Obnoviť stránku

Sekiro: Shadows Die Twice (RECENZIA) – samurajská smršť vystupuje z tieňa Dark Souls

Aktualizované

Keď štúdio FromSoftware v roku 2017 oznámilo začiatok prác na novej hre, väčšina z nás tak nejako automaticky predpokladala pokračovanie Dark Souls či Bloodborne. Čas však ukázal, že sme boli vedľa ako tá sakura a namiesto toho sme sa dočkali samurajskej akcie Sekiro: Shadows Die Twice. Bude tento titul kráčať svojou vlastnou cestou, alebo sa vydá po hodvábnej ceste vyšliapanej svojimi predchodcami?

Recenzia (PS4)Novinky


• Žáner: Akčná adventúra • Multiplayer: Nie • Vývojár: FromSoftware • Vydavateľ: Activision • Platformy a Dátum vydania: PC, PS4, Xbox One (22. marca 2019) • Homepage: http://www.sekirothegame.com/ • Čeština: Nie


Časti článku:


Obsah recenzia Sekiro: Shadows Die Twice (PS4)

  1. Príbeh osamelého Vlka s katanou
  2. Sekiro to má na háku!
  3. Kotúľ? Nie, ďakujem, radšej blok.
  4. Sekiro: Shadows Die Twice je zdrvujúca zábava, ktorá nepustí
  5. Sekiro miestami prekvapí až poetickými momentmi
  6. Sekiro: Shadows Die Twice nebude sedieť v kúte
  7. Recenzia Sekiro: Shadows Die Twice: záverečné hodnotenie
  8. HW nároky pre Sekiro: Shadows Die Twice PC

Príbeh osamelého Vlka s katanou

• Recenzia: 27. 3. 2019 • Autor: Štěpán Lenk

Bolo by jednoduché Sekiro: Shadow Die Twice zatratiť ako len klon Dark Souls a osočiť riaditeľa FromSoftware Hidetaku Miyazakiho z vykrádania svojej vlastnej tvorby. Internet bol pred vydaním hry týchto vyhlásení plný a ja sa im ani nečudujem. Rukopis štúdia FromSoftware je jasne čitateľný z každého záberu, Sekiro sa ale svoj pôvod vlastne ani nesnažilo zapierať.

Akonáhle však Sekiro prvýkrát spustíte, už po pár minútach zistíte, že v tomto prípade príslovečné jablko od stromu padlo celkom ďaleko. Ale poporiadku. Sekiro: Shadows Die Twice sa odohráva v stredovekom Japonsku, v takzvanej ére Sengoku, teda v období bojujúcich štátov, sociálnych prevratov, politických intríg a takmer nepretržitého vojnového konfliktu, ktoré trvalo zhruba od polovice 15. až do začiatku 17. storočia.

Sekiro: Shadows Die Twice; wallpaper: skok v plameňoch

Vystreľovací hák vám dáva úžasnú voľnosť pri pohybe tunajším svetom.

Na FromSoftware, teda štúdio okrem iného preslávené fantaskným, až morbídne kreatívnym dizajnom jednotlivých monštier a lokácií, to všetko znie až podozrivo realisticky, že áno? Sekiro síce pre inšpiráciu siahlo do japonskej histórie, veľmi skoro ale pochopíte, že na čistý realizmus sa tu tak úplne nehrá a pre motívy vypožičané z japonských mýtov, odpudivé príšery a ďalšie nadprirodzené záležitosti tvorcovia vážne nejdú ďaleko.

Vy sa chopíte úlohy shinobiho zvaného Vlk (alebo tiež Sekiro), ktorý má za úlohu ochraňovať mladého lorda a dediča trónu. To sa vám žiaľ nepodarí, v súboji s iným samurajom prídete o ruku a kým umierate v kaluži vlastnej krvi, dedič je unesený nevedno kam. Takto nejako by skončil Osobný strážca, keby scenár vznikal v Japonsku.

O pár dní neskôr sa Vlk prebúdza v starobylom chráme, s primitívnou protézou namiesto useknutej ruky, vytvorenou mužom nazývaným Sochár (Sculptor), ktorý Sekira zachránil pred istou smrťou. A pretože u shinobiho je lojalita na prvom mieste, vydáva sa svojho uneseného pána zachrániť, aj keby pri tom mal zomrieť. Opakovane.

Dej Sekiro je podaný oveľa zrozumiteľnejšie ako v ostatných tituloch štúdia FromSoftware. Stále je tu veľa priestoru na vlastnú interpretáciu, príbeh už však nie je tak krytický ako v prípade Dark Souls či Bloodborne. Aj tu stále platí, že veľa detailov a doplňujúcich informácií môžete vyčítať z popiskov jednotlivých predmetov v inventári, predovšetkým ale slúžia na to, aby ste mohli donekonečna šermovať mečom a zabíjať nespočetné množstvo druhov nepriateľov a iných monštier. A darí sa mu to na jednotku.

Sekiro: Shadows Die Twice; gameplay: had Sekiro: Shadows Die Twice; gameplay: duch Sekiro: Shadows Die Twice; gameplay: huba

Sekiro: Shadows Die Twice si berie inšpiráciu v historickom Japonsku, z výhradne realistickej cesty ale uhne veľmi skoro.

Sekiro to má na háku!

Akonáhle sa chopíte ovládania hlavného hrdinu Sekira, do očí vám trkne až nezvyčajne veľká miera pohyblivosti, ktorou hlavní hrdinovia hier štúdia FromSoftware obyčajne neoplývajú. K dispozícii máte skok a úhyb, môžete sa krčiť a plížiť, najväčšou peckou je ale vystreľovací hák, vďaka ktorému je možné lietať z vetvy na vetvu a z pagody na pagodu ako Batman-ninja.

Táto schopnosť je jednou z mála vymožeností vašej umelej ruky a na hru samotnú má priamo nedozerné následky. Úrovne sú oveľa viac orientované vertikálne, strechy chrámov, vysoké stromy a okraje útesov sa tak prakticky stanú vaším druhým domovom. Pri tejto príležitosti musím rovno vyzdvihnúť aj fantastický level dizajn, kedy sú jednotlivé lokácie na seba organicky naviazané a vďaka množstvu skratiek a odbočiek potom tvoria jeden veľký celok.

Ruka v ruke s vertikalitou ide aj značné množstvo riešení, akými možno pristupovať k jednotlivým situáciám (rozumej nepriateľom). Budete sa opatrne plížiť, odlákavať nepriateľov a jedného po druhom potichu zabíjať svojou vernou katanou, vrhnete sa priamo do víru boja alebo sa stretom jednoducho vyhnete a pomocou svojho háku protivníkom rýchlo preletíte nad hlavou? Sekiro: Shadows Die Twice ponúka veľa alternatívnych cestičiek a nikde nemá jednoznačné riešenie, čo hre dáva slušný potenciál na opakované hranie.

Sekiro: Shadows Die Twice; gameplay: stealth Sekiro: Shadows Die Twice; gameplay: deathblow Sekiro: Shadows Die Twice; gameplay: strecha

Zakrádanie, zabíjanie zo zálohy a hľadanie alternatívnych ciest je jedným z hlavných spôsobov, ako si ťažké konflikty s nepriateľmi trochu uľahčiť.

Mimochodom, v Sekiro: Shadows Die Twice môžete aj plávať! V Dark Souls alebo Bloodborne takmer stačilo, aby ste si len namočili špičku topánky do vody a už ste sa porúčali ku dnu ako mafián, ktorý nevie držať jazyk za zubami. Čo bolo pri neohrozenom hrdinovi, ktorý dokáže mečom skoliť draky a démonické bytosti s veľkosťou stredne rastlého paneláku trochu trápne.

Kotúľ? Nie, ďakujem, radšej blok.

Hry od štúdia FromSoftware sú preslávené svojou obtiažnosťou a Sekiro si v tomto ohľade v ničom nezadá s ostatnými titulmi. Pokiaľ máte pri hraní sklon k cholerickým záchvatom, tomuto kusu sa vyhnite veľkým oblúkom, pretože by vaše nezdary pokojne mohol odniesť ovládač/televízor/myš/manžel(ka). Ako hrdý vlastník platinových trofejí z Bloodborne a Dark Souls 3 som si neskromne myslel, že moje predchádzajúce soulsborne skúsenosti budú ako príprava dostatočné, opak bol ale pravdou.

Domnievam sa, že kovaní hráči soulsborne série majú ešte o niečo horšiu východiskovú pozíciu ako úplní noobovia, pretože sa budú musieť prácne preúčať postupy, ktoré majú pod kožu zaryté ako tradičné tetovanie japonskej mafie. Napríklad obdobu kľúčového kotúľu v Dark Souls a úskoku v Bloodborne možno v Sekiro: Shadows Die Twice efektívne používať proti relatívne malému množstvu nepriateľov, kľúčovú úlohu tu totiž hrá odrážanie úderov (Deflect) a hodnota zvaná Posture.

Sekiro: Shadows Die Twice; gameplay: madam butterfly

Zdanie klame, u protivníkov v Sekiro to platí dvojnásobne. Táto neškodná staršia dáma z vás bez problému urobí tatarák z lososa, ak si nedáte pozor.

Posture je veličina spoločná pre vás i vašich nepriateľov. Precíznym odrážaním úderov a zraňovaním svojich protivníkov hodnoty ich Posture zvyšujete a ak dosiahne maximum, otvorí sa vám príležitosť uštedriť brutálne silný, krvavý a neskutočne efektný útok zvaný Deathblow, ktorý radového protivníka instantne zabije a bossovi uberie pokojne jeden celý health bar. Vtip je v tom, že ak ste defenzívny a len pasívne blokujete (medzi odrážaním a blokovaním je veľký rozdiel) prichádzajúce rany, posture sa rýchlo napĺňa aj vám. Budete tak musieť neustále plynulo prechádzať medzi ofenzívou a defenzívou, čo v konečnom dôsledku vytvára napínavý, dynamický tanec smrti, kde vás každá nepresnosť môže stáť život.

Pokiaľ máte trochu cit pre rytmus, po pár hodinách budete prelietavať bojiskom ako učinený nástroj skazy, odrážať nepriateľské útoky ľavou zadnou a udeľovať Deathblow na všetky strany. Alebo budete neustále dostávať strašne, ale strašne po hube v každom druhom náročnejšom súboji (o boss fightoch ani nehovoriac) pretože ste jednoducho kopyto. Ako ja.

Sekiro: Shadows Die Twice – Gyobu Oniwa Boss Fight (gameplay)

Bossfighty opäť predstavujú tú najväčšiu výzvu. Sú brutálne ťažké, neúprosné a svojim dizajnom často veľmi nápadité. Vlne eufórie, ktorá sa dostaví v momente vášho víťazstva, sa len tak niečo nevyrovná.

Aj keď ste rodení bohovia rytmu, je dosť možné, že sem tam nešťastne zahyniete. Rovnako ako v ostatných hrách štúdia FromSoftware so sebou smrť nesie určité následky – v Dark Souls a Bloodborne ste okamžite prišli o všetky XP, avšak mohli ste ich znovu zobrať na mieste vášho skone.

V Sekiro: Shadows Die Twice prídete o obyčajnú polovicu XP a polovicu zlata, čo je skvelé, na druhej strane už nemáte šancu stratené XP znova zobrať. Sú jednoducho preč a hotovo, čo už tak super nie je. Na druhej druhej strane ale po svojej smrti môžete využiť voľby Ressurect a povstať z mŕtvych s časťou svojho zdravia, čo je opäť skvelé! Na tretiu druhú stranu ale pri vašom častom umieraní začnú všetky priateľská NPC prepadať nákaze zvanej Dragon Rot, čo k vám v krajnom prípade prerušia niektoré vedľajšie questy a pridáva to ešte malú porciu frustrácie navyše. To by to nebol FromSoftware, aby vás nechal umrieť v pokoji a mieri.

Sekiro: Shadows Die Twice je zdrvujúca zábava, ktorá nepustí

Hoci posledné riadky mohli vyznieť trochu negatívne, Sekiro: Shadows Die Twice dokáže niečo, čo väčšina obtiažnych hier nedokáže. Dokáže totiž baviť. Aj cez tú frustráciu zo zdanlivo neporaziteľných bossov, cez to zúfalstvo, keď niekoľko desiatok minút nedokážete prekonať náročnú lokáciu, aj cez to, že obrazovku s krvavočerveným kaiju symbolom a nápisom DEATH budete vídať naozaj často, to budete skúšať stále znova a znova, tak dlho, kým sa to nepodarí. Hra je totiž ťažká, ale férová a pokiaľ máte v tele len kúsok sebareflexie, budete zakaždým vedieť, aká chyba vás stála život.

Sekiro: Shadows Die Twice; gameplay: smrť

Smrť. Túto obrazovku budete vídať často. Hlavné je vydržať a nevzdávať sa!

Fantastický súbojový systém vás navyše jednoducho priková k obrazovke a každý nepatrný pokrok, osvojenie nového pohybu či pompézna porážka niektorého z bossov vám privodí obriu záplavu eufórie, slasti a serotonínu. Aj keď od zlosti ovládač vyhodíte z okna a prerazíte televízor (pretože tá vec jednoducho nejde zabiť, že áno) po pár minútach vám to nedá a idete to skúsiť znova. Teda až potom, čo si zaobstaráte nový TV. Logicky.

Sekiro: Shadows Die Twice – Ashina Elite Boss Fight (gameplay)

Pokiaľ objavíte správnu taktiku a vhodne kombinujete obranu s defenzívou, aj zdanlivo nereálne súboje sa dajú vyriešiť veľmi rýchlo.

Ďalším zaujímavým atribútom Sekiro: Shadows Die Twice je fakt, že už hra tak celkom nepatrí medzi akčné RPG, ale skôr sa posúva bližšie klasickej akčnej adventúre s RPG prvkami. Stamina je fuč, úplne odpadlo levelovanie a zvyšovanie štatistík, po dosiahnutí určitej hodnoty XP sa vám akurát odomkne jeden skill point, ktorý následne investujete do nových abilit, obranných či útočných pohybov a tak ďalej. Zručnostný strom je značne robustný, aj napriek tomu ale Sekiro žmýka hráčové schopnosti na maximum a nič vám nedá zadarmo.

Po nazbieraní určitého počtu modlitebných korálok (Prayer Beads) si možno o niečo zvýšiť hodnotu Vitality a Posture, tieto predmety ale vypadávajú zo zabitých bossov či minibossov, budete teda musieť využiť všetky dostupné prostriedky. A tu sa okľukou dostávame k vašej umelej ruke, ktorá okrem háku disponuje arzenálom užitočných vymožeností – sekerou na prerážanie štítov, delobuchmi na chvíľkové omráčenie nepriateľov, plameňometom, štítom v tvare špicatého klobúka a ďalšími vymoženosťami. Všetky tieto funkcie navyše môžete aj upgradovať, a aj keď ste po celú hernú dobu odkázaní iba na svoj meč a protézu, len málokto si môže sťažovať na nedostatok nástrojov. A kto by to snáď chcel skúsiť, ten si zaslúži Deathblow katanou do krku zo zálohy.

Sekiro: Shadows Die Twice; gameplay: skilly

Strom Sekiro: Shadows Die Twice

Sekiro miestami prekvapí až poetickými momentmi

Pomaly sa blížime k záveru recenzie, tak už len niečo málo k audiovizuálnemu spracovaniu a môžeme sa zase všetci vrátiť k hraniu. Grafika je parádna a hoci to nie je žiadny výkvet najnovších technológií, vizuálny štýl vsádza hlavne na osobitosť a vypláca sa to. Celkovo sa na hru pozerá skvele, na klasickom PS4 som navyše nezaregistroval žiadne prepady snímkovania alebo iné technické nedostatky. Jediné, čo ma trápilo, bola občas trochu zmätená kamera, hlavne v užších priestoroch.

Vďaka na pohľad krásnym exteriérom plných chrámov, horských pahorkov pokrytých sakurami a smrtiacimi, ale vizuálne nápaditými nepriateľmi na vás úžasná atmosféra sála z každého okamihu a keby sa vás neustále niekto nesnažil zabiť, pokojne by som po tunajších šikovne navrhnutých lokáciách len tak dlhé hodiny prelietaval na svojom háku. Za zmienku stojí tiež skvelá, typicky ázijská hudba, ktorá brilantne podfarbuje dianie na obrazovke a tým prúdom krvi chŕĺiacej z krčných tepien vašich protivníkov dodáva až poetický nádych. Super super.

Sekiro: Shadows Die Twice; gameplay: pagoda Sekiro: Shadows Die Twice; gameplay: mesiac Sekiro: Shadows Die Twice; gameplay: oheň

Sekiro nie je najlepšie vyzerajúca hra pod slnkom, ale má štýl.

Sekiro: Shadows Die Twice nebude sedieť v kúte

Tak. a sme na konci. Ako si vlastne Sekiro: Shadows Die Twice vedie, pýtate sa? Tí z vás, ktorí čakali ďalší Dark Souls, len v trochu inom prostredí, budú celkom nepochybne sklamaní. Ale tí, čo majú štýl štúdia FromSotware radi a nevadia im zmeny, respektíve evolúcia herných mechanizmov, budú istoiste nadšení. Áno, udatný shinobi síce stojí na pevných základoch predchádzajúcich titulov, zároveň má ale dosť sebavedomia na to vydať sa svojou vlastnou cestou. A že je o čo stáť.

Hidetaka Miyazaki nám na krvavom podnose opäť servíruje neúprosnú, nemilosrdnú a neskutočne zábavnú hru, ktorá menej odhodlaných hráčov naporcuje ako tuniaky do čerstvo pripraveného sushi. Značne prepracovaný súbojový systém, veľa skillov a upgradov vašej protézy a až nečakane veľká voľnosť pohybu dávajú dohromady nezabudnuteľný zážitok, ktorý v mnohých ohľadoch osviežuje už overenú soulsborne formulu.

Táto recenzia bola napísaná pre PS4 verzii.

• Zdroje: Vlastné

Recenzia Sekiro: Shadows Die Twice: záverečné hodnotenie

       Hodnotenie 94 % Alza.sk
Hlavné parametre: Hrateľnosť
95 %
Audiovizuálne spracovanie
85 %
Znovu hrateľnosť
95 %
Sekiro: Shadows Die Twice; recenzia

Klady

  • Výborná hrateľnosť
  • Vysoká, ale férová obtiažnosť
  • Súbojový systém
  • Veľa skillov a upgradov
  • Multifunkčná protéza
  • Voľnosť pohybu
  • Boss fight
  • Štýlový vizuál

Zápory

  • Občas pohnevá kamera
Jakub Němec

Jakub Němec

Sekiro: Shadows Die Twice – Pohľad začiatočníka


So soulsborne hrami mám dosť nevyrovnaný účet. Vždy som sa do nich naivne pustil, nedbajúc rád skúsenejších kolegov, aby som dostal vyliskané od prvého démona na ceste. „Asi na to nemám bunky“, ospravedlňoval som svoju neschopnosť a zabudol na Dark Souls i Bloodborne (aj keď sú stále nainštalované ako memento mori). Lenže keď sa objavil Sekiro, tak som musel svoje názory opäť prehodnotiť. Trailery vábili fantastickou atmosférou, sľubované prepracované mechanizmy mi boli sympatické a pobehovanie za borca s katanou som vnímal ako fajn tréning na očakávanú exkluzivitu pre PS4 Ghost of Tsushima. Jednoducho som podľahol marketingovej masáži a vôbec to neľutujem.


Áno, stále trvá stav rozčarovania z toho, ako vás dokáže Sekiro vyšťaviť, rozdrviť a odhodiť ako ničotný odpad, ale ja sa pri tom skvele bavím. Každá minúta vysoko intenzívneho boja prináša nové poznatky, učiaca krivka sa v mojom prípade aj po desiatich hodinách stále drží vo veľmi strmej polohe a pocit po porazení záludnej skupinky samurajov alebo skolení minibossa (áno, hovorím o tebe, prekliaty Juzouo!) po niekoľkých žalostných pokusoch je na nezaplatenie. So svojím shinobim budem tráviť ešte veľa času a propotím nejedno kimono, než sa posuniem ďalej (ak vôbec), ale budem tak robiť s radosťou (a nepostrádateľnou zlosťou z vlastnej nešikovnosti). Rozhodne sa tak pripájam k nadšeniu Štěpána v recenzii, FromSoftware opäť dokazuje, že to jednoducho vie.

Sekiro: Shadows Die Twice – Novinky

  1. (15. 2. 2019) Sekiro vás možno zarmúti obtiažnosťou, nie ale HW požiadavkami
  2. (12. 2. 2019) Trailer predstavuje Sekirovho mentora
  3. (13. 1. 2019) Koľko skillov odomkneš, toľkokrát si samurajom
  4. (25. 9. 2018) Prekliatych mníchov neradno provokovať
  5. (13. 9. 2018) Sekiro: Shadows Die Twice bude poriadna smršť
  6. (23. 8. 2018) Sekiro: Shadows Die Twice alebo protéza v akcii
  7. (20. 6. 2018) Sekiro opúšťa žánrovú škatuľku
  8. (11. 6. 2018) Sekiro: Shadows Die Twice – keď Dark Souls stretli animé
  9. HW nároky pre Sekiro: Shadows Die Twice PC

Sekiro vás možno zarmúti obtiažnosťou, nie ale HW požiadavkami

• Novinka: 15. 2. 2019 • Autor: Štěpán Lenk

Dobrá správa pre tých, ktorí nevlastnia tak celkom high end železo a aj napriek tomu by si Sekiro: Shadows Die Twice radi zahrali. Hra totiž nebude nijako extra náročná a bez problémov by ste si ju mali zahrať aj na pár rokov starom PC. Oficiálne HW nároky sú nasledovné:

Minimálne požiadavky:

  • OS: Windows 7 64-bit | Windows 8 64-bit | Windows 10 64-bit
  • Procesor: Intel Core i3-2100 | AMD FX-6300
  • Pamäť: 4 GB RAM
  • Grafická karta: NVIDIA GeForce GTX 760 | AMD Radeon HD 7950
  • DirectX: Verzia 11
  • Pripojenie: Širokopásmové pripojenie na internet
  • Pevný disk: 25 GB voľného miesta na HDD
  • Zvuková karta: Kompatibilná s DirectX 11

Odporúčané požiadavky:

  • OS: Windows 7 64-bit | Windows 8 64-bit | Windows 10 64-bit
  • Procesor: Intel Core i5-2500K | AMD Ryzen 5 1400
  • Pamäť: 8 GB RAM
  • Grafická karta: NVIDIA GeForce GTX 970 | AMD Radeon RX 570
  • DirectX: Verzia 11
  • Pripojenie: Širokopásmové pripojenie na internet
  • Pevný disk: 25 GB voľného miesta na HDD
  • Zvuková karta: Kompatibilná s DirectX 11

Ako sami vidíte, Sekiro je pomerne asketický samuraj a nijako prehnané nároky nemá. Aj majitelia slabších či starších PC by si tak toto náročné (čo sa obtiažnosti týka) dobrodružstvo mali vychutnať bez problémov. Sekiro: Shadows Die Twice vychádza 22. marca 2019 pre PC, PS4 a Xbox One.

• Zdroje: Steam, PC Gamer



Trailer predstavuje Sekirovho mentora

• Novinka: 12. 2. 2019 • Autor: Štěpán Lenk

Stredoveké Japonsko nebolo práve najpríjemnejším miestom na život. Krásna krajina ostro kontrastovala s vojnovými konfliktmi, ktoré za sebou po celej krajine nechávali vypálené dediny a neúplné rodiny. Práve na bojisko plné smrti nás zavedie najnovší film, v ktorom zastihneme mladého Sekira zaľúbene si prehliadajúceho meč jedného padlého bojovníka, keď ho impozantne vyzerajúci samuraj vyzve, aby sa k nemu pridal.

Sekiro: Shadows Die Twice – Story Preview Trailer | PS4

Ak vás pod svoje krídla vezme ostrieľaný bojovník, buďte si istí, že vaša budúcnosť nebude ružová, ale skôr krvavo červená.

Na konci traileru ale na časovej osi poskočíte o niečo dopredu, kedy viditeľne zostarnutý mentor premieta, že nikdy netušil, čo sa z mladého Sekira v priebehu rokov stane. Vzhľadom na to, že sa ovládanie Sekira v hre chopíme až v jeho dospelom veku, môžeme zatiaľ len odhadovať, čo všetko sa v jeho minulosti udialo. Bude to ale mať na dej Sekiro: Shadows Die Twice nejaký vplyv, alebo trailer len hráčom približuje osobnosť hlavného hrdinu? Dozvieme sa už 22. marca 2019.



Koľko skillov odomkneš, toľkokrát si samurajom

• Novinka: 13. 1. 2019 • Autor: Štěpán Lenk

Systém postupu, alebo ak chcete vývoja hlavnej postavy v Sekiro: Shadows Die Twice je jedným z aspektov, ktoré sa diametrálne líši od princípov zavedených sérií Dark Souls. Prvá výrazná zmena sa týka skúseností a hernej meny, čo budú po novom dve úplne separátne komodity, o ktoré už po smrti nebudete prichádzať. Skúsenosti potom fungujú viac-menej klasicky, dosiahnutie určitého počtu vám zaistí jeden skill point, vďaka ktorému budete môcť titulnému samurajovi Sekirovi zo zručnostného stromu odomknúť jednu z mnohých nových schopností.

Sekiro: Shadows Die Twice – Tokyo Game Show (gameplay)

Odvážime sa tvrdiť, že si trailer užijete aj bez znalosti japončiny

Tie však budete môcť aktivovať iba počas odpočinku pri špeciálnych modeloch (ktoré suplujú klasické bonfiry z Dark Souls), pričom niekoľko odlišných vetiev zručnostného stromu by malo hráčom zaistiť dostatočnú slobodu pri budovaní vlastného herného štýlu. Samurajská vetva sa špecializuje predovšetkým na priame útoky, sekcia Shinobi sa zameriava na úhybné manévre a tá posledná rozvíja schopnosti prostetickej ruky hlavného hrdinu.

V Sekiro: Shadows Die Twice síce nebudú žiadne atribúty typu sila, obratnosť, inteligencia atď., určité oblasti ale predsa len trochu vylepšiť pôjdu. Neočakávajte ale, že by vám hra od FromSoftware dala niečo zadarmo, napríklad navýšenie Sekirových hitpointov vyžaduje objavenie 4 modlitebných korálok, veľa z nich ale budete môcť nájsť až po odomknutí určitých skillov, ktoré vám dovolia sa dostať na predtým neprístupné miesta. Takže áno, hoci naozaj nejde o klasické RPG prvky, nad vývojom hlavného hrdinu budeme mať určitú (a zrejme nezanedbateľnú) kontrolu, čo je skvelá správa.

Sekiro: Shadows Die Twice; screenshot: lokácia Sekiro: Shadows Die Twice; screenshot: nepriatelia Sekiro: Shadows Die Twice; screenshot: ruka

Obrázok 1: Lokácie by v Sekiro: Shadows Die Twice mali byť o niečo otvorenejšie, než napríklad v Dark Souls. Obrázok 2: Od predchádzajúcich počinov štúdia FromSoftware by sa Sekiro mal v mnohých ohľadoch líšiť, silní nepriatelia a vysoká obtiažnosť našťastie zostávajú. Obrázok 3: Multifunkčná protéza hlavného hrdinu bude kľúčovým elementom celej hry.

Buďte si však istí, že každý najmenší upgrade si u tvorcov budete musieť tvrdo oddrieť, navyše stále nevieme nič o systéme umierania a prípadného postihu vyplývajúceho z tejto nešťastnej udalosti. Dôvetok Shadows Die Twice (Tiene umierajú dvakrát) v názve hry čosi naznačuje, skutočný význam tejto vety nám však stále uniká. Riaditeľ FromSoftware ale tvrdí, že hráča bude každá smrť veľmi mrzieť. A ja po skúsenostiach s Bloodborne či Dark Souls nemám problém tomuto tvrdeniu bezvýhradne veriť.



Prekliatych mníchov neradno provokovať

• Update: 25. 9. 2018 • Autor: Štěpán Lenk

Gameplay video, ktoré sa nedávno objavilo na oficiálnom YouTube kanáli Playstation, ukazuje hlavného hrdinu Sekira statočne sa prebíjajúceho jednou z mnohých úrovní, cestu mu pritom skomplikuje (vedľa iných nástrah) obrí had (ofidiofobikovia odpadajú s očami v stĺp). Dianie na obrazovke je bezpochyby efektné, javisko si ale pre seba v úplnom závere ukradne boss fight s prekliatym mníchom v hlavnej úlohe.

Sekiro: Shadows Die Twice – PS Underground (gameplay)

Obrí had je možno hrozivý na pohľad, stretu s prekliatym mníchom sa ale vyrovná máločo.

Sekiro: Shadows Die Twice potvrdzuje, že FromSoftware nestratili nič sa svojej kreativite a imaginácie. Nervydrásajúci súboj na moste v popredí drevenej pagody, na ktorej sa neustále pomaly znášajú farebné lístky okolitých stromov, je priamo fascinujúci na pohľad. Súboj je rozdelený na niekoľko fáz a zjavne nechýba ani štipka z typickej obtiažnosti, ktorou sú hry tohto japonského štúdia preslávené. Čo je jedine dobre.



Sekiro: Shadows Die Twice bude poriadna smršť

• Update: 13. 9. 2018 • Autor: Štěpán Lenk

Ešte než sa spustí zbesilá akcia, naznačí najnovší trailer niečo málo z príbehu. Japonský voice over nám Európanom trochu sťažuje porozumenie, pár sekúnd videa našťastie vydá za tisíc slov. Pomalé, až osudové momenty ale rýchlo vystriedajú dynamické prestrihy ukazujúce súbojový systém, zakrádanie a oveľa vertikálnejšie ladené levely, než sme od FromSoftware zvyknutí. Však sa na video pozrite sami.

Sekiro: Shadows Die Twice si zjavne hojne požičiava z japonskej mytológie, môžeme sa teda (ne)tešiť na veľmi bizarné monštrá a desivé bytosti oblečené do tradičných kimon, to všetko na pozadí pomaly sa znášajúcich sakurových kvietkov. Hra vizuálne pôsobí naozaj jedinečne a keď sa k tomu pridá aj značne vylepšený súbojový systém obohatený o multifunkčnú protézu hlavného hrdinu, môžeme s pokojom prehlásiť, že sa blíži naozaj výnimočný titul. Snáď sa nemýlime.



Sekiro: Shadows Die Twice alebo protéza v akcii

(23. 8. 2018)Možno ste v posledných dňoch zaregistrovali zvýšený počet trailerov a nových informácií o chystaných hrách. Nedeje sa tak náhodou, v Kolíne nad Rýnom totiž práve prebieha videoherný veľtrh Gamescom 2018, kde sa tvorcovia vo vydávaní nových trailerov snáď predháňajú. Osobne si ale nesťažujem, keďže vďaka tomu konečne vidíme nezostrihanú ukážku zo Sekiro: Shadows Die Twice.

Sekiro: Shadows Die Twice – Gamescom 2018 (Gameplay)

Nielen tento gameplay nás do značnej miery presvedčil o tom, že na Sekiro: Shadows Die Twice sa rozhodne oplatí počkať.

Tento brutálny gameplay ukazuje hneď niekoľko zásadných vecí. Po prvé – jednotlivé lokácie budú oveľa otvorenejšie, ako je pri hrách tohto štúdia zvykom, a akým spôsobom sa cez ne prebíja, bude z väčšej časti zrejme záležať na vás. Po druhé – umelá ruka hlavného hrdinu Sekira bude zjavne viacúčelovým nástrojom vhodným k útoku, obrane a zdolávaniu inak nedostupných miest. Medzi jednotlivými režimami vašej protézy budete môcť rýchlo prepínať, z vystreľovacej kotvy tak v okamihu môže byť sekera vhodná na ničenie nepriateľských štítov či vystrelovač metajúci ostré hviezdice.

Sekiro: Shadows Die Twice síce nebude klasickým RPG po vzore Dark Souls či Bloodborne, iné prvky, ako sú ťažké súboje vyžadujúce presné načasovanie a čiastočne aj taktické myslenie, si hra však zrejme zachováva. Sekiro vám totiž zjavne nedá nič zadarmo a budete sa musieť dosť oháňať. Oproti predchádzajúcim hrám štúdia FromSoftware prekvapí aj pomerne veľká orientácia na stealth pasáže, kedy sa môžete schovávať v tráve, tlačiť sa ku stenám a svojich protivníkov odpraviť pekne zo zálohy jedným dobre miereným bodnutím katany.

Sekiro: Shadows Die Twice; screenshot: stealth Sekiro: Shadows Die Twice; screenshot: mních

Obrázok 1: Stealth bude hrať v Sekiro: Shadows Die Twice zrejme podstatnú úlohu. Obrázok 2: V priebehu hry nás nepochybne čakajú aj desivé nadprirodzené bytosti.

Nepriatelia sa v ukážke regrutovali z radov relatívne obyčajných samurajov, objavil sa ale aj hrozivo vyzerajúci obor a som si skoro istý, že sa môžeme „tešiť“ aj na oveľa fantasknejšie a desivejšie stvorenia, tvorcovia si ich ale zatiaľ nechávajú v zálohe ako prekvapenie. Sekiro: Shadows Die Twice v pohybe vyzerá náramne, a pokiaľ ste mali obavy z toho, že FromSoftware opustí svoju tradíciu kvality a výsledok bude neistý, myslím, že toto video spoľahlivo všetky pochybnosti vyvracia. Kedy si ale budeme môcť zahrať plnú verziu?

Sekiro: Shadows Die Twice nás rozseká na Mader už budúci rok!

Nemá cenu to naťahovať. Sekiro: Shadows Die Twice oficiálne dorazí na pulty obchodov už 22. marca 2019. Ide o prvú hru od Bloodborne (2015), ktorej vývoj riadi sám prezident štúdia FromSoftware, Hidetaka Miyazaki. Hra bude v niektorých ohľadoch podobná sérii Dark Souls, v ostatných sa ale bude dosť líšiť od zabehnutých princípov.

Sekiro: Shadows Die Twice – reveal trailer (Trailer)

Dátum vydania, 22. marca 2019, bolo oznámené prostredníctvom traileru na Gamescomu 2018.

Okrem obyčajnej verzii bude k dispozícii aj variant zberateľský obsahujúci figúrku hlavného hrdinu Sekira, steelbook, art book, mapu, soundtrack, repliku hernej meny a potom samozrejme aj plnú hru. Solídny nárez, v redakcii sme si však istí, že nás Sekiro svojou obtiažnosťou naseká na rezance aj bez ohľadu na zakúpenú verziu. Hidetaka Miyazaki už si to postráži.

Sekiro: Shadows Die Twice; screenshot: zberateľská edicia

Zberateľská edícia vyzerá úplne slvele.



Sekiro opúšťa žánrovú škatuľku

(20. 6. 2018)Začnime hneď skraja tým najväčším šokom – Sekiro nebude RPG. Môžete teda rovno zabudnúť na tvorbu a vylepšovanie vlastného charakteru, podoba hlavného hrdinu je jasne daná. Vylepšovanie štatistík, hľadanie novej zbroje či zbraní, to všetko, zdá sa, môžeme rovno začať oplakávať. Jediná vec, ktorú budete môcť upgradovať či upravovať, je vaša multifunkčná mechanická ruka.

Tá má hneď niekoľko funkcií. Bude slúžiť ako vystreľovacie lano, ktorým môžete prekonávať terénne prekážky alebo si vypomáhať v boji, ale tiež funguje ako štít, sekera schopná preraziť nepriateľskú obranu, prípadne z nej môžete vystreliť delobuchy a omráčiť tak svojho oponenta. Som si ale skoro istý, že v plnej hre bude týchto možností oveľa viac.

Sekiro: Shadows Die Twice; screenshot: dělobuchy Sekiro: Shadows Die Twice; screenshot: grapple

Obrázok 1: delobuchy vám na chvíľu umožnia omráčiť nepriateľa. Obrázok 2: Vystreľovacie lano vyzerá ako efektný spôsob cestovania úrovňami.

Sekiro prináša priamočiarejší príbeh a nové možnosti pohybu

Jedným z faktorov, ktorými od seba série Dark Souls často odrádza potenciálnych hráčov, je (okrem vysokej obtiažnosti) aj veľmi minimalisticky podaný, miestami až symbolický dej. Sekiro by však v tomto smere mal byť oveľa priamočiarejší a hráčom tak naservíruje oveľa lineárnejší, zrozumiteľne podaný príbeh postaršieho samuraja, ktorého poslaním je ochraňovať mladého cisára.

A pretože samuraji sú niečo iné ako rytieri v ťažkej zbroji, prípadne viktoriánski lovci monštier, Sekiro bude oplývať novými spôsobmi pohybu, v Soulsborne sérii doteraz nevídanými. Hlavný hrdina dostane do vienka absolútne nový systém zakrádania, bude sa môcť schovávať napríklad vo vysokej tráve a nepriateľov pekne potichu likvidovať jeden po druhom.

Sekiro: Shadows Die Twice; screenshot: Výhliadka Sekiro: Shadows Die Twice; screenshot: stealth

Obrázok 1: Tohto výhľadu by ste bez skákania a vystrelovacieho lana nikdy nedosiahli. Obrázok 2: Blíženie bude dôležitou súčasťou hry.

Veľkou novinkou tiež bude, akokoľvek to pôsobí úsmevne, aj skákanie. Skok v určitej forme existoval aj v Dark Souls a Bloodborne, nikdy ale nemal samostatnú klávesu (skočiť išlo iba za behu) a každé poskočenie tak bolo zúfalo krkolomné a otravné. V Sekiro by mal byť skok v spojení s vystreľovacím lanom jednou zo základných pohybových mechanik, jeho vykonanie teda musí byť čo najpohodlnejšie. Skok teda konečne dostane svoje vlastné tlačidlo. Juhu!

A keď už sme pri pohybe hlavného hrdinu, veteráni Soulsborne série budú po spustení Sekiro: Shadows Die Twice určite horúčkovito hľadať ukazovateľ stamina, bohužiaľ budú hľadať márne. Stamina tu totiž nahradí hodnota zvaná Posture. Touto hodnotou oplývate ako vy, tak aj vaši nepriatelia a v praxi funguje tak, že odrážaním či blokovaním útokov protivníkom pomaly znižujete hodnotu Posture.

Sekiro: Shadows Die Twice; screenshot: kritický zásah Sekiro: Shadows Die Twice; screenshot: presila

Obrázok 1: Pokiaľ Posture u protivníka klesne na nulu, môžete vykonať kritický zásah. Obrázok 2: Presile je dobré sa vyhýbať snáď v každej hre od FromSoftware.

Pokiaľ ju nepriateľovi vyčerpáte úplne, môžete zasadiť zdrvujúci úder. Tento princíp však možno aplikovať aj obrátene, takže ak sa pri súbojoch iba pasívne bránite, riskujete potenciálny smrtiaci kritický zásah. Posture sa teda oplatí si strážiť a podľa jej aktuálneho stavu potom striedať útoky a bránenie.

Sekiro alebo žiješ len dvakrát

Ako ste si iste pre seba zvládli preložiť, podtitul Shadows Die Twice (Tiene zomierajú dvakrát) naznačuje nejakú záhadu, ktorá nastane po vašej smrti. A tiež máte pravdu, po svojom skone totiž budete mať možnosť nechať sa oživiť. Zaujímavé je, že nepriatelia s vaším návratom zo záhrobia nepočítajú (prekvapivo), takže zatiaľ čo sa s úsmevom na perách a pocitom víťazstva v duši pokojne vracajú na svoj pôvodný post, vy máte príležitosť zaútočiť zo zálohy.

Toto vzkriesenie však nepôjde používať pri každej vašej smrti, navyše zatiaľ nie je jasné, či z neho pre hráčov prípadne neplynú aj nejaké postihy. Som si ale skoro istý, že vaše zmŕtvychvstanie nebude zadarmo. Mimochodom, populárne a pre sériu typické ohnisko sa vraj nevráti, a to ani v inej podobe.

Sekiro: Shadows Die Twice; screenshot: vskriesenie

Ako hovorí trailer: vyzerá to, že smrť ešte nie je tvojím osudom.

Ako sami vidíte, Sekiro bude v mnohých ohľadoch diametrálne odlišné od Dark Souls či Bloodborne. A aj keď som rovnako ako väčšina fanúšikov týchto sérií čakal od štúdia FromSoftware stávku na istotu v trochu inom prostredí, vo finále som rád, že sa snaží svojou osvedčenou formulu trochu obmeniť a majú tendencie skúšať nové veci. Len tak ďalej.



Sekiro: Shadows Die Twice – keď Dark Souls stretli animé

(11. 6. 2018) Úvodný trailer vykazuje typické znaky hier od FromSofware. Teda špecifickú atmosféru, prepracovaný súbojový systém a napínavé strety s bossmi. Niekoľko prvkov však vybočuje zo zabehnutých koľají, čo ukazuje, že autorom rozhodne nedochádza fantázia a nehodlajú vykrádať sami seba.

Sekiro: Shadows Die Twice; screenshot: ninja, lano

Vystreľovací hák do hry prinesie nevídanú vertikalitu a bojové možnosti.

Po prvé tu máme atraktívne a pomerne neopozerané prostredie pripomínajúce feudálne Japonsko, po druhé je trailer zostrihaný štýlom zjavne inšpirovaným japonskými animovanými filmami, tzv. animé. Vizuálny štýl a nálada celej hry je z dostupných záberov značne odlišná od predchádzajúcich titulov tohto štúdia. Sekiro: Shadows Die Twice pôsobí oveľa svetlejšie a farebnejšie než v tme sa utápajúci Dark Souls či Bloodborne. Otázkou ale je, ako bude nakoniec vyzerať plná hra.

Príbeh bude pojednávať o nindžovi vyzbrojenom multifunkčnou mechanickou rukou, ktorý sa zaviazal chrániť mladú dievčinu pred neznámym nebezpečenstvom. Spomínaná umelá ruka okrem bojových možností funguje aj ako špeciálne vystreľovacie lano, pomocou ktorého možno prekonávať terénne prekážky, ale tiež sa v prípade potreby rýchlo pritiahnuť v protivníkovi a uštedriť mu pár bolestivých úderov katanou.

Sekiro: Shadows Die Twice; most Sekiro: Shadows Die Twice; screenshot: príroda

Obrázok 1: Na dlhých lanových mostoch sa ani nindža necíti priliš bezpečne. Obrázok 2: Ostré katany nesmú chýbať v žiadnej hre odohrávajúcej sa v Japonsku.

Opäť ale zjavne bude platiť, že ak si nedáte pozor a podceníte svojich protivníkov, môže vás vaša ľahkovážnosť veľmi ľahko stáť život. Smrť je však v hrách štúdia FromSoftware vždy zásadným herným mechanizmom a aj Sekiro: Shadows Die Twice bude zrejme pracovať na podobnom princípe. Už samotný podtitul hry Shadows Die Twice (Tiene zomierajú dvakrát) naznačuje mnohé. Čo presne ale bude smrť znamenať práve v tejto hre, je zatiaľ vo hviezdach.

Sekiro: Shadows Die Twice; screenshot: nepriateľ Sekiro: Shadows Die Twice; screenshot: ninja Sekiro: Shadows Die Twice; screenshot: skok

Obrázok 1: Hra od FromSoftware sa nezaobíde bez množstva ťažkých bossfightov. Obrázok 2: Grafika je o poznanie farebnejšia ako pri predchádzajúcich hrách tohto štúdia. Obrázok 3: Len tak si plachtiť vzduchom... a po dopade prepichnúť svojho nepriateľa mečom.

iPozrite sa na všetky články z hernej sekcie. Ďalšie novinky zo sveta hier, esportu a technológií nájdete na facebooku a instagrame Alza Gaming.

HW nároky pre Sekiro: Shadows Die Twice PC


Minimálne HW požiadavky Odporúčané HW požiadavky
Operačný systém Windows 7/8/10 64-bit Windows 7/8/10 64-bit
Procesor Intel Core i3-2100 / AMD FX-6300 Intel Core i5-2500K / AMD Ryzen 5 1400
Grafická karta NVIDIA GeForce GTX 760/AMD Radeon HD 7950 NVIDIA GeForce GTX 970/AMD Radeon RX 570
DirectX DirectX 11.0 DirectX 11.0
Operačná pamäť 4 GB 8 GB
Pevný disk 25 GB 25 GB
i Mohlo by vás zaujímať

Sekiro: Shadows Die Twice vychádza 22. marca 2019 na PC, PS4 a Xbox One. O novinkách vás budeme informovať.

Na vašom súkromí nám záleží

My, spoločnosť Alza.cz a.s., IČO 27082440, používame súbory cookies na zaistenie funkčnosti webu a s vaším súhlasom o. i. aj na personalizáciu obsahu našich webových stránok. Kliknutím na tlačidlo „Rozumiem“ súhlasíte s využívaním cookies a predaním údajov o správaní na webe na zobrazenie cielenej reklamy na sociálnych sieťach a reklamných sieťach na ďalších weboch.

Viac informácií
Rozumiem Podrobné nastavenia Odmietnuť všetko
P-DC1-WEB03