Dragon Ball je nesmierne populárna japonská manga, ktorú má na svedomí muž menom Akira Toriyama. Zásadným elementom tejto komiksovej série sú bojové umenia a mocní bojovníci schopní jedným silným úderom zrovnať so zemou celé mesto. Tieto 3 veci umožnili vznik energického a akciou nabitého koktejlu, ktorý si zamilovali milióny ľudí na celom svete.
Že je to skvelý námet pre videohru? Vývojári z Arc System Works si potenciál predlohy zjavne všimli tiež a rozhodli sa na tomto základe vybudovať klasickú arkádovú bojovku, ktorá pod názvom Dragon Ball FighterZ vyšla 26. januára 2018 pre platformy PC, PS4 a Xbox One. Bude sa tento titul tešiť rovnakej obľúbenosti ako jeho predloha? Dozviete sa v našej recenzii.
(15.02.18) Manga séria Dragon Ball sleduje osudy dobráckeho bojovníka Gokua, ktorý spoločne so svojimi priateľmi a spojencami pátra po legendárnych siedmich dračích guliach. Toto dielo s viac ako 500 kapitolami vychádzalo v rokoch 1988 – 1995 v magazíne Weekly Shonen Jump a bolo následne zadaptované do populárneho anime Dragon Ball, ktoré bolo pre svoj ohromný úspech nasledované ďalšou sériou s názvom Dragon Ball Z.
Pôvodné anime Dragon Ball sledovalo Gokua počas dospievania, Dragon Ball Z sa už ale zameral predovšetkým na dospelú etapu jeho života. Dragon Ball FighterZ túto fázu naďalej rozvíja naozaj originálnym príbehom napísaným výhradne pre túto hru. V skratke by dej bolo možné opísať približne takto: po celom svete sa začínajú objavovať klony známych hrdinov a tých najsilnejších bojovníkov, zatiaľ čo skutoční bojovníci prichádzajú o svoje schopnosti. Goku tak musí čo najrýchlejšie zhromaždiť svojich starých známych, pomôcť im získať späť ich moc a prísť tomu všetkému na kĺb.
Príbeh je na bojovú hru až prekvapivo vydarený a zábavný, dokonca sa dočkáme aj úplne nového charakteru, ktorý sa nikdy predtým v žiadnej kapitole Dragon Ball univerza neobjavil – Androida 21. Nerád by som tu ďalej prezrádzal detaily, za seba ale môžem povedať, že sa nová postava naozaj vydarila. Je to komplikovaná, mnohoúrovňová osobnosť, ktorá perfektne zapadá k ostatným charakterom tohto sveta. Skvelá práca!
Okrem story módu rozdeleného do troch kapitol však Dragon Ball FighterZ ponúka aj klasický lokálny mód pre dvoch hráčov, online režim s rankovými či casual zápasmi, veľmi náročný Arcade mód a aj podrobné tréningové lekcie, ktoré odporúčam absolvovať všetky. Uľahčí vám to veľa zápasov. Ako sami vidíte, ponuka módov je pomerne štandardná. Zásadný problém v tom nevidím, napriek tomu by som ešte nejakú ďalšiu možnosť sa vyblbnúť uvítal.
Príbeh je teda viac ako fajn, dobrú bojovku ale dotvárajú najmä samotné zápasy a súbojový systém. Našťastie ani v tomto ohľade Dragon Ball FighterZ nijako nezaostáva. Predloha, či už v komiksovej, alebo animovanej podobe, je známa patrične prehnanou akciou a nadľudsky silnými postavami schopnými spôsobiť masívnu deštrukciu. Arc System Works sa podstatu tohto diela podarilo skvele previesť do videohernej podoby a uchovať aj jeho typickú atmosféru. Štýlová kreslená grafika a prekrásne maľované pozadia vás ihneď vtiahnu do deja a hlavne do akcie.
Ovládanie je pomerne klasické, a ak sa v tomto žánri trochu orientujete, počas niekoľkých minút sa budete cítiť ako doma. Máte klasicky ľahký, stredný a ťažký úder, super útok a tak podobne. Kombináciou jednotlivých úderov potom docielite zložitejšie chvaty a náročné, často až ničivé kombá, ktorými protivníkovi uberiete pokojne aj polovicu zdravia. K dispozícii máte samozrejme aj bloky a iné defenzívne pohyby.
Zaujímavým prvkom je aj Ki-energia, ktorá sa vám počas zápasu postupne dobíja, a keď jej nazbierate dostatok, môžete vykonať Ki-charge, čím sa vám sprístupnia tie najsilnejšie útoky, ktoré sú podané prostredníctvom perfektných animácií. Tieto ultimátne útoky sú navyše unikátne pre každú hrateľnú postavu, takže sa vám len tak neopozerajú. Naopak, budete si ich užívať pri každom ich použití.
Dragon Ball FighterZ je v základe síce klasická bojovka, napriek tomu v niektorých ohľadoch nie úplne obvyklá. V prvom rade mám na mysli predovšetkým tímové súboje. Do potýčok totiž nikdy nejdete sólo, chrbát vám vždy kryjú 2 ďalší bojovníci. Zostavu tohto trojčlenného tímu máte vo vašich rukách, pričom si vyberáte z celkom obsiahleho zoznamu s viac ako 20 charaktermi. Goku tak nebude fanúšikom robiť radosť sám, ale zastaví sa aj dobre známy Yamcha, Piccolo, Frieza, Beerus, Krillin, Gohan, Vegeta, Android 16 a mnoho ďalších.
S vlastnoručne zostaveným tímom sa potom vrhnete do akcie, pričom medzi jednotlivými postavami môžete podľa potreby prepínať a čiastočne aj kombinovať ich útoky. Striedanie charakterov má okrem zmeny bojového štýlu aj zásadnú defenzívnu vlastnosť – neaktívnym charakterom sa totiž pomaly dobíja určitá časť zdravia. Upratanie svojich bojovníkov na „lavičku náhradníkov“ v správnej chvíli vám tak častokrát môže zachrániť kožu.
Pôvodná manga Dragon Ball sa okrem nekonečných súbojov mocných bojovníkov venuje aj pátraniu po siedmich Dračích guliach. Áno, znie to všelijako, ale ničoho mládeži neprístupného sa našťastie nemusíte obávať. V skutočnosti ide o legendárne artefakty, ktoré do Dragon Ball FighterZ prinášajú veľmi zaujímavý herný mechanizmus.
Ak počas súboja nazbierate všetkých sedem gúľ, možno si na pomoc privolať draka Shenrona, ktorý vám splní jedno želanie. Môžete si tak napríklad obnoviť zdravie, privolať späť porazeného člena tímu, aktivovať super útok alebo celému tímu vrátiť určitú časť života. Vaša voľba tak môže behom sekundy pokojne zvrátiť priebeh celého zápasu, a hoci sa mi Shenrona za celú dobu hrania podarilo vyvolať len párkrát, ide o veľmi zábavnú funkciu.
A ako vlastne to privolanie draka Shenrona funguje? Jednotlivé gule sú označené počtom hviezd od 1 do 7. Aby ste získali 1. guľu, musíte vykonať útok obsahujúci aspoň 10 zásahov protivníka. U 2. gule musíte docieliť aspoň 20 zásahov v jednom kombe, na 7. guľu teda musíte aktivovať kombo 70 a viac zásahov, čo rozhodne nie je jednoduché. Našťastie prichádza spása v podobe autokomb, kedy opakovaným stlačením jedného tlačidla ľahšie docielite základné kombá a náhodne dostanete jednu z gúľ. Je fajn, že tvorcovia dali šancu aj menej skúseným hráčom bez toho, aby celý mechanizmus trivializovali. Proces totiž musíte zopakovať celkovo sedemkrát, takže protivník vaše zámery ľahko odhadne a bude ich mariť.
Je však škoda, že po nazbieraní všetkých siedmich gúľ tak trochu prichádza na rad „kto skôr príde, ten skôr melie“. Nezáleží na tom, kto získal poslednú 7. guľu, Shenrona v ten okamih totiž privolá ten bojovník, ktorý predtým aktivuje autokombo a má Ki na maximálnej hodnote. Takže ak ste počas zápasu nazbierali väčšinu gúľ sami a protivník bol iba vo finále rýchlejší, môže to človeka dosť naštvať. Osobne si myslím, že by privolanie Shenrona malo automaticky patriť tomu, kto zobral poslednú guľu.
Audiovizuálne spracovanie je výborné. Grafika si drží výraznú štylizáciu komiksových zošitov, maľované pozadia sú prekrásne a plné detailov a postavy sú pekne animované. Každá bitka sa hemží všemožnými výbojmi, fireballmi a ďalšími efektmi, ktoré môžu svojou farebnosťou a intenzívnym blikaním znervózniť nejedného epileptika. Pozerá sa na to ale skvele.
Zvuková stránka je tiež na vysokej úrovni, len anglický dabing niektorých postáv (kvalitu toho japonského nedokážem posúdiť) sa mi zdal trochu odfláknutý. Celkovo sú ale zvuky podarené a nadupaná elektronická hudba búrlivé súboje na obrazovke výborne dopĺňa. Všeobecne teda Dragon Ball FighterZ hráčom servíruje šťavnatý audiovizuálny zážitok, za ktorý sa tvorcovia rozhodne nemusia hanbiť.
Dragon Ball FighterZ je nadmieru podarená bojovka s výborným súbojovým systémom, zaujímavým príbehom, množstvom hrateľných postáv a skvelým audiovizuálnym spracovaním. Arc System Works s pôvodnou predlohou nakladajú evidentne s úctou a vytvorili výbornú hru, ktorá má čo ponúknuť aj ľuďom, ktorí pôvodné komiksy či seriály nepoznajú. Dlhoročným fanúšikom navyše ponúka lákadlo v podobe originálneho príbehu a úplne novej postavy. Môže si u bojovky človek snáď želať viac? Dragon Ball FighterZ vyšlo 26. januára 2018 pre platformy PC, PS4 a Xbox One. Táto recenzia bola napísaná pre PS4 verziu.
Klady
Zápory
(Update 23.01.18) Dragon Ball FighterZ je aktuálne vyvíjaná bojovka na motívy rovnomennej komiksovej predlohy. Cez víkend sme ju mali možnosť poriadne vyskúšať v rámci uzavretého beta testu. Ako na nás táto sľubná záležitosť vyvíjaná štúdiom Arc System Works zapôsobila? Poteší fanúšikov pôvodného komiksu? Všetko potrebné sa dozviete v našom článku.
Na začiatok by asi bolo dobré si povedať, na akých základoch vlastne Dragon Ball FighterZ vzniká. Dragon Ball je preslávená a nesmierne obľúbená japonská manga séria vytvorená mužom menom Akira Toriyama. Toto dielko vychádzalo v rokoch 1988 – 1995 v magazíne Weekly Shonen Jump a dočkalo sa viac ako 500 kapitol, ktoré boli následne zadaptované do populárneho anime Dragon Ball – to bolo pre svoj obrovský úspech náhlivo nasledované druhou sériou nazvanou Dragon Ball Z.
Dragon Ball Z sleduje dobrodružstvo dobráckeho bojovníka Gokua, ktorý spolu so svojimi spoločníkmi bráni Zem proti najrôznejšim druhom záporákov, ktorých rozpätie siaha od medzigalaktických vesmírnych bojovníkov a dobyvateľov, nadprirodzene silných androidov až po takmer nezničiteľné tvory. A zatiaľ čo pôvodné anime Dragon Ball sledovalo Gokua počas dospievania, Dragon Ball Z sa zameral predovšetkým na dospelú etapu jeho života.
Predloha (komiksová aj animovaná) je známa prehnanou zbesilou akciou, množstvom scén plných bojového umenia a postavami s nadpozemskou silou schopnými jedným silným úderom ničiť napríklad celé mestá. Dragon Ball FighterZ podstatu tohto diela skvele prevádza do videohernej podoby a zachováva si aj jeho typickú atmosféru. Štýlová kreslená grafika a prekrásne maľované pozadia vás ihneď vtiahnu do deja a hlavne do akcie.
Podobne ako v iných bojovkách sa aj v Dragon Ball FighterZ môžeme tešiť na veľa bojových pohybov, chvatov, blokov a špeciálnych schopností unikátnych pre každú hrateľnú postavu. Samotné súboje priamo sršia energiou, sú extrémne dynamické a kvôli výraznej komiksovej štylizácii aj dosť „epilepsiu vyvolávajúce“. Najrôznejších Fireballov, výbojov a ďalších efektov je občas na obrazovke toľko, že nebudete vedieť, kam sa skôr pozerať.
Úprimne povedané, z hrania Dragon Ball FighterZ som si odniesol predovšetkým veľa duševných modrín a pošramotené ego. Počas prvých pár sekúnd po spustení uzavretej beta verzie nás hra preniesla do lobby, v ktorom sme sa mohli slobodne pohybovať a stretávať sa s ostatnými hráčmi. Veľa funkcií bolo bohužiaľ neprístupných, celá beta kládla dôraz hlavne na testovanie net kódu, takže ak ste sa chceli vrhnúť do víru bitiek, vašou jedinou možnosťou bolo vyzvať ostatných živých hráčov v online móde.
Čo som samozrejme naivne urobil, opäť som si však potvrdil, že divým stláčaním tlačidiel sa v bojovkách človek príliš ďaleko nedostane. Možno som mal len smolu na príliš skúsených hráčov, po niekoľkých nevydarených pokusoch mi však bolo jasné, že by som mal nejakú dobu stráviť v tréningovom móde, čo bola tiež jediná momentálne dostupná singleplayerová zložka hry. A počas niekoľkých minút strávených v tomto režime mi boli zrozumiteľne vysvetlené základy aj komplikovanejšie postupy a pohyby, na ktoré by som asi ťažko prichádzal sám.
S novo získanými informáciami som sa teda znovu vrhol do bojovej vravy so živými hráčmi a musím povedať, že sa moje výkony podstatne zlepšili. Pomer víťazstiev a prehier síce stále hovoril skôr v prospech porážok, aj napriek mojim nezdarom som si ale užil množstvo zábavy a už sa nemôžem dočkať plnej verzie Dragon Ball FighterZ, kde budem mať pokoj a čas nájsť si obľúbené postavy a trénovať s nimi jednotlivé kombá.
A keď už som spomenul hrateľné postavy, Dragon Ball FighterZ ich ponúka veľa. Obligátny Goku tak nebude fanúšikov tešiť sám, spoločnosť mu bude robiť aj dobre známy Piccolo, Frieza, Beerus, Krillin, Gohan, Vegeta a mnoho ďalších charakterov. Pred každým súbojom si zostavíte tím troch hrdinov (podobne ako v sérii Marvel vs. Capcom) a s nimi sa pustíte do akcie. Medzi jednotlivými postavami potom môžete podľa potreby prepínať a čiastočne aj kombinovať ich útoky, čo je veľmi vydarené spestrenie.
Možno sa sami seba pýtate, aký význam majú vlastne tie „dračie gule“ v názve hry? Nebojte sa, nejde o nič mládeži neprístupné, ale o 7 prastarých artefaktov s neuveriteľnou mocou, ktorých hľadaním Goku strávi v komixoch aj seriáloch pomerne veľkú časť svojho dobrodružstva. V Dragon Ball FighterZ sa z nich navyše stáva aj právoplatná herná mechanika, pretože ste počas zápasov za určité kombá a útoky odmeňovaní práve dračími guľami.
Ak ich nazbierate všetkých sedem, môžete si povolať na pomoc draka Shenrona, ktorý vám splní jedno želanie. Možno si tak napríklad obnoviť zdravie, privolať späť porazeného člena tímu, aktivovať ultimátny super útok a tak podobne. Je to zábavná funkcia, ktorá ale pokojne môže zvrátiť priebeh celého súboja. Možno aj práve preto by som v plnej verzii hry ocenil mať možnosť túto mechaniku prípadne vypnúť.
Celkovo sa ale na Dragon Ball FighterZ snáď ani nedá netešiť. Hrateľnosť je skvelá, komiksová grafika veľmi vydarená, potenciál obrovský. Neviem si predstaviť, že by sa tvorcom počas posledných pár dní pred vydaním hru podarilo nejako zásadne pokaziť, dobrý dojem by mohla narušiť snáď len nepodarená singleplayerová zložka, o ktorej zatiaľ nemáme veľa informácií. Nemyslím si však, že k niečomu takému dôjde.
Minimálne HW požiadavky | Odporúčané HW požiadavky | |
---|---|---|
Operačný systém | Windows 7 64-bit | Windows 10 64-bit |
Procesor | Intel Core i5-3470/AMD FX-4350 | Intel Core i7-3770/AMD Ryzen R5 1400 |
Grafická karta | NVIDIA GeForce GTX 650 Ti/Radeon HD 6870 | NVIDIA GeForce GTX 660/Radeon HD 7870 |
DirectX | 11.0 | 11.0 |
Operačná pamäť | 4 GB | 8 GB |
Pevný disk | 30 GB | 30 GB |
Dragon Ball FighterZ vyšiel 26. 1. 2018 na PC, PS4 a Xbox One.