Obnoviť stránku

Naše pobočky sú otvorené iba v režime výdajní.
Viac informácií k prevzatiu objednávok.

Pre rýchlejší výdaj na pobočkách odporúčame využiť vyzdvihnutie cez aplikáciu.

Reklamácie počas lockdownu prijímame bohužiaľ iba cez online formulár.

Xbox Series X; wallpaper: cover

Xbox Series X: Všetko, čo vieme

Špeciál: • Autor: Filip Němec

Konzola Xbox One nezažila najlepšie uvedenie na trh, snáď ale aj vďaka úvodným nezdarom teraz pôsobí Xbox Series X ako splnený sen mnohých hráčov. Najnovšia konzola od Microsoftu sa totiž zameriava predovšetkým na čo najlepší hráčsky zážitok, o ktorý sa postarajú nové technológie a najmä vysoký výkon konzoly. Všetko, čo potrebujete o Xboxe Series X vedieť, nájdete v tomto pravidelne aktualizovanom článku.

Alza Magazín

Najnovšie updaty

(17. 11. 2020) Pridané informácie o multimediálnych aplikáciách, SSD disku a rozšírení úložiska, technológii ray-tracing, technológiách Dolby Atmos a Dolby Vision, Blu-ray mechanike, podpore 4K a 8K rozlíšenie a televízoroch a obsahu balenia.


(28. 10. 2020) Článok vytvorený, obsahuje základné informácie a podrobnosti týkajúce sa rozdielov medzi Xbox Series X a Series S, ceny a dátumu vydania, hardvérového vybavenia a výkonu, hrach, ich lokalizácii a spätnej kompatibilite so staršími Xbox hrami.


Xbox Series X: Všetko, čo vieme – OBSAH

Xbox Series X: Základné informácie

Najnovšia generácia hernej konzoly Xbox od Microsoftu sa predáva v dvoch verziách: výkonnejší variant Xbox Series X a menej výkonná a menšia verzia bez mechaniky – Xbox Series S. V tomto článku sa venujeme predovšetkým vlajkovej lodi konzol Xbox, ktorou je práve Series X, pozrieme sa ale tiež na spoločné prvky a funkcie oboch verzií. Oba varianty majú dátum vydania v Českej republike a na Slovensku stanovený na 10. novembra 2020. Xbox Series X stojí 499 € a Series S 299 €. Hardvér Xboxu Series X je postavený na osemjadrovom Zen 2 procesore od AMD s taktom 3,8 GHz a grafickom čipe takisto od AMD radu RDNA 2 s 52 jadrami s taktom 1,825 GHz a výpočtovým výkonom 12,15 TFlops. Series X má ďalej rýchly 1 TB SSD disk radu NVMe a 16 GB GDDR6 RAM. Series X cieli na rozlíšenie 4K a 60 fps, konzola by však mala zvládnuť až 8K a 120 fps.

Xbox Series S má slabší grafický čip aj menej RAM pamäte, vďaka takmer rovnakému procesoru ako Series X však v súčasnosti dokáže prehrať všetky hry zo Series X. S výkonom 4 TFlops cieli na 1440p pri 60 fps. Podobne, ako Series X, aj na hardvérovej úrovni podporuje ray-tracing.

Xbox Series; screenshot: porovnanie Series X a S
Xbox Series X je väčší ako jeho lacnejší a menej výkonný braček Series S.

Microsoft sa zaviazal v prvých rokoch vydávať všetky hry od Xbox Game Studios na obe verzie konzol Xbox Series, PC a tiež Xbox One, na Series S a Series X tak zatiaľ nevychádzajú žiadne exkluzívne hry. Microsoft zároveň na vydanie konzoly nechystá žiadnu vlastnú exkluzivitu. Majitelia Series X/S si však zahrajú celý rad nových titulov, ako sú napríklad akčné RPG Assassin's Creed Valhalla, pretekárska arkáda Dirt 5 alebo mestská akcia Watch Dogs: Legion. V budúcom roku by potom mala vyjsť veľká Microsoft exkluzivita Halo Infinite. Otázka českej lokalizácie hier je na Series X/S neistá, potvrdený však je český a slovenský preklad používateľského rozhrania. Veľkou prednosťou oboch konzol je spätná kompatibilita, ktorá dovolí hrať na Series X/S hry zo všetkých predchádzajúcich konzol Xbox.

Xbox Series X: Dátum vydania a cena


Dátum vydania je naplánovaný na 10. novembra 2020, kedy vyjde Series X aj Series S na celom svete. Nové Xboxy tak vyjdú skôr než konkurenčný PlayStation 5, ktorý vychádza v niektorých regiónoch 12. novembra, u nás však až 19. novembra. Xbox Series X sa predáva za 499 € (499 dolárov, respektíve 449 libier), zatiaľ čo menší, menej výkonný a čisto digitálny Series S stojí 299 € (299 dolárov, respektíve 249 libier).

Zatiaľ to vyzerá, že podobne, ako PlayStation 5, aj Series X je na našom trhu vypredaný a predajcovia očakávajú ďalšie kusy až začiatkom roka 2021. Microsoft ale očividne nemá také problémy s kapacitou výroby a pravdepodobne sa mu podarí úvodný dopyt uspokojiť lepšie ako konkurencia. Napríklad japonský Amazon v októbri spustil už druhú vlnu predobjednávok, ktorá ale bola v priebehu niekoľkých hodín znova vypredaná. Je takmer isté, že sa na tohtoročné Vianoce rozhodne nedostane na každého.

Xbox Series; screenshot: porovnanie Series X a S
Xbox Series X sa v súčasnosti predáva iba v čiernej farbe, zatiaľ čo Series S len v bielej.

Xbox Series X: Hry


Informácie v tejto kapitole platia pre Series X aj Series S:

Microsoft stavil na úplne inú stratégiu než konkurencia. Na rozdiel od PlayStationu 5, Series X/S neponúkne žiadne exkluzívne hry, Microsoft sa totiž pri oznámení nových konzol zaviazal, že všetky exkluzivity od Xbox Game Studios budú v niekoľkých nasledujúcich rokoch vychádzať na Series X, Series S, PC a tiež starší Xbox One. Microsoft sa tak zameriava skôr na budovanie ekosystému, ktorého používatelia môžu čerpať napríklad z výhod predplatného Xbox Game Pass, ponúkajúceho širokú ponuku hier, ktoré si možno požičať alebo rovno streamovať. Zároveň je Series X/S kompatibilný s tisíckami hier z predchádzajúcich konzol Xbox. Viac sa spätnej kompatibilite venujeme v príslušnej kapitole.

Halo Infinite; wallpaper: cover Forza Motorsport Series X; wallpaper: cover
Obrázok 1: Hlavným ťahákom Xboxu Series X/S malo byť Halo Infinite, po jeho odložení však konzola žiadny výrazný exkluzívny titul nemá. Obrázok 2: Nová Forza Motorsport pravdepodobne nevyjde ani budúci rok.

Priamo pri vydaní konzoly nevyjde ani žiadna z nových hier od Xbox Games Studios. Pôvodne mala Series X/S odprevadiť na pulty obchodov akčná strieľačka Halo Infinite. Jej vydanie však bolo posunuté a vyjde najskôr až v roku 2021. Absenciu vlastných hier však Series X vynahrádza vysokým výkonom, pre ktorý je rad nových hier, ako je napríklad akčné RPG Assassin's Creed Valhalla vychádzajúci 10. novembra, priamo optimalizovaná. Z významných titulov ďalších výrobcov si budeme môcť 10. decembra zahrať tiež napríklad mestskú akciu Watch Dogs: Legion, arkádové preteky Dirt 5 alebo FPS Call of Duty: Black Ops Cold War. Potvrdila sa bohužiaľ aj vyššia cena nových hier. Podľa odporúčanej cenovky 79,99 dolárov sa budú Xbox Series X/S hry u nás predávať za 79,99 €.

Výhodou pre majiteľov konzol Xbox je program Smart Delivery, ktorý uľahčuje prechod z Xboxu One na Series X/S a zároveň zaručuje, že nech už budete hrať na akomkoľvek Xboxe, vždy budete hrať najlepšiu možnú verziu pre danú konzolu. Zároveň si danú hru kúpite len raz a spustíte ju na Xboxe One aj Xbox Series X/S. V praxi to môže vyzerať napríklad tak, že ste si kúpili Gears 5. Hru začnete hrať na Xboxe One X, kde si titul vďaka programu Smart Delivery stiahne patch, vďaka ktorému titul využije vyšší výkon konzoly oproti Xboxu One S. A keď si niekedy neskôr kúpite konzolu Series X, tú rovnakú Xbox One verziu Gears 5 spustíte aj na najnovšej konzole, takže ju nemusíte kupovať znova a zároveň si konzola sama stiahne patch, umožňujúci hre vyzerať a bežať ešte lepšie, než na Xboxe One X. Zoznam hier podporujúcich Smart Delivery nájdete tu. Podrobnejšie sme sa programu Smart Delivery venovali tu.

Assassin's Creed Valhalla; wallpaper: cover Cyberpunk 2077; wallpaper: cover Dirt 5; wallpaper: cover
Rad multiplatformových hier dostupných už v deň vydania Series X bude pre túto konzolu optimalizovaný. Tituly ako Assassin's Creed Valhalla, Cyberpunk 2077 alebo Dirt 5 budú ťažiť z vysokého výkonu Xboxu Series X, ale tiež napríklad rýchleho SSD disku.

Xbox Series X: Hardvérové špecifikácie


Xbox Series X obsahuje procesor od AMD architektúry Zen 2 s 8 jadrami a taktom 3,8 GHz. Aj grafické jadro je od spoločnosti AMD a ide o čip radu RDNA 2 s 52 jadrami s taktom 1,825 GHz a výpočtovým výkonom 12,15 TFlops s podporou ray-tracingu. Series X je zároveň osadený 16 GB GDDR6 RAM pamäťou a 1 TB PCIe Gen 4 NVMe SSD diskom s prenosovou rýchlosťou 2,4 GB/s respektíve 4,8 GB/s pri komprimácii dát. Z 1 TB SSD úložiska však bude pre používateľov dostupných iba 802 GB. Xbox Series S má len mierne slabší procesor (3,6 GHz vs 3,8 GHz), zatiaľ čo grafické jadro ponúkne výkon iba 4 TFlops. Takáto kombinácia umožní spustiť nové hry určené aj pre PC a spočiatku aj pre Series X, ale v nižšej kvalite. Detailné porovnanie Xboxu Series X, Series S a PlayStationu 5 nájdete v tabuľke nižšie.

Porovnanie PS5 vs PS5 digital vs Xbox Series X vs S


Sony 

PlayStation 5

Sony 

PlayStation 5 Digital E.

Microsoft

 Xbox Series X

Microsoft

 Xbox Series S

Cena 500 € 400 € 499 € 299 €
Dátum vydania v SK 19. november 2020 10. november 2020
Štart predpredajov 17. september 2020 22. september 2020 o 09:00 nášho času
CPU 8x AMD Zen 2 Cores, až 3,5 GHz
8x AMD Zen 2 @ 3,8 GHz (3,6 GHz s SMT)
8x AMD Zen 2 @ 3,6 GHz (3,4 GHz s SMT)
SoC (veľkosť čipu a proces) ?/7 nm (N7P) 360,45 mm²/7 nm (N7P)
197,05 mm²/7 nm (N7P)
GPU AMD RDNA 2, 36 CUs @ 2,23 GHz, 
10,28 teraflops, hw ray-tracing
AMD RDNA 2, 52 CUs @ 1,825 GHz, 
12,15 teraflops, hw ray-tracing
AMD RDNA 2, 20 CUs @ 1,565 GHz,
4 teraflops, hw ray-tracing
Cieľový výkon 4K pri 60 fps (prípadne až 120 fps),
podpora 8K
4K pri 60 fps (prípadne až 120 fps),
podpora 8K
1 440p pri 60 fps (prípadne až 120 fps),
4K cez upscaling
RAM 16 GB GDDR6 RAM (256-bit)
448 GB/s
16 GB GDDR6 RAM (320-bit)
10 GB @ 560 GB/s
6 GB @ 335 GB/s
10 GB GDDR6 RAM (128-bit)
8 GB @ 224 GB/s
2 GB @ 56 GB/s
Úložisko (SSD) 825 GB Custom SSD
5,5 GB/s nekomprimovaná
8 – 9 GB/s komprimovaná
1 TB PCIe Gen 4 NVMe SSD
2,4 GB/s nekomprimovaná
4,8 GB/s komprimovaná
512 GB PCIe Gen 4 NVMe SSD
2,4 GB/s nekomprimovaná
4,8 GB/s komprimovaná
Podpora externého úložiska NVMe SSD slot, podpora USB HDD
Podpora pre Seagate External 1 TB SSD pamäťová karta, podpora pre USB 3.1 externé HDD
Optická mechanika 4K UHD Blu-Ray
Nie je 4K UHD Blu-Ray
Nie je
Zvukové možnosti Tempest Engine 3D AudioTech L-PCM, až 7.1, Dolby Digital 5.1, DTS 5.1, Dolby TrueHD with Atmos

Vstupy a výstupy


PS5 PS5 Digital XSX XSS
Výstup obrazu 1× HDMI 2.1 1× HDMI 2.1, Auto Low Latency Mode. HDMI Variable Refresh Rate. AMD FreeSync.
USB 1× Type-A port (Hi-Speed USB)
2× Type-A port (Super-Speed USB)
1× Type-C port (Super-Speed USB)
3× USB 3.1 Gen 1
Internet BEthernet (10BASE-T, 100BASE-TX, 1000BASE-T) 
IEEE 802.11 a/b/g/n/ac/axBluetooth® 5.1
Ethernet (LAN) 802.3 10/100/1000
WiFi 802.11ac dual band
Accessories radio. Dedicated dual band Xbox Wireless radio

Ďalšia špecifikácia (služby, spätná kompatibilita...)


PS5 PS5 Digital XSX XSS
Spätná kompatibilita 99 % PS4 hier, PS VR Tisíce Xbox One hier a spätne kompatibilných Xbox 360 a Xbox hier pri vydaní konzoly. Xbox One herné príslušenstvo.
Streamovanie, cloudové hranie Remote Play, bude oznámené Project xCloud
Funkcia Quick Resume Bude oznámené Áno

Fyzické parametre konzol


PS5 PS5 Digital XSX XSS
Rozmery (Š × V × H) 10,4 cm × 39 cm × 26 cm (horizontálne) Bude oznámené, odhad: 9,2 cm × 39 cm × 26 cm (horizontálne) 15,1 cm × 30,1 cm × 15,1 cm (horizontálne) 15,1 cm × 27,5 cm × 6,35 cm (horizontálne)
Hmotnosť 4,5 kg 3,9 kg 4,45 kg 1,93 kg

Porovnanie ovládačov



Sony

PlayStation 5 DualSense Wireless Controller


Microsoft

 Xbox Wireless Controller


Cena 70 € 60 €
USB-C nabíjanie Áno Áno
Batéria Integrovaná 2× AA batéria
Haptická odozva Áno Áno
Triggery Adaptívne Impulse
Zdieľanie obsahu Create tlačidlo, soc. platformy budú oznámené Share tlačidlo, soc. platformy budú oznámené
Touchpad Áno Nie
Mikrofón Áno Nie
Audio jack 3,5 mm 3,5 mm
Kompatibilita PS5 Xbox Series X, Xbox One, PC
Hmotnosť 280 g Bude oznámené

• Zdroje: news.xbox.com, blog.playstation.com, IGN, androidcentral.com, washingtonpost.com

Xbox Series X cieli na natívne 4K rozlíšenie a 60, prípadne až 120 fps, pričom by konzola mala byť schopná aj 8K rozlíšenia. Očakávame však, že v dohľadnej dobe pôjde iba o doménu filmov, veľké tituly v tomto rozlíšení zatiaľ vychádzať nebudú. Menší a lacnejší Series S potom vďaka nižšiemu výkonu cieli na rozlíšenie 1440p pri 60, prípadne až 120 fps. V prípade oboch konzol potom zážitok z hrania vylepšia aj moderné zvukové formáty, obe verzie konzoly podporujú formáty L-PCM až 7.1, Dolby Digital 5.1, DTS 5.1 a Dolby TrueHD a Dolby Atmos.

Dizajnom konzoly sa Microsoft odvrátil od zabehnutého trendu, Series X totiž svojím tvarom vybočuje z radu nielen konzol Xbox, ale herných konzol všeobecne. Telo Series X je v tvare kvádra s rozmermi (Š × V × H) 15,1 cm × 30,1 cm × 15,1 cm pri postavení na výšku. Konzolu však možné umiestniť tiež horizontálne. Microsoft pri vývoji Series X podriadil výsledný dizajn vysokému výkonu, ktorý ide ruka v ruke s nutnosťou účinného chladenia. Vežovitý tvar určuje práve systém chladenia, vďaka ktorému má byť konzola veľmi tichá. Aktuálne je Xbox Series X dostupný iba v čiernej farbe.

Aké zmeny prináša SSD disk a ako rozšíriť kapacitu úložiska

Series X aj Series S sú prvé Xbox konzoly, ktoré namiesto klasických pevných diskov používajú rýchle a moderné SSD. To môže mať vplyv nielen na to, ako rýchlo sa jednotlivé hry načítajú, ale tiež na to, ako sa hrajú. Okrem skrátenia loadingových obrazoviek (či dokonca pri jednoduchších hrách ich úplná absencia) to znamená, že teraz môžu autori hier vytvárať väčšie a detailnejšie svety. Zároveň by na nás už vývojári nemali skúšať dizajnérske triky v podobe „brzdiacich“ preliezačiek úzkymi priestormi, ktoré nás spomalili dostatočne na to, aby sa nahrala ďalšia lokácia. 

V súčasnosti možno povedať, že nové AAA hry zaberú na disku približne 90 až 150 GB. Môže sa tak stať, že si nainštalujeme sedem alebo osem veľkých titulov a na ďalšie už nezostane miesto. Z 1 TB disku Series X si totiž operačný systém odhryzne významnú časť, takže pre používateľov zostáva odomknutých 802 GB. Podobne ako PlayStation 5 tiež Xbox Series X/S umožňuje pripojenie externého SSD, riešenie Microsoftu je však lepšie ako v prípade konkurencie. Na zadnej strane Series X/S sa nachádza M.2 NVMe slot s podporou PCIe 4.0, pre ktorý v spolupráci s Microsoftom vyvinula spoločnosť Seagate tzv. „Custom“ SSD disk vo veľkosti 1 TB. 

Výhodou tohto riešenia je plná kompatibilita s technológiou Xbox Velocity, rýchlosť načítania a ďalšie parametre sú tak rovnaké ako v prípade integrovaného SSD disku. SSD od ďalších výrobcov nemusia byť plne kompatibilné. V súčasnej chvíli je 100 % kompatibilita potvrdená iba pre Seagate Expansion Card for Xbox Series X/S 1 TB, ktorý u nás stojí takmer 240 €. Pomôcť v boji s nedostatkom miesta môže tiež externý pevný disk, z ktorého možno hrať spätne kompatibilné hry zo starších generácií. Nové hry možno však spustiť len z SSD disku.

Ako zmení hranie ray-tracing technológia?

Xbox Series X/S podporuje ray-tracing na hardvérovej úrovni, čo znamená, že táto technológia má prístup k plnému výkonu konzoly a nejde tak len o polovičaté riešenie. Technológia ray-tracing vytvára realistické odrazy svetla od najrôznejších objektov. Netýka sa to len vody alebo ohňa, ale tiež napríklad pevných povrchov s minimom odrazových plôch. Výsledkom je simulácia realistických tieňov, odleskov a ďalších svetelných efektov. Ray-tracing v posledných rokoch dobýva PC platformu, na konzolách sa však v prípade Series S/X ale aj konkurenčného PlayStation 5 dočkal premiéry. Pretože sú však nové konzoly vyrábané práve s ohľadom na túto technológiu, nemal by ray-tracing byť tak náročný na výkon. Napriek tomu sa množstvo odborníkov domnieva, že minimálne zo začiatku budú hry podporujúce ray-tracing bežať len pri 30 fps.

Ray-tracing je považovaný za jednu z technológií, ktoré v najbližších rokoch výrazne zmenia grafickú kvalitu a najmä realistickosť hier, nejde však len o vizuálne vnemy. Ray-tracing totiž môže slúžiť tiež na prenos zvuku, aj ten sa totiž podobne ako svetlo šíri priestorom. Túto technológiu by mohli vývojári využiť napríklad v momentoch, kedy pomocou zvukov odhadujete pozíciu nepriateľa, ktorého kroky sa odrážajú od stien a ďalších predmetov vo vašom okolí. Že spolu zvukové aj vizuálne vnemy úzko súvisia, dokazuje aj nasledujúca podkapitola, venujúca sa technológiám od spoločnosti Dolby.

Minecraft; screenshot: ray-tracing off Minecraft; screenshot: ray-tracing on
Ray-tracing teraz podporuje napríklad tiež Minecraft.

Podpora Dolby Atmos (3D priestorový zvuk) a Dolby Vision (HDR)

Podobne ako PlayStation 5 tiež Xbox Series X/S má svoj vlastný audio čip, ktorý má za úlohu čo najvernejšie podanie priestorového zvuku. Kým Sony vyvíja svoj vlastný zvukový engine, Microsoft stavil na svetového lídra na poli zvuku aj obrazu, spoločnosť Dolby. Series X/S tak podporuje ako prvá konzola zvukový formát Dolby Atmos, ktorý je v súčasnosti považovaný za jednu z najlepších technológií pre realistický zvuk a jeho trojrozmerné spracovanie. Dolby Atmos podporuje reproduktory v klasickom televízore, akékoľvek slúchadlá či domáce kino a ďalšie zvukové zariadenia.

Kým Dolby Atmos podporuje Series X/S už od svojho vydania, podpora technológie Dolby Vision má prísť až v priebehu roka 2021. Ide podobne ako HDR 10 o obľúbený štandard HDR, ktorý sľubuje lepšie podanie farieb, ich hĺbku, aj lepší jas alebo kontrast.

Optická 4K UHD Blu-ray mechanika a čo všetko si na nej pustíme

Rovnako ako predchádzajúca generácia konzol Xbox sa tiež Series X predáva s Blu-ray mechanikou, tentoraz však podporujúcou 4K rozlíšenie. Podpora sa však netýka len hier, Series X tiež podporuje filmy na Blu-ray diskoch natočené v 4K. Konzola ako taká podporuje aj 8K rozlíšenie, to však pri filmoch budeme môcť využiť len v ich digitálnej podobe, pretože Blu-ray mechanika zvládne iba 4K rozlíšenie.

Pretože je Series X kompatibilný s hrami z predchádzajúcich konzol, mechanika podporuje aj DVD (vrátane HD DVD, formát používaný pre Xbox 360 hry). Prehrať by sa mali dať aj CD. Nové hry sa budú pravdepodobne predávať na 100 GB Blu-ray XL diskoch, podporovať však bude Series X pochopiteľne tiež dvojvrstvové 50 GB Blu-ray disky, na ktoré vychádzali a pravdepodobne aj naďalej budú vychádzať hry na Xbox One. Všetko vyššie zmienené sa týka iba Series X, pretože menšie a lacnejšie Series S nemá Blu-ray mechaniku a je odkázané iba na digitálny obsah.

4K a 8K rozlíšenie – potrebujem na hranie na Series X 4K TV?

Series X síce cieli na 4K rozlíšenie a 60 fps a v najbližších rokoch bude v tejto konfigurácii bežať pravdepodobne väčšina hier, nutne však na hranie 4K televízor nepotrebujete. Series X podporuje aj 1 080p (Full HD) alebo dokonca len 720p (HD ready) rozlíšenie, takže vám postačí televízor podporujúci tieto rozlíšenia. Je však potrebné mať na pamäti, že sa tým výrazne ochudobníte o grafický zážitok, za ktorý môže nielen rozlíšenie, ale aj ďalšie technológie moderných televízorov, ako je HDR, lepšie podanie farieb atď. V prípade, že máte alebo si plánujete zaobstarať Series S, je 4K televízor nutný ešte menej, konzola totiž cieli na rozlíšenie 1 440p. 

Na druhej strane rozhodne nie je nutnosť vlastniť televízor s rozlíšením 8K. Ten síce Xbox Series X podporuje, avšak ide skôr o prísľub do budúcnosti. V súčasnosti je, a podľa našich odhadov ešte nejaký rok bude, hranie v 8K rozlíšení len hudbou budúcnosti. V nasledujúcich rokoch môžeme v tomto rozlíšení očakávať len minimum hier, ktoré navyše budú patriť k jednoduchším titulom s menej komplexnými svetmi. Aktuálne možno 8K využiť najmä pri sledovaní filmov, tie sa už v tomto rozlíšení natáčajú. Pretože však Blu-ray mechanika Series X podporuje najviac 4K, taký film budete musieť mať iba v digitálnej podobe. V súčasnosti sú navyše 8K televízory stále veľmi drahé a rozdiel v rozlíšení medzi 8K a 4K televízorom je možné spozorovať iba v prípade výrazne väčšej uhlopriečky. 

Televízory podporujúce 4K rozlíšenie sú tak v súčasnosti úplne vyhovujúce. Ak by ste si pre hranie na Series X chceli 4K televízor zaobstarať, nestačí sledovať iba údaj o rozlíšení. Dôležitá je tiež podporovaná obnovovacia frekvencia, kedy vám bohato postačí dnes bežný štandard 50 Hz (pre 60 fps). Podpora 100 Hz (pre 120 fps) bude výhodou a na rozdiel od 8K rozlíšenia niektoré hry 120 fps podporujú už teraz (hoci je ich stále veľmi málo a ide o spätne kompatibilné tituly z predchádzajúcej generácie konzol). Rozhodne však nejde o nutnosť. Taktiež sledujte podporu HDR, a to aspoň vo verzii 10, či zodpovedajúce varianty ako Dolby Vision, HLG alebo Advanced HDR. Dôležitá je tiež podpora HDMI 2.1, iba tento štandard totiž sprístupní 4K a 8K rozlíšenie, HDMI 2.1 potom musí podporovať aj váš HDMI kábel (je súčasťou balenia konzoly Xbox Series X) určený na pripojenie konzoly a televízora.

Xbox Series X; screenshot: porovnanie rozlíšenia
Xbox Series X; screenshot: hardvér
Tvar Xboxu Series X a usporiadanie komponentov sa podľa Microsoftu odvíja predovšetkým od snahy dosiahnuť čo najefektívnejšie chladenie.

Xbox Series X: Ovladač Xbox Wireless Controller a ďalšie príslušenstvo


Informácie v tejto kapitole platia pre Series X aj Series S:

Kým Sony sa s ovládačom DualSense pre PlayStation 5 snaží vydať cestou revolúcie, Microsoft vsádza na miernu evolúciu obľúbeného ovládača z Xboxu One. Nová verzia tohto gamepadu si zachováva všetky charakteristické črty, ale pridáva niekoľko vylepšení vychádzajúcich z Xbox One Elite 2 ovládača, kam patrí napríklad nový smerový kríž. Celkovo sa úpravy nesú v mene lepších materiálov, ktoré nájdeme napríklad na analógových páčkach alebo spúšťach, a drobných úprav ergonómie, kam sa radí predovšetkým zahnutejší tvar triggerov. Najväčšou novinkou je nové Share tlačidlo slúžiace na rýchle vytváranie screenshotov a videí z hrania.

Xbox Wireless Controller; screenshot: D-pad Xbox Wireless Controller; screenshot: trigger Xbox Wireless Controller; screenshot: share tlačidlo
Najnovšia generácia ovládača dostala len minimálne zmeny. Najzásadnejšou novinkou je pridané Share tlačidlo.

S ovládačom Xbox Wireless Controller potom súvisí tiež technológia Dynamic Latency Input (DLI), vďaka ktorej má nový Xbox gamepad odosielať dáta do konzoly častejšie, čo by malo znížiť oneskorenie medzi stlačením tlačidla a následnou akciou v hre. Po vzore predchádzajúcich verzií je aj najnovší Xbox ovládač poháňaný dvoma tužkovými AA batériami, aj tentoraz však je možnosť dokúpiť nabíjateľnú batériu. Výdrž ovládača sa odvíja od použitých batérií, v prípade tých kvalitnejších tužkových sa môže výdrž ovládača vyšplhať až k 30 hodinám. Gamepad je kompatibilný s konzolami Xbox One, Xbox Series X/S aj PC a OS Android a iOS. Predáva sa v bielej (robot white), čiernej (carbon black) a modrej (shock blue) farbe za 59,90 €. Rozmery a hmotnosť ovládača zatiaľ neboli oficiálne oznámené.

Obsah balenia a ďalšie príslušenstvo

V balení nájdete:

  • Konzolu Xbox Series X
  • HDMI 2.1 kábel
  • Napájací kábel
  • Xbox Series ovládač
  • Dve AAA batérie do ovládača

Obsah balenia Xboxu Series X je veľmi strohý a oproti zavedeným zvykom neobsahuje napríklad slúchadlá s mikrofónom. Naopak je potrebné pochváliť veľmi vkusné balenie samotnej konzoly, ktoré pôsobí prémiovým dojmom a jej rozbaľovanie je na pomery konzol zaujímavým zážitkom. V balení tiež nenájdete stojanček ku konzole, ten je totiž napevno pripevnený k spodnej strane Series X. 

Okrem vylepšeného Xbox Series ovládača Microsoft nepripravil žiadne ďalšie nové príslušenstvo. So Series X aj Series S sú však kompatibilné všetky predchádzajúce oficiálne doplnky, vrátane všetkých Xbox ovládačov, slúchadiel a ďalšieho príslušenstva. Spoločnosť Seagate potom v spolupráci s Microsoftom vytvorila externý 1 TB NVMe SSD disk a ide v súčasnosti o jediný externý SSD disk, ktorý ponúka rovnaké vlastnosti ako vnútorný SSD disk konzoly Series X.

Xbox Wireless Controller; screenshot: barvy ovladače
Ovládač sa zatiaľ predáva v troch farebných variantoch.

Xbox Series X: Používateľské rozhranie


Informácie v tejto kapitole platia pre Series X aj Series S:

Používateľské prostredie (tzv. dashboard) konzoly Xbox One sa v posledných rokoch priebežne menilo, niektorí majitelia Xboxu sú tak z neustálych zmien otrávení, zatiaľ čo iní si postupný vývoj chvália a snáď práve aj vďaka tomu, že Microsoft na rozhraní Xboxe One neustále pracoval, nebude prechod na Xbox Series X/S nikomu robiť problém. Microsoft sa totiž zaviazal, že bude hráčom klásť čo najmenšie bariéry, používateľské rozhranie Xboxu Series X/S a Xboxu One je teda úplne rovnaké. Napokon, majitelia Xboxu One ho už používajú, hoci do vydania Series X/S môže dôjsť ešte k nejakým úpravám.

Xbox Series X/S; screenshot: používateľské prostredie
Nová verzia používateľského prostredia je veľmi podobná svojmu predchodcovi, je však intuitívnejšia a rýchlejšia.

Nové používateľské rozhranie opäť využíva veľké dlaždice ako jeho predchádzajúca verzia, celá ponuka však nie je rozdelená na jednotlivé stránky, medzi ktorými sme sa pohybovali vo veľkej horizontálnej ponuke. Namiesto toho sú všetky záložky ako posledné spustené hry a aplikácie, obchod, Game Pass a ďalšie stránky umiestnené pod sebou a plynule na seba nadväzujú. Hlavná strana je venovaná takmer iba hrám, avšak s možnosťou pripnúť si medzi karty ľubovoľné aplikácie či ďalšie ponuky. Nové používateľské rozhranie pôsobí veľmi intuitívne, prehľadnejšie než predchádzajúce verzie a pohyb v ňom je plynulejší.

Čo sme si zatiaľ naopak vyskúšať nemohli, je funkcia Quick Resume, ktorú Xbox One neponúka. Quick Resume poháňa na Xboxe Series X/S rýchly SSD disk umožňujúci takmer okamžite prepínať medzi niekoľkými spustenými hrami. Quick Resume má dokonca fungovať aj v prípade, že konzolu úplne vypneme. Po jej spustení sa bude možné vrátiť do hry presne tam, kde sme prestali, ako keď si na YouTube iba pozastavíte video. Rad novinárov považuje práve túto funkciu za jednu z najväčších noviniek nadchádzajúcej konzolovej generácie. Používateľské prostredie Xboxu Series X/S je lokalizované do českého aj slovenského jazyka.

Xbox Series X|S – Official Next-Gen Walkthrough – Full Demo [4K]

Microsoft v jednom videu predstavuje používateľské rozhranie konzoly a jeho nové funkcie, vrátane Quick Resume.

Xbox Series X: Čeština, česká lokalizácia


Informácie v tejto kapitole platia pre Series X aj Series S:

Kým česká a slovenská lokalizácia používateľského prostredia Xboxu Series X/S je potvrdená, v prípade exkluzívnych hier zatiaľ nebol žiadny oficiálny preklad oznámený. Na rozdiel od Sony, Microsoft nemá jednotnú politiku, ktorá by zaručovala aspoň české titulky v prípade vlastných titulov. Väčšina veľkých značiek ako Gears of War (teraz iba Gears) alebo Halo na konzolách Xbox české titulky ani dabing nepodporuje. Nájdu sa ale aj výnimky, ako napríklad séria Forza Motorsport, ktorá ponúka české titulky už od druhého dielu. Zatiaľ to teda vyzerá, že aj naďalej bude záležať na vývojároch, či ich hry pre Xbox Series X budú české titulky podporovať. Česká lokalizácia Xbox exkluzivít nie je ničím zaručená.

Xbox Series X: Spätná kompatibilita


Informácie v tejto kapitole platia pre Series X aj Series S:

Xbox Series X/S čerpá z dlhoročného vývoja spätnej kompatibility v Microsofte, na týchto konzolách tak spustíte všetky Xbox, Xbox 360 a Xbox One hry, ktoré v súčasnosti Xbox One podporuje, okrem pohybových titulov vyžadujúcich Kinect. V praxi tak ide o všetky Xbox One hry a veľké množstvo titulov z Xboxu 360 a prvého Xboxu. Rádovo ide o tisíce hier, podpora sa pritom týka ako digitálnych verzií, tak aj fyzických kópií na Blu-ray diskoch. Digitálne verzia hier sa v konzole zobrazia ihneď po prihlásení k účtu, v prípade fyzických kópií postačí vsunúť Blu-ray disk do mechaniky a hra sa spustí ako obvykle. Druhá z možností sa samozrejme týka iba Series X, lacnejší Series S totiž nemá Blu-ray mechaniku. Všetky spätne kompatibilné tituly potom skrášli funkcia Auto HDR, ktorá zvýši dynamický rozsah pri SDR textúrach. V prípade vybraných hier sa potom hráči môžu tešiť na vyššie rozlíšenie, dvojnásobný framerate a šestnásťnásobné filtrovanie textúr.

Xbox Series X/S; screenshot: spätná kompatibilita
Konzoly Xbox Series X a Series S podporujú niekoľko tisíc hier z predchádzajúcich generácií konzol Xbox.

Microsoft v prípade svojich hier tiež umožní tzv. cross-gen multiplayer, vďaka ktorému si budú môcť spoločne zahrať majitelia Xboxu One a Series X/S. V prípade ostatných hier potom bude záležať na samotných vývojároch. Už teraz vieme, že napríklad Destiny 2 alebo Call of Duty: Black Ops Cold War medzigeneračný multiplayer umožnia. Zároveň všetky tituly, ktoré budú v programe Smart Delivery, ponúknu medzigeneračnú podporu uložených pozícií, takže ich pôjde preniesť z Xboxu One na Series X/S. To sa týka všetkých Microsoft exkluzivít, ktorej účasť je v programe Smart Delivery povinná. Pre hry od ďalších vývojárov je účasť v programe dobrovoľná. Viac sa programu Smart Delivery venujeme v kapitole hry. Z Xboxu 360 pôjde uložené pozície preniesť zadarmo pomocou cloudu.

Čo sa príslušenstva týka, s Xbox Series X/S bude kompatibilné všetko oficiálne Xbox One príslušenstvo, ktoré možno ku konzole pripojiť, či už pomocou kábla, či bezdrôtovo. Na Series X/S tak budeme môcť používať Xbox One ovládače, slúchadlá a ďalšie periférie. Na rozdiel od PlayStationu 5 pôjde so starším Xbox One ovládačom hrať na Series X/S všetky hry, aj tie najnovšie. Rovnako je naopak možné nový Xbox Wireless Controller pripojiť k Xboxu One. V prípade neoficiálneho príslušenstva Microsoft negarantuje kompatibilitu a je sa tak potrebné informovať priamo u výrobcu.

Xbox Series X: Virtuálna realita


Informácie v tejto kapitole platia pre Series X aj Series S:

Podobne, ako Xbox One, aj Series X/S nepodporuje žiadnu formu virtuálnej reality, a to aj napriek tomu, že Microsoft má vlastnú platformu Windows Mixed Reality kombinujúcu virtuálnu realitu (VR) a rozšírenú realitu (AR). Postoj Microsoftu je však dlhodobo taký, že majitelia konzol Xbox o virtuálnu realitu nestoja, a preto sa zameriavajú na jej vývoj len na PC platforme. Názor Microsoftu sa samozrejme môže do budúcnosti zmeniť, v nedávnej dobe napríklad prišlo na objavenie súboru s názvom „Scarlett_VR“ v aktualizácii leteckého simulátora Microsoft Flight Simulator, pričom práve Scarlett bolo pôvodné označenie Xboxu Series X. Isté ale zatiaľ je, že v najbližšej dobe sa virtuálnej reality na Xboxe Series X/S nedočkáme.

Windows Mixed Reality; screenshot: cover
Virtuálnej realite s prvkami AR od Microsoftu sa na PC darí, raz by sme sa jej tak skutočne mohli dočkať aj na konzolách Xbox.

Xbox Series X: Streamovanie, cloudové hranie


Informácie v tejto kapitole platia pre Series X aj Series S:

Veľkou prednosťou konzol Xbox je digitálna požičovňa hier Xbox Game Pass, ktorá od septembra 2020 umožňuje tiež streamovať hry vďaka službe Microsoft xCloud. Tá je súčasťou najvyššieho predplatného Xbox Game Pass Ultimate, ktoré za 12,99 € mesačne umožní práve mimo iného streamovať viac ako 150 hier z knižnice Xbox Game Pass. Streamovanie cez xCloud je však v tejto chvíli dostupné iba pre prenosné zariadenia s OS Android, Xbox Series X/S streamovaciu službu xCloud momentálne nepodporuje. Podľa vyjadrenia vedúceho Xbox divízie, Phila Spencera , však xCloud v budúcnosti má byť dostupný aj na PC a konzolách Xbox. Naše prvé dojmy z testovania xCloudu nájdete tu.

Už teraz však Microsoft umožňuje zo svojho Xboxu Series X/S, ale aj Xboxu One, urobiť s trochou nadsadenia vlastný streamovaní server. Vďaka funkcii Xbox Remote Play môžete hrať na prenosných zariadeniach s Androidom a iOS alebo PC tituly, ktoré máte v konzole nainštalované, a to vrátane „požičaných“ titulov z knižnice Game Passu. Postačí vám aplikácia Xbox nainštalovaná v mobile, tablete či na PC, pričom ako koncové zariadenie, tak Xbox konzola musí byť pripojená na internet. K zariadeniam s Androidom, iOS či Windows a Mac OS možno pripojiť ovládač a pokračovať v hraní napríklad v momente, kedy nemôžete byť priamo pred televíznou obrazovkou.

xCloud; screenshot: cover
Výkon cloudových serverov Azure sa čoskoro zvýši, v roku 2021 chce totiž Microsoft nahradiť existujúci hardvér postavený na konzolách Xbox One S za komponenty komponenty použité v konzole Xbox Series X.

Xbox Series X: Multimédiá a aplikácie


Informácie v tejto kapitole platia pre Series X aj Series S:

Xbox One sa stal okrem hernej konzoly tiež multimediálnym centrom a Series X/S nebude mať problém pokračovať v jeho stopách. Oproti konkurenčnému PlayStation 5 ponúkne väčšiu aj rozmanitejšiu paletu multimediálnych služieb a aplikácií, mnohé z nich sú však určené len pre americký trh a u nás tak nebudú podporované. Služby nie sú súčasťou operačného systému a ich aplikácie je najskôr potrebné stiahnuť z obchodu. Nižšie nájdete zoznam tých najvýznamnejších a najdôležitejších, kompletný zoznam nájdete tu.

  • Netflix
  • Disney+
  • Apple TV
  • HBO Max
  • Spotify
  • YouTube
  • YouTube TV
  • Amazon Prime Video
  • Hulu
  • NBC Peacock
  • Vudu
  • Twitch
  • Sky Go
  • NOW TV
  • Sky Ticket

a ďalšie…

Xbox Series X: Recenzia, preview, dojmy z hrania


V súčasnej chvíli neexistujú žiadne recenzie, Xbox Series X sa totiž začne predávať až 10. novembra 2020. Konzolu sme si zatiaľ nemohli vyskúšať, nie sú tak dostupné žiadne preview ani dojmy z hrania Xbox Series X hier.

  1. (29. 9. 2020) NOVINKA: Prvé dojmy z hrania na Xboxe Series X chvália spätnú kompatibilitu aj rýchly SSD disk (9. 9. 2020) NOVINKA: Xbox Series S za 299 a Series X za 499 € – Microsoft potvrdil cenovky nových konzol (12. 8. 2020) NOVINKA: Xbox Series X vyjde tento rok v novembri bez Halo Infinite, hra je odložená na budúci rok (10. 8. 2020) NOVINKA: Nový Xbox ovládač potvrdzuje existenciu lacnejšieho Xboxu Series S (23. 7. 2020) ŠPECIÁL: Xbox 20/20: Halo, Forza, nové RPG od Obsidian aj Fable na Xbox Games Showcase (30. 6. 2020) NOVINKA: Xbox Series S má mať rovnaký procesor ako Series X, oznámiť ho má Microsoft v auguste (16. 6. 2020) NOVINKA: Microsoft vysvetľuje technológiu Smart Delivery na Halo Infinite a Cyberpunk 2077 (28. 5. 2020) NOVINKA: Spätná kompatibilita Xboxu Series X umožní vyššie rozlíšenie, fps či pridanie HDR v prípade starších hier (28. 5. 2020) NOVINKA: Phil Spencer: Ešte ste nepoznali pravú silu next-genu (1. 5. 2020) NOVINKA: Microsoft budúci týždeň predstaví nové hry pre Xbox Series X (3. 4. 2020) NOVINKA: Phil Spencer: Xbox Series X by sa mohol oneskoriť, zatiaľ ide ale všetko podľa plánu (16. 3. 2020) NOVINKA: Poznáme presné hardvérové špecifikácie Xboxu Series X a čo všetko dokáže (6. 3. 2020) TÉMA: Čo znamená výkon Xboxu Series X pre herných vývojárov? Nielen lepšiu grafiku (24. 2. 2020) NOVINKA: Xbox Series X s výkonom 12 TFlops je osemkrát rýchlejší než pôvodný Xbox One (23. 2. 2020) TÉMA: Phil Spencer sa rozhovoril o spätnej kompatibilite a odvážnych plánoch s Xboxom Series X

Staršie novinky a články o Xbox Series X

  1. (22. 1. 2020) Xbox Series X prvýkrát odhaľuje svoju reálnu podobu v uniknutých fotkách prototypu
  2. (14. 1. 2020) Všetky hry od Microsoft Studios (Halo Infinite, Hellblade II) vyjdú tiež na Xbox One a PC
  3. (6. 1. 2020) Xbox Series X má byť výkonnejší ako PS5, SSD disk ako virtuálna pamäť a vysvetlenie názvu
  4. (14. 12. 2019) Xbox Series X pod drobnohľadom – dizajn, výkon, nový ovládač a hry

Xbox Series X prvýkrát odhaľuje svoju reálnu podobu v uniknutých fotkách prototypu


• Novinka: 22. 1. 2020 • Autor: Jiří Fait

Vzhľad nového Xboxu sme mohli naživo sledovať na krátkom videu z The Game Awards 2019, na ktorom ho predstavil šéf Xbox divízie, Phill Spencer. Od tej doby sa skôr len špekulovalo o tom, ako bude v skutočnosti nová konzola veľká, koľko miesta zaberie pod televízorom a či ju pôjde položiť „naležato“. Avšak teraz máme možnosť prezrieť si iné (podľa všetkého skutočné) obrázky konzoly, ktoré sa objavili na diskusnom fóre NeoGAFu. Malo by ísť o prototyp (na jednom z obrázku to ide vidieť na nálepke), takže sa finálny produkt, a tým pádom aj rozmiestnenie niektorých portov, môže vo finálnej verzii líšiť.

Na šasi (case) konzoly môžeme vidieť dvojicu USB portov, napájanie konzoly, ethernet port, HDMI výstup a S/PDIF konektor. Jeden port tu je navyše a zatiaľ nie je isté, na čo vlastne slúži. Podľa niektorých ide o port pre diagnostické zariadenia, keďže fotky ukazujú prototyp, iní zase tvrdia, že by sa tu mohlo zapájať prídavné úložisko dát. Na obrázku tiež nie je meno konzoly (iba prázdny placeholder) znova preto, že ide o prototyp. Fotky pôsobia vierohodne, takže sa dá očakávať, že Microsoft v najbližšej dobe vyrukuje s niečím oficiálnejším.

Xbox Series X; screenshot: vzhľad Xbox Series X; screenshot: vzhľad

• Zdroje: NeoGaf

Všetky hry od Microsoft Studios (Halo Infinite, Hellblade II) vyjdú aj na Xbox One a PC


• Novinka: 14. 1. 2020 • Autor: Filip Němec

Po všetkých tých rokoch hrania hier by si človek myslel, že pozná nejaké základné pravidlá. Až do teraz to vyzeralo, že úplným fundamentom herného desatora je dôležitosť exkluzívnych titulov. Už od čias druhého PlayStation sa s obľubou hovorí, že exkluzívne tituly sú to, čo predáva konzoly a tie najlepšie exkluzívne tituly ako Halo alebo The Last of Us sú označované ako „system seller“. Ale je to naozaj tak? Sú exkluzivity zase až také podstatné?

Na prvý pohľad sa zdá, že áno, napokon pri výbere medzi PS4 a Xboxom One bude väčšina hráčov uvažovať, či radšej vymenia šancu zahrať si God of War alebo Death Stranding za možnosť hrať Forzu Horizon 4 či Gears 5. Alebo nie? Keď sa pozrieme na zoznam najpredávanejších PS4 hier podľa webu VGChartz, v prvej desiatke nájdeme iba dve PlayStation 4 exkluzivity a v prípade Xboxu One dokonca len jednu. Takže sú exkluzivity naozaj oným svätým grálom? V Microsofte si to asi nemyslia.

Asi si teraz hovoríte, že Microsoft predsa posledné dva roky horlivo nakupoval herné štúdiá, zrejme ale za trošku iným účelom. Šéf Xbox Game Studios Matt Booty totiž v rozhovore pre magazín MCV vyhlásil, že minimálne prvé dva roky neplánujú vydať na Xbox Series X žiadny exkluzívny titul. Všetky hry vydané na novom Xboxe spustíme ako na Xboxe One, tak aj na PC. Spoločnosť sa tak nevzdáva exkluzivít úplne, len budú pre celú značku Xbox, nie iba pre vlajkovú konzolu.

Matt Booty: všetko čo vydáme v nasledujúcich dvoch rokoch, pôjde spustiť na všetkých našich zariadeniach

Skoro by sa až chcelo vykríknuť: „prepíšte dejiny“, ale po krátkom zamyslení takýto krok dáva zmysel, prinajmenšom pre nás hráčov. Hardcore hráči, ktorí okamžite kupujú každý nový hardvér, nepatria medzi väčšinu, práve naopak. Veľká časť zákazníkov si bude na konci roka 2020 klásť otázku, či naozaj potrebujú Xbox Series X, alebo im bude stačiť Xbox One vo verzii S alebo X (poprípade PC). Tento rok našťastie bude toto rozhodovanie jednoduché: ak netúžim po tom najlepšom technickom spracovaní, môžem zostať pri Xboxe One, všetky hry, ktoré na Xbox Series X vyjdú, si totiž zahrám aj na svojej starej konzole.

Je to dobre pre nás hráčov? Určite. Je to dobre pre Microsoft? Ťažko povedať. Takáto situácia tu ešte nebola a je zložité odhadovať, či tento krok Microsoftu neuškodí natoľko, že sa nový Xbox skrátka nebude predávať, pretože zákazníci na to nebudú mať dôvod. Je to však veľmi ústretový krok smerom k hráčom, vízia spoločnosti je totiž nasledujúca: „Chceme sa uistiť, že ktokoľvek investuje do Xboxu (Xboxu One S alebo X) než vyjde Xbox Series X, nebude ten krok ľutovať, sme aj naďalej zaviazaní dodávať obsah [pre Xbox One, pozn. redakcie]“. Stratégia oboch konzolových gigantov je tak úplne odlišná. Kým Sony chce čo najrýchlejšie urobiť z majiteľov PS4 majiteľa PS5, Microsoft celú transformáciu berie o niečo viac pokojne a necháva hráčom voľnú ruku.

Čo bolo dôvodom na také zásadné rozhodnutie, sa zrejme nikdy nedozvieme. Pokojne môže ísť o únikový manéver, pretože vyrovnať sa rokmi preverenej armáde štúdií Sony nie je jednoduché, a zatiaľ čo Microsoft svoju exkluzívnu partiu rozohral len nedávno, first-party štúdiá Sony už majú nabité a len čakajú, až dôjde na oficiálne odhalenie PlayStation 5 a všetky tie roky milovanej značky vyrazia k útoku. Ja osobne si však myslím, že Microsoft skrátka zvolil inú stratégiu. Vymedzuje sa voči PlayStation a toto rozhodnutie nie je náhodné.

Všetko korešponduje so stále rastúcou úlohou služby Game Pass, ktorá taktiež funguje na PC a v budúcnosti sa má stať súčasťou streamovacje služby xCloud. Microsoft skrátka buduje ekosystém, kde bude niekto hrať na najvýkonnejšej konzole Xbox Series X, niekto si vystačí so starším, ale schopným Xboxom One za priaznivú cenu a niekto bude hrať všetky tie Microsoft exkluzivity, ktoré pripravuje pätnástka štúdií pod hlavičkou Xbox Game Studios, napríklad na cestách na tablete cez streamovaciu platformu xCloud.

Tento krok sa zdá byť logický aj z toho dôvodu, že sú to predaje hier, nie konzol, ktoré zarábajú. Nie je neobvyklé, že v prvých rokoch dokonca predaje nových konzol ich výrobcovia dotujú a rany si hoja práve na predajoch hier. Tak prečo sa bezhlavo hnať za čo najvyššími predajmi Xboxu Series X, keď nové tituly môže Microsoft „udať“ aj na päťdesiatmiliónovej základni Xboxu One a v niektorých prípadoch aj na PC. Pre úplnosť je potrebné dodať, že ostatní vydavatelia pokojne môžu svoju hru vydať exkluzívne na Xboxe Series X, ale vzhľadom na to, že sám Microsoft niečo také zatiaľ neplánuje, sa pravdepodobne do niečoho takého nepohrnú ani ostatné spoločnosti.

Vlajkovou loďou Xboxu Series X bude Halo Infinite

Booty v rozhovore ale potešil aj tých, ktorí ihneď po oznámení predobjednajú nový Xbox Series X. Aj napriek tomu, že všetky hry od Microsoftu budú tzv. cross-gen, verzia pre nový Xbox ponúkne niečo navyše. Asi nie je prekvapením, že takým titulom bude napríklad na The Game Awards oznámené Senua's Saga: Hellblade II, ktorému ale bude podľa Bootyho sekundovať Halo Infinite. „Náš prístup je taký, že si zvolíme jednu alebo dve nové hry, na ktoré sa zameriame a zariadime, že budú pri vydaní novej konzoly a využijú všetky jej prednosti. Pre nás je to Halo Infinite, čo je pre nás veľká príležitosť.“

Halo Infinite; screenshot: cover
„Je to vôbec prvýkrát za pätnásť rokov, kedy máme k dispozícii Halo pri vydaní konzoly a budeme chcieť využiť všetky prednosti Xbox Series X“, sľubuje Booty.

Microsoft síce nie je vyložene porazeným v súčasnej konzolovej generácii, ale rozhodne nie je víťazom, a tak musí v nadchádzajúcej bitke zákonite prísť s tým najlepším. Voľba Halo Infinite ako štartovacieho titulu je oprávnená, sám redaktor magazínu MCV sa však Bootyho opýtal, či Halo bude stačiť na silný, hoci zatiaľ prevažne neznámy lineup Sony. Booty podľa očakávania v prvom rade zagratuloval Sony za skvelú prácu a dodal, že skôr ako na priamy súboj s Playstation sa zameriavajú sami na seba a chcú excelovať najmä v troch oblastiach.

Predovšetkým chcú byť v Microsofte lepší vo vydávaní hier, takže keď sľúbia, že daný titul vyjde vtedy a vtedy, stane sa tak. „Potrebujeme si byť tiež istí, že držíme vysokú kvalitu a že na to, čo vydávame, môžeme byť hrdí rovnako ako naši fanúšikovia“, čím Booty tak trochu odpovedal na pôvodnú otázku. Aj keď Microsoft zvolil s exkluzivitou trochu inú stratégiu, hráči po celom svete budú samozrejme exkluzívne tituly vzájomne porovnávať a tu sa Microsoft musí uistiť, že budú prinajmenšom vyzerať rovnako úchvatne.

V rámci tretieho bodu sa Booty rozhovoril o ikonických postavách a napríklad aj o spoločnosti Marvel, ktorej charaktery vznikli aj pred šesťdesiatimi rokmi a vtedy nikto netušil, že sa budú točiť veľké filmy a už vôbec nie, že bude fungovať niečo ako Netflix, kde tieto postavy ožívajú. Microsoft tak musí zapracovať na svojich vlastných hrdinoch a svetoch, čím sa opäť oblúkom dostávame k nevyslovenému porovnaniu so Sony. Zatiaľ čo PlayStation má mnoho ikonických postáv, z ktorých niektoré existujú aj niekoľko dekád, Microsoft aj tu výrazne stráca a je si toho vedomý.

S nákupom štúdií si dá Microsoft pravdepodobne pauzu

Reč sa musela logicky stočiť aj na nákup nových štúdií. Booty nechcel byť nijak určitý a vyhlásil, že Microsoft nemusí, ale tiež môže, v blízkej dobe nejaké štúdio kúpiť. „Ale myslím si, že sme sa dostali do bodu, kedy sme prešli fázou pridávania nových štúdií a teraz nás čaká množstvo práce s ich začlenením“, rýchlo dodal. V Microsofte sú si vraj vedomí, že každé štúdio má svoju vlastnú kultúru a tú chcú pochopiť a podporiť, nie zničiť. Zároveň sa dozvedáme, že hoci štúdia patria pod hlavičku Xbox Game Studios, nebudú spolu nijako spolupracovať alebo si vypomáhať. To naopak využíva napríklad Sony, kedy z poslednej doby vieme, že s vývojom Death Stranding pomáhala skupinka vývojárov z Guerrilla Games.

Xbox Game Studios; screenshot: cover
Aktuálne tvorí Xbox Game Studios (predtým Microsoft Studios) pätnástka vývojárskych štúdií. Ešte v roku 2017 ich bolo len osem. V posledných dvoch rokoch pribudli napríklad autori série Forza Horizon (Playground Games), Hellblade: Senua's Sacrifice (Ninja Theory) alebo The Outer Worlds (Obsidian Entertainment).

Je zaujímavé sledovať, ako sa výrazne zmenila rétorika Microsoftu od toho, čo sme zažívali pri vydaní Xboxu One. Žiadne dodatočné služby, sledovanie televízie a početné reštrikcie. Iba hry, hry a zase hry. Zatiaľ z Xboxu Series X oficiálne poznáme len vzhľad a niekoľko prvých titulov, medzi ktoré bude určite patriť Senua's Saga: Hellblade II a Halo Infinite, už teraz si však trúfneme povedať, že PlayStation 5 bude mať v nadchádzajúcej deviatej konzolovej generácii veľmi silného súpera.

• Zdroje: MCVuk, VGChartz

Xbox Series X má byť výkonnejší ako PS5, SSD disk ako virtuálna pamäť a vysvetlenie názvu


• Novinka: 6. 1. 2020 • Autor: Filip Němec

Posledné dve konzolové generácie ťahal Microsoft vždy za ten kratší povraz, keď išlo o výkon. Na druhej strane, nie je to výkon herných konzol, ktorý rozhoduje. Spomeňme na výkonnú konzolu PlayStation 3, ktorej Cell procesor bol ale architektonicky tak zložitý, že vysoký výkon vývojári nevedeli správne využiť. Opačným príkladom je Xbox One X, aktuálne najvýkonnejšia konzola na svete, ktorá však dominanciu PlayStation nedokázala zmierniť, hoci mnoho titulov na tejto konzole beží v lepšom rozlíšení či zobrazuje viac snímok za sekundu (fps).

Xbox konzole; screenshot: predaje
Podľa údajov webu VGChartz ani vydanie Xboxu One X koncom roka 2017 nestlmilo predaje PS4 (údaj zahŕňa predaje PS4 aj PS4 Pro). Tempo rastu predajov PS4 je pred vydaním aj po vydaní Xboxu One X vyššie, než v prípade konkurencie od Microsoftu.

Rozbroje o výkon konzol sú staré ako herná konzola samotná, a hoci ten vo výsledku nemusí byť, ako sami vieme, rozhodujúci, rovnako nás bude zaujímať. Podobne je na tom tiež Richard Leadbetter z Digital Foundry (článok publikovaný magazínom Eurogamer), ktorého hlavným zdrojom je server GitHub. Tam údajne našiel uložené testy spoločnosti AMD, ktorá čipy k novým konzolám vyrába. Leadbetter vraj na GitHube našiel výsledky testovania nových APU, menovite napríklad s výpočtovou jednotkou Arden, ktorú Digital Foundry už dlhšiu dobu spája práve s Xboxom Series X.

Leadbetter potom pri svojich odhadoch vychádza z toho, že APU Arden by podľa testov AMD malo zvládnuť vykresliť 3584 shaderov. Na základe tohto údaju vypočítal, že grafické jadro ponúkne 56 výpočtových jednotiek, pomocou čoho dochádza k tomu, že Xbox Series X by mal mať výkon zhruba 12,1 TFlops.

Odhadovaná hardvérová konfigurácia Xboxu Series X v porovnaní so súčasnou generáciou



Xbox Series X (odhad) Xbox One X Xbox One/ Xbox One S
CPU 8 Zen 2 jadier s neznámym taktom 8 Jaguar jadier s taktom 2,3 GHz 8 Jaguar jadier s taktom 1,75 GHz
GPU 56 upravených Navi jednotiek s taktom asi 1 700 MHz 40 GCN jednotiek s taktom 1172 MHz 12 GCN jednotiek s taktom 853 MHz, resp. 914 MHz (S)
Pamäť RAM GDDR6 s priepustnosťou 560 GB/s 12 GB GDDR5 s priepustnosťou 326 GB/s 8 GB GDDR3 s priepustnosťou 68 GB/s a ESRAM

• Zdroj: Eurogamer.net

Podobným systémom potom Leadbetter vypočítal, že PlayStation 5, ktorého APU má rovnako vyrábať AMD, ponúkne grafický výkon zhruba „len“ 9,2 TFlops. Sám však upozorňuje na to, že hoci sú výsledky jeho výskumu presne také, ako prezentuje, v oboch prípadoch vychádza z materiálov, ktoré nie sú nijako štruktúrované a nie sú spolu previazané. Aj my si zachovávame veľkú dávku skepsy, Leadbetter totiž vo svojej analýze oznamuje, že z dát, ktoré má k dispozícii, si nemyslí, že PlayStation 5 ponúkne ray tracing riešený na hardvérovej úrovni, čo však architekt konzoly PS5 Mark Cerny už pred niekoľkými týždňami vyvrátil. Zatiaľ teda zostaňme v strehu, Xbox Series X vychádza už koncom tohto roka a Microsoft musí presné HW špecifikácie odhaliť. Stane sa tak na E3 2020? Je to pravdepodobné.

SSD disk v Xboxe Series X pôjde využiť ako virtuálna RAM pamäť

Poďme ale od špekulácií k overeným informáciám. Vedúci hernej divízie v Microsofte, Phil Spencer oznámil, že SSD disk v novom Xboxe budú môcť vývojári využiť aj ako virtuálnu RAM, čo by mohlo pomôcť s tvorbou väčších a detailnejších svetov. SSD disk je samozrejme aj napriek svojej rýchlosti pomalší ako GDDR6 pamäte, ktoré Xbox One X (a tiež konkurenčné PS5) ponúkne, ale aj tak by mohlo ísť podľa Spencera o dobrú barličku pre vývojárov, ktorí budú s kapacitou RAM bojovať.

Xbox Series X; screenshot: cover
Dizajn konzoly podľa Microsoftu zodpovedá predovšetkým požiadavkám na výkon, teda okrem iného aj na to, aby bolo možné konzolu čo najjednoduchšie chladiť. Jej telo tak na hornej strane zdobia dominantné prieduchy chladenia.

Microsoft už oznámil, že SSD disk v Xboxe Series X bude z radu NVMe, ktoré sú v niektorých prípadoch aj mnohonásobne rýchlejšie než bežnejšie SATA SSD disky. Aj PlayStation 5 má obsahovať SSD disk radu NVMe od Samsungu, takže to vyzerá, že obaja výrobcovia nastolia podobný štandard a multiplatformové tituly bude jednoduchšie optimalizovať na obe next-gen konzoly.

Názov konzoly Xbox Series X vysvetlený

Na záver dnešnej novinky si neodpustíme menšie lingvistické okienko, pretože v názvoch konzol Xbox už začínajú mať zmätok aj kovaní hráči (túto tému sme už otvorili v predchádzajúcej novinke). Najskôr tu bol Xbox, potom Xbox 360, teraz hráme na Xboxe One a tento rok na Vianoce budeme mať pod stromčekom Xbox Series X. Aký to dáva zmysel? Podľa Microsoftu veľký a vlastne ide len o nepochopenie či nedorozumenie. Konzola, ktorú Microsoft vydá tento rok v období Vianoc, sa totiž volá iba Xbox. Aspoň tak sa vyjadril zástupca Microsoftu pre magazín Business Insider a dodáva, že Series X je len označenie modelového radu.

Xbox Series X; screenshot: názov
Microsoft sa vraj už pri oznámení konzoly Xbox Series X snažil dať do popredia slovo Xbox, zatiaľ čo označenie Series X bolo len o niečo väčším písmom než iba informačné spojenie „the new“. Herný svet však oznámenie pochopil trošku inak.

Pomyselný kruh sa nám tak pekne uzavrel a Microsoft sa vcelku logicky vrátil k názvu konzoly, ktorá v roku 2001 všetko začala. Došlo tak k ukončeniu, pre mnohých hráčov nelogickej, série názvov, ktorých význam si rozoberieme ďalej. Čo je však najdôležitejšie, a ako Microsoft prezieravo naznačuje, spoločne so Series X či neskôr môžu vyjsť ďalšie verzie, či „série“ konzoly Xbox, o ktorých sa toľko špekuluje. Pôvodné správy hovoriace o tom, že je vo vývoji hneď niekoľko verzií nového Xboxu, sú tak stále pri sile a pravdepodobnosť, že sa dočkáme napríklad bezdiskovej verzie určenej na hranie v cloude alebo prostredníctvom služby Xbox Game Pass, je relatívne veľká.

Prečo a ako Microsoft pomenováva svoje konzoly

Ochudobniť vás nemôžeme o sľubovanú exkurziu do histórie pomenovávaní konzol od Microsoftu. Prvý Xbox v roku 2001 vyšiel ako konkurencia PS2 a hoci svojho rivala neprekonal (PS2 dodnes drží rekord najpredávanejšej konzoly v histórii so zhruba 157 miliónmi predaných kusov), stačilo to na vývoj novej verzie. Spoločnosť Sony pomenovala novú konzolu logicky PlayStation 3, Microsoft však z marketingových dôvod nemohol pokračovať v podobnom štýle a vydať Xbox 2. Spoločnosť by menej informovaným zákazníkom ťažko predávala konzolu s číslovkou dva, keď konkurencia už je pri čísle tri, ktoré „logicky musí byť lepšie“.

Microsoft teda prišiel s nápadom pomenovať v poradí druhú konzolu Xbox 360, čo už z marketingového pohľadu vyzerá ako rovnocenný, ak nie ešte lepší súper. Tento názov mal evokovať, že na Xboxe 360 sa všetko točí len okolo hrania, avšak pravý a čisto marketingový dôvod je už roky verejným tajomstvom. Microsoft tým však sám seba dostal do úzkych, ako totiž chcete pomenovať ďalšiu konzolu? Pred oficiálnym oznámením tretieho Xboxu sa v hráčskej komunite používalo označenie Xbox 720, Microsoft však všetkých prekvapil, keď v máji 2013 predstavil konzolu Xbox One. Malo ísť o „all in one“ riešenie, kedy konzola ponúkala ako klasické hranie, tak aj sledovanie televíznych programov a filmov, teda všetku zábavu na jednom mieste.

Xbox Series X; screenshot: Xbox 720
V roku 2016 v tej dobe už bývalý vedúci Xbox divízie Robbie Bach prezradil, že v hre bolo tiež prosté riešenie preskočiť číslovku 2 a vydať rovno Xbox 3. Napokon, preskakovanie čísloviek nie je Microsoftu úplne cudzie. Kde máme napríklad Windows 9?

Návrat k jednoduchému označeniu Xbox tak bol vlastne tým najlepším, čo Microsoft mohol urobiť. Vymanil sa zo špirály neustáleho vymýšľania účelných názvov, a hoci nutnosť dávať každej konzole nejaký podtitul tiež nie je úplne najlepšia voľba, aktuálny „jednoducho Xbox“ môže dobre fungovať. Naviac sa už teraz dá hovoriť o tom, že názov, v ktorom figuruje samostatné písmeno X, bude vždy značiť najvýkonnejšiu možnú verziu, čo započal Xbox One X a v čom bude pravdepodobne pokračovať Xbox Series X.

• Zdroje: Business Insider, Eurogamer, GamesRadar+, Gamespot, YouTube (Digital Foundry), VGChartz, Wccftech, Wired

Xbox Series X pod drobnohľadom – dizajn, výkon, nový ovládač a hry


• Novinka: 14. 12. 2019 • Autor: Filip Němec

Kým sa v posledných týždňoch hovorilo skôr o PlayStation 5, Microsoft celkom nečakane predstavil nový Xbox a razom je všetko inak. Nová konzola od Microsoftu, nástupca Xboxu One, sa nevolá Xbox Scarlett, ale Xbox Series X a svojou konštrukciou nepripomína nič, čo v posledných rokoch Microsoft, Sony alebo Nintendo vydalo. Telo konzoly je v tvare na výšku postaveného kvádra, ktorý je podľa redaktora magazínu Gamespot, ktorý mal možnosť konzolu vidieť na vlastné oči, len o niečo širšia ako Xbox ovládač a zhruba trikrát tak vysoký.

Dizajn Xboxu Series X

Telo konzoly zdobí iba otvor na vkladanie diskov a svietiace logo Xboxu, slúžiace aj na vypínanie a zapínanie konzoly. Hodnotenie dizajnu je samozrejme čisto individuálna záležitosť, avšak mnoho hráčov si iste posťažuje na to, že vzhľadom na proporcie konzoly ju pravdepodobne nedá do svojho televízneho stolíku, kde bývajú podľa doterajších zvyklostí priehradky skôr vodorovne položené a hlboké, aby sa do nich zmestili DVD prehrávače, set-top boxy a podobne dizajnované zariadenia. Situáciu nezachráni ani fakt, že Xbox Series X pôjde položiť tiež horizontálne, na druhú stranu dizajn vyzerá nezvyčajne, no podarene, takže prečo si konzolu niekde nevystaviť.

Vedúci Xbox divízie, Phil Spencer, pre magazín Gamespot vyhlásil, že dizajn konzoly dáva zmysel z inžinierskeho hľadiska a jeho účelom je tiež to, aby Xbox Series X „zmizol“ vo vašom zábavnom centre, teda aby konzola zapadla medzi ostatnú elektroniku a nepôsobila nijako rušivo. Spencer zároveň dodáva, že konzola je navrhnutá tak, aby bola čo najtichšia. Je nutné dodať, že v prípade Xboxu One S aj X sa táto úloha podaril inžinierom z Microsoftu znamenite.

Xbox Series X; screenshot: horizontálne Xbox Series X; screenshot: vertikálne
Xbox Series X je možné postaviť horizontálne aj vertikálne.

Prečo názov Xbox Series X

Krátko sa zmienime tiež o názve. Na zvučný a šarlátovo jemný Scarlett totiž musíme zabudnúť. Na prvý pohľad presun od Xboxu One k Xbox Series X nedáva príliš zmysel, ja osobne by som si však tipol, že by sme sa mali zamerať predovšetkým na slovíčko Series. Už teraz sa živo diskutuje o tom, že nový Xbox vyjde v niekoľkých verziách (hoci zatiaľ nič nie je oficiálne, viac informácií tu), môžeme tak očakávať rôzne „série“, pričom práve Series X bude zastupovať najvýkonnejší rad, ako naznačuje písmeno X na konci názvu. Napokon, už teraz Microsoft s týmto termínom pracuje v prípade Elite ovládača. Ten najnovší sa totiž volá Xbox Elite Series 2.

„Pojem Series X v názve konzoly nám dáva slobodu v tvorbe ďalších vecí s týmto názvom, aby sme mohli vytvoriť ďalšie prirovnanie, keď to budeme potrebovať,“ nepriamo potvrdzuje túto teóriu sám Phil Spencer. Verím, že ak vyjdú ďalšie verzie nového Xboxu, začne názov dávať väčší zmysel.

Xbox Series X– World Premiere – 4K Trailer

Prvá polovica traileru dokázala všetkých divákov zmiasť, zatiaľ čo tá druhá navnadiť na Vianoce 2020, kedy Xbox Series X vychádza.

Nový ovládač vychádza z Xbox Elite Series 2

Dizajn konzoly je vec čisto vizuálna, z praktického hľadiska menej významná. Zato dizajn ovládača, to je téma pre novú generáciu herných strojov vždy kľúčobá, a ako pred nejakou dobou poznamenal architekt konzol PlayStation 4 a 5 Mark Cerny, v posledných rokoch sme práve v rámci gamepadov veľa inovácií nevideli. Nový ovládač je, zdá sa, veľmi podobný tomu súčasnému, jediným, na prvý pohľad citeľným vylepšením je nové share tlačidlo, ktoré má fungovať rovnako ako na PlayStation 4, teda jedným či dvoma stlačeniami vytvoríme screenshot alebo záznam videa. Podľa Microsoftu potom má byť telo ovládača viac zaoblené a prechody prstov z prednej strany cez boky až na zadnú či spodnú časť tak majú byť jednoduchšie, aj tu tak je vidieť mierna inšpirácia podstatne zaoblenejším DualShockom.

Spencer pre magazín Gamespot na tému nového gamepadu dodal, že po vzore Elite ovládača bol nahradený pôvodný d-pad novým hybridným d-padom, ktorý ocenia najmä hráči bojoviek. Naopak, zostal pôvodný systém haptickej odozvy a rumble technológie v triggeri, čo sú práve oblasti, kde naopak Sony výrazne inovuje a po mnohých rokoch by sa tak súboj o najlepší konzolový ovládač mohol ešte viac vyrovnať, nebudeme však predbiehať.

Nový ovládač potom má byť kompatibilný aj s Xboxom One a Windows 10 a starý Xbox One ovládač pôjde použiť naopak v prípade Xboxu Series .

Zvoní loadingovým obrazovkám umieráčik?

Baviť sa o novej generácii konzol ešte keď má byť zameraná na čo najvyšší výkon a nezmieniť sa o komponentoch, to by bol hriech. To isté si myslí aj Phil Spencer, ktorý prezradil, že Xbox Series X obsahuje SSD disk radu NVMe, čo je rovnaký typ, o ktorom sa nedávno špekulovalo v prípade PlayStation 5. Rýchle načítanie potom podporí tiež GDDR6 pamäť RAM. Pre porovnanie, PS4 Pro aj Xbox One X používajú GDDR5 RAM. Pamäte GDDR6 s rýchlejším čítaním aj zápisom potom pomôžem najmä k rýchlejšiemu návratu späť do hry napríklad potom, čo konzolu prebudíte z úsporného režimu.

„Dnes máme kapacitu pre instantné obnovenie poslednej hry, ktorú ste hrali. Tak prečo to neurobiť v prípade viacerých hier? Mnoho hráčov hrá viacero titulov súčasne, byť schopný instantne skočiť do okamihu, kde som prestal, sú veci, ktoré môžeme urobiť na úrovni konzoly a urobiť herný zážitok lepším,“ dopĺňa Jason Ronald z Team Xbox.

O ďalších komponentoch však Microsoft zatiaľ mlčí. S najväčšou pravdepodobnosťou však v Xboxe Series X tlkoce osemjadrový procesor AMD s architektúrou Zen 2, o grafické jadro sa potom mala postarať tiež AMD so svojým radom Navi. Grafický výkon konzoly sa odhaduje na 12 TFlops. Viac sme sa špekuláciám o komponentoch a výkone nového Xboxu venovali v tejto novinke.

Xbox Series X; screenshot: ovládač
Nový ovládač zatiaľ nebol odhalený, má však vychádzať zo súčasného dizajnu Xbox Series 2.

Hry novej generácie na Xboxe Series X

Iste ale existuje skupina hráčov, ktorým je všetko vyššie popísané úplne jedno. Aj tak dôležitý ovládač. Skrátka verí Microsoftu, že im dodá ten najlepší hardvér a zaujímajú ich len hry. Jedinou oficiálne oznámenou hrou na Xbox Series X (v tom čase ešte Xbox Scarlett) bolo Halo Infinite, teda až do chvíle, než s veľkou parádou Microsoft predstavil na The Game Awards 2019 nový titul od štúdia Ninja Theory, ktorým nie je nič iné ako pokračovanie cenami ovenčenej akčnej adventúry Hellblade: Senua's Sacrifice. Úspech hry pravdepodobne vydal podnet na naštartovanie sveta zahŕňajúceho viacero hier, pretože druhý diel je súčasťou tzv. Senua's ságy.

Čo nás ale v tento moment zaujíma na Senua's Saga: Hellblade 2 Hellblade 2 najviac, je to, že ukážka podľa autorov bola renderovanie priamo v engine hry. Inak povedané to, čo sme videli v traileri, by mala zvládnuť konzola v rámci bežného hrania, nie len vo vopred pripravených klipoch, čo je veľmi pekný prísľub, ako by mohli next-gen tituly vyzerať.

Senua's Saga: Hellblade II – The Game Awards 2019 – Announce Trailer (in-engine)

Budúcnosť hrania už je veľmi blízko. Budú naozaj takto vyzerať hry na Xbox Series X?

Xbox Series X by mal tiež ponúknuť podľa očakávania spätnú kompatibilitu s hrami z Xboxu One a vďaka tomu aj s vybranými titulmi z predchádzajúcich dvoch generácií. Nemáme síce zatiaľ oficiálne potvrdenú mieru spätnej kompatibility, ale sú prisľúbené tisíce Xbox hier, takže ak nebude podpora herného portfólia rovno stopercentná, aj tak bude veľmi výživná.

Čo bude ďalej?

Možno ste podobne ako my získali pocit, že teraz už je to tu. Next-gen prichádza! Ale máme pred sebou ešte celý rok. Jeden dlhý rok, v rámci ktorého sa musíme dozvedieť presný dátum vydania, exkluzívne tituly, kompletnú hardvérovú špecifikáciu a v neposlednom rade tiež cenu, ktorá sa podľa mňa tentoraz do obľúbenej cenovky 399 dolárov pravdepodobne nezmestí.

Zhruba o pol roka nás čaká herný veľtrh E3 2020, ktorý bude dozaista veľkolepý, pretože na ňom rozohrá svoju next-gen partiu nielen Microsoft, ale aj Sony, a duel to bude, ako sa patrí, vyrovnaný. Microsoft sa evidentne poučil, vlastne úplne zmenil komunikačnú stratégiu oproti predstaveniu Xboxu One. Nikde žiadne obmedzenia, žiadne problémy s bazárovým predajom hier a ďalšie reštrikcie. Microsoft skrátka vytvoril výkonný herný stroj a zaujímajú ho len hry. A to je pre nás hráčov skvelý prísľub, že nadchádzajúca generácia konzol bude minimálne taká dobrá (ak nie lepšia), ako je tá súčasná.

• Zdroje: The Game Awards 2019, Gamespot, YouTube (Xbox), Xbox


Prvé dojmy z hrania na Xboxe Series X chvália spätnú kompatibilitu aj rýchly SSD disk


• Novinka: 29. 9. 2020 • Autor: Filip Němec

Vybraní novinári dostali možnosť stráviť s Xboxom Series X celý týždeň, a pretože nemôžu hovoriť o všetkých prvkovch novej konzoly od Microsoftu, aj tak neskrývajú nadšenie. Chvália predovšetkým spätnú kompatibilitu, ktorá z takmer všetkých dostupných titulov robí automaticky výrazne lepšie hry po stránke výkonu a grafiky, ale tiež rýchle načítanie a funkciu Quick Resume umožňujúcu takmer okamžite prepínať medzi niekoľkými spustenými hrami. Prvé dojmy z používania Xboxu Series X nájdete v novinke... celý článok

Xbox Series X; screenshot: cover

Xbox Series S za 299  a Series X za 499 € – Microsoft potvrdil cenovky nových konzol


• Novinka: 9. 9. 2020 • Autor: Filip Němec

Microsoft dnes oficiálne potvrdil cenu a dátum vydania nových konzol. Lacnejší, bezdiskový variant Xbox Series S vyjde 10. novembra a jeho odporúčaná obchodná cena je v SR 299 €. Výkonnejší a mohutnejší Xbox Series X dorazí v rovnaký deň a zaobstarať by ste ho mali v slovenských nivách a hájoch za 499 €. Microsoft tiež oznámil, že predobjednávky začnú 22. septembra, takže ak si brúsite zuby na pravdepodobne najlacnejšiu, prípadne najvýkonnejšiu (aspoň čo sa hrubých čísiel týka) next-gen konzolu, zakrúžkujte si tento dátum zelenou fixkou v kalendári... celý článok

Xbox Series X/S; screenshot: cover - cena

Xbox Series X vyjde tento rok v novembri bez Halo Infinite, hra je odložená na budúci rok


• Novinka: 12. 8. 2020 • Autor: Filip Němec

Hoci zábavný priemysel ako jeden z mála odolal epidémii koronavírusu, ba dokonca tržby herných firiem rástli, ani on sa nezaobišiel bez následkov. Rad hier na čele s velikánmi ako Cyberpunk 2077 alebo The Last of Us Part II sa dočkal odložení a teraz na smutnom zozname pribudlo aj Halo Infinite. Microsoft však na toto konto aspoň potvrdil, že Xbox Series X vyjde podľa pôvodného plánu v novembri. Viac v dnešnej novinke... celý článok

Xbox Series X; screenshot: cover

Nový Xbox ovládač potvrdzuje existenciu lacnejšieho Xboxu Series S


• Novinka: 10. 8. 2020 • Autor: Filip Němec

O lacnejšom a menej výkonnom variante Xboxu Series X sa špekuluje tak dlho a tak detailne, že oficiálne oznámenie považujeme len za otázku času. Teraz existenciu Xboxu Series S, ako sa s najväčšou pravdepodobnosťou bude konzola volať, potvrdzuje tiež balenie nového ovládača, ktorý túto konzolu doslovne spomína v rámci podporovaných zariadení. Viac informácií o Xboxe Series S nájdete v tejto novinke... celý článok

Xbox Series S; screenshot: cover

Xbox 20/20: Halo, Forza, nové RPG od Obsidian aj Fable na Xbox Games Showcase


• Špeciál: 23. 7. 2020 • Autor: Filip Němec

Máme za sebou takmer hodinovú ukážku, v ktorej nám Microsoft predviedol veľmi rôznorodé portfólio hier. Halo a Forza, teda vlajkové lode výrobcu next-gen konzoly Xbox Series X, medzi nimi samozrejme nechýbali. Zďaleka to však neboli jediné tromfy, ktorými si hlavná konkurencia spoločnosti Sony veľmi výrazne vypýtala pozornosť – so svojím novým RPG sa zaskvelo štúdio Obsidian, veľký návrat oslávila séria S.T.A.L.K.E.R a z hlbín špekulácií na povrch sveta oficiálne potvrdených hier sa konečne vynorilo nové Fable. Záznam a textový prepis všetkých predstavených titulov nájdete v článku nižšie... celý článok

Xbox; screenshot: Game Pass + xCloud

Xbox Series S má mať rovnaký procesor ako Series X, oznámiť ho má Microsoft v auguste


• Novinka: 30. 6. 2020 • Autor: Filip Němec

Pôvodné špekulácie o nečakane malom výkone lacnejšej verzie Xboxu Series X spresnil sám ich autor, podľa ktorého má mať Xbox Series S (ako sa predpokladá, že sa konzola bude volať) nakoniec rovnaký procesor ako jeho veľký braček Series X. Zároveň sa podľa posledných správ máme dočkať odhalenia tejto konzoly v auguste. V pôvodnom článku si môžete tiež prečítať o špekulácii na tému lacnejšieho Xboxu vďaka uniknutému dokumentu Microsoftu či predpokladanej cene Series S a Series X... celý článok

Xbox Series X/S; screenshot: cover

Microsoft vysvetľuje technológiu Smart Delivery na Halo Infinite a Cyberpunk 2077


• Novinka: 16. 6. 2020 • Autor: Filip Němec

Mnoho hráčov stále nemá jasno v tom, čo technológia Smart Delivery predstavuje, Manažér pre komunikáciu, Will Tuttle, si tak na webe Xboxu pripravil vysvetlenie, čo táto technológia pre nás hráčov znamená a predovšetkým ju priblížil na niekoľkých príkladoch. Po prečítaní tejto novinky vám už bude úplne jasné, ako Smart Delivery funguje a čo od tejto sympatickej vychytávky očakávať... celý článok

Halo Infinite; screenshot: cover

Spätná kompatibilita Xboxu Series X umožní vyššie rozlíšenie, fps či pridanie HDR v prípade starších hier


• Novinka: 28. 5. 2020 • Autor: Filip Němec

Jednou zo zbraní Microsoftu v rámci marketingu novej konzoly Xbox Series X je spätná kompatibilita. Už v deň vydania máme počítať s tisíckami starších titulov, ktoré môžu využiť výkon novej konzoly mnohými spôsobmi. V prípade hier z Xboxu One, Xboxu 360 či dokonca prvého Xboxu môžeme očakávať nielen vyššie rozlíšenie či lepší framerate, ale tiež automatickú integráciu HDR. Viac informácií v novinke... celý článok

Xbox Series X; screenshot: cover

Phil Spencer: Ešte ste nepoznali pravú silu next-genu


• Novinka: 28. 5. 2020 • Autor: Filip Němec

Herným spoločnostiam sa s príchodom koronavírusu zásadne zmenil život. A nemyslíme teraz prácu z domova či pozastavenie motion capture natáčania. So zrušením fyzických herných akcií totiž nemôžu nám hráčom umožniť osobne si vyskúšať nové hry, čo aktuálne trápi Phila Spencera, vedúceho Xbox divízie v Microsofte. O tom, ale aj o prípravách vydania konzoly Xbox Series X sa rozhovoril v podcaste Talking Games... celý článok

Xbox divize; foto: Phil Spencer

Microsoft budúci týždeň predstaví nové hry pre Xbox Series X


• Novinka: 1. 5. 2020 • Autor: Filip Němec

Májový diel relácie Inside Xbox bude špeciálny. Máme sa totiž dočkať prvých záberov z nových hier pre Xbox Series X. Aké tituly uvidíme a kedy sa ďalšia epizóda relácie Inside Xbox dostane na naše monitory a obrazovky, zistíte v novinke.

Xbox Series X; screenshot: Inside Xbox cover

Phil Spencer: Xbox Series X by sa mohol oneskoriť, zatiaľ ide ale všetko podľa plánu


• Novinka: 3. 4. 2020 • Autor: Filip Němec

Vedúci Xbox divízie, Phil Spencer, bol hosťom relácie Unlocked magazínu IGN a v rámci hodinového rozprávania prezradil veľa zákulisných informácií. Pripustil, že vplyvom aktuálnych udalostí by mohlo dôjsť na posun vydania Xboxu Series X, hoci zatiaľ nič z toho vraj nie je na programe dňa. Spencer je tiež sebavedomý ohľadom konkurencie, PlayStation 5 síce ocenil, ale verí, že Series X next-gen vojnu vyhrá cenou aj výkonom. Viac v dnešnej novinke.

Xbox divize; foto: Phil Spencer

Poznáme presné hardvérové špecifikácie Xboxu Series X a čo všetko dokáže


• Novinka: 16. 3. 2020 • Autor: Filip Němec

Pred týždňom Microsoft predstavil výkon Xboxu Series X, zatiaľ čo dnes došlo k oznámeniu kompletných hardvérových špecifikácií. Zároveň boli priamo do Microsoftu pozvaní odborníci na technické aspekty hier a konzol z Digital Foundry a tí nový Xbox rozobrali do poslednej skrutky. V tomto článku nájdete to najzaujímavejšie, čo z ich testovania vyplynulo: ako veľmi je skutočne Xbox Series X výkonný, ako rýchle je načítanie hier s novým SSD diskom, ako funguje raytracing a mnoho ďalšieho.

Xbox Series X; screenshot: HW špecifikácie

Čo znamená výkon Xboxu Series X pre herné vývojárov? Nielen lepšiu grafiku (TÉMA)


• Téma: 6. 3. 2020 • Autor: Filip Němec

Že budú next-gen hry krajšie, to je asi zrejmé aj tým najsviatočnejším hráčom. Redaktor magazínu IGN sa však opýtal známych vývojárov na to, čo presne podľa nich 12 TFLOPS, čo je potvrdený výkon konzoly Xbox Series X, dokáže. Čo je podľa vývojárov najzásadnejšia technológia, aké rozlíšenie a súčasne framerate máme očakávať, alebo aké budú vedľajšie efekty, ktoré si zatiaľ neuvedomujeme, zistíte v článku.

Xbox Series X; screenshot: cover

Xbox Series X s výkonom 12 TFlops je osemkrát rýchlejší než pôvodný Xbox One


• Novinka: 24. 2. 2020 • Autor: Filip Němec

Dnes bol oficiálne predstavený výkon Xboxu Series X a tiež technológie, ktoré majú posunúť hranie na novú úroveň. Okrem už známych funkcií, ako je SSD disk alebo natívna podpora ray tracingu, Microsoft vyvinul napríklad technológiu umožňujúcu vývojárom nastaviť, aké objekty či efekty sa majú vykresľovať najskôr. Všetky nové informácie o Xboxe Series X nájdete v článku.

Xbox Series X; screenshot: cover

Phil Spencer sa rozhovoril o spätnej kompatibilite a odvážnych plánoch s Xboxom Series X (TÉMA)


• Téma: 23. 2. 2020 • Autor: Filip Němec

Hlavný muž Xbox divízie, Phil Spencer, je v poslednej dobe neobyčajne chápavý, a tak nám prezradil nielen to, že s marketingom a zmenami okolo Xboxu Series X budú ďaleko odvážnejší, ale tiež to, že konzola už teraz podporuje „tony“ hier v rámci spätnej kompatibility. Na internet sa takisto dostali prvé skutočné fotky, ktoré odhaľujú, aké porty skrýva zadná strana novej konzoly a máme aj informácie o jej výrobnej cene. Viac v dnešnom článku.

Xbox Series X; screenshot: cover
i

To sú teda všetky podstatné informácie, ktoré v súčasnej chvíli o Xbox Series X máme. Tento špeciál budeme pravidelne aktualizovať s tým, ako sa budú objavovať nové detaily nielen z oficiálnych zdrojov.

• Zdroje: screenrant.com, Xbox.com, TechRadar.com, theverge.com


P-DC1-WEB26