• Špeciál: • Autor: Jakub Němec
Vesmír je nehostinné miesto, v ktorom sa môže stať čokoľvek. Napríklad že sa objavíte v časovej slučke na nepriateľskej planéte, ktorá vás núti neustále umierať. Aspoň tak vyzerá základná mechanika sci-fi rogue-like strieľačky Returnal od fínskeho štúdia Housemarque, ktorá 30. apríla 2021 vyšla exkluzívne na PlayStation 5. V našom článku sa o hre dozviete všetko podstatné, vrátane toho, ako si viedla nielen v našej recenzii.
Najnovšie updaty
• (5. 5. 2021) Článok doplnený o recenziu a zahraničné dojmy.
• (9. 4. 2021) Upravené informácie o príbehu a hrateľnosti.
• (3. 3. 2021) rozšírené informácie o príbehu, gameplay-i a multiplayeri.
Zdroj obrázku: Housemarque
Returnal (hra)
Rogue-like FPS Returnal vyvíja štúdio Housemarque a vydáva spoločnosť Sony Interactive Entertainment. Hra vychádza 30. 4. 2021 na PS5 bez českej lokalizácie a multiplayera. | Homepage
Články: Recenzia | Špeciál: Všetko, čo vieme | Tipy
Časové slučky, z ktorých sa človek chce za každú cenu vymotať patria k obľúbeným témam, stačí spomenúť snímky ako Na Hromnice o deň viac či Looper, z hier na Prey alebo pripravovaný titul Deathloop. K titulu Returnal sa však najviac hodí porovnanie s filmom Na hrane zajtrajška, ktorý podobne ako projekt štúdia Housemarque vsádza na sci-fi tematiku vesmírnych votrelcov a rouge-like princíp. Práve tieto dva piliere spoločne s pôsobivou grafikou a túžbou spoznať nehostinný svet budú poháňať hrateľnosť v Returnal, exkluzívnej hre na PlayStation 5.
Príbeh hry na prvý pohľad nevyzerá nijak originálne – pilotka vesmírnej misie Astra Space menom Selene totiž stroskotá na neznámej planéte, z ktorej sa snaží utiecť. Všetko sa zamotá vo chvíli, keď zistí, že po smrti sa znovu oživí a musí sa opakovane púšťať do adrenalínového boja proti miestnym roztodivným tvorom a poznávať záhady tunajšieho sveta, čo vyzerá na poriadnu výzvu. Spoločne so Selene sa do krutého vesmíru môžee vydať od 30. apríla 2021 exkluzívne na PS5. O našich či zahraničných postrehoch si môžete prečítať v recenzii.
Fínske štúdio Housemarque opäť dokázalo, že jeho exkluzívne tituly na Sony stoja za pozornosť. V Returnal tak môžeme vidieť nielen exkluzívny titul na konzolu PS5, ktorej hardvér dokáže dôkladne využiť, ale aj veľmi kvalitnú hru. Ostatne sa na tom zhodujú tiež zahraniční novinári, ktorí si na Returnal cenia dynamickú hrateľnosť, návykový koncept, správne dávkovaný hororový príbeh a technické spracovanie. Niektorí si síce posťažovali na nemožnosť hru uložiť v priebehu rozbehnutého cyklu, prípadne na endgamové grindovanie, ale ani to nezabránilo nadmieru vysokému hodnoteniu pohybujúcemu sa najčastejšie medzi osmičkami a deviatkami, čo potvrdzuje tiež priemerná známka na agregátorovi Metacritic.
V našej recenzii jednotlivé klady a zápory podrobne popisujeme, ale náš dojem je naprieč pozitívny, o čom svedčí aj výsledné hodnotenie 9/10. Všeobecne možno náš text zhrnúť tak, že Returnal patrí k príjemnému prekvapeniu jarnej sezóny, ktoré vás vyzlečie z kože, ale vy si to budete užívať. Kvalitne podaný sci-fi príbeh a motivujúca hrateľnosť naštepená na rogue-like mechaniku vtiahne a nepustí. Vyššia obtiažnosť môže niektorých hráčov odradiť, ale odvážlivci si užijú parádny audiovizuál a na maximum využijú svoju konzolu PS5. Celú recenziu si môžete prečítať tu.
Ak chcete spoznať Atropos do hĺbky, môže vám pomôcť naša desiatka tipov k úspešnému prežitiu.
Posledné projekty fínskeho štúdia Housemarque vychádzali exkluzívne na systém PlayStation a ich titul Returnal nie je výnimkou. Od 30. apríla 2021 sa objavil len na konzole PlayStation 5, pri ktorej vývojári využívajú všetky novo dostupné funkcie vrátane gamepadu DualSense či priestorového zvuku. Popri základnej verzii si môžete stále zaobstarať Digital Deluxe Edition, v ktorej za príplatok dostanete navyše rad in-game bonusov ako zbrane Electropylon Driver a Hollowseeker, stimulanty zručností, artefakt Pulsating Mass a digitálny soundtrack.
Rogue-like titul Returnal bohužiaľ vyšiel bez českej lokalizácie, čo je ohromná škoda predovšetkým kvôli príbehovej časti. V ostatných jazykových ohľadoch však projekt fínskeho štúdia Housemarque nie je nijako náročný, takže si vystačíte so základnou angličtinou, prípadne skúšaním jednotlivých zbraní a artefaktov v praxi.
Fanúšikov sci-fi dejová linka Returnal musí nadchnúť – preskúmavanie cudzej planéty, na ktorú hlavnú hrdinku Selene priviedol záhadný signál nazvaný „White Shadow“, neznámi tvorovia túžiaci po jej smrti a mimozemská technológia, ktorá nám všetky nebezpečenstvo pomôže prekonať. Vedľa svojho prežitia bojuje Selene tiež za svoju príčetnosť, pretože planéta Atropos sa jej pomaly dostáva pod kožu a jej spomienky dostávajú až hororový podtext. Vzhľadom na to, že tvorcovia dávajú príbehu veľkú váhu, môžete sa tešiť na zaujímavé momenty a prekvapivé zvraty, ktoré sa vám zaryjú do pamäte na dlhšiu dobu.
Po každej smrti hlavnej hrdinky sa planéta trochu zmení, takže sa nikdy nevrátite na rovnaké miesto a musíte opatrne zisťovať, s akými prekvapeniami na vás nehostinné miesto vyrukuje tentoraz. Harry Krueger (game director) dokonca tvrdí, že na hráča čakajú tisíce rôznych variantov toho istého priestoru, takže o rozličné výzvy korešpondujúce s vývojom príbehu nie je núdza. Príbehovú linku odhaľujú hráči sami svojou zvedavosťou a jednotlivé segmenty skladajú dohromady, pretože Returnal spolieha na nelineárny dej. Do samotnej hry prihovárajú tiež pozostatky tiel Selene z jej predchádzajúcich pokusov, čo sa čiastočne prejaví do interakcie s ostatnými hráčmi pokúšajúcimi svoj osud na planéte Atropos.
Súčasťou rozprávania sú aj retrospektívne hororové momenty, pri ktorých sa prepne kamera do prvého pohľadu a počas ktorých sa plne započúvame do hlasu Selene, ktorú nahovorila Jane Perry (hlas Diany zo série Hitman). Tieto momenty prepájajú osobný príbeh hlavnej hrdinky s prežívaním v nehostinnom prostredí. Pripravte sa na hlbší psychologický podtext celej hry. Zároveň svojou zvedavosťou rozpletiete tajomstvo okolo diania na planéte, ktorá bude rozprávať vlastný príbeh pomocou tzv. Xenoarchívov a Xenoglyfov nájdených v stále sa meniacom prostredí.
Pri tituloch štúdia Housemarque si už hráči zvykli, že musia zapojiť svoj postreh a obratnosť, aby sa vyrovnali so smršťou nepriateľov a projektilov vo vzduchu. Ani Returnal nie je výnimkou, len sa tvorcovia rozhodli preniesť svoje nové dobrodružstvo do 3D z pohľadu tretej osoby (predtým tvorili v 2D alebo v izometrickom pohľade). Aby ste sa vyrovnali s nápaditými nepriateľmi, nebudú vám stačiť iba strelné zbrane vzdialenej budúcnosti, ale musíte zapojiť tiež uhýbanie či energických meč v kontaktných súbojoch. Z vlastnej skúsenosti môžeme potvrdiť, že takmer kompletnú časť výbavy nájdeme na samotnej planéte a stane sa súčasťou výstroja Selene, z ktorej si tú kľúčovú ponechá aj po svojej smrti, aby bol zmiernený rogue-like dopad hry. Po bossfightoch sa navyše otvoria medzi jednotlivými lokáciami skratky, aby si Selene po svojom skone nemusela prebíjať celú cestu znovu.
Posilňujúce artefakty do výbavy budete hľadať v tajných lokalitách či v rámci skákačkových pasáží, ktoré tvoria druhý pilier hrateľnosti vedľa súbojov s agresívnymi mimozemskými bytosťami (a ich elitnými variantmi). Prieskum planéty, ktorá sa čiastočne premieňa v každom cykle, tak patrí k hrdinkinmu dennému chlebu. Popri futuristických zbraniach (medzi ktorými sa objaví aj energetický meč) sa musíte venovať tiež ďalším mimozemským technológiám, na ktoré Selene narazí. Nájdené artefakty (či živé tvory, ktoré sa na našu hrdinku prisajú) totiž dodávajú špeciálne vlastnosti základným zručnostiam, ktoré sú nutnosťou v hrateľnosti založené na tzv. bullet-hell princípe (obrovské množstvo projektilov, ktoré sa na vás stále rúti).
Na opatrnosť pritom nie je veľmi miesto, pretože autori hráča nútia do agresívneho prístupu rôznymi vylepšeniami vlastností zbraní či samotnej Selene. Tvorcovia vás však chcú nechať stále v napätí, a preto sa stáva, že niektoré objavené predmety na vás budú mať negatívny vplyv do konca daného životného cyklu, čo je na rogue-like prístup typické. Tvorcovia sa navyše snažia sprístupniť hráčovi intenzívny zážitok pomocou všetkých vychytávok, ktoré ponúka konzola PS5, vrátane 3D zvuku, haptickej odozvy ovládača DualSense a jeho adaptívnych triggerov (klasická streľba na polovičné stlačenie, alternatívna streľba pri plnom dotlačení spúšte).
Plnohodnotný multiplayer v titule Returnal nenájdete, pretože je silne zameraný na zážitok pre jedného odvážlivca. Nie ste však ochudobnení o náznak medzihráčskej interakcie, v rámci ktorej narazíte na telá padlých verzií Selene (vlastných aj od iných hráčov). Pri nich máte na výber, či si čisto osvojíte jej výbavu, alebo či sa ju rozhodnete pomstiť. V druhom prípade sa pred vami zjaví miniboss, ktorého musíte zdolať. Za jeho porážku získate vedľa pocitu zadosťučinenia tiež lákavú odmenu, ktorú dostane aj pomstený hráč.
Táto časť je venovaná audiovizuálnym materiálom, ktoré sprevádza informačná kampaň k titulu Returnal. Nájdete tu trailery, gameplaye a obrázky (screenshoty) z hry.
Zdroj: Housemarque
To sú teda všetky podstatné informácie, ktoré v súčasnej chvíli o Returnal máme. Tento špeciál budeme pravidelne aktualizovať s tým, ako sa budú objavovať nové detaily nielen z oficiálnych zdrojov.
• Zdroje: PlayStation blog, housemarque.com/games/returnal, PlayStation, Vortex, IGN, PlayStation Blog (17. 3. 2021), PlayStation Blog (9. 4. 2021)