• Autor: Jiří Fait
Persona 5 zaznamenala vo svete obrovský úspech. Obsahovala ťahový systém typický na mnohé JRPG, dodala chytľavý príbeh, skvelé postavy, do ktorých ste sa chtiac nechtiac zamilovali a zanechala svoj odtlačok, ktorý sa neskôr snažili napodobniť aj iné hry. Strikers (v Japonsku známy pod menom Scramble) je fascinujúci z dvoch dôvodov – funguje ako sequel k pôvodnej Person 5 a zároveň ide aj o spinoff. My sme dostali možnosť stráviť s Persona 5 Strikers čas a prejsť si celý prvý dungeon a podeliť sa s vami o naše prvé dojmy.
zdroj: Atlus
Persona 5 Strikers (hra) | Persona (IP)
RPG, hack and slash Persona 5 Strikers je spin-off herní série Persona. Titul vyvíja P-Studio a Omega Force a vydáva spoločnosť Atlus. Hra vychádza 23. 2. 2021 na PC, PS4 a Switch bez českej lokalizácie a multiplayera. | Homepage
Články: | Dojmy z hrania
Persona 5 Strikers je ďalší titul, ktorý sa firma z Koei Tecmo rozhodla konvertovať do Dynasty Warriors „musou“ štýlu, ale aj napriek tomu si Persona zachovala svoju tvár a osobitý štýl, takže nejde o tak razantné prekopanie, ako by sa mohlo na prvý pohľad zdať. Tieto hry (podobne ako posledná Hyrule Warriors: Age of Calamity) sa zvyčajne orientujú okolo vysokého počtu nepriateľov, kde hráč jedným švihom trhá desiatky nepriateľov v rýchlom hack and slash štýle. Persona 5 Strikers je však pozoruhodne odlišná od typickej Warriors adaptácie, keďže aj po niekoľkých hodinách hrania mám pocit, že pred sebou stále vidím Personu.
Strikers začína v čase, keď sa končí pôvodná Persona 5 (Persona 5 Royal sa neberie do úvahy). Hlavný protagonista Joker a číča Morgana sa vracajú do Tokia, aby tu strávili letné prázdniny so zvyškom bandy z Phantom Thieves. Pri plánovaní dovolenky sa Joker, Morgana a kamarát Ryuji v jednej chvíli náhle ocitnú v metaverzii, čo je „svet za svetom“, kde sa prejavujú naše najsilnejšie (a často najtemnejšie) emócie a túžby a berú na seba podivné podoby. Namiesto Palaces, ktoré poznáme z Persona 5, sa miestam s „najväčšou koncentráciou pokrivených túžob“ hovorí Jails (väzenia) a tie sú formované podvedomím Monarchy – čo je v prípade úvodného väzenia rozmaznaná a nemilosrdná Alice Hiragi, japonský idol.
Štruktúra Persona 5 Strikers je v podstatne totožná s tou z originálnej hry, avšak bez simulácie sociálnych elementov (ako napríklad zvyšovanie „priateľstva“ pri jednotlivých členoch party, či Jokerove osobnostné „hviezdice“). Príbeh hry tu stále prebieha deň za dňom, čo sa zobrazuje v kalendári, avšak na rozdiel od Persona 5 sa vo Strikers nemusíte rozhodovať, ako strávite v každom dni svoj čas. Navyše tu neexistuje žiadny časový limit na splnenie Jail lokácie, čo hralo v Persona 5 veľkú (a často nervy drásajúcu) úlohu.
Hlavným ťahúňom sú (okrem iného) súboje. Koei Tecmo, alebo skôr vývojári z Omega Force, do toho išli naplno, a aj keď sa boje môžu na prvý pohľad zdať chaotické a jednoducho Warriors-like, vďaka zakomponovaniu špeciálnych abilit, all-out útokov a pozastavenia hry máte stále pocit, že hráte Persona titul.
Môžete kombinovať základné a alternatívne útoky do nepreberných množstvách komb, stlačením R1 tlačidla zastavíte čas a použijete zručnosť vašej persony. Rovnako ako v Persona 5, tieto útoky odčerpávajú váš SP meter a dodávajú celému titulu ďalší strategický rozmer. Postavy môžu navyše používať rôznorodé strelné zbrane podržaním L1. Pokiaľ zaútočíte na slabé miesta nepriateľov, môžete ich tak „otvoriť“ k all-out útokom, ktoré sa perfektne hodia na vyčistenie lokácie od slabších protivníkov. Rovnako ako v pôvodnej hre, aj tu Joker používa niekoľko person zároveň, a navyše je tu možnosť sa kedykoľvek prepnúť na iného člena vašej party. Tí, pokiaľ ich kontroluje AI, sú navyše až prekvapivo efektívny, čo sa hodí hlavne na vyššej obtiažnosti.
Oproti sérii Warriors, Jails nefungujú čoby obrie bojiská s hromadou nepriateľov v dohľade – hráč musí dobehnúť k nepriateľovi, aby vôbec boj začal. To znamená, že aj tu môžete nepriateľa prekvapiť zo zálohy a dostať pri začatí útoku výhodu a tiež možno súboj obísť a úplne sa mu vyhnúť. Oblasti obsahujú vysokú úroveň vertikálnosti a celkovo máte pocit, že ste v JRPG dungeone než na masívnom bojovom poli a la Dynasty Warriors.
Oproti súbojom je zvyšok hry však až prekvapivo prostý. Hráči sa môžu túlať po Šibuji, nakupovať predmety ale chýba tu ona úroveň interaktivity, ktorou sa pýšia všetky hry zo série Persona. To pre niektoré nemusí vyložene znamenať problém, keďže samotný príbeh a postavy v Phantom Thieves sú stále rovnako dynamické a zábavné. To určite pocítite hneď v úvode hry, ktorý jednoducho pôsobí ako pokračovanie Person 5 (na rozdiel od spinoffov, akými boli napríklad Persona 4 Arena alebo ďalšie (tanečné) pokusy).
Do mixu sa navyše pridala aj nová postava Sophie, čo je záhadná AI, ktorá sama seba opisuje ako „humanity's companion“ a perfektným spôsobom doplňuje onú zabehnutú dynamiku party. Bez väčších spojlerov ju možno opísať ako roztomilejšiu verziu Teddyho z Persona 4, ktorá navyše vďaka svojej “robotickej inteligencii“, ktorej chýbajú ľudské emočné nuansy, často spôsobí nejednu vtipne zamotanú situáciu.
Z počiatku vám môže prísť divné, že nemáte žiadny limit na dokončenie dungeonu a nemôžete si svoju postavu „sociálne“ rozvíjať, avšak vo všetkých ďalších oblastiach Persona 5 Strikers napodobňuje svojho predchodcu naozaj podarene. Malý sociálny element tu zostal v podobe „Bond“ systému, ktorý sa zvyšuje v závislosti od toho, kto a ako spolu bojuje a aké eventy spoločne plníte. Persona 5 Strikers tak zatiaľ pôsobí ako podarená Warriors adaptácia, ktorá si zachováva podstatu Persona série. Počiatočné dojmy sú tak priaznivé a len dúfam, že sa v ďalších hodinách dočkám dostatočných zvratov a prekvapení, vďaka ktorým mi Phantom Thieves nezatuchnú.
Tieto dojmy z hrania boli napísané na PS4 verziu hry.
• Zdroje: Vlastné
|
Minimálne HW požiadavky | Odporúčané HW požiadavky |
---|---|---|
Operačný systém | bude oznámené | bude oznámené |
Procesor | bude oznámené | bude oznámené |
Grafická karta | bude oznámené | bude oznámené |
DirectX | bude oznámené | bude oznámené |
Operačná pamäť | bude oznámené | bude oznámené |
Pevný disk | bude oznámené | bude oznámené |
Vezmeme to pekne od začiatku – pokiaľ ste „Persona pozitívny“ a zatiaľ ste Personu 5 Strikers (Scramble) nezaznamenali, najviac vás určite prekvapí celková zmena vo fungovaní súbojového systému. Persona 5 používala klasický ťahový systém, v ktorom ste v súboji vykonávali jednu alebo viac podujatí (v závislosti od abilít), a prieskum prostredia sa odohrával v reálnom čase. Persona 5 Strikers v tomto prípade čerpá z „musou“ žánru (o tom viac ďalej), ktorého posledným predstaviteľom je aj napríklad nedávno vydaný hack and slash Hyrule Warriors: Age of Calamity a vlastne celá séria Warriors (Dynasty Warriors, Samurai Warriors atď).
Persona 5 Strikers je teda oveľa akčnejšie (a rýchlejšie) RPG, v ktorom sa zhostíte úlohy bandy Phantom Thieves, pozriete sa na rôzne miesta naprieč Japonskom a v každom z nich sa budete snažiť vyslobodiť nevinné osoby z „Jails“ v metavesmíre (alternatívna verzia skutočného sveta), čo sú obdoby palácov z Persona 5. Tvorcovia sľubujú, že si titul užijú aj neznalí fanúšikovia, ale veteránov série (a hlavne Person 5) určite poteší, že gang je späť a v plnej sile.
Ak sa pýtate, či je Persona 5 Strikers pokračovaním, prequelom či úplne niečím iným, je to v tomto prípade trochu zložitejšie. Pôvodná Persona 5 skončila v určitom bode (ktorý kvôli spoilerom nebudem prezrádzať) a naň neskôr nadviazala a ešte niečo navyše pridala edícia Royal, ktorú sme mimochodom recenzovali. Persona 5 Strikers je pokračovaním PôVODNEJ Person 5 a nezohľadňuje žiadne príbehové elementy z Royal (zbohom, Kasumi). Na druhej strane sa môžeme tešiť na novinky, ktoré Persona 5 Strikers bude obsahovať: dočkáme sa napríklad novej členky do partie (Sophia) a pozrieme do nových oblastí v Japonsku.
Muso štýl. Čo od neho očakávať? Tak hlavne to sú hordy nepriateľov, ktoré budú vaši hrdinovia drviť po stovkách a ani sa pri tom nezapotia. Aspoň tak by to mohlo pre netrénované oko vyzerať a priznám sa, že tak aj na mňa pôsobila gameplay prezentácia Atlusu. V tej sa vývojár chopil role Jokera (bude vraj možnosť hrať za kohokoľvek z partie) a bez dlhých rečí masil jedného nepriateľa za druhým. Neskôr som bol však uistený, že ide o ranú fázu hry, ktorá má navyše slúžiť ako tutoriál a vývojár za gamepadom bol navyše skúsený harcovník, takže ničivý (a na prvý pohľad možno až príliš jednoduchý) balet na našich obrazovkách bol jednoducho výsledok dlhodobej praxe.
Aj napriek tomu ale Persona 5 Strikers pôsobí ako Persona – preskúmavate ako metavesmír, tak aj reálny svet, postavy spolu komunikujú, nepriateľa musíte najprv „tagnúť“, aby sa spustil boj, ktorý následne funguje v akčnom a ťahovom mixe, kedy slabších protivníkov rýchlo zničíte a na tých silnejších si môžete hru zapauzovať, udeliť pokyny členom party, alebo sa do jedného z nich rovno prepnúť. A tiež sa pozriete do známych lokácií, ktoré napríklad zahŕňajú ulicu Šibuja a Jokerov brloh Cafe Leblanc.
Na Persona 5 Strikers pracoval tiež tím z Omega Force, ktorý má na svedomí práve Warriors sériu, ale z prezentácie bolo poznať, že vývojári zachovali „dušu“ Person 5, ako to len šlo, takže všetko stále pôsobí rovnako štýlovo a komiksovo presne tak, ako si to pamätáme z pôvodnej Persona 5. Rovnako ako Palaces v Persona 5, aj „Jails“ v Strikers fungujú na princípe, kedy hráč preskúmava záhadné prostredie, nachádza tajné zákutia a vybavenia a snaží sa prekvapiť (ambushnout) nepriateľa, aby mohol spustiť ničivý All-Out útok, ktorý prekvapeného protivníka rozcupuje v štýlovo vyzerajúcej mele.
Pokiaľ patríte k zarytým vyznávačom ťahového režimu v sérii Persona, mohol by vás tento diel na prvý pohľad odradiť. Avšak to, čo som v 30-minútovej prezentácii videl, ma uistilo, že podstata Persona zostala zachovaná a ono akčnejšie poňatie súbojov nemusí byť vôbec na škodu – čo platí dvojnásobne u slabších protivníkov, s ktorými jednoducho nechcete strácať čas.
Snáď sa návratu dočká tiež sociálny systém z Persona, kedy si budujete vzťah so svojimi spoločníkmi a vylepšujete postavu/y. Na druhej strane Phantom Thieves sú v Persona 5 Strikers už zavedené partie a ľudia v nej sa navzájom poznajú, takže je dosť dobre možné, že onen sociálny prvok tu bude hrať len druhé husle a gameplay sa zameria hlavne na súboje a nové zručnosti. Ako to nakoniec dopadne, sa presvedčíme už 23. februára 2021, kedy Persona 5 Strikers vychádza na PC, PS4 a Nintendo Switch.
• Zdroje: Tlačová správa