Obnoviť stránku

Frostpunk (RECENZIA) – Matné prežívanie v ľadovej pustatine

Aktualizované

Katastrofické scenáre zamerané na koniec civilizácie sú častým námetom neúspešných béčkových filmov. Zástupcovia hernej scény sa im väčšinou, možno práve z tohto dôvodu, venujú len za predpokladu, že príčinou pádu ľudstva je neznáma choroba meniaca obyvateľov miest na monštrá. Zo zabehnutých koľají sa doposiaľ odvážilo vybočiť len malé percento štúdií. Reálne sa však podarilo skutočne presadiť iba spoločnosti 11 bit studios, ktorá si získala celosvetovú pozornosť atmosférickým This War of Mine, zameraným na prežívanie civilistov vo vojnovom prostredí. V súčasnosti chcú na podobne ladenú nôtu zahrať znova s temnou stratégiou Frostpunk, ktorá by mala tiež zacieliť na vývoj spoločnosti, ktorá musí vstať z popola. Či ponúka rovnako kvalitný zážitok ako ich predchádzajúce dielo, vám povie naša recenzia.

Žáner: Budovateľská stratégia, survival | Vývojár: 11 bit studios | Vydavateľ: 11 bit studios | Platformy a Dátum vydania: PC (24. apríl 2018) | Homepage: frostpunkgame.com/ |

Obsah recenzie Frostpunk

  1. Vo Frostpunk sa pozriete do sveta plného neľahkých volieb
  2. Bez balónu a empatie sa vo Frostpunk nezaobídete
  3. Spoločnosť budú vo Frostpunk formovať vami vybrané zákony
  4. Frostpunk mohol dopadnúť lepšie
  5. Recenzia Frostpunk: záverečné hodnotenie
  6. HW nároky pre Frostpunk PC

Vo Frostpunk sa pozriete do sveta plného neľahkých volieb

(23.04.18) Ľudstvo sa v alternatívnej realite, v ktorej sa Frostpunk odohráva, vyvíjalo podobne ako naša spoločnosť až do priemyselnej revolúcie, ktorá minimálne u nás zmenila životy väčšiny obyvateľov planéty k lepšiemu. Vo svete vytvorenom 11 bit studios však táto epocha odštartovala dobou ľadovou, ktorá zasiahla prakticky celý svet. Ušetrené neboli ani tie najteplejšie krajiny. Po určitú dobu ľudia s touto zmenou klímy vcelku efektívne bojovali, nakoniec ale boli prinútení opustiť svoje domovy a vydať sa gigantickým transportérom na púť do severných končín, kde sa malo podľa povestí nachádzať bezpečné útočisko. Výpravy k bájnemu úkrytu, v ktorého strede stojí teplo vyžarujúce zariadenie, sa zúčastnilo niekoľko tisíc dobrovoľníkov. K cieľu však dorazila len hŕstka z nich, ktorá teraz dúfa v to, že sa bude mať už len lepšie.

Po prečítaní predchádzajúcich riadkov vás určite neprekvapí, že Frostpunk fakticky nemá jasne definovanú linku sledu udalostí, ktorou disponujú konkurenčné stratégie. Na samom začiatku sa tu za určitých okolností ujmete úlohy starostu, a od toho momentu určujete príbeh svoj aj vami kontrolovanej kolónie, ktorá sa na vás spolieha. Prežiť vďaka tomu môžete zakaždým odlišný scenár, ktorého priebeh budete ovplyvňovať od začiatku až do konca cez rôzne rozhodnutia, ktoré pred vás hra postaví. Novinka z dielní 11 bit studios sa spracovaním tohto prvku veľmi líši od iných podobne ladených budovateľských diel, nesnažiacich sa hráča výraznejšie zapájať do formovania deja. Ja sám to považujem za veľké plus, pretože celok vďaka spracovaniu tohto aspektu dostáva konkrétny nádych osobitosti.

Frostpunk; Wallpaper: obrie kachle

Obrovské tepelné generátory zaisťujú kolónii vo Frostpunk životodarnú žiaru, bez ktorej ľudia nemajú šancu dlho prežiť.

Túžbu tvorcov zapájať hráča stabilne do diania v ním prevádzkovanej kolónii budete pociťovať prakticky neustále. Obyvatelia osady sa na vás totiž obracajú vždy, keď si needia dať rady, takže riešením ich životných starostí strávite veľa času. Diskutovať s nimi budete o viere, medicíne a medziľudských vzťahoch ovplyvňujúcich verejný poriadok. Hoci majú všetci stálu potrebu sa vám zverovať, nie je dobré nikoho prehliadať alebo dokonca ignorovať, pretože problémoví obyvatelia na seba časom nadviažu ďalších nespokojencov a začnú robiť výtržnosti, ktoré môžu dlhodobo narušiť chod celého stanovišťa. Keď im však vyhoviete a pokúsite sa situáciu vyriešiť, budete mať pokoj až do momentu, než sa objavia dôsledky vášho rozhodnutia, ktoré môžu byť vo Frostpunk pozitívneho aj negatívneho charakteru.

Aby som vám ukázal, ako mechanizmy spomínané v minulých odsekoch fungujú v praxi, mierne sa tu rozpíšem o jednom z mnohých možných scenárov vývoja vašej kolónie. Preto, aby moji ľudia prežili, som bol v danom scenári ochotný urobiť všeličo, a tak som občas siahol aj po neobľúbených riešeniach, ktoré by väčšina humanistov odmietla. Nakoniec sa mi podarilo vytvoriť fungujúcu osadu schopnú odolávať vrtochom podnebia. Bohužiaľ pre moju maličkosť som si pri jej budovaní znepriatelil rad ľudí, takže po čase začali proti mojej krutovláde organizovať protestné akcie, ktoré som ako správny vodca nechal rozohnať. Jedného slnečného dňa sa však protestujúci rozpálili hnevom natoľko, že ma vyhnali z mnou vybudovanej ríše. Keby som sa správal inak, možno by som bol spoločnosťou Frostpunk odmenený odlišne.

Bez balónu a empatie sa vo Frostpunk nezaobídete

Alternatívna realita Frostpunk rozhodne nie je miestom, kde by mohli ľudia po dlhšiu dobu leňošiť. Ihneď potom čo dorazíte k bájnemu útočisku, ste nútení pustiť sa do zberu rôzne roztrúsených surovín určených na vybudovanie základov vašej kolónie. Zhromažďovať budete drevené škatule, železný šrot a všade rozhádzané uhlie, ktoré následne použijete na naštartovanie tepelného generátora stojaceho v strede vášho tábora. Ak budete chcieť prežiť v tomto nemilosrdnom svete dlhšie ako pár dní, stane sa skladovanie paliva a kŕmenie týchto gigantických kachlí vašou hlavnou prioritou. Bez žiaru, ktorý vydávajú, totiž obyvatelia kolónie dlho nevydržia, a keď už, nebudú moc nadšení z toho, že musia kvôli jeho neschopnosti svojho vodcu zvrhnúť.

Potom, čo sa postaráte o naštartovanie a stabilné zásobovanie generátora, vám bude umožnené pustiť sa do výstavby základných obytných štruktúr, jednoduchých kuchýň, loveckých prístreškov, lekárskych stanov, zberných stanovíšť a dielní slúžiacich na znovuobjavovanie dávno zabudnutých technológií. Prostredníctvom výskumu sa budete vo Frostpunk dostávať k novým typom budov a zefektívňovať fungovanie vašej spoločnosti ako celku. Vo finálnych fázach hry budete schopní vystavať píly, prieskumné balóny, obstojné domy, rekonvalescenčné centrá, malé kachle a rôzne typy baní. Prístup vám bude dokonca poskytnutý aj k moderným továrňam na roboty vyrábajúcim gigantických oceľových obrov, ktorí po uvedení do chodu výrazne zvýšia produkciu a uľahčia život všetkým manuálne pracujúcim obyvateľom kolónie.

Frostpunk; Gameplay: vývoj Frostpunk; Gameplay: roboti

Obrázok 1: Vývojový strom je v Frostpunk možno až príliš rozsiahly, keby tvorcovia takto spracovali radšej knihu zákonov, zrejme by urobili lepšie. Obrázok 2: Monumentálni roboti budú vašim ľuďom veľmi uľahčovať život.

Po určitú dobu bude vaša spoločnosť vo Frostpunk schopná bez väčších ťažkostí fungovať v priestore, ktorý jej bol z počiatku daný. Nie všetky suroviny však budete mať k dispozícii, a tak vám po niekoľkých dňoch nezostane nič iné než vyslať do nebies prieskumný balón, s ktorého pomocou budete odhaľovať tajomstvá bodov vyznačených na mape. Na niektorých pozíciách pri podrobnom prieskume nájdete zabudnutú techniku, materiál, polorozpadnuté budovy alebo preživších, ktorí sa oddelili v minulosti od vášho hlavného voja a zázrakom sa im podarilo prežiť v jednom z mnohých bývalých ľudských sídiel zaviatych snehom. V skutočne výnimočných prípadoch natrafíte na ťažobné zóny, ktoré je možné obsadiť a znovu uviesť do chodu, takže začnú zásobovať kolóniu stabilnými dodávkami surovín.

Z výprav privezení preživší toho k životu nepotrebujú veľa, rovnako ako vaši vlastní ľudia požadujú len bezpečné útočisko, stabilný prísun jedla, teplo a chápavého vodcu starajúceho sa o ich každodenné potreby. Kým budete plniť všetky ich požiadavky, nebudú s nimi žiadne problémy. Keď však začnú trpieť, veľmi rýchlo sa to prejaví na ich nálade, pracovnom výkone a zdravotnom stave. Ich problémy možno z časti riešiť rozsiahlou infraštruktúrou nemocníc a opatrovateľských centier, ktoré si možno otvoriť cez už spomínaný výskum dávno stratených technológií.

Frostpunk; Gameplay: balon Frostpunk; Gameplay: preživší Frostpunk; Gameplay: fujavica

Obrázok 1: S prieskumným balónom budete odkrývať tajomstvá vzdialených miest. Obrázok 2: Niektoré scenáre vás budú vo Frostpunk stabilne zásobovať preživšími, o ktorých sa musíte postarať. Obrázok 3: Ľadové búrky vám tu budú spôsobovať nemalé problémy.

Spoločnosť budú vo Frostpunk formovať vami vybrané zákony

Nové budovy si vo Frostpunk nebudete otvárať len cez technologický strom. Máte tiež možnosť formovať vlastnú knihu zákonov, pomocou ktorej budete sprístupňovať unikátne typy štruktúr. Keď sa napríklad rozhodnete vašu spoločnosť opäť uviesť do stavu, v ktorom bola pred pádom civilizácie, môžete využiť domčeky pre chorých, cintoríny či škôlky, v ktorých deti zostávajú vtedy, keď sú ich rodičia v práci. Nie každý je samozrejme ľudomil, pre odlišne zmýšľajúcu skupinu majú 11 bit studios jednoduché jamy na mŕtvoly, krvou pokryté arény, špinavé bordely a nemocnice plné rozlične pohádzaných pacientov bez údov, ktorých ostatní už dávno odpísali.

Frostpunk; Gameplay: uhoľná baňa Frostpunk; Gameplay: klesajúca teplota Frostpunk; Gameplay: výskumné centrum

Obrázok 1: Uhlie je primárna surovina, bez ktorej sa tu dlho nezaobídete. Obrázok 2: Teplota môže vo Frostpunk klesnúť až na -150 °C. Obrázok 3: V dielňach sa vaši ľudia zamerajú na výskum nových technológií.

Primárnym účelom formovania základných zákonov samozrejme nie je otváranie nových budov, ale určovanie podoby spoločnosti, ktorú povediete k svetlejším zajtrajškom. Smerovať ju môžete k milosrdenstvu, krutosti, strojovej poslušnosti alebo k fanatizmu, ktorý po čase zmení obyčajných ľudí na zaslepených sektárov, ktorým kňazi vtĺkli do hláv, že sú bohmi, ktorých je nutné bez odvrávania poslúchať. Všetci členovia jednotlivých myšlienkových smerov majú svoje silné a slabé stránky. Zástupcovia robotníckej triedy sú napríklad neskutočne výkonní, ich nádej na lepšiu budúcnosť však nie je tak silná ako u veriacich, takže často podliehajú negatívnym vplyvom nútiacim ich občas k spáchaniu samovraždy či vyvolávaniu nepokojov.

Z informácií prezentovaných pred vydaním som popravde čakal, že tvorcovia do svojho diela zakomponujú desiatky alternatív vedenia spoločnosti. Nakoniec sa tak však bohužiaľ nestalo. Na výber máte len dosť chudobnú paletu, ktorá neponúka veľa priestoru na experimentovanie. Odopretá je vám dokonca aj možnosť kombinovať jednotlivé myšlienkové smery a tvoriť nové formy systému. Vývojári z 11 bit studios podľa môjho názoru úplne premárnili potenciál, ktorý tento aspekt ponúkal. Úprimne dúfam, že k nám v rámci bezplatných obsahových balíčkov dorazí DLC expandujúce základnú škálu o nové zákony a typy vlády.

Frostpunk mohol dopadnúť lepšie

Keď nezávislé poľské štúdio 11 bit studios vypustilo do sveta This War of Mine, bol som ním úplne uchvátený. Ich nový, pomaly vznikajúci projekt som preto očakával s neuveriteľným nadšením. Teraz som kvôli tomu trošku sklamaný, pretože namiesto veľkolepého diela som do rúk dostal dobrý, no nijako výrazný kúsok, ku ktorému sa s vysokou pravdepodobnosťou v blízkej dobe len tak nevrátim. Primárnym kladom tohto titulu je veľmi ohybná príbehová linka spolu s náročnými voľbami, ktoré musíte urobiť, aby vaša kolónia prežila v nehostinnom prostredí. Jeho ostatné mechanizmy sú na tom bohužiaľ o niečo horšie. Hlavným nedostatkom je podľa môjho názoru stereotyp, ktorého intenzitu značne zvyšuje absencia hlbšieho spracovania budovateľského aspektu a niektorých vývojových prvkov.

Frostpunk je mierne nadpriemerný strategický survival, ktorý v žiadnom zo žánrových prvkov vyložene nevyniká. O jeho obstaraní by mali uvažovať hlavne ľudia, ktorí majú radi hry s definovateľným príbehom a náročnými voľbami. Zainvestovať by do neho svoje financie naopak nemali fanúšikovia kvalitných budovateľských survival stratégií, ktoré disponujú dlhou životnosťou. Za seba by som nákup odporúčil až potom, čo tvorcovia vylepšia väčšinu aktuálne nedotiahnutých herných mechaník.

Frostpunk; Wallpaper: uctievanie

S vašou postavou sa vo Frostpunk ujmete vedenia kolónie a bude len na vás, či ju povediete milosrdne, či tvrdo.

Recenzia Frostpunk: záverečné hodnotenie

Hodnotenie 65 % Alza.sk
Hlavné parametre: Hrateľnosť
70 %
Audiovizuálne spracovanie
80 %
Znovu hrateľnosť
50 %
Frostpunk; recenzia

Klady

  • Ohybná príbehová linka
  • Náročné voľby, ktoré vám dajú zabrať

Zápory

  • Prítomnosť stereotypu
  • Absencia širšieho spektra zákonov
  • Možno až príliš jednoduchý návrh budovania základne

Obsah preview Frostpunk

  1. Pri Frostpunku majte po ruke teplú deku
  2. Voľby na hranici únosnosti
  3. Frostpunk vám zalezie pod kožu
  4. HW nároky na hru Frostpunk PC

Pri Frostpunku majte po ruke teplú deku

Už od pradávna sa ľudia bavia premýšľaním o smerovaní a vývoji spoločnosti za predpokladu, že by sa v histórii udiali veci inak a vychýlili tak koleso dejín odlišným smerom. Poľskí vývojári z 11 bit studios nám vo Frostpunku ponúkajú svoj pohľad na 19. storočie, v ktorom celý svet začali sužovať snehové búrky narušujúce klimatickú rovnováhu planéty. Zatiaľ čo väčšina Európanov v panike uteká na juh, kde ich namiesto vrelého objatia čaká len chaos a smrť, vyspelé britské impérium sa rozhodlo svoje útočisko vybudovať v severných končinách bohatých na prírodné zdroje. Tu postavilo vyspelé generátory tepla, ktoré majú obyvateľom zabezpečiť aspoň iskričku nádeje.

Frostpunk; Wallpaper: rozvité mesto

Základňa sa bude rozrastať v kruhoch, občas vystrelí lúče k dôležitým surovinám. Čím ďalej od generátora, tým väčšia zima.

Po apokalyptickom ochladení, majúcom za následok vyhynutie takmer celého ľudstva, sa hŕstka dôverčivých zúfalcov vydala hľadať stroje zaisťujúce ohrev okolia. Práve vo chvíli, kedy ho skupina preživších nachádza na zasneženom dne krátera v zapadnutej pustatine, prichádza rad na hráča. Automaticky sa stávate veliteľom skupiny a snažíte sa zorganizovať zúboženú kolóniu tak, aby sa dožila ďalšieho dňa. Úloha číslo jedna znie, sprevádzkovať spaľovací mechanizmus, takže vyšlete prvých pracantov do snehových závejov hľadať čokoľvek horľavé. Rozbité drevené škatule a povrchové bane s uhlím sa priamo ponúkajú.

Akonáhle zaistíte aspoň základnú ochranu pred dvadsaťstupňovým mrazom, rozbehnete tradičné úvahy, do ktorých sa prihovára aspekt nehostinných prírodných podmienok. Je dôležitejšie postaviť prístrešky pre vašich zverencov, zabezpečiť jedlo alebo radšej nemocnicu pre chorých? Pri každom rozhodnutí budete tápať v neistote, či sa práve nedopúšťate chyby, pretože tie sa vo Frostpunku neodpúšťajú. Po celú dobu hrania na vás vonkajšie prostredie a požiadavky rozrastajúcej sa obce kladú vyššie nároky. Celkom sa tešíme na neustály príval problémov, ktoré budeme musieť prekonávať až do konca hry (nech už bude záver akýkoľvek).

Frostpunk; Wallpaper: stavanie budovFrostpunk; Wallpaper: stavanie budov

Obrázok 1: O telesný stav svojich pracantov sa budete musieť starať naozaj starostlivo, inak začnú vo veľkom umierať. Obrázok 2: Ľudia budú požadovať kvalitné bývanie, zábavu a v neposlednom rade cintorín (pokiaľ sa nerozhodnete inak).

Voľby na hranici únosnosti

Z nášho pohľadu nie je lákavá ani tak budovateľská časť, vyzerajúca veľmi na úrovni, ale predovšetkým postupné vytváranie komunity a jej zákonov. Ako správny vodca totiž musíte činiť nepopulárne kroky, ktoré síce znížia vašu obľúbenosť a nahnevajú pracujúcich robotníkov, ale zároveň o kúsok priblížia vidinu prežitia v mrazivej pustatine. Pod heslom „účel svätí prostriedky“ môžete poslať pracovať deti na menej rizikové posty, predĺžiť svojím pomocníkom pracovnú dobu alebo nepochovávať svojich mŕtvych. Morálka totiž musí ustúpiť prežitiu, takže sa humanita musí občas odsunúť na druhú koľaj.

Frostpunk; Wallpaper: udalosťFrostpunk; Wallpaper: prispôsobenieFrostpunk; Wallpeper: udalosť

Obrázok 1: Pracujúce deti sú problémom samy o sebe, ale ako sa na vás bude pozerať komunita po ich zranení? Obrázok 2: Niektoré rozhodnutia naozaj zamávajú s vašou ľudskosťou – necháte na smrť chorých dožiť v pohodlí, alebo sa pustíte do riskantných operácií? Obrázok 3: Nedostatok potravín potrápi preživších predovšetkým v raných fázach hry.

Neustále budete musieť strážiť krehkú rovnováhu medzi diktatúrou a empatiou. Nevľúdne zaobchádzanie dokážu ľudia chvíľu trpieť, ale s klesajúcimi vyhliadkami svetlých zajtrajškov rastie nahnevaný dav, čím upadá vaša nádej na úspech. Z náznakov vypustených vývojármi môžeme dokonca usudzovať, že sa proti vám môže komunita vzbúriť, zvrhnúť vás a popravou dokonať spoločenský prevrat. Bude iste zaujímavé sledovať, kam bude smerovať premisa sociálneho vývoja Frostpunku v hraničných situáciách.

S miernou obavou však hľadíme na jeden z menej vydarených aspektov krízového manažmentu, ktorý sa objavil v predchádzajúcom titule 11 bit studios This War of Mine. Záverečné dni sa tu pre väčšinu hráčov stali až rutinnou záležitosťou, z ktorej vás občas vytrhla nečakaná udalosť. Našťastie v prípade Frostpunku by s nastupujúcim stereotypom mali zatočiť predovšetkým výpravy do okolia, umožňujúce prehľadávať zamrznuté lokácie a vedené túžbou získať životne dôležité zásoby. Expedície budú zrejme podmienené riadnym vybudovaním sídla, v čom bude podľa dostupných materiálov hrať významnú úlohu široký rad možností vylepšovania základne.

Frostpunk; Wallpaper: expedícia – miesto nehodyFrostpunk; Wallpaper: hlavná budova

Obrázok 1: V blízkom okolí sa vyskytujú zaujímavé destinácie s ukrytými zásobami, ale aj možným nebezpečenstvom. Obrázok 2: Preživší na vás budú mať neustále požiadavky a je len na vás, či sa nimi budete zaoberať.

Frostpunk vám zalezie pod kožu

Najväčšiu radosť však robí audiovizuálne spracovanie. V kruhoch sa úspešne rozrastajúca základňa hýri životom. Vo sporadických chvíľach pokoja môžete pozorovať unikátne osoby (majú svoje vlastné meno) na stanovištiach, sledovať parou poháňané stroje či sa len kochať efektmi počasia. Frostpunk nás totiž posadil na zadok svojím zmyslom pre detail. S rastúcou teplotou generátora vidíte postupne topenie snehu v okolí základne, zatiaľ čo nosiči brodiaci sa snehom vytvárajú cestičky, ktoré počas fujavice postupne zapadávajú. A to je len zlomok toho, čo môžete očakávať.

Frostpunk; Wallpaper: uhoľná baňaFrostpunk; Wallpaper: začiatokFrostpunk; Wallpeper: workshop

Obrázok 1: Pri každej štruktúre existuje možnosť vyvolať prehľadnú tabuľku. Obrázok 2: Vizuálna stránka Frostpunku uchváti každého milovníka snehových závejov. Obrázok 3: Po priblížení sa pokocháte detailným spracovaním základne a okolia.

Vizuálne orgie sprevádza nemenej vydarený zvuk. Skučiaci vietor strieda syčanie pary, vzniká tak očarujúci mix zvukov industriálnej metropoly uprostred ničoty, z čoho vám bude behať mráz po chrbte. Myslím, že hrnček horúceho čaju tak príde vhod aj na konci apríla, kedy má Frostpunk uzrieť svetlo sveta vo svojej konečnej verzii. Musíme priznať, že sa na prežívanie v nehostinnej zime naozaj tešíme. Ak 11 bit studios dotiahnu do úspešného konca všetky naznačené mechanizmy, môže ísť o ďalší z úspešných titulov poľských vývojárov.

Frostpunk; Wallpaper: detail

Dátum vydania Frostpunku bol stanovený na 24. apríla 2018.

i Pozrite sa na všetky články z hernej sekcie

HW nároky na hru Frostpunk PC

Minimálne HW požiadavkyOdporúčané HW požiadavky
Operačný systémWindows 10 64-bitWindows 10 64-bit
ProcesorIntel Core i5-3330/AMD FX-8300Intel Core i7-3770/AMD Ryzen R5 1500x
Grafická kartaNVIDIA GeForce GTX 960/Radeon R9 380NVIDIA GeForce GTX 1060/Radeon RX 480
DirectXDirectX 11.0DirectX 11.0
Operačná pamäť8 GB RAM16 GB RAM
HDD8 GB8 GB
i Mohlo by vás zaujímať

Frostpunk vyjde 24. apríla 2018 na PC. O novinkách vás budeme priebežne informovať.

Na vašom súkromí nám záleží

My, spoločnosť Alza.cz a.s., IČO 27082440, používame súbory cookies na zaistenie funkčnosti webu a s vaším súhlasom o. i. aj na personalizáciu obsahu našich webových stránok. Kliknutím na tlačidlo „Rozumiem“ súhlasíte s využívaním cookies a predaním údajov o správaní na webe na zobrazenie cielenej reklamy na sociálnych sieťach a reklamných sieťach na ďalších weboch.

Viac informácií
Rozumiem Podrobné nastavenia Odmietnuť všetko
P-DC1-WEB01