Obnoviť stránku

Monitory

American Wire Gauge (AWG)

Jednotka American Wire Gauge (AWG) vznikla už v devätnástom storočí a je istou obdobou palcových mier. V Európe ju nepoznáme, ale za oceánom sa stále hojne používa.

Tienenie kábla

Tienenie kábla slúži ako „filter“ nežiaduceho šumu. Šum sa môže prejavovať zhoršenou kvalitou obrazového, zvukového alebo dátového výstupu. Proti rušeniu je vybavený aj celý rad napájacích káblov (spravidla ferritový valček pri konektory), pri ktorých ide však skôr o určitú poistku. Väčšina koncových zariadení, napríklad notebookov, obsahuje ešte priamo vo svojom tele kondenzátory, ktoré majú na starosť práve filtráciu napätia.

Čo je analógový výstup?

Viete, čo je analógový výstup, na čo slúži a aké sú hlavné rozdiely medzi analógovým a digitálnym výstupom? Máme pre vás článok, ktorý aj úplnému počítačovému laikovi prehľadne vysvetlí, ako analógový výstup funguje. Začnime jednoduchou skúšobnou otázkou. Čo znamená skratka VGA? VGA je štandard pre zobrazovanie grafiky na počítačovom monitore. Prvýkrát ho použila spoločnosť IBM už v roku 1987.

Čo je HDMI?

HDMI (High Definition Multimedia Interface) je dnes najpoužívanejší digitálny štandard na prenos videa, audia i internetu. Veľmi často sa využíva na pripojenie televízorov, monitorov alebo projektorov k multimediálnemu zariadeniu. Vďaka jeho rozšírenosti a všestrannosti existujú rôzne verzie a tvary konektora. Viac v článku.

Čo je DVI?

Rozhranie DVI (Digital Visual Interface) slúži na prepojenie monitora s počítačom a zvládne prenášať analógový aj digitálny signál. Konektor, vrátane redukcií na spätnú kompatibilitu, existuje v rôznych variantoch. Rozhranie DVI je stále rozšírené, hoci ide o staršiu technológiu, ktorá už pomaly ustupuje. Čo je DVI? Aká je budúcnosť DVI? A aký je rozdiel medzi DVI-A, DVI-D a DVI-I? Odpovede nájdete v dnešnom článku.

Farebný model

Farebný model je farbný priestor, ktorý používa základné farby a schémy ich miešania do výslednej farby. 

TV tuner

TV tuner (alebo aj televízny tuner) je súčiastka, ktorá prijíma a dekóduje televízne vysielanie. To vďaka tuneru naladíte na televízore, monitore alebo iných zariadeniach jednotlivé televízne programy. TV tunery sa delia podľa typu prijímaného televízneho signálu na:

1) DVB-T/T2 – tuner na príjem digitálneho pozemného (anténneho) televízneho vysielania,
2) DVB-S/S2 – tuner na príjem satelitného televízneho vysielania,
3) DVB-C – tuner na príjem káblového televízneho vysielania.

G-Sync a FreeSync

Niektoré herné monitory sú vybavené technológiou G-Sync alebo FreeSync. Obe slúžia na synchronizáciu obnovovacej frekvencie monitora podľa grafickej karty, čím zvyšujú plynulosť obrazu pri hraní hier. Kým G-Sync je kompatibilná s vybranými grafickými kartami NVIDIA, FreeSync s vybranými grafickými kartami AMD.

Pozorovacie uhly

Pozorovací uhol je maximálny uhol, z ktorého je ešte možné sledovať obraz na monitore bez toho, aby došlo k zmene farieb alebo kontrastu. Čím väčší pozorovací uhol, tým lepšie. Veľkosť pozorovacích uhlov je spojená s typom panelu monitora. Kým monitory s panelmi IPS a S-IPS majú pozorovacie uhly najväčšie (až 178 stupňov), PVA a MVA obrazovky sú na tom o niečo horšie. TN monitory majú pozorovacie uhly najmenšie.

Rozlíšenie monitora

Udáva počet pixelov (obrazových bodov), ktoré monitor dokáže v horizontálnom a vertikálnom smere vykresliť. Všeobecne platí, že čím vyššie rozlíšenie monitor má, tým detailnejší obraz a väčšiu pracovnú, respektíve hernú plochu poskytne. Dnes sa najčastejšie používajú monitory s Full HD rozlíšením (1 920 × 1 080 obrazových bodov).

Uhlopriečka monitora

Označuje vzdialenosť medzi protiľahlým horným a spodným rohom monitora. Udáva sa v palcoch. Jeden palec je 2,54 cm.

Obnovovacia frekvencia

Ide o schopnosť monitora vykresliť určitý počet snímok za jednu sekundu. Udáva sa v Hz. Všeobecne platí, že čím vyššia obnovovacia frekvencia, tým plynulejší obraz. Monitory s vyššou obnovovacou frekvenciou menej unavujú oči. Najčastejšie sa stretnete s obnovovacou frekvenciou 60 – 75 Hz, v prípade herných monitorov dosahujú hodnotu až 200 Hz.

Low Blue Light

Low Blue Light (podľa výrobcu známa tiež ako BlueLightFilter) je technológia, ktorá redukuje škodlivé modré svetelné spektrum a v konečnom dôsledku pomáha znižovať únavu a namáhanie našich očí.

Farebná hĺbka

Farebná hĺbka označuje, koľko bitov je použitých na vyjadrenie jedného farebného bodu obrazu. Od toho sa odvíja počet farieb, ktoré je monitor schopný spracovať. Čím viac bitov, tým viac farieb, ale aj väčšia dátová veľkosť. TN monitory spravidla zobrazujú 6-bitové farby (262 000 farieb), IPS/XVa monitory 8 a viacbitové farby (16 200 000 farieb a viac).

Pivot

Pivot je funkcia umožňujúca otočiť monitor o 90° na výšku. Toto riešenie je vhodné na čítanie dlhých textov alebo internetových stránok. Používateľ menej scrolluje a jeho práca je tým pádom rýchlejšia. Naopak táto funkcia sa nepoužíva na sledovanie filmov a hranie hier. Nie všetky monitory túto funkciu podporujú.

Gamut

Farebný gamut udáva, aký široký farebný priestor dokáže monitor zobraziť. Nové monitory pokrývajú celý AdobeRGB farebný priestor a poskytujú tak realistickejšie farby než sRGB pri lacnejších monitoroch.

Flicker Free

Flicker Free (podľa výrobcu známa tiež ako Flicker Less) je technológia, ktorá si kladie za cieľ eliminovať nežiaduce a nepríjemné blikanie LED podsvietenia. Toto blikanie nemusí byť na prvý pohľad zrejmé, ale môže namáhať naše oči, v krajnom prípade môže dôjsť aj k ich poškodeniu.

Technológia spracovania obrazu IPS

IPS, čiže In-Plane Switching monitor, často označovaný aj ako Super TFT. Ide o jednu z odnoží zobrazovacích technológií LCD. Predstavuje vynikajúci pomer kvality a ceny. Vyniká prirodzeným podaním farieb, nízkou spotrebou a širokým pozorovacím uhlom. Ten dosahuje takmer 180 stupňov. Na monitor je preto dobre vidieť zo všetkých strán, zatiaľ čo odtieň farieb zostáva nezmenený.

Technológia spracovania obrazu TN

Jedna zo starších LCD zobrazovacích technológií, ktorá stále nachádza uplatnenie. Medzi jej najväčšie prednosti patria najmä nízke výrobné náklady a rýchla odozva. Rýchla odozva znamená, že je monitor schopný pohotovo meniť obraz. Z tohto dôvodu býva technológia hojne využívaná v herných monitoroch.

Odozva

Označuje dobu, počas ktorej monitor zvládne spracovať požiadavku na zmenu obrazu z počítača. Čím nižšia odozva je, tým rýchlejšie dokáže monitor meniť obraz. Doba odozvy je dôležitá najmä pre hráčov počítačových hier. V prípade herných monitorov by nemala byť viac ako 4 ms.

WEB11