Hoci grafické karty spoločnosti Inno3D nie sú v našich končinách až také populárne ako napríklad karty spoločností Asus, Gigabyte či MSI, ešte to neznamená, že by produkty tejto firmy boli nejakou druhoradou záležitosťou. Napokon, o tom vás azda presvedčíme aj v dnešnej recenzii, v ktorej sa pozrieme na zúbok grafickej karte Inno3D iChill GTX 1070 Ti X3 V2 s trojicou ventilátorov a pekným strieborným dizajnom systému chladenia.
Grafická Inno3D iChill GTX 1070 Ti X3 V2 je postavená na grafickom čipe spoločnosti NVIDIA GP104 s jedným deaktivovaným blokom SM (Streaming Multiprocessor), na ktorý sú pomocou 256-bitovej zbernice pripojené moduly grafickej pamäte typu GDDR5 s kapacitou 8 GB. Svojim výkonom tak Inno3D iChill GTX 1070 Ti X3 V2 spadá do segmentu grafických kariet vysokého výkonu, kde zaberá stredné priečky výkonnostného rebríčka.
Frekvencia grafického čipu je 1 607/1 683 MHz (Base/Boost) a frekvencia grafických pamätí 2 002 MHz, čo v prípade pamätí typu GDDR5 predstavuje efektívnu frekvenciu 8 008 MHz. Grafická karta Inno3D iChill GTX 1070 Ti X3 V2 je teda nastavená presne na referenčné hodnoty GeForce GTX 1070 Ti danej špecifikáciami spoločnosti NVIDIA.
Pasív chladiča pozostáva z masívneho hliníka, ktorý sa stará o chladenie grafického čipu a ktorý je tiež vybavený dvojicou tepelných trubíc (heatpipes) s priamym kontaktom na grafický čip. Tepelné trubice odvádzajú odpadové teplo z grafického čipu do zadnej časti grafickej karty, v ktorej je umiestnený ďalší pasív, tentoraz však zložený z hliníkových rebier. O chladenie napájacej kaskády grafickej karty sa stará samostatný väčší hliníkový chladič, moduly grafických pamätí však nijako chladené nie sú.
Aktívnu časť systému chladenia tvoria tri 85 mm ventilátory s aerodynamicky tvarovanými lopatkami pre vyšší tlak chladiaceho vzduchu. Semi-pasívne chladenie potom pri nízkej záťaži a teplote grafickej karty pod 60 °C oba ventilátory chladiča úplne vypne, a zamedzí tak zbytočnej hlučnosti grafickej karty.
Test 3DMark Stress Test |
Pri testovaní účinnosti chladenia v nástroji 3DMark Time Spy Stress Test dosiahla grafická karta Inno3D iChill GTX 1070 Ti X3 V2 na skóre 99,5 %, a v týchto testoch stability snímkovej frekvencie tak s rezervou prešla (minimálna hranica je 97 %). Na konci záťažového testu sa teploty grafickej karty držali na 70 °C, pri otáčkach ventilátorov 1 300 ot./min. a priemernej frekvencii 1 860 MHz. Charakteristika závislosti hlučnosti od otáčok ventilátora je nasledujúca:
O napájanie grafickej karty Inno3D iChill GTX 1070 Ti X3 V2 sa stará 6-fázová napájacia kaskáda, ktorá vyžaduje prídavné napájanie pomocou jedného 8-pinového konektora. Príkon karty bol výrobcom nastavený na 180 W (max. 217 W) a ten na jej prevádzku odporúča zdroj s výkonom minimálne 500 W.
Výstupy na monitor sú v prípade grafickej karty Inno3D iChill GTX 1070 Ti X3 V2 riešené pomerne nezvyčajne pomocou dvoch DVI-D (Dual-link) konektorov, jedného konektora DP 1.3/1.4 (Display Port) a jedného konektora HDMI 2.0.
Súčasťou balenia grafickej karty Inno3D iChill GTX 1070 Ti X3 V2 je tiež firemný nástroj spoločnosti Inno3D s názvom TuneIT.
Na pretaktovanie grafickej karty sa z hlavného panela nástroja TuneIT môžete prepnúť do rozhrania „Easy Mode“, v ktorom si potom možno jedným klikom vybrať stupeň pretaktovania grafickej karty z možností 2 %, 5 %, alebo 10 %.
Ak by vám takéto pretaktovanie nevyhovovalo, môžete sa prepnúť do panela „Advanced Mode“, v ktorom je možné okrem frekvencie grafického čipu nastavovať tiež ostatné parametre grafickej karty, ako napríklad frekvenciu pamätí, limity spotreby či teploty alebo tiež otáčky ventilátorov či napätie grafického čipu.
Vďaka nástroju TuneIT si tak môžete nastaviť správanie grafickej karty podľa svojich špecifických potrieb. Grafickú kartu môžete napríklad nastaviť na jej maximálny výkon, alebo naopak môžete jej výkon obmedziť a dať prednosť skôr lepším prevádzkovým vlastnostiam (teplota, hlučnosť či spotreba).
V paneli „GPU Information“ máte okrem informácií o grafickej karte taktiež na očiach všetky dôležité prevádzkové hodnoty grafickej karty, ako sú napríklad teploty, frekvencie, otáčky ventilátorov a podobne.
V dnešnej recenzii sme do testov na porovnanie herného výkonu a prevádzkových vlastností grafickej karty Inno3D iChill GTX 1070 Ti X3 V2 zaradili nasledujúce modely zo segmentu vysokého výkonu (high-end):
ŠPECIFIKÁCIA grafických kariet | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
GPU | Chip Variant Family | Veľkosť Tranzistory Výroba | SP TMU ROP | VRAM Veľkosť Bus/Clock | Base Clock Turbo Clock Real Clock | Interface TDP |
Inno3D iChill GTX 1070 Ti X3 V2 | GP104 GP104-300-A1 Pascal | 314 mm2 7,200 million 16 nm FinFET | 2432 152 64 | GDDR5 8.192 GB 256b/8008 | 1 607 MHz 1 683 MHz 1 860 MHz | PCIe 3.0 x16 180 W |
Zotac GTX 1080 Ti AMP! Edition | GP102 GP102-350-K1-A1 Pascal | 471 mm2 12,000 million 16 nm FinFET | 3584 224 88 | GDDR5X 11.264 GB 352b/11104 | 1 569 MHz 1 683 MHz 1 878 MHz | PCIe 3.0 x16 270 W |
MSI GTX 1080 Armor 8G OC | GP104 GP104-400-A1 Pascal | 314 mm2 7,200 million 16 nm FinFET | 2560 160 64 | GDDR5X 8.192 GB 256b/10008 | 1 658 MHz 1 797 MHz 1 906 MHz | PCIe 3.0 x16 210 W |
Asus Strix GTX 1070 O8G Gaming | GP104 GP104-200-A1 Pascal | 314 mm2 7,200 million 16 nm FinFET | 1920 120 64 | GDDR5 8.192 GB 256b/8008 | 1 658 MHz 1 860 MHz 1 962 MHz | PCIe 3.0 x16 166 W |
EVGA GTX 1070 Ti Gaming SC Hybrid | GP104 GP104-300-A1 Pascal | 314 mm2 7,200 million 16 nm FinFET | 2432 152 64 | GDDR5 8.192 GB 256b/8008 | 1 607 MHz 1 683 MHz 1 886 MHz | PCIe 3.0 x16 180 W |
Sapphire RX Vega64 8G HBM2 Liquid Cooling | Vega 10 Vega 10 XT GCN 5ND GEN | 484 mm2 12,500 million 14 nm FinFET | 4096 256 64 | HBM2 8.192 GB 2048b/1890 | 1 247 MHz 1 750 MHz 1 586 MHz | PCIe 3.0 x16 345 W |
Sapphire Nitro+ RX Vega56 8G HBM2 LE | Vega 10 Vega 10 XL GCN 5ND GEN | 484 mm2 12,500 million 14 nm FinFET | 3584 224 64 | HBM2 8.192 GB 2048b/1600 | 1 156 MHz 1 590 MHz 1 500 MHz | PCIe 3.0 x16 240 W |
V dnešných testoch grafických kariet sa zameriame výhradne na ich herný výkon, ktorého ukazovateľom pre nás bude rýchlosť snímok. Čím vyššie hodnoty snímkovej frekvencie karta v testoch dosiahne, tým lepšie, a jej výkon môžeme pokladať za vyšší. Snímková frekvencia je v počítačových hrách meraná pomocou nástrojov Fraps a OCAT, ktoré zaznamenávajú časy potrebné na vytvorenie jednotlivých snímok (frame times) v grafickej pipeline. Z týchto nameraných časov je potom následne kalkulovaná nielen priemerná rýchlosť snímok, ale aj ukazovatele plynulosti pohybu 1 % Low a 0,1 % Low (pozri nižšie).
Dosiahnuté hodnoty priemernej snímkovej frekvencie jednotlivých grafických kariet sú do grafov umiestňované zostupne tak, že karta s najvyššou dosiahnutou snímkovou frekvenciou je v grafe umiestnená hore a naopak, model s najnižšou snímkovou frekvenciou úplne dole.
Hodnota ukazovateľa „1 % Low“ je vypočítaná ako 99. percentil z nameraných hodnôt časov snímok (frame times) prevedených na snímkovú frekvenciu. Ak túto hodnotu poznáme, môžeme potom povedať, že 99 % snímok bolo vytváraných rovnakou a vyššou snímkovou frekvenciou, než je hodnota tohto ukazovateľa. Analogicky potom môžeme tiež povedať, že zvyšné jedno percento snímok bolo vytváraných snímkovou frekvenciou nižšou. Tento ukazovateľ môžeme využiť na analýze plynulosti pohybu v hrách, keď napríklad jeho hodnota pohybujúce sa nízko pri hranici 30 FPS znamená, že pohyb v hre už nie je pre oko hráča plynulý, ale skôr trhavý.
Hodnota ukazovateľa „0,1 % Low“ sa vypočítava obdobne ako predchádzajúci ukazovateľ, na zreteľ je však braný percentil 99,9. Tento ukazovateľ potom odhaľuje menej časté, no výraznejšie poruchy v plynulosti hry, kedy sa pri inak plynulom pohybe obraz na okamih akoby zasekne (stuttering). Čím nižší je tento ukazovateľ, tým výraznejšie „záseky“ sa v hre objavujú, a pohyb tak nie je plynulý aj napriek tomu, že priemerná rýchlosť snímok ukazuje vysoké hodnoty.
Ak teda vieme ako, čo a čím bolo testované, môžeme sa smelo pustiť do výsledkov dnešných testov.
Wolfenstein II: The New Colossus je akčná a dobrodružná herná strieľačka z pohľadu prvej osoby. Hra bola postavená na hernom engine IdTech6 vývojármi zo štúdia MachineGames a vydaná v októbri 2017 spoločnosťou Bethesda. Hra podporuje nové herné rozhranie Vulkan. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne Manhattan Ruins po dobu 84 sekúnd nástrojom OCAT. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach.
Testy Wolfenstein II: The New Colossus |
Wolfenstein II: The New Colossus je vôbec prvou hrou, ktorá bola postavená výhradne na grafickom rozhraní API Vulkan. Z tohto grafického rozhrania viac profitujú grafické karty s čipom AMD, najmä v nižšom rozlíšení 1 920 × 1 080 pixelov.
Assassin's Creed: Origins je akčnou adventúrou v poradí už desiatej série, ktorá sa tentoraz odohráva v starovekom Egypte. Hra bola postavená na hernom engine AnvilNext 2.0 vývojármi zo štúdia Ubisoft Montreal a vydaná v októbri 2017 spoločnosťou Ubisoft. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na vstavanom benchmarku po dobu 121 sekúnd nástrojom Fraps. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach. V rozlíšení 3 840 × 2 160 pixelov (4K UHD) bol v testoch anti-aliasing nastavený na LOW.
Testy Assassin's Creed: Origins |
Počítačová hra Assassin's Creed: Origins nie je ku grafickým kartám AMD práve veľmi prívetivá. Grafické karty spoločnosti NVIDIA tu podávajú oveľa lepšie výsledky.
Middle-earth: Shadow of War je akčná počítačová RPG hra založená na svete postáv JRR Tolkiena, odohrávajúca sa v čase medziobdobí Hobita a Pána prsteňov. Hra bola postavená na hernom engine Firebird vývojármi zo štúdia Monolith Productions a vydaná v októbri 2017 spoločnosťou Warner Bros. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na vstavanom benchmarku hry po dobu 56 sekúnd nástrojom Fraps. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach.
Testy Middle-earth: Shadow of War |
Prey je akčná sci-fi FPS (first-person shooter) počítačová hra, ktorá bola postavená na hernom engine CryEngine vývojármi zo štúdia Arkane Studios a vydaná v máji 2017 spoločnosťou Bethesda Softworks. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne na mape Hardware Labs po dobu 64 sekúnd nástrojom Fraps. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach.
Testy Prey |
Mass Effect: Andromeda je akčná RPG hra z pohľadu tretej osoby, ktorá bola postavená na hernom engine Frostbite 3 vývojármi zo štúdia BioWare a vydaná v apríli 2017 spoločnosťou Electronic Arts. Hra spadá do herného programu TWIMTBP spoločnosti NVIDIA. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne na mape EOS po dobu 80 sekúnd nástrojom Fraps. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach. V rozlíšení 3 840 × 2 160 pixelov (4K UHD) bol v testoch anti-aliasing úplne vypnutý.
Testy Mass Effect: Andromeda |
Battlefield 1 je akčná FPS (first-person shooter) počítačová hra, ktorej dej sa odohráva počas 1. svetovej vojny. Hra bola postavená na hernom engine Frostbite 3 vývojármi zo štúdia EA Dice a vydaná v októbri 2016 spoločnosťou Electronic Arts. Hra podporuje aj nové herné rozhranie DirectX 12. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne na mape Avanti Savoia po dobu 57 sekúnd nástrojom Fraps. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach. V rozlíšení 3 840 × 2 160 pixelov (4K UHD) bol v testoch anti-aliasing úplne vypnutý.
Testy Battlefield 1 |
Počítačová hra Battlefield 1 a najnovšie herné rozhranie DirectX 12 sa v prípade takto výkonných grafických kariet vemi v láske nemajú, a preto by som odporučil túto hru hrať výhradne pod nastavením na DirectX 11. Radeony spoločnosti AMD sú na tom trochu lepšie a DirectX 12 predsa len nejaký ten výkon navyše prinesú. Aj tak by som ale odporúčal hrať túto hru skôr pod DirectX 11. Vyvarujete sa občasných zásekov v hre, ktoré sa v prípade DirectX 12 sem-tam objavujú.
Deus Ex: Mankind Divided je akčná FPS (first-person shooter) počítačová hra s prvkami RPG, stealth a sociálnej interakcie. Hra bola postavená na hernom engine Dawn Engine vývojármi štúdia Eidos Montreal a vydaná v auguste 2016 spoločnosťou Square Enix. Hra spadá do herného programu Gaming Evolved spoločnosti AMD a podporuje aj nové herné rozhranie DirectX 12. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na vstavanom benchmarku hry po dobu 98 sekúnd nástrojom Fraps. V rozlíšení 3 840 × 2 160 pixelov (4K UHD) bol v testoch anti-aliasing úplne vypnutý.
Testy Deus Ex: Mankind Divided |
DOOM je akčná FPS (first-person shooter) počítačová hra odohrávajúca sa uprostred démonickej invázie na zariadení UAC. Hra bola postavená na hernom engine Id Tech 6 vývojármi zo štúdia Id Software a vydaná v máji 2016 spoločnosťou Bethesda Softworks. Hra podporuje nové 3D API Vulkan. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne na mape UAC po dobu 109 sekúnd nástrojom OCAT. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach. V rozlíšení 3 840 × 2 160 pixelov (4K UHD) bol v testoch anti-aliasing úplne vypnutý.
Testy DOOM |
Pre počítačovú hru DOOM platí jednoduché pravidlo: ak chcete mať vysokú snímkovú frekvenciu v hre, hrajte ju vždy pod rozhraním Vulkan. S týmto moderným herným rozhraním by však mohli mať problémy grafické karty predchádzajúcej generácie spoločnosti NVIDIA (Fermi/Kepler/Maxwell).
Tom Clancy's The Division je on-line strieľačka z pohľadu tretej osoby, ktorá prebieha v otvorenom svete. Hra bola postavená na hernom engine Snowdrop vývojármi zo štúdia Massive Entertainment a vydaná v marci 2016 spoločnosťou Ubisoft. Hra spadá do herného programu TWIMTBP spoločnosti NVIDIA a podporuje aj nové herné rozhranie DirectX 12. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na vstavanom benchmarku hry po dobu 96 sekúnd nástrojom Fraps. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach.
Testy Tom Clancy's The Division |
Tom Clancy's The Division je jednou z ďalších hier, kde sa vám rozhodne oplatí opustiť DirectX 11 a prepnúť rendering hry na DirectX 12, najmä ak hru hráte v nižšom rozlíšení 1 920 × 1 080 pixelov.
Počítačová hra Rise of the Tomb Raider je akčná adventúra z pohľadu tretej osoby, v ktorej s Larou Croft preskúmavate rôzne prostredia, riešite puzzle aj bojujete o prežitie. Hra bola postavená na hernom engine Horizon vývojármi zo štúdia Crystal Dynamics a vydaná v januári 2016 spoločnosťou Square Enix. Hra spadá do herného programu TWIMTBP spoločnosti NVIDIA a podporuje aj nové herné rozhranie DirectX 12. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na vstavanom benchmarku hry po dobu 86 sekúnd nástrojom Fraps. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach. V rozlíšení 3 840 × 2 160 pixelov (4K UHD) bol v testoch anti-aliasing úplne vypnutý.
Testy Rise of the Tomb Raider |
Počítačová hra Rise of the Tomb Raider tiež podporuje DirectX 12 a v nižšom rozlíšení z neho profitujú všetky grafické karty. Ak využívate rozlíšenie 1 920 × 1 080 pixelov, určite sa oplatí prepnúť na renderovanie cez DirectX 12.
Star Wars: Battlefront je akčná strieľačka z pohľadu prvej a tretej osoby, ktorá je založená na téme filmových Star Wars. Hra je postavená na hernom engine Frostbite 3 vývojármi zo štúdia EA DICE a bola vydaná v novembri 2015 spoločnosťou Electronic Arts. Hra spadá do herného programu Gaming Evolved spoločnosti AMD. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na mape Survival on Tatooine po dobu 105 sekúnd nástrojom Fraps. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach. V rozlíšení 3840 × 2160 pixelov (4K UHD) bol v testoch anti-aliasing úplne vypnutý.
Testy Star Wars: Battlefront |
Zaklínač: Divoký hon je akčná RPG (role-playing game) sandbox, v ktorom plníte zadané úlohy z pohľadu tretej osoby. Hra bola postavená na hernom REDengine vývojármi zo štúdia CD Projekt RED a vydaná v máji 2015 rovnakou spoločnosťou. Hra spadá do herného programu TWIMTBP spoločnosti NVIDIA. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne na mape White Orchard po dobu 84 sekúnd nástrojom Fraps. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach.
Testy Zaklínač 3: Divoký hon |
Crysis 3 je akčná FPS (first-person shooter) počítačová hra odohrávajúca sa vo fiktívnej budúcnosti. Hra bola postavená na hernom CryEngine 3 vývojármi zo štúdia Crytek a vydaná v máji 2013 spoločnosťou Electronic Arts. Hra spadá do herného programu Gaming Evolved spoločnosti AMD. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne SWAMP po dobu 115 sekúnd nástrojom Fraps. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach. Anti-aliasing bol nastavený v rozlíšení 1 920 × 1 080 pixelov (FHD) na MSAA ×4, v rozlíšení 2 560 × 1 440 pixelov (WQHD) na MSAA ×2 a v rozlíšení 3 840 × 2 160 pixelov (4K UHD) bol potom anti-aliasing úplne vypnutý.
Testy Crysis 3 |
Herné testy grafickej karty Inno3D iChill GTX 1070 Ti X3 V2 máme za sebou, poďme sa teda spoločne pozrieť na to, ako sa vlastne tejto grafickej karte darilo v porovnaní so svojimi dnešnými rivalmi. Nasledujúce grafy zobrazujú výkonnostné rozdiely medzi jednotlivými grafickými kartami v rôznych rozlíšeniach. Hodnoty v grafoch sú uvedené v percentách výkonu, ktorý bol spriemerovaný zo všetkých dnešných meraní.
Sumarizácia výkonu |
Výkon grafickej karty Inno3D iChill GTX 1070 Ti X3 V2 je daný najmä výkonom samotného grafického čipu GP104 (GP104-300-A1), ktorý sa od iných grafických kariet GeForce GTX 1070 Ti môže líšiť iba prednastavenou frekvenciou grafického čipu, nastavenou frekvenciou grafických pamätí či nastaveným vyšším limitom spotreby, ktorý potom toľko neobmedzuje frekvenciu grafickej karty. Na udržanie vyššej frekvencie grafickej karty, a tým aj jej výkonu, potom môže pomôcť tiež kvalitný systém chladenia, ktorý udrží grafický čip na nízkych teplotách.
V prípade grafickej karty Inno3D iChill GTX 1070 Ti X3 V2 sa reálna frekvencia grafického čipu v testovaných hrách pohybovala v rozmedzí 1 835 – 1 869 MHz (v priemere 1 860 MHz) pri efektívnej frekvencii grafických pamätí 8 008 MHz.
Priemerná frekvencia Inno3D iChill GTX 1070 Ti X3 V2 bola teda o nejakých 26 MHz (2 bin) nižšia ako v prípade grafickej karty EVGA GTX 1070 Ti Gaming SC Hybrid, a nie je teda žiadnym prekvapením, že výkony týchto dvoch grafických kariet sú prakticky totožné. Čo sa výkonu týka, ťažko grafickej karte Inno3D iChill GTX 1070 Ti X3 V2 čokoľvek vytknúť.
Prevádzkové vlastnosti grafických kariet boli merané v počítačovej hre Crysis 3 po dobu 30 minút hrania na mape Swamp. Dosiahnuté hodnoty teplôt (°C), hlučnosti (dBA) aj spotreby (W) boli zaznamenané až na konci tohto merania.
Prevádzkové vlastnosti |
Výkon grafickej karty Inno3D iChill GTX 1070 Ti X3 V2 je teda solídny, ale ako sú na tom jej prevádzkové vlastnosti? Môžem povedať, že tu som bol veľmi milo prekvapený. Takýto „vyzdobený“ systém chladenia Inno3D iChill GTX 1070 Ti X3 V2 vo mne síce najprv nevzbudzoval príliš veľa dôvery, avšak moje pochybnosti sa rozplynuli prakticky ihneď, akonáhle som túto grafickú nainštaloval do svojho testovacieho počítača.
Teplota grafickej karty Inno3D iChill GTX 1070 Ti X3 V2 sa pohybovala mierne pod 70 °C pri nízkych otáčkach ventilátorov, ktoré v záťaži generovali hluk tesne nad hranicou 35 dBA. Môžem vám teda sľúbiť, že pri dobre odvetrávanej počítačovej skrinke túto grafickú kartu prakticky nepočujete. A pretože aj spotreba (príkon) Inno3D iChill GTX 1070 Ti X3 V2 bola skvelá, jej prevádzkové vlastnosti ako celok nemožno hodnotiť inak než ako vynikajúce.
Požiadavky na výkon grafických kariet a vlastne celého systému pre virtuálnu realitu sú oveľa vyššie ako v prípade bežných počítačových hier. VRMark obsahuje celkom tri testy virtuálnej reality, ktoré bežia na monitore počítača, a na test nevyžadujú žiadne náhlavné súpravy.
Výsledky testu Orange Room ukazujú výkon systému v scénach s bežnými požiadavkami na VR, test Cyan Room je potom o niečo náročnejší a na vykresľovanie scény využíva rozhranie DirectX 12. Test Blue Room ukazuje výkon vo veľmi náročných scénach VR, ktorých požiadavky však uspokoja až niektoré grafické karty budúcej generácie.
Pretože všetky grafické karty zo segmentu high-end by mali nároky virtuálnej reality s prehľadom uspokojiť, obmedzil som sa v recenzii na testy VRMark Cyan Room, teda na testy náročnejšie a pod DirectX 12.
Ako môžete vidieť, grafická karta Inno3D iChill GTX 1070 Ti X3 V2 sa nad cieľovou snímkovou frekvenciou 88,9 FPS držala viac než dostatočne vysoko, a požiadavky na výkon v tomto teste tak grafická karta bez problémov splnila.
Pretaktovanie grafickej karty Inno3D iChill GTX 1070 Ti X3 V2 som prevádzal pomocou nástroja MSI Afterburner tak, aby som v žiadnom prípade neohrozil kartu, a neprišiel tak o jej záruku. Na maximum som zvýšil iba hranicu spotreby (+20 % Power Limit) a teploty (92 °C Temp. Limit), napätie grafického čipu som nechal na východiskových hodnotách.
Postupne som zvyšoval hodnoty frekvencie grafického čipu a následne tiež grafických pamätí. Ako stabilná sa nakoniec ukázala hodnota +210 MHz pre čip a +500 MHz pre grafické pamäte. V počítačových hrách sa potom reálna frekvencia grafického čipu pohybovala v priemere na 2 050 MHz, v prípade grafických pamätí 9 000 MHz (efektívne).
S nastavenou frekvenciou jadra zvýšenou o 210 MHz, pamäťou na efektívnych 9 000 MHz a posunutým Power/Temperature limitom na 120 %/92 °C som potom otestoval niektoré hry z testovacej metodiky s nasledujúcimi výsledkami:
Bez zdvíhania napätie sa mi z grafickej karty Inno3D iChill GTX 1070 Ti X3 V2 podarilo získať v priemere 11 % ďalšieho výkonu. Výkon po pretaktovaní teda rozhodne zlý nie je, však kvôli absencii chladenia grafických pamätí by som na dlhodobú prevádzku odporúčal ich frekvenciu radšej tak nezdvíhať (ak vôbec).
Nasledujúce video potom ukazuje nárast výkonu a prevádzkové vlastnosti v prípade takto pretaktovanej grafickej karty Inno3D iChill GTX 1070 Ti X3 V2 v počítačovej hre Crysis 3.
Ako teda na záver dnešnej recenzie grafickú kartu Inno3D iChill GTX 1070 Ti X3 V2 zhodnotiť? Výkon tejto grafickej karty celkom iste nikoho neurazí a jej prevádzkové vlastnosti možno hodnotiť ako vynikajúce. Dá sa teda grafickej karte Inno3D iChill GTX 1070 Ti X3 V2 vôbec niečo vytknúť? Bohužiaľ dá, a to hneď niekoľko vecí.
Predovšetkým je to absencia chladenia modulov grafických pamätí. Bohužiaľ, tie chladené nie sú, a tak ak u tejto grafickej karty premýšľate o nejakom pretaktovaní, grafické pamäte z toho radšej vynechajte úplne.
Diskutabilné je v prípade Inno3D iChill GTX 1070 Ti X3 V2 tiež jej konektivita. Samotný jeden konektor HDMI a jeden konektor DP je dnes jednoducho málo a nezachráni to ani ďalšia dvojica konektorov DVI-D. Ten, kto si u grafických kariet rád nastavuje rôzne svetelné efekty bude mať v prípade Inno3D iChill GTX 1070 Ti X3 V2 smolu, pretože podsvietené logo iChill na zadnej strane grafickej karty nijako prenastaviť nejde, len červeno pulzuje.
Avšak, ak pre vás tieto spomínané nedostatky nie sú nijako podstatné, grafická karta Inno3D iChill GTX 1070 Ti X3 V2 by mohla byť naozaj skvelou voľbou.
Inno3D iChill GTX 1070 Ti X3 V2
Grafické kartyInno3D iChill GTX 1070 Ti X3 V2 ponúka všetkým náročnejším hráčom počítačových hier veľmi slušný herný výkon, ktorý je navyše podporený výbornými prevádzkovými vlastnosťami grafickej karty. Systém chladenia odvádza svoju prácu skvele a ticho a ocenenie si táto grafická karta neodniesla len z dôvodu absencie chladenia grafických pamätí.
Klady
Zápory
Pavel Šantrůček
Volám sa Pavel Šantrůček a grafickým kartám sa profesionálne venujem už viac ako 5 rokov. Architektúra, recenzie a testy grafických kariet sú presne to, čo ma posledné dva roky živí a čo stalo neoddeliteľnou súčasťou môjho pracovného života na GPUreport.cz. Ako programátor som tiež autorom niekoľkých nástrojov na analýzu snímkovej frekvencie grafických kariet, z ktorých asi najznámejší FLAT (Frame Latency Analytics Tool) je hojne využívaný na celom svete.