Existuje nielen niekoľko typov bicyklov, jednotlivé modely sa navyše líšia aj vo veľkosti kolies, výške či materiáli rámu, vyhotovení bŕzd a v ďalších parametroch. Aby ste boli so svojím bicyklom dlho spokojní, je nutné ho starostlivo vybrať. V tomto článku vám poradíme, ako správne vybrať bicykel, nech už na ňom plánujete jazdiť na nákupy, športové jazdenie, chcete uháňať rýchlo po ceste, či jazdiť po cyklotrasách v lese.
S elektrobicyklom zdoláte na plne nabitú batériu až niekoľko stoviek kilometrov bez námahy. Udržíte krok s fyzicky lepšími partnermi a kamarátmi a do práce sa dostanete rýchlejšie ako hromadnou dopravou, a to bez toho aby ste sa spotili. Bonusom je potom ohľaduplnosť k prírode. V prípade, že vám dôjde batéria, môžete šliapať podobne ako na bežnom bicykli. Jazda len pomocou šliapania je ale na elektrobicykli o niečo ťažšia. Nevýhodou bicyklov na elektrický pohon je tiež vyššia cena.
Horské elektrobicykle majú oproti ostatným typom výkonnejší motor, ktorý sa oplatí v teréne. Pre vás to znamená, že do kopca nemusíte toľko šliapať. Rovnako ako v prípade klasických horských bicyklov majú horské elektrobicykle pevnejšiu konštrukciu a širšie kolesá. Motor tiež býva odolný voči vonkajším vplyvom. Na bicykli sa to ale prejavuje vyššou hmotnosťou, čo nie je dobré, ak chcete bicykel ručne prenášať.
Mestské elektrobicykleMestské elektrobicykle predstavujú skvelý dopravný prostriedok, ak sa chcete dostať aktívne do práce, ale zároveň sa nechcete spotiť. Bývajú veľmi odolné a vyžadujú len minimálnu údržbu. Mestské elektrobicykle majú riadidlá prispôsobené pre väčšie pohodlie a tiež pre prehľad o okolitom dianí, pretože pri ich držaní sedíte vzpriamene. Tento typ bicyklov využijú všetci, ktorí hľadajú nenáročný dopravný prostriedok.
Krosové elektrobicykleKrosové elektrobicykle sú strednou cestou medzi mestským a horským elektrobicyklom. Vďaka tomu majú univerzálne spektrum využitia a sú tak jedným z najobľúbenejších typov bicyklov. Hodia sa ako na cestu do práce, tak aj na výlety do ľahkého terénu.
Skladacie elektrobicykleSkladacie elektrobicykle sú vašou ďalšou možnosťou pre mestskú dopravu. Bicykle možno ľahko prenášať po ulici, ale vďaka možnosti zloženia si elektrobicykel môžete vziať tiež so sebou do MHD. Skladanie prebieha rýchlo a ľahko a vďaka skladnosti bicykla ho môžete jednoducho uschovať v práci alebo v byte. Kvôli možnosti zloženia však konštrukcia nie je tak pevná, ako v prípade ostatných typov, a tak s bicyklom musíte zaobchádzať opatrne.
Dojazd závisí od výkonu motora a kapacity akumulátora. Väčšinou sa pohybuje od 30 do 200 km a odvíja sa tiež od štýlu jazdy. Ak napríklad pôjdete len na motor, dojazd bude nižší. Niektoré elektrobicykle majú dokonca režim pre vyšší výkon motora, ktorý má tiež vplyv na dojazd. Maximálny dojazd dosiahnete v režime asistovaného šliapania, teda v režime, v ktorom motoru pomáhate šliapaním.
Elektromotor je určený na to, aby vám odľahčil námahu pri šliapaní. To okrem iného závisí od jeho výkonu. Výkon elektromotora sa väčšinou pohybuje okolo 250 W, pričom silnejšie motory sa hodia do terénu, zatiaľ čo slabšie sú ideálne do miest, prípadne na cesty. Motor môže byť umiestnený vzadu, vpredu, ale aj v strede elektrobicykla, čo ovplyvňuje jeho stabilitu.
Zákon nariaďuje, že rýchlosť elektrobicyklov musí byť obmedzená na 25 km/h. Niektorí výrobcovia obmedzenie nastavili na 27,5 km/h, pretože táto rýchlosť je stále v tolerancii. Niektoré elektrobicykle navyše podporujú špeciálny off-road režim, ktorý nastaví vyšší výkon motora, než ktorý je povolený smernicou. Tento režim však nesmie byť používaný na verejných komunikáciách, a tak ho využijete iba v teréne.
Je dôležité, aby ste veľkosť bicykla brali do úvahy, nech už vyberáte akýkoľvek typ. Tá totiž určuje, ako sa vám bude na bicykli jazdiť, či už z praktického hľadiska, alebo z hľadiska pohodlia. Odporúčaná veľkosť bicykla sa odvíja od výšky postavy. Podrobnejšie informácie si môžete prečítať v článku o výbere veľkosti bicykla.
Každý výrobca udáva orientačný počet nabíjacích cyklov na batériu. Štandardná batéria ich vydrží 800 – 1 000, čo zodpovedá životnosti 3 – 4 rokov pri bežnom používaní.
Pri kúpe novej batérie je potrebné sa sústrediť na zhodné napätie (24, 36, 42 V). Túto hodnotu spoľahlivo nájdete na informačnom štítku bicykla. Istotou sú batérie od výrobcu vášho bicykla, ale dajú sa využiť aj alternatívne batérie so zhodným napätím a obdobnou kapacitou. Štandardne sa kapacita batérií pohybuje okolo 470 Wh (Wh).
Základná údržba elektrobicykla je takmer rovnaká ako pri štandardnom bicykli. Musíte čas od času dotiahnuť výplet a ostatné skrutky, namazať reťaz a vymeniť ojazdené plášte. Okrem tejto základnej údržby je potrebné dbať na správnu starostlivosť o batériu. Nikdy ale neskladujte batériu v mraze a aj mimo sezónu ju čas od času dobite, aby sa nedostala pod kritickú hodnotu napätia. Ak sa tak stane, bude sa znižovať jej kapacita a životnosť.
Ostatnú údržbu a opravy týkajúce sa elektromotora a batérie by ste mali zveriť skúsenému technikovi.
Väčšina elektrobicyklov disponuje dvoma základnými režimami – asistované šliapanie a jazda bez šlapania. Pomôžu pri stúpaní do kopca, uľahčia pohyb po meste a povezú vás ďalej, aj keď vám dôjdu sily. Motor je možné tiež celkom odpojiť a len šliapať.
Bohužiaľ vás musíme sklamať, ale elektrobicykle rekuperáciu nemajú. Dôvodom je fakt, že sú príliš ľahké, a teda by rekuperáciou získali len minimum energie. Pre porovnanie – niekoľko stoviek tonový vlak dokáže rekuperáciou ušetriť niekoľko desiatok percent energie. Dvojtonové auto ušetrí rekuperáciou okolo 10 %. Elektrobicykel s hmotnosťou 100 kg aj s jazdcom by ušetril len niekoľko jednotiek percent.
Takéto elektrobicykle tiež existujú, ale vyhláška povoľuje pre voľný pohyb po verejných komunikáciách len modely s výkonom do 250 W. Ak by váš elektrobicykel mal vyšší výkon, bolo by ho zo zákona nutné registrovať ako elektrický motocykel. S tým je samozrejme spojená nutnosť vlastniť vodičský preukaz príslušnej kategórie, platiť za „bicykel“ povinné ručenie a registrovať ho na dopravnom úrade ako každý iný dopravný prostriedok.
Existujú však spôsoby, ako môžu túto vyhlášku výrobcovia „obchádzať“. Veľká časť elektrobicyklov, najmä tých horských, má tzv. Offroad režim. Ten zvýši výkon motora na 350 – 500 W a je výhradne určený na použitie mimo verejnej komunikácie. Časté používanie tohto režimu rapídne znižuje potenciálny dojazd.
Ak pridáte k sile vašich nôh elektromotor, môžete zdolať naozaj dlhé vzdialenosti a pritom trénovať fyzičku. Predtým ste možno jazdili autom k cyklistických chodníkom, aby ste sa potom mohli previezť na bicykli. S elektrobicyklom môžete auto nechať doma, nasadnúť pri vchodových dverách a na miesto si ľahko došliapať.
Záleží na tom, na čo vám má dopravný prostriedok slúžiť. Pre rad ľudí je elektrobicykel lepším variantom ako motocykel. Chcú si pri cestovaní zašportovať a pritom nepotrebujú zdolávať tisíckilometrové vzdialenosti. Veľká časť elektrobicyklov má dojazd bez šlapania okolo 50 km a so šliapaním až 200 km. Za elektrobicykel sa navyše neplatí poistenie a nie je nutné ho prihlasovať na dopravnom úrade.
Celkovo vychádza elektrobicykel lacnejšie na 1 km jazdy, a to aj pri započítaní amortizácie batérie a počiatočnej investície do stroja.
Posed sa líši podľa typu elektrobicykla. Na mestskom a skladacom elektrobicykli budete sedieť v rekreačnom posede – takmer vzpriamene. Na horskom a krosovom elektrobicykli sa sedí v tzv. neutrálnom posede. Je to posed pod uhlom cca 40° medzi vaším telom a rovinou cesty. Nie je príliš náročný na chrbát, ale zároveň nie je tak odpočinkový ako rekreačný posed.
Detské bicykle sú ľahké, veľmi dobre ovládateľné a vďaka odolnej konštrukcii ustoja aj početné pády. Vyrábajú sa v mnohých farebných vyhotoveniach či detských motívoch. Pri výbere bicykla pre deti sa zamerajte na jeho veľkosť. Deti rýchlo rastú, preto voľte radšej bicykel o niečo väčší, aby dieťaťu dlhšie vydržal. Detské bicykle sa vyrábajú pre deti vo veku približne od 2 do 14 rokov.
Detské bicykle majú najčastejšie priemer 12 – 26". Veľkosť bicykla sa určuje podľa výšky postavy alebo výšky rozkroku meraného po vnútornej strane stehna.
Vek | 2 – 4 roky | 3 – 5 rokov | 4 – 6 rokov | 5 – 8 rokov | 7 – 11 rokov | 10 a viac |
---|---|---|---|---|---|---|
Veľkosť bicykla | 12" | 14" | 16" | 20" | 24" | 26" |
Výška postavy | 82 – 100 cm | 98 – 106 cm | 104 – 122 cm | 120 – 130 cm | 127 – 142 cm | 140 – 158 cm |
Výška rozkroku | 30 – 40 cm | 36 – 44 cm | 40 – 54 cm | 52 – 59 cm | 57 – 66 cm | 64 – 70 cm |
Výška rámu je v prípade detských bicyklov ideálna do úrovne pása. Najlepšie je potom vybrať taký bicykel, ktorý je čo najvyšší, ale zároveň vhodný pre výšku vášho dieťaťa. Predídete tak tomu, aby z bicykla hneď vyrástlo. Podrobnejšie informácie o výbere veľkosti bicykla nájdete v našom článku.
Materiál, z ktorého je rám vyrobený, má zásadný vplyv na vlastnosti bicykla, a tak je výber dôležitý.
Brzdy sú samozrejme veľmi dôležité, obzvlášť pri detských bicykloch. Naraziť môžete na dva typy bŕzd.
Najlepším riešením je kúpiť bicykel, oproti ktorému je vaše dieťa na spodnej hranici výškového určenia. Budete tak mať istotu, že bicykel využijete na plno a výška bude pre dieťa celý čas optimálna. Bicykle s nastaviteľným sedadlom taktiež môžu využiteľnosť bicykla o chvíľu predĺžiť.
Detské bicykle sú vybavené blatníkmi, odrazkami a zvončekom. Veľmi dôležité je dokúpiť helmu.
Väčšina detských bicyklov je stavaná tak, aby vydržali prvotné pády. Avšak odporúčame vyvarovať sa nadmerne hrubému zaobchádzaniu a o bicykel sa pravidelne starať.
Na detskom bicykli sa sedí v tzv. neutrálnom posede (niečo medzi športovým a rekreačným). Je to posed úplne prirodzený vývoju detského tela. Nie je príliš náročný na chrbát, ale zároveň nie je tak odpočinkový ako rekreačný posed, pri ktorom sa sedí takmer vzpriamene.
Horské bicykle sa najlepšie cítia v teréne, je s nimi ale možné jazdiť aj po ceste. Kvôli širším pneumatikám a vyššiemu valivému odporu však po asfalte na horskom bicykli pôjdete pomalšie ako na bicykli cestnom, a navyše budete musieť vynaložiť viac úsilia. Drahšie modely sú odpružené, vďaka čomu je jazda komfortná aj na nerovnom povrchu. Horské bicykle sú ťažšie ako ostatné, vďaka svojmu univerzálnemu zameraniu sú však veľmi populárne.
Ak hľadáte horský bicykel iba na občasné výlety do prírody, mnoho parametrov vás nemusí zaujímať. Bicykle z kategórie rekreačných sú spravidla prispôsobené hlavne pre pohodlie a tiež lákajú svojou priaznivou cenou. Pri výbere berte ohľad hlavne na vyhovujúcu výšku.
Športové horské bicykleŠportové horské bicykle sú ideálne pre o niečo náročnejších jazdcov, ktorí sa jazde v teréne venujú takmer denne, prípadne sa pokúšajú aj o amatérske preteky. Vyznačujú sa o niečo ľahším, zato však odolnejším rámom a štipku pohodlia obetujú v prospech vyššieho výkonu.
Pretekárske horské bicykleAko už názov napovedá, tieto bicykle sú určené hlavne pre pretekárov, až profesionálov. V tejto kategórii hľadajte len špičkové a hlavne ľahké materiály, ktoré spolu s nižším posedom zaručujú maximálny jazdný výkon.
Horské bicykle sa všeobecne delia do dvoch skupín podľa typu odpruženia:
Odpruženie predných vidlíc sa potom dá ďalej deliť na vzduchové a pružinové. Pružinové predné vidlice dnes nájdete asi len pri tých najlacnejších bicykloch. Ich nastavovanie je totiž pomerne zložité a často musíte pre iného jazdca pružinu skrátka vymeniť. Vzduchové odpruženie sa na strane druhej dá prispôsobiť iba vypustením/dofúknutím vzduchu. Niektoré modely možno dokonca upravovať počas jazdy.
Priemer kolies bicykla má zásadný vplyv na vlastnosti bicykla, a to najmä na jeho ovládateľnosť a rýchlosť.
V poslednej dobe sa tiež stretávame s rôznymi šírkami plášťov. Kým klasická šírka sa väčšinou pohybuje niekde od 1,5" do 2,5", existujú tiež špeciálne bicykle s označením Fat Bike. Tie ponúkajú až 4" široké pneumatiky a hodia sa predovšetkým na jazdu v snehu alebo piesku.
Výška rámu sa udáva v palcoch alebo vo veľkostiach S, M, L, XL a určuje sa podľa vzdialenosti od chodidla k slabine, prípadne podľa výšky postavy.
Orientačná tabuľkaVýška postavy v cm | Výška rámu podľa označenia |
---|---|
do 165 cm | 15", 16", S, do 44 cm |
160 – 170 cm | 17", 18", M, do 48 cm |
170 – 185 cm | 19", 20", L, do 52 cm |
185 – 200 cm | 21", 22", XL, do 55 cm |
nad 195 cm | 23", 24", XXL, 58 – 60 cm |
Výšku bicykla možno do istej miery regulovať napríklad teleskopickou sedlovkou. Tú môžete nastavovať aj napríklad za jazdy, ale majte na pamäti, že je vždy lepšie si radšej kúpiť bicykel vyšší. Teleskopickú sedlovku však využije každý – pri zjazde zo svahu si napríklad môžete nastaviť nižší posed pre lepšiu stabilitu.
Viac informácií o výške bicykla nájdete v našom článku.
Materiál rámu má zásadný vplyv na vlastnosti bicykla, a tak je treba pri výbere dobre zvážiť dané možnosti.
Celoodpružená konštrukcia sa hodí aj do tých najnáročnejších terénov. Niektoré bicykle majú odpruženú iba prednú vidlicu. Takéto bicykle sú vhodné na cesty a do priemerne náročného terénu. Dôležitou vlastnosťou je možnosť zamknúť predné aj zadné odpruženie. Pri jazde do kopca tak nedochádza k absorpcii vynaloženej energie.
Pri výbere sa sústreďte aj na pedále. Tie sa delia na tri základné skupiny:
Brzdy sú pre jazdu v teréne absolútne nevyhnutné. Naraziť môžete na dva typy bŕzd.
Oba druhy bŕzd sa dajú ovládať ako lankom, tak hydraulicky.
Áno. Spektrum využitia horského bicykla je veľmi rozmanité. Je pohodlný a vydať sa s ním môžete na dlhšie cesty, do práce, do mesta alebo napríklad do prírody.
Áno. Ak budete často jazdiť po ceste, môžete vymeniť plášte bicykla za hladké, čím si urobíte jazdu po ceste jednoduchšiu.
Odpružený bicykel pomôže vstrebať otrasy pri prejazde cez nerovnosti. Bez odpruženia by bicykel nebol taký pohodlný. Nepríjemné však môže byť, ak odpruženie nie je uzamykateľné – napríklad pri jazde do kopca sa bude sila z pedálov prenášať do vidlice a absorbovať časť energie.
Na horskom bicykli zaujímate tzv. neutrálny posed. Je to posed pod uhlom cca 40° medzi vaším telom a rovinou. Nie je príliš náročný na chrbát, ale zároveň nie je tak odpočinkový ako rekreačný posed, pri ktorom sedíte takmer vzpriamene.
Krosové bicykle sa nachádzajú na pomedzí horských a cestných bicyklov. Ako doma sa cítia na cyklotrasách a cestách, zvládnu ale aj ľahší terén a nespevnené cesty ako lesné či poľné cestičky. Táto univerzálnosť z nich robí veľmi obľúbený typ bicykla na víkendové alebo aj viacdňové výlety. Na rozdiel od horských bicyklov si však už neporadia s ťažkým terénom, pretože ich konštrukcia nie je na to prispôsobená.
Väčšina krosových bicyklov má kolesá s priemerom 28" na úzkych plášťoch. Vďaka tomu môžete na bicykli ísť rýchlo na ceste a zároveň vás nezastraší ľahší terén. Bicykel tým ale tiež stráca na stabilite, takže nie je ideálny pre neskúsených jazdcov.
Výška rámu je udávaná buď v palcoch, alebo vo veľkostiach S, M, L, XL a určuje sa podľa vzdialenosti od chodidla k slabine, prípadne podľa výšky postavy. Vyšší rám zaisťuje lepší prehľad, ale môže mať negatívny dopad na vašu stabilitu a pohodlie.
Orientačná tabuľkaVýška postavy v cm | Výška rámu podľa označenia |
---|---|
do 165 cm | 15", 16", S, do 44 cm |
160 – 170 cm | 17", 18", M, do 48 cm |
170 – 185 cm | 19", 20", L, do 52 cm |
185 – 200 cm | 21", 22", XL, do 55 cm |
nad 195 cm | 23", 24", XXL, 58 – 60 cm |
O výške rámu sa môžete dočítať viac v našom článku.
Odpruženie prednej vidlice sa delí na vzduchové a pružinové. Kým pružinové predné vidlice dnes kvôli vysokej náročnosti z hľadiska údržby a prispôsobeniu veľmi nenájdete, vzduchové odpruženie sa dá prispôsobiť iba upustením/dopustením vzduchu. Niektoré modely možno dokonca upravovať počas jazdy.
Materiál rámu má zásadný vplyv na vlastnosti krosového bicykla, a tak je potrebné pri výbere dobre zvážiť dané možnosti.
Väčšina krosových bicyklov je vybavená prednou odpruženou vidlicou. Bicykel tak tlmí nárazy ako na ceste, tak aj v ľahšom teréne.
Dobré brzdy sú nevyhnutnosťou ako na jazdu po ceste aj v teréne. Naraziť môžete na dva typy bŕzd.
Áno. S krosovým bicyklom môžete jazdiť na dlhšie cesty po ceste a vydať sa aj do ľahšieho terénu.
Krosové bicykle nie sú štandardne osadené príslušenstvom a je len na vás, či si zaobstaráte blatníky, svetlá či ďalšie.
Áno. Do lesa či podobného terénu sa bicykel perfektne hodí. S bicyklom zvládnete tiež väčšinu cyklotrás.
Na krosovom bicykli zaujímate tzv. neutrálny posed. Je to posed pod uhlom cca 40° medzi vaším telom a rovinou. Nie je príliš náročný na chrbát, ale zároveň nie je tak odpočinkový ako rekreačný posed, pri ktorom sedíte takmer vzpriamene.
Cestné bicykle sú konštruované len na jazdu po cestách. Zameriavajú sa predovšetkým na rýchlu jazdu. Posed na bicykli je športový, čo napomáha aerodynamike, ale je fyzicky náročnejší.
Cestné bicykle majú 28" kolesá na veľmi úzkych plášťoch. Tie dávajú bicyklu schopnosť rýchlej jazdy s minimálnym odporom. Nevýhodou je pomerne veľká náchylnosť k poškodeniu v prípade prejdenia cez výraznejšie nerovnosti či jazdy mimo cesty.
Výška rámu je najčastejšie udávaná v palcoch alebo veľkostiach S, M, L, XL a určuje sa podľa vzdialenosti od chodidla k slabine, prípadne podľa výšky postavy.
Orientačná tabuľkaVýška postavy v cm | Výška rámu podľa označenia |
---|---|
do 165 cm | 15", 16", S, do 44 cm |
160 – 170 cm | 17", 18", M, do 48 cm |
170 – 185 cm | 19", 20", L, do 52 cm |
185 – 200 cm | 21", 22", XL, do 55 cm |
nad 195 cm | 23", 24", XXL, 58 – 60 cm |
O výške rámu sa môžete dočítať viac v našom článku.
Odpruženie prednej vidlice sa delí na vzduchové a pružinové. Kým pružinové predné vidlice dnes kvôli vysokej náročnosti z hľadiska údržby a prispôsobenia veľmi nenájdete, vzduchové odpruženie sa dá prispôsobiť iba vypustením/dopustením vzduchu. Niektoré modely možno dokonca upravovať počas jazdy.
Materiál rámu má zásadný vplyv na vlastnosti cestného bicykla, a tak je potrebné pri výbere dobre zvážiť dané možnosti.
Väčšina cestných bicyklov je vybavená prednou odpruženou vidlicou. Bicykel tak tlmí nárazy ako na ceste, tak aj v ľahšom teréne.
Dobré brzdy sú pre rýchlu cestnú jazdu nevyhnutnosťou. Naraziť môžete na dva typy bŕzd.
Cestný bicykel je pre rýchlu jazdu priamo stvorený. Nezabudnite si vybrať dostatočne kvalitné cesty pre vaše výlety.
Pre úplných začiatočníkov odporúčame skôr horský alebo krosový bicykel. Pre tých, ktorí majú aspoň nejaké skúsenosti, nebude cestný bicykel predstavovať problém.
Nie. Tento bicykel je určený výhradne na cesty – v teréne si bicykel pravdepodobne zničíte.
Na cestnom bicykli zaujímate tzv. športový posed. Je to posed pod uhlom cca 30° medzi vaším telom a rovinou. V tomto posede budete lepšie prenášať silu na pedále, ale je zároveň náročnejší na chrbát.
Mestské bicykle sú ideálne na každodenné cestovanie do práce, školy či na nákupy. Jednoducho sa ovládajú a sú pohodlné. Ľahko sa na ne nastupuje, takže sa hodia aj pre seniorov či používateľov, ktorí sa horšie pohybujú. Mestské bicykle sú tiež pomerne nenáročné na údržbu a majú moderný dizajn. Menej sa už ale hodia na šport, dlhé výlety a jazdu v teréne. Súčasťou bicyklov do mesta je často košík či stojany na odloženie kabelky alebo tašky s nákupom.
Väčšina mestských bicyklov má kolesá s priemerom 28" na stredne širokých plášťoch. Vďaka tomu je bicykel stabilnejší pri jazde na ceste, ale stále si zachováva dobrú ovládateľnosť.
Aj výška rámu mestských bicyklov je často udávaná buď v palcoch, alebo vo veľkostiach S, M, L, XL. Rovnako sa určuje podľa vzdialenosti od chodidla k slabinám alebo podľa výšky postavy.
Orientačná tabuľkaVýška postavy v cm | Výška rámu podľa označenia |
---|---|
do 165 cm | 15", 16", S, do 44 cm |
160 – 170 cm | 17", 18", M, do 48 cm |
170 – 185 cm | 19", 20", L, do 52 cm |
185 – 200 cm | 21", 22", XL, do 55 cm |
nad 195 cm | 23", 24", XXL, 58 – 60 cm |
Materiál rámu má zásadný vplyv na vlastnosti bicykla, a tak je potrebné pri výbere dobre zvážiť dané možnosti.
V prípade mestských bicyklov najčastejšie narazíte na „véčkové“ brzdy (v-brake). Tie brzdia trením gumovej plochy o ráfik kolesa, sú lacné a nenáročné na údržbu. Ich nevýhodou je, že pri kontakte s vodou sa znižuje účinnosť, čo môže byť aj nebezpečné.
Áno. Tieto bicykle sa síce perfektne hodia do mesta, ale môžete na nich jazdiť aj mimo mestských komunikácií.
Mestské bicykle sú väčšinou štandardne osadené nosičom, predným a zadným svetlom, blatníkmi a krytom reťaze. Chýbať vám bude už len helma.
Áno. Väčšina mestských bicyklov má v zadnej časti nosič, na ktorý možno jednoducho pripnúť napríklad košík, do ktorého si vložíte menší nákup.
Na mestskom bicykli zaujímate vzpriamený posed. V tomto posede je vaša chrbtica takmer kolmo k zemi, takže pri ňom nenamáhate chrbát.
Skladacie bicykle sú ideálne na cestovanie po meste, pretože je ich možné jednoducho zložiť a vziať napríklad do električky. Ak by ste teda časť cesty do práce alebo do školy najradšej išli na bicykli a časť v MHD, skladacie bicykle vám to umožnia. Neponúkajú ale dostatok pohodlia ani prevodov pre dlhé jazdy trvajúce niekoľko hodín a nehodia sa ani na jazdu v teréne.
Priemer kolesa má zásadný vplyv nielen na vlastnosti skladacieho bicykla, ale aj na možnosť jeho zloženia.
O priemere kolies bicykla sa môžete dočítať viac v našom článku.
Materiál rámu má zásadný vplyv na vlastnosti bicykla, najmä v prípade skladacích bicyklov. Kvôli možnosti skladania totiž bicykel nie je taký pevný v porovnaní s ostatnými typmi, a tak je výber o to dôležitejší.
Brzdy sú dôležité ako v meste, tak na výletoch. Stretnúť sa môžete s „véčkovou“ brzdou (v-brake), ktorá brzdí trením gumovej plôšky o ráfik kolesa. Tieto brzdy nie sú náročné na údržbu, ale pri kontakte s vodou klesá ich účinnosť. Ďalšou možnosťou sú kotúčové brzdy, ktoré zabrzdia za mokra aj sucha, ale ich údržba je náročnejšia.
Áno. Skladacie bicykle možno jednoducho zložiť a vziať si ich so sebou napríklad na výlet.
Skladacie bicykle majú jednoduché skladacie mechanizmy, ktoré nebudú robiť problémy ani začiatočníkom.
Záleží na zručnosti a skúsenostiach so skladaním, ale spravidla to nezaberie viac ako niekoľko sekúnd.
Jazdíte skôr pre zábavu a chcete bicykel, ktorý si poradí ako na ceste, tak aj v mierne náročnejšom teréne? Ideálne pre vás budú tzv. gravel bicykle. Ako názov napovedá, bicykle tohto typu sú určené hlavne na jazdu v štrku a podobnom horšom teréne. Vďaka nižšie položenému rámu však môžete počítať aj so slušnou rýchlosťou na ceste, čo robí z tohto typu akési univerzálne bicykle.
Priemer kolies má zásadný vplyv ako na rýchlosť bicykla na ceste, tak aj na jeho ovládateľnosť. V prípade gravel bicyklov sa väčšinou stretnete s 28 – 29" kolesami na hrubších plášťoch (35 – 40 mm). To im zaisťuje ako vysokú rýchlosť, tak aj spoľahlivú jazdu v náročnejšom teréne.
O priemere kolies sa môžete dočítať viac v našom článku.
Gravelové bicykle sa vyrábajú takmer výhradne z karbónu, a to vďaka jeho ľahkosti a pevnosti. Môžete sa stretnúť aj s inými materiálmi, napríklad s duralom – podobne pevnou a lacnejšou alternatívou.
Brzdy sú dôležité ako v meste, tak na výletoch. V prípade gravelových bicyklov vsádzajú výrobcovia na kvalitu, a tak sa pri nich stretnete s kotúčovými a niekedy aj hydraulickými brzdami.
V podstate áno. Veľa cyklokrosových pretekov účasť na gravel bicykli umožňuje a dokonca existujú aj preteky špeciálne pre tento typ bicyklov. Otázkou je, či chcete na gravel bicykli súperiť s bežnými crossovými bicyklami, ktoré sú pre terén maximálne vyladené.
Gravel bicykle sa spravidla odporúčajú predovšetkým tým, ktorí jazdia pre zábavu. Berte ale tiež do úvahy, že univerzálny bicykel sa hodí do univerzálnych podmienok. Ak teda jazdíte len po cestách alebo po meste, lepšou voľbou bude cestný bicykel. Rovnako tak na jazdu len po poľných a lesných cestách sa poobzerajte po horskom alebo krosovom bicykli.
Prehadzovačka je mechanizmus, ktorý nájdeme pri väčšine bicyklov, a slúži na výber stupňa záťaže pri šliapaní. Pri zvolení nízkeho stupňa (v kopci) sa bude šliapať veľmi ľahko, avšak s vysokou frekvenciou. Naopak pri zvolení vysokého stupňa na rovnej ceste nebudete musieť šliapať s takou frekvenciou a jazda bude pohodlnejšia.
Veľkosť rámu je udávaná v palcoch alebo veľkostiach S, M, L, XL a určuje sa najlepšie podľa vzdialenosti od chodidla k slabinám alebo podľa výšky postavy. rámy sú oceľové, duralové a karbónové. Oceľové rámy majú vyššiu hmotnosť a podliehajú korózii. Výhodou je ich vysoká pevnosť a nižšia cena. Duralový rám nepodlieha ľahko korózii a je relatívne ľahký. Karbónový rám je zo všetkých najľahší, nepodlieha korózii, dobre pruží a po čase nedochádza k zníženiu pevnosti.
Odpruženie vidlice je založené na stlačenom vzduchu alebo pružine. Pružinové vyhotovenie je lacnejším variantom a poskytuje nepatrne citlivejšie tlmenie než vzduchové vyhotovenie. Nevýhodou je závislosť medzi silou pružiny a hmotnosťou jazdca, prípadne zmena vlastností pri zmene okolitej teploty. Vzduchové odpruženie je vhodné pre šport aj rekreáciu. Tlak vzduchu možno prispôsobiť hmotnosti jazdca a vďaka svojim vlastnostiam je tento typ odpruženia veľmi často využívaný, hoci je jeho cena vyššia. Funkcia zamykania vidlice umožňuje z odpruženej vidlice urobiť pevnú. Pokiaľ vidlica zostane odomknutá pri jazde do kopca, časť sily, ktorá je prenášaná do pedálov, absorbuje vidlica.
Slovník pojmov