Prečo si kúpiť elektrobicykel? Napríklad preto, že váš pravidelný cyklovýlet sa razom výrazne predĺži. Na plne nabitú batériu totiž prejdete aj viac ako sto kilometrov bez väčšej námahy a objavíte aj miesta, kam by ste s klasickým bicyklom nedošli. Udržíte krok s fyzicky zdatnejšími partnermi a kamarátmi a doprava do práce mestom bude na elektrobicykli rýchlejšia ako hromadnou dopravou. Na trhu sú rôzne typy elektrobicyklov, každý z nich je určený na iný typ terénu. Neviete, aké kúpiť elektrobicykel? Poradíme!
Výsledný dojazd ovplyvňuje štýl jazdy, hmotnosť jazdca a terén, ktorým idete. Pohybuje sa od 30 do 200 km podľa jazdných podmienok a typu bicykla. Dojazd je jedným z hlavných parametrov, aký elektrobicykel vybrať. Pokiaľ má bicykel špeciálny režim pre silnejší záber, počítajte s tým, že čím viac budete tento režim používať, tým nižší bude dojazd.
Maximálny dojazd dosiahnete v režime asistovaného šliapania.
Jednou z kľúčových vlastností elektrobicyklov je umiestnenie motora. V zásade existujú dve možnosti, motor v náboji zadného kolesa a motor umiestnený v strede rámu. Každá z možností má svoje výhody a nevýhody.
Motory elektrobicyklov majú tiež rôzny výkon. Silnejšie sú určené do terénu a slabšie na pozemné komunikácie.
Batéria dodáva potrebnú energiu, a preto patrí popri motore k najdôležitejším komponentom. Najčastejšie sa využívajú lítium-iónové batérie, ktoré za predpokladu správnych skladovacích podmienok ponúkajú vysokú kapacitu a dlhú životnosť. Vyžadujú však pravidelné nabíjanie, a aj keď ich nepoužívate, je vhodné udržiavať ich nabité na 50 až 80 % a dobíjať cca raz do mesiaca. Pokiaľ plánujete dlhší cyklovýlet, je dobré ho naplánovať s ohľadom na umiestnenie dobíjacích staníc, ktorých sieť v poslednej dobe narastá. Nemenej podstatné je aj umiestnenie batérie. Tie sú v zásade dve:
Podľa druhu pohonu, výrobcu a stupňa osadenia bicykla rozlišujeme tri základné typy ovládačov – s LED displejom, s LCD displejom a s tzv. smart systémom.
Zo zákona musí byť obmedzená maximálna rýchlosť elektrobicykla na 25 km/h. Smernica má však 10 % toleranciu a preto mnoho výrobcov nastavilo maximálnu rýchlosť na hranicu 27,5 km/h. Niektoré horské elektrobicykle disponujú špeciálnym off-road režimom, ktorý umožní vyšší výkon motora, než povoľuje smernica. Tento režim však nesmie byť použitý na verejných komunikáciách. Väčšina bicyklov má obmedzenú maximálnu rýchlosť na 25 km/h.
Pri výbere bicykla je jeho veľkosť jedným z najdôležitejších parametrov. Nesprávny výber totiž môže výrazne zhoršiť celkový jazdný komfort, čo so sebou nesie zvýšené riziko bolesti chrbta, kĺbov a iných častí tela. Správnu veľkosť bicykla spoznáme tak, že pri stoji rozkročmo nad hornou rámovou rúrkou zostáva nad rozkrokom ešte asi na päsť miesta. Veľkosť rámu kolesa sa najčastejšie udáva v palcoch alebo veľkostiach S, M, L, XL. Orientačne je možné konštatovať, že pre postavu 160 – 170 cm vysokú je vhodná veľkosť 17" (S/M). Pre postavu 170 – 180 cm je to 19" (M/L) a pre 180 – 190 cm zas 21" (L/XL).
Pokiaľ si neviete rady s tým, akú veľkosť bicykla zvoliť, odporúčame náš článok s prevodnou tabuľkou, v ktorom sa podrobne dozviete, ako vybrať veľkosť bicykla.
Horské elektrobicykle majú oproti iným bicyklom na elektrinu, rovnako ako bežné horské bicykle, pevnejšiu konštrukciu a širšie koelsá. Ľahko prejdú aj náročnejším terénom mimo spevnených povrchov. Spolu s elektrickým pohonom vás teda horské elektrobicykle dovezú aj na miesta, kam by ste sa predtým nedostali. Nehodia sa ale príliš na klasickú cestnú cyklistiku. Motor horských elektrobicyklov je bežne chránený pred prachom, bahnom a ďalšími nepriaznivými vplyvmi.
Krosové elektrobicykle sa nachádzajú na pomedzí horských a cestných modelov. Poradia si s jazdou v teréne, na nespevnenej cyklotrase aj na asfaltovej ceste. Takéto elektrobicykle sú totiž univerzálne a mnohokrát ich využívajú rodiny, ktoré sa na cyklovýletoch nemusia obmedzovať na jeden povrch. Aj preto patria medzi najobľúbenejšie elektrobicykle.
Skladacie elektrobicykle sú vhodné na cestovanie po meste. Sú ľahké a dajú sa ľahko zložiť. Môžete s nimi jazdiť po chodníku a keď potrebujete, tak aj nasadnúť do električky či metra. V ňom váš elektrobicykel nebude nijako prekážať, pretože je zložený. Po vystúpení nasadnite na „skladačku“ a pokračujte do cieľa. So skladacími elektrobicyklami sa teda pomerne ľahko dostanete aj tam, kam už MHD či vlak nedosiahne. Majú ale menšie kolesá a sú vhodnejšie skôr na kratšie jazdy.
Radi by ste cestovali do práce, ale nechcete tam vždy doraziť spotení a udychčaní? Potom sú pre vás vhodné mestské elektrobicykle. Ľahko sa na ne nasadá a zosadá, takže sa hodia aj pre staršie osoby. Vďaka vzpriamenej polohe pri jazde na mestskom elektrobicykli máte navyše dobrý prehľad o dianí okolo seba. Zvládnu aj kratšiu cyklovychádzku s rodinou či priateľmi a sú jednoduché na údržbu a pomerne odolné.
Značka Ratikon ponúka za dostupnú cenu všetko, čo potrebujete k aktívnemu životnému štýlu. Výkonné elektrobicykle Ratikon dokážu inšpirovať k pohybu v každom veku a poslúžia ako pri spaľovaní kíl, tak na relaxáciu a aktívny odpočinok v prírode. Okrem bicyklov nájdete v ponuke aj množstvo praktického príslušenstva a doplnkov, ktoré zaistia bezpečnú a pohodlnú jazdu alebo ochránia bicykel pred odcudzením. Servis a opravy sú zaručené, pokojne priamo u vás doma – spolupracujeme so širokou sieťou cykloservisov Kolofix.
Postaviť vyvážený elektrobicykel za dobré peniaze je kumšt. Bicykle Sava ale práve v tom vynikajú. Výrobca dokáže ponúknuť vždy skvelý výkon za rozumné peniaze. Nie je preto náhodou, že dlhodobo patria na Alza.sk medzi tie najpredávanejšie. A to všetko platí aj pre elektrobicykle Sava. Báť sa nemusíte ani obmedzenej ponuky a náhradných dielov vrátane originálnych batérií.
Každý výrobca udáva orientačný počet nabíjacích cyklov na batériu. Štandardná batéria ich vydrží 800 – 1 000. To zodpovedá životnosti 3 – 4 roky pri bežnom používaní elektrobicykla.
Pri kúpe novej batérie, ktorá stojí 200 € a viac, je potrebné sa sústrediť na zhodné napätie (24, 36, 42 V). Túto hodnotu spoľahlivo nájdete na informačnom štítku bicykla. Istotou sú batérie od výrobcu vášho elektrobicykla, ale dajú sa využiť aj alternatívne batérie so zhodným napätím a obdobnou kapacitou. Štandardne sa kapacita batérií pohybuje v rozmedzí 300 – 600 Wh (Watthodín).
Základná údržba elektrobicykla je takmer rovnaká ako pri štandardnom bicykli. Musíte z času na čas dotiahnuť výplet a ostatné skrutky, je potrebné vyčistiť reťaz, vymeniť ojazdené plášte, skontrolovať riadidlá a nastavenie vidlice, preveriť pedále. Mimo túto základnú údržbu je potrebné dbať na správnu starostlivosť o batériu. Nikdy neskladujte batériu v mraze a aj mimo sezóny ju z času na čas dobite, aby sa nedostala pod kritickú hodnotu napätia. Pokiaľ sa tak stane, bude sa znižovať jej kapacita a životnosť a tým pádom aj dojazd elektrobicykla.
Ostatnú údržbu a opravy týkajúce sa elektromotora a batérie radšej zverte skúsenému technikovi elektrobicyklov.
Bohužiaľ vás musíme sklamať, ale elektrobicykle rekuperáciu nemajú. Dôvodom je to, že sú príliš ľahké a teda by rekuperáciou získali len minimum energie. Na porovnanie – niekoľkostotonový vlak dokáže rekuperáciou ušetriť niekoľko desiatok percent energie. Dvojtonové auto ušetrí rekuperáciou okolo 10 %. Elektrobicykel s váhou 100 kg aj s jazdcom by ušetril len niekoľko málo jednotiek percent.
Takéto elektrobicykle tiež existujú, ale vyhláška povoľuje pre voľný pohyb po verejných komunikáciách iba modely s výkonom do 250 W. Ak by váš elektrobicykel mal vyšší výkon, bolo by ho zo zákona nutné registrovať ako elektrický motocykel. S tým je samozrejme spojená nutnosť vlastniť vodičský preukaz príslušnej kategórie, platiť za „elektrobicykel“ povinné zmluvné poistenie a registrovať ho na dopravnom úrade ako každý iný dopravný prostriedok.
Existujú však spôsoby, ako výrobcovia túto vyhlášku „obchádzajú“. Veľká časť, najmä horských elektrobicyklov, majú tzv. Off-road režim. Ten zvýši výkon motora na 350 – 500 W a je výhradne určený na použitie mimo verejnej komunikácie. Pamätajte ale, že časté používanie toho režimu rapídne znižuje dojazd elektrobicykla.
Na elektrobicykli sa môžete unaviť rovnako ako na bicykli bez pohonu, pokiaľ nebudete využívať silu motora naplno. A keď k sile svojich nôh pridáte elektromotor, prejdete skutočne dlhé vzdialenosti a pritom budete trénovať fyzičku. Navyše je skvelé, že za jeden deň v teréne môžete vďaka elektrobicyklu prejsť viac kilometrov a spoznať tak viac miest. Takže tvrdenie, že na chudnutie na bicykli nie je elektro variant vhodný, nie je tak úplne pravda.
Elektrobicykel vám dokáže poskytnúť tzv. asistované šliapanie, čiže výpomoc. Šliapať sa vám bude ľahšie ako bez výpomoci. Jej intenzitu si navyše môžete nastavovať. Elektrobicykle vám pomôžu pri stúpaní do kopca, uľahčia pohyb po meste a povezú vás ďalej, aj keď dôjdu sily. Motor je možné tiež úplne odpojiť a len šliapať.
Hlavným rozdielom medzi klasickým bicyklom a elektrobicyklom je spôsob pohonu. Avšak motor a batéria sa na hodnote bicykla celkom prejavia a to znamená, že je to potenciálne väčšie lákadlo pre prípadných zlodejov. Spôsoby zabezpečenia bicykla proti krádeži sú na mieste. Okrem obligátneho zámku je odporúčané aj čipovanie elektrobicyklov a ich zapísanie do registra. Všetky tieto možnosti vám rozhodne prinesú aj lepšie podmienky pri poistení.
Vyberajte podľa toho, na čo vám má dopravný prostriedok slúžiť. Pre mnohých ľudí je elektrobicykel lepším variantom ako motocykel. Chcú si pri cestovaní zašportovať a nejazdia tisíckilometrové vzdialenosti. Časť elektrobicyklov má dojazd až 200 km. Navyše, za elektrobicykel sa neplatí poistenie a nie je nutné ho prihlasovať na dopravnom úrade.
Celkovo vychádza elektrobicykel lacnejšie na 1 km jazdy, a to aj pri započítaní amortizácie batérie a počiatočnej investície do stroja.
Elektrobicykel nie je motorka, teda vodičský preukaz na bicykel nie je potrebný. Tak či tak je ale aj jazdec na elektrobicykli účastníkom premávky a musí dodržiavať pravidlá. Povinná je prilba, cyklista musí dodržiavať dopravné značky a samozrejme je zakázaná jazda na bicykli pod vplyvom alkoholu.
Aj elektrobicyklov sa týka tzv. povinná výbava bicykla. Čo je jej súčasťou?
Voliteľnými súčasťami, ktoré povinná výbava bicykla môže mať, sú blatníky a zvonček.
Rýchlosť elektrobicyklov je zo zákona obmedzená na 25 km/h. A výrobcovia sa tým pochopiteľne musia riadiť. To je ideálne v meste, ale pri cestách mimo mesta a na dlhých bezpečných rovinkách to už môže byť obmedzujúce. Niektoré servisy preto ponúkajú možnosť tzv. čipovania alebo odblokovania elektrobicyklov. Postup spočíva vo vložení špeciálneho čipu do motora elektrobicykla, ktorý obmedzenia dané výrobcom odblokuje. Rýchlosť elektrobicykla sa tak môže zrýchliť až na 50 km za hodinu. Nesie to však isté riziká aj s ohľadom na prípadné stretnutie s políciou.
Správna technika jazdy na bicykli vám ušetrí časť námahy. Zásadný je v tomto prípade posed, ktorý sa líši podľa typu elektrobicykla. Na mestskom a skladacom elektrobicykli budete sedieť v rekreačnom posede – takmer vzpriamene.
Na horskom a krosovom elektrobicykli sa sedí v tzv. neutrálnom posede. Je to posed pod uhlom cca 40° medzi vaším telom a rovinou. Nie je príliš náročný na chrbát, ale zároveň nie je taký odpočinkový ako rekreačný posed.
Väčšina elektromotorov sa výkonovo pohybuje na hranici smernice pre elektrobicykle – 250 W. Hlavný rozdiel teda nie je výkon, ale umiestnenie elektromotora. Môže byť umiestnený v prednom alebo zadnom náboji, prípadne, pri drahších modeloch, na sedlovej trubke. <
Zapnutím off-road režimu začne elektromotor produkovať až niekoľkonásobne vyšší výkon, než je jeho menovitá hodnota. Pomôže pri prechádzaní náročným terénom a pri výstupe do prudkých kopcov. Pri väčšine bicyklov nesmie byť použitý na verejných komunikáciách, pretože pri jeho zapnutí elektrobicykel nespĺňa regulačné obmedzenie. Znižuje aj celkovú výdrž batérie. Pri dlhšom použití klesne dojazd až o 90 %. <
Kapacita akumulátora sa udáva v ampérhodinách (Ah) alebo watthodinách (Wh). Najčastejšie sa v prípade elektrobicykla pohybuje v rozmedzí od 300 do 600 Wh a patrí medzi hlavné aspekty, ako vybrať elektrobicykel. Dĺžka nabíjania bežných akumulátorov nepresiahne 6 hodín. Životnosť akumulátorov elektrobicyklov sa pohybuje od 18 000 do 30 000 km a zvládnu okolo 1 000 nabíjacích cyklov. Konkrétne hodnoty veľmi závisia od výrobcu. <
Slovník pojmov