Doba, kedy vychádzala jedna stratégia za druhou, je dnes už dávno minulosťou. Súčasná štúdia jednoducho netúži riskovať svoju budúcnosť len preto, aby potešila pár nadšencov, ktorí si ich dielo s vysokou pravdepodobnosťou ani nekúpia. Prakticky jediným veľkým gigantom, ktorý sa nebojí neúspechu, je Paradox Interactive, pod ktorého taktovkou vznikla väčšina zásadných žánrových projektov z posledných rokov. Svetlo sveta vďaka nemu uzrel napríklad RTS klenot Cities: Skylines, grand stratégia Stellaris alebo vojnová simulácia Hearts of Iron IV. Tentoraz sa tento kolos dal dokopy s Harebrained Schemes, ktorých poznajú predovšetkým fanúšikovia cyberpunkového RPG Shadowrun Returns. Pospolu vytvorili futuristickú ťahovku BattleTech, na ktorú sa v tejto recenzii skutočne podrobne pozrieme.
Žáner: Ťahová stratégia | Vývojár: Harebrained Schemes | Vydavateľ: Paradox Interactive | Platformy a Dátum vydania: PC (24. apríl 2018) | Homepage: battletechgame.com/ |
(24.04.18) Roku 2107 odštartovalo ľudstvo v BattleTech veľkú medzigalaktickú kampaň, ktorej cieľom bolo osídlenie všetkých obývateľných planét. Éra expanzie skončila o niekoľko storočí neskôr založením Hviezdnej ligy, ktorej panovník mal za pomoci gigantických mechov zaistiť mier na každom kontrolovanom svete až do konca vekov. Prekvapivo táto ríša vydržala len pár storočí. Po jej páde sa národy, ktoré ju tvorili, odtrhli. Najsilnejšou takto vzniknutou frakciou bol House Arano, ktorému vždy vládol najstarší z klanu. Jedného krásneho dňa sa však jeden z členov rozhodol, že zmení pravidlá, a svojho príbuzného zavraždil. Všetci si samozrejme mysleli, že išlo o prirodzené úmrtie až do chvíle, než vrah prevzal kontrolu nad štátnym aparátom, ktorý sa následne rozhodol využiť na elimináciu dedičky trónu, ktorej sa obrátil život naruby.
Zmena nepostihla v BattleTech len mladučkú nasledovníčku trónu, ale aj jej žoldnierov, ktorých si z určitej prezieravosti najala krátko pred tým, než ju jej drahý strýko zradil. K vašej smole ste sa medzi jej verných radili aj vy, takže vám po prevrate nezostalo nič iné, než zobrať svojho mechanického maznáčika a stiahnuť sa do ústrania. Teraz sa spolu s podobne zmýšľajúcimi námezdnými kontrolórmi gigantických robotov potĺkate vo svojej lodi vesmírom, prijímate zákazky, riešite spory súperiacich strán a bojujete s dlhmi, ktoré vašu spoločnosť tiahnu pomaly, ale isto ku dnu. Nádej na lepší život je v nedohľadne. Napriek tomu dúfate, že sa vám jedného dňa znova podarí chytiť šťastie za pačesy a opäť presláviť svoje meno, ktoré kvôli poslednej nepríliš vydarenej akcii upadlo na niekoľko rokov do zabudnutia.
Univerzum, v ktorom sa strety gigantických robotov odohrávajú, je plné akcie, nečakaných zvratov, zrád a intríg, v rámci ktorých sa medzi sebou bez milosti eliminujú rôzne vládnuce rody. Ako žoldnieri v BattleTech prezentujete silu, ktorú plne kontrolujú mocní. Vaše rozhodnutia a voľby sa preto prejavujú len v určitom meradle, ktorého rozsah nemusí každému stačiť. Fanúšikovia hlbších RPG či klasických adventúr ním budú podľa môjho názoru trochu sklamaní. Do úvahy však treba brať to, že tento kúsok nie je zameraný na zbytočne naťahované dialógy a príbeh, ale na súboje a taktiku, takže nemožno počítať s tým, že nájdete rozprávanie hodné Puzovho Kmotra či Martinovej ságy Pieseň ohňa a ľadu, ku ktorej vývojári z Harebrained Schemes svoj kúsok občas v rozhovoroch prirovnávajú.
Ako milovník klasických stratégií som popravde veľmi neveril tomu, že sa tvorcom z Harebrained Schemes podarí vytvoriť príbeh, ktorý bude disponovať skutočne kvalitným základom. Nakoniec ma však autori BattleTech veľmi príjemne prekvapili, pretože v nimi navrhnutej dejovej linke som našiel ako zaujímavé postavy, tak i slušné dejové zvraty, ktoré ma občas prinútili k tomu, aby som sa poriadne zamyslel nad tým, čo sa okolo mňa vlastne deje. Celok v tomto ohľade veľmi pripomína kultovú Hru o tróny, v ktorej si nikdy nemôžete byť úplne istí tým, či vami favorizovaná postava prežije, či zomrie. Prakticky permanentne ste tu uchovávaní pri napätí nútiacom vás myslieť na to, čo bude s vašimi milovanými hrdinami aj potom, kedy opustíte herné menu, čo osobne považujem za zásadné plus.
Hlavného hrdinu tu budete musieť podobne ako v mnohých iných hrách, na ktorých Paradox Interactive spolupracuje, vytvoriť pomocou dialógových okien. Umožnené vám skrz ne bude nadefinovať jeho pohlavie, minulosť jeho rodiny, systém, z ktorého pochádza, alebo povolanie, ktoré vykonával predtým, než sa rozhodol dať na dráhu vodcu žoldnierskej družiny. Potom, čo si naklikáte elementárne štatistiky svojho reka a prežijete jednu krátku životnú epizódu, sa ocitnete na palube vesmírnej lode slúžiacej na prevoz gigantických oceľových obrov medzi jednotlivými kolonizovanými svetmi. Na tomto korábe samozrejme nie ste sami. Spolu s vami na nej v BattleTech cestuje rad rôznych postáv starajúcich sa o bezproblémový chod celého plavidla, s ktorými môžete pred jednotlivými výpravami diskutovať o živote.
Samotná loď neslúži len k čistej preprave a rozprávaniu sa s jednotlivými postavami. Vďaka nej kontrolujete aj fungovanie vašej žoldnierskej firmy. Po otvorení jednotlivých okien môžete rýchlo zistiť, v akom stave je posádka, ktoré roboty je potrebné opraviť alebo čo je nutné vylepšiť, aby ste mohli rozšíriť halu na skladovanie vojnových strojov. V neskorých fázach hry bude možné vami vlastnené prepravné plavidlo expandovať skrz rôzne nákladné updaty, ktoré dlhodobo navýšia morálku osadenstva lode, zlepšia opravy či uľahčia získavanie schopností pre nováčikov. Aspekt správy je v BattleTech spracovaný neskutočne ústretovo, už po pár hodinách budete mať vďaka tomu všetky administratívne prvky v malíčku.
Po väčšinu času sa v BattleTech na palube vašej lode veľmi dlho nezdržíte. Dlhšiu dobu na nej budete tráviť buď pri cestovaní, alebo v prípade, že niektorého z vašich ľudí zrania v boji. Hoci sú oceľoví obri vcelku odolní, nie vždy sa im podarí ochrániť vnútri sediacich pilotov pred útokmi nepriateľov. Pokiaľ dostanú silnejší úder, môže byť osoba, ktorá ich ovláda, rovnako ako oni na niekoľko týždňov vyradená z prevádzky. V prípade, že takto prídete o niektorého zo skúsenejších jedincov, ktorý už mal určitý vývoj za sebou, stratu skutočne pocítite. Čerstvo nasadení nováčikovia totiž nebudú tak efektívni ako ich bitkami zocelení kolegovia, ktorých budete ešte veľmi dlho oplakávať.
Ako už bolo povedané, zraniť možno ako ľudí, tak aj ich bojové stroje, v ktorých útrobách sa vrhajú do víru boja. V BattleTech je možné nájsť celkom štyri základné triedy mechanických bojovníkov. Svojich chlapcov môžete posadiť do ľahkých, extrémne agilných robotov, stredne veľkých obrov, monumentálnych titanov či do zbroja zakutých útočných kolosov, vedľa ktorých vyzerajú menšie modely takmer smiešne. Výber zbraní, ktorými bude vami ovládaný stroj disponovať, je len na vás. Vybaviť ho môžete rotačným guľometom, laserovou puškou, raketovým systémom alebo len prúdovými pohonmi, ktoré mu umožnia dostať sa čo najrýchlejšie k nepriateľovi, ktorého následne za pomoci päste rozmláti na kusy. Variácia alternatív je tu vskutku pestrá, svojho šampióna si v BattleTech podľa môjho dokáže vybrať každý.
Na vašich cestách BattleTech vesmírom narazíte na rozsiahle spektrum rôzne ladených kontraktov, za ktorých splnenie vás zadávatelia odmenia peniazmi, reputáciou alebo súčiastkami, ktoré vypadnú zo zničených robotov. Zapojiť sa môžete do obrany humanitárnych konvojov, likvidácii lúpežných band či do eliminácii základní patriacich konkurenčnej obchodnej spoločnosti. Čas od času sa naskytne aj zaujímavejšie zákazka, po väčšinu času sa však budete venovať nie príliš sa obmieňajúcej palete misií. Kam svojich mužov pošlete, bude samozrejme záležať od vás, vždy sa však budete musieť rozhodovať podľa náročnosti zákazky a aktuálnych potrieb vašej skupiny. Niekedy uprednostníte financie, inokedy zase radšej zlepšíte vzťahy, otestujete zelenáča či pozbierate plech, z ktorého následne vytvoríte nového bojovníka.
Reputácia, o ktorej som sa v predchádzajúcich riadkoch len letmo zmienil, určuje predovšetkým to, ako na vás jednotlivé herné frakcie BattleTech pozerajú. Ak sa rozhodnete venovať vzťahom s niektorými zoskupeniami viac času, po určitej dobe si s nimi vytvoríte puto, ktoré vám umožní verbovať vyškolených profesionálov, prijímať špeciálne kontrakty a kupovať unikátne komponenty, ktorými disponujú len niektoré národy.
Plnenie frakčných zákaziek vás zavedie na rôzne ladené svety, ktoré zakaždým ponúknu odlišne situované bojisko, ktoré núti v každej bitke použiť trošku inú taktiku. V nížinách sa budete musieť napríklad schovávať za kamene a hustý porast, kopce po vás budú naopak vyžadovať, aby ste zaujali čo najvýhodnejšiu pozíciu a z nej zlikvidovali nepriateľské sily skôr, než sa im podarí dostať do lepšieho postavenia. Veľmi veľký vplyv má na vaše jednotky tiež podložie, na ktorom stoja. Ak sa s robotom postavíte napríklad do rieky, bude sa ochladzovať rýchlejšie ako jeho na oblakoch stojaci kolegovia. Tí zase budú mať vďaka povrchu, na ktorom stoja, citeľne narušenú stabilitu.
Súbojový systém BattleTech prezentuje model používaný väčšinou súčasných ťahových stratégií. S vašimi jednotkami sa v priebehu kola môžete po bojisku pohybovať, stavať ich do defenzívneho postavenia, užívať ich špeciálne schopnosti alebo s nimi útočiť na nepriateľa. Umelá inteligencia, s ktorou v rámci kampane súperíte, je na strednej úrovni. Skutočné problémy je vám schopná robiť len za predpokladu, že má k dispozícii väčší počet prostriedkov než vy. Ak proti vám stojí rovnako silná, koná zbytočne unáhlene a nerozumne, čo považujem za problém. Keby jej tvorcovia dali povahu hráča šachu, strety by mohli byť o niečo zaujímavejšie. Snáď sa časom dočkáme pridania náročnostných stupňov, ktoré ponúknu požadovanú výzvu.
Veľké spoločnosti sa do produkcie väčších ťahových stratégií z pochopiteľných dôvodov veľmi často nepúšťajú. Keď už sa však spriahnu s niektorým z menších štúdií, sú schopné podporiť vývoj natoľko, že po pár rokoch s tvorcami vypustia dielo, za ktoré sa nemusia hanbiť. Harebrained Schemes vytvorilo za pomoci Paradox Interactive kúsok, ktorý má čo ponúknuť. BattleTech je nadpriemernou ťahovku so slušným príbehom, návykovými súbojmi, fungujúcim vývojom techniky a postáv. Po stránke nedostatkov by som jej vytkol predovšetkým občas podivne konajúcu AI a divokejšiu kameru, ktorá niekedy z neznámych dôvodov prezentovala strety zo slepých uhlov.
BattleTech je skutočne vydarená ťahová stratégia, ktorá vás dokáže upútať k monitoru na desiatky hodín. Minúť by zaručene nemala hráčov série X-COM alebo iných podobne ladených titulov. Osobne som sa pri hraní nestretol s bugmi či výraznejšími nedostatkami, takže minimálne za seba môžem nákup tohto diela odporučiť všetkým fanúšikom kvalitných ťahoviek. Táto recenzia bola napísaná pre PC verziu.
Klady
Zápory
Minimálne HW požiadavky | Odporúčané HW požiadavky | |
---|---|---|
Operačný systém | Windows 7 64-bit | Windows 7 64-bit |
Procesor | Intel Core i3-2105/AMD Phenom II X3 720 | Intel Core i5-4460/AMD FX-4300 |
Grafická karta | NVIDIA GeForce GTX 560 Ti/Radeon HD 5870 | NVIDIA GeForce GTX 670/Radeon R9 285 |
DirectX | DirectX 11.0 | DirectX 11.0 |
Operačná pamäť | 8 GB RAM | 16 GB RAM |
HDD | 30 GB | 30 GB |
BattleTech vychádza 24. apríla 2018 na PC.