Obnoviť stránku

The Legend of Zelda: Link's Awakening (RECENZIA) – Nostalgia v modernom háve

Aktualizované

Je pravdou, že je veľmi ťažké ponúkať hráčom remake The Legend of Zelda: Link's Awakening s vedomím toho, že sa už pracuje na pokračovaní The Breath of the Wild. Remake hry z minulého tisícročia totiž nie je tak veľkým lákadlom, je však potrebné vziať na vedomie, že ak sa v Nintende začne robiť nejaký remake, je to vždy práca najvyšších kvalít. Zaslúži si adventúra Link's Awakening vašu pozornosť, alebo tentoraz Link šliapol vedľa?

Recenzia (Switch)Dojmy z Gamescomu 2019Oznámenie


• Žáner: Akčná adventúra • Multiplayer: Nie • Vývojár: Nintendo EPD • Vydavateľ: Nintendo • Platformy a Dátum vydania: Switch (20. september 2019) Homepage • Čeština: Nie


Časti článku:


Obsah recenzie The Legend of Zelda: Link's Awakening (Switch)

  1. The Legend of Zelda: Link's Awakening prekvapí skvelým vizuálom
  2. Link's Awakening prebudí vašu sivú kôru mozgovú
  3. Najväčšou novinkou je vylepšené ovládanie
  4. Link's Awakening je nutnosťou pre všetkých milovníkov Zeldy
  5. Recenzia The Legend of Zelda: Link's Awakening: záverečné hodnotenie

• Recenzia: 25. 9. 2019 • Autor: Filip Němec

Nintendo má v rámci najrôznejších remasterov výnimočné postavenie. Zatiaľ čo iní vydavatelia sú pranierovaní za oprašovanie už vydaných hier, v prípade konzoly Nintendo Switch je každý remake či remaster vítaný s nadšením. Niet sa však čomu čudovať, dalo by sa skoro povedať, že čo Nintendo exkluzivita, to klenot herného priemyslu. The Legend of Zelda: Link's Awakening je navyše titulom už vcelku zabudnutým, vyšiel totiž už v roku 1993 na prenosnú konzolu Game Boy, takže si dokážete predstaviť, aký vizuál hra pôvodne mala (ak nie, mrknite nižšie na porovnanie). Vcelku nečakaný úspech (hra bola pôvodne len fan výtvorom vývojárov Nintenda, ktorí na Link's Awakening pracovali po pracovnej dobe) potom vyústil v remaster pre Game Boy Color.

The Legend of Zelda: Link’s Awakening; gameplay: key art

Štylizácia The Legend of Zelda: Link's Awakening je podstatne hravejšia ako v prípade novších dielov a pripomína skôr sériu Animal Crossing.

Ako už názov konzoly napovedá, remaster sa dočkal farebného spracovania a pri tejto príležitosti bol do hry pridaný dungeon so špeciálnym farebným puzzle, ktorý je aj súčasťou Switch verzie. Tá však nie je len obyčajným remasterom s preleštenou grafikou. Z porovnávacieho obrázka nižšie je ihneď zrejmé, že tu sa len nenahodila nová omietka. Vývojársky buldozér zrovnal so zemou pôvodnú hru a na jej základoch v Nintende vytvoril niečo, čo môže vizuálne s kľudom konkurovať najnovším titulom konzoly Switch. Inak povedané, The Legend of Zelda: Link's Awakening je poctivý remake.

Stále ide o izometrickú adventúru, kamera však mierne poklesla za Linkov chrbát, a hra je tak viac pohlcujúca. Ocenenie najvyššieho rádu treba vývojárom udeliť za precíznu autentickosť každého pixelu. Od jednotlivých domčekov až po posledné steblo trávy. Dizajnérom sa podarilo snúbiť pôvodný vizuál s prvkami, ktoré sú ikonické pre neskoršie tituly zo série The Legend of Zelda, takže budete mať skvelý nostalgický zážitok, ale zároveň sa vám pri odkrývaní tajných vchodov prehrajú pod kožu zarývajúce sa melódie, ktoré poznáte z Breath of the Wild. Nezabudlo sa však ani na inovácie, po novom tak lepšie funguje systém rýchleho cestovania a hrateľnosť vylepšila aj prepracovaná a hlavne detailnejšia mapa.

The Legend of Zelda: Link’s Awakening; gameplay: porovnanie

V ľavom spodnom rohu je pôvodný Link's Awakening pre Game Cube, v hornom jeho farebný remake. Na pravej strane potom môžete vidieť modernú verziu oboch scén.

Link's Awakening prebudí vašu sivú kôru mozgovú

Patrí sa pripomenúť si aj príbeh, ktorý ale nedisponuje košatosťou či komplikovanosťou neskorších dielov. Nesie sa na jednoduchej, ale dobre fungujúcej vlne pôvodných hier, kde musíte v otvorenom svete hľadať rôzne artefakty. The Legend of Zelda: Link's Awakening je, ako už názov napovedá, príbeh Linka, ktorý po búrke precitne na ostrove Koholit, a pretože je pravdepodobne vyslaný na nejakú výpravu (že by opäť záchrana princeznej Zeldy?), musí sa z neho čo najskôr dostať. Na to potrebuje jediné – prebudiť Wind Fish, ktorej tvrdý spánok však dokáže prerušiť len osmička hudobných inštrumentov, poschovávaných v dungeonoch naprieč celým ostrovom.

Nečakajte žiadne príbehové zvraty, výrazné vedľajšie charaktery či epické cutscény. Podstata The Legend of Zelda: Link's Awakening tkvie práve v prieskume a objavovaní ostrova a podobne ako iné Zelda tituly mi aj Link' s Awakening opäť nanovo definoval pojem „vysoká obťažnosť“. Sú puzzle a hádanky v hre veľmi ťažké? Vôbec nie, hru môžu hrať aj angličtinu zvládajúci mladší hráči. Alebo snáď súboje? Určite, vyžadujú občas rýchle reflexy, ale nikto po vás nechce prstoklad na úrovni Vanessy Mae ako v prípade hier zo série Donkey Kong. Pritom som sa ale neustále zasekával a premýšľal, ako ďalej. Ako je to možné?

The Legend of Zelda: Link’s Awakening; gameplay: telefónna budka The Legend of Zelda: Link’s Awakening; gameplay: mario

Obr. 1 Ak sa náhodou stane, že si nebudete vedieť rady, stačí navštíviť jednu z telefónnych búdok, kde vždy dostanete dobre mienenú radu. Obr. 2 Link's Awakening už tradične skladá poklonu ďalším hrám od Nintenda, ako je Mario alebo napríklad Yoshi.

The Legend of Zelda: Link's Awakening vás donúti vstrebať každučkú sekundu hry. Na začiatku napríklad stretnete na námestí dievčatko, ktoré si pospevuje, čo si zaradíte ako obyčajnú kulisu. Keď ale o niekoľko hodín neskôr zistíte, že potrebujete niekoho, kto vie spievať, naštvete sa. Hra vám nedá žiadny waypoint, žiadnu nápovedu „toho človeka nájdete tam a tam“ a pritom je to tak do očí (v tomto prípade aj do uší) bijúce. Toľkokrát som si neskôr nadával, ako som mohol jasné indície prehliadnuť. Link's Awakening je však titul z úplne iného cesta – donúti vás nad hraním uvažovať trošku inak, a to je niečo úplne úžasné.

Najväčšou novinkou je vylepšené ovládanie

Čo však vnímam ako najvýraznejší prínos tohto remaku, nie je úplne nový vizuál či hrateľnosť, ktorá prebudí mozgové bunky, ktoré niekoľko rokov pospávali. Autori opäť ukázali, že myslia naozaj na všetko a Link's Awakening využíva možnosti Switchu, ako je to len možné. Najzásadnejšou inováciou je tak kompletne prepracované ovládanie, pôvodný Game Boy mal totiž výrazne menej tlačidiel, a tak bolo napríklad vždy, keď ste chceli použiť niečo iné ako meč alebo štít ísť do inventára, prehodiť predmety, použiť ich a potom zasa zmeniť všetko na pôvodné nastavenie, pretože je predsa len lepšie chodiť po svete s mečom ako pierkom na skákanie.

The Legend of Zelda: Link’s Awakening; gameplay: boss The Legend of Zelda: Link’s Awakening; gameplay: inventar

Obr. 1 Rovnako ako väčšinu hier od Nintenda aj Link's Awakening šľachtia originálne súboje s bossmi. Obr. 2 Inventár prešiel kompletnou prerábkou.

To výrazným spôsobom brzdilo inak zábavnú hrateľnosť a v dnešnej dobe by samozrejme niečo také neprešlo, najmä keď má Switch toľko tlačidiel. Po novom tak možno napríklad šprintovať kedykoľvek, bez toho aby ste si pre to museli nasadiť špeciálnu obuv a tak ďalej. Nakoniec teda ani ovládanie vôbec nenašeptáva, že ide o remake hry z minulého tisícročia. Aby toho nebolo málo, autori pridali aj rad noviniek, ako už spomínané vylepšenie rýchleho cestovania alebo dungeon editor. Ten je však pre mňa miernym sklamaním, pretože v ňom možno skladať iba vopred dané miestnosti a nie je tak možné vytvoriť komplexné dungeony, aké sú v samotnej hre. Zostaviť možno iba sieť samostatných miestností, ktorých rébusy nemožno nijako pospájať.

Link's Awakening je nutnosťou pre všetkých milovníkov Zeldy

Sám som si hovoril, či ma The Legend of Zelda: Link's Awakening dokáže dostatočne uspokojiť, keď viem, že už je v príprave pokračovanie Breath of the Wild. Nakoniec som si ale možno aj vďaka tomu hranie ešte viac užil, pretože sú vidieť ako výrazné spoločné znaky s najnovšími dielmi, tak aj významný posun. Séria The Legend of Zelda sa z nenápadnej, izometrickej čiernobielej hry stala skvelou akčnou adventúrou, ktorá aj po všetkých tých rokoch neprestáva prekvapovať. Link's Awakening by tak nemalo uniknúť žiadnemu fanúšikovi Zeldy ani majiteľovi Switchu. Ak ste navyše nehrali pôvodný diel, herný čas presiahne 10 hodín, čo je rozhodne úctyhodný čas vzhľadom na pôvod hry a vlastne aj mierne zníženú cenovku.

The Legend of Zelda: Link’s Awakening; gameplay: vodný dungeon The Legend of Zelda: Link’s Awakening; gameplay: zvieracia farma The Legend of Zelda: Link’s Awakening; gameplay: púšť

Napriek svojej starobe je The Legend of Zelda: Link's Awakening neskutočne rozsiahla hra, ktorá ponúkne rozličné prostredia s odlišnými puzzle a taktiež hádankami.

Skoro by sa až dalo pomýšľať na maximálne hodnotenie, The Legend of Zelda: Link's Awakening však nie je vyložene bezchybnou hrou. Predovšetkým v dokovacom režime občas dôjde k miernemu poklesu snímkovania vo vypätejších situáciách, ide však o problémy veľmi ojedinelé. Čo mi však vadilo o niečo viac, je akési rozmazanie prostredia po krajoch obrazovky, na ktoré si síce zvyknete, ale jeho význam som nepochopil. Editor dungeonov je potom zaujímavým prídavkom, ale jeho reálna hodnota vo výsledku mizivá. To sú však veľmi drobné chybičky na kráse inak skvele premysleného remaku a ja si veľmi prajem, aby prišli ešte ďalšie.

Táto recenzia bola napísaná pre Nintendo Switch verziu.

• Zdroje: Vlastné

Recenzia The Legend of Zelda: Link's Awakening: záverečné hodnotenie

    Hodnotenie 89 % Alza.sk
Hlavné parametre: Hrateľnosť
90 %
Audiovizuálne spracovanie
80 %
Znovu hrateľnosť
60 %
The Legend of Zelda: Link’s Awakening; recenze

Klady

  • Poctivý remake
  • Prerobené ovládanie, mapa a inventár
  • Grafické spracovanie
  • Nadčasové puzzle a hádanky
  • Skvele nastavená obťažnosť

Zápory

  • Editor úrovní mohol byť prepracovanejší
  • Rozmazané okraje obrazovky
  • Občasné poklesy snímkovania

The Legend of Zelda: Link's Awakening – Dojmy z Gamescomu 2019

  1. Ďalší remake pre Nintendo Switch
  2. Link's Awakening je poctivý remake
  3. Nájdi štít, meč a vyrieš záhadu
  4. Link zažiari už v septembri

Ďalší remake pre Nintendo Switch

• Dojmy z GC 2019: 14. 9. 2019 • Autor: Filip Němec

Keby sa vyhlasovala súťaž o konzolu s najviac remastermi a remakmi, Switch by bojoval o prvé miesto. Kúzlo tejto hybridnej konzoly však spočíva v tom, že si tieto prerábky môžete vziať so sebou na cesty, alebo ide o hry, ktoré sa na konzolách od Nintenda zatiaľ vôbec neukázali. Avšak ani jedno z vyššie opísaného sa nevzťahuje na remake titulu The Legend of Zelda: Link's Awakening. Pôvodne hra totiž vyšla na prenosnú konzolu Nintendo Game Boy, takže Linkove precitnutie si bolo možné vziať kamkoľvek so sebou a asi nie je prekvapením, že príbehy o princeznej Zelde sú na Nintendo platforme ako doma.

The Legend of Zelda: Link’s Awakening; gameplay: prebudenie

Málokto dnes už vie, že pôvodne začal vývoj Link's Awakening iba ako fanúšikovský projekt zamestnancov Nintenda, ktorému sa venovali po pracovnej dobe. Postupne sa však stal oficiálnou hrou zo série The Legend of Zelda. Zvláštnosťou potom je tiež to, že ako v jednej z mála hier z tejto série v nej nenájdete princeznú Zeldu, relikviu Triforce, ba dokonca sa ani Link's Awakening neodohráva v kráľovstve Hyrule.

Čo je teda najväčšou prednosťou The Legend of Zelda: Link's Awakening? Predovšetkým to, že pôvodný titul vyšiel v roku 1993, a hoci nejde o prvú hru zo série The Legend of Zelda, stále patrí k dielam, ktoré tvár série pomohli formovať. Pôvodné spracovanie bolo skvele prijaté nielen v recenziách, ale uspelo aj v predajoch, a tak nebolo prekvapením, že sa hra neskôr dočkala tiež prerábky do farebného variantu pre Game Boy Color (1998). A práve z tej remake vychádza.

Link's Awakening je poctivý remake

Novo prichádzajúci hráči či mladšie ročníky však absolútne nepoznajú, že korene tejto hry siahajú až do predchádzajúceho tisícročia. Už na prvý pohľad ide snáď o ten najpoctivější remake, aký som kedy hral, a to sa týka aj fantastickej prerábky Shadow of the Colossus z minulého roka. Link's Awakening hádže za hlavu nielen monochromatický displej, ale aj následnú, vtedy už farebnú prerábku, pretože to, čo hra predvádza na switchi, je niekoľko generačný posun, ktorý priznáva svoj pôvod vo všetkom práve okrem grafiky. Všetky textúry a animácie boli znova vytvorené, ale na rozostavenie hernej mapy, či dokonca jednotlivých dungeonov sa nesiahlo.

The Legend of Zelda: Link’s Awakening; gameplay: kopija The Legend of Zelda: Link’s Awakening; gameplay: súboj

Vďaka kompletne pretvorenému ovládaniu sú teraz najmä súboje oveľa jednoduchšie, stále však vyžadujú dobré načasovanie a rýchle reflexy.

Vďaka tomu na jednej strane zažívate pri hraní úplne autentický zážitok, na strane druhej ale nemáte pocit, že hráte nejakú obstarožnú minihru ovládanú s dvoma tlačidlami. Pretože sa však autori rozhodli zachovať niektoré mechaniky, samozrejme tu zostal akýsi neviditeľný pôvodný raster, takže s postavou Linka chodíte po štvorčekovaných cestičkách, ktoré musia rešpektovať aj vaši nepriatelia a celé to pôsobí celkom roztomilo.

Nájdi štít, meč a vyrieš záhadu

Ide o jednu z mála hier, kde sa ani na chvíľu nevyskytne princezná Zelda, a tak sa všetko točí práve okolo Linka. Ten sa, tak ako vždy, prebúdza, bez toho aby vedel, kde je a čo sa stalo. Ja som si mohol vyskúšať úvodnú pasáž hry, v ktorej musí Link znovu nájsť svoj štít a meč. Bolo však potrebného veľa sebazaprenia k tomu, aby som počas obmedzeného času len nepobehoval po okolí a nehral sa s nepriateľmi, či sa nevenoval obľúbenej zábavke vo všetkých Zelda hrách – koseniu trávy pomocou meča a zbierania rupií.

The Legend of Zelda: Link's Awakening – predstavenie hry (Trailer)

V Nintende si uvedomujú, že pôvodná hra vyšla už dávno, a preto v najnovšom traileri autori predstavujú všetky základné prvky The Legend of Zelda: Link's Awakening.

Autori veľmi citlivo siahli tam, kam bolo treba, a nechali prvky, ktorých dokonalosť či autentickosť vynikne sama o sebe. Dobre zvládnuté je ovládanie, ktoré bolo predtým na konzole Game Boy veľmi zjednodušené, Link's Awakening však využíva všetky tlačidlá Switchu, a hranie je tak oveľa príjemnejšie. Úprav sa dočkali aj niektoré mechaniky, takže napríklad štít už nezaberá dve políčka v inventári, čo je väčšia pomoc ako sa môže zdať. Naopak dungeony a všetky puzzle zostali rovnaké ako pred rokmi, takže sa pripravte na nostalgické slzičky a tiež búchanie päsťou do stola, pretože v roku 1993 rozhodne neboli hry tak „user friendly“ a „casual“ ako dnes.

Link zažiari už v septembri

Áno, máme tu ďalší remake. Ale skvelý remake, ktorému je ťažké niečo vytknúť. Ak by som mal predsa len niečo vytiahnuť, mal som pocit, že na veľkej obrazovke sú okraje všetkých objektov o niečo viac ohryzené, než by som si prial, a mám pocit, že niektoré Switch tituly podobného razenia sú o niečo viac vyladenejšie. Na druhej strane na E3 spomínané zasekávanie obrazu som nezaregistroval ani raz.

The Legend of Zelda: Link’s Awakening; gameplay: puzzle

Osobne sa veľmi teším na puzzle a hádanky, ktoré možno budú na dnešnú zdanlivo rozmaznanú dobu až príliš ťažké.

Veľmi príjemným bonusom je potom vlastný editor dungeonov, do ktorého budete pri hraní príbehovej kampane zbierať jednotlivé miestnôstky a tie v editore neskôr zlepíte do jedného veľkého dungeonu. The Legend of Zelda: Link's Awakening skrátka pôsobí ako nutná kúpa pre majiteľov Nintenda Switch, istí si však budeme 20. septembra, kedy Link' s Awakening vychádza.

• Zdroje: Vlastné

The Legend of Zelda: Link's Awakening vychádza 20. septembra

• Oznámenie: 13. 6. 2019 • Autor: Filip Němec

Ak sa po E3 2019 Nintendo Directe kúpete v kúpeli radosti aj smútku z toho, že už sa pracuje na novom diele The Legend of Zelda: Breath of the Wild, ale zahráme si ho najskôr až o niekoľko rokov, nie ste sami. Skrátiť si čakanie môžete opakovaným hraním prvého dielu, alebo sa vrhnúť na niečo podstatne staršie. The Legend of Zelda: Link's Awakening totiž vyšlo na Game Boy už v roku 1993 a to je poriadne dlhý čas na to, aby sme na zážitok z hrania zabudli. Pre mladšie ročníky navyše môže ísť o úplne prvé zoznámenie s touto klasikou.

The Legend of Zelda: Link's Awakening – E3 2019 Trailer (Nintendo Switch)

Rozdiel oproti pôvodnej hre je tak obrovský, že na prvý pohľad nie je vôbec jasné, o akú hru ide. The Legend of Zelda: Link's Awakening prešlo kompletným pretvorením, ktoré ale zachováva všetky pôvodné detaily.

Ako už je v prípade Nintenda zvykom, nepôjde o obyčajnú prerábku s lepšou grafikou. Aj tá sa samozrejme dočkala výraznej obmeny a za seba musím povedať, že mi hra až nepríjemne pripomína na E3 2019 takisto prezentovaný Animal Crossing, základy série The Legend of Zelda ale rovnako nezaprie. Z úplných noviniek sa potom môžeme tešiť na dungeon editor, v priebehu hrania totiž budeme zbierať jednotlivé miestnosti, ktoré následne v jednoduchom editore bude možné skombinovať vo vlastnom dungeone.

The Legend of Zelda: Link's Awakening Gameplay – Nintendo Treehouse: Live | E3 2019

Čoskoro po uverejnení sme dostali tiež pol hodinu nových záberov z hrania, takže si sami môžeme urobiť predstavu o tom, ako skvele hra vyzerá.

Prvé dojmy z hrania Link's Awakening na E3 2019

Pretože The Legend of Zelda: Link's Awakening vychádza už 20. septembra, na E3 bolo možné si hru vyskúšať. Nie je to vyložene prekvapenie, ale je dobré vedieť, že dojmy z hrania sú po všetkých stránkach pozitívne. Link's Awakening údajne pôsobí priamo rozkošne a skvele sa hrá. Autori navyše premýšľali aj nad vylepšením hrateľnosti, takže napríklad štít už nezaberá dva sloty v inventári a jeho používanie je oveľa jednoduchšie. Naopak puzzle zostali bez zmien a sú rovnako tak zábavné ako pred rokmi a stále veľmi originálne, hoci sa herný svet od roku 1993 veľmi zmenil.

Na čo sa naopak novinári sťažujú, je mierne zasekávanie hry, ktoré nie je zásadné, ale nejde o ojedinelé prípady. Do vydania hry však zostávajú ešte tri mesiace, a vývojári tak majú šancu technické nedostatky doladiť, pretože inak je vraj The Legend of Zelda: Link's Awakening vynikajúca hra, ktorá poteší ako fanúšikov série, tak aj nováčikov, ktorí k tejto legende pristupujú možno úplne prvýkrát. The Legend of Zelda: Link's Awakening vychádza 20. septembra na Nintendo Switch.

Legend of Zelda: Link’s Awakening; screenshot: srovnání

Vzhľadom na to, že pôvodná hra vyšla už v roku 1993, rozdiel v grafike je pochopiteľne priepastný, zároveň si však môžeme všimnúť zachovanie všetkých detailov.

• Zdroje: YouTubeIGN

i Mohlo by vás zaujímať
iPozrite sa na všetky články z hernej sekcie . Ďalšie novinky zo sveta hier, esport a technológií nájdete na facebooku a Instagrame Alza Gaming.

Pôvodný Link's Awakening vyšiel v roku 1993 na Game Boy, zatiaľ čo remake vychádza na Switch už 20. septembra 2019. O novinkách vás budeme informovať.

Na vašom súkromí nám záleží

My, spoločnosť Alza.cz a.s., IČO 27082440, používame súbory cookies na zaistenie funkčnosti webu a s vaším súhlasom o. i. aj na personalizáciu obsahu našich webových stránok. Kliknutím na tlačidlo „Rozumiem“ súhlasíte s využívaním cookies a predaním údajov o správaní na webe na zobrazenie cielenej reklamy na sociálnych sieťach a reklamných sieťach na ďalších weboch.

Viac informácií
Rozumiem Podrobné nastavenia Odmietnuť všetko
P-DC1-WEB09