Obnoviť stránku

Destiny 2: Forsaken (RECENZIA) – Najlepšie rozšírenie dáva zabudnúť na nedostatok obsahu

Recenzia

Aktualizované

Osud série Destiny pripomína horskú dráhu. S vydaním nového dielu, alebo aspoň príbehového rozšírenia, vždy skokovo vzrastie nadšenie hráčov a ich aktivita v hre, aby po pár týždňoch zase upadli do letargie a sťažností na to, že už nemajú do čoho pichnúť. Zmení na tejto zabehnutej schéme Forsaken niečo? Vývojári z Bungie prišli s celým radom noviniek, ktoré by mali tieto problémy riešiť a najmä tiež množstvom nového a veľmi zaujímavého obsahu. Stojí Destiny 2: Forsaken za investíciu? Dozviete sa v recenzii.

Niekoľko týždňov po vydaní doplníme túto recenziu nemenej dôležitým updatom, niektoré kvality Forsaken sa totiž preukážu až s odstupom času. Zhodnotíme, či Forsaken naozaj prispelo k dlhotrvajúcje hrateľnosti a početné úpravy sa neminuli účinkom. Sledujete tak náš článok venujúci sa Destiny 2 aj naďalej.


• Žáner: FPS • Vývojár: Bungie • Vydavateľ: Activision • Platformy a Dátum vydania: PC, PS4 a Xbox One (4. septembra 2018) • Homepage: destinythegame.com


Obsah recenzia Destiny 2: Forsaken (PS4 Pro)

  1. Forsaken má najlepší príbeh z celej série
  2. Forsaken významne prekopáva fungovanie Destiny 2
  3. Príliš drahé a komplikované vylepšovanie vybavenia
  4. Upravený Crucible a skvelý PVPV režim Gambit
  5. Endgame obsah – to je to, o čo v Destiny ide
  6. Raid a Endgame oblasť Dreaming City
  7. Destiny 2: Forsaken je splneným snom všetkých strážcov
  8. Recenzia Destiny 2: Forsaken: záverečné hodnotenie
  9. HW nároky na hru Destiny 2: Forsaken PC

Forsaken má najlepší príbeh z celej série

• Recenzia: 21. 9. 2018 • Autor: Filip Němec

Keď prišlo Destiny 2, veľmi som si pochvaľoval príbeh, ktorý konečne využíval jednotlivé postavy, ponúkol skvelý dabing, podarené filmy a pomáhal vám sa do sveta Destiny 2 zamilovať. S nasledujúcimi rozšíreniami však tento smer z nepochopiteľných dôvodov autori opustili. Forsaken sa však na vyšliapanú cestičku vracia a kultivuje ju, ako je to len možné. Príbeh Forsaken je temný, emotívny, plný fyzických súbojov aj čisto emocionálnych zápasov s vlastným svedomím. Je pravdou, že príbehová kampaň bola vždy v Destiny iba úvodom do nového obsahu, ale Forsaken pekne stmeľuje celé dobrodružstvo a z pohľadu príbehovej kampane ide o doteraz najlepší prídavok pre Destiny 2.

Destiny 2: Forsaken; screenshot: Clayde 6

Nie je tajomstvom, že v Destiny 2: Forsaken sa rozlúčime s jednou z najobľúbenejších postáv pôvodnej hry. Dočká sa niekedy návratu?

Leví podiel na tom má aj hlavný záporák, ktorým je Princ Uldren. Akonáhle ho trošku spoznáte, budete ho minimálne chápať a niektorí s ním budú možno aj mierne sympatizovať. Prezradiť môžem snáď len to, že všetko nakoniec dopadne trošku inak, než si budete na začiatku myslieť. Na druhú stranu, autori zase nedokázali nijako využiť hlavnú postavu, teda vás. Je pravda, že váš charakter prejde zaujímavou evolúciou, ktorú už prezradil jeden z trailerov, ale nechcem vás ochudobňovať o prekvapenie, ak ste ho minuli. Stále tu však je obrovský priestor na zlepšenie. Všetko našťastie opäť vynahrádza váš ghost, ktorý v podstate úlohu hlavnej postavy preberá.

S novou kampaňou potom logicky prichádza aj nová oblasť. Tentoraz ide, vďakabohu, naozaj o poriadny kus vesmírneho priestoru a nie malé pieskovisko na Marse, ako to predviedlo rozšírenie Curse of Osiris. Oblasť Tangled Shore je naozaj veľká a rozmanitá. Ponúka úzke skalné uličky, záhadné mágiou roztrhané kusy súše pospájané oceľovými lanami, ale aj továrne plné rádioaktívnej lávy či občasné oázy so živou zeleňou. Čo je však dôležitejšie, je plná najrôznejších aktivít a tajomstiev, ktorých objavovanie vám zaberie týždne a možno aj mesiace. Destiny 2 Forsaken totiž celý proces vylepšovania postavy naťahuje a rozdrobuje, aby vám celý ten grind vydržal o niečo dlhšie.

Destiny 2: Forsaken; gameplay: Tangled Shore Destiny 2: Forsaken; gameplay: tank Destiny 2: Forsaken; gameplay: Tangled Shore mapa

Obrázok 1: Veľká časť novej oblasti Tangled Shore sa nachádza pod zemou. Obrázok 2: Keď sa ale dostanete na povrch, čakajú vás prekrásne scenérie. Obrázok 3: Ani za svoju rozlohu sa nová oblasť nemusí hanbiť.

Forsaken významne prekopáva fungovanie Destiny 2

Vrhnime sa ale na novinky. Tých je toľko, že ak by sme ich chceli rozobrať do detailu a polemizovať nad ich reálnymi dôsledkami, vystačilo by to na samostatný článok. Po novom sa úroveň postavy navyšuje na 50. level, čo je v podstate bezvýznamná informácia – zásadnou zmenou je až posun power level stropu zo 400 na úroveň 600, čo už samo o sebe naznačuje, že Forsaken rozhodne nie je žiadne tintítko. Kľúčová je však zmena systému, v rámci ktorého dostávate loot, a hlavne to, a aký ten loot vlastne je. Autori výrazne obmedzili drop engramov, a to dokonca takým spôsobom, že som premýšľal, či nevymazali z veže cryptarcha Rahoona, pretože som ho vôbec nemal potrebu navštevovať. Engramov padá o poznanie menej a o tých exotických radšej nehovorím. Tu by to ešte chcelo nejaké vybalansovanie.

Destiny 2: Forsaken – príbehová misia (vlastný gameplay)

Novinkou je aj väčšia pestrosť a zábavnosť príbehových misií. Ich priebeh sa odvíja najmä od vzájomne veľmi odlišných bossov, ktorí vyžadujú vždy odlišný prístup.

Zmenilo sa aj usporiadanie inventára. Zbrane už nie sú striktne rozdelené podľa munície, ktorú používajú. Po novom tak napríklad sniperky nespotrebúvajú len heavy ammo, ale majú aj svoje verzie s kinetickým či energetickým poškodením. To znamená, že teraz môžete mať pokojne tri odstreľovačky alebo tri brokovnice zároveň. Prináša to síce väčšiu slobodu pri výbere zbraní, na druhú stranu som z nového systému stále trochu zmätený. Niektoré druhy brokovníc sú napríklad len v slote s kinetickým poškodením a ďalšie zase v ostatných, čo pôsobí nelogicky a príliš zložito. Prečo skrátka nemôžem mať jeden veľký inventár na zbrane a z nich si ľubovoľne zaplniť tri sloty?

Destiny 2: Forsaken; gameplay: inventár Destiny 2: Forsaken; gameplay: blue engram

Obrázok 1: Aj kovaní hráči Destiny 2 budú mať zo začiatku problém sa zorientovať. Fungovanie inventára a členenie zbraní sa totiž veľmi zmenilo. Obrázok 2: Z nepriateľov padajúce engramy budete naháňať ešte s väčšou vervou, ich koncentrácia sa totiž výrazne znížila.

Príliš drahé a komplikované vylepšovanie vybavenia

Ďalšou významnou zmenou je to, že bežné (modré) a zriedkavé (fialové) vybavenie sa teraz generuje s náhodnými perkami. To je na jednu stranu veľmi dobrý krok, pretože budete neustále napätí, či nedostanete konečne helmu, ktorá skombinuje perky, ktorý sa hodí k vášmu hernému štýlu. Na druhej strane, ak sa nejakého kusu vybavenia zbavíte s tým, že sa vám nehodí a neskôr napríklad zmeníte herný štýl, už si ho nemôžete znovu nechať vyrobiť. Skrátka to nejde. V podstate tak musíte hrať stále rovnaký build alebo si paranoidne uchovávať všetko, čo nájdete.

Destiny 2: Forsaken; gameplay: perky

Väčšina lootu má po novom náhodne generované perky. Môžete tak mať niekoľko rovnakých zbraní či brnení, ale s rozdielnymi vlastnosťami. Inak povedané, nikdy neviete, čo dostanete.

A teraz poďme na to naozaj zlé. Autori kedysi dávno prišli s tzv. infúziou, teda možnosťou, kedy slabšie brnenie alebo zbraň pohltí rovnaký kus s väčším poškodením. Vďaka tomu ste nemuseli neustále meniť zbrane za tie novšie, len aby ste si navýšili power level a museli pri tom vaše obľúbené kúsky odložiť. Tvorcovia však tento systém vo Forsaken podstatne zmenili. Vítanou zmenou je, že teraz môžete pokojne použiť infúziu na pištoľ a samopal (doteraz išlo „skombinovať“ iba rovnaké druhy zbraní). Avšak cena je tak vysoká, že budete prosiť na kolenách, aby sa pôvodný systém vrátil.

Za infúziu sa teraz, mimo iného, platí masterwork jadrami, lenže tie sú extrémne drahé a extrémne vzácne. V podstate je tak vylúčené, aby vaše obľúbené zbrane držali krok s narastajúcim power levelom. Jedinou možnosťou je vyčkávať na dobu, kedy budete na maximálnej úrovni a až potom začať s infúziou vašich obľúbených kúskov. Lenže to sa potom vytratí všetka zábava a pôžitok z hrania. Destiny 2 sa tak v tomto smere mení zo zábavy na čistý kalkul. Masterwork cores navyše teraz potrebujete vo väčšom počte aj na upgrady zbraní, ktoré sú opäť úplne pozmenené a zaberú viac času a tiež surovín. Očakávam, že v rámci niekoľkých málo dní musia autori množstvo surovín potrebných na infúziu zmeniť, inak za chvíľu kancelária Bungie skončí v plameňoch.

Destiny 2: Forsaken; gameplay: Infúzia zbraní

V Bungie bohužiaľ absolútne nezvládli nastaviť množstvo surovín na infúziu zbraní tak, aby bola dostupná všetkým. Aj hráči, ktorí sa pred vydaním Forsaken oddávali Destiny 2 každý deň, vydržali so zásobami Masterwork Cores len pár dní.

Upravený Crucible a skvelý PVPV režim Gambit

Destiny 2 sa neustále vyvíja (pravda, niektoré zmeny vítate a niektoré naopak preklínate) a súčasťou toho všetkého je aj Crucible, teda obdoba klasického multiplayeru. Tu je zásadnou zmenou to, čo už vývojári proklamovali skôr a nejde len o výsadu majiteľov Forsaken. Napríklad skrátený time to kill ale aj vyššie uvedené úpravy inventára, to všetko dostali v rámci bezplatnej aktualizácie aj tí, ktorí si Forsaken nekúpili. Ako som už spomenul, teraz je čas na zabitie súpera podstatne menšia, takže sa Crucible zmenil na niečo rýchlejšiu akčnú strieľačku, čo je rozhodne dobre. Na druhú stranu, stále tú zostávajú staré neduhy, ako napríklad nemožnosť vybrať si herný režim, takže aj keď zoznam aktivít o niečo narástol, stále si nemôžem slobodne vybrať svoj obľúbený control – môžem len dúfať, že pri výbere rýchlej hry na neho práve príde rad.

Destiny 2: Forsaken – PVPV režim Gambit (vlastný gameplay)

Režim Gambit nie je ťažké pochopiť, ale jeho spletité stratégie a herné možnosti sa ťažko opisujú. Pozrite sa sami, ako sa Gambit hrá.

Ešte pozitívnejšie dojmy mám z nového režimu Gambit, ktorý veľmi šikovne kombinuje PvE a PvP. Nie, že by som vývojárov nejako podceňoval, ale veľmi príjemne ma prekvapilo, že dokázali vymyslieť niečo tak novátorské, zaujímavé a predovšetkým fungujúce. Na začiatku hry sa oddávate taktickej PvE zábave, kedy „farmíte“ na vlnách nepriateľov predmety, ktorými nabíjate stroj v centre mapy. To isté ale súčasne robí druhý tím a vy môžete v hornej časti obrazovky vidieť váš aj súperov postup. Keď potom nazbierate potrebný počet surovín, môžete vytvoriť portál do dimenzie súperovho tímu a tam mu pekne škodiť.

Záverom každého kola je boss, pričom vyhráva ten tím, ktorý ho porazí ako prvý. Zameriate sa na zbieranie surovín a následnú záškodnícku činnosť, aby ste brzdili súpera, alebo bude lepšie venovať sa likvidácii nepriateľov a čo najrýchlejšiu elimináciu bossa? Taktických možností je naozaj veľa a ja som si Gambit obľúbil najmä pre veľmi tesné a napínavé súboje. Bohužiaľ, taktický element Gambitu znamená tiež to, že s náhodnými parťákmi máte malú šancu na výhru. Síce tento režim ponúka matchmaking, ale ak narazíte na zohraného protihráča, nemáte šancu. To už je však špecifikum žánru, nie chyba vývojárov.

Destiny 2: Forsaken; gameplay: gambit Destiny 2: Forsaken; gameplay: gambit

Obrázok 1: Na rozdiel od raidu ponúka Gambit vždy viac či menej odlišnú hrateľnosť. Každý zápas je iný. Obrázok 2: Pochvalu si zaslúžia aj skvele navrhnuté mapy.

Endgame obsah – to je to, o čo v Destiny ide

V spoločnosti Forsaken som prežil vyše 50 hodín, počas ktorých som stihol mnohé. Priblížiť dve postavy na dohľad maximálnej úrovni, dohrať kampaň, vyskúšať zásadné novinky a samozrejme aj samotný raid, čo je kráľ celého Endgame obsahu a jeden z hlavných dôvodov, prečo sa do Destiny 2 každý týždeň vracať. Napriek tomu ale nedokážem zhodnotiť (a v tejto chvíli to nezvládnu dosť možno ani sami autori), ako veľmi Forsaken vylepší dlhodobé hranie. Na konci recenzie síce nájdete výslednú známku, ale počítajte s tým, že sa o pár týždňov prihlásim s dodatočným updatom. Ako na tom bude Destiny 2 po dlhšej dobe od vydania DLC? To bol zatiaľ vždy kameň úrazu v prípade predchádzajúcich rozšírení: každá expanzia z počiatku nadchla (viac či menej), ale dlhodobo hre ako takej nepomohla hráčov si udržať.

Destiny 2: Forsaken; gameplay: grafika Shore Destiny 2: Forsaken; gameplay: vizuál Destiny 2: Forsaken; gameplay: vesmírna loď

Obrázok 1: Destiny 2: Forsaken sa môže chváliť perfektným vizuálnym zážitkom. Obrázok 2: Ako sa postupne rozširuje ponuka planét a rôznych svetov, hráči Destiny 2 sa rozhodne nemôžu sťažovať na obyčajné a opakujúce sa prostredie. Obrázok 3: Na dychberúce scenérie jednotlivých planét vám len tak nezovšednie.

Napokon, aj druhý diel mal veľmi dobré recenzie, ale až po niekoľkých týždňoch sa ukázalo, že jablko hnilo od na obsahu chudobného stredu, čo dokázal málokto včas odhaliť. Ako sa chce tomuto problému Forsaken brániť? Ako som už naznačil v úvode, postup na maximálny power level je teraz pomalší, ale konstantnější. Autori minimálne zdvojnásobili aktivity, za ktoré máte garantované vybavenie s vyššou alebo aspoň rovnakou úrovňou, takže za vybrané činnosti dostávate častejšie odmenu. Tá však nie je o toľko lepšia, ako to bolo doteraz. To by mohlo niekoho odradiť, na druhú stranu mne osobne častejší, pravidelnejší prísun nového vybavenia vyhovoval. Nejde totiž len o neustále narastajúci power level, ale aj dostatok nových zbraní a brnení, čo je v Destiny 2 korením úplne všetkého.

Autori sa navyše vrátili aj k denným výzvam, ktoré si pamätám z prvého dielu. Teraz tak nepočítate len s tým, že sa aktivity resetujú každý týždeň, ale niektoré sa obnovujú aj denne a tých tiež nie je málo. Zatiaľ mám pocit, že sa autorom naozaj podarilo udrieť klinec po hlavičke, úplnú pravdu však spoznáme až o niekoľko týždňov pravidelného hrania.

Destiny 2: Forsaken; gameplay: denné a týždenné výzvy

Každý deň uvidíte na mape sveta žiariť nové denné a doposiaľ nesplnené týždenné výzvy. Aktivít s ľúbivú odmenou rozhodne pribudlo a to je skvelá správa pre všetkých hráčov.

Raid a Endgame oblasť Dreaming City

Zlatým klincom Forsaken je samozrejme nový raid. Napokon, ten bol dôvodom, prečo som s recenziou a finálnym verdiktom vyčkával dlhšie, než by sa niekomu mohlo zdať vhodné. Priznávam, že zatiaľ nie som so svojou partiou strážcov nijako blízko jeho pokorenia, ale máme za sebou niekoľko pôsobivých pokusov a podarilo sa nám prvé časti raidu Last Wish zdarne absolvovať. Pokiaľ bude jeho kvalita minimálne rovnaká ako tá časť, ktorú zatiaľ sme schopní zdolať, rozhodne bude patriť k tomu najlepšiemu, čo v Bungie vymysleli. Bezvýhradná spolupráca, oddanosť, dôvera a kooperácia hodná členov špeciálnych jednotiek. O tom všetkom je raid Last Wish.

Destiny 2: Forsaken; gameplay: raid Destiny 2: Forsaken; gameplay: Last Wish

Obrázok 1: Na tomto mieste sa začína niekoľkohodinové dobrodružstvo, ktoré dokončia len tí najlepší. Obrázok 2: Odporúčaný power level je 550, ale aj na tejto úrovni dostanete poriadne zabrať.

Vývojári si však prichystali niečo ďalšie a z môjho pohľadu pravdepodobne aj lepšie. Tangled Shore totiž nie je jedinou novou oblasťou. Po dokončení príbehu a absolvovaní špeciálneho questu (tiež zaberie pár hodín) sa vám odomkne Endgame oblasť Dreaming City a tá vám dosť možno vyrazí dych. A to ako vizuálom, tak aj obsahom alebo rozlohou. Dreaming City obsahuje nespočetné množstvo misií, tajných truhiel, skrytých bossov a tajomstiev a ja mám pri hraní pocit, že stále len korčuľujem po povrchu toho, čo v Bungie naozaj skvele vymysleli.

Táto fantastická lokácia navyše ponúka ďalšie Endgame aktivitu, ktorá je podobná napríklad Escalation Protocols z predchádzajúceho Warmind. S ostatnými strážcami odolávate vlnám nepriateľov a získavate tak veľmi cenné vybavenie. Blind Well, ako sa táto aktivita volá, vám okrem iného odomkne novú super schopnosť a podobne fungujú aj ďalšie aspekty Dreaming City. Ide o lokáciu plnú tajomstiev a skvelého lootu, obrovským mínusom však pre mňa je len jeden bod na rýchle cestovanie. Lokácia je totiž obrovská a pri prvej návšteve vždy vyrazíte za miestnu výzvu rozdávajúce NPC, ktorá je však od miesta, kde sa po použití rýchleho cestovania objavíte, zbytočne ďaleko.

Destiny 2: Forsaken; gameplay: Dreaming City Destiny 2: Forsaken; gameplay: Public Event

Obrázok 1: Vizuálne spracovanie Dreaming City vás ohromí. Obrázok 2: Pôsobivá je však táto oblasť aj obsahom. Ponúka nespočet misií, patrol, výziev a samozrejme aj public eventov.

Destiny 2: Forsaken je splneným snom všetkých strážcov

Destiny 2 mám rád, ale ani vo sne by mi nenapadlo, že sa Forsaken podarí až tak veľmi. Veľké množstvo noviniek som ani nestihol spomenúť, pretože ich je skrátka toľko, že nimi budete zahltení aj po desiatkach hodín hrania. Vedľa skvelých nových podtried pre existujúce triedy postáv, je tu tiež napríklad nový druh zbrane. Luk je v mnohých aktivitách doslova gamechanger a jeho vizuálna aj technická stránka sa Bungie naozaj podarila. Aj nová rasa nepriateľov Scorn pôsobí skvele. V ničom sa nepodobá žiadnej z už existujúcich rás a jej členovia pôsobia naozaj desivo.

Destiny 2: Forsaken; screenshot: Scorn Baron

Bungie po dlhej dobe vytvorilo novú rasu. Scornovia sú vizuálne nádherní a strašní zároveň a do sveta Destiny sa skvele hodia.

Forsaken má síce svoje chyby a niektoré ma veľmi štvú, avšak v záplave noviniek klady prevyšujú zápory. Pochváliť musím najmä bohatý obsah – nové zbrane, super schopnosti, subclass, dve veľké a skvelé oblasti a tiež trúfnem si už teraz tvrdiť, že aj vynikajúci raid. Čo však oceňujem zo všetkého najviac, je nový prístup k dlhotrvajúcej hrateľnosti. Destiny 2 dávkuje nové vybavenie ďaleko lepšie ako doteraz, s príjemnou pravidelnosťou, takže takmer každý deň sa váš power level niekam posunie. Rozdiely ale nie sú tak vysoké, takže už teraz tuším, že ďalších 100 hodín ma cesta na maximálnu power level bude určite stáť.

Táto recenzia bola napísaná pre verziu PS4 Pro.

Recenzia Destiny 2: Forsaken: záverečné hodnotenie

Hodnotenie 80 % Alza.sk
Hlavné parametre: Hrateľnosť
75 %
Audiovizuálne spracovanie
95 %
Opätovná hrateľnosť
95 %
Shadow of the Tomb Raider; recenzia

Klady

  • Doteraz najlepšia príbehová kampaň
  • Dve nové lokácie
  • Veľmi solídny Endgame obsah
  • Skvelé spracovaný luk
  • Nový herný režim Gambit
  • Nová rasa nepriateľov Scorn
  • Väčšie množstvo denných aj týždenných aktivít
  • Úpravy PvP aj PvE

Zápory

  • Veľmi drahá infúzia vybavenia
  • Zmätočné rozdelenie zbraní
  • Náhodné generované perky
  • Hlavná postava opäť zostáva nevyužitá
Filip Němec

Filip Němec

Hry boli mojím najlepším priateľom aj milenkou už od detstva. O hrách som začal písať už na strednej škole, čím som vysedávanie pri herných strojoch ospravedlňoval najskôr pred rodičmi a teraz pred manželkou. V minulosti som vo forme textu aj herných relácií prispieval do magazínov ako Games.cz, Eurogamer.cz či Zing.cz. V Alza Magazíne mám na starosti herné konzoly všetkého druhu a z hier potom najmä preteky, v osobnej rovine som navyše hlavným strojcom vyostrených diskusií medzi konzolistami a PC Master Race.

i Pozrite sa na všetky články z hernej sekcie

HW nároky na hru Destiny 2: Forsaken PC

Minimálne HW požiadavkyOdporúčané HW požiadavky
Operačný systémWindows 7 64-bitWindows 7 64-bit
ProcesorIntel Core i3-3250 3.5 GHz/AMD FX-4350Intel Core i5-2400 3.1 GHz/AMD Ryzen R5 1600x
Grafická kartaNVIDIA GeForce GTX 660/Radeon HD 7850NVIDIA GeForce GTX 970/Radeon R9 390
DirectXDirectX 11.0DirectX 11.0
Operačná pamäť6 GB8 GB
HDD40 GB40 GB
i Mohlo by vás zaujímať

Destiny 2: Forsaken vyšlo 4. septembra 2018 na PC, PlayStation 4 a Xbox One. O novinkách vás budeme informovať.

Na vašom súkromí nám záleží

My, spoločnosť Alza.cz a.s., IČO 27082440, používame súbory cookies na zaistenie funkčnosti webu a s vaším súhlasom o. i. aj na personalizáciu obsahu našich webových stránok. Kliknutím na tlačidlo „Rozumiem“ súhlasíte s využívaním cookies a predaním údajov o správaní na webe na zobrazenie cielenej reklamy na sociálnych sieťach a reklamných sieťach na ďalších weboch.

Viac informácií
Rozumiem Podrobné nastavenia Odmietnuť všetko
P-DC1-WEB19