Obnoviť stránku

Najlepší televízor na PS5 a Xbox Series – ako ho vybrať?

Aktualizované

Next-gen konzoly sú tu a s nimi aj jeden z najlepších argumentov na nákup nového televízora. Dáva to zmysel – PlayStation 5 aj Xbox Series sľubujú doslova medzigeneračný skok v úrovni hier, a to ako po stránke grafickej, tak z hľadiska plynulosti. Pravé 4K rozlíšenie a technológia ray-tracing sa stanú štandardom, hry budú môcť byť väčšie a fotorealistickejšie a tiež pobežia pri až 120 snímkach za sekundu. V tomto článku vám poradíme, ako vybrať taký televízor, s ktorým tento potenciál nových konzol plne využijete.

Televízor na PS5 a Xbox Series

Najlepšie televízory na PS5 a Xbox Series: ako ho vybrať? – OBSAH

  1. Uhlopriečka a rozlíšenie – herný televízor nemusí byť nutne veľký
  2. Obnovovacia frekvencia – vybavte sa na 120 fps
  3. Zobrazovacia technológia a HDR – dôležitejšie, než si myslíte
  4. HDMI 2.1 – potrebujete ho?

Uhlopriečka a rozlíšenie – herný televízor nemusí byť nutne veľký

Z hľadiska uhlopriečky to nie je tak jednoduché, ako by sa mohlo na prvý pohľad zdať. Väčšia totiž nemusí automaticky znamenať lepšia a v prípade, že máte štedrý rozpočet, môže byť niekedy lepšie radšej investovať do menšieho modelu s lepšou zobrazovacou technológiou. Pri výbere totiž hrá zásadnú úlohu pozorovacia vzdialenosť. Pred kúpou by ste tak mali vždy vziať do ruky meter a zmerať vzdialenosť medzi gaučom a miestom, na ktorom bude nový televízor inštalovaný. Až so znalosťou tohto údaja prichádza čas na výber uhlopriečky. Prečo by ale mala byť optimálna?

Televízor na PS5 a Xbox Series – Uhlopriečky
Porovnanie najrozšírenejších veľkostí televízorov.

Je to jednoduché – na televízore, ktorý je na vašu pozorovaciu vzdialenosť príliš malý, nič poriadne neuvidíte. Pri sledovaní filmov to možno aj niekto pretrpí, pri hraní ide však o vskutku nepríjemnú prekážku. Ostatne na to, s čím interagujú, potrebujete poriadne vidieť. Televízor by ale nemal byť ani príliš veľký, musí sa totiž pohodlne zmestiť do vášho zorného poľa tak, aby ste nemuseli výraznejšie preostrovať. Hranie na príliš veľkom televízore je nepríjemné už z toho dôvodu, že nie ste schopný vnímať obraz ako celok – a to nehovoriac o tom, keď ho máte tak blízko, až musíte pri jeho sledovaní otáčať krkom.

i

Rozlíšenie a optimálna pozorovacia vzdialenosť

Keď príde na pozorovaciu vzdialenosť, má čo povedať aj rozlíšenie televízora, a to najmä v prípade, že pri ňom sedíte príliš blízko. Pokiaľ majú dva televízory rovnaké rozlíšenie, jeden je ale väčší ako druhý, je logické, že väčší televízor bude mať tiež väčšie pixely. A väčšie pixely možno ľahšie rozoznať. Optimálnu pozorovaciu vzdialenosť je teda vhodné dodržiavať aj preto, aby bol obraz vizuálne jednoliaty – pokiaľ by ste sedeli tak blízko, že by ste boli schopní rozoznať jednotlivé pixely, celkový zážitok by bol značne degradovaný.

V dnešnej dobe rozhodne odporúčame kúpiť 4K televízor – základné modely sú cenovo veľmi dostupné, a ak plánujete obstaranie konzoly novej generácie, s Full HD televízorom by ste plytvali jej potenciálom.

Tabuľka optimálnej pozorovacej vzdialenosti (4K rozlíšenie)
Uhlopriečka
Minimálna*
Optimálna
Maximálna
40" (100 cm)
0,7 m
1,7 m
2,5 m
43" (108 cm)
0,8 m
1,9 m
2,7 m
50" (127 cm)
0,9 m
2,1 m
3,2 m
55" (139 cm)
1 m
2,3 m
3,5 m
60" (152 cm)
1,2 m
2,5 m
3,8 m
65" (164 cm)
1,3 m
2,7 m
4,1 m
70" (177 cm)
1,4 m
2,9 m
4,4 m
75" (189 cm)
1,5 m
3,1 m
4,7 m
80" (200 cm)
1,6 m
3,3 m
5 m
85" (215 cm)
1,7 m
3,5 m
5,3 m

*Podľa viditeľnosti pixelov, ide o približnú hodnotu.

Obnovovacia frekvencia – vybavte sa na 120 fps

Medzi tým, čo nové herné konzoly Xbox One a PlayStation 4 sľubujú, je tiež hranie až pri 120 snímkach za sekundu (fps). Väčšina hier by mala bežať v 4K pri 60 fps, niektoré však budú skutočne cieliť skôr na spomínanú 120-snímkovú hranicu. Pôjde zrejme o kompetitívne akčné a pretekárske hry, takže pokiaľ patríte medzi vyznávačov multiplayeru, poobzerať sa po televízore, ktorý dokáže zobraziť 120 fps, sa vám rozhodne oplatí.

i

Premenlivá obnovovacia frekvencia

Next-gen konzoly Xbox Series a PlayStation 5 podporujú signál s premenlivou (variabilnou) obnovovacou frekvenciou čiže VRR (variable refresh rate). Tá zamedzuje horizontálnemu trhaniu snímok a zároveň robí hry výrazne plynulejšími aj v prípade, že nedosahujú stanovené hranice snímok (60/120 fps).

Problémy s plynulosťou obvykle nie sú spôsobené samotným množstvom snímok, ale tým, že množstvo snímok generovaných konzol či počítačom je iné ako obnovovacia frekvencia monitora a dochádza k nejednotnosti v tzv. frametime. Toho môžeme byť svedkami v pasážach, ktoré sú náročné a v ktorých nie je grafický procesor schopný outputovať zábery požadovanou rýchlosťou.

Monitor alebo televízor s VRR však dokáže svoju obnovovaciu frekvenciu prispôsobiť videosignálu konzoly, a tým zachovať takmer nerozoznateľne plynulé aj scény, v ktorých dochádza k poklesu generovaných snímok. To iste oceníte najmä pri hardvérovo veľmi náročnom hraní v 4K/120 fps, správny herný televízor na next-gen konzoly by tak VRR mal podporovať.

Takéto porozhliadnutie ale nie je vždy jednoduché, pretože z parametrov schopnosť zobrazovať 4K/120 Hz obvykle nevyčítate. Príkladom môže byť vlaňajší OLED televízor LG B9, ktorý je síce podľa kanála HDTVTest schopný zobraziť 4K/120 Hz, produktové materiály to ale vôbec nenaznačujú. Jediný dostupný parameter je 50 Hz. Ako iný príklad poslúži Samsung Q80T, v ktorého špecifikáciách nájdeme len 100 Hz, web výrobcu však prezrádza herný režim s 4K/120 Hz. Je zrejmé, že 50 ani 100 Hz nie je 120 Hz nutných na zobrazenie 120 fps. Ako teda značenie obnovovacej frekvencie televízorov funguje? (Pokračovanie pod tabuľkou)

Televízory na PS5 a Xbox Series – VRR
Týmto spôsobom znázorňuje trhanie obrazu spoločnosť LG. Ide o jeden z nežiadúcich javov, ktorým technológia VRR zabraňuje. Medzi typy VRR patria práve AMD FreeSync a NVIDIA G-Sync.
Televízory podporujúce 4K rozlíšenie pri 120 Hz
Značka a model
Zobrazovacia technológia
Premenlivá obnovovacia frekvencia (VRR)
Samsung
Samsung Q70T (všetky veľkosti)
QLED

Samsung Q80T (všetky veľkosti okrem 49")
QLED

Samsung Q90T (všetky veľkosti)
QLED

Samsung Q95T (všetky veľkosti)
QLED

Samsung Q800T (všetky veľkosti)
QLED (8K/60 Hz)

Samsung Q950T (všetky veľkosti)
QLED (8K/60 Hz)

Sony
Sony Bravia XH90* (všetky veľkosti)
LED
Sony Bravia Zh8* (všetky veľkosti)
LED (8K / 60 Hz)

LG
LG NANO90 (všetky veľkosti)
LED

LG NANO95 (všetky veľkosti)
LED (8K/60 Hz)
×
LG NANO97 (všetky veľkosti)
LED (8K/60 Hz)
×
LG NANO99 (všetky veľkosti)
LED (8K/60 Hz)
×
LG GX (všetky veľkosti)
OLED
Televízory na rok 2020 ostatných výrobcov 4K/120 Hz nepodporujú.

*Televízory Sony XH90 a ZH8 sú označené ako Ready for PlayStation 5 – Sony týmto dáva najavo, že takto označené modely podporujú všetky funkcie PS5, čo pochopiteľne môže zaručiť, lebo je aj výrobcom konzol PlayStation.

Značenie 50 Hz a 100 Hz vychádza z formátov televízneho vysielania, v rámci ktorého je obraz vysielaný pri 25 či 50 snímkach za sekundu. Výrobcovia televízorov tento typ značenia používajú, aj keď sú panely ich televízorov schopné zobrazovať viac Hz, než koľko činí udávaná hodnota. 50 Hz televízor vie zobraziť 60 Hz (60 fps) a 100 Hz televízor zvládne zvyčajne zobraziť 120 Hz (120 fps).

Nejde však o pravidlo, lebo pri vyšších číslach (100 Hz+) nemusí udávaná hodnota predstavovať maximálnu frekvenciu prijímaného signálu, ale frekvenciu skreslenú použitím technológií na zvýšenie plynulosti obrazu (na to sa používa vkladanie falošných snímok). V parametroch v takom prípade môžete nájsť 100 Hz, aj keď je televízor schopný zobraziť len 60 Hz signál. Hľadanie dobrého herného televízora je teda občas oriešok. Na istý výber vám odporúčame použiť tabuľku, ktorú sme pre vás vytvorili vyššie.

i

Input lag a herný režim (game mode)

Pri hraní je veľmi dôležitý tiež input lag, ktorý môže byť na televízoroch často príliš dlhý. Input lag je zjednodušene povedané čas, ktorý uplynie medzi stlačením tlačidla na ovládači a vykonaním úkonu na obrazovke. S nízkym input lagom pôsobí hra responzívnejšie.

Lenže televízory, ktorých prioritou sú zvyčajne rôzne obrazové vylepšenia, majú v základnom režime input lag niekedy aj viac ako 70 ms. Preto by ste mali pri hraní vždy používať herný režim (game mode), ktorý filmové vylepšenia obrazu deaktivuje, a tým input lag zníži aj na menej ako 10 ms. Bohužiaľ najnižšie dosiahnuteľný input lag sa v parametroch televízora dočítate málokedy, takže buď musíte veriť schopnostiam herného režimu, alebo sa poobzerať po recenziách konkrétnych modelov.

Všetky televízory obsiahnuté v tabuľke vyššie, majú podľa nezávislých recenzií výborný input lag (menej ako 10 ms).

Pokiaľ sa chcete o herných režimoch dozvedieť viac, môžete navštíviť náš článok Čo je herný televízor a prečo sa oplatí.

Zobrazovacia technológia a HDR – dôležitejšie, než si myslíte

LED, QLED a OLED – to sú tri hlavné zobrazovacie technológie, s ktorými sa môžeme pri dnešných televízoroch stretnúť. LED a QLED sú v skutočnosti zmenenou technológiou LCD – majú LED podsvietenie a vrstvu tekutých kryštálov, ktoré riadeným prepúšťaním svetla vytvárajú obraz. Podsvietenie môže byť pri oboch technológiách lokálne, teda deaktivované v miestach, kde je zobrazená čierna. Tá však nedosahuje hĺbky OLED televízorov založených na organických diódach, ktoré priamo svietia, a teda žiadne podsvietenie nepotrebujú – samy sa stmievajú a v čiernych častiach sú úplne vypnuté.

Televízory na PS5 a Xbox Series – HDR
Vizuálne vysvetlenie technológie HDR. Zdroj: Samsung

Na čo najlepší zážitok potrebujete televízor, ktorý zobrazuje čo najtemnejšiu čiernu, čo najsvetlejšiu bielu a popri tom aj sýte farby. Všeobecne tieto vlastnosti najlepšie spĺňajú OLED televízory, čo však neznamená, že by boli LED a QLED modely výrazne pozadu – naopak, v prípade kvalitného spracovania môžu tiež podávať skvelé výkony. Záleží na konkrétnom modeli a jeho cene. Lacný LED televízor bude pochopiteľne výrazne horší než drahší QLED či OLED, v prípade drahších LED už ale kvalitatívny rozdiel medzi jednotlivými technológiami tak viditeľný nie je.

HDR: Všetky televízory si nie sú rovné. Ani zďaleka...

So schopnosťami zobrazovacích technológií sa spája tiež HDR (High Dynamic Range) čiže vysoký dynamický rozsah. HDR musí byť podporovaný ako formátom zobrazovaného videa, tak samotným zobrazovačom. Správny HDR televízor by mal byť schopný zároveň zobraziť ako veľmi jasnú bielu, tak veľmi tmavú, ideálne absolútnu čiernu. Vďaka tomuto rozsahu je výsledný HDR obraz hlbší a živší ako s bežným SDR a tiež zachováva jemné detaily aj v miestach s relatívne nízkym kontrastom (napr. skôr rozoznáte siluetu vynárajúcu sa z tmy).

i

Zaobstarať si schopný HDR televízor k next-gen konzole je rozhodne krok správnym smerom. Ako Xbox Series, tak PlayStation 5 totiž budú hranie v HDR podporovať.

  • Xbox Series: HDR10, Dolby Vision
  • PlayStation 5: HDR10, podpora Dolby Vision zatiaľ nebola potvrdená

Ak chcete o HDR vedieť viac, máme pre vás článok Čo je HDR a ako funguje?

Nie všetky HDR televízory sú si ale rovné. S vyššou cenou a lepšou celkovou obrazovou kvalitou prichádza tiež lepšie HDR. Samotná podpora jedného z formátov teda dobré zobrazovacie vlastnosti nijako nezaručuje, zabezpečuje iba to, že je televízor schopný daný formát zobraziť. Ako kvalitne? To záleží na samotnom televízore, a pokiaľ máte o HDR skutočný záujem, oplatí sa priplatiť.

HDMI 2.1 – potrebujete ho?

Podpora 4K rozlíšenia pri 120 Hz s HDR a premenlivou obnovovacou frekvenciou (VRR) je pri obidvoch konzolových novinkách istá. Či potrebujete HDMI 2.1, sa teda musíte rozhodnúť na základe toho, či chcete všetky tieto funkcie využiť. Pokiaľ áno, je oveľa dôležitejšie sledovať parametre, ktoré sme popísali v kapitolách vyššie – ak ponúka televízor 4K/120 Hz, bude určite vybavený aj konektormi HDMI 2.1, obrátene to ale nefunguje a samotná prítomnosť HDMI 2.1 podporu 4K/120 Hz nezaručuje.

Televízor na PS5 a Xbox Series – HDMI
HDMI budete na prepojenie konzoly a televízora potrebovať určite. Akú verziu? To určia schopnosti televízora aj vaše očakávania.

Svet sa ale určite nezrúti ani s HDMI 2.0, teda 4K rozlíšením pri 60 Hz. Predsa len ide o štandard, ktorý bude pre mnoho konzolistov čoskoro každodennou realitou aj napriek tomu, že ho skôr šlo len ťažko dosiahnuť. S prihliadnutím na to, že 4K/120 Hz zrejme ponúkne len hŕstka špecifických hier, je najväčším nedostatkom HDMI 2.0 chýbajúca podpora VRR. Ale opäť – pokiaľ si kúpite televízor, ktorý VRR podporuje, mal by mať tiež HDMI 2.1.

  • HDMI 2.0 – až 4K, 60 Hz, HDR
  • HDMI 2.1 – až 10K, 120 Hz, HDR, VRR (premenlivá obnovovacia frekvencia)

Skôr si dávajte pozor na množstvo konektorov. Pokiaľ chcete mať k televízoru pripojenú konzolu, soundbar, notebook a ešte niečo, uistite sa, že je vybavený viac ako dvomi HDMI.

i V AlzaMagazíne pre vás máme aj ďalšie články:

Výber nového televízoru by sa mal pochopiteľne odvíjať od toho, čo od neho čakáte. Pri výbere uhlopriečky vezmite do úvahy pozorovaciu vzdialenosť. Ďalej je úplne zásadné vedieť, či budete chcieť niekedy využiť 4K pri 120 fps – ak hráte multiplayerové hry, stojí to minimálne za zváženie. A nakoniec je tu funkcia VRR, ktorú pri hraní na konzolách ocení úplne každý.

Skúste naše cookies

My, spoločnosť Alza.cz a.s., IČO 27082440, používame súbory cookies na zaistenie funkčnosti webu a s vaším súhlasom o. i. aj na personalizáciu obsahu našich webových stránok. Kliknutím na tlačidlo „Rozumiem“ súhlasíte s využívaním cookies a predaním údajov o správaní na webe na zobrazenie cielenej reklamy na sociálnych sieťach a reklamných sieťach na ďalších weboch.

Viac informácií
Rozumiem Podrobné nastavenia Odmietnuť všetko
P-DC1-WEB31