Áno. Tieto bicykle sa síce perfektne hodia do mesta, ale môžete na nich jazdiť aj mimo mestské komunikácie.
Mestské bicykle sú väčšinou štandardne osadené nosičom, predným a zadným svetlom, blatníkmi a krytom reťaze. Chýbať vám bude už len helma.
Áno. Väčšina mestských bicyklov má v zadnej časti nosič, na ktorý možno jednoducho pripnúť napríklad košík, do ktorého si vložíte menší nákup.
Na mestskom bicykli zaujímate vzpriamený posed. V tomto posede je vaša chrbtica takmer kolmo k zemi, takže pri ňom nenamáhate chrbát.
Výška rámu je najčastejšie udávaná v palcoch alebo veľkostiach S, M, L, XL a určuje sa podľa vzdialenosti od chodidla k slabinám, prípadne podľa výšky postavy.
Výška postavy v cm | Výška rámu podľa označenia | |
---|---|---|
do 165 cm | 15", 16", S, do 44 cm | |
160 – 170 cm | 17", 18", M, do 48 cm | |
170 – 185 cm | 19", 20", L, do 52 cm | |
185 – 200 cm | 21", 22", XL, do 55 cm | |
nad 195 cm | 23", 24", XXL, 58 – 60 cm | |
*Hodnoty v tabuľke vyššie sú orientačné a vo výnimočných prípadoch sa môžu líšiť. |
Oceľové rámy majú vysokú pevnosť a nižšiu cenu. Ich nevýhodou je vyššia hmotnosť a podliehanie korózii. Karbónový rám je ľahší, dobre pruží a v priebehu času nedochádza k zníženiu pevnosti. Duralový rám je lacnejší, ale zároveň ťažší ako karbónový.
Mestské bicykle sú najčastejšie vybavené véčkovými brzdadmi (v-brake), ktoré brzdia trením gumovej plochy o ráfik. Sú lacné, nenáročné na údržbu, ale ich brzdný účinok pri kontakte s vodou klesá.
Prehadzovačka je mechanizmus, ktorý nájdeme na väčšine bicyklov, a slúži na výber stupňa záťaže pri šliapaní. Pri zvolení nízkeho stupňa (v kopci), sa bude šliapať veľmi ľahko, avšak s vysokou frekvenciou. Naopak pri zvolení vysokého stupňa na rovnej ceste, nebudete musieť šliapať s takou frekvenciou a jazda bude pohodlnejšia.
Veľkosť rámu je udávaná v palcoch alebo veľkostiach S, M, L, XL a určuje sa najlepšie podľa vzdialenosti od chodidla k slabinám, prípadne podľa výšky postavy. Rámy sú oceľové, duralové a karbónové. Oceľové rámy majú vyššiu hmotnosť a podliehajú korózii. Výhodou je ich vysoká pevnosť a nižšia cena. Duralový rám nepodlieha rýchlo korózii a je relatívne ľahký. Karbónový rám je zo všetkých najľahší, nepodlieha korózii, dobre pruží a v priebehu času nedochádza k zníženiu pevnosti.
Odpruženie vidlice je založené na stlačenom vzduchu alebo pružine. Pružinové vyhotovenie je lacnejším variantom a poskytuje nepatrne citlivejšie tlmenie ako vzduchové vyhotovenie. Nevýhodou je závislosť medzi silou pružiny a hmotnosťou jazdca, prípadne zmena vlastností pri zmene okolitej teploty. Vzduchové odpruženie je vhodné na šport aj rekreáciu. Tlak vzduchu možno prispôsobiť hmotnosti jazdca a vďaka svojim vlastnostiam je veľmi často využívané, hoci je jeho cena vyššia. Funkcia zamykania vidlice umožňuje z odpruženej vidlice urobiť pevnú. Pokiaľ vidlica zostane odomknutá pri jazde do kopca, časť sily, ktorá je prenášaná do pedálov, absorbuje vidlica.
Slovník pojmov
Priemer kolesa
Väčšina mestských bicyklov má 28-palcové kolesá na stredne širokých plášťoch. Tie poskytujú bicyklu stabilitu pri jazde po ceste a zároveň si zachovávajú dobrú ovládateľnosť.