Virtuálna realita postupne preniká do radu odvetví. O tom, ako na zážitky z virtuálnych svetov reagujeme my a najmä náš mozog, toho ale zatiaľ príliš veľa nevieme. Startupová spoločnosť Looxid Labs by chcela túto skutočnosť zmeniť svojim mobilným VR headsetom LooxidVR, ktorý zožal značný úspech aj na najväčšom svetovom veľtrhu spotrebnej elektroniky CES 2018. Ako jedinečný VR headset funguje a kde by mohol nájsť využitie? Dozviete sa v našom článku!
Pokročilá virtuálna realita dokáže u človeka vyvolať silné reakcie či emócie. Dalo by sa povedať, že dokáže oklamať mozog. Ten sa domnieva, že všetko, čo vo virtuálnom svete prežívate, je reálne. LooxidVR vznikol s cieľom zaznamenávať aktivitu očí a mozgu, a tým napomôcť pochopeniu ľudských reakcií, preferencií a miery účasti vo virtuálnom priestore – ide tak o vôbec prvý VR headset svojho druhu.
Okuliare LooxidVR sú na potrebu zaznamenávania aktivity očí a mozgu vybavené dvojicou integrovaných kamier s rozlíšením 640 × 480 a obnovovacou frekvenciou 60 Hz, ktoré sa nachádzajú pod hlavnými šošovkami. Kamery sledujú aj tie najdetailnejšie pohyby očí, a to vrátane rozširovania zreníc, vďaka čomu je napríklad možné určiť, na čo používateľ vo VR upína svoju pozornosť.
Vedľa kamier skrýva headset LooxidVR tiež šesticu EEG snímačov monitorujúcich mozgovú aktivitu používateľa, pričom na základe informácií získaných z neho je možné interpretovať jeho súčasný emočný stav. Sledovanie vyvolaných reakcií a zaznamenávanie dôležitých dát je s pomocou počítača automaticky časovo synchronizované s práve zobrazovaným dianím vo virtuálnej realite.
Looxid Labs síce so svojou inovatívnou novinkou mieri na masívny spotrebiteľský trh, avšak podľa oficiálnych stránok, ale aj slov samotných vývojárov je jasné, že poskytovať zábavu nie je primárnym účelom LooxidVR. Okrem oblasti výskumu a analýzy disponuje headset obrovským potenciálom napríklad v zdravotníctve, a to najmä v odvetví takzvanej expozičnej terapie. Pri tomto druhu terapie je pacient vystavený nejakej stresovej situácii (strach, nepríjemné prostredie atď.), Na ktorú si postupne zvyká, a tým potláča duševné traumy, ktoré tieto stavy vyvolávajú.
Avšak, nie je vylúčené ani to, že sa v budúcnosti dočkáme hier pre virtuálnu realitu, ktoré budú upravovať svoju obťažnosť či meniť príbehovú líniu na základe reakcií a stresového vypätia hráča. Máme sa skrátka na čo tešiť!
Hoci je headset LooxidVR do veľkej miery špecializovaným nástrojom, nemal by byť kvôli zabudovaným senzorom ochudobnený o dostatok pohodlia a jednoduchú manipuláciu – pri bežnom používaní nie je nutné pripájať žiadne obmedzujúce káble a všetky senzory sú zakomponované tak, že si ich na prvý pohľad pravdepodobne ani nevšimnete. Napokon, LooxidVR sa až na o niečo pevnejšiu konštrukciu svojím vzhľadom príliš nelíši ani od bežných mobilných VR headsetov, ako je napríklad Samsung Gear VR alebo Google Daydream VR.
Headset LooxidVR je kompatibilný so všetkými telefónmi s OS Android 7.1 a vyšším, najlepšie zážitky z virtuálnej reality ale dosiahnete až s výkonnými smartfónmi Daydream-Ready a displejom s veľkosťou aspoň 5,0". Spoločnosť Looxid Labs má na spracovanie surových dát z headsetu pripravenú tiež vlastnú API, ktorá je však zatiaľ dostupná iba pre operačné systémy MacOS a Linux – prepojenie počítača s headsetom sa realizuje cez USB 2.0/3.0 porty.
Prvú šancu vyskúšať si LooxidVR na vlastné oči mala hŕstka návštevníkov veľtrhu CES 2018 v Las Vegas, kde headset zaujal dokonca natoľko, že sa stal víťazom prestížneho ocenenia Best of Innovation pre najlepšie inovácie veľtrhu. Predobjednávky síce oficiálne štartujú už 1. februára, no kedy a za akú cenu sa LooxidVR objaví na našich skladoch, je zatiaľ vo hviezdach.