Obnoviť stránku

Assassin's Creed Valhalla (RECENZIA) – Vikingské výboje na next-gene prekukli

• Autor: Jakub Němec

K významným hitovkám tohtoročnej jesene nepochybne patrila výprava Havranieho kmeňa do Anglicka, ktorú tvorcovia z Ubisoftu pomenovali ako Assassin's Creed Valhalla. Ide o jeden z projektov figurujúcich ako štartovný titul novej generácie konzol, ale zároveň vyšiel tiež na dosluhujúcich strojoch. V našej recenzii sme sa rozhodli najskôr posúdiť verziu pre PS4, pretože ju (alebo jej ekvivalent na Xbox One) vlastní väčšina našich čitateľov, ale teraz sa na Eivorovu ságu pozrieme z pohľadu hrania na PlayStation 5. Je rozdiel znateľný, či iba kozmetický?

Ako sa hrá na PS5Recenzia PS4 Pro

Časti článku:


Assassin's Creed Valhalla (RECENZIA PS5) – Obsah článku

  1. Assassin's Creed Valhalla na steroidoch
  2. Občas to však stále škrípe
  3. Recenzia Assassin's Creed Valhalla: záverečné hodnotenie
  4. HW nároky pre Assassin's Creed Valhalla PC

Assassin's Creed Valhalla na steroidoch

Assassin's Creed je značka, ktorá neodmysliteľne patrí k hernému priemyslu. Ako každá veľká séria vzbudzuje patričné emócie spojené s očakávaním, sklamaním, obvineniami z neoriginality alebo fanatickým zbožňovaním. Ja sa nebojím priznať, že súčasné open-world poňatie mi sedí a tráviť hodiny skríningom rozmanitého sveta plného tajomstiev ma veľmi baví. Preto som si veľmi užíval chvíľky v spoločnosti Assassin's Creed Valhalla, čo bol tiež dôvod k vľúdnym slovám v PS4 recenzii v rámci príbehu a hrateľnosti. Od pohodového zážitku ma však odtrhávalo niekoľko technických a dizajnérskych chýb, pri ktorých som dúfal, že v next-gen verzii zmiznú. Z väčšej časti boli moje nádeje vypočuté.

Assassin's Creed Valhalla; screenshot: Eivor
Eivor sa môže na nových konzolách vyhrievať v lúčoch slnka, ktoré doslova vidíte. Vďaka zapracovaniu ray tracingu Assassin's Creed Valhalla graficky prekukne.

Nová konzola sa totiž predvádza vo skvelom svetle, takže moja najväčšia výčitka – extrémne dlhé načítacie obrazovky (až minútové), sa rozplynula ako mnísi z rabovaného kláštora. Počas rozbiehania hry už si tak nestihnete uvariť kávu, namiesto toho do minúty od spustenia Assassin's Creed Valhalla nerušene hráte. Vymizol tiež otravný nájazd dialógov spojených s príbehom či návštevou obchodníka. Zrazu sa tak z rozvlečeného a rozkúskovaného zážitku stáva svižná jazda na drakare, počas ktorej sa s vikingskou družinou preháňate Anglickom ako snežná búrka.

Ako mávnutím čarovného prútika zmizla tiež väčšina technických nedostatkov, ktoré kazili výsledný dojem. Až na niekoľko výnimiek odpadlo otravné doskakovanie textúr a objektov počas rýchlejšieho pohybu Eivora. Nevšimol som si tiež, že by tak často „preblikávali“ textúry, ako na verzii pre PS4. Bohužiaľ občas dôjde k prepadom snímok za sekundu (aj v performance režime zameranom na hladký chod), čo zamrzí o to viac, že celkovo vyzerá Assassin's Creed Valhalla naozaj nádherne. Všetky moderné vychytávky vrátane časticových efektov a práca so svetlom totiž umocňujú finálne estetické dojmy.

Assassin's Creed Valhalla Start of Soma's Saga I Alza Magazin (Gameplay, PS5, No Commentary)

Zo záberov z hrania Assassin's Creed Valhalla je zrejmé, ako sa vylepšil technický stav hry. Absencia doskakovania textúr a objektov spoločne s nádhernou grafikou je balzam pre oči.

Občas to však stále škrípe

Jedna veľká nepríjemnosť, ktorá bude bolieť predovšetkým lovcov trofejí, ale pretrvala. Stále narazíte na rozbité questy, ktoré jednoducho nie je možné dokončiť kvôli neopravenými bugom. Aj na PS5 som musel jedenkrát hru vypnúť a reštartovať, pretože mi zamrzla pri zaseknutí postavy o plot počas plnenia úlohy. S tým súvisí aj prelínanie objektov, ktoré sa tiež nepodarilo úplne odladiť, stále roztržité parkourové behanie a občasné úlety umelej inteligencie, ktoré som Assassin's Creed Valhalla vytýkal už v pôvodnej recenzii. Snáď tieto nepríjemné patálie Ubisoft vyrieši čo najskôr, aby už nič nebránilo epickému priebehu inak podarenej severskej ságy o Eivorovi a jeho úlohe v plánoch Prvej civilizácie.

Assassin's Creed Valhalla; screenshot: loď drakkar
Cestovanie je v Assassin's Creed zábava, ale ak chcete šetriť čas, nie je už vďaka rýchlemu načítaniu na next-gen konzolách využívanie mechaniky Fast Travel sebatrýznením.

Využitie predností PS5 pri riešení zásadných problémov teda prebehlo takmer dokonale, len ma mierne sklamalo, že sa v montrealskej pobočke Ubisoftu nepohrali s využitím možností ovládača DualSense. Vďaka týmto úpravám sa nebojím povýšiť pôvodné hodnotenie 75 % (pre PS4 Pro) o celých desať bodov na 85 %. Po odstránení uťahaného načítania totiž dostanete kvalitnú príbehovú akčnú adventúru so zábavným súbojovým systémom a množstvom vedľajších aktivít. Navyše musím oceniť, že za povýšenie na PS5 verziu nezaplatia majitelia pôvodnej hry ani o euro navyše (platí aj pre Xbox Series X/S), len si stiahnu do svojho stroja modernejšiu verziu. Titul Assassin's Creed Valhalla si v súčasnosti môžete zahrať na PC, PS4, PS5, Xbox One, Xbox Series X/S a Google Stadia.

Táto recenzia bola napísaná pre PS5 verziu hry. Kópiu hry poskytol český distribútor ConQuest entertainment.

• Zdroje: Vlastné

Recenzia Assassin's Creed Valhalla: záverečné hodnotenie

        Hodnotenie 85 % Alza Magazín
Verdikt:

Titul Assassin's Creed Valhalla na konzolách novej generácie prekukol vďaka rýchlemu načítaniu a grafickým kúzlam. Vikingská sága sa tak stala ešte viac príťažlivou, predovšetkým pre fanúšikov open-world akčných adventúr, ktorí okrem príbehov radi odhaľujú všetky kúty digitálnych svetov.

Assassin's Creed Valhalla; recenze

Klady

  • Sympatický hrdina a prvá polovica jeho príbehu
  • Mytologická odnož deja a nečakané výpravy mimo Anglicka
  • Zábavné vedľajšie aktivity
  • Kocková hra Orlog
  • Uveriteľný a žijúci svet
  • Súbojový systém s mnohými možnosťami
  • Upraviteľná obťažnosť (36 možností)
  • Starosť o osadu Ravensthorpe
  • Audiovizuálne spracovanie

Zápory

  • Niektoré questy sú rozbité
  • Občasné prelínanie objektov a iné technické bugy
  • Rozporuplný parkour
  • Občas pochybná AI
  • Citeľná absencia češtiny
Jakub Němec

Jakub Němec

Hranie počítačových a doskových hier patrí k môjmu životnému štýlu už viac ako dvadsať rokov, pretože ma baví preskúmavať nápadité príbehy a svety, ktoré môžem sám ovplyvniť, prípadne sa rád zabavím v športových a pretekárskych tituloch. O svojich dojmoch z návštev týchto fantazijných miest neobmedzených možností píšem s rôzne dlhými prestávkami cez trinásť rokov, z toho posledné tri roky pre Alza Magazín.

Assassin's Creed Valhalla (RECENZIA PS4 Pro) – Obsah článku

  1. Prišiel Assassin's Creed Valhalla skoro?
  2. Eivor je nebezpečný sympaťák
  3. Žiadne vedľajšie questy – world eventy!
  4. Bugfest ako tradičná zábava Vikingov?
  5. Adrenalínové súboje s dôrazom na taktiku
  6. Ravensthorpe oázou pokoja
  7. Súčasná generácia konzol sťažka oddychuje
  8. Recenzia Assassin's Creed Valhalla: záverečné hodnotenie
  9. HW nároky pre Assassin's Creed Valhalla PC

Prišiel Assassin's Creed Valhalla skoro?

Už od ohlásenia Assassin's Creed Valhalla vo fanúšikoch série rástla nedočkavosť a tešili sa, ako si zahrajú za Vikingov, ktorí budú dobývať britské pobrežia, rozsievať hrôzu vo vnútrozemí a plieniť bohaté kláštory (avšak bez zabíjania nebohých mníchov a ďalších civilistov, to sa nerobí!). Priznám sa, že som patril medzi nich, pretože som v podstate cieľová skupina pre historické eposy vychádzajúce pod hlavičkou francúzskeho vydavateľa Ubisoft. Mám rád históriu, rozsiahle svety na preskúmavanie (som fanúšikom Zaklínača 3 či Ghost of Tsushima) a považujem sa za jedného z fanatikov, ktorí musia odhaliť každý otázniček na mape, aby objavili ukrytý fragment príbehu. Implementácia RPG mechaník do série sa mi tiež pozdáva a egyptské Origins aj grécke Odyssey som vyžmýkal na sto percent.

Assassin's Creed Valhalla; gameplay: Eivor
V Assassin's Creed Valhalla sa stane Anglicko novým domovom pre Eivora a jeho havraní klan.

Veľmi ma tiež potešil fakt, že sa o vývoj postarala montrealská pobočka Ubisoftu, v ktorej za scenáre zodpovedá Darby McDevitt, takže som mal od Assassin's Creed Valhalla vysoké očakávania, ktoré boli z mnohých dôvodov zadupané do krajiny, ako sa z nasledujúcich riadkov dozviete. Neviem, v akej časti vývoja Assassin's Creed Valhalla sa stala chyba: či sa prejavili škandály vo vnútri pobočky, po ktorých musel svoje miesto opustiť okrem iných aj hlavný dizajnér Ashraf Ismail, či sa prejavila koronavírusová kríza a nutnosť pracovať z domu, alebo či sa odbilo betatestovanie s následným odlaďovaním chýb.

V každom prípade vikingská výprava je ako cukor a bič – po duši vás pohladí skvele spracovaný svet a štýl rozprávania, zatiaľ čo budete trpieť pod pokašlanou optimalizáciou pre konzoly súčasnej generácie. Možno v Ubisofte premýšľali nad odkladom, podobne ako v prípade ambiciózneho RPG Cyberpunk 2077, ktorý sa oneskorí práve kvôli problémom s verziami pre PS4 a Xbox One, ale možnosť ukradnúť si november len pre seba bola asi príliš lákavá. Assassin's Creed Valhalla však v mnohých ohľadoch nepôsobí ako hotový produkt, čo vzhľadom na cenu nie je úplne šťastný prístup. Pozor, v žiadnom prípade nechcem tvrdiť, že by sa vikingská odysea v Anglicku hrala zle, ale pohodový a ničím nerušený zážitok je na kilometre ďaleko.

Assassin's Creed Valhalla – Raid (Gameplay)

Krvavé nájazdy na kláštory a ich zásoby budú nutnou podmienkou pre rozšírenie vašej osady Ravensthorpe. Pozor na zabíjanie civilistov, to nie je v Assassin's Creed Valhalla povolené, takže Eivor je ten „dobrý“ Viking.

Eivor je nebezpečný sympaťák

Hoci vás Assassin's Creed Valhalla bude v mnohých ohľadoch trápiť, rovnako sa pribití pri obrazovke budete musieť prehovárať, aby ste hru vypli a išli už spať. Európa v 9. storočí je totiž podmanivým miestom, v ktorom sa miešajú ľudové povesti, severské báje a raná stredoveká kresťanská viera, čo je mix lahodiaci všetkým fanúšikom histórie. Samozrejme musíme prihliadnuť na to, že k sérii neodmysliteľne patrí mytológia tzv. Prvej civilizácie a že scenáristi občas históriu z učebníc dejepisu ohnú podľa svojej potreby, aby bol príbeh „lákavejší“. To platí aj pre typy zbraní a spôsob boja, ktorý nahráva skôr fantazijnému podaniu normanských nájazdníkov. Napriek tomu sa z môjho pohľadu spracovanie sveta podarilo a je zábava sa v ňom túlať.

Assassin's Creed Valhalla; gameplay: Nórsko Assassin's Creed Valhalla; gameplay: Layla Hassan Assassin's Creed Valhalla; gameplay: Anglicko
Ústrednou postavou Assassin's Creed Valhalla je Eivor. Pri hlavnom hrdinovi si možno zvoliť pohlavie, ale dejová linka zo súčasnosti je pevne zviazaná s Laylou Hassanovou.

Bez pochýb za to môže vydarene napísaná ústredná postava Eivora (budem ho oslovovať z pohľadu muža, čo bola moja voľba; môžete hrať aj za ženu, prípadne medzi pohlaviami ľubovoľne prepínať). Kým príbeh Bayeka z Origins a Kassandry z Odyssey ma trochu míňal, tento vikingský sympaťák si ma získal na svoju stranu podobne ako Edward Kenway z Black Flag alebo Fryeove dvojčatá zo Syndicate. Navyše si ho z veľkej časti môžete prispôsobiť pomocou dialógových volieb, ktoré z neho urobia horkokrvného nórskeho bojovníka alebo chladnokrvného a cynického zabijaka, z ktorého vám prebehne mráz po chrbte. Až na niekoľko príbehových uzlov rozhovory nemajú vplyv na vývoj deja, ale to nič neuberá na fajn pocite, že niekoho strápnite namiesto toho, aby ste mu ufikli hlavu.

Podľa môjho názoru scenáristi svoju prácu zvládli aj čo sa týka vedľajších postáv, s ktorými sa stretnete počas ústrednej kampane. Niektorí vás spoľahlivo naštvú, s inými budete sympatizovať, ale až na niekoľko výnimiek budete chápať ich rozhodnutia, čo je pre rozprávanie len a len dobre. Assassin’s Creed Valhalla sa vyznačuje veľmi pomalým rozjazdom, počas ktorého chvíľku pobudnete v rodnom Nórsku a potom sa presuniete do Anglicka, kde budete hľadať spojencov pre upevnenie svojej pozície v krajine. Až po niekoľkých hodinách sa naplno ponoríte do príbehu, začnete cestovať aj mimo britské ostrovy (dokonca aj mimo našu realitu), vďaka čomu si ma rozprávanie omotalo okolo prsta. Aj keď sa niektoré typy úloh opakujú, hlavné postavy pre mňa boli tak zaujímavé, že mi to ani nevadilo.

Assassin's Creed Valhalla – Sail (Gameplay)

Ústredným dopravným prostriedkom Vikinga je drakkar, v Assassin's Creed Valhalla to nie je iné. Ale ovládanie dlhej lode je celkom kostrbaté, takže sa oplatí využiť koňa a naučiť ho rýchlo plávať, vďaka čomu sa dostanete rýchlo takmer do každého kúta štyroch kráľovstiev – Mercia, Northumbria, East Anglia a Wessex.

Žiadne vedľajšie questy – world eventy!

Assassin's Creed Valhalla vás nebude baviť len kvôli Eivorovmu podielu na utváraní dejín vikingského národa, ale tiež vďaka nepovinným úlohám, ktoré už nie sú typickými vedľajšími questmi. Ide skôr o spestrujúce epizódky na pár minút. Väčšina z nich sa neberie nijako vážne a majú humorný podtón občas až trochu za čiarou, ale ja som si užíval, ako autori jednotlivé nápady rozviedli. Z obyčajného nosenia krabíc a ich hádzania z útesu sa nečakane vykľul jeden z najsilnejších zážitkov prvých piatich hodín, ktorý prišiel ako blesk z čistého neba a ja som sa poriadne od srdca zasmial.

Assassin's Creed Valhalla; gameplay: preľnutie Assassin's Creed Valhalla; gameplay: mytologie Assassin's Creed Valhalla; gameplay: nosič
Okrem zaujímavých úloh s nezvyčajnou pointou označovaných ako world eventy absolvujete v Assassin's Creed Valhalla priestorové puzzle využívajúce prelínanie so súčasnosťou alebo celkom dlhý mytologický výlet do Asgradu.

Ubisoft samozrejme nezabudol ani na klasické zbieranie všetkého možného od pokladov po návrhy tetovaní lietajúce ako zdrap papiera nad strechami budov (podobne ako popevky v Black Flag). Zatiaľ čo niektorých hráčov hľadanie skrýš s jednoduchými puzzle bude baviť, odporcom tohto typu hier príde zrejme mierne nevoľno, pretože mapa je podobnými udalosťami priamo posiata. Nejde však o klasické otázničky, ale svietiace body, ktoré až v bezprostrednej blízkosti odhalia podstatu úlohy. Modrá bodka môže znamenať príbehový zážitok, súboj vo flytingu (urážlivé rýmovanie) alebo inú príležitosť k zisku peňazí a skúseností, zlatá bodka potom zasa označuje suroviny a strieborná záhady. Popri tom si môžete zachytať ryby, podstúpiť súboje s alfa zvieratami či odhaliť tajomstvo sektárskeho sesterstva.

Vrcholom dokonalosti je orlog, vikingská kocková hra fungujúca podobne ako Gwent v Zaklínačovi 3. Teda ako obrovský a návykovo zábavný žrút času, ktorému bezpochyby podľahne väčšina z vás. Ako ste asi sami poznali, z pohľadu hernej náplne je Assassin's Creed Valhalla robustné ako jeho predchodcovia. Lenže rad z questov zatiaľ trápia bugy, ktoré vám neumožnia úlohy dokončiť. Zaseknutie postavy vo dverách, strata dôležitého kľúča pri inventári či chyba v animácii sú skrátka zdrojom frustrácie a neodpustiteľné. Dokonca som bol nútený reštartovať hru a načítať znovu hlavný quest, pretože sa správne nespustila sekvencia a ja som nedostal jeho zadanie. To je už poriadny prúser, tým skôr za cenu blížiacu sa šesťdesiatim eurám.

Assassin's Creed Valhalla – Orlog (Gameplay)

Jednou z najnávykovejších kratochvíľ v Assassin's Creed Valhalla je kocková hra Orlog. V princípe je veľmi jednoduchá, ale poskytuje nezvyčajné strategické možnosti, podobne ako zaklínačské Gwent.

Bugfest ako tradičná zábava Vikingov?

Bohužiaľ chyby sa nevyhli žiadnemu aspektu hry a takmer na každom kroku narazíte na bug, ktorý vám môže pokaziť príbehový zážitok, zvláštne vyzerá (smiešne situácie ako s Geraltovou Klepnou sú na dennom poriadku) alebo zhodia celú hru. Ja som sa nedobrovoľne pozrel do základného rozhrania PlayStation približne raz za desať hodín, ale aj tak to naštve. Tým skôr v spojení s nehorázne dlhou dobou načítania, ktorú určite vyrieši prechod na nové konzoly, prípadne SSD disk v PC. Väčšinou ide o načítanie príbehového videa, ale niekedy si minútu počkáte na zobrazenie ponuky tatéra. Pre zaujímavosť som stopoval svoj čas s načítacou obrazovkou na PS4 Pro a za dvanásťhodinovú seansu bola výsledkom približne hodina čistého času. A to je jednoducho veľa.

Assassin's Creed Valhalla; gameplay: bug - textúry Assassin's Creed Valhalla; gameplay: bug - textury, pes Assassin's Creed Valhalla; gameplay: bug - Klepna
Prelínanie objektov, doskakovanie predmetov či dokresľovanie textúr sa viac prejaví v pohybe, ale levitujúceho koňa neprehliadnete. Assassin's Creed Valhalla bohužiaľ trápi dosť technických problémovo, ktoré kazia celkový dojem z kvalitného audiovizuálneho divadla.

Optimalizácia pre súčasnú generáciu sa skrátka príliš nepodarila a autori ju zrejme budú riešiť v priebehu niekoľkých týždňov, ale day one patch upravil iba niekoľko problémov (stabilita hry, oprava niektorých rozbitých questov). Čo však opravné balíčky nevyriešia, je podivný pohyb postavy počas parkourového behania. Ikonickú súčasť, ktorá sa stala jedným zo signifikantných prvkov série, sa skrátka nepodarilo úplne odladiť. Eivor sa chytá všetkého okolo seba a vyliezť na vežu je skúška trpezlivosti. Behať za lietajúcim listom papiera s tetovaním je priamo očistec. Bohužiaľ sa to prejaví aj počas súbojov a obyčajného behu, pretože náš Viking aj jeho nepriatelia majú tendenciu sa zasekávať o všetko do výšky kolien (neprekonateľnou prekážkou je poničený plot).

Adrenalínové súboje s dôrazom na taktiku

Drsné šarvátky so sekerou v ruke však patria medzi najlepšie časti Assassin's Creed Valhalla. Od prvých ukážok sa tvorcovia netaja tým, že pridali na brutalite a plná verzia hry to len potvrdzuje. Strety „jeden proti väčšine“ sa držia zavedenej „tanečnej“ schémy, ktorú k dokonalosti doviedli souls tituly. Eivor teda uskakuje (tlačidlo dedikované na štvorček je pre mňa však dizajnérskym prešľapom) a vykrýva rany súpera, ktorých následne osekáva ľahkými a silnými údermi s ohľadom na ubúdajúcu výdrž. Počas bitky môže voľne prepínať medzi chladnou zbraňou a lukom, čo je efektný spôsob, ako dostať do kolien aj tých najtvrdších protivníkov. Sviežo pôsobí tiež možnosť vybrať si zbrane podľa vášho vkusu, pridať k nim schopnosti nájdené v knihách a doplniť ich vlastnosťami zo stromu zručností.

Assassin's Creed Valhalla; gameplay: Goliáš Assassin's Creed Valhalla; gameplay: štít Assassin's Creed Valhalla; gameplay: prapor
Tvorcovia Assassin's Creed Valhalla popustili uzdu brutalite, čo sa prejavuje v množstve končatín lietajúcich vzduchom, gejzíroch krvi a tiež efektnými dorážacími údermi, ktoré však občas uberajú na prehľadnosti bitky.

Definovaniu bojového štýlu podľa vašich predstáv nič nebráni, pretože si všetky skilly a skúsenostné body môžete bez postihu preskladať. Ako ideálny spôsob testovania nových buildov by som odporučil nájazdy na dediny s vašou družinou. Adrenalínový a krutý zážitok, kedy s krikom vyrazíte v ústrety obrancom, sa hneď tak neomrzí a rozsiahle dobývania pevností v príbehovej kampani budú vaše najsilnejšie momenty v Assassin's Creed Valhalla. Súbojový systém bohužiaľ poznamenáva mierne tupá AI, súperi sú občas úplne zaseknutí a bez záujmu sa nechajú masakrovať, alebo sa prizerajú, ako na onen svet posielate ich kamarátov. Ďalším klincom do rakvy je splašená kamera, ktorá predovšetkým v uzavretých priestoroch mení strety s nepriateľom na boj s ovládačom.

Ravensthorpe oázou pokoja

Okrem akciou nabitých stretov a podareného príbehu si môžete Assassin's Creed Valhalla užiť ako nádherne vyzerajúci walking simulator a jednoduchý budovací manažér v jednom. Počas svojho putovania po Anglicku nazbierate obrovské množstvo zásob, ktoré investujete do rozvoja svojej osady, v ktorej bývajú členovia vášho Havranieho kmeňa. Zo stavieb plynú príjemné bonusy v boji, môžete tu upravovať vzhľad, dostávať asasínske zákazky (prenasledovanie členov rádu je podobné ako v Odyssey) alebo vylepšovať svoje zbrane, ktorých nie je toľko ako v predchádzajúcich dieloch, takže si ich budete viac vážiť. Tiež tu môžete verbovať nových členov posádky, alebo si najať hotových nájazdníkov od ostatných hráčov (jediný online prvok hry).

Assassin's Creed Valhalla; gameplay: výhled Assassin's Creed Valhalla; gameplay: detail Assassin's Creed Valhalla; gameplay: trosky
Grafická stránka Assassin's Creed Valhalla vyzerá úchvatne a z dokonalosti ju vytrhávajú len skôr spomínané chyby. Obrázky vytvorené vo fotomóde však dokazujú, že si tvorcovia zakladajú na najmenšom detaile, ak im to hardvér herného stroja umožní.

Práve v týchto kľudových fázach, nech už sa prechádzate pešo, sedíte na konskom chrbte či brázdite rieku vo svojej dlhej lodi za zvuku ľudových piesní, ukazuje Assassin's Creed Valhalla skvelú atmosféru. Keď sa pohybujete pomaly, všetko okolo Eivora vyzerá nádherne a verím, že na nových konzolách to bude ešte oveľa lepšie. Akonáhle sa však rozbehnete, začnú sa ukazovať nedostatky súčasnej generácie herných strojov – divoké doskakovanie textúr (predovšetkým rastlín), zpriehľadňovanie objektov a ich prelínanie skrátka kazí dojem. Keď do toho započítate trhavé pohyby obyvateľov dedín, rozprávanie do chrbta počas dialógov, miznutie postáv pred koncom animácie a ďalšie neduhy, ostanú vám oči pre plač. Nádhernú hru totiž kazia zbytočné nedorobky a obmedzený hardvér.

Súčasná generácia konzol sťažka oddychuje

Po viac ako päťdesiatich hodinách s Assassin's Creed Valhalla na PS4 Pro som sa stále nerozhodol, či sa Eivorova sága podarila, ale ja si ju aj tak so škrípaním zubov užívam. Postupom času sa totiž do široka otvárajú nožnice medzi kvalitným príbehom Eivorovej cesty za slávou, zábavným prieskumom anglickej krajiny, podareným súbojovým a RPG systémom či úchvatným audiovizuálnym spracovaním, okrem ktorých vás budú čoraz viac iritovať nepodarený parkour, technické nedostatky a siahodlhé načítacie obrazovky. Navyše sme si zvykli na českú lokalizáciu, ktorá tu bude radu hráčov citeľne chýbať (flyting asi nerozdýchajú tí, ktorí sú slabší v angličtine), čo sklamaní fanúšikovia Ubisoftu neodpustia.

Assassin's Creed Valhalla; gameplay: světlo
Už verzia Assassin's Creed Valhalla pre PS4 dokazuje, že engine Anvil skvelo pracuje so svetlom. Uvidíme, aké kúzla hra predvedie na konzolách novej generácie.

Assassin's Creed Valhalla teda nebude pre vlastníkov súčasnej generácie konzol hrou roka, pretože ju sužuje dost nedostatkov aj po day one patchi. Rad nedostatkov ani však odstrániť nebude možné kvôli nedostatočnému hardvéru, a preto očakávajte aj našu recenziu pre next-gen konzoly, kde by sa titul Assassin's Creed Valhalla mohol predviesť v lepšom svetle. Assassin's Creed Valhalla vychádza 10. novembra na PC, PS4, Xbox One a Xbox Series X/S a Google Stadia. Od 12. novembra bude dostupný na PS5, ale pre hráčov z nášho kraja až od 19. novembra, kedy konzola v SR vychádza. Pri prechode na novšiu verziu konzoly sa hra zadarmo updatuje do vylepšenej podoby.

Táto recenzia bola napísaná pre PS Pro verziu hry. Kópiu hry poskytol český distribútor ConQuest entertainment.

• Zdroje: Vlastné

Recenzia Assassin's Creed Valhalla: záverečné hodnotenie

        Záverečné hodnotenie 75 % Alza Magazín
Verdikt:

Assassin's Creed Valhalla je typickým predelovým titulom medzi súčasnou a budúcou generáciou konzol. Podarené mechaniky, uveriteľný príbeh a zážitok z vikingského ťaženia tak na starších herných strojoch brzdia technické chyby, grafické bugy a pokazená optimalizácia. Snáď väčšinu chýb opravia prvé veľké patche.

Assassin's Creed Valhalla; recenzia

Klady

  • Sympatický hrdina a prvá polovica jeho príbehu
  • Mytologická odnož deja a nečakané výpravy mimo Anglicko
  • Zábavné vedľajšie aktivity
  • Kocková hra Orlog
  • Uveriteľný a žijúci svet
  • Súbojový systém s mnohými možnosťami
  • Upraviteľná obťažnosť (36 možností)
  • Starosť o osadu Ravensthorpe
  • Audiovizuálne spracovanie (aj napriek jeho chybám)

Zápory

  • Občas extrémne dlhé načítacie obrazovky
  • Niektoré questy sú rozbité
  • Technické chyby a bugy
  • Doskakovanie textúr a prelínanie objektov
  • Neukočírovaná optimalizácia pre súčasné konzoly
  • Rozporuplný parkour
  • Občas pochybná AI
  • Citeľná absencia češtiny
Jakub Němec

Jakub Němec

Hranie počítačových a doskových hier patrí k môjmu životnému štýlu už viac ako dvadsať rokov, pretože ma baví preskúmavať nápadité príbehy a svety, ktoré môžem sám ovplyvniť, prípadne sa rád zabavím v športových a pretekárskych tituloch. O svojich dojmoch z návštev týchto fantazijných miest neobmedzených možností píšem s rôzne dlhými prestávkami cez trinásť rokov, z toho posledné tri roky pre Alza Magazín.

HW nároky pre Assassin's Creed Valhalla PC



Minimálne HW požiadavky Odporúčané HW požiadavky
Operačný systém Windows 10 64-bit Windows 10 64-bit
Procesor Intel Core i5-4460 3.2GHz/AMD Ryzen R3 1200 Intel Core i7-4790 4-Core 3.6GHz/AMD Ryzen R5 1600
Grafická karta NVIDIA GeForce GTX 960 2GB/Radeon R9 380 NVIDIA GeForce GTX 1060/Radeon RX 570 8GB
DirectX DirectX 12.0 DirectX 12.0
Operačná pamäť 8 GB 8 GB
Pevný disk 50 GB 50 GB

• Zdroj: game-debate.com (9. 11. 2020)

S akým herným PC na Assassin's Creed Valhalla?

Chcete si uľahčiť výber? Nižšie pre vás máme tipy na vhodné herné počítače podľa náročnosti.

Alza GameBox Core GTX1650

Základná zostava:

Alza GameBox Core GTX1660 Super

Alza BattleBox Core RTX3060 Gungnir

Optimálna zostava:

Alza BattleBox Core RTX3060 Gungnir

Alza BattleBox Ryzen RX 6800 XT Master

Zostava pre náročných:

Alza BattleBox Ryzen RX 6800 XT Master

i Mohlo by vás zaujímať

Na vašom súkromí nám záleží

My, spoločnosť Alza.cz a.s., IČO 27082440, používame súbory cookies na zaistenie funkčnosti webu a s vaším súhlasom o. i. aj na personalizáciu obsahu našich webových stránok. Kliknutím na tlačidlo „Rozumiem“ súhlasíte s využívaním cookies a predaním údajov o správaní na webe na zobrazenie cielenej reklamy na sociálnych sieťach a reklamných sieťach na ďalších weboch.

Viac informácií
Rozumiem Podrobné nastavenia Odmietnuť všetko
P-DC1-WEB03