Obnoviť stránku

Oculus Rift S (RECENZIA) – najvýhodnejšie virtuálne okuliare na trhu?

Aktualizované

Najväčší súboj v segmente virtuálnej reality aktuálne zvádzajú dvaja veľkí rivali – HTC a Oculus. Kým prvá spomínaná spoločnosť ponúka hneď niekoľko headsetov využiteľných prostredníctvom pripojenia k PC, Oculus všetky nádeje vkladá do modelu Oculus Rift S. Ten sa najviac podobá konkurenčnej novinke HTC Vive Cosmos, stojí však výrazne menej. Prirodzene sa tak ponúka otázka: Ide o najvýhodnejší súčasný headset?“ To prezradí nasledujúca recenzia.

Oculus Rift S (RECENZIA) – OBSAH

  1. Za obraz patrí Oculus Rift S palec hore
  2. Priestorový zvuk
  3. Oculus Rift S prináša komfort novej generácie
  4. Nevoľnosť vo VR?
  5. Dotknite sa iného sveta s Oculus Touch
  6. Oculus Rift S: nastavenie a tracking
  7. Hry, aplikácie aj filmy na Oculus Rift S

Za obraz patrí Oculus Rift S palec hore

Rovnako ako neustále rastie rozlíšenie v prípade televízorov, monitorov a telefónov, zvyšuje sa počet pixelov tiež pri okuliaroch pre virtuálnu realitu. Práve nízky počet pixelov bol problémom skorších headsetov, kde sme sa vedľa rozmazaného obrazu stretávali aj s viditeľnou mriežkou, tvorenou medzerami medzi pixelmi (tzv. screen door effect). Oculus Rift S našťastie ponúka veľmi slušné rozlíšenie 2 560 × 1 440 px, čo síce v porovnaní HTC Vive (2 160 × 1 200 px) nemusí vyzerať ako razantné zlepšenie, po vypočítaní počtu pixelov a vyskúšaní v praxi je však úplne zrejmé, že rozdiel je to úplne zásadný. Naopak obnovovacia frekvencia bola znížená z 90 Hz na 80 Hz, čo by síce malo znamenať menej plynulý obraz pri rýchlych scénach, v praxi je však ťažko uveriteľné, že by rozdiel niekto zaznamenal.

Zrejme z dôvodu zníženia ceny je Oculus Rift S osadený LCD displejom. Oproti drahšiemu AMOLED panelu tak možno očakávať menej vernú čiernu, ktorá je skôr len tmavo sivá. Hoci sám mám skúsenosť s AMOLED VR okuliarmi, v tomto prípade som si rozdiel vôbec nevšimol. V herných tituloch má človek jednoducho na práci toľko vecí, že odtieň čiernej práve dvakrát nerieši. Vylepšená bola tiež optika, cez ktorú sa na obraz pozeráme. Tá má zabezpečiť krajšie farby a ešte viac obmedziť screen-door efekt.

virtuálna realita; VR; virtuálne okuliare; VR okuliare; oculus; rift;
Obsah balenia Oculus Rift S.

Cez všetky vylepšenia môže úplného nováčika vo VR prekvapiť určitá rozmazanosť. V porovnaní s klasickými obrazovkami totiž obraz vo VR stále nie je tak ostrý, najmä v prípade textu. Toho si však po štarte akejkoľvek aplikácie čoskoro prestaneme všímať. Virtuálna realita sa nepreslávila ani tak svojim obrazom, ako skôr mimoriadnym zážitkom z pohybu a ovládania. Človek sa môže realisticky rozhliadať, rukami vykonávať interakcie s okolím a nakoniec sa aj reálne pohybovať na malom poli v závislosti od voľného priestoru.

Priestorový zvuk

Oculus Rift S sa ďalej chváli zabudovanými reproduktormi, ktoré vydávajú až prekvapivo kvalitný zvuk. Je navyše odlíšený ľavý a pravý reproduktor, takže ak sa niečo deje na ľavej strane, počujeme to v ľavom reproduktore. Zakaždým tak vieme, kam sa práve otočiť. Hoci nemám ktovieako vycibrený hudobný sluch, z pohľadu bežného používateľa je zvuk úplne dostačujúci. Tí najnáročnejší používatelia navyše môžu využiť výstup priamo v okuliaroch, do ktorého možno jednoducho zapojiť akékoľvek slúchadlá.

i

Oculus Rift S je headsetom virtuálnej reality, takže všetko videné je kompletne vytvorené počítačom. Tým sa líšia od okuliarov rozšírenej reality, ktoré naopak zobrazujú okolité prostredie, do ktorého dokresľujú určité prvky navyše.

Oculus Rift S prináša komfort novej generácie

Skoršie VR okuliare neponúkali z hľadiska komfortu ktovieako úžasný zážitok (najmä pri dlhšom používaní). Svoju úlohu hralo horšie rozloženie váhy, kedy ťažké okuliare k hlave pútali len jednoduché pásky, ktoré navyše neboli príliš prepracované. Výrobcovia sa však poučili a komfortu teraz prikladajú o poznanie väčšiu váhu. Oculus Rift S našťastie patria medzi tie prepracovanejšie modely a situáciu riešia pomocou čelenky. Tá má na vnútornej strane príjemne mäkké vypchávky, zatiaľ čo kolieskom na zadnej strane môžeme čelenku podľa potreby povoliť či utiahnuť. Pokiaľ sa chystáte na virtuálny box či fitness aplikáciu, čelenku samozrejme utiahnite viac. V iných situáciách postačí voľnejšie nastavenia. Na hornej strane je tiež nastaviteľný pásik pre ešte lepšie upevnenie a rozloženie váhy. Pri pevnejšom pritiahnutí a dlhšom hraní je potom treba počítať s ľahkými otlačeniami, ktoré však po pár minútach zmiznú.

Veľmi solídna vypchávka je tiež na vnútornej strane samotných okuliarov. Nanešťastie však na nej ľahko zostávajú vlasy a prípadné chlpy domáceho maznáčika, čo následne môže štekliť na tvári. Pretože ale Oculus Rift S prichádza v krásnej krabici s vnútorným usporiadaním, môžeme vybavenie ľahko odkladať do škatule, prípadne na stôl či inú čistú plochu. Orieškom tiež zostáva vnútorná cirkulácia vzduchu. Okuliare totiž musia byť uzatvorené, aby nás nerušilo vonkajšie svetlo, avšak bez cirkulácie začne byť vnútri po čase nepríjemný vzduch. Okuliare však stačí na sekundu nadvihnúť a je po probléme.

virtuálna realita; VR; virtuálne okuliare; VR okuliare; oculus; rift;
Oculus Rift S, predný a zadný pohľad.

Ak človeka svrbí tvár, chce si prečítať SMS správu alebo odpovedať spolubývajúcemu, musí si virtuálne okuliare zložiť a opäť nasadiť, čo je niekedy trochu otravné. Rovnaká situácia sa opakuje aj v prípade problému s aplikáciou, kedy musíme Oculus Rift S znova odnímať, aby sme sa pozreli na počítač. Kým HTC Vive Cosmos ponúkajú možnosť odklopiť okuliare nahor, pričom tie zostávajú stále na hlave, Oculus Rift S ponúkajú len prípadný pohľad cez kameru, kedy vidíme čiernobiely obraz okolia. To možno využiť len pri niektorých situáciách, keď napríklad kontrolujeme svoju pozíciu v miestnosti.

Odnímať virtuálne okuliare naopak nie je nutné pri zmene hry, zobrazení času, hľadaní niečoho na internete a mnohých ďalších činnostiach. Oculus Rift S sa totiž nesprávajú ako obrazovka, ktorá by všetko len „hlúpo“ zobrazovala. V akejkoľvek aplikácii naopak môžeme vyvolať menu, skrz neho si spustíme napríklad prehliadač, zobrazíme knižnicu hier alebo si v nastavení upravíme, čokoľvek potrebujeme. Okuliare tak budeme odnímať zase o niečo menej.

Nevoľnosť vo VR?

Rovnako ako ostatné VR headsety, aj Oculus Rift S môže v niektorých prípadoch vyvolávať nepríjemné pocity. Najviac diskutovaná je kinetóza čiže motion sickness. V zásade ide o to, že oči vidia pomerne realistický pohyb, zatiaľ čo vnútorný systém detekcie pohybu a rovnováhy posiela do mozgu signály o nehybnosti. Keďže však v Oculus Rift S reálne hýbeme hlavou aj rukami, týka sa tento problém iba premiestňovania (najčastejšie chôdze). Mieru kinetózy ovplyvňuje poňatie hry aj spôsob premiestňovanie. V prípade pohybu pomocou postupnej teleportácie z miesta na miesto kinetóza vôbec nenastáva. V mnohých hrách je však takéto premiestňovanie pomerne nereálne a môže vadiť. Hoci veľa aplikácií umožňuje ako postupný plynulý pohyb, tak teleportáciu, veľa hráčov radšej uprednostní pohyb. Pokiaľ na vás beží napríklad zombie, nemáte chuť sa k nemu otáčať chrbtom a hľadať miesto, kam sa teleportujete. Chcete jednoducho cúvať a streľbou hrozbu eliminovať. Existujú však rôzne fígle, ako nevoľnosti zabrániť. Vývojári pri pohybe napríklad rozmazávajú periférne oblasti obrazovky.

virtuální realita; VR; virtuální brýle; VR brýle; oculus; rift;
Oculus Rift S.

Na pohodlné používanie má tiež vplyv vzájomná vzdialenosť šošoviek, tzv. IPD (interpupillary distance). Tá by mala zodpovedať vzdialenosti očí používateľa, čo je však veľmi individuálna záležitosť. Mnoho headsetov tak má možnosť túto vzdialenosť zmeniť, v prípade okuliarov Oculus Rift S však nájdeme pevne stanovenú vzdialenosť 63,5 mm, pričom meniť ju možno len softvérovo na hodnoty od 61,5 mm do 65,5 mm. Pokiaľ má používateľ vzdialenosť očí väčšiu, než je 63 mm, je to menší problém, pretože natočenie očí smerom k nosu je prirodzené (napr. pri sledovaní blízkeho objektu). Naopak ak je IPD používateľa výrazne menšia ako 63, musia sa oči pozerať od seba (smerom od nosa), čo už prirodzené nie je, a môže to byť mierne nepríjemné. Menšiu vzdialenosť očí nájdeme častejšie u žien, a tak je možné, že Oculus Rift S pre niektoré z nich nebude to pravé.

i

Oculus Rift S je možné čistiť iba suchou handričkou z mikrovlákna. Nepoužívajte žiadne prípravky a nenechávajte headset ani na priamom slnku.

Dotknite sa iného sveta s Oculus Touch

Oculus Rift S dostal úplne nové ovládače Oculus Touch. Tie svojou veľkosťou presne sedia do ruky, a nemáme tak pocit, že držíme dlhý prístroj, ako je tomu viac-menej pri HTC Vive (Pro). Ukazovák presne dolieha na predné tlačidlo, vďaka čomu je streľba z virtuálnej zbrane absolútne realistická. Ďalej treba oceniť tlačidlo na vnútornej strane ovládača, na ktorom spočíva prostredník. Pokiaľ chceme v hre niečo uchopiť, reálne zomkneme dlaň, čo stlačí práve toto tlačidlo, a vzniká reálny dojem úchopu. Popri ďalších troch tlačidlách na prednej strane je treba pochváliť najmä joystick, ktorý umožňuje príjemné ovládanie pohybu našej postavy. Časť ovládača, na ktorom spočívajú prsty, tvorí jemná mriežka, vďaka ktorej ovládače zbytočne nešmýkajú ani pri fitness aplikáciách.

virtuální realita; VR; virtuální brýle; VR brýle; oculus; rift;
Kvalitné ovládače headsetu Oculus Rift S.

Ďalšou skvelou funkciou sú vibrácie, ktoré dokážu vzbudiť realistické pocity tlaku. Pokiaľ v hre držíme meč za rukoväť a čepeľ meča sa dotkne nejakej prekážky, skrze vibrácie skutočne pocítime odpor, čo vytvára neuveriteľný a len ťažko opísateľný pocit. Jedinou nevýhodou sú snáď len kruhy na hornej strane, ktoré môžu v niektorých pohyboch prekážať (napríklad pri bránení v boxe). Ovládače sú úplne bezdrôtové a pre prípad pádu ponúkajú aj pútka na zápästie. Napájané sú tužkovými AA batériami, ktoré sa vložia dovnútra (skúšobné batérie z balenia vydržia asi 8 dní). Potešia tiež magnetické uzávery batérií, vďaka ktorým ich zakryjeme mimoriadne ľahko. Vplyv ovládačov na zážitok sa bohužiaľ často podceňuje. Pritom zohrávajú dôležitú úlohu v miere uveriteľnosti a vtiahnutia do deja. Celkovo ide o ovládače veľmi vydarené, možno rovno prelomové. Potvrdzuje to fakt, že konkurenčné HTC prišlo s takmer totožnými ovládačmi v prípade headsetu HTC Vive Cosmos.

Oculus Rift S: nastavenie a tracking

Oculus Rift S je v súčasnej dobe nastavovaný pomocou oficiálnej aplikácie Oculus, ktorá je dostupná zadarmo z oficiálnych stránok. Aplikácia s nami prejde niekoľko krokov, a celkové nastavenie je tak vcelku jednoduché. Z VR okuliarov vedie jeden drôt, ktorý sa na konci rozdvojuje na USB a DisplayPort, obe koncovky teda zapojíme do PC. Samotný kábel by možno mohol byť o trochu dlhší, terajších 5 metrov nemusí stačiť každému. Súčasťou balenia je aj redukcia, ktorá spomínaný DisplayPort mení na mini-DisplayPort. Samozrejme sa môže stať, že máte grafiku s jediným výstupom DisplayPort a ten práve používate k monitoru. Monitor však možno ľahko pripojiť pomocou iného kábla. Oculus Rift S, rovnako ako iné sety vyžadujúce PC, nie je možné používať na akomkoľvek hardvéri. Vyžaduje naopak pomerne výkonný počítač, najmä pri náročnejších hrách. Aké sú minimálne a odporúčané špecifikácie prístroja, ukazuje nasledujúca tabuľka.

Špecifikácie Minimálne Odporúčané
Grafická karta NVIDIA GTX 1050Ti/AMD Radeon RX 470 alebo lepšia NVIDIA GTX 1060/AMD Radeon RX 480 alebo lepšia
Alternatívna grafická karta NVIDIA GTX 960/AMD Radeon R9 290 alebo lepšia NVIDIA GTX 970/AMD Radeon R9 290 alebo lepšia
Procesor Intel i3-6100/AMD Ryzen 3 1200, FX4350 alebo lepší Intel i5-4590/AMD Ryzen 5 1500X alebo lepší
Pamäť RAM 8 GB alebo viac
Pripojenie 1× port USB 3.0 + DisplayPortTM 1.2/Mini DisplayPort (adaptér je súčasťou balenia)
Operačný systém Windows 10

Súčasťou nastavenia je tiež vytvorenie tzv. ochranného poľa, teda konkrétneho priestoru, na ktorom budeme Oculus Rift S pravidelne používať. Ide o miesto, kde je len podlaha bez nábytku, o ktorý by sme sa mohli zraniť. S nasadeným headsetom Oculus S túto zónu pomocou ovládača jednoducho nakreslíme. Pri hraní potom môžeme chodiť po tomto priestore, a ak sa ocitneme na jeho okraji, priamo v aplikácii sa okamžite objaví mriežka znázorňujúca okraj poľa. Vďaka tomu sa dá bezpečne pohybovať po izbe bez obavy z možného nárazu. Aktuálne je vyžadované minimálne pole 1 × 1 meter. Niektoré aplikácie však nárokujú 2 × 2 metre. Pokiaľ naše priestory neumožňujú nakreslenie ani minimálneho požadovaného poľa, jeho nastavenie sa nedá dokončiť a je nutné hrať bez neho. Oculus Rift S ale rad používateľov rovnako používa v sede a státie je v mnohých aplikáciách ľubovoľné.

O tracking čiže sledovanie lokácie a pohybov používateľa, či už ide o Oculus Rift S, či ovládače, sa stará päť zabudovaných kamier. Tie snímajú okolité prostredie, a to natoľko presne, že okuliare neustále vedia, kde presne sme. Ide o veľký posun oproti externým snímačom, ktoré je nutné rozmiestniť po miestnosti. Snímače totiž nefungovali natoľko presne a občas jednoducho vypadli. Zabudované kamery sú oproti tomu až prekvapivo presné a sekundový zásek hráč zažije zhruba raz za týždeň. Vo finále tak ide o oveľa elegantnejšie riešenie, ku ktorému sa nakoniec uchýlilo aj HTC v prípade HTC Vive Cosmos. Pri večernom hraní nás potom môže prekvapiť hláška vyžadujúca dostatok svetla v miestnosti. V tme totiž okuliare majú menší problém s orientáciou. Večer tak paradoxne musíme svietiť, aj keď sami miestnosť nevidíme. Na účely nastavenia Oculus vytvoril aj desaťminútové výukové video, ktoré prikladáme nižšie.

Hry, aplikácie aj filmy na Oculus Rift S

Okuliare pre virtuálnu realitu sú na trhu len niekoľko rokov, a pochopiteľne tak nie je zásoba herných titulov natoľko masívna, ako tomu je pri klasických PC hrách. Napriek tomu možno teraz nájsť niekoľko desiatok veľmi dobrých titulov, medzi ktorými nechýbajú ani slávne značky ako Star Wars, Doom, Resident Evil alebo The Elder Scrolls. Nie každú hru je pritom nutné kupovať. Občas vyjde nejaká hra zadarmo (napr. Spider-man), inokedy je niektorý titul v dočasnom bezplatnom hraní.

Okuliare pre virtuálnu realitu, a teda aj Oculus Rift S, sú často chápané ako čisto herná záležitosť. K dispozícii je však celý rad zaujímavých aplikácií, ako je napríklad Google Earth, umožňujúci navštíviť akékoľvek miesto sveta. Nielen kreatívni jedinci potom iste ocenia aplikáciu Tilt Brush, s ktorou je možné vytvárať 3D kresby, modely aj iné výtvory. Zvlášť zaujímavé sú taktiež rôzne komunikačné aplikácie, kde sa prostredníctvom avatara stretávame s ľuďmi z celého sveta. Bežne sa tak porozprávame s ľuďmi z USA, Švédska či Austrálie. Nechýbajú ani rôzne virtuálne rozprávky, ktoré sú oproti klasickým 3D filmom oveľa realistickejšie. Pre úplnosť tiež spomeňme aj rozširujúcu sa VR pornografiu.

i Mohlo by vás zaujímať
POPISEK

Oculus Rift S

Virtuálna realita

Virtuálne okuliare Oculus Rift S ponúkajú solídnu kvalitu v každom ohľade. Nepatria síce medzi úplnú špičku na trhu, ale v obraze, zvuku, komforte, trackingu či ovládaní používateľa rozhodne nesklamú. Pokiaľ zohľadníme relatívne nízku cenu, nemá   Oculus Rift S vo svojej cenovej hladine žiadnu konkurenciu.

Klady

  • vysoké rozlíšenie
  • prepracované ovládače
  • presný tracking bez externých senzorov
  • vysoký komfort
  • cena

Zápory

  • LCD neponúka vernú čiernu
  • pevné IPD
  • kábel mohol byť dlhší

Na vašom súkromí nám záleží

My, spoločnosť Alza.cz a.s., IČO 27082440, používame súbory cookies na zaistenie funkčnosti webu a s vaším súhlasom o. i. aj na personalizáciu obsahu našich webových stránok. Kliknutím na tlačidlo „Rozumiem“ súhlasíte s využívaním cookies a predaním údajov o správaní na webe na zobrazenie cielenej reklamy na sociálnych sieťach a reklamných sieťach na ďalších weboch.

Viac informácií
Rozumiem Podrobné nastavenia Odmietnuť všetko
P-DC1-WEB17