Obnoviť stránku

Fallout 76 (RECENZIA) – Predčasne vypustený titan

Aktualizované

Posledné dni sme trávili v postapokalyptickej pustatine Falloutu 76, do ktorej nám Bethesda umožnila zavítať v rámci uzavretej bety už pred dvoma týždňami. Ako sa odvtedy najnovší projekt tohto herného giganta zmenil a v čom sa presne líši finálna verzia od tej, ktorú sme vám predstavili detailne v našich dojmoch, si môžete prečítať v tejto recenzii.


• Žáner: Akčné survival RPG • Vývojár: Bethesda Game Studios • Vydavateľ: Bethesda • Platformy a Dátum vydania: PC, PS4 a Xbox One (14. novembra 2018) • Homepage: fallout.bethesda.net/


Časti článku:

Obsah recenzie Fallout 76 (PC)

  1. Je čas vydať sa do nového sveta
  2. Západná Virgínia je rajom dobrodruhov
  3. Čo lokácia, to unikátny príbeh
  4. Bez priateľov sa vo Falloute 76 často zapotíte
  5. Definovať svoju postavu budete vo Falloute 76 pomocou kartičiek
  6. Za atómy si základňu rozhodne nepostavíte
  7. Plná verzia Fallout 76 dorazí zrejme o niekoľko mesiacov
  8. Recenzia Fallout 76: záverečné hodnotenie
  9. HW nároky pre Fallout 76 PC

Je čas vydať sa do nového sveta

• Recenzia: 19. 11. 2018 • Autor: Ondřej Zeman

Atómová vojna bola niečím nečakaným, nikto skutočne neveril tomu, že niektorá z veľmocí siahne po červenom tlačidle a vyšle ku svojim sokom rakety prenášajúce atómové hlavice. Niektorý z mocných sa však nakoniec odhodlal a vyslal ich v ústrety strategickým bodom nepriateľa. Len málokto sa stihol schovať do protiatómových krytov vybudovaných pred vojnou, väčšina ľudí sa v priebehu chvíle zmenila v prach. Prežiť sa podarilo len tým, ktorí nikdy nemali veľmi veľkú dôveru v hlavné vedenie, takže sa včas ukryli do podzemných miest vybudovaných spoločnosťou Vault-Tec. Rovnako ako mnoho iných som aj ja niekoľko rokov hnil v temnotách. Teraz však opäť nastal čas opustiť zatuchnuté priestory Vaultu 76, ktoré nám doteraz boli domovom a vydať sa osídľovať vojnou zničený svet s vidinou lepších zajtrajškov.

Fallout 76 – Ghoul City (vlastný gameplay)

Väčšinu miest vo svete Fallout 76 obývajú monštrá, ktoré ich zo svojich pazúrov len tak nepustia.

Ešte predtým, ako opustíte priestory legendárneho Vaultu 76, musíte vašej postave vytvoriť identifikačnú kartu krytu. Bethesda týmto prvkom cieli na kreatívnych jedincov, ktorým nestavia do cesty prakticky žiadne prekážky. Asi najviac je prepracovaná úprava hlavy, na ktorej toho môžete nastaviť skutočne veľa. Po zadefinovaní tváre si možno sformovať napríklad mohutného černocha, na ktorom bude takmer všetko vyzerať malé, extrémne malého Aziata či na kosť vychudnutého belocha, ktorý sa zrejme nedávno vrátil z redukčného tábora, kde to so znižovaním hmotnosti trošku prehnali. Hoci by to jeden spočiatku nepovedal, na vzhľade tu celkom záleží, takže je dobré obetovať čas a stvoriť niečo, na čo sa budete chcieť po rad nasledujúcich hodín pozerať.

Akonáhle si zbalíte potrebnú výstroj, budete hrou vyslaní k vstupnému vchodu do Vaultu 76. Po opustení miesta, ktoré vám bolo po niekoľko rokov domovom, vás nedávno nasadený pip-boy nabáda k tomu, aby ste sa vydali hľadať správkyňu, ktorej sa podarilo podzemný komplex opustiť skôr ako ostatným obyvateľom. Kde len sme to v minulosti (už niekoľkokrát) videli?

Fallout 76; gameplay: exoskelete Fallout 76; gameplay: rádioaktivita Fallout 76; gameplay: budovanie

Obrázok 1: Základnú kostru energetickej zbroje si na seba môže vziať každý, aj bez ochranných plátov je to vec, ktorá vám veľmi pomôže. Obrázok 2: Pri hraní Fallout 76 si budete musieť stále strážiť kontrolku prezentujúcu sýtosť, smäd a hodnotu rádioaktivity. Obrázok 3: Ak sa budete chcieť dostať na miesto, na ktoré sa dostanete zdarma bez použitia vrchnáčikov, budete si musieť vystavať kemp.

Západná Virgínia je rajom dobrodruhov

Na ceste za správkyňou Vaultu 76 vás budú rovnako ako vo všetkých dieloch série Fallout rozptyľovať vedľajšie úlohy, s ktorými sa tu Bethesda nijako zvlášť neodkláňa od klasického konceptu používaného snáď v každom ich RPG. Fallout 76 sa od ostatných projektov tohto vývojárskeho štúdia líši predovšetkým tým, že vám questy nezadávajú NPC, ktoré si žijú svojím vlastným životom, ale kúsky papiera a časom obrúsené nahrávky. Tie vás väčšinou po spustení vyšlú hľadať ich autora, ktorý to má v deväťdesiatich deviatich percentách prípadov už nejaký ten piatok za sebou, takže slúžia len ako štartovací bod, z ktorého sa vydáte na výpravu či lov krvilačných monštier, za ktorých elimináciu vás vo finále odmení nedbalo pohodená truhlica alebo ruksak s pokladom.

V nemalom množstve prípadov sú úlohy rozdelené do viacerých fáz, líšiacich sa od seba nielen elementárnou náplňou, ale aj dynamikou, ktorou sú prezentované. Na samom štarte určitých zákaziek sa dosť náhodne dostanete k nahrávke, v ktorej vás jej tvorca prosí o pomoc v neľahkej životnej situácii. Ako správny hrdina bez postranných úmyslov nemôžete úbožiakovo volanie ignorovať, a tak sa pomaličky vydávate k miestu, kde by sa mal ukrývať pred svojimi prenasledovateľmi. Po niekoľkých minútach ležérnej chôdze či zbytočného behu dorazíte do úlohovej lokácie, kde sa tempo veľmi zrýchli vďaka prítomnosti nepriateľov, ktorých skon vám opäť prinesie do života trošku pokoja. Nakoniec si vyzdvihnete odmenu, čím dejová linka končí, pokiaľ nie je ešte viac rozvrstvená hádankami alebo stredne náročnými testami.

Fallout 76; gameplay: štóla Fallout 76; gameplay: robot Fallout 76; gameplay: medveď

Obrázok 1: Podzemné systémy sú miestom, kam sa neradno vydávať bez priateľov. Obrázok 2: Niektorí zabezpečovatelia úloh sú skutočne jedineční. Obrázok 3: Zmutované zvieratá vo Falloute 76 predstavujú problém, ktorý vám neraz vytvorí vrásky na čele.

Rozloženie sekundárnych dejových liniek je v univerze Fallout 76 celkom vydarené. Dalo by sa povedať, že minimálne v prvých desiatkach hodín pôsobí dosť prirodzene, takže nemáte dôvod sťažovať sa, že je vám do cesty hádzaná jedna úloha za druhou len preto, aby vás hra udržala permanentne zamestnaných. Okrem toho sa tu ešte nachádzajú náhodné situácie, za ktorých zdolanie ste odmenení debnami s výstrojou. Veľmi v tomto ohľade záleží na vašom založení a povahe. Niektorí hráči v priebehu hrania splnia len pár zákaziek a následne sa uchýlia do nimi vybudovanej pevnosti. Iní sa naopak na stavanie vykašlú a úplne sa ponoria do prieskumu herného sveta plného zaujímavo ladených príbehov, ktoré si vychutnajú nielen herní veteráni, ale aj ľudia túžiaci po hlbšom poznaní tejto unikátnej hernej série.

Čo lokácia, to unikátny príbeh

Takmer každá lokácia má vo Falloute 76 svoj unikátny príbeh, ktorý budete môcť v rámci prieskumu sveta odkryť. Niektoré polorozpadnuté dedinky si za svoj osud môžu samy, iné boli naopak v priebehu rokov napadnuté zlými tvormi toľkokrát, že ich obyvatelia nakoniec opustili a vydali sa hľadať svoje šťastie inam. Veľmi sa mi páčila napríklad návšteva osady, ktorá na prvý pohľad vyzerala ako sídlo ghulov. Nakoniec sa z nej však vykľulo útočisko supermutantov, ktorí to zrejme v priebehu niektorej z nocí prehnali s alkoholom a nechali sa prepadnúť bezduchými tvormi, ktoré ich do jedného zabili a usadili sa v ich pôvodnom domove, ktorý som následne úplne vyčistil.

Fallout 76 – Wendingo Cave (vlastný gameplay)

Jaskynné systémy sú vo Fallout 76 plné krvilačných nepriateľov a pokladov, ktoré získate len tak, že eliminujete prítomnú hrozbu.

Veľkú úlohu pri formovaní príbehu herného sveta Fallout 76 majú nahrávky, popísané listy papiera a dosiaľ nezničené terminály plné dôležitých súborov, v ktorých si prečítate nejednu zaujímavú informáciu. Každú hernú lokáciu je kvôli nájdeniu týchto dej expandujúcich položiek vždy dobré riadne prečesať, pretože bez nich nebudete schopní nikdy zložiť celú skladačku, ktorú pred vás Západná Virgínia stavia. Ak rovnako ako ja túžite spoznať aktuálne navštívenú mapu čo najlepšie, rozhodne by ste mali starostlivo študovať jednotlivé útržky, rozprávajúce nielen o osudoch miestnych obyvateľov, ale aj o vývoji sveta, ktorý spolu s bezduchými monštrami aktívne formovali pred vaším príchodom. Tí, ktorí budú tento herný aspekt úplne ignorovať, sa následne nemôžu sťažovať na absenciu histórie či hlbšieho pozadia jednotlivých liniek.

Detailný dizajn jednotlivých lokácií vám umožňuje si ich prieskum riadne užiť buď s priateľmi, alebo pokojne aj samostatne, pretože väčšina z nich nie je navrhnutá tak, aby ich bolo možné absolvovať vyložene len v partii. Samozrejme sú tu miesta, kde to bude mať sólista veľa ťažké, nemalo by však ísť o nezdolateľné prekážky. Osobne som zatiaľ pri svojom putovaní Pustinou nenarazil na výzvu, ktorú by som po niekoľkých pokusoch nedokázal za pomoci tej správnej zbrane, tony munície, poriadnej zbroje a (veľkého) množstva lekárničiek pokoriť. Samotná úroveň obtiažnosti sa však stále navyšuje, takže je možné, že za pár desiatok hodín stretnete netvora, ktorého už sami nezložíte a v ten moment sa spojíte so skupinkou ďalších hráčov.

Fallout 76; gameplay: noc Fallout 76; gameplay: močiar Fallout 76; gameplay: mapa

Obrázok 1: V nočných hodinách je svet Fallout 76 veľmi pekným miestom. Obrázok 2: Nie každá lokalita je prístupná slabším hráčom. Napríklad v močiaroch zrejme nebudú mať príliš vysoké šance. Obrázok 3: Vo svete Fallout 76 možno putovať po svojich. Keď si však budete chcieť oddýchnuť, máte možnosť za vrchnáčiky odcestovať na niektorý z vami objavených bodov.

Ako som už povedal v predchádzajúcom odseku, obtiažnosť sa v priebehu hrania navyšuje s tým, ako sa presúvate z jednej lokácie do druhej. Každá časť hernej mapy vám ponúkne inak ladených nepriateľov na odlišnej úrovni. V počiatkoch budete eliminovať prevažne nemotorné monštrá na leveli päť a menej  tým bude stačiť jedna dobre mierená rana z pušky a padnú. Keď sa však presuniete bližšie k majestátnej banskej veži, narazíte na radiáciou zmenených baníkov a supermutantov, ktorých prežívanie v nemilosrdnej pustatine zmenilo natoľko, že majú pokojne o desať až dvadsať úrovní viac, než ich príbuzní z nížin, čo im pridalo na sile a odolnosti, takže si s nimi už veľa zábavy neužijete. Vo finále sa samozrejme dá tešiť na príšery, pri ktorých love sa riadne zapotíte aj s priateľmi.

Bez priateľov sa vo Falloute 76 často zapotíte

Hoci možno Fallout 76 hrať aj bez priateľov, s nimi sa vám bude hrať vždy lepšie, pretože spolu nájdete viac surovín, vyšší počet potravín, ľahšie vám pôjde výstavba základne a samozrejme si navzájom môžete pomáhať v priebehu bitiek s monštrami. Náročnosť naštartovaných eventov je väčšinou definovaná levelom hráča, ktorý je na tom najlepšie. Slabší jedinci si pri nich tým pádom poriadne zamakajú a nie vždy dostanú odmenu, ktorú by si na seba mohli ihneď nasadiť, čo z akcií s lepšími spoluhráčmi robí dosť nevýhodný obchod, ktorého absolvovanie sa vám vráti až po niekoľkých hodinách hrania.

Fallout 76; gameplay: vrhač Fallout 76; gameplay: výroba Fallout 76; gameplay: power armor

Obrázok 1: Čím vyššiu úroveň budete mať, tým zaujímavejšie zbrane sa vám dostanú do rúk. Obrázok 2: Určité typy zbraní si môžete s dostatočnou inteligenciou vyrobiť z odpadu, ktorý nájdete na cestách. Obrázok 3: Najvyššou métou výzbroje je samozrejme power armor vybavený plátmi, ktorý si možno vo Fallout 76 nasadiť až po dosiahnutí tridsiatej úrovne.

Ak budete svetom Fallout 76 putovať sami, neraz sa vám stane, že narazíte na neutrálne zmýšľajúcich hráčov, ktorí vyložene netúžia po vašej krvi, ale kamarátiť sa zrovna tiež dvakrát nechcú. V prípade, že sa v priebehu stretu s nepriateľmi kontrolovanými umelou inteligenciou nechtiac navzájom strelíte, automaticky odštartujete duel. Ten útočníkovi vynesie nálepku hľadaného a napadnutého zrejme bude stáť život a niekoľko vrchnáčikov vynaložených na to, aby sa dostal k svojmu majetku. Osobne považujem návrh systému PvP za dosť nešťastný. Vítal by som skôr klasický formát používaný vo väčšine survival hier či režimov, alebo rozdelenie serverov na PvP a PvE, čím by sa zabránilo zbytočným problémom a nevôli zo strany hráčov, ktorí si na aktuálne fungovanie dosť sťažujú.

Definovať svoju postavu budete vo Falloute 76 pomocou kartičiek

Za prieskum herného sveta, budovanie základne, elimináciu všetkých druhov nepriateľov a plnenie úloh budete vo Falloute 76 odmeňovaní dvoma spôsobmi. Počítať môžete vždy s rôznorodou výbavou a slušnou kopou skúsenostných bodov, ktoré vám po úspešnom zakončení niekoľkých zákaziek vynesú novú úroveň. Za tú obdržíte zručnostný bod, ktorý môžete investovať do sily, pozornosti, odolnosti, charizmy, inteligencie, obratnosti a šťastia. Každá zo štatistík vás samozrejme ovplyvňuje iným spôsobom. Sila zlepšuje vašu efektivitu s kontaktnými zbraňami, inteligencia otvára hacking a šťastie navyšuje šancu na nájdenie munície a jedla. Asi najzaujímavejšie je spracovaná charizma, ktorá navyšuje odmenu za absolvované dejové linky a posilňuje vaše spoluhráčov, ak teda nejaké máte.

Fallout 76 – Scorchebeast (vlastný gameplay)

Niektoré monštrá vo Falloute 76 sami nezložíte.

Fanúšikovia pôvodných dielov série Fallout určite s láskou spomínajú na detailný vývoj, ktorý po definovaní elementárnych štatistík nasledoval. Tu na túto zložku môžu úplne zabudnúť. Tvorcovia ju nahradili systémom kartičiek (zastupujúcich perky z posledných dielov), ktorých povaha je vždy určená tým, ku ktorej vývojovej vetve (sila, obratnosť, šťastie atď.) sa radí. Základná karta vás vždy posilní len do istej miery, ak budete chcieť byť v danom ohľade efektívnejší, budete musieť na budúcej úrovni spojiť dva rovnako ladené kúsky a vytvoriť z nich silnejší variant. Niektoré typy bude možné zdokonaliť trikrát, iné vám naopak ponúknu celkom päť stupňov vývoja. Vylepšiť si prostredníctvom kariet môžete obchodnícke zručnosti, zdatnosť so zbraňami či technické znalosti a rad ďalších prvkov. Nové prírastky do vášho kartového balíčka si budete vždy vyberať pri novej úrovni.

Okrem kartičiek získaných pri postupe na novú úroveň budete vždy každých päť levelov odmenení balíčkom náhodne namiešaných kariet, ktoré si môžete následne zaradiť do jednotlivých slotov. Čím vyššiu hodnotu budete mať pri danej štatistike, tým viac si k nej budete môcť pripnúť kariet. Veľkú úlohu bude samozrejme hrať ich level. Ak budete mať napríklad silu na úrovni šesť, máte možnosť si nastaviť šesť slabších kartičiek, alebo napríklad dve trojkové, ktoré menej efektívne kúsky zatienia snáď vo všetkých ohľadoch, ponúknu vám však obmedzenejší počet bonusov. Navolený balíček je samozrejme možné kedykoľvek upraviť či úplne zmeniť. V prípade, že hráte so skupinou hráčov, je dobré ho mať optimalizovaný tak, aby ste sa ostatnými členmi partie čo najviac dopĺňali.

Fallout 76; gameplay: les Fallout 76; gameplay: kód Fallout 76; gameplay: nepriateľ

Obrázok 1: Vo Falloute 76 narazíte aj na vizuálne veľmi zaujímavé miesta. Obrázok 2: Kódy na aktiváciu jadrových hlavíc pri sebe majú vysoko postavení členovia armády premenení na ghulov. Obrázok 3: Nepriatelia na vyšších úrovniach vás po zabití odmenia kvalitnejšími predmetmi a lepšou výzbrojou.

V prípade, že hráte v partii, nie je vôbec zlé nadefinovať spektrum zbraní skupiny podobne ako kartičky jednotlivých členov. Jeden si vezme ostreľovaciu pušku, iný naopak uchopí obojručný meč či brokovnicu. Celková paleta je našťastie dostatočne pestrá, takže si v nej svoj obľúbený nástroj nájde skutočne každý. Veľmi dobre je tu spracovaná aj výroba a úprava predmetov umožňujúca inteligenčne zdatným jedincom vytvárať zbrane a vymieňať im základné súčiastky, čím dlhodobo ovplyvnia ich efektivitu a výdrž.

Za atómy si základňu rozhodne nepostavíte

Fallout 76 vás nejako zvlášť nebude nútiť k tomu, aby ste založili osadu či žili usporiadaný život novodobého kolonizátora. Ak však budete chcieť získať nové technológie, stabilný respawnovací bod a výstroj bez preliatia hektolitrov krvi, budete si jednoducho musieť vystavať základňu, v ktorej je možné v kľude za pomoci rôznych výrobných liniek produkovať efektívnejšie zbrane, čistú vodu a rad ďalších vecí, ktoré vám výrazne uľahčia život. Hoci si budete môcť postaviť základňu prakticky kdekoľvek, niektoré miesta budú na jej sformovanie uspôsobené lepšie ako iné, pretože vám ponúknu rôzne benefity, ktoré citeľne pomôžu pri vývoji vašej spoločnosti.

Fallout 76; gameplay: Deadclaw Fallout 76; gameplay: Swamp beast Fallout 76; gameplay: priepasť

Obrázok 1: Nie všetkých nepriateľov zdoláte vo Falloute 76 sami. Obrázok 2: Niektorým kúskom je lepšie sa zďaleka vyhnúť. Obrázok 3: Pri návšteve určitých lokácií vám bude behať mráz po chrbte.

Keď sa vám a vašim priateľom napríklad podarí obsadiť zničenú jadrovú elektráreň, môžete ju čiastočne opraviť a znovu rozbehnúť. Potom budete odmenení stabilným prísunom elektrického prúdu, ktorým môžete poháňať reflektory, niektoré systémy a hlavne obranné veže chrániace základňu v momentoch, kedy nie ste za jej múrmi. Strategické body sú jedným z primárnych dôvodov konfliktov medzi hráčmi, pretože si ich obsadením môžete veľmi polepšiť. Neraz sa vám ich preto budú snažiť vziať silou ostatní preživší spolu s mutantmi a ostatnými krvilačnými monštrami. Pokiaľ pri obrane zlyháte či sa na ňu úplne vykašlete, oblasť pripadne skupine, ktorá ju pomocou sily alebo vrchnáčikov obsadí.

Hoci si za vrchnáčiky vo Falloute 76 máte možnosť u robotických obchodníkov kúpiť všeličo, tvorcovia okrem nich do hry pridali tiež platené herné menu. Mikrotransakcie sa v súčasnosti radia medzi jedny z nejkritizovanejších herných prvkov. V momente, kedy to s nimi autori preženú, môžu prakticky odpísať tú najlepšiu hru, pretože každý nerád platí za to, čo si už raz kúpil. Vo Falloute 76 predstavujú mikrotransakcie prvok, s ktorým nie je potrebné bojovať či kvôli nemu vychádzať do ulíc. Minimálne v aktuálnej verzii hry sú vám ponúkané len vo forme kozmetických doplnkov, ku ktorým sa dá dostať aj prostredníctvom plnenia rôznorodých výziev, čo rozhodne vítame.

Fallout 76 – Mutants (vlastný gameplay)

Umelá inteligencia vo Fallout 76 nepredstavuje výzvu, ak nebudete mať príliš nízku úroveň alebo blbnúť, len málokedy vás zabije.

Dosť kriticky sa naopak pozerám na technickú stránku Fallout 76, ktorá sa od testovania Bety, z ktorej sme vám priniesli naše dojmy, nejako zvlášť nezmenila. V priebehu hrania aktuálnej verzie hry som sa stretol s prepadmi fps, pádmi hry, slušným radom bugov narušujúcich hrateľnosť a nie príliš zdatnou AI, ktorej správanie často vôbec nedávalo zmysel. Úprimne som prekvapený, že sa Bethesda rozhodla toto dielko vypustiť v takomto stave, až do poslednej chvíle som očakával, že dôjde k odkladu či vydaniu v rámci BETA prístupu. Nakoniec sa však nestalo.

Plná verzia Fallout 76 dorazí zrejme o niekoľko mesiacov

Fallout 76 nie je od základu zlou hrou. V rámci elementárneho konceptu ponúka obrovský svet, hutnú atmosféru a na kooperáciu zacielené herné mechanizmy, ktoré v minulosti hravo utiahli už nejeden survival. Tvorcovia sa však možno až príliš spoliehajú na to, že každý hráč chce vytvárať svoj vlastný príbeh, čo je samozrejme obrovská chyba. Hoci je tu prítomný rad dejových liniek a príbehového pozadia, nemožno povedať, že je univerzum, v ktorom sa budete pohybovať, riadne vyplnené. Skutočne výrazne tu chýba NPC, ktorá by dodala dosť sterilnému prostrediu dušu. Ak by sme hodnotili celok bez technickej stránky, dostal by vo finále pekných 70 %, nemôžeme však zabudnúť spomenúť naozaj veľké množstvo technických nedostatkov, s ktorým sa budeme určite ešte mnoho mesiacov potýkať. Je skutočne škoda, že vydanie nebolo odložené, celku by totiž veľmi prospelo.

Fallout 76; screenshot: svet

Herný svet Fallout 76 je natoľko rozsiahly, že vám jeho podrobný prieskum zaberie minimálne niekoľko desiatok hodín. Je skutočne škoda, že sa ho jeho tvorcom nepodarilo plne vyladiť a zbaviť chýb.

Prvý multiplayerový diel série Fallout sa Bethesde podaril len do istej miery, takže ho nakoniec nemôžem odporúčiť všetkým, ktorí ho spočiatku očakávali. Potom, čo bude svojimi tvorcami úplne vyladený, by sa o neho mali rozhodne zaujímať milovníci kooperácie a sólisti, ktorí radi blúdia svetom a spoznávajú jeho skryté tajomstvá. Plne ignorovať by minimálne teraz tento kúsok mala predovšetkým komunita okolo pôvodných dielov (F1 a F2) tejto kultovej značky, hardcore survival hráči a fanúšikovia hutných príbehov, ktorým podľa môjho názoru Fallout 76 zatiaľ nemá čo ponúknuť. Časom sa možno situácia zmení, všetko však bude záležať na tom, o aký obsah vývojári hru rozšíria a ktorým smerom ju budú smerovať. Za seba by som odporúčil minimálne mesiac či dva počkať.

Táto recenzia bola napísaná pre PC verziu.

Recenzia Fallout 76: záverečné hodnotenie

Hodnotenie 59 % Alza.sk
Hlavné parametre: Hrateľnosť
65 %
Audiovizuálne spracovanie
69 %
Znovu hrateľnosť
81 %
Fallout 76; recenzia

Klady

  • Rozsiahlosť herného sveta
  • Slušné spektrum všemožných príbehov
  • Prepracované budovanie základne a výroby predmetov
  • Detailný dizajn jednotlivých lokácií
  • Systém kariet (perkov) vytvorený pre potreby kooperácie

Zápory

  • Celková nedokončenosť
  • Absencia klasických NPC
  • Nie veľmi očarujúci vizuál
  • Prepady fps a pády hry
  • Pre niekoho zle navrhnuté PvP
  • Bugy narušujúce zážitok z hrania

Fallout 76 – Novinky

  1. (15. 11. 2018) Tešiť sa vo Falloute 76 môžeme na nový Vault, úlohy či frakčný PvP
  2. (23. 10. 2018) Tešiť sa môžete na legendárne Bratstvo ocele či kultovú Enclave
  3. (17. 10. 2018) Na veľa inteligentných živých duší pri prieskume Pustiny nenarazíte
  4. (9. 10. 2018) VATS vo Falloute 76 rozhodne nie je niečím, na čo môžu byť tvorcovia pyšní
  5. (1. 10. 2018) Nový Fallout si zahrajú najprv na Xbox One
  6. HW nároky pre Fallout 76 PC

Tešiť sa vo Falloute 76 môžeme na nový Vault, úlohy či frakčné PvP

• Novinka: 15. 11. 2018 • Autor:   Ondřej Zeman

Relatívne krátko pred vydaním Fallout 76 Bethesda vypustila prehľad informácií zameraných na budúci obsah. Hoci nám nebolo odhaleného veľa, podľa dostupných zdrojov sa môžeme tešiť na nový Vault, kvalitné dejové linky, súboje medzi hernými frakciami a na rad ďalších herných prvkov, ktoré udržia hru dlhodobo nažive. Dočkať by sme sa mali tiež celkového vylepšenia technickej stránky, ktorá napríklad v súčasnosti neumožňuje hráčom, ktorí testovali betu, nefunkčný hru odstrániť zo svojho počítača.

Fallout 76; screenshot: zbroj

Dlhodobo by mal byť Fallout 76 značne podporovaný, takže časom sa možno dočkáme aj nových typov zbrojí a zbraní.

Tvorcovia samozrejme vo svojich správach sľubujú, že aj napriek spomínanému nedostatku už teraz dostanú hráči do rúk kvalitné dielo, ktoré si získa predovšetkým milovníkov prieskumu. Aktuálne však považujem za nereálne, aby vývojári všetky chyby Fallout 76 do vydania odstránili, či znížili ich počet na akceptovateľné minimum, ktoré vám do cesty bug postaví raz za pár hodín. Namiesto odkladu sa Bethesda prekvapivo rozhodla svoje dielo vypustiť v stave, ktorý nezodpovedá mojej predstave o tom, ako má vyzerať finálna verzia hry. Snáď ho v nasledujúcich dňoch opravia prostredníctvom patchu natoľko, že to výrazne neovplyvní hodnotenie našej recenzie, ktorú vám dodáme v nasledujúcich dňoch.



Tešiť sa môžete na legendárne Bratstvo ocele či kultovú Enclavu

• Update: 23. 10. 2018 • Autor:   Ondřej Zeman

V minulých dňoch kládla komunita okolo Fallout 76 vývojárom z Bethesdy jednu otázku za druhou. Veľa hráčov sa zaujímalo o to, či budú v hre prítomné kultové herné frakcie, s ktorými sa bolo možné stretnúť snáď v každom diele série Fallout. Tvorcovia sa nakoniec rozhodli im práve na túto častú otázku dať odpoveď. Vo Fallout 76 bude po vydaní prítomných celkom päť frakcií presadzujúcich svoje vlastné záujmy.

Fallout 76; screenshot: bratstvo

Herné frakcie budú vo Fallout 76 zrejme definovať spektrum úloh a výstroje, ktoré vám budú dané k dispozícii.

Tešiť sa môžete na (skoro) všetkými zbožňované Bratstvo ocele a tiež vládou vytvorenú Enclavu, znovu nastoľujúcu spoločnosť zo zásadných strategických pozícií. Prítomné bude tiež spoločenstvo nájazdníkov, ktoré bude zacielené na hráčov, ktorí si so zákonom príliš netykajú a radšej raz na vlastné triko. Popri týchto troch klasických frakciách bude vo Fallout 76 možno nájsť aj nováčikov, s ktorými sme sa v minulých dieloch série Fallout nestretli. Na svojich potulkách sa stretnete s bývalými hasičmi, policajtmi a doktormi zhlukujúcimi sa pod vlajkou Responders. Okrem tejto partie sa tu stretnete so zoskupením Free States, ktoré sformovali obyvatelia, ktorí sa na apokalypsu riadne pripravili a teraz opustili svoj bunker.

Všetky herné frakcie budú mať podľa tvorcami prezentovanými informáciami odlišne ladené úlohy a hlavne ciele. Za nájazdníkmi sa s vysokou pravdepodobnosťou zameriate na elimináciu a lúpenie. Bratstvo vás bude vysielať na výpravy, z ktorých budete musieť vždy priniesť futuristické technológie. Veľmi zaujímavo v mojich očiach vyzerajú Responders, ktorých dejové linky by mohli ponúkať vyžitie hráčom túžiacich pomáhať okolitému svetu bez ohľadu na to, či za to budú odmenení, alebo nie. Osobne počítam s tým, že vám jednotlivé spoločenstvá okrem osobitých príbehov ponúknu tiež unikátne výstroje, zbrane a vylepšenia.



Na veľa inteligentných živých duší pri prieskume Pustiny nenarazíte

• Update: 17. 10. 2018 • Autor:   Ondřej Zeman

O tom, že rozsah sveta Fallout 76 bude štyrikrát väčší ako veľkosť mapy Fallout 4, už nejaký ten piatok vieme. Detailne sme si však areál, do ktorého sa skrz túto hru pozrieme, doteraz prehliadnuť nemohli, pretože Bethesda jeho celkovú podobu veľmi starostlivo skrývala pred širšou verejnosťou. V minulých dňoch sa situácia veľmi zmenila, pretože si zábery z hrania Fallout 76 na konzole Xbox neviedli práve najlepšie a tak sa jeho tvorcovia odhodlali na vypustenie obrázku celej lokácie, po ktorej sa budeme tentokrát pohybovať.

Fallout 76; screenshot: special

Mapa Fallout 76 je skutočne gigantická, snáď sa ju tvorcom podarí efektívne zaplniť.

Na prvý pohľad je zrejmé, že Fallout 76 nám ponúkne skutočne rozsiahle ihrisko, ktorého prieskum vám rozhodne nezaberie pár minút či niekoľko hodín. Pokiaľ ho budete chcieť prejsť krížom krážom, budete si musieť na toto dielko pripraviť sériu večerov. Pri detailnom náhľade na mapu na nej máme možnosť vidieť jazerá, farmy, továrne, múzeá, zábavné centrá, jadrové elektrárne a rad ďalších bodov, ktoré bude možné navštíviť.

Hoci sme sa v minulosti mohli pri prieskume univerza série Fallout stretnúť s radom inteligentných NPC, nový zástupca tejto značky vám ich podľa doterajších informácií veľmi nepredstaví. Obyvatelia krytu budú totiž patriť medzi jedny z prvých, ktorí opustili bezpečné podzemie, takže budú tvoriť skupinu vytvárajúcu základy novo vznikajúcej spoločnosti. Stretávať sa preto budete predovšetkým s robotickými služobníkmi, mutantmi a ghoulami, ktorých komunita tu s vysokou pravdepodobnosťou nebude dosahovať takú úroveň ako v klasických dielach tejto série. Časom sa možno dočkáme spoločenstiev riadených AI, aktuálne sa s nimi však bohužiaľ veľmi nepočíta. Namiesto nich tu budú lístočky a pozostatky nahrádzajúce role zadávateľa rozlične ladených úloh smerujúce vás k ukrytým zásobám a temným tajomstvom.



VATS vo Fallout 76 rozhodne nie je niečím, načo môžu byť tvorcovia pyšní

• Update: 9. 10. 2018 • Autor:   Ondřej Zeman

Hneď na začiatku celej ukážky sa hráč púšťa do tvorby hlavného protagonistu, s ktorým vyrazí na výpravu do Pustiny. Definícia hrdinu je vo Falloute 76 spracovaná veľmi slušne, keď sa s formovaním budete chcieť poriadne vyhrať, je tu rad možností, ako sa odlíšiť od ostatných mysliacich obyvateľov tohto temného sveta. Potom, čo si svojho vyvoleného vytvoríte, máte možnosť prejsť útroby legendárneho Vaultu 76, ktoré podľa všetkého slúžia ako výcvikový priestor, v ktorom sa naučíte základné zručnosti potrebné na prežitie.

Fallout 76 – 50 minút v 4K (gameplay)

Na hodinových záberoch od novinárov z Gamespotu máme možnosť vidieť Fallout 76 v celej svojej kráse.

Akonáhle absolvujete počiatočnú náučnú časť, ste vyvezení na povrch do sveta, ktorý ľudstvo pred radom rokov prakticky zničilo. Pri jeho prieskume musí hráčova skupina čeliť rôznym formám nebezpečenstva. Stretne sa s mutantmi, monštrami, robotmi a za vraždu hľadanými hráčmi. Lokácie, do ktorých zavítajú v priebehu hrania, sú tiež veľmi rôznorodé. Na prezentovaných záberoch možno vidieť opustené parky, poničené budovy a mnoho ďalších priestorov. Prítomné sú vo Fallout 76 dokonca aj obľúbené airdropy, v ktorých je možné nájsť zásoby, odpad na výrobu predmetov, muníciu a nové zbrane, ktorých spektrum by malo byť vskutku rozsiahle.

Úprimne som rád, že k nám plná verzia Fallout 76 dorazí až za mesiac, pretože aktuálne prezentovaná hra rozhodne nie je niečím, čím by sa mohli vývojári z Bethesdy chváliť. V priebehu hrania je možné vidieť citeľné záseky, lagy a o bugy tu zrejme tiež nie je núdza. Asi najväčším nedostatkom celku je spracovanie systému VATS, ktorý v klasických zástupcoch série Fallout pre jednotlivca nefunguje nijako zle. Tu však vyvoláva veľmi negatívne reakcie a v behu vyzerá tragikomicky. Snáď si s týmto aspektom tvorcovia ešte poriadne pohrajú. Popravde si nedokážem predstaviť, že by niečo také bolo v hre aj po vydaní, ktoré prebehne 14. novembra 2018 na Xbox One, PC a PS4.

Fallout 76 – nukleárne zbrane (gameplay)

Používateľ MassiveG, ktorý mal možnosť Fallout 76 hrať, natočil výbuch atómovej bomby.



Nový Fallout si zahrajú najprv na Xbox One

• Update: 1. 10. 2018 • Autor:   Ondřej Zeman

Tak a je to tu, konečne bol ohlásený dátum uzavretej bety, v ktorej si budeme mať možnosť prejsť celý herný svet Fallout 76. Na Xbox One sa podľa všetkého do Pustiny vydáme už 23. októbra. Hráči na PC a PS4 si budú musieť na testovaciu verziu nového dielu kultovej série počkať o niečo dlhšie. Sprístupnená by im mala byť totiž až o týždeň neskôr. Momentálne nie je celkom jasné, ako dlho by mala trvať, všetok herný postup vám však bude zachovaný, takže čas, ktorý investujete teraz, nebude premrhaný.

Fallout 76 – oficiálne intro (trailer)

Vault 76 bude v bode v ktorom začne vaša cesta v Fallout 76.

Do bety sa samozrejme dostanete len tak, že hru predobjednáte, iná cesta ako si hru zahrať v predstihu sa bohužiaľ aktuálne neponúka. V priebehu nasledujúcich týždňov možno však tvorcovia ešte zmenia názor a pokúsia sa do testovania ich diela zapojiť väčšie množstvo hráčov skrz niekoľkodňovú otvorenú betu, v ktorej by si mohol otestovať Fallout 76 každý bez ohľadu na to, či kúpil, alebo nie.



Bethesda plánuje Fallout 76 po vydaní podporovať skutočne dlho

• Update: 17. 9. 2018 • Autor:   Ondřej Zeman

Hneď v úvode sa zameriam na obľúbenú sériu videí Vault-Tec, ktorá bola pred nedávnom rozšírená o krátky film zacielený na používanie atómových zbraní. Fallout 76 by vám mal ponúknuť silá, ktorých obsah budete môcť po získaní aktivačného kódu vyslať na protivníkovu základňu, extrémne nebezpečný priestor plný monštier či na neutrálne ladených hráčov, ktorí o vašej prítomnosti nemajú ani poňatia. Po výbuchu bomby sa z cieľovej zóny stane lokácia plná rádioaktivity, smrteľne nebezpečných príšer a po výbave bažiacich jedincov, ťažiacich unikátne suroviny vytvorené explóziou obsahu hlavice.

Fallout 76 – Vault-Tec video (trailer)

Atómové zbrane sa vám vo Fallout 76 dostanú do rúk až vo finálnych etapách hry a rozhodne nepôjde o ľahko prístupné hráčky.

V nukleárnej katastrofou zasiahnutej pustatine sa podľa všetkého nebudete musieť vysporiadať len s klasickými survivalovými prvkami, zmutovanými zvieratami, nukleárnymi hlavicami a obyčajnými pozostalými, ale aj s mikrotransakciami, ktoré by však nemali žiadnym spôsobom ovplyvňovať hrateľnosť. Konať by sa totiž malo len o kozmetické doplnky, s ktorých pomocou budete definovať len váš vzhľad, nie schopnosti či štatistiky, za čo tvorcov Fallout 76 rozhodne chválime. Ďalším aspektom, za ktorý ich vrelo poklepeme po chrbte, je prístup k budúcemu obsahu. Ten by mal byť podľa slov jedného z hlavných predstaviteľov Bethesdy, Peta Hines, pre všetkých úplne zadarmo práve vďaka tomu, že bude v hre prístupná mena, za ktorú si budete zháňať vizuálne vylepšenia. Získať ju bude možné nielen hraním, ale aj za reálne peniaze, takže vo finále budete mať na výber.

Podľa tvrdenia Peta Hines, ktorý predniesol v rozhovore pre britský denník Metro, by mala prítomnosť neškodne vyzerajúcich mikrotransakcií nielen zraziť cenu DLC na nulu, ale tiež zariadiť dlhšiu podporu Fallout 76. Obsah by do tohto kúsku mal prúdiť minimálne po niekoľko nasledujúcich rokov. Veľa bude podľa môjho názoru záležať od samotných predajov a od toho, ako často budú ľudia investovať do mikrotransakcií, ktoré v iných projektoch predstavujú veľmi slušný zdroj príjmu, ktorý hocikedy zatieňuje tržby z nákupov samotnej hry.



Bez stabilnej základne sa vo Falloute 76 nezaobídete

• Update: 26. 8. 2018 • Autor: Ondřej Zeman

Ihneď, akonáhle vyleziete z protiatómového krytu Vault 76, budete sa musieť zamerať na budúcnosť, čo v praxi znamená budovanie základne. Hra vám našťastie poskytne unikátny produkčný predmet s názvom „C.A.M.P.“, ktorý po vložení požadovaného množstva surovín vybuduje všetko, čo si dokážete predstaviť. Expandovať ho budete za pomoci rôznych ťažko získateľných materiálov.

Fallout 76 – Crafting and Building video (Trailer)

Vo Fallout 76 bude hrať základňa veľmi zásadnú úlohu. Pokiaľ si ju nevybudujete, v rámci vývoja sa veľmi ďaleko neposuniete.

Keď som povedal, že „C.A.M.P.“ dokáže vyprodukovať všetko, čo si dokážete predstaviť, nehovoril som do vetra. Využiť túto mašinku môžete i k vybudovaniu obranyschopnej základne, ktorú si možno zaniesť na plánik a v prípade zničenia ju opäť za pomoci tejto hračky preniesť na bezpečnejšie miesto a za určitú sumu znovu zostrojiť. Za seba musím povedať, že ma Fallout 76 návrhom budovania skutočne zaujal. Snáď nebudú nároky na vystavanie nového sídla príliš vysoké.



Nové video ukazuje zásadnosť kooperácie vo Falloute 76

• Update: 15. 8. 2018 • Autor:   Ondřej Zeman

Prežívanie nebude patriť vo Fallout 76 medzi najľahšie disciplíny. Pokiaľ budete Pustinou putovať sami, väčšinou si vás niektorý z ich obyvateľov nakoniec dá na večeru. Citeľne vám ho však bude môcť uľahčiť kooperácia s ostatnými pozostalými, ktorí sa budú rovnako ako vy potulovať nebezpečným herným svetom, ktorého zmutovaní starousadlíci vám nedajú nič zadarmo.

Fallout 76 – Let's Work with Others! (trailer)

Cesta jednotlivca je vo Fallout 76 skutočne náročná. Ak sa do Pustiny vydáte s priateľmi, rozhodne neoľutujete.

Hráči, na ktorých pri prechode sveta narazíte, budú mať väčšinou skôr nekalé úmysly. Občas však natrafíte na jedinca túžiaceho po tom, aby s nimi niekto zdieľal ich životnú púť, a v ten moment sa s nimi môžete spriahnuť a pustiť sa do práce. Všetci vo Fallout 76 disponujú spektrom obrázkov, ktoré je možné použiť na vzájomnú komunikáciu s cudzincami. Samotná kooperácia následne funguje tak, že za ideálnych okolností všetci členovia tímu spolupracujú ako jeden, a snažia sa paletu svojich perkov zladiť s ostatnými spoluhráčmi, vďaka čomu sú schopní efektívne budovať, bojovať aj obchodovať.



Napádanie ostatných hráčov sa vám vo Falloute 76 nemusí vyplatiť

• Update: 13. 8. 2018 • Autor:   Ondřej Zeman

Ako veľký fanúšik klasického PvP som sa rozhodol v rámci tejto aktualizácie zamerať najprv na bitky medzi hráčmi a poňatie súbojov ako takých. Ak v pustatine narazíte na iného preživšieho, prvým vypálením mu spôsobíte len minimálne zranenia, pretože hra počíta s tým, že nepatríte medzi krvilačných jedincov. Keď však zasiahnutý paľbu opätuje, automaticky sa z vášho stretnutia stáva súboj na život a na smrť, na ktorého konci si víťaz odnesie využiteľný odpad, ktorý jeho protivník našiel pred svojím skonom.

Fallout 76 – trailer z QuakeConu 2018 (trailer)

Definícia hrdinu nezmizne ani vo Fallout 76, kde si vášho reka budete formovať za pomoci unikátnych kariet (perkov).

Relatívne zaujímavo bude Fallout 76 reagovať na situáciu, keď sa na bojisku stretne krvilačný jedinec a pasívny hráč, ktorého cieľom bude len eliminácia monštier, prieskum sveta a budovanie. V prípade, že prvý spomínaný bezproblémového soka zabije, nielenže z neho nič nedostane, ale tiež sa mu nad hlavou objaví ceduľka s finančnou odmenou, kvôli ktorej ho začne naháňať celý server, čo sa mu po určitej dobe dozaista stane osudným. Celok v tomto ohľade veľmi pripomína Division, ktorý sa vrahov tiež snažil prezentovať svetu a organizovať na ne hony. Vrátiť sa znovu do poľa máte možnosť buď na najbližšom záchytnom bode či vo Vaulte 76 zadarmo, alebo na jednom z vami zvolených postov, za čo samozrejme musíte zaplatiť zátkami.

Zátky nebudete vo Fallout 76 využívať len k znovuoživeniu na vami zvolených pozíciách a na obchod. Použiť ich možno tiež na vybudovanie vášho sídla, ktorého štruktúru je možné preniesť do plániku a v prípade nutnosti ho s jeho pomocou vystavať znova, kde sa vám len zapáči. Prítomnosť tohto prvku skutočne vítam, pretože v niektorých survival som kvôli obkľúčeniu mnou obývateľného baráčku vždy neskutočne trpel.

Fallout 76; screenshot: special

V ponuke atribútov Fallout 76 nájdete klasické štatistiky, ktoré je možné na každej úrovni navýšiť.

Asi najzásadnejším bodom celej prezentácie Fallout 76 na QuakeCon 2018 bola pasáž zacielená na perky a vývoj vášho protagonistu. Hra opäť pracuje so systémom SPECIAL známym z klasických dielov série Fallout. Na každej úrovni je vám umožnené si jednu z týchto základných štatistík vylepšiť, čím si vždy otvorte niekoľko unikátnych pasívnych schopností (perkov), ktoré je možné aktivovať. Spektrum nastaviteľných zručností definuje primárne rozsah vášho kartového balíčka, v ktorom sa vám od desiatej úrovne budú pomaly hromadiť nové unikátne kartičky.

Karty (tj. perky) ako také budete skladať do balíčkov, ktoré možno kedykoľvek ľubovoľne preskladať. Horná hranica každej SPECIAL štatistiky bude pätnásť a hodnota jednotlivých kariet sa bude pohybovať od jednej do piatich, takže si vo finále budete musieť vždy vybrať, či svoj charakter obdaríte menším počtom silných perkov, či poriadnou náložou menej výrazných, ktoré jednoducho nebudú tak efektívne, ako tie za maximálnu cenu. Veľmi zásadná bude tiež úroveň určitých atribútov, ktoré vám automaticky uzavrú, či naopak otvoria jednotlivé zručnosti stromy.

Fallout 76; screenshot: perk

Samotné perky bude možné niekoľkokrát vylepšiť, čím automaticky navýšite ich hodnotu.

Okrem skutočne zaujímavých informácií nám vývojári z Bethesdy oznámili, že ich novinku bude možné módovať a predstavili tiež klasicky ladené formovanie postavy, cez ktoré si vo Fallout 76 vytvoríte svojho reka a foto-režim, ktorý nesmie chýbať v žiadnom aktuálnom AAA titule. Z toho, čo bolo aktuálne odprezentované si možno vytvoriť určitú predstavu o tom, ako bude tento zástupca série Fallout vyzerať a na koho bude zrejme cielený. Osobne som bol trošku nepríjemne prekvapený prítomnosťou penalizácie za PvP, snáď si jej fungovanie tvorcovia ešte rozmyslia.



Beta Fallout 76 vám ponúkne slušnú nálož obsahu

• Update: 8. 8. 2018 • Autor:   Ondřej Zeman

Každý z nás si poriadne množstvo obsahu predstavuje inak. Osobne si však pod týmto pojmom vždy vybavím rozsiahly herný svet, ktorého priechod mi zaberie rad hodín a presne toto by hráčom, ktorí si Fallout 76 predobjednajú, mala ponúknuť pripravovaná beta, ktorá odštartuje v priebehu októbra na všetkých platformách. Vypustenie preživší budú mať k dispozícii plnohodnotný titul obsahujúci de facto to isté, čo finálny produkt, ktorý dorazí štrnásteho novembra.

Fallout 76 – oficiálny trailer z E3 2018 (trailer)

Od prezentácie Fallout 76 na konferencii Bethesdy počas tohtoročnej E3 už je to pár mesiacov. Žiadne nové zábery vývojári bohužiaľ zatiaľ nevypustil.

Prakticky každý, kto sa bety Fallout 76 zúčastní, sa môže tešiť z toho, že mu všetok postup hrou zostane, takže bude mať nad novo prichádzajúcimi hráčmi určitú výhodu, pretože tí na rozdiel od neho nebudú mať fakticky nič. Niektorým jedincom sa tento krok nepozdáva, iní ho však vrelo vítajú, keďže nepatria medzi tých, ktorých baví opakovať úvodné sekvencie a nudné náučné pasáže. Beta Fallout 76 bude podľa niektorých prístupná najprv na Xbox One a až potom zamieri na ostatné platformy.

Steam tentoraz minimálne na začiatku plne osekajú, pretože ho minie nielen testovacia fáza, ale aj finálny produkt, ktorý chce Bethesda distribuovať len skrz službu Bethesda.net, na ktorej chce touto cestou podobne ako v minulosti s Fallout Shelter prilákať nových používateľov – najmä, ktorí sa jej zatiaľ zdarne vyhýbali.



Vo Falloute 76 vás pred protivníkmi ochráni nízka úroveň

• Update: 5. 7. 2018 • Autor:   Ondřej Zeman

Menej zdatní hráči sú v survivaloch často šikanovaní silnejšími jedincami disponujúcimi vyspelejšími technológiami a lepšími štatistikami, ktoré im umožňujú štvať nováčikov ako lovnú zver. Bethesda Game Studios chce vo svojej novinke Fallout 76 s týmto nešvárom bojovať za pomoci jasne definovanej úrovne, kedy bude možné mysliaceho tvora neovládaného umelou inteligenciou zabiť. Podľa zatiaľ dostupných informácií by mal boj o prežitie pre všetkých štartovať po dosiahnutí piateho levelu. Pred týmto míľnikom by pre vás ľudia nemali predstavovať zásadnejšie nebezpečenstvo. Rovnako tak zrejme nebudete predstavovať hrozbu ani vy pre nich, pretože budete technologicky neskutočne zaostalí.

Veľmi silným defenzívnym prvkom proti ostatným hráčom budú podľa všetkého budovy, ktoré možno len poškodiť, nie však zničiť. Ochrániť by vás tým pádom mali pred väčšinou nepriateľských výpadov, čo sa bude hodiť predovšetkým jedincom, ktorí sa namiesto na vojnu pripravujú na mier permanentným budovaním. Primárnou otázkou je, ako sa vami vystavané mesto vysporiada napríklad s atómovou bombou, ktorú na vás ostatní budú môcť hodiť, pretože v momente, kedy dopadne, vytvorí novú zónu plnú zmutovaných monštier, na ktoré nebudete musieť stačiť.

Ak sa tak stane, s vysokou pravdepodobnosťou budete podľa môjho prinútení opustiť svoju základňu a vydať sa na cestu k novému domovu. Našťastie vám všetok postup v prípade smrti zostane, takže sa vám v Fallout 76 rozhodne nestane, že by ste tri týždne hrali a potom prišli behom chvíle o všetko. Prítomné by malo byť tiež rýchle cestovanie, ako presne však bude fungovať, zatiaľ nie je celkom isté. Úprimne dúfam, že sa viac dozvieme na tohtoročnom Gamescome.



Video zacielené na vývoj Fallout 76 odkrýva doteraz neodhalené herné prvky

• Update: 26. 6. 2018 • Autor:   Ondřej Zeman

Hneď na začiatku dokumentu je nám načrtnutý vývojový proces Fallout 76, na ktorom Bethesda spolupracovala s niektorými zamestnancami spoločnosti ZeniMax, ktorá má za sebou už pár relatívne vydarených online projektov. Asi najväčším problémom pre nich spočiatku bolo vytvoriť svet schopný pracovať s väčším počtom hráčov, čo sa im nakoniec po pár mesiacoch vývoja podarilo vyriešiť.

V ôsmej minúte sa začína druhá časť dokumentárnej snímky, ktorá je zacielená na výber herného sveta, v ktorom sa má Fallout 76 odohrávať. Vývojári z Bethesdy si túto krajinu vybrali podľa všetkého kvôli pestrej škále mýtov a určitej nedotknuteľnosti miestnych lesov, ktoré by podľa nich na rozdiel od Washingtonu DC rozhodne nepatrili medzi prvé miesta, kam by dopadli jadrové hlavice.

Tretia fáza videa je začatá v osemnástej minúte. Prezentované nám je fungovanie herného sveta, výroba predmetov, spolupráca s hráčmi, budovanie základne, náhodné udalosti, mutácie a perky, ktorými môžete vybaviť svoju postavu. Osobne som bol najviac zaujatý práve poslednou spomínanou zložkou. Vaša postava bude môcť vo Fallout 76 zmutovať, stačí len silnejšia dávka radiácie a tretia ruka je na svete.

Na jednom hernom serveri sa podľa všetkého zíde maximálne dvadsaťštyri hráčov, ktorí budú môcť kooperovať, alebo bojovať jeden proti druhému. Finálna etapa hry bude zameraná na prieskum hlavicami zasiahnutých území, ktoré vytvoria sami hráči vypálením jadrových zbraní. Po vydaní chce Bethesda Fallout 76 expandovať o nový obsah. Či bude zadarmo či plne spoplatnený, zatiaľ nie je jasné, viac sa snáď dozvieme v nasledujúcich dňoch a týždňoch.



Fallout 76 bude survival s obrovským otvoreným svetom

• Update: 11. 6. 2018 • Autor:   Ondřej Zeman

Už pred pár dňami viedol rad herných webov debaty o tom, či bude Fallout 76 survival, alebo nie. Nakoniec sa na E3 2018 potvrdila informácia, s ktorou ako prvý prišiel zahraničný server Kotaku. Najnovší zástupca série Fallout je survival, ktorý sa bude v mnohých ohľadoch podobať českému DayZ či kultovému Rust, ktorých aktívne hrajú desiatky tisíc používateľov. Do postapokalyptického sveta sa budete môcť vydať spolu so stredne veľkým počtom hráčov, ktorý by teoreticky nemal na jednom serveri presiahnuť sto jedincov.


Fallout 76; screenshot: helma

Na niektoré miesta sa bez poriadnej výbavy nepozriete.

Svet, po ktorom sa budete vo Falloutu 76 túlať, je podľa všetkého veľmi detailne navrhnutý. Západná Virgínia vám ponúkne rad zaujímavých lokácií, ktorých obyvatelia budú mať výrazné agresívne črty. Tešiť sa môžete na strety s mutantmi, prerastenými zvieratami, divokými nájazdníkmi a samozrejme aj s pozostalými z Vaultu 76, ktorí podobne ako vy opustili bezpečné útočisko a vydali sa na prieskum rozsiahlej lokácie plnej obsahu.

Vo Falloute 76 sa dočkáme tiež relatívne komplexného budovania, s ktorého pomocou si s priateľmi postavíte rozsiahlu základňu, ktorú následne budete brániť pred agresívnymi susedmi a ostatnými hráčmi snažiacimi sa zmocniť vášho majetku. Či bude v hre prítomné pestovanie zeleniny spolu s prepracovanou výrobou predmetov, zatiaľ nie je zo záberov prezentovaných na E3 2018 jasné. Osobne dúfam, že sa tomuto prvku tvorcovia vyhnú oblúkom.

Fallout 76; screenshot: priatelia Fallout 76; screenshot: základňa

Obrázok 1: Najnovší diel série Fallout môžete preskúmať spolu s priateľmi. Obrázok 2: Okrem prieskumu tu budete tiež stavať bezpečné útočiská, z ktorých možno vyrážať na výpravy do okolia.

Asi najzaujímavejším prvkom Falloutu 76 sú raketová silá, z ktorých budete môcť odpáliť po získaní určitého počtu autorizačných kariet atómovú bombu. Tá by prakticky mala zo zemského povrchu vyhladiť všetko na mieste dopadu, takže si musíte vždy poriadne rozmyslieť, kam ju odpálite. Každý z prezentovaných prvkov, ktoré sme mohli vidieť na E3 2018, vyzerá skutočne zaujímavo. Úprimne dúfam, že sa ich tvorcom podarí skompletizovať do fungujúceho celku, ktorý následne zatieni väčšinu, či dokonca všetky konkurenčné diela. Fallout 76 vychádza 14. novembra na PC, PS4 a Xbox One. Ak si hru predobjednáte, dostanete prístup do bety.

Fallout 76; screenshot: prieskum

Do niektorých lokácií sa vo Falloute 76 budete môcť pozrieť hneď od začiatku. Na návštevu iných budete naopak potrebovať poriadnu výzbroj, ktorá vás ochráni pred nepriateľmi aj negatívnymi vplyvmi.



Fallout 76 by mal podľa niektorých informácií kráčať v stopách DayZ a Rustu

• Update: 31. 5. 2018 • Autor:   Ondřej Zeman

Podľa informácií zo zahraničného servera Kotaku sa bude Fallout 76 v mnohých ohľadoch odkláňať od konceptu, ktorý nám vývojári z Bethesda Game Studios ponúkali v minulých rokoch. Namiesto klasického RPG by sme mali dostať titul zacielený nie na jednotlivca, ale na viac hráčov, ktorí budú prežívať v nehostinnom post-apokalyptickom svete.

Fallout 76 by mal byť podľa niektorých zákulisných informácií veľmi podobný podarenému survival Rust či zatiaľ nedokončenému DayZ, ktoré minimálne na začiatku vývoja ponúkalo relatívne zaujímavý zážitok. Vývoj najnovšieho projektu Bethesda Game Studios bol podľa všetkého spustený už počas prác na Fallout 4 – ten mal obsahovať hru pre viacerých hráčov prostredníctvom modifikácie. Nakoniec sa však vývojári rozhodli, že z módu urobia plnohodnotné dielo – Fallout 76.

Fallout 76, Good Morning, bed, screenshot Fallout 76, Pip-Boy, screenshot

Obrázok 1: Obyvatelia Vaultu 76 obývali kryt len krátky čas, takže to na nich očividne nezanechalo žiadne následky. Obrázok 2: Vaša postava dostane v Fallout 76 k dispozícii staršiu verziu Pip-Boya.

V hre by sme mali nájsť príbeh, rôzne navrhnuté úlohy a samozrejme systém budovania, s ktorým sme sa stretli už vo Falloute 4. Minimálne podľa týchto neoficiálnych informácií možno súdiť, že novinka od Bethesdy bude podobná skôr Rustu než DayZ. Isté však zatiaľ nie je vôbec nič, vývojári sa k týmto správam doteraz plnohodnotne nevyjadrili.



Vo Fallout 76 sa pravdepodobne pozrieme do mýtmi opradeného Vaultu

• Update: 30. 5. 2018 • Autor:   Ondřej Zeman

O tom, čo sa skrýva vo vnútri Vaultu 76, špekulujú milovníci série už celých 9 rokov. Teraz nám vývojári z Bethesda Game Studios konečne umožnia zavítať do jeho útrob prostredníctvom svojho najnovšieho projektu Fallout 76. Podľa všetkých teraz dostupných informácií by mal tento kryt patriť medzi stredne veľké útočiská, do ktorých sa mohlo schovať pred atómovou vojnou približne päťsto ľudských duší.

Fallout 76, Pip-Boy, screenshot

Vo Fallout 76 si s vysokou pravdepodobnosťou zahráte za správcu Vaultu, ktorého hlavnou úlohou bude zabezpečiť prežitie svojich ľudí.

Minimálne podľa toho, čo máme možnosť vidieť na dostupných záberoch, patrí Vault 76 k tej šťastnej hŕstke, ktorú nezasiahla žiadna z početných prírodných (a ľudských) katastrof, takže jeho obyvatelia prežili až do fázy otvorenia hlavnej brány bez toho, aby bola polovica populácie skonzumovaná kvôli prežitiu, obetovaná robotickým bohom držiacim celý komplex v chode alebo niečo podobné. Tento kryt by sa mal nachádzať niekde pri Appalačskom pohorí, presná pozícia zatiaľ však nie je známa.

Príbeh zrejme zamieri do neprebádaných časov pred prvým Falloutom

Príbeh Fallout 76 by mohol štartovať dňom 27. októbra 2102 (pozri dátum na Pip-Boyi či termináli), čo by v praxi znamenalo, že sa pozrieme do sveta tesne po skončení Veľkej vojny (2077), ktorá zrazila na kolená celú ľudskú civilizáciu. Len tak pre zaujímavosť, prvý zástupca série Fallout sa odohrával 84 rokov po spomínanom konflikte, takže sa teraz môžeme tešiť (pravdepodobne) na dobu, v ktorej sa preživší spolu s vládou pustili do znovuvybudovania spoločnosti.

Keďže by som nerád varil z vody, týmto odsekom našu dnešnú preview zamerané na Fallout 76 zakončíme. Osobne si myslím, že by (minimálne podľa toho, čo bolo prezentované) mohlo ísť o budovateľskou simuláciu, v ktorej sa hráči starajú o Vault 76 a jeho obyvateľov. Po úspechu Fallout Shelter a celkovej obľúbenosti výstavby osád vo Falloute 4 by sa nebolo ani čomu čudovať. Čo však dostaneme v skutočnosti, sa zatiaľ povedať s istotou nedá, viac nám povie až na E3 2018, kde by sme sa mali podľa vývojárov z Bethesdy dozvedieť o ich pripravovanom projekte detailnejšie informácie.

Fallout 76, TV, screenshot

Televízny prenos vás v traileri informuje o oslavách dňa Prevzatia kontroly (Dňa návratu?), keď všetci obyvatelia bunkrov opustia svoje domovy a opäť sa ujmú sveta na povrchu.

Fallout 76 – Dojmy z bety (Xbox One a PC)

  1. Vault 76 otvára svoje dvere
  2. Survival podľa Bethesdy
  3. Fallout vo víre online hrania
  4. S.P.E.C.I.A.L.ne C.A.M.P.ovanie
  5. Boh žehnaj Amerike
  6. Tak trochu iný, obyčajný Fallout
  7. Dojmy z hrania bety Fallout 76 na PC
  8. HW nároky pre Fallout 76 PC

Vault 76 otvára svoje dvere

• Dojmy z bety: 29. 10. 2018 • Autor:   Filip Němec

Než sa pustím do sprostredkovania mojich pocitov z bety, ktorá prebehla posledný októbrový víkend, rád by som krátko spomenul, s akým očakávaním som do bety vstupoval. Fallout 76 totiž ešte neodkryl všetky karty a fanúšikovia tejto série už sú celí rozmrzelí z toho, že pôjde o dosť odlišné dobrodružstvo, než na aké boli zvyknutí. Ja naproti tomu, hoci som niekoľko dielov a to ako pôvodných, tak i tých novodobých od Bethesdy, hral, sa nepovažujem za fanúšika, ktorého vzruší každý obrázok Vault Boya. Naopak mám veľmi rád online hry, dobrý survival a otvorené svety. Do bety som tak vstupoval takmer s nulovým očakávaním a odvážim sa povedať aj s otvorenou mysľou.

Fallout 76; screenshot: Vault

Vo Vaulte 76 strávite len pár úvodných minút. Rýchlo vytvoriť postavu a hurá na povrch!

Hneď po spustení autori zahrali na nostalgickú nôtu. Zhliadol som záznam zo slávnostného odhalenia Vaultu 76, ktorý bol sprevádzaný ubezpečujúcim príhovorom o prípadnej nukleárnej vojne: „Pokiaľ nejaké bomby dopadnú, my sme na ne pripravení.“ Potom už nasleduje strih a ja sa prebúdzam 24. októbra 2102, kedy sa Vault 76 otvára. Všetko začína rýchlou tvorbou postavy v jednoduchom editore (nie je potrebné vytváranie postavy nijako premýšľať, všetko ide kedykoľvek v priebehu hry zmeniť). A potom už hurá na povrch. Cestou si samozrejme vyzdvihujú Pip Boye, nenahraditeľné a ikonické elektronické zariadenia od RobCo Industries a vyrážam k obrovským okrúhlym dverám z ocele.

Smer k železným vrátam mi ukazuje lepenkový Vault Boy a ja cestou stretávam ostatných hráčov. To je samozrejme úplne zásadná novinka pre celú sériu a budí veľa otázok. Predo mnou sa ale už otvára hlavný uzáver Vaultu a po krátkej nahrávacej obrazovke vychádzam na povrch. Na náhornej plošine sa spolu so mnou rozhliadajú ďalší dvaja hráči, snáď ako by sme sa snažili naozaj simulovať onen pocit, kedy po mnohých rokoch vykročíte z betónového zajatia späť do otvoreného sveta. Samotný prechod, hoci si priamo hovorí o dramatický filmík, však oddelila iba loadingová obrazovka. Jednu chvíľu sa pozerám na otvárajúce sa dvere Vaultu a potom zrazu stojím vonku. Trochu premárnený potenciál.

Fallout 76 beta – prvé minúty v hre (vlastný gameplay)

Pozrite sa na úvod hry, ktorý prežijete vnútri Vaultu 76. Jednoduchá tvorba postavy, Pip Boy 2000 a rýchlo k hlavnému vchodu. Čo asi čaká za ním?

Survival podľa Bethesdy

V tento moment už ale začína samotná hra. Fallout 76 v plnej paráde, pokiaľ chcete. Nový Fallout je totiž survival, alebo sa ho tak aspoň autori snažia prezentovať. V prvej hodinke hra pomocou jednoduchých questov vysvetľuje, aké sú základné pravidlá. To znamená, že musíte jesť, inak vám v prípade veľkého hladu začne ubúdať život, a tiež piť (ako ale zistíte, voľne prístupná voda z prírody je väčšinou kontaminovaná). Ďalším survival znakom je tu zber snáď všetkého, čo stretnete. Okrem obvyklých a užitočných vecí, ako sú kusy dreva, izolepa alebo nože, budete zbierať snáď všetko, čo vám príde pod ruku. Ja som mal vo svojom inventári napríklad ťahaciu harmoniku, plyšového medvedíka či autobatériu.

Fallout 76; gameplay: opustený dom

Na mape nájdete mnoho opustených domov, bohužiaľ veľa z nich nie je prístupných.

Všetko ide totiž na špeciálnych ponciách rozobrať a následne súčiastky využiť na výrobu zbraní či ďalšieho proviantu. Obdobne to potom je tiež pri jedle – zbierate kvety, mäso zo zabitých zvierat, môžete tiež zasadnúť k ohnisku a niečo si ukuchtiť. Celé to znie ako celkom dobrý survival základ, má to však jeden háčik – všetkého je okolo vás strašne veľa. Už po pár minútach vám bude pretekať inventár desiatkami vecí a kedykoľvek som dostal hlad, mal som nepreberné množstvo možností čo zjesť a rovnako tak zbraní som mal požehnane, vrátane nábojov. Z tohto pohľadu sa hre absolútne nepodarilo navodiť pocit nedostatku či ohrozenia.

Úplne opačne na tom sú vaši nepriatelia. Možno to bolo štartovnou lokáciou, v ktorej som sa pohyboval, ale bola zúfalo prázdna čo sa nepriateľov týka, a pokiaľ som už na nejaké narazil, zabiť ich nebol problém. Veľa inteligencie navyše nepobrali a je jedno, či išlo o zmutované psy či pôvodných obyvateľov (alebo aspoň to, čo z nich zostalo). Tak ako tak ani slabá koncentrácia nepriateľov survival prostredia nijako nenadväzovala, skôr naopak.

Fallout 76; gameplay: crafting Fallout 76; gameplay: varenie

Obrázok 1: Na špeciálnom ponku môžete rozoberať vybavenie a tiež vylepšovať či vyrábať zbrane. Obrázok 2: Pri kotlíku naopak ukuchtíte zložitejšie jedlá, alebo si prevaríte kontaminovanú vodu.

Fallout vo víre online hrania

Samozrejme som mal ale k dispozícii malý a úvodný výrez Falloutu 76 a nerád by som svoje zážitky vzťahoval na celú hru. Ďalším survival prvkom sú potom ostatní hráči, ktorých napadnutie je možné až po dosiahnutí piatej úrovne, avšak ani potom sa ma nesnažil nikto konfrontovať. Tento aspekt chcem skôr popísať, ako hodnotiť, pretože beta online hry je v tomto ohľade veľmi špecifické prostredie. Vzhľadom na to, že trvala iba 2 hodiny, bolo jasné, že všetci hráči si budú chcieť vyskúšať čo najviac obsahu a tak sme vlastne všetci robili, ako že o sebe nevieme. Množstvo hráčov mi prišlo tak akurát, ale to bolo spôsobené tým, že sme všetci robili rovnaké úlohy a nachádzali sa na malom výseku hry.

Fallout 76; gameplay: oslava

Deň pred otvorením Vaultu sme hromadne slávili (to pripomína aj papierová čiapka vo vašom inventári), ale na druhý deň sa všetci nekontrolovateľne rozutekajú do otvoreného sveta a je dosť možné, že vás niekdajší sused majzne po hlave oceľovou trubkou.

Som veľmi zvedavý, či autori ponechajú aktuálny počet hráčov, teda 24 na celú mapu (aj keď som sa s toľkými nikdy nestretol, skôr sa toto číslo pohybovalo okolo 10), alebo sa v plnej hre počet zvýši.. Ak nie, bolo by vzhľadom na veľkosť mapy veľkou náhodou niekoho stretnúť a prvok online hry by sa náhle vytratil.


Zatiaľ to ale vyzerá, že bude možné hrať sólo a len vo vybraných situáciách sa pridať k ostatným hráčom. Takýmto príkladom sú neustále sa objavujúce živé udalosti, ako je potrebná obrana farmy alebo dodávok surovín, ktoré sú časovo obmedzené a ponúkajú lákavé odmeny. Rozhodne bude zaujímavé sledovať, ako sa autorom podarí využiť fakt, že pracujú na online hre, pretože zatiaľ mi Fallout 76 pripadá skôr ako singleplayer (aj vzhľadom na obtiažnosť úloh a celkový dizajn misií) obohatený o niekoľko prvkov z online hier. Pravú tvár hry ale ukáže až oveľa dlhšie testovanie alebo plná hra.
Fallout 76; gameplay: emócie Fallout 76; gameplay: kooperácia Fallout 76; gameplay: zoznam hráčov

Obrázok 1: K rýchlemu dorozumievaniu s ostatnými hráčmi využijete paletu emócií. Obrázok 2: S kýmkoľvek môžete vytvoriť tím alebo sa pustiť do obchodovania. Obrázok 3: Kedykoľvek sa možno pozrieť koľko hráčov je práve vo vašej inštancii a dokonca zistiť ich polohu.

S.P.E.C.I.A.L.ne C.A.M.P.ovanie

Pokiaľ patríte medzi fanúšikov série a budete vyľakaný z množstva zmien a noviniek, potom pohľad na obrazovku Pip Boya vás dostatočne upokojí. Orientácia v ňom pre vás bude ľahká až nostalgická, hoci jednotlivé položky samozrejme doznali taktiež zmien. Návrat oslavuje obľúbený systém S.P.E.C.I.A.L., pomocou ktorého vylepšujete svoju postavu v rámci sily, inteligencie alebo napríklad obratnosti. Jednotlivé perky tu zastupujú skvele dizajnované kartičky, ktoré jasne determinujú svoju úlohu a zároveň nostalgicky pripomínajú humor a nadsázku predchádzajúcich dielov.

Fallout 76; gameplay: perky Fallout 76; gameplay: karty

Obrázok 1: Spôsob vylepšovania postavy je, hoci to na prvý pohľad možno nevyzerá, podobný predošlým hrám (najmä F4). Obrázok 2: Jednotlivé perky sú zastúpené zberateľskými kartami, ktoré ku každej vlastnosti dosadzujete, a ak nazbierate dve rovnaké, môžete zvýšiť ich kvalitu, ktorá znázorňuje počet hviezdičiek.

Naopak úplnou novinkou je C.A.M.P. Táto mobilná jednotka vytvorená špeciálne na znovuosídlenie Ameriky a je vám predstavená už v začiatku bety, ale nemá samozrejme cenu ihneď po vykúknutí z Vaultu začať stavať svoje obydlia na prvej lúke, ktorú uvidíte. Vzhľadom na to, že Fallout 76 je online hra, snaží sa časovú náročnosť niektorých úloh čo najviac naťahovať a tak som počas úvodných hodín, ktoré mi beta ponúkla, nebol schopný nazbierať dostatok surovín, aby som si postavil plnohodnotné obydlie.

Stavanie je však veľmi jednoduché, a pokiaľ máte aspoň trochu budovateľského ducha, i dosť uspokojujúce. Behom pár chvíľ si dokážete postaviť svoj vlastný dom, ktorý možno postupne rozvinúť v plnohodnotnú základňu s vlastným ponkom na úpravu zbraní, automatickými vežami na obranu či zátarasy. Za spôsob, akým stavanie prebieha, musím autorov rozhodne pochváliť, a ak ste hrali napríklad Fortnite, nebudete mať so stavbou žiadne problémy. Nič vám nebráni v tom postaviť si niekoľkoposchodové sídlo, ale treba mať na pamäti, že ak sa budete chcieť presunúť, dom zostane na svojom mieste.

Fallout 76; gameplay: stavanie Fallout 76; gameplay: blueprint

Obrázok 1: Budovanie obydlia je až prekvapivo jednoduché a vlastne aj dosť zábavné. Len skrátka nesmiete veľa premýšľať nad logikou hry. Inak totiž začnete uvažovať nad tým, prečo vlastne neobsadíte akúkoľvek opustenú budovu. Tehly a betón totiž vydržia viac, než drevo. Obrázok 2: Výhodou je však to, že za pomoci vytvorených blueprintov si svoj domček môžete znovu postaviť kdekoľvek inde. Zadarmo to ale nebude.

Môžete si však vytvoriť plánik, pôvodný dom zbúrať a získať tak polovicu surovín naspäť a na novom mieste potom behom sekundy za pomoci plániku dom opätovne vybudovať. Ide opäť o prvok dlhodobej hrateľnosti, ktorý si netrúfam hodnotiť, zatiaľ ale veľmi nechápem úlohu stavania obydlia. Ideologicky samozrejme dáva zmysel, pretože sa snažíte znovu osídliť Ameriku, ale v rámci hrateľnosti som nebol vôbec nútený sa niekam schovávať. Svet Falloutu 76 mi zase tak nebezpečný neprišiel, skôr naopak.

Boh žehnaj Amerike

S tým sa spája aj moja kritika aktuálneho vyobrazenia zdevastovanej Ameriky. Kým predchádzajúce diely, ktoré sa ale na časovej osi odohrávajú až dlho po udalostiach Falloutu 76, ponúkajú kedysi skvelú Ameriku ako kus tlejúcej zaprášenej hrudy, prostredie aktuálneho dielu, hoci k nukleárnemu vojnovému konfliktu má časovo najbližšie, vyzerá zo všetkých hier najlepšie. Všade sú síce opustené obydlia, rozbité autá a trosky domov, ale dizajn skôr reflektuje prežitok vcelku obyčajnej vojny, než jadrového konfliktu tak silného, že sa tektonické dosky posúvali, vznikali nové pohoria a odparovali sa celé vodné plochy. Neviem, možno sa v rámci príbehu Falloutu 76 ešte len niečo zásadné stane, ale aktuálny stav mi jednak pripadá veľmi nelogický a zároveň už vôbec neevokuje atmosféru predchádzajúcich dielov.

Fallout 76; gameplay: Amerika Fallout 76; gameplay: grafika Fallout 76; gameplay: noc

Obrázok 1: Herný svet je naozaj rozľahlý a zároveň pomerne detailný. Obrázok 2: Grafické spracovanie na základnom Xboxe One ale nie je nijako výnimočné. Obrázok 3: Vo Falloute 76 sa bude pravidelne striedať deň i noc.

Hodnotiť level dizajn je potom veľmi ošemetné. Autori vopred upozorňovali, že technický stav hry nie je dokonalý a vzhľadom na fázu vývoja nebudem nič z toho vyložene kritizovať, ale tento fakt mi veľmi sťažuje premietanie o tom, či Fallout 76 bude pekne vyzerajúcou hrou. Prostredie pôsobí na prvý pohľad dobre a je aj plné detailov, napriek tomu z hry necítim onen Fallout, na ktorý sme boli zvyknutí. Dodnes si pamätám, keď som vyliezol vo Falloute 3 z Vaultu. Je to už pekných pár rokov, ale preskúmavanie priľahlých ulíc si vybavujem veľmi detailne. V aktuálnom Falloute som našiel síce pekný otvorený svet, ale nič ikonické.

Užiť si dizajn hry mi potom sťažovali všadeprítomné technické problémy, ako sú neustále tu a tam doskakujúce tiene, nefungujúce osvetlenie, miznúce a objavujúce sa textúry alebo celé objekty, ktoré pri každom kroku pretvárajú okolitý svet. Fallout 76 má ale vyjsť už 14. novembra a opraviť také množstvo chýb sa zdá ako veľmi ťažká úloha.

Fallout 76 beta – boj s nepriateľmi (vlastný gameplay)

Ako prebiehajú súboje a ako inteligentná je umelá inteligencia? Pozrite sa na naše zábery z hrania.

Tak trochu iný, obyčajný Fallout

Čo som si teda z bety odniesol? Zatiaľ si netrúfam hodnotiť fungovanie celku ako takého, avšak mám pochybnosti o činnostiach, ako je stavba obydlia či kooperácia (alebo boj) s ostatnými hráčmi, čo sú pomerne zásadné prvky. Nepresvedčil ma ani vizuál sveta, ktorý síce vyzerá pekne, ale do série mi nezapadá ako tematicky, tak i časovým a logickým zasadením. Čo je ale zistenie úplne najzásadnejšie, hranie Falloutu 76 ma príliš nebavilo. Úvodné úlohy ma nijako nenadchli, hra neukázala nič zaujímavé či šokujúce a predovšetkým, samotná hrateľnosť bola prinajlepšom obyčajná.

Fallout 76; gameplay: fotografický režim

Fotografický režim umožňuje nastaviť si rôzne emócie aj postoje. Rozhodne vítaná funkcia na online hru, teraz aby ešte fungovalo všetko okolo.

Pri súbojoch na blízko je ovládanie krkolomné, pri streľbe zase necítite onú radosť zo streľby samotnej, skôr frustráciu zo zameriavania. Akoby som hral akčnú hru z čias pred desiatimi rokmi. Ale aj tu mám na pamäti, že ide o beta verziu a mnoho kritizovaných prvkov sa ešte môže zmeniť. Respektíve zmeniť sa musia, inak sa obávam, že sa Fallout 76 zapíše do dejín ako najhorší diel série. Online hra je ale beh na dlhú trať, a pokiaľ Bethesda dobre zafinišuje, stále je tu nádej na zaujímavý titul, navyše krása mnohých online hier sa ukáže až po čase.

Tieto dojmy boli napísané pre verziu Xbox One.

Dojmy z hrania bety Fallout 76 na PC

• Dojmy z bety: 1. 11. 2018 • Autor:   Ondřej Zeman

Nejeden náš čitateľ si po prečítaní predchádzajúcich riadkov iste povedal, že ide predsa len o Xbox One verziu, ktoré často trpia technickými nedostatkami, takže na ne nemusí brať ohľady. Pre túto skupinku tu vedľa Filipových dojmov z hrania Fallout 76 máme ešte niekoľko odsekov zacielených na PC verziu hry, ktoré sa po predstavení prvých záberov z hrania na konzole od Microsoftu stali plamienkom nádeje, na ktorý sa upieral nejeden pohľad fanúšikov hernej série Fallout.

Fallout 76 sa nehrá zle, nemožno však prehliadnuť absenciu NPC

Samotný gameplay Fallout 76 je relatívne zábavný, ponorili sme sa v ňom do otvoreného sveta, ktorého prieskum nás aj napriek prítomnosti technických nedostatkov vcelku bavil. Ponúkol nám totiž okrem kryštalickej akcie tiež slušné množstvo informácií o jeho pôvodných obyvateľoch a udalostiach, ktoré sa uskutočnili pred naším príchodom, čo sme ako fanúšikovia kvalitného príbehového pozadia dokázali náležite oceniť. Rovnako tak sme boli potešení návrhom herných lokácií, ktorých prieskum nám poskytol uspokojujúci zážitok a prekvapivo rozsiahle spektrum výstroje, ktorú bolo možné rozložiť a použiť na výrobu nových predmetov a úprav existujúcich palných zbraní. Slušne bola navrhnutá tiež streľba spolu s kontaktným bojom, ktorého spracovanie nebolo nijako zložité.

Fallout 76; gameplay: pip-boy

Svoj príbeh vo Falllout 76 odštartujete zobraním počítača na cesty.

Príbeh je vo Fallout 76 prezentovaný štýlom typickým pre otvorené svety. Hlavná dejová linka je tu minimálne v počiatočných fázach hry úplne zatieňovaná vedľajšími úlohami, ktoré sa na nás valili vo veľkom. Človek prakticky vôbec nemá čas na to, aby sa nudil, pretože je tu stále čo objavovať a likvidovať. Vcelku sklamaní sme boli z absencie NPC, namiesto ktorých nám väčšinou zákazky zadávali ich mŕtve, červami prelezené telá disponujúce papierikom či nahrávkou s odkazom, čo je potrebné urobiť. Keby nám Bethesda dala k dispozícii pár postáv, s ktorými by bolo možné si pohovoriť, alebo s nimi výraznejšie kooperovať v rámci plnenia misií, celku by to značne pomohlo.

Novinka od Bethesdy šliape tak, ako vyzerá

Vizuálne Fallout 76 na PC veľmi pripomína Fallout 4, ktorý síce nevyzeral vôbec zle, už však v čase jeho vydania (2015) nešlo o nič, z čoho by vám spadla sánka. Na celku možno veľmi vidieť zastaranosť herného enginu, ktorý Bethesda používa na poháňanie svojich titulov už predsa len nejaký ten piatok. Je skutočne škoda, že s týmto titulom, ktorý sám o sebe predstavuje veľký krok do neznáma, neskúsili zmenu aj v tomto zásadnom ohľade. Snáď sa časom rovnako ako v minulosti dočkáme zásahu moderov, ktorým bude umožnené vylepšiť minimálne tento aspekt.

Fallout 76; gameplay: osada

Každé miesto tu má svoj príbeh, ktorý budete môcť v rámci prieskumu sveta odkryť.

Z nadpisu tejto kapitolky je vám iste zrejmé, že Fallout 76 nám nešiel práve najlepšie. Aj napriek tomu, že hra nevyzerá po vizuálnej stránke nijako úchvatne, nie je bohužiaľ jej aktuálny technický stav ničím, čím by sa mohla Bethesda zvlášť chváliť. Neraz sme sa stretli s výraznými prepadmi snímok a samozrejme aj s vývojármi vopred avizovanou hromadou bugov. Samozrejme chápeme, že ide o betu, je však až príliš blízko vydania. Podobne ako v prípade vizuálu, aj v rámci tohto prvku preto dúfame, že do vydania bude jeho fungovanie značne vylepšené. Ale popravde, vzhľadom na to, v akom je stave teraz (ani nie dva týždne pred vydaním hry), teoreticky počítame s možným odkladom, ktorý by Falloutu 76 skutočne len prospel, pretože by tvorcovia získali čas ho maximálne vyladiť a úplne odstrániť slabiny tiahnuce ho ku dnu.

Fallout 76 má potenciál, avšak Bethesda na ňom musí ešte veľa zamakať

Aby som povedal pravdu, osobne nie som z Falloutu 76 nejako zvlášť nadšený. Hoci sa hra odohráva v univerze, ktoré mám úprimne rád, zatiaľ som si k nej nebol schopný vytvoriť vrelší vzťah, pretože z nej doslova srší nedokončenosť, ktorou väčšinou trpia nezávislé survivaly bez riadnej finančnej podpory. Ponúknutý nám je tu na prieskumu rozsiahly, no poloprázdny svet, ktorému by prítomnosť NPC (keby len hŕstky) veľmi pomohla. Aby som však len nekritizoval, musím oceniť prepracovanú výrobu predmetov, premyslenú kostru univerza, kooperáciu a dlhodobý potenciál, ktorý nemožno Fallout 76 úplne uprieť. Osobne dúfam, že sa vývojári z Bethesdy do 14. novembra, kedy aktuálne nie celkom dorobený (a doladený) survival vychádza, ešte pochlapia.

Tieto dojmy boli napísané pre verziu PC.

Fallout 76; gameplay: pip-boy

Svoj príbeh vo Falloute 76 odštartujete zobraním počítača na cesty.

i Pozrite sa na všetky články z hernej sekcie!

HW nároky pre Fallout 76 PC


Minimálne HW požiadavky Odporúčané HW požiadavky
Operačný systém Windows 7 64-bit Windows 10 64-bit
Procesor Intel Core i5-6600K 3.5 GHz/AMD Ryzen 3 1300X 3.5 GHz Intel Core i7-4790 4-Core 3.6GHz/AMD Ryzen R5 1500x
Grafická karta NVIDIA GeForce GTX 780 3GB/Radeon R9 285 2GB NVIDIA GeForce GTX 970/Radeon R9 290x
DirectX DirectX 11.0 DirectX 11.0
Operačná pamäť 8 GB 8 GB
HDD 60 GB 60 GB

S akým herným PC na Fallout 76?

Chcete si uľahčiť výber? Nižšie pre vás máme tipy na vhodné herné počítače podľa náročnosti.

Alza GameBox Lite GTX1050

Minimálne požiadavky:

Alza GameBox Lite GTX1050

Alza GameBox GTX1060

Odporúčané požiadavky:

Alza GameBox GTX1060

Alza GameBox RTX2080

Pre náročných:

Alza GameBox RTX2080

i Mohlo by vás zaujímať

Fallout 76 vyšlo 14. novembra 2018 na PC, PS4 a Xbox One. O novinkách vás budeme informovať.

Na vašom súkromí nám záleží

My, spoločnosť Alza.cz a.s., IČO 27082440, používame súbory cookies na zaistenie funkčnosti webu a s vaším súhlasom o. i. aj na personalizáciu obsahu našich webových stránok. Kliknutím na tlačidlo „Rozumiem“ súhlasíte s využívaním cookies a predaním údajov o správaní na webe na zobrazenie cielenej reklamy na sociálnych sieťach a reklamných sieťach na ďalších weboch.

Viac informácií
Rozumiem Podrobné nastavenia Odmietnuť všetko
P-DC1-WEB19