Keď sa pred dvoma rokmi chlapci z Paradox Interactive pokúsili expandovať mimo našu planétu, len málokto čakal, že sa im to podarí. Ich primárnou doménou bola predsa stredoveké bojisko z Crusader Kings II či bojové pole z Europa Universalis IV , nie nekonečný vesmír. Napriek všetkým pochybnostiam herných kritikov aj hráčov nakoniec uspeli. Bohužiaľ sme v tej dobe nemohli byť pri tom. Našťastie pre nás tvorcovia strategicky orientovaný titul Stellaris, rovnako ako svoje iné projekty, stabilne rozširujú o nový platený obsah. Teraz vďaka tomu máme v našej recenzii možnosť zhodnotiť, ako sa celok za posledné roky vyvinul a ako ho ovplyvňuje dnes pridaná aktualizácia Stellaris: Apocalypse, v ktorej je možné ničiť pomocou mocných superzbraní celé svety.
(23.02.18) Vesmír, v ktorom sa Stellaris odohráva, je gigantický. Každá jeho časť sa preto vyvíja inou rýchlosťou. V niektorých oblastiach nájdete mimozemské rasy s palicami a oštepmi, ktoré považujú návštevníkov z hviezd za bohov snažiaci sa im ukázať správnu cestu. Inde zas objavíte prekvapivo vyspelé druhy, ktoré túžia len po tom, aby ste ich nechali na pokoji a starali sa o seba. Naraziť tu dokonca môžete na zvyšky pradávnych ríš, ktorých obyvatelia sa vyvraždili v deštruktívnej občianskej vojne ešte predtým, než vaši ľudia rozložili prvý oheň. Teraz do tohto univerza vstupuje vami vyvolený národ, ktorého jediným cieľom nie je nič menšie, než ovládnuť väčšinu obývateľných systémov a podrobiť si všetky druhy nesúhlasiace s vami navolenou stratégiou.
Než sa v Stellaris vydáte na dobyvačnú výpravu, musíte si vybrať frakciu najviac vyhovujúcu vašim predstavám o vyvolenom druhu, ktorý by mal všetkým obývaným svetom vládnuť. V základnej hre máte k dispozícii celkom desať jasne nadefinovaných zoskupení, medzi ktorými možno nájsť obyvateľov Zeme, ľudských kolonistov,, inteligentné huby, prerastené chrobáky, vyspelých vtáčích ľudí a humanoidov s plazmi, cicavcov či rybie tváre. Primárne spoločenstvo sa od seba líši snáď vo všetkých ohľadoch. Každé má svoj systém vlády, počiatočnú flotilu a špecifickú škálu pozitívnych, záporných a neutrálnych vlastností, ktoré sa budú ovplyvňovať po celú dobu hrania. Elementárne spektrum národov je skutočne rozsiahle. Hráčom, ktorí radi prídu na hotové, ponúka podľa môjho názoru slušnú paletu rás.
Pre kreatívnych jedincov majú tvorcovia Stellaris alternatívnu cestu, v rámci im ktorej je umožnené vytvoriť si svoj vlastný národ so všetkým, čo k tomu patrí. Ak sa rozhodnete vydať po tejto cestičke, hneď na štarte vám bude umožnené vybrať si jednu zo siedmich rás, ktorej je možné následne nadefinovať vzhľad a charakteristické rysy určujúce silné a slabé stránky vášho inteligentného živočíšneho druhu. Po jeho navrhnutí ste nútení zvoliť si klimatické podmienky, ktoré mu budú vyhovovať, vzhľad miest, v ktorých budú jeho zástupcovia žiť, typ vlády, dizajn lodí a štartovného panovníka vládnuceho po niekoľko desiatok ťahov. Navrhovanie nových zoskupení tu nie je spracované vôbec zle, kvôli svojej komplexnosti však nie je určené pre každého. Menej skúsení hráči by sa mu mali vyhnúť.
Ja sám som sa rozhodol veľkú kampaň v Stellaris absolvovať za jednu z prednastavených frakcií, pretože som si s ohľadom na formovanie neveril natoľko, aby som sa do boja o vesmír pustil s národom, ktorý som sám vytvoril. Na prvý priechod som si vybral Chinnorskú Hviezdnu Úniu vedenú inteligentnými Chinnormi, ktorí sa veľa podobajú našim kalamárom. Zástupcovia tohto vyvinutého druhu obývajú predovšetkým vyprahnuté svety. Svojimi susedmi sú považovaní za múdre hlavičky, znalcov ťažby, permanentných nespokojencov a márnotratníkov. Ich ríši vládnu na štarte militantne naladení oligarchovia podporujúci stabilnú ťažbu, vojenstvo, obchod a továrne na roboty znižujúce náklady na udržiavanie mechanických pomocníkov, ktorí v neskorších fázach hry uľahčujú život obyvateľov tejto ríše.
Chvíľu po spustení hry vami ovládaná ríša svojou veľkosťou rozhodne nikoho neohromí. Pod kontrolou máte totiž len jeden svet s vybudovaným obranným systémom, prieskumnú loď, pár korviet a technické plavidlo. Hranice svojho vplyvu minimálne v počiatočných fázach zápasu rozširujete len pomocou prieskumných výprav a výstavby nových základní. Čím viac ich postavíte, tým väčší životný priestor vám následne bude daný. V sústavách, kde nebudú stáť, nebudete môcť stavať produkčné budovy, ani kolonizovať obývateľné planéty. Okrem toho je u každej hviezdy v Stellaris možné zriadiť len jeden strategický post. Keď k nej dorazíte neskôr ako váš oponent, bez použitia sily už pri nej nič nepostavíte, pretože bude plne pod jeho kontrolou.
Vo vami ovládaných systémoch môžu vaše technické plavidlá bez väčších obmedzení stavať ako o život. Poveriť úlohami ich môžete ako vybudovaním výskumných centier, hliadkových bodov, ťažobných zariadení a megastruktur prezentujúcich dominanciu vášho druhu. V rámci hviezdnych sústav môžete tiež kolonizovať planéty vyhovujúce potrebám vašej rasy. V prípade, že nebudú úplne sedieť ich predstavám, je možné ich v neskorých fázach hry pomocou terraformace upraviť k spokojnosti budúcich obyvateľov daného sveta. Bezproblémový chod kolónií strážite prostredníctvom primárnej stanice, do ktorých je možné namontovať rôzne typy zbraní, defenzívne platformy, lodenice a obchodné strediská stabilne produkujúce kredity, ktorými v Stellaris platíte údržbu flotíl a fungovanie základní.
Na to, aby vaša ríša šliapala ako hodinky, budete okrem kreditov potrebovať aj ďalšie suroviny, o ktorých produkciu sa postarajú továrne a bane na vami vlastnených svetoch. Vyrábať v nich budete jedlo nutné na rast populácie a minerály nevyhnutné na výstavbu lodí a budov. Zásadný je pre vás tiež výskum doteraz neobjavených vojenských a civilných technológií a tvorba určitej národnej jednoty definujúce jeho tradičné hodnoty. Zacieliť ho vďaka tomuto prvku môžete na diplomaciu, kolonizáciu, pokojnú expanziu, prieskum, agresívne výboje alebo dominanciu, ktorá je určená predovšetkým pre bojovnejšie naladených hráčov, ktorí sa vyžívajú v zbrojení a deštrukcii. Starať sa musíte aj o generovanie vplyvu, ktorý slúži v Stellaris na rozširovanie hraníc a ovplyvňovanie politických krokov vašej rasy.
Frakčná politika sa v Stellaris nerieši toľko ako v Europa Universalis IV či Crusader Kings II, napriek tomu tu máme politické strany bojujúce o moc a problémových jedincov, ktorí sa čas od času snažia odtrhnúť svoje provincie od vašej veľkej ríše. Veľmi veľký dôraz je tu však kladený na diplomaciu. Tá je spracovaná skutočne detailne. S ostatnými druhmi je možné uzatvárať rôzne typy zmlúv, dohôd a spojenectiev. Správanie umelej inteligencie je v Stellaris na vysokej úrovni, na rozdiel od frakcií v Civilization VI: Rise and Fall nemá potrebu robiť unáhlené kroky. Vždy je schopná spoznať moment, kedy sa jej výpady alebo vojna ako taká už neoplatí.
Do vojny sa umelá inteligencia v Stellaris väčšinou veľmi neženie. Ak nemá vysokú šancu na víťazstvo, snaží sa jej vždy skôr vyhnúť. Keď však musí brániť svoje územie, je schopná do boja vyslať všetky sily, ktoré má k dispozícii. Súbojový systém tu nie je spracovaný veľmi dobre. Lode po nasadení do bitky nie je možné ovládať, takže ste nútení pozerať sa na jej priebeh bez toho, aby ste mohli ovplyvniť, kto nakoniec odíde z boja ako víťaz. Osobne tento fakt považujem za primárny problém Stellaris – keby bolo možné citeľnejšie ovplyvňovať strety, zrejme by som sa nebál dať hre najvyššie hodnotenie.
Spektrum lodí bolo už v základnej hre celkom rozsiahle, ich modely však neboli podľa môjho názoru spracované veľmi kvalitne. V Stellaris: Apocalypse vám budú ponúknuté okrem klasických zastaraných korábov tiež veľkolepé vlajkové plavidlá triedy Kolos a Titán. Zástupcovia prvej spomínanej skupiny sú určení primárne na deštrukciu planét, ktoré ničia pomocou extrémne silného lúča. Koráby začlenené do druhej skupiny sa naopak dokážu veľmi rýchlo vysporiadať s väčšinou menších, stredných a veľkých bojových. Vývojári z Paradox Interactive týmto spôsobom prakticky menia pravidlá záverečnej fázy zápasu, namiesto klasického zaberania svetov ich budete proste a jednoducho ničiť, čím zakopaného protivníka vyhýbajúceho sa bitkám po čase prinútite, aby sa vzdal skôr, než sa priblížite k jeho centrále.
Brániť sa proti masívnym lodiam triedy Titán a Kolos budete môcť dvoma spôsobmi. Buď proti nim postavíte podobne ladené plavidlá, alebo počkáte, až dorazia k vášmu svetu a zničíte ich pomocou statického iónového kanónu, ktorý je, rovnako ako spomínané lode, vybavený zbraňovým systémom, na ktorý sa s vysokou pravdepodobnosťou skôr ako vo finálnych etapách hry nedostanete. Popri nových ofenzívnych a defenzívnych mechanizmov nájdete v Stellaris tiež nie príliš spoľahlivé červie diery a hviezdne brány, ktorými bude možné cestovať medzi vami zvolenými bodmi.
Rad hráčov sa po vydaní Stellaris sťažoval na to, že stredná fáza hry nie je nejako zvlášť zábavná. V rámci Stellaris: Apocalypse sa tvorcovia rozhodli reagovať na ich ohlasy. Do hry preto pridali novú frakciu, ktorá funguje na podobnom princípe ako kočovné kmene zo série Total War. Rovnako ako ony začínajú s veľkou armádou, ktorá blúdi vesmírom až do momentu, než sa niekde rozhodne usadiť. Ak budete mať dostatok kreditov, je ich možné poštvať proti niektorému z vašich nepriateľov alebo si dočasne prenajať ich lode. Podľa môjho názoru je tento národ spracovaný veľmi dobre, autori s jeho pomocou mierne víria stojaté vody celku.
Za posledné dva roky sa Stellaris zmenilo na nepoznanie, rovnako, ako všetky hry od Paradoxu, aj tento kúsok totiž zreje ako dobré víno. Milovníkom komplexných stratégií ponúka v kombinácii so Stellaris: Apocalypse veľmi kvalitné dielo, medzi ktorého primárnych ťahúňov patrí prepracovaný systém osídľovania svetov, perfektne navrhnutá diplomacia, neskutočná návykovosť, obstojný Endgame a občas trošku vyššia náročnosť. K zemi tento vydarený kúsok bohužiaľ ťahá súbojový systém, ktorý by mohol byť spracovaný viac do hĺbky.
Investovať by do Stellaris mali primárne hráči stratégií, ktorí sa vyžívajú v komplexnej hrateľnosti a vyššej náročnosti. Minúť by ich nemalo ani platené rozšírenie Stellaris: Apocalypse odstraňujúce niektoré slabé stránky základnej hry. Ruky preč by naopak mali dať fanúšikovia rýchlejších a menej zložitých stratégií, pre nich by mohol byť titul až príliš zložitý. Stellaris: Apocalypse vychádza na PC 22. februára 2018.
Klady
Zápory
Minimálne HW požiadavky | Odporúčané HW požiadavky | |
---|---|---|
Operačný systém | Windows XP 32-bit | Windows 7 64-bit |
Procesor | Intel Core 2 Quad Q9400 / AMD Athlon II X4 640 | Intel Core i3-2100 / AMD Phenom II X4 850 |
Grafická karta | NVIDIA GeForce GTX 460 v2 / AMD Radeon HD 5770 | NVIDIA GeForce GTX 560 Ti / AMD Radeon HD 6850 |
DirectX | DirectX 9.0 | DirectX 9.0 |
Operačná pamäť | 2 GB RAM | 4 GB RAM |
HDD | 4 GB | 4 GB |
Stellaris: Apocalypse vychádza 22. 2. 2018 na PC.