Ak chcete udržať batériu svojho automobilu v dobrej kondícii po dlhú dobu, je dôležité sa o ňu riadne starať. Ak necháte autobatériu vybiť hlboko pod pracovné napätie, môže dôjsť ku skratu a jej nenávratnému zničeniu. Našťastie sú tu nabíjačky autobatérií, ktoré vám umožnia udržiavať napätie autobatérie v optimálnom rozsahu a z dlhodobého hľadiska vám ušetria peniaze za novú batériu.
K pohodlnému naštartovaniu vášho vozidla je nevyhnutné, aby ste mali autobatériu v správnej kondícii. Starostlivosť o akumulátor nie je žiadna veda, stačí len dodržať niekoľko osvedčených pravidiel a nemusíte sa obávať, že počas zimy svoje vozidlo nenaštartujete. Autobatériu je potrebné pravidelne dobíjať, či už jazdou, alebo umelo – pomocou nabíjačky. Staršiu batériu potom pravidelne kontrolujte. Ak jazdíte málo, pomôže vám udržiavacia nabíjačka a v najhoršom prípade môžete situáciu riešiť pomocou štartovacích káblov alebo špeciálnej nabíjačky.
Medzi motoristami koluje mýtus, že batéria najviac trpí počas zimy. Skutočnosť je ale taká, že až počas chladného obdobia sa ukážu komplikácie, ktoré počas celého roka len driemali pod povrchom. V skutočnosti akumulátor najviac zaťažuje horúco počas leta a až v zime, kedy je potrebné roztočiť studený motor, sa môžu prejaviť pomaly nazbierané ťažkosti. V chladných mesiacoch je totiž vnútorný odpor motora pri štartovaní oveľa väčší ako počas leta.
Ak správne pracuje alternátor, batéria sa dobíja automaticky pri jazde. Určite sa však nájde rad motoristov, ktorí potrebujú auto, ale každodenné jazdenie sa im neoplatí ekonomicky ani časovo. Nielen v takýchto prípadoch je výborným pomocníkom udržiavacia nabíjačka, ktorá za pár desiatok eur postráži všetko potrebné, pretože udržiava akumulátor v kondícii aj v čase, keď vozidlo stojí.
Nabíjačku pripojíte pomocou štipcov na autobatériu alebo prípadne zástrčkou do 12 V zásuvky automobilového zapaľovača (pripojenie do rozvodu vozidla), takže si ani nemusíte zašpiniť ruky o špinavú kapotu. Celý proces nabíjania a vybíjania navyše prebieha automaticky podľa stavu autobatérie.
Sviatoční motoristi nechávajú svoje vozidlo často dlhé mesiace bez naštartovania, a to najmä počas zimy a jej nepriaznivých podmienok. Nájdu sa ale aj iné dôvody, prečo vozidlo nejaký čas nejazdí. V každom prípade je dlhodobé státie vozidla pre autobatériu skúškou. Aby ste predišli komplikáciám po dlhej odstávke, majte akumulátor pripojený na udržiavaciu nabíjačku.
Udržiavacia nabíjačka nájde svoje uplatnenie aj u motoristov, ktorí síce jazdia často, ale na krátke vzdialenosti. Typicky ide o cestovanie po meste. Autobatéria pri takomto cestovaní nemá možnosť kvalitne sa dobiť a dochádza k takzvanej sulfatácii. Udržiavacia nabíjačka zaistí správne dobíjanie akumulátora, a tým zamedzí zatvrdnutiu síranu, ktorý by inak mohol poškodiť články.
Aktuálne na trhu dominujú automatické nabíjačky, pri ktorých nemusíte nič zložito nastavovať. Pred dobíjaním autobatérie však vždy skontrolujte, či nabíjačka podporuje typ vašej autobatérie, najmä ak máte autobatérie typu AGM/GEL. Následne už stačí pripojiť červenú svorku na kladný pól, čiernu na záporný a môžete začať nabíjať. Po ukončení nabíjania najskôr vypnite nabíjačku a až potom odstráňte svorky.
Pokiaľ máte doma ešte starší typ manuálnej nabíjačky, dobíjajte autobatériu vždy maximálne jednou desatinou celkovej kapacity batérie. U autobatérie s kapacitou 60 Ah bude nabíjací prúd teda 6 A po dobu potrebnú na dobitie autobatérie.
Na dobíjanie gélových autobatérií je vhodné použiť automatickú nabíjačku, pretože dobíjací prúd nesmie prekročiť 20 % kapacity článku. Automatická dobíjačka postráži všetko potrebné. Pred samotným nabíjaním alebo kúpou nabíjačky skontrolujte, či prístroj podporuje typ vašej autobatérie, najmä ak využívate moderné autobatérie s elektrolytom typu AGM/GEL.
Ak zvolíte dobíjanie klasickou nabíjačkou, dobíjajte rovnako ako v prípade klasických autobatérií jednou desatinou kapacity batérie. Tým zaistíte, že akumulátor nebude poškodený a nedôjde k vysychaniu gélu.
Kladnú koncovku batérie pripojte ku kladnej červenej svorke a to isté urobte so zápornou koncovkou a svorkou čiernej farby. Až potom zapnite nabíjačku. Po dokončení procesu nabíjania najskôr vypnite nabíjačku a až následne odpojte svorky. Pri akomkoľvek podozrení na poruchu batérie ukončite nabíjanie. Ide najmä o situácie, kedy je batéria horúca alebo z nej vyteká kyselina.
Pre všetky nabíjacie postupy platí, že dobíjanie musí prebiehať v dobre vetranom priestore a po zoznámení s bezpečnostnými pravidlami od výrobcu. Pri nabíjaní nemanipulujte s otvoreným ohňom a používajte ochranné pracovné prostriedky, najmä rukavice. Po nabití nechajte vozidlo ešte minimálne 2 hodiny stáť a až potom ho naštartujte.
Existujú dva základné typy nabíjania – pomalé a rýchle. Samotná rýchlosť je závislá na veľkosti nabíjacieho prúdu a type autobatérie. Nie každý akumulátor je vhodný na rýchle nabíjanie.
Ide o najšetrnejší spôsob nabíjania akumulátora. Dobíjací prúd je veľmi nízky, a preto je nutná dlhá doba dobíjania, ktorá je závislá na kapacite autobatérie. Batéria je pri procese nabíjania najmenej namáhaná, a preto ide o odporúčaný spôsob, ako batériu efektívne a bezpečne dobiť.
Výhodou tohto procesu je úspora času pri dobíjaní. Akumulátor je oživený za niekoľko hodín, a tak nemusíte čakať napr. celý deň na jeho dobitie. Pred nabíjaním si ale overte, či je vaša autobatéria pre tento rýchly spôsob nabíjania vhodná.
Niekedy je označenie kladného a záporného pólu zle čitateľné alebo chýba úplne. V takom prípade vám poslúžia multimetre. Nastavte si meranie napätia, červený (+) merací hrot (svorku) zapojte do dierky VMA a čierny (-) do dierky COM alebo GND (zem). Ak červený merací hrot priložíte na kladný pól batérie (červená+) a súčasne čierny priložíte na záporný pól batérie (čierna-), prístroj vám ukáže číselnú hodnotu s kladným znamienkom (napr. +12 V).
Ak chcete vedieť o svojej autobatérii viac, než kde má aký pól, pomôžu vám testery autobatérií. S ich pomocou ľahko zistíte stav jej nabitia aj funkčnosť nabíjacieho okruhu. Niektoré pokročilé modely umožňujú tiež vykonávanie skúšok funkčnosti alternátora alebo testov pri štartovaní. O zistenom stave vás môžu informovať rôzne: podľa modelu analógovo, digitálne aj obyčajnými LED diódami.
Napätie autobatérie dokáže zmerať väčšina automatických nabíjačiek aj voltmetrov. U klasickej údržbovej olovenej batérie s tekutým elektrolytom môžete merať napätie batérie takisto podľa hustoty elektrolytu. Slúži na to hustomer.
Nabitie | Napätie | Hustota elektrolytu | Akcia |
---|---|---|---|
100 % | 12,6 V a viac | 1,26 – 1,28 g/cm3 | – |
75 % | 12,4 – 12,54 V | 1,24 – 1,25 g/cm3 | – |
50 % | 12,24 – 12,4 V | 1,21 – 1,24 g/cm3 | nutné dobitie |
25 % | 11,88 – 12,18 V | 1,1 – 1,18 g/cm3 | nutné dobitie |
V prípade oživovania vybitej autobatérie máme tri základné možnosti, ako postupovať. Všetky tri uvedené postupy sú šetrné ako k autobatérii, tak k samotnému vozidlu. U súčasných moderných automobilov sa neodporúča štartovanie pri roztlačení vozidla. To je síce technicky možné, hrozí ale poškodenie katalyzátora, alebo dokonca motora vozidla.
Klasickým spôsobom je pomoc od druhého vodiča. Postupujte tak, že najprv pomocou štartovacích káblov pripojíte červenú svorku na kladný pól vybitého akumulátora a potom na rovnaký pól pomocného akumulátora. Ďalej pripojte čiernu svorku na záporný pól pomocnej autobatérie a druhý koniec uchyťte k bloku motora štartovaného vozidla. Potom naštartujte pomocné vozidlo, ktoré necháte bežať na voľnobeh a následne skúste naštartovať vozidlo s vybitým akumulátorom. Ak sa vám nepodarí do pätnástich sekúnd naštartovať, skúste to o minútu znova. Ak sa vám ani po niekoľkýkrát nepodarí vozidlo rozbehnúť, obráťte sa na servis alebo skúste autobatériu nabiť.
Osvedčenou možnosťou je dobitie pomocou autonabíjačky. Postup sme opísali vyššie. Nevýhodou je, že automobil nemôžete použiť okamžite, ale až po ukončení procesu nabíjania.
Ide o veľmi efektívnu možnosť, ako naštartovať svoje vozidlo. Nepotrebujete k tomu druhý automobil ani nemusíte strácať čas čakaním na plné dobitie. Autonabíjačky s možnosťou štartovania vybitej batérie fungujú podobne, ako keby bolo auto štartované iným vozidlom pomocou káblov, a tak akonáhle ho naštartujete, môžete vyraziť do ulíc. Majte na pamäti, že po takomto štarte musíte prejsť väčšiu vzdialenosť, aby sa batéria prirodzene dobila. Potom akumulátor radšej plne nabite na nabíjačke.
V základe platia rovnaké náležitosti ako v prípade autobatérií. S automatickými nabíjačkami odpadajú starosti s viacstupňovým nabíjaním a nemusíte riešiť, ako dlho nabíjať batériu do motorky. Moderné nabíjačky s elektronickou reguláciou si to najdôležitejšie postrážia za vás. Nemôže sa teda stať, že bude dochádzať k prebíjaniu batérie či príliš rýchlemu nabíjaniu, a tým k znižovaniu životnosti a výdrže motobatérie.
Pri vyberaní nabíjačky je dôležité skontrolovať, že je nabíjačka vhodná pre motorky a konkrétny typ akumulátora. Pri dlhšej nečinnosti kontrolujte napätie batérie a priebežne dobíjajte. Rovnako ako u autobatérie môže pri príliš vysokom vybití dôjsť k znehodnoteniu akumulátora.
Compass vám predstavuje túto praktickú prenosnú nabíjačku autobatérií 6/12 V s kapacitou 15-80 Ah, s ktorou nikdy neostanete v...
Compass PROFI je univerzálna nabíjačka akumulátorov riadená mikroprocesorom. Pre jednoduchšiu obsluhu má svetelné indikátory zobrazujúce aktuálne napätie.
300 W menič napätia Compass je neoceniteľná pomôcka pri dlhých presunoch autom, keď nemáte prístup k bežnej elektrickej sieti a potrebujete pracovať na notebooku či si dobiť mobil.
Menič napätia Compass je pripravený vaše autopríslušenstvo s napájacím napätím 12 V nakŕmiť elektrickou energiou z klasickej siete s napätím 220 V.
Kvalitné štartovacie káble, ktoré zodpovedajú požiadavkám európskej normy DIN 72553-25. Veľa vodičov to iste zažilo a nie je príjemné, ...
Tester autobatérie COMPASS zvláda ako bežný test akumulátora, tak aj test záťažový, ďalej dokáže otestovať celú nabíjaciu sústavu vrátane štartéra.
Digitálny tester autobatérie COMPASS analyzuje nielen stav nabitia, ale aj mieru opotrebovania akumulátora. Zvládne otestovať aj štartér, vrátane celej nabíjacej sústavy.
Naštartujte vaše auto bezstarostne aj počas studených zimných večerov vďaka plne nabitej batérii. Ideálna bude nabíjačka akumulátorov CTEK MXS 10 s mikroprocesorovým riadením nabíjania.
Predstavujeme vám veľmi praktický konektor komfort M6, od spoločnosti CTEK, ktorý je určený na montáž na autobatériu a indikuje stav jej nabitia..
Studené zimné večery, kedy dostane auto batérie poriadne zabrať, sa nezadržateľne blížia.
Zariadenia pre nabíjanie a dobíjanie pre všetky vozidlá PowerSport. Praktické a jednoduché používanie.
Vďaka nabíjačke akumulátorov CTEK CT5 naštartujete vaše vozidlo aj v zimnom období bez starostí a dáte zbohom problémom s vybitou batériou...
Udržať batériu v dobrej kondícii nie je žiadna veda. Stačí sa o ňu po celú dobu jej životnosti starať a na prípadné nepríjemnosti byť pripravený. Preto majte k dispozícii kvalitnú autonabíjačku a vo vozidle štartovacie káble.