Obnoviť stránku

Pokémon: Sword and Shield (RECENZIA) – Pikachu a spol. sa vracia na scénu

Aktualizované

Pokémoni sú späť! Legendárna značka prichádza na Nintendo Switch s novou generáciou svojej videohernej RPG série, na ktorú fanúšikovia vreckových príšeriek dlho čakali. Vývoj si vzalo na starosti štúdio Game Freak a sľubuje vylepšenú hrateľnosť, úplne nový región na objavovanie a ďalšie vychytávky. Sú ale pokémoni stále pri sile, alebo mali radšej zostať bezpečne schovaní v Pokéballe? Viac v našej recenzii na Pokémon Sword and Shield.

RecenziaNovinky


• Žáner: RPG • Multiplayer: Áno • Vývojár: Game Freak • Vydavateľ: Nintendo • Platformy a Dátum vydania: Switch (15. novembra 2019) Homepage   • Čeština: Nie


Časti článku:


Obsah recenzie Pokémon: Sword and Shield

  1. Pokémon: Sword and Shield – Príbehovo všetko po starom
  2. Región Galar otvára svoju náruč
  3. Pokémon: Sword and Shield – Tam, kde žijú divočiny
  4. A čo pokémoni? Majú sa kde hrať?
  5. Ako to Pokémonom sekne v Sword and Shield?
  6. Chytili noví pokémoni nás, alebo my ich?
  7. Recenzia Pokémon: Sword and Shield: záverečné hodnotenie

Pokémon: Sword and Shield – Príbehovo všetko po starom

• Recenzia: 20. 11. 2019 • Autor: Štěpán Lenk

Pokémoni sú jednoducho pojem. Tento popkultúrny fenomén v 90. rokoch zmietol celý svet, a aj keď už má obdobie svojej najväčšej slávy za sebou, milióny stále verných fanúšikov tejto sérii nikto uprieť nemôže. A pretože Nintendo už tretí rok oslavuje úspech so svojou konzolou Nintendo Switch, bolo len otázkou času, kedy pokémoni zavítajú aj sem. Niekoľko hier s pokémonskou tematikou sa na tejto platforme síce už objavilo (Pokémon: Let's Go, Pokken Tournament DX), nešlo ale o plnohodnotné pokračovanie série, tým je až práve Pokémon: Sword and Shield. A spoznáte to hneď na prvý pohľad.

Pokémon: Sword and Shield; screenshot: logo
Pokémon: Sword and Shield sú vlastne dve samostatné edície hry, ktoré sa líšia prevažne rozdielnym druhom legendárneho pokémona, ktorého v hre bude možné odchytiť.

Príbeh sa nesie podľa veľmi podobnej šablóny ako predchádzajúce diely. Ako mladý/á ašpirujúci tréner/ka pokémonov sa vydávate do sveta „na skusy“, pričom vaším cieľom je uloviť čo najviac roztomilých príšeriek všetkých možných tvarov, farieb a schopností, ktoré vám neskôr pomôžu poraziť niekoľko legendárnych trénerov, aby ste sa práve vy mohli stať tým najlepším z najlepších. Nepočul som to ja už niekde?

Nebudeme si nič nahovárať, táto dejová schéma sa v Pokémon hrách vyskytuje pravidelne a hoci je už pomerne ohraná, ako základná motivácia hlavnej postavy funguje stále dobre. Celkovo je dej Pokémon: Sword and Shield také pohodové dobrodružstvo s milou atmosférou, ktoré vás síce po príbehovej stránke nijako neohromí, vďaka zábavnej hernej náplni ale príjemne plynie, a vy sa budete dobre baviť. Ako sa ale Pokémon: Sword and Shield vlastne hrá?

Pokémon: Sword and Shield; gameplay: domov Pokémon: Sword and Shield; gameplay: switch Pokémon: Sword and Shield; gameplay: cesta
Hra začína roztomilo – v útulnom vidieckom dome plnom nenápadného product placementu Nintenda.

Región Galar otvára svoju náruč

Na začiatku si štandardne vyberiete jedného z troch štartovacích pokémonov – tentoraz to sú trávový Grookey, ohnivý Scorbunny a vodná Sobble. Akonáhle sa pre jedného z nich rozhodnete, nič už vám nebráni v objavovaní úplne nového regiónu s názvom Galar. Ten sa svojím vizuálnym štýlom inšpiruje Veľkou Britániou a jej kultúrou, hra teda pôsobí značne „európsky“, či už ide o krajinu, architektúru, alebo vzhľad miestnych obyvateľov.

Hrateľnosť je v rámci série pomerne klasická, žiadna zásadná evolúcia herných mechanizmov tu neprebehla. Lovenie pokémonov je stále tou najdôležitejšou činnosťou, pretože ich prostredníctvom bojujete v ťahovom súbojovom systéme s ostatnými trénermi, ktorých stoj čo stoj musíte poraziť. Pokémonov existuje niekoľko typov (Normal, Fire, Water, Grass, Psychic, Dark, Dragon, Bug atď.) a každý má svoje silné aj slabé stránky, pričom samotné zápasy fungujú tak trochu na spôsobe kameň – nožnice – papier. Pre predstavu, proti ohnivým Pokémonom (Fire) je vhodné postaviť druh vodný (Water), na ten ale zase platí napríklad typ trávový (Grass), ktorý si zase neškrtne proti zemným Pokémonom (Ground)... a tak podobne.

Pokémon: Sword and Shield; gameplay: Sobble Pokémon: Sword and Shield; gameplay: Scorbunny Pokémon: Sword and Shield; gameplay: Grookey
Vybrať si z tejto trojice pokémonov bude na začiatku hry vaším najťažším rozhodnutím.

Vo vašom vlastnom záujme je preto vytvoriť si čo najväčšie a najrozmanitejšie portfólio vreckových príšeriek, aby ste boli pripravení na všemožné bojové scenáre a následne mohli poraziť všetkých ostatných trénerov a ďalších vyzývateľov, na ktorých počas svojej cesty za slávou narazíte.

Každý z Pokémonov má k dispozícii 4 zručnosti, ofenzívne aj defenzívne, pričom sa postupom času učia schopnostiam novým a len na vás je, ktoré z nich budete používať. Vďaka tomu si môžete skutočne každého pokémona prispôsobiť svojmu vlastnému hernému štýlu – navyše pri učení nových útokov pokémoni v Sword and Shield automaticky nezabúdajú tie staré, ako sa to dialo v predchádzajúcich dieloch série, čo je jednoznačne pozitívnou zmenou.

Pokémon: Sword and Shield – Tam, kde žijú divočiny

Kde ale nových pokémonov vlastne hľadať, aby ste ich mohli chytiť? Vo voľnej prírode. V hre totiž neustále cestujete z mesta do mesta a okolité trasy sa voľne žijúcimi pokémonmi len tak hemžia. Potom už si len stačí vyhliadnuť nejaký exemplár, priblížiť sa k nemu, a akonáhle vás spozoruje, začína lov. Než ale nové zvieratko zdarne polapíte a zaklapnete do lesknúceho sa bielo-červeného Pokéballu, budete ho musieť poriadne oslabiť.

Pokémon: Sword and Shield; gameplay: súboj Pokémon: Sword and Shield; gameplay: súboj Pokémon: Sword and Shield; gameplay: súboj
Súboje s trénermi, poťažmo ich pokémonmi, sú tu na dennom poriadku a úplnou kľúčovou zložkou hry.

Najväčším náleziskom pokémonov je nepochybne divočina, teda takzvané Wild Areas – rozľahlé otvorené oblasti, kde môžete voľne pobehovať (alebo prechádzať na bicykli) krajinou a chytať všetko, čo sa vám postaví do cesty. Čo je super, trochu nepríjemne ma ale prekvapil fakt, že už nemôžete chytiť pokémona na výrazne vyššom leveli, ako je ten váš. Keď sa pustíte do súboja s nejakou príšerou, ktorá vašu partiu z hľadiska levelov výrazne prevyšuje a vám sa napriek tomu podarí ju s vypätím síl nejako dohnať a oslabiť, je úplne jedno, koľko na ňu nahádžeme Pokéballov, hra vám to jednoducho nedovolí, čím sa tak nejako vytráca pocit „vyššieho risku a vyššej odmeny“.

Pokémon: Sword and Shield má totiž pevne daný maximálny level pokémonov, ktorých dokážete chytiť, a vždy po porazení nového trénera sa tento „level cap“ prirodzene o niekoľko levelov zdvihne. Čo nie je najlepšie riešenie, osobne si myslím, že by malo byť možné chytiť potvoru na akejkoľvek úrovni, hra by vám ale v takom prípade jednoducho mala znemožniť jeho bojové nasadenie, kým vy sami nezískate plus mínus rovnaký level. Koniec koncov, oveľa lepšie to mali vyriešené už predchádzajúce Pokémon hry – ulovení pokémoni na oveľa vyššom leveli ako vy mali tendencie sa vzpierať, nepočúvať správať sa ako povýšení rozmaznanci. A keď ste ich „dorástli“, následne sa upokojili. Prečo to meniť, keď to fungovalo dobre?

Pokiaľ sa ale v divočine práve nevenujete lovu, môžete tu stretávať ostatných hráčov (ak hráte online), vyzývať ich na trénerské súboje, meniť si s nimi pokémonov, kempovať, prípadne sa zúčastniť takzvaných Max Raidov, čo sú kooperatívne súboje pre štyroch hráčov, kde sa kolektívnymi silami snažíte poraziť a chytiť ultrasilného pokémona v Dynamax režime.

Pokémon: Sword and Shield; gameplay: dynamax Pokémon: Sword and Shield; gameplay: dynamax
Dynamax režim vyzerá neuveriteľne coolovo.

Dynamax režim je špeciálny bojový stav, vďaka ktorému pokémoni vyrastú do veľkosti mladistvej Godzilly a zosilnejú natoľko, že vám jedným úderom pokojne zoberú všetko zdravie. Svoje slabé stránky si našťastie zachovávajú, takže brať si do boja ten správny druh pokémona je užitočné aj tu. Tieto výzvy oscilujú medzi „vcelku jednoduché“ a „pekelne ťažké“, po vizuálnej stránke sú ale vždy efektné a monumentálne. Vidieť obrieho pokémona, ako sa pripravuje na zničujúci úder, pôsobí úplne famózne a vám v tej chvíli nezostane nič iné ako sa modliť, aby si za cieľ nevybral práve vás.

A čo pokémoni? Majú sa kde hrať?

Pokiaľ práve nebojujete s ostatnými trénermi alebo nechytáte nových pokémonov, môžete sa prípadne starať o tých, ktorých už sa vám podarilo skrotiť. Na to slúži okrem iného aj jedna z noviniek Pokémon: Sword and Shield – kempovanie. Po novom totiž môžete postaviť pre seba, ale aj pre prípadných ostatných hráčov v oblasti tábory, kde sa so svojimi príšerkami môžete hrať, rozprávať, prípadne variť curry, čo im pridáva skúsenosti, dopĺňa zdravie a prehlbuje váš vzájomný vzťah.

Nevyužitých pokémonov (pri sebe ich môžete nosiť maximálne 6) možno poslať na brigádu, pričom po zdarnom splnení úlohy sa dočkajú skúsenostného boostu, prípadne ďalšej bonusovej odmeny. Týmto si môžete svojich aktuálnych nepoužívaných pokémonov pozvoľna levelovať, dajte si ale pozor, pretože čas strávený na týchto brigádach je počítaný v skutočných ľudských hodinách. Čo je informácia, ktorú by Štěpán z minulosti určite ocenil ešte predtým, než väčšinu svojich pokémonov poslal na celý jeden deň (24 hodín) do práce.

A keď už sme s kempovaním naznačili novinky v sérii, poďme si vymenovať tie ďalšie. Takže: mapa vám úplne prvýkrát ukazuje aktuálnu úlohu a miesto, kam sa máte vydať, čo je rozhodne príjemná vychytávka. Do boxu s neaktívnymi Pokémonmi teraz máte prístup kedykoľvek, medzi jednotlivými mestami a ďalšími dôležitými bodmi na mape konečne môžete cestovať vďaka funkcii fast travel, divokých pokemónov možno lákať pískaním a hra po prvýkrát v histórii celej série obsahuje funkciu autosave. Užitočné, že? A pritom taká blbosť.

Pokémon: Sword and Shield; gameplay: hra Pokémon: Sword and Shield; gameplay: curry Pokémon: Sword and Shield; gameplay: camp
Kempovanie je nesmierne užitočná aktivita, ktorá prehlbuje vzťahy medzi trénerom a jeho pokémonmi.

Ako sami vidíte, celkovo tých zmien nie je veľa, našťastie ale napospol dávajú zmysel. Tvorcovia jednoducho sem-tam niečo uhladili a vylepšili, ale v konečnom dôsledku vám uľahčujú hranie a robia zážitok zo Sword and Shield o niečo príjemnejší. Čo sa počíta.

Ako to Pokémonom sekne v Sword and Shield?

Z audiovizuálneho hľadiska je Pokémon: Sword and Shield parádne. Grafika vyzerá skvele, trochu nešťastné sú ale občasné prepady FPS, ku ktorým dochádza najmä v rozľahlých divokých krajinách, a to ako v handhelde, tak aj v TV móde.

Po vizuálnej stránke je región Galar veľmi rozmanitý, najmä jednotlivé mestá, ktoré postupne navštívite. Začínate v malom vidieckom meste obklopenom zelenými kopčekmi, načo sa prebojujete až do prístavného mesta, stredovekého industriálneho mesta, do púšte, skrátka, na nudu sa v tejto oblasti sťažovať nebudete. Tomu napokon pomôže aj pomerne rozsiahla customizácia vašej postavy, či už ide o účesy alebo bohatú ponuku oblečenia.

Pokémon: Sword and Shield; gameplay: poušť Pokémon: Sword and Shield; gameplay: hrad
Lokácie sú v Pokémon: Sword and Shield veľmi rozmanité.

Čo sa audia týka, aj tu prevláda spokojnosť, najmä vďaka solídnej a chytľavej hudbe, citeľne mi tu ale chýbalo aspoň čiastočné prerozprávanie dialógov. Textu je tu totiž pomerne veľké množstvo a aspoň hlavné postavy by si zaslúžili nadabovať. Chápem, že v JRPG sa všeobecne na dabing príliš nehrá, koniec koncov aj séria Pokémon tento aspekt vždy ignorovala a spoliehala sa primárne na text, myslím si však, že v tejto oblasti je potrebné sa trochu posunúť, podobne ako to urobila konkurenčná séria Legend of Zelda s posledným dielom Breath of the Wild.

Chytili noví pokémoni nás, alebo my ich?

Takže, keď si to zhrnieme, ako vlastne noví pokémoni dopadli? V mojich očiach veľmi dobre. Nejde síce o žiadnu zásadnú evolúciu v rámci série, predstavené novinky a vylepšenia herných mechanizmov však vo väčšine prípadov dávajú zmysel. Štúdio Game Freak odviedlo dobrú prácu a ponúka hráčom podarené dobrodružstvo s milou atmosférou a chytľavou hrateľnosťou, ktoré si bez problémov užijú úplní nováčikovia, ale aj ostrieľaní veteráni, ktorí už majú nejakú tú hru s vreckovými príšerkami za sebou. Pokémon: Sword and Shield vyšlo 15. novembra 2019 iba na platformu Nintendo Switch.

• Zdroje: Vlastné

Recenzia Pokémon: Sword and Shield: záverečné hodnotenie

        Hodnotenie 83 % Alza.sk
Hlavné parametre: Hrateľnosť
85 %
Audiovizuálne spracovanie
85 %
Znovu hrateľnosť
75 %
Pokémon: Sword and Shield; recenzia

Klady

  • Atmosféra
  • Grafika a hudba
  • Hrateľnosť
  • Customizácia vašej postavy
  • Zábavné ťahové súboje
  • Malé, ale užitočné vylepšenia hrateľnosti
  • Kempovanie

Zápory

  • Občasné prepady FPS
  • Obmedzenie chytania pokémonov na výrazne vyššom leveli
  • Dabing postáv začína v rámci série chýbať viac a viac

Pokémon: Sword and Shield – Novinky

Nintendo Direct novými informáciami nešetrilo

• Novinka: 8. 6. 2019 • Autor: Štěpán Lenk

Prezentácia síce trvala len 16 minút, nové poznatky o najnovšom Pokémonskom RPG ale boli dosť zhustené a nebolo ich práve málo, nemá teda cenu dlho chodiť okolo horúcej kaše. Pustíme sa do toho.

Pokémon: Sword & Shield sa bude odohrávať v doteraz neznámom regióne Galar, môžeme sa teda tešiť na nové prostredia, postavy aj úplne nové druhy pokémonov. Na začiatku hry sa už pomerne tradične zoznámite s miestnym profesorom, ktorý vám bude poskytovať cenné rady počas vášho dobrodružstva, stretnete svojho rivala, miestneho šampióna v zápasoch pokémonov a zástupy trénerov, ktoré budete musieť poraziť, aby ste sa stali tým najlepším z najlepších.

Pokémon Direct 6.5. 2019

Pozrite sa na kompletnú prezentáciu Nintendo Direct.

Nintendo a štúdio Game Freak vo svojej prezentácii predstavili hneď 4 doposiaľ neznáme druhy pokémonov – huňatú (takmer) ovcu menom Wooloo, hrozivú korytnačku Drednaw, pokémona trávneho typu Gossifleura, ktorého peľ má liečivé účinky, a v neposlednom rade tiež havrana Corviknighta, ktorý bude tak trochu suplovať funkciu fast travel.

Čím prekvapí Pokémon: Sword & Shield?

Čo sa nových herných mechanizmov týka, dočkáme sa funkcie s názvom Dynamax, ktorá vášho pokémona zväčší do absurdnej veľkosti a okrem toho určite aj posilní jeho schopnosti. Túto funkciu ale budete môcť aktivovať iba jedenkrát počas zápasu a úzko s ňou súvisí nový herný režim s názvom Raid Battles.

V týchto skupinových súbojoch budete až s ďalšími tromi hráčmi čeliť silnému Pokémonovi, ktorý svoje vlastnosti ešte vybičoval do extrému práve funkciou Dynamax. Rozhodne teda nepôjde o ľahké zápasy, trénerské schopnosti celej vašej skupiny tak budú preverené na maximum.

Istej modernizácii sa nevyhne ani legendárna encyklopédia pokémonov s názvom Pokedex. V Pokémon: Sword & Shield dostane podobu relatívne bežného smartfónu a mal by zvládať ešte ďalšie funkcie, čo jednoznačne ocenia najmä mladšie generácie. Len dúfajme, že to nebude robiť selfíčka.

Pokémon Sword and Shield; screenshot: legendary

Dvojica legendárnych pokémonov regiónu Galar zrejme nebude práve ľahkou korisťou.

Vo finálnej fáze svojej prezentácie tvorcovia ešte ukázali dvoch legendárnych pokémonov regiónu Galar, ktorí svojím dizajnom pomerne jasne osvetľujú titul Sword a Shield. Obe zvieratá na prvý pohľad pripomínajú vlkov, Zacian ale vo svojej papuli pevne zviera ťažký meč (a nápadne pripomína Sif z Dark Souls), Zamazenta naopak disponuje silným plátovaním tvoriacim odolný štít. Mám dojem, že títo pokémoni sa nenechajú chytiť vôbec ľahko.

A kedy Pokémon: Sword & Shield vlastne vyjde?

V úplnom závere sme sa dozvedeli pravdepodobne to najdôležitejšie – dátum vydania. Pokémon: Sword & Shield dorazí na Nintendo Switch už na jeseň, presnejšie 15. novembra. V rovnaký deň mimochodom vychádza aj akčná adventúra Star Wars Jedi: Fallen Order, Nintendo a Studio Game Freak tak jasne ukazujú, že sa silnej konkurencie neboja a svojmu projektu bezpodmienečne veria. A to je podľa môjho názoru dobrá správa.

• Zdroje: YouTube

i Mohlo by vás zaujímať
iPodívejte se na všechny články z herní sekce. Další novinky ze světa her, esportu a technologií naleznete na facebooku a instagramu Alza Gaming.

Pokémon Sword and Shield vychádza 15. novembra 2019 exkluzívne na Nintendo Switch. O novinkách vás budeme informovať.

Pokémon Sword and Shield – Oznámenie

Pokémon Sword and Shield – Oznámenie

  1. Pokémon Sword a Shield – nová hra, nový región
  2. Nová kapitola vreckových monštier čaká

Pokémon Sword a Shield – nová hra, nový región

• Oznámenie: 1. 3. 2019 • Autor: Štěpán Lenk

Ak ste posledných 20 rokov nežili niekde v jaskyni, celkom nepochybne ste o Pokémonoch aspoň počuli. Tomuto fenoménu 90. rokov prakticky nebolo možné uniknúť a aj dnes sa môže pýšiť početnou a vernou fanúšikovskou základňou. Po minuloročnom vydarenom titule Pokémon Let's Go Pikachu a Let's Go Eevee navyše bolo jasné, že tieto roztomilé bytosti ešte na videohernom poli zďaleka nepovedali posledné slovo. A veru že nie.

Pokémon Sword and Shield – odhalenie (trailer)

Mrknite sa na úvodný trailer Pokémon Sword and Shield

V rámci nedávnej prezentácie Nintendo Direct producent Junichi Masuda a riaditeľ projektu Shigeru Ohmori predstavili 2 zbrusu nové RPG z pokémonského univerza nesúce mená Pokémon Sword a Pokémon Shield. Hoci sa oba tituly líšia svojimi názvami, pravdepodobne pôjde o tú istú hru, len s odlišnými štartovými bonusmi.

Pokémon Sword a Shield sa bude odohrávať v Pokémon univerze doposiaľ nevidenom regióne s názvom Galar. Ten by mal byť rozľahlý a variabilný, čo sa týka typov prostredí. Pozrieť by sme sa tak mali na idylický vidiek, do moderných miest, hustých lesov a snehom pokrytých hôr. Ako snáď v každej Pokémon hre bude vaším cieľom stať sa tým najväčším trénerom pokémonov, čo kedy žil, počas svojich ciest tak návštívite aj niekoľko Gymov, ktorých vodcov budete musieť poraziť.

Pokémon Sword and Shield; screenshot: štartovné druhy

V Pokémon Sword a Pokémon Shield budete postavení pred zložitú voľbu hneď na začiatku. S akým pokémonom sa vypraviť na cestu za dobrodružstvom?

Na začiatku hry si budete môcť vybrať jedného z 3 štartovných pokémonov, s ktorým sa potom na svoju dobrodružnú púť vydáte. Na výber bude Grookey (zvedavý tvor pripomínajúci šimpanza), Scorbunny (neustále pobehujúci králik priamo nabitý energiou) a Sobble (jašterica využívajúca vodu na úkryt aj útok), čo je pomerne zaujímavá voľba. Ostatných druhov pokémonov voľne žijúcich v kraji Galar však bude veľké množstvo, zatiaľ potvrdení sú Pikachu, Wishiwashi, Grubbin, Hoothoot, Munchlax a ďalšie.

Nová kapitola vreckových monštier čaká

Fanúšikovia Pokémonov a vlastníci konzoly Nintendo Switch teraz pod vplyvom niekoľkých predošlých odsekov musia od radosti skákať až po strop. Ako najväčšia neznáma sa však momentálne javí otázka, aký rozdiel medzi oboma edíciami (Sword a Shield) vlastne bude? To zatiaľ bohužiaľ nevieme, bezpochyby sa ale veľmi skoro dočkáme ďalších nových informácií. Pokémon Sword a Pokémon Shield vyjde na konci roka 2019 pre Nintendo Switch.

• Zdroje: ign.com, swordshield.pokemon.com

Na vašom súkromí nám záleží

My, spoločnosť Alza.cz a.s., IČO 27082440, používame súbory cookies na zaistenie funkčnosti webu a s vaším súhlasom o. i. aj na personalizáciu obsahu našich webových stránok. Kliknutím na tlačidlo „Rozumiem“ súhlasíte s využívaním cookies a predaním údajov o správaní na webe na zobrazenie cielenej reklamy na sociálnych sieťach a reklamných sieťach na ďalších weboch.

Viac informácií
Rozumiem Podrobné nastavenia Odmietnuť všetko
P-DC1-WEB08