Obnoviť stránku

Google Search – inteligencia ako forma učenia

Aktualizované • Autor: Michal Rybka

V teórii ľudskej inteligencie existujú dva zásadne odlišné prístupy. Jeden za inteligenciu považuje adaptabilitu, teda schopnosť prispôsobovať sa novým podmienkam. Ten druhý naopak hovorí, že inteligencia vzniká učením, kde pod učenie nespadá iba memorovanie, ale aj učenie sa schopnosti učiť a manipulovať s veľkými objemami vstupov. A koniec-koncov aj plávanie alebo jazdenie na bicykli sa musíte naučiť, takže tento koncept inteligencie ako učenie v zásade hovorí, že čím viac sa toho naučíte, tým inteligentnejší ste. Jednou z dôležitých AI súčasného sveta je Google vyhľadávač. Ako a na čo inteligenciu využíva?

Google Search – inteligencia ako forma učenia

Google Search a inteligencia – OBSAH

  1. Prečo Google používa umelú inteligenciu?
  2. Ako Google prehľadáva a vyhľadáva?
  3. Profilácia a adaptívne vyhľadávanie – problém, alebo nutnosť?

Prečo Google používa umelú inteligenciu?

Práca s veľkými objemami dát je doménou Google. Ten začal ako prvý indexovať stránky nielen podľa ich obsahu, ale aj podľa faktora, ktorý by sme nazvali ako citačný index – čím viac odkazov z iných stránok na danú stránku mieri, tým je považovaná za významnejšiu. Tento prístup sám o sebe zaistil Google dominanciu nad ostatnými vyhľadávačmi, pretože Google častejšie ponúkal relevantnejšie stránky. A z toho, ako oklamať Google, aby vašu stránku považoval za dôležitejšiu, sa stalo samostatné odvetvie – SEO (Search Engine Optimization) – ktorým sa dnes úspešne živí rad špecialistov.

Logo Google
Dominanciu Google v oblasti internetového vyhľadania zaistilo okrem iného aj vtedy inovatívne vyhodnocovanie dôležitosti webových stránok.

Snahy Google o umelú inteligenciu sú vedené práve tým, že operuje s obrími databázami dát, ktoré je možné navzájom prepájať a hľadať v nich vzájomné vzťahy. Obrie kolekcie dát napríklad dovolili Googlu vziať časom a polohou otagované fotografie a skladať z nich trojrozmerné modely stavieb, ktoré si ľudia fotografovali.

Ako Google prehľadáva a vyhľadáva?

Celý indexačný proces je z väčšej časti automatický. Webové prehľadávače (crawlery) prechádzajú web po štruktúre jeho odkazov, analyzujú a klasifikujú nájdený obsah. To, aké stránky sa budú prehľadávať a ako často, ovláda riadiaci program Googlebot, ktorý prehľadávanie koordinuje. Prehľadávanie je niekedy nemožné, pretože stránka vyžaduje prihlásenie, prehľadávanie crawlermi je na nej zakázané, alebo sa generuje podľa zadaných vstupov. Tomu sa potom hovorí deep web.

i

Deep web vs. dark web

Niektorí ľudia si pletú deep web (ten nedostupný bežnému prehľadávaniu) a dark web, čo sú nelegálne stránky schované pod špeciálnymi protokolmi, ako je Tor – ale to je niečo úplne iné! Pod deep web spadajú typicky databázy, ktoré odpovedajú na otázky, zatiaľ čo dark web aktívne skrýva sám seba pred očami zákona.

Ďalším krokom je analýza nájdených stránok, kedy Google zisťuje, či nejde o duplikát, a v prípade, že si je väčšina stránok podobných, vyberie tú najvýznamnejšiu ako reprezentanta celého webu – to sa nazýva kanonický odkaz. Na stránkach potom hľadá kľúčové slová, ktoré stránku klasifikujú (indexujú) a tiež sa snažia rozoznať obsah a kontext, napríklad určiť, v akej krajine sa stránka nachádza a aké jazyky používa.

Vyhľadávanie na Google prebieha tak, že na základe požiadavky Google určí najrelevantnejšie výsledky nielen vzhľadom na kľúčové odkazy, ale aj na to, ako na cieľ odkazujú iné stránky a či sa zhodujú jazyky a lokácie žiadateľa. Pokiaľ položíte otázku, že chcete „opravovňu počítačov“, Google vie, že vás pravdepodobne bude zaujímať nejaká dobre hodnotená opravovňa vo vašom okolí, a nie napríklad v Austrálii.

Profilácia a adaptívne vyhľadávanie – problém, alebo nutnosť?

Systém Google sa učí a profiluje podľa otázok, ale aj podľa výsledkov vyhľadávania – keď hľadáte výsledky na ďalších stránkach a nenašli ste ich hneď na začiatku, tak vie, že niečo s výsledkami nebolo v poriadku a bude sa snažiť určiť váš profil, teda čo typicky hľadáte, na čo sa pýtate. Adaptívne vyhľadávanie má negatívne dopady na súkromie a je speňažiteľné, pretože na vás Google môže lepšie zacieliť reklamu, je ale nutné preto, aby Google vedel, čo vlastne hľadáte a čo je dobrý výsledok práve pre vás.

Vplyvy na súkromie – ilustrácia
Adaptívne vyhľadávanie prináša problémy strán súkromia, zároveň ale zvyšuje relevantnosť výsledkov.

To ale nie je celý systém, pretože internet sa neustále mení, stránky a niekedy celé weby miznú – a preto Google neustále opakuje proces dookola, aby sa adaptoval na neustále sa meniace more informácií a tiež na to, čo je momentálne populárne a čo ľudia vyhľadávajú najčastejšie. Ide vlastne o proces permanentného učenia a preučovania sa, ktorý dáva vyhľadávaču schopnosť odpovedať relevantne a pritom veľmi rýchlo.

i V AlzaMagazíne pre vás máme aj ďalšie články:

Google vyhľadávač je umelou inteligenciou, ktorú v každodennom živote využívate možno najčastejšie. Nie, že by ste mohli jej správanie aktívne ovplyvňovať, jej pôsobenie vám ale zaistí relevantnejšie výsledky. Aj keď to so sebou prináša určité etické problémy.

Na vašom súkromí nám záleží

My, spoločnosť Alza.cz a.s., IČO 27082440, používame súbory cookies na zaistenie funkčnosti webu a s vaším súhlasom o. i. aj na personalizáciu obsahu našich webových stránok. Kliknutím na tlačidlo „Rozumiem“ súhlasíte s využívaním cookies a predaním údajov o správaní na webe na zobrazenie cielenej reklamy na sociálnych sieťach a reklamných sieťach na ďalších weboch.

Viac informácií
Rozumiem Podrobné nastavenia Odmietnuť všetko
P-DC1-WEB19