Obnoviť stránku

Phil Spencer: Ešte ste nespoznali pravú silu next-genu (NOVINKA)

• Autor: Filip Němec

Herným spoločnostiam sa s príchodom koronavírusu zásadne zmenil život. A nemyslíme teraz prácu z domova či pozastavenie motion capture natáčania. So zrušením fyzických herných akcií totiž nemôžu nám hráčom umožniť osobne si vyskúšať nové hry, čo aktuálne trápi Phila Spencera, vedúceho Xbox divízie v Microsofte. O tom, ale aj o prípravách vydania konzoly Xbox Series X sa rozhovoril v podcaste Talking Games.

Xbox; foto: Phil Spencer

Phil Spencer v podcaste Talking Games – Obsah článku

  1. Demonštrovať výkon Xboxu Series X je v rámci streamov veľmi ťažké
  2. Vydanie Xboxu Series X nie je koronavírusom ohrozené
  3. Next-gen nemusí byť o lepšej grafike ale lepších technológiách

Demonštrovať výkon Xboxu Series X je v rámci streamov veľmi ťažké

Za zrušenú hernú výstavu E3 2020 už sa našlo mnoho náhrad. Summer of Gaming od IGN, Summer Game Fest moderátora Geoffa Keighleyho, digitálna verzia nemeckého Gamescomu a samozrejme separátne akcie samotných vydavateľov alebo vývojárov. Už teda vieme, že o novinky z herného sveta rozhodne neprídeme. Lenže všetko vyššie spomínané je rýdzo digitálnou záležitosťou, čo znamená, že na nové hry sa môžeme len pozerať a nie si ich priamo vyskúšať, čo je jednou z nesporných výhod fyzických akcií, ako je práve E3 alebo Gamescom. Vynahradiť sa nám to pokúsi aspoň Steam Game Festival: Summer Edition, ktorý prostredníctvom Steamu umožní stiahnuť si ukážky z pripravovaných hier, ale ťažko povedať, či sa tam pozrú aj tie najväčšie hity (o konzolové exkluzivity prídeme určite).

Podobné trápenie má tiež vedúci Xbox divízie Phil Spencer, ktorý v podcaste Talking Games prezradil, že demonštrovať pravú silu konzoly Xbox Series X a generačný skok oproti Xboxu One je v rámci streamovaných relácií veľmi ťažké. „Je ťažké odovzdať to, čo pociťujete, keď hru priamo hráte na konzole, kde je snímkovanie vyššie a viac stabilné,“ tvrdí Spencer. „Plynulosť toho všetkého ukázať vo forme videa je jednoducho nemožné, ako chcete ukázať zážitok z hrania?“

Talking Games With Reggie And Harold

Podcast Talking Games je iniciatívou Reggieho Fils-Aimé, bývalého prezidenta a CEO Nintenda v Amerike, a uznávaného herného novinára Harolda Goldberga. Pomocou podcastu, kam si dvojica pozýva zaujímavých hostí z herného priemyslu, sa snaží vybrať finančné prostriedky na novo vzniknutú iniciatívu snažiacu sa sprostredkovať vzdelanie zamerané na tvorbu hier stredoškolským študentom bez domova. Prispievanie prebieha formou aukcie, kde bude možné získať napríklad Xbox Series X podpísaný Philom Spencerom.

Z podcastu je zrejmé, že Spencera tento problém celkom trápi a nie je sa vlastne čomu čudovať, pretože prvá časť podujatia Xbox 20/20, aj napriek plejáde mnohých veľmi zaujímavých hier, na rozdiel napríklad od ukážky Unreal Enginu 5, hráčov súdiac podľa komentárov tak veľmi nezaujala. „Dostávame sa do bodu, kde vtiahnutie do hry, plynulosť a ďalšie prvky sú na úrovni vizuálnych možností. Ako ale chcete v tomto svete (postihnutým koronavírusom), niečo také odovzdať ľuďom?“. Podľa Spencera sme pravú silu nových konzol kvôli tomu ešte nemohli naplno pocítiť, zároveň tým ale nepriamo priznáva, že čo sa týka grafiky, nebude to skok tak významný.

Vydanie Xboxu Series X nie je koronavírusom ohrozené

Phil Spencer je však optimistický v tom, že ešte než Xbox Series X vyjde, predsa len sa Microsoftu podarí nejakým spôsobom dostať konzolu pred hráčov, aby si mohli hranie sami vyskúšať. Podľa Spencera tak zistíme, že posun vpred je približne taký, ako v roku 2013 pri prechode na súčasnú generáciu konzol. Vydanie Xboxu Series X pritom nemá byť súčasnými podmienkami vo svete nijako ovplyvnené, Spencer je spokojný so stabilitou dodávateľského reťazca aj so stavom, v akom sa prípravy na vydanie nachádzajú. „Vyzerá to tak, že budeme schopní dodať dostatok kusov. Sme plne zaviazaní dodržať celosvetový launch,“ povedal Spencer a dodal, že práve časovo rozdielne uvedenie na trh Xboxe One ho spätne veľmi mrzí, o čom sa rozhovoril už v skoršom rozhovore.

Smelo má pokračovať aj vývoj softvéru, avšak vývoj hier zažil určité problémy, čo je rozhodne pochopiteľné vzhľadom na to, že mnoho štúdií prešlo na prácu z domova. Hry, ktoré sú aktuálne v štádiu, kedy je po obsahovej stránke nutný napríklad motion capture, nahrávanie hudby a ďalšie podobné aktivity, utrpeli najviac. Na druhej strane tituly, ktoré majú výrobu obsahu za sebou, tak výrazne zasiahnuté neboli. Microsoft na problémy spôsobené koronavírusom reagoval zmenou predpisov, po novom je tak napríklad možné, že si first party vývojári (patriaci pod Xbox Game Studios) môžu odniesť Xbox Series X devkity domov, čo predtým nebolo dovolené.

Xbox Series X; screenshot: vzhľad
Vzhľad konzoly Xbox Series X bol prestavaný v decembri na udeľovaní herných cien The Game Awards. Špekuluje sa tiež o menej výkonnom variante Xbox Series S.

Next-gen nemusí byť o lepšej grafike, ale lepších technológiách

Spencer samozrejme spomenul tiež výkon konzoly, ktorým sa teraz Microsoft veľmi chváli a pripomenul, že Xbox Series X by mal ponúknuť framerate až 120 fps, pričom bude na vývojároch, či výkon konzoly využijú práve pre vyššiu úroveň snímkovania, alebo ho investujú do rozlíšenia a ďalších vizuálnych efektov. Nemožno sa čudovať, že o schopnostiach nových konzol panuje mierna skepsa, ktorú priživilo napríklad zistenie, že Assassin's Creed Valhalla pobeží na Xboxe Series X minimálne v 30 fps.

Kým mnoho štúdií či osobností výkon nových konzol velebí, sú tu aj takí, ktorí sa očakávania snažia skôr mierniť. V hre je viac faktorov, svoje urobili medzigeneračné konzoly PlayStation 4 Pro a Xbox One X, ktoré oproti svojim pôvodným verziám ponúkli 2× (PS4 vs. PS4 Pro) respektíve 4,5× (Xbox One vs. Xbox One X) viac výkonu. Pozrime sa na exkluzívne tituly z oboch konzol, všetky totiž už teraz vyzerajú nádherne a prinajmenšom koketujú s fotorealistickou grafikou. To znamená, že autori budú vo väčšej miere nový výkon investovať skôr do väčších svetov, fyzikálnych modelov alebo rýchlejšieho načítania, teda vecí, ktoré sa na grafickom spracovaní alebo snímkovaní tak neodrazia.

Senua's Saga: Hellblade II – The Game Awards 2019 – Announce Trailer (in-engine)

Po decembrovom traileri Senua's Saga: Hellblade II sme všetci mali veľmi vysoké očakávania, trailer je totiž podľa vývojárov renderovaný priamo v engine hry. Kým na májovom Xbox 20/20 sme videli multiplatformové tituly, ďalšia časť tejto akcie sa má zamerať práve na exkluzivity, kde sa možno dočkáme podobnej grafickej kvality ako v prípade Hellblade II.

Nepriamo to potvrdzuje sám Spencer, keď hovorí o plynulosti a pocite vtiahnutia do hry, čo sú prvky, ktoré podľa neho kvalitatívne dobehli práve grafické spracovanie, ktoré je už teraz vynikajúce. Koniec koncov vývojári na spomínanej akcii Xbox 20/20, kde predstavovali nové hry, sami spomínali rýchlejšie alebo žiadne loadingy, väčšie svety či reálnu fyziku. Nové hry sú teda lepšie, len to na prvý pohľad nevidíme. Skrátka ideálny príklad porekadla o tom, ako „pre oči nevidíme“.

Koniec koncov môžeme sa dočkať naozaj dychberúcej a realistickej grafiky, ktorú sľubuje napríklad demo Unreal Enginu 5, pokiaľ ide ale o hry s aspoň trochu otvoreným svetom či komplexnými fyzikálnymi modelmi, možno by sme nemali mať tak vysoké očakávania, aspoň čo sa grafiky týka. Treba tiež spomenúť fakt, že hoci s príchodom nových konzol skokovo vzrastie výkon, ktorý vývojári môžu použiť, vizuálne spracovanie sa zlepšuje aj v nasledujúcich rokoch. Nie je to tak, že prvé hry na novej generácii konzol ihneď nastavia nový štandard, ktorý sa už neposúva.

Túto polemiku by samozrejme najlepšie vyriešilo reálne otestovanie nových konzol, nie len sledovanie gameplay videí a trailerov, čoho sa, dúfame, dočkáme čo najskôr. Next-gen konzoly Xbox Series X aj PlayStation 5 majú vyjsť na konci roka 2020.

• Zdroje: soundcloud.com (Talking Games), Gamespot

i Mohlo by vás zaujímať

Na vašom súkromí nám záleží

My, spoločnosť Alza.cz a.s., IČO 27082440, používame súbory cookies na zaistenie funkčnosti webu a s vaším súhlasom o. i. aj na personalizáciu obsahu našich webových stránok. Kliknutím na tlačidlo „Rozumiem“ súhlasíte s využívaním cookies a predaním údajov o správaní na webe na zobrazenie cielenej reklamy na sociálnych sieťach a reklamných sieťach na ďalších weboch.

Viac informácií
Rozumiem Podrobné nastavenia Odmietnuť všetko
P-DC1-WEB11