšie pre vás máme tipy na vhodné herné počítače podľa náročnosti.

Alza GameBox Core GTX1650

Základná zostava:

Alza GameBox Core GTX1660 Super

Alza BattleBox Core RTX3060 Gungnir

Optimálna zostava:

Alza BattleBox Core RTX3060 Gungnir

Alza BattleBox Ryzen RX 6800 XT Master

Zostava pre náročných:

Alza BattleBox Ryzen RX 6800 XT Master

i Mohlo by vás zaujímať

Na vašom súkromí nám záleží

My, spoločnosť Alza.cz a.s., IČO 27082440, používame súbory cookies na zaistenie funkčnosti webu a s vaším súhlasom o. i. aj na personalizáciu obsahu našich webových stránok. Kliknutím na tlačidlo „Rozumiem“ súhlasíte s využívaním cookies a predaním údajov o správaní na webe na zobrazenie cielenej reklamy na sociálnych sieťach a reklamných sieťach na ďalších weboch.

Viac informácií
Rozumiem Podrobné nastavenia Odmietnuť všetko
P-DC1-WEB14