Obnoviť stránku

Days Gone (RECENZIA) – perfektné herné déjà vu

Aktualizované

Od oznámenia PS4 exkluzivity Days Gone od amerického štúdia Bend sa mnohí hráči nevyhli pochybnostiam a menšiemu skepticizmu. Zombie apokalypsa predsa nie je na poli hier či seriálov žiadnou novinkou a priniesť originálny survival ponúkajúci slušnú grafiku, akciu a zároveň zaujímavý príbeh je v dnešnej dobe náročné. Podarilo sa Days Gone vystúpiť z radu do tejto chvíle vydaných Zombie survivalov? Dozviete sa v našej recenzii.

RecenziaDojmy z hraniaRozhovor s Emmanuelom RothomNovinky


• Žáner: Akčná adventúra, survival horor • Multiplayer: Nie • Vývojár: SIE Bend • Vydavateľ: Sony Interactive Entertainment • Platformy a Dátum vydania: PS4 (26. apríla 2019) • Homepage: bendstudio.com/games/days-gone • Čeština: Cz titulky (oficiálne)


Časti článku:


Obsah recenzie Days Gone

  1. Zombie apokalypsa po x-té
  2. Bez motorky v Days Gone ani na krok
  3. Luk na chrbte, ušká v batohu
  4. Freakeri vám v Days Gone dajú zabrať
  5. Pacific Northwest si vás omotá okolo prsta
  6. Days Gone je akčný survival, ako má byť
  7. Recenzia Days Gone: záverečné hodnotenie

Zombie apokalypsa po x-té

• Recenzia: 25. 4. 2019 • Autor: Alexandra Vaníková

Musím povedať, že som zrejme bola jedna z mála ľudí, ktorí do Days Gone vkladali veľké nádeje. Niektorí hráči jednoducho očakávali kópiu dobrodružstiev Joela a Ellie z The Last of Us, prípadne nimi veľmi výrazne inšpirovanú záležitosť. Síce nerada, ale priznávam, že prvých 5 minút po spustení hry som mala podobný pocit tiež a déjà vu dosahovalo kritické hodnoty. Potom sa to ale zmenilo. Days Gone nie je žiadna kópia, jedna vec je ale istá – ak ste The Last of Us hrali, porovnávaniu sa rozhodne nevyhnete.

Days Gone; wallpaper: cover

Predĺži Days Gone dlhú sériu vynikajúcich PS4 exkluzivít? Čítajte našu recenziu!

Amerika, zombie apokalypsa, zlomený hrdina – podobný scenár sme mali možnosť vidieť už viackrát, Days Gone mi jednoducho bolo od začiatku zvláštne povedomé, ale zároveň si dokázalo udržať svoju jedinečnosť. V rukách budete mať osud Deacona St. Johna, bývalého člena motorkárskeho gangu momentálne sa živiaceho ako bounty hunter, ktorý sa stále úplne nespamätal zo straty svojej manželky. V jeho koži teda nebudete bojovať len s rôznymi druhmi freakerov (zombíci v Days Gone) či s banditami, ale aj so sebou samým a pritom odkrývať Deaconovu minulosť.

Days Gone; gameplay: rippers Days Gone; gameplay: camp Days Gone; gameplay: Sarah a Deacon

V Days Gone na vás čakajú rôzne druhy nepriateľov, vodcovia kempov a vysporiadať sa budete musieť aj s minulosťou hlavného hrdinu.

Bez motorky v Days Gone ani na krok

Po navolení obtiažnosti sa po krátkom intre okamžite ocitnete v koži Deacona St. Johna 2 roky potom, čo svet zasiahla pandémia meniaca ľudí na nemŕtve krvilačné monštrá. Zoznámite sa so základnými hernými mechanikami a čo je najdôležitejšie, vyskúšate si jazdu na motorke, ktorá bude počas hrania Days Gone vašou vernou spoločníčkou a stala sa tiež mojím najobľúbenejším prvkom hry. Otvorený svet je v Days Gone totiž obrovský a zdolávať dlhšie vzdialenosti pešo, navyše s freakermi v pätách, by bolo veľmi, až smrteľne nebezpečné a ťažké.

Days Gone; gameplay: motorka Days Gone; gameplay: benzín Days Gone; gameplay: hnízda freakerů

Jazdný model je v Days Gone spracovaný bravúrne, navyše s dôrazom na autentickosť. Hniezda freakerov sú jedným z originálnych aspektov hry.

Svet je tu skutočne rozsiahly a rôznorodý, plný stavieb hodných prieskumu alebo oblastí priamo zamorených freakermi – spomenúť môžem napríklad hniezda nemŕtvych, ktoré by ste vo vlastnom záujme mali ničiť. Rozsiahlosť sveta v Days Gone je však dechberúca, preto neradno podceňovať starostlivosť o vašu dvojkolovú krásku. Nezabúdajte, že ste sa ocitli v apokalypse a ani tu, rovnako ako v skutočnom svete, neexistujú nezničiteľné vozidlá s bezodnou nádržou.

Days Gone – 10 minutes gameplay I Alza Magazín Gameplay, PS4 Pro, No Commentary

Zbieranie súčiastok, ktoré môžete použiť na opravu motorky alebo melee zbraní, sa v Days Gone stane vašou rutinou

Pokiaľ došlo palivo (o stave motorky vás informujú 2 ikonky v pravej dolnej časti obrazovky), pekne sa poobzerajte po kanistri s benzínom. Z motora sa valí čierny dym? Tak šup prehľadať vraky áut a nájsť potrebné súčiastky na jeho opravu. Celú túto myšlienku „nič nedostaneš zadarmo“, ktorú Days Gone ponúka,  veľmi chválim – bola som totiž nútená lepšie si rozvrhnúť cestu, alebo to bol jednoducho ďalší dôvod, prečo sa počas hrania zamýšľať nad postupom.

Dostávam sa tiež k pre mňa trošku zbytočnému prvku, ktorým je fast travel. Osobne som túto mechaniku nepoužívala a dala som prednosť jazde na motorke, navyše sa mi nestalo, že by niektorá z trás bola nudná alebo zdĺhavá. Na druhej strane je potrebné povedať, že fast travel je už neoddeliteľnou súčasťou open world hier a množstvo hráčov tento prvok v Days Gone ocení, nejde teda o žiadne negatívum – je to len otázka preferencií. Ak sa ale rozhodnete pre náročnejšiu cestu na motorke, je nutné myslieť na freakerov, zmutovaných vlkov (runners), medvede (ragers) aj havrany (criers), pričom niektorí vás počas presúvania sa z bodu A do bodu B môžu z motorky zhodiť. Banditi na to idú o niečo chytrejšie – nad cestu natiahnu lanko vo výške vášho krku (vy im to ale môžete oplatiť nastraženou pascou na medvede).

Days Gone – Pasca I Alza Magazín Gameplay, PS4 Pro, No Commentary

Pasce na medvede môžu byť prekliatím, ale pomôžu vám aj pri boji s banditami.

Vrátim sa ale opäť k motorke. Ak ste rovnako ako ja fanúšikom upravovania vášho vozidla v hrách, Days Gone vás nesklame. Umožní vám totiž meniť nielen vizuál vašej motorky, na výber máte aj z rôznych vylepšení (motora, výfuku alebo svetiel), pričom práve tie môžu výrazne zvýšiť vaše šance na chytenie banditu alebo priamo na vaše prežitie. Za upgrady ale samozrejme budete musieť zaplatiť. Komu? To sa dočítate v ďalšej kapitolke.

Luk na chrbte, ušká v batohu

V oblasti Pacific Northwest, ktorá je v Days Gone spracovaná perfektne, na vás nečaká len nehostinná divočina, ale aj posledné zvyšky civilizovaného sveta v podobe niekoľkých kempov preživších. V tých nájdete rôznych obchodníkov, ktorí od vás odkúpia získaný loot, predajú vám zbrane, náboje a postarajú sa aj o váš stroj. Na nákup vybavenia slúži miestna mena (centy), pričom určité zbrane či vylepšenia budete musieť najskôr odomknúť získavaním tzv. trust points – tieto „body dôvery“ obdržíte za plnenie úloh, predávanie vášho lootu alebo ak odporučíte daný kemp preživšiemu, ktorého stretnete či zachránite pred istou smrťou

Days Gone – Bounties, Kitchen I Alza Magazín Gameplay, PS4 Pro, No Commentary

Bounty hunter vás za uši mŕtvych zombíkov odmení trust pointami a peniazmi.

Systém obchodovania je podľa mňa v Days Gone spracovaný veľmi slušne – najviac sa mi pozdáva možnosť odomykať zariadenia alebo nové zbrane získavaním trust pointov, s čím som sa v survival adventúre zatiaľ nestretla. Je potrebné myslieť na to, že trust pointy sa medzi kempy nerozdeľujú a neduplikujú – dôvera vo vás sa tak zvyšuje iba v kempe, v ktorom práve obchodujete, alebo pre neho či jeho vodcu plníte side questy.

Days Gone – Merchant I Alza Magazín Gameplay, PS4 Pro, No Commentary

Obchodníci so zbraňami ponúkajú rôzne typy zbraní, zakúpite u nich tiež tlmiče a náboje, tie však môžete nájsť aj počas výprav (náboje najčastejšie objavíte v policajných autách)

Stále vám nejde do hlavy názov kapitoly? Jedným z hlavných predajných artiklov vo svete Days Gone sú práve uši freakerov – ich cena sa navyše odvíja od druhu freakera. Ušká breakera sú najcennejšie, ale verte mi, toho skutočne stretnúť nechcete. Okrem zombíkovských sluchov budete mať možnosť zbierať náboje a rôzne predmety potrebné na opravu či craftovanie zbraní (veľmi ma potešil olejový filter slúžiaci ako tlmič), lekárničiek a samozrejme Molotovových koktailov.

Freakeri vám v Days Gone dajú zabrať

Days Gone ale predsa nie je žiadny simulátor obchodovania. Poďme sa teda vrhnúť na kľúčový prvok každej dobrej survival hry: zombíkov (teda, freakerov)! V našich novinkách ste sa už mohli dočítať o rôznych druhoch týchto nemŕtvych podliakov – v hre vás čakajú swarmeri tvoriaci hordy, tých na vás dokážu poštvať screameri svojím neznesiteľným škrekotom a ani deti či tínedžeri v podobe newtov vám nedoprajú oddych. A keď budete mať (ne)šťastie, natrafíte aj na breakerov, ktorí tvoria akýsi vrchol potravinového reťazca freakerov. To, že sa tvorcovia Days Gone rozhodli odlíšiť jednotlivé druhy zombíkov jedinečnými vlastnosťami je jedným z dôvodov, prečo moje návštevy kempov boli veľmi krátke. Pripočítajte si k tomu runnerov či medvede, prípadne prázdnu nádrž vašej motorky a výsledkom bude zaručene husia koža a nefalšovaná akcia.

Práve vyššie zmienené kroky tvorcov v mojich očiach odlišujú Days Gone od hier, v ktorých vyčistíte určitý úsek od zombíkov a pokračujete ďalej s vedomím, že máte na chvíľu pokoj – v Days Gone budete mať oči neustále na stopkách a analyzovať každé zapraskanie vetvičky. Aj keď to môže znieť ako slušný nábeh na paranoju, znova pripomínam, že svet zasiahla pandémia, po ktorej je zaplavený krvilačnými monštrami v podobe freakerov, zmutovaných vlkov a banditov.

Days Gone; gameplay: freakeři Days Gone; gameplay: horda Days Gone; gameplay: Newt

Bežný deň v živote Deacona St. Johna.

Ak sa rozhodnete neutekať a nepriateľom chcete čeliť, máte niekoľko možností – zbraní je skutočne dosť (od nožíka po ľahký guľomet). Aj napriek slušnému spektru zbraní sa mojimi najobľúbenejšími kúskami stali odstreľovačky, luk a zbrane pre boj na blízko a málokedy som ich striedala – Days Gone mi jednoducho ponúklo množstvo ďalších možností a na zbrane som myslela len minimálne.

Pacific Northwest si vás omotá okolo prsta

Príroda v Days Gone bola jedným z hlavných dôvodov, prečo som spomínaný fast travel nepoužívala. Grafická stránka hry jednoducho nijako nezaostáva za ostatnými AAA titulmi. A aj keď som bola spočiatku skeptická, čo sa týka prostredia (pred divočinou by som dala prednosť skôr betónovej džungli), akonáhle som sa vrhla do hrania, bolo zrejmé, že som sa mýlila – Northwest hráčom ponúkne dychberúce scenérie.

Days Gone; gameplay: Copelands camp Days Gone; gameplay: Jelen Days Gone; gameplay: scenérie

Enormný dôraz na detaily je jedným z poznávacích znamení Days Gone, nech už sa pozeráte na čokoľvek.

Na severe USA na vás čaká prvotriedne spracovaná živá aj neživá príroda (pokus o vtip?). Nájdete tu lesy, lúky, polia, jazerá či močiare vo všetkých ročných obdobiach a počasí (dážď som si v hre celkom obľúbila kvôli tlmeniu zvuku Deaconových krokov, čo sa pri stealthe skutočne hodilo). Počas svojich potuliek môžete v Days Gone naraziť na jelene, vlky či medvede, čo je možné zároveň brať aj ako príležitosť na lov – za získané zvieracie mäso vás totiž v kempe (konkrétne v kuchyni) čaká odmena.

Days Gone – Survival Vision I Alza Magazín Gameplay, PS4 Pro, No Commentary

So stopovaním nepriateľov či zvierat vám navyše pomôže tzv. Survival vision.

Vytknúť nič nemôžem ani zvukovej stránke Days Gone, ktorá perfektne dopĺňa a podčiarkuje atmosféru hry. Či už ide o búrku, víchricu alebo skvelý soundtrack, každá nota a decibel vás dokonale vtiahnu do hry.

Days Gone je akčný survival, ako má byť

Napriek neľahkej úlohe stojacej pred tvorcami z Bend Studio zvládli hráčom priniesť jedinečnú survival adventúru, ktorá sa možno inšpirovala niektorými hrami, čo sa týka herných prvkov, ale dokázali ich pretvoriť vo svoj unikátny obraz a v Days Gone fungujú perfektne. Skvelú grafiku dopĺňa silný príbeh, široké spektrum zbraní a hlavne motorka.

Days Gone; screenshot: vlci, naháňačka

Days Gone patrí k najlepším hrám tohto roka a drží veľmi vysoký štandard, ktorý je pre PS4 exkluzivity už pár rokov typický.

Hoci som sa na Days Gone snažila pozerať naozaj kriticky, napadá ma iba jedna vec, ktorú mohli vývojári vyriešiť lepšie – sú ňou cutscény, ktoré boli miestami buď príliš krátke, alebo zbytočné, pričom každú chvíľu prebiehalo načítanie a vo výsledku som sa počas krátkej misie pozerala polovicu času na načítaciu obrazovku. Rozhodne to ale nemení nič na kvalite celku. Tá je skutočne vysoká, a Days Gone rozhodne odporúčam každému milovníkovi otvoreného sveta, zombie apokalypsy, stealthu a príbehových hier. Užijú si ho navyše aj angličtinu neovládajúci hráči, ktorí sa môžu tešiť na vydarený český preklad.

• Zdroje: Vlastné

Recenzia Days Gone: záverečné hodnotenie

       Hodnotenie 97 % Alza.sk
Hlavné parametre: Hrateľnosť
95 %
Audiovizuálne spracovanie
93 %
Znovu hrateľnosť
91 %
Days Gone; recenze

Klady

  • Grafika
  • Motorka
  • Príbeh
  • Živý a prepracovaný svet
  • Rôzne druhy zombíkov
  • Craftovanie a loot
  • Dĺžka hry

Zápory

  • Miestami dlhšie načítania
  • Hra má koniec

Days Gone – Dojmy z hrania

  1. Je Days Gone len ďalšia zombie hra?
  2. Days Gone vsádza na príbeh
  3. Bez motorky v Days Gone ani na krok
  4. Čo odlišuje Days Gone od konkurencie?
  5. Days Gone ponúkne premyslenú hrateľnosť, ktorá vás odmení
  6. Fanúšikovia kvalitných adventúr nech sa tešia na apríl

Je Days Gone len ďalšia zombie hra?

• Dojmy z hrania: 6. 3. 2019 • Autor: Filip Němec

Mám rád zombie hry, Days Gone však bolo z môjho pohľadu mierne odsunuté do pozadia, čo bolo zapríčinené okrem iného veľmi silnou ponukou PS4 exkluzivít v minulom roku a na druhej strane stále sa ponúkajúcim Death Stranding alebo dokonca The Last of Us: Part II pre rok tohtoročný. Days Gone si tak nechtiac vytiahlo Čierneho Petra, po viac ako dvoch hodinách hrania som však zmenil názor. Days Gone je pre Sony naopak esom v rukáve. Dobre ukrytým esom, ktoré tento rok divoko rozvíri vody exkluzívnych konzolových titulov.

Days Gone; screenshot: výhled, svět

Deacon St. John, jeho milovaná motorka a pred ním otvorený svet plný nebezpečenstva. Presne to čaká v apríli majiteľov PlayStation 4 v Days Gone, na ktorých sa rúti skvelo vyzerajúca príbehová akčná adventúra.

Na prvý pohľad pritom nie je Days Gone ničím neobvyklým. Otvorený svet, stovky zombie, survival prvky alebo crafting zbraní. To všetko sme tu už mali. Lenže autori z Bend Studio so všetkými týmito atribútmi pracujú mnohokrát novátorským spôsobom a najmä tak, aby hra odsýpala, a aby vás bavila. Ide o drobné detaily, takmer samozrejmosti, ako napríklad skutočnosť, že ak sa vedľa seba nachádzajú dva predmety, ktoré možno zobrať, stlačením tlačidla zoberiete oba súčasne a nemusíte dvakrát po sebe tlačiť štvorček ako v iných hrách. Sú to drobnosti, ktoré však oddeľujú zrno od pliev. Respektíve v tomto prípade čisté krvou nasiaknuté tkanivo od toho nakazeného a prehnitého.

Days Gone vsádza na príbeh

Príjemným zistením pre mňa je až nečakané zameranie na príbeh. Dve hodiny sú málo na to, aby som niečo obšírnejšie hodnotil, zatiaľ mám však pocit, že sa autorom podarilo skvele vybalansovať hrateľnosť otvoreného sveta (teda v podstate možnosť robiť si, čo sa vám zachce) a silný dôraz na rozprávanie príbehu. „Otvorený svet bol čisto náš nápad, nikto nás do toho netlačil. Chceli sme, aby mal hráč slobodu, čo je trochu výzva, keď príde na rozprávanie príbehu, ale umožní to hráčovi viac sa do nášho sveta ponoriť,“ povedal mi senior animátor Emmanuel Roth pri rozhovore a ja tieto slová môžem len potvrdiť.

Days Gone má okrem hlavnej príbehovej linky, ktorá vám vraj zaberie približne 30 hodín, tiež niekoľko vedľajších dejových línií, ktorým sa venovať môžete, ale aj nemusíte. Tu však prichádza na rad zaujímavá inovácia. Days Gone nefunguje tak, že sa rozhodnete napríklad venovať vedľajšiemu rozprávaniu o vzťahu hlavnej postavy a jeho parťáka Boozera, a tak si klasicky v menu questov zaškrtnete sledovanie tejto dejovej linky a hra už vás vyšle na nejakú vopred pripravenú vedľajšiu misiu. Nie – v týchto menších líniách sa naopak posúvate vpred predovšetkým tým, že jednoducho preskúmavate svet a zbierate plody príbehu, ktoré vám hra sama ponúka a to je niečo svieže, zábavné a predovšetkým veľmi prirodzené.

Days Gone; screenshot: open world Days Gone; screenshot: most

Otvorený svet rozhodne láka k prieskumu. Žiadna budova, žiadny kufor auta, skrátka nič čo stretnete, nie je len prázdnou kulisou.

Bez motorky v Days Gone ani na krok

Zaujímavou novinkou v rámci hrateľnosti je potom samozrejme motorka, bez ktorej sa pri hraní Days Gone vraj nezaobídete. Deacon St. John, alebo tiež Deek, ako ho niektorí prezývajú, býval kedysi člen motorkárskeho gangu a jeho oceľový miláčik, vrátane ručne maľovanej palivovej nádrže od jeho zosnulej ženy (to nie je spojler!), mu naozaj silno prirástol k srdcu. Na začiatku hry o svoj obľúbený stroj samozrejme prídete (áno, to je trošku klišé) a tak sa okrem iného budete tiež venovať výstavbe nového dvojkolesového žihadla.

„V Days Gone chceme hráčov nabádať k tomu, aby sa snažili svoju motorku čo najviac vylepšiť, a ja som presvedčený, že k svojej motorke priľnú.“ Hovorí Emmanuel Roth a ja mu verím, pretože naozaj budete chcieť, aby váš stroj mal čo najväčšiu nádrž. Benzín totiž hlce rýchlejšie ako púštna Princezná 69 Karla Lopraisa. Nutnosť sledovať technický stav, zásoby paliva a pri ceste po svojich aj polohu vašej motorky, sa mi na jednej strane veľmi páči, mám však obavy z toho, že sa postupom času môže stať vaša nenásytná parťáčka skôr príťažou. Na takého koňa si môžete zapískať a on za vami poslušne prikluše, motorka ale ťažko. Zatiaľ však nemám dôvod vývojárom z Bend Studio neveriť.

Days Gone; screenshot: motorka Days Gone; screenshot: Deacon na motorke Days Gone; screenshot: streľba za jazdy

Motorka má v Days Gone okrem príbehového či dopravného významu tiež čisto praktické využitie. Rýchlejším zombíkom totiž nemusíte po svojich stačiť a ako býva v mnohých survival hrách pravidlom, útek nie je zbabelstvo.

Čo odlišuje Days Gone od konkurencie?

Keď som sa Emmanuela Rotha opýtal na to, že tento rok vyjde hneď niekoľko ďalších zombie hier, odvetil mi, že Days Gone vlastne nie je zombie hra. Ide síce o titul, v ktorom sú zombie, ale je predovšetkým o príbehu ľudských postáv. Aj ja som taký pocit z hrateľnej ukážky získal – zombie tvorili pôsobivú štafáž, nie sú však hlavnými hviezdami. Vývojári si však na nich celkom určite dali záležať, pretože aj Roth sa okamžite rozhovoril o jednotlivých rasách a ako medzi sebou interagujú. Je pravdou, že jedným z najsilnejších momentov, ktoré som v hre zažil, bolo zakrádanie sa okolo benzínovej stanice obsadenej početnou skupinkou hnijúcich protivníkov, ktorí si evidentne „žili“ svojím vlastným životom.

Days Gone; screenshot: mŕtvoly Days Gone; screenshot: vlci, naháňačka

Obrázok 1: Days Gone čo sa týka surovosti a brutality pripomína The Last of Us. Zdevastovaný zombie svet plný nástrah a pascí rozhodne nie je pre slabé povahy. Obrázok 2: Spoločným menovateľom týchto dvoch survival akcií je potom tiež zmysel pre detail a postapokalyptickú atmosféru.

Tzv. Screamerov musíte v Days Gone obchádzať oblúkom alebo ich ticho eliminovať, ich krik totiž okamžite priláka pozornosť ostatných. Tí sa vcelku prirodzene (myslené v rámci reálnych predstáv o niečom tak nereálnom, ako je zombie) krúžia okolo, čas od času sa zahryznú do hnijúceho zvyšku mäsa a ak treba, pokojne sa o neho aj pobijú. Aj v ponuke nemŕtvych nepriateľov však autori prišli s niekoľkými inováciami, z ktorých pre mňa najzaujímavejší je nový druh Newts, ktorí sú prostredníctvom lokalizácie vcelku výstižne preložení ako žubrienky.

Ide o „zombie deti“ a to doslova. Vyskytujú sa väčšinou na vyvýšených miestach, pretože v boji jeden na jedného ešte nemajú šancu. Akonáhle vás zbadajú, okamžite sa niekam schovajú, avšak keď už nie je cesty späť, pokojne sa na vás vrhnú s holými rukami a uši drásajúcou porciou detského zombie kriku, ktorý naozaj naháňa husiu kožu. Žubrienky som si naozaj obľúbil, hoci budete z počiatku mať pocit, že mlátiť tieto deti (hoci nakazené a bez cesty späť) skrátka nie je nejako morálne v poriadku.

Days Gone; screenshot: brokovnice Days Gone; screenshot: freakers Days Gone; screenshot: zombie

U nemŕtvych nepriateľov hráči s obľubou posudzujú variabilitu druhov, ich mŕtvolný pohyb a detailné spracovanie. Z toho, čo som videl, patrí zombie z Days Gone rozhodne k tomu najlepšiemu, čo v itinerári chodiacich mŕtvol môžeme v súčasnosti nájsť.

Days Gone ponúkne premyslenú hrateľnosť, ktorá vás odmení

Ak by som mal ešte niečo vyzdvihnúť, tak je to veľmi šikovná práca s odmeňovaním hráčov prakticky za všetko, čo robia. Žiadna činnosť nezostane bez pozitívnej odozvy, či už ide o okamžitý darček napríklad vo forme surovín na crafting zbraní alebo iný sústavný prísun benefitov za prakticky všetku hernú aktivitu. Days Gone pracuje s klasickým modelom skúsenostných bodov, ktoré dostávate za plnenie misií a ďalších činností. Je tu ale ešte ďalšia vrstva tohto systému. Z každého zabitého protivníka si vezmete nejakú pamiatku, napríklad ucho, a tieto trofeje potom odovzdáte v kempe, kde za ne získate nielen finančnú odmenu, ale tiež sa vám zvýši rešpekt, pretože ste vyčistili okolie.

Kempy sú provizórne vybudované osady preživších, ktoré vždy vedie nejaká zaujímavá osoba, s ktorou sa budete snažiť mať čo najlepšie vzťahy, aby ste mohli nakupovať nové zbrane, suroviny či súčiastky pre svoju motorku. Aj tu však mnoho činností či príbehových misií budete plniť úplne sami, bez toho aby ste dostali nejakú úlohu. V niektorom kempe po vás napríklad budú chcieť vyplieniť zombie hniezda v okolí a som si istý, že v akejkoľvek inej open world hre (napríklad od Ubisoftu) by ste skrátka dostali quest s úlohou: vypáľ 10 zombie hniezd.

Days Gone; screenshot: letadlo Days Gone; screenshot: nepřátelé Days Gone; screenshot: noc

Svet Days Gone vás nabáda k prieskumu peknými detailmi aj podareným level dizajnom. Nie sú to však len mŕtvolné zombie, kto vám bude stáť v ceste. O život a cenné zásoby tu bojuje aj rad frakcií či jednotlivcov, ktorí nemusia byť nutne zlí, zložitá doba si však žiada neľahké rozhodnutia.

Days Gone vás však k ničomu nenúti. Vypálenie niektorých hniezd vám možno ponúkne nové suroviny a zabezpečí najmä oblasť, takže si odomknete rýchle cestovanie. A keby ani to nestačilo, za pár odrezaných zombie uší dostanete peknú odmenu, takže keď skrátka narazíte na nejaké hniezdo, automaticky ho vypálite. Hra samotná vás teda nemusí do ničoho tlačiť klasickým zadávaním questov, čo je príjemné zistenie.

Fanúšikovia kvalitných adventúr nech sa tešia na apríl

Hrateľná ukážka Days Gone na mňa veľmi zapôsobila. Bavil ma gameplay so sviežimi prvkami a naozaj veľmi sa teším na príbeh. Hlavné postavy vyzerajú zaujímavo, navyše nerieši len klasické problémy týkajúce sa prežitia. Deekovi občas trochu preskočí, takže neustále rieši tragickú smrť svojej ženy, ktorej príbeh budú rozprávať najmä krátke flashbacky. Svojou surovosťou hra pripomína The Last of Us, ale nemám úplne pocit, že by sa Days Gone snažilo na svojej slávnejšej sestričke parazitovať.

Days Gone; screenshot: les

Mňa osobne očarilo aj celkové spracovanie lesa a prírody. Tá si pomaly, ale isto berie späť, čo si ľudstvo na krátky čas podmanilo.

Oproti ukážke z E3, kde sa novinári sťažovali najmä na prepady snímkovania, som v prípade Days Gone nezaznamenal prakticky žiadne technické nedostatky. Iba raz alebo dvakrát sa hra mierne trhla pri rýchlej jazde na motorke. Vizuálne jej nie je čo vytýkať. Svet je naozaj rozsiahly, zaujímavý a plný detailov. Páči sa mi, že keď uvidíte niekde v diaľke pokojne aj rozpadnutú budovu, bude tam vždy miestnosť, do ktorej sa dá vkročiť a kde v nejakej poličke či zásuvke nájdete suroviny. Alebo v tieni krčiace sa zombie. Rozhodne sa máme na čo tešiť.

• Zdroje: Vlastné

Rozhovor so senior animátorom Emmanuelom Rothom

• Rozhovor: 6. 3. 2019 • Autor: Filip Němec

(Filip Němec): Vytvárali ste pre PS1 a PS2 sériu Syphon Filter, s ktorou ste sa neskôr presunuli na PSP, pričom ste pokračovali tiež „vreckovým“ Uncharted: Golden Abyss pre PS Vita. Teraz ale vytvárate ambicióznu open world hru pre PlayStation 4. To musí byť veľký rozdiel, mali ste pri vývoji tak veľkej hry nejaké problémy?

(Emmanuel Roth): Určite, ale zmenu si užívame. Pri prvej príležitosti sme sa presunuli k PS4 a pokračovali v tom, čo chceme robiť najviac – singleplayerové dobrodružné akcie. Vďaka tomu nás hráči poznajú a vďaka tomu nám Sony verí. Otvorený svet bol čisto náš nápad, nikto nás do toho netlačil. Chceli sme, aby mal hráč slobodu, čo je trochu výzva, keď príde na rozprávanie príbehu, ale umožní to hráčovi viac sa do nášho sveta ponoriť.

Days Gone; screenshot: senior animátor Emmanuel Roth

Emmanuel Roth, senior animátor z Bend Studio, sa stal na akcii zástupcom vývojárskeho celku, ktorého vplyv je v rámci PlayStation histórie nezanedbateľný, napriek tomu ale nepatrí medzi najslávnejšie štúdiá. Fanúšikovia konzol PlayStation však ich hry bezpochyby poznajú. Bend Studio funguje už viac ako 24 rokov a stojí za sériou Syphon Filter a hrami, ako Resistance: Retribution alebo Uncharted: Golden Abyss.

Mám za sebou viac ako hodinu z hrania Days Gone a môžem potvrdiť, že to je pravda.

PlayStation 4 využívame do jeho limitov, takže sme si povedali: Viac výkonu? Urobme viac porastu, viac stromov! Keď sa pozeráte na obrovskú horu, je na vrchu tiež chata a v tej chate je veľa detailov, takže môžete otvoriť zásuvku a niečo v nej nájsť.

Ako dlho ste vlastne na Days Gone pracovali?

Šesť rokov. Začalo to samozrejme vymýšľaním konceptu, uvažovaním nad tým, aký by mal byť príbeh. O čom bude rozprávanie o motorkárskom gangu a akú úlohu v ňom bude mať Deacon St. John (hlavná postava) a Boozer (najlepší priateľ hlavnej postavy). Akú úlohu zohrajú zombie a predovšetkým ako a či Deacon a Boozer prežijú a či nájdu napríklad niečo lepšie namiesto jednoduchého prežívania.

Mám za sebou pár misií s Deaconom a Boozerom a naozaj chcem vedieť, ako bude príbeh pokračovať.

Perfektné! Presne to sme chceli.

Days Gone; screenshot: silnice

Days Gone okrem príbehu vsádza tiež na detailný otvorený svet. A už teraz je isté, že sa bude na čo pozerať.

Keď sa bavíme o vývoji Days Gone, môžete mi prezradiť, pokiaľ to nie je tajné, prečo bola hra odložená? Bol dôvodom čas potrebný na doladenie hry alebo išlo skôr o taktický krok, február bol predsa len výrazne nabitý zaujímavými hrami.

Myslím, že sme boli vtedy na E3, keď sme oznámili dátum vydania Days Gone, príliš sebavedomí. Stali sa z toho veľmi súťaživé dni, vychádzali 4 veľké tituly, bolo toho naozaj veľa. Nemalo to nič spoločné s nami, ale využili sme tú šancu urobiť hru ešte lepšiu, než už bola.

Už sme trochu načali príbeh. Days Gone je však open world hra. Ktorá z týchto dvoch tvárí je dôležitejšia? Rozprávanie príbehu alebo otvorený svet?

Rozprávanie príbehu je veľmi dôležité, ale možnosť voľne preskúmavať otvorený svet ponúka nové možnosti objavovania nových elementov daného príbehu. Nechceme, aby vás príbeh bral na rôzne miesta, chceme, aby ste tie miesta sami objavili a tie miesta potom rozprávali svoj príbeh. Ide o elementy, ako je brutalita alebo násilie, ktoré nerozprávajú príbeh ako taký, to robí herný svet. Dáva to zmysel?

Myslím, že áno. Pôsobí to na mňa ako veľmi odlišný a možno až trochu nový spôsob.

Je to unikátny aspekt nášho Days Gone. Veríme, že to (príbeh) je globálna vec. Je to Swammer, zrúda, ktorá bola nakazená. Sú to ľudia, ktorí bojujú o prežitie. Je to nová frakcia Reapers, ktorí sú veľmi nebezpeční. Sú to aj zvieratá, ktoré môžu byť infikované a tiež extrémne nebezpečné. Toto všetko nám pomáha rozprávať príbeh, ktorý je brutálny a maximálne nebezpečný a ktorý vtiahne hráčov do deja.

Days Gone; screenshot: počasie

Dynamické počasie je niečo, čo v open world hrách očakávame ako štandard. V prípade Days Gone však nepôjde len o vizuálnu zmenu. V daždi sa vám síce bude horšie manévrovať pri jazde na motorke, výhodou naopak bude zvuk dopadajúcich kvapiek, vďaka ktorému je váš pohyb pre nepriateľov horšie postrehnuteľný.

Všimol som si, že v hre je niekoľko oddelených príbehových liniek. Nie len jedna hlavná, ale niekoľko menších.

Áno, je to šanca pre hráčov sústrediť sa na to, čo ich priťahuje. Chcete sledovať ako sa bude vyvíjať vzťah Boozera a Deacona alebo je to príbeh okolo Sáry? Je iba na vás, čomu sa budete chcieť venovať.

V Days Gone je ale jeden hlavný príbeh, je to tak?

Áno, hlavná príbehová linka predstavuje to zásadné, čo chceme vyrozprávať, ale okolo toho všetkého sú postavené ostatné menšie príbehy. Táto hlavná dejová linka vám zaberie približne tridsať hodín, ale to je zlatá stredná cesta, rozhodne odporúčame preskúmať celý svet.

Presne to mala byť moja ďalšia otázka. Ak sa teda budem držať len hlavného príbehu, zaberie mi dohranie hry tridsať hodín?

Áno, presne tak.

Days Gone; screenshot: stealth

Symbióza jazdca a jeho stroja pripomína postapokalyptickú akciu Mad Max. Uvidíme, či nutnosť starať sa okrem seba aj o benzín hltajúcu beštiu bude obohacujúci prvok Days Gone, či skôr guľa na nohe.

To je pomerne dosť. Môžete mi povedať viac o dôležitosti motorky? Napríklad v The Legend of Zelda: Breath of the Wild je kôň ako dopravný prostriedok dôležitým prvkom, avšak hru možno absolvovať aj bez neho. Môžem Days Gone dohrať bez motorky?

Days Gone nie je možné hrať bez motorky. Môžete skúsiť všade chodiť pešo, ale prídete o veľmi podstatný element hry. Deacon St. John bol člen motorkárskeho gangu a má k svojej motorke veľmi silný vzťah, takže sme sa rozhodli, že najlepším dopravným prostriedkom bude práve motorka.

Chceme hráčov nabádať k tomu, aby sa snažili svoju motorku čo najviac vylepšiť a ja verím, že k svojej motorke priľnú. Budete sa veľmi snažiť o to, aby bola čo najlepšia. Aby mala väčšiu nádrž na benzín, výkonnejší motor a potom je tu samozrejme upraviteľnosť vzhľadu. Motorka je rozhodne dôležitou súčasťou hry.

Určite okolo seba veľa počúvate o tom, že v roku 2019 tu bude veľa zombie hier. Dying Light 2, Resident Evil 2 Remake, možno aj The Last of Us: Part II. V čom je podľa vás Days Gone odlišné?

Myslím, že ste to pri hraní sami videli. Days Gone podľa nás nie je hra o zombíkoch, sú len súčasťou ekosystému. Sú to infikovaní ľudia, z ktorých sa stali hlúpe stvory zaujímajúce sa len o to, čím sa nakŕmia. Vo dne sa schovávajú v tieňoch alebo zaliezajú do svojich hniezd a vyliezajú v noci alebo keď je zamračené a chcú sa nakŕmiť hnijúcom mäsom. Myslím, že máme unikátny systém, ktorý upravuje, ako na seba reagujú, ako Screameri cielene prilákajú ostatných, pretože vás zbadajú alebo ako sa Newti schovávajú. Vďaka tomu všetkému budete mať rozdielne zážitky pri hraní.

Nejde ale len o toto. Ide predovšetkým o ľudí, ako budete vyvíjať vzťah s ostatnými v kempe. Keď získate ich dôveru, dostanete lepšie vybavenie. Ako sa vysporiadate so zvieratami, ktoré sa môžu premnožiť a ohrozovať ostatných. To všetko je súčasťou nebezpečného a brutálneho sveta.

Days Gone; screenshot: sniper

Hrateľnosť umožňuje riešiť všetko pekne v pokoji a potichu. Vyznávači stealth prístupu si prídu na svoje, keď sa ale všetko zvrtne, pokojne môžete vyskočiť z krytu a pustiť sa do priameho boja.

Na záver otázka, ktorá bude určite všetkých hráčov zaujímať. Chápem, že je ešte príliš skoro alebo o tom nemôžete hovoriť, ale premýšľate už teraz o nejakom pokračovaní?

Áno, je trochu skoro, na hre ešte stále pracujeme, ale ...poviem vám jednu vec. Zahrajte si hru, zostaňte do konca titulkov a uvidíte.

Tak to mi ako odpoveď bohate stačí, ďakujem vám za váš čas.

Ja tiež ďakujem.

Days Gone – novinky

  1. (14. 2. 2019) Aj Deacon St. John má srdce
  2. (9. 2. 2019) Nový trailer k Days Gone predstavuje zombíkov a vražedné hračky
  3. (30. 1. 2019) Days Gone sa bude odohrávať vo veľmi nebezpečnom svete
  4. (21. 1. 2019) Dobrá správa pre priaznivcov českej lokalizácie
  5. (22. 10. 2018) Days Gone a freakeri dorazia o niečo neskôr
  6. (7. 6. 2018) Nadupaný trailer ukazuje nehostinný svet Days Gone v akcii
  7. (14. 5. 2018) Dohrať Days Gone vám zaberie najmenej 30 hodín
  8. (13. 3. 2018) Days Gone vyjde až v priebehu roka 2019

Aj Deacon St. John má srdce

• Novinka: 14. 2. 2019 • Autor: Alexandra Vaníková

Už niekoľko dní bolo jasné, že autori PS4 exkluzivity Days Gone niečo pripravujú. Niekoľko európskych herných redakcií a novinárov totiž dostalo pozvánku na udalosť, ktorá sa mala uskutočniť 13. februára o 15:00, pričom pozvánky rozosielalo samotné Playstation. Tie boli neskôr nasledované novými screenshotmi zaznamenávajúcimi Deacona a Sarah v čase pred apokalypsou, na jednom z nich dokonca žiada Deacon Sarah o ruku. Áno, uhádli ste, zo záhadnej udalosti sa vykľula svadba. Presne o tretej hodine bolo totiž vypustené krátke video, v ktorom máme možnosť vidieť Deacona, ktorý spomína na svoju drahú polovičku Sarah a ich spoločnú svadbu.

Days Gone | Sarah and Deacon's Wedding | PS4 (gameplay trailer)

Svet po zombie apokalypse sa nehemží iba nemŕtvymi dušami, ale tiež tragickými osobnými príbehmi.

V starom zničenom kostole ho prepadnú spomienky, ktorým sa tentoraz neubráni, a my tak máme možnosť konečne vidieť aj jeho citlivú stránku a znova nahliadnuť do príbehu Days Gone. Koniec koncov, aj Deacon je človek a rovnako ako množstvo ďalších ľudských bytostí, aj on žil pred apokalypsou úplne iný život. Viac informácií nám priniesol tiež oficiálny blog PlayStation, kde sa dozvedáme viac o vzťahu Deacona St. Johna a Sarah Whitaker. Toto dynamické duo tvorili úplne odlišní ľudia: on bol motorkár, pre ktorého boli kamaráti všetkým, ona zase botanička a biochemička zo Seattlu.

Zafungovala medzi nimi však neuveriteľná chémia, a stali sa nerozlučnými. Deacon naučil Sarah jazdiť na motorke, ona ho učila botanike a navzájom si obohacovali život. Dozvedáme sa však, že Sarah zomrela (približne dva roky po svadbe). Deacona to samozrejme zlomilo a dopad jej smrti bude určite viditeľný v priebehu celej hry, kedy sa bude Deacon snažiť vyrovnať so svojou tragickou minulosťou. My pevne veríme, že nám vývojári ešte nejaké informácie o postavách poskytnú, ale nevadilo by nám ani to, keby sa rozhodli hru až do 26. apríla, kedy vychádza, zahaliť tajomstvom. Predsa len, takému Death Strandingu to rozhodne prospieva.

Days Gone; screenshot, wedding Days Gone; screenshot, príroda

Aj taký drsňák ako Deacon St. John má slabé miesto. A jediné, čo mu po milovanej Sarah zostalo, sú podľa všetkého spomienky a fotka, pre ktorú neváha riskovať život.

• Zdroje: Youtube (PlayStation EU), blog.us.playstation.com



Nový trailer k Days Gone predstavuje zombíkov a vražedné hračky

• Novinka: 9. 2. 2019 • Autor: Alexandra Vaníková

Mysleli ste si, že freakeri a znepriatelené bandy preživších budú v Days Gone vaším najväčším problémom? Nové zábery z hry vás presvedčia o opaku. Predstavujú nám totiž nových zombíkov, s ktorými sa budeme musieť počas ciest zdecimovanou krajinou vysporiadať a zároveň nám dávajú návod na to, ako to urobiť. Ale pekne po poriadku. V Days Gone budete mať tú česť so swarmermi, ktorí najčastejšie tvoria základ hôrd migrujúcich cez celú krajinu, screamermi, ovládajúcimi svoj hlas natoľko, že na vás dokážu poštvať swarmerov, breakermi predstavujúcimi naozaj ťažký oriešok a tiež newtmi.

Days Gone – World Video Series: Fighting To Survive (gameplay trailer)

Swarmeri, screameri, breakeri, newti... sám Deacon má čo robiť, aby sa v tom vyznal.

Určite premýšľate nad tým, ako sa jednotlivých tiel bez duše aj mozgu zbaviť. Kuše a zombie apokalypsy už nejako patria k sebe a ani Days Gone nie je výnimkou. Navyše možnosť strieľať ohnivé šípy je maximálne užitočná – najmä ak potrebujete zničiť brloh freakerov raz a navždy. Stretli ste rozkladajúceho sa súputníka na prechádzke lesom? Vycraftovaná baseballová pálka to vyrieši. Ak nemáte po ruke zbrane na blízko, klasické automatické hračky sú stávkou na istotu – kempy preživších vám navyše ponúknu možnosť dokupovať si nové.

A spomínali sme už sniperov na stromoch a vlky? Nie? Tak snáď nabudúce.

Do sveta plného freakerov sa spolu s Deaconom vydajú majitelia PS4 už 26. apríla 2019.

• Zdroje: Youtube (PlayStation)



Days Gone sa bude odohrávať vo veľmi nebezpečnom svete

• Novinky: 30. 1. 2019 • Autor: Štěpán Lenk

Najnovšia ukážka je zostrihaná z takmer troch minút skutočných záberov z hry, dramatický gameplay plný napínavých situácií a značne depresívnej atmosféry tak naplno zamestná vaše oči, zatiaľ čo o zábavu vašich sluchových orgánov sa postará informatívny voice over. Svet Days Gone bude rozdelený do šiestich značne rozdielnych regiónov, kde bude krajina plná malebných výjavov ostro kontrastovať s vraždiacimi freakermi, agresívnymi šelmami a nemilosrdnými banditami, ktorí toto miesto teraz obývajú. Prežitie tak bude rozhodne na prvom mieste.

Days Gone – World Video Series: The Farewell Wilderness (gameplay trailer)

Days Gone bude hra plná kontrastov – krásne vyzerajúca, miestami až nevinná krajina a nebezpečenstvo číhajúce na každom rohu.

Veľkú úlohu tu bude hrať aj počasie, ktorého dynamické premeny a nepredvídateľnosť hráčov dokáže poriadne potrápiť. Silný dážď z kľukatých ciest urobí nebezpečnú šmykľavku, zatiaľ čo sneh a nízke teploty freakerov urobia ešte silnejších a neľútostnejších. O život vám tak pravdepodobne pôjde každú druhú chvíľu. Ak teda máte pre strach urobené, do tohto sveta plného nástrah sa môžete pustiť už 26. apríla 2019.



Dobrá správa pre priaznivcov českej lokalizácie

• Novinky: 21. 1. 2019 • Autor: Štěpán Lenk

Sony oficiálne potvrdilo českú lokalizáciu pre Days Gone. Priaznivci českej lokalizácie sa tak môžu tešiť na kompletné české titulky, český dabing sa ale bohužiaľ nekoná. Súčasne s touto správou sa do obehu dostali aj obrázky špeciálnej a zberateľskej edície, ak si teda plánujete Days Gone predobjednať, budete mať pomerne jasnú predstavu, čo za svoje peniaze dostanete.

Tvorcovia hry zo štúdia Bend si tak pre svojich fanúšikov pripravili hneď niekoľko digitálnych bonusov, art book, štýlovo vyzerajúci steel book a detailne spracovanú sošku hlavného hrdinu Deacona St. Johna, opierajúceho sa o svoju vernú motorku. Ak ste teda o predobjednaní uvažovali, vyzerá to tak, že neoľutujete. PS4 exkluzivita Days Gone vychádza 26. apríla 2019, apokalypsa už teda naozaj číha za rohom.

Days Gone; špeciálna edícia Days Gone; collectors edícia

Obrázok 1: Špeciálna edícia vôbec nevyzerá zle! Obrázok 2: Milovníkov zberateľských predmetov určite nadchne detailná soška hlavného hrdinu.



Days Gone a freakeri dorazia o niečo neskôr

• Novinka: 22. 10. 2018 • Autor: Štěpán Lenk

Tvorcovia Days Gone, teda americké Bend Studio, znenazdania oznámili, že hordy zombíkov (teda ...freakerov) dorazia na PS4 o niečo neskôr, ako sa pôvodne plánovalo, presnejšie povedané namiesto 22. februára až 26. apríla 2019. Oneskorenie teda bude viac ako dvojmesačné, dôvod tohto odsunu ale nie je nijako zásadný, vývojári jednoducho potrebujú ešte nejaký ten čas na záverečné doladenie. Krátke zdržanie síce trochu zamrzí, pre mňa osobne je to ale lepšie, než keby Bend Studio vydali nedokončenú hru s chybami v pôvodnom termíne. 

Days Gone – Svet si pre teba príde E3 2018 (trailer)

Plná hra teda ešte nejakú chvíľu nevyjde, snáď bolesť spôsobenú nekonečnýcm čakaním aspoň čiastočne zmierni posledný trailer.

Je ale možné, že k posunutiu vydania došlo z oveľa prozaickejšieho dôvodu – 22. februára 2019 totiž vychádza aj online akcia Anthem, príbehové FPS Metro: Exodus a niekoľkokrát odkladaná akčná adventúra Crackdown 3 (tomu ale už skoro nikto neverí). Úprimne by som sa ani nečudoval, keby Sony vydanie svoje očakávanej PS4 exkluzivity jednoducho upratalo na oveľa pokojnejší termín, kde nemusí zvádzať zbytočné boje s konkurenciou ďalších troch AAA hier. Ak to naozaj tak bolo, ide z môjho pohľadu o šikovný krok. Takže posledné slovo – postapokalyptická akčná adventúra a PS4 exkluzivita Days Gone konečne uzrie svetlo sveta 26. apríla 2019. V prípade ďalších nečakaných správ o tomto titule vás budeme informovať.



Nadupaný trailer ukazuje nehostinný svet Days Gone v akcii

• Novinka: 7. 6. 2018 • Autor: Štěpán Lenk

Deacon St. John, drsný motorkár a hlavný hrdina postapokalyptickej akčnej adventúry Days Gone, o sebe dáva vedieť čím ďalej častejšie. Dnes prichádza s čerstvo zverejnenými trailerom, ktorý ukazuje adrenalínovú jazdu na dvojkolesovom tátošovi, drsnú krajinu plnú najrôznejších nástrah a prezradí aj niečo o parťákovi Deacona – Boozerovi. Dosť už ale rečí, pozrite sa na najnovšiu ukážku tohto ambiciózneho titulu radšej sami.

Days Gone; osada Days Gone; R.I.P.

Obrázok 1: Priateľské osady vám ponúknu vzácne chvíle pokoja a bezpečia.Obrázok 2: R.I.P. – náboženský kult uctievajúci zombíkov. Pane Bože, za čo?

Ako môžete vidieť, prežiť vo svete Days Gone nebude rozhodne nič jednoduché. Okrem freakerov (ako miestni prezývajú zombíkov) vám pretĺkanie sa zvyškami ľudskej civilizácie budú znepríjemňovať skupinky banditov, divoká zver v podobe vrán, vlkov a medveďov, ale aj náboženský kult R.I.P. (Rest In Peace), ktorého príslušníci nemŕtvych uctievajú a vnímajú ich ako božie znamenie. Minútu a pol dlhý trailer ale ukazuje, že zásadnou komplikáciou v Days Gone môže byť aj obyčajná prázdna nádrž.

Beacon, pardón, Deacon (robiť si žarty z jeho mena ma nikdy neprestane baviť) si v tejto úplne očividne prežije svoje, a rozhodne to nebude záležitosť pre slabé povahy. Pokiaľ ale máte pre strach urobené a zástupy zombíkov si dávate na raňajky, začnite pomaly čistiť hlaveň svojej brokovnice, keďže Days Gone na PS4 dorazí už 22. februára 2019.



Dohrať Days Gone vám zaberie najmenej 30 hodín

• Novinka: 14. 5. 2018 • Autor: Štěpán Lenk

Kreatívny riaditeľ John Garvin nedávno v rozhovore pre GameInformer prezradil, koľko hodín depresívnej zábavy si v zombie zamorenom svetom užijeme. Pokiaľ vo svojom dobrodružstve zvolíte úplne ideálnu cestu, k záverečným titulkom sa dostanete približne za 30 hodín.

V skutočnosti bude Days Gone podľa zverejneného videa akčná adventúra silne orientovaná na survival elementy, zbieranie najrôznejších surovín na tvorbu užitočných predmetov (lekárničiek, molotowov atď.) bude teda úplne kľúčovou aktivitou. Deacon bude, napriek svojmu tvrďáckému výzoru, relatívne zraniteľný, aj tú najhoršiu výbavu teda bude potrebovať ako soľ, či chce v tomto neúprosnom svete prežiť ale zaberie podstatne dlhšie, v závislosti na vašich rozhodnutiach a udalostiach, ktoré sa vám prihodia. Podľa slov Johna Garvina bude na voľbách počas hrania Days Gone priamo závisieť vývoj vášho príbehu. Je teda možné, že sa dočkáme aj viacerých koncov? Uvidíme.

Days Gone; Deacon, bandité Days Gone; open world Days Gone; chatka, Deacon

Obrázok 1: Nielen zombie vám budú v Days Gone pridávať starosti. O veľa problémov sa postarajú aj obyčajní ľudia. Obrázok 2: Podľa tvorcov bude v tejto open world hre možné ísť dovnútra každej budovy. Ak to bude naozaj tak, zaslúžia si náš obdiv! Obrázok 3: Keby naozaj nastala apokalypsa, pravdepodobne by som sa zabarikádoval v podobnej budove a už nikdy nevyliezol.

Tvorcovia zverejnili hodinový gameplay z úvodu hry

A aby nových informácií nebolo málo, krátko po zverejnení tohto rozhovoru tvorcovia do online priestoru vypustili aj video ukazujúce približne prvú hodinku Days Gone. Hlavný hrdina Deacon St. John (haha) tu so svojím parťákom Boozerom na motorkách prenasledujú muža menom Leon – vraha a násilníka, s ktorým majú nevybavené účty.

Celá táto sekvencia je celkom určite koncipovaná ako akýsi tutoriál, kde sú vám postupne predstavené kľúčové herné mechaniky, ako je stopovanie, jazda na motorke či craftovanie. Narazíte na niekoľko druhov zombíkov (tu sa nazývajú freakeri), ale aj na pobláznený kult a starých dobrých banditov. Živí mŕtvi teda zďaleka nebudú našou jedinou starosťou vo svete Days Gone. Veľkú úlohu bude vo vašom dobrodružstvo tiež hrať dynamické počasie a čas, kedy sa budete tunajším otvoreným svetom pohybovať. V noci sú totiž freakeri podstatne agresívnejší, silnejší a narazíte na nich oveľa častejšie.

Days Gone bude podľa zverejneného videa akčná adventúra silne orientovaná na survival elementy, zbieranie najrôznejších surovín na tvorbu užitočných predmetov (lekárničiek, molotovov atď.) Bude teda úplne kľúčovou aktivitou. Deacon bude, napriek svojmu tvrďáckému výzoru, relatívne zraniteľný, aj tú najhoršiu výbavu teda bude potrebovať ako soľ, pokiaľ chce v tomto neúprosnom svete prežiť.

Days Gone; Deacon, motorka, počasie

Hlavný hrdina sa volá Deacon St. John. A áno, stále si myslím, že to meno je úplne hlúpe.

Hlavnou otázkou Days Gone ale zostáva: budeme si schopní obľúbiť postavu s tak smiešnym menom, ako je Deacon St. John? Pevne verím tomu, že áno. Snáď mu tvorcovia dajú do vienka aspoň zaujímavú osobnosť, vďaka ktorej sa s hlavným hrdinom ľahko stotožníme. Zatiaľ je ale isté len to, že táto open world survival akčná adventúra dorazí exkluzívne na platformu PS4 počas roka 2019. Do tej doby sa ale určite dočkáme ešte množstva nových informácií.



Days Gone vyjde až v priebehu roka 2019

• Novinka: 13. 3. 2018 • Autor: Štěpán Lenk

Pripravovaná akčná hra Days Gone s drsným motorkárom v hlavnej úlohe sa bohužiaľ odkladá až na budúci rok. Hovorca Sony túto zmenu definitívne potvrdil, hoci oficiálne webové stránky ešte nedávno ako dátum vydania uvádzali rok 2018.

Na výlet do globálnou apokalypsou postihnutého sveta Days Gone si tak budeme musieť ešte nejakú tú dobu počkať. Zatiaľ je vo hviezdach, kedy presne táto PS4 exkluzivita počas roka 2019 vyjde, vývojári z Bend Studio nás ale určite budú postupne informovať.

iPozrite sa na všetky články z hernej sekcie. Ďalšie novinky zo sveta hier, esport a technológií nájdete na facebooku a instagrame Alza Gaming.
i Mohlo by vás zaujímať

Súvisiace články

Hodnotenie Metacritic

  • Days Gone PC: na túto platformu hra zatiaľ nevyšla
  • Days Gone PS4: 73 %
  • Days Gone Xbox One: na túto platformu hra zatiaľ nevyšla

Days Gone vyšlo 26. apríla 2019 exkluzívne pre PS4. O novinkách vás budeme pravidelne informovať.

Days Gone Preview

Days Gone rozšíri už trochu preplnenú ponuku zombie hier

(04.07.18) Keď George A. Romero (nech mu je zem ľahká) v roku 1968 dokončil svoju nezávislú hororovú snímku Noc oživených mŕtvol, nemal určite ani poňatie, že jeho moderné stvárnenie zombie sa stane neoddeliteľnou súčasťou popkultúry.


A aj dnes, po takmer päťdesiatich rokoch, sú zombíci takmer všade a ich popularita stále rastie. Sú ich plné komiksy, televízne seriály, vysoko rozpočtové snímky a, samozrejme, aj videohry. Jednu dobu hier s tematikou živých mŕtvych vznikalo také množstvo, až sme si hovorili, že by si mohli vývojári dať chvíľu pauzu.


Hry si boli podobné ako vajce vajcu a zombíci rýchlo strácali na atraktivite. Pomaly sa z nich stávali obyčajné monštrá, na ktoré narazíte na každom rohu. Situácia sa našťastie trochu lepšila a produktov s našimi obľúbenými nemŕtvymi pozvoľna začalo ubúdať. Skoro to vyzerá, že sa štúdia rozhodli upadajúci žáner trochu oživiť a dodať mu zasa šťavu novými nápadmi a konceptmi. Jedným z takýchto prípadov, dúfajme, bude aj Days Gone.

Days Gone; Deacon St. John, Zombie

Deacon St. John sa v Days Gone so zombíkmi nepára. Vlastne...rovno ich pára.

Áno, názov možno znie ako priemerná americká telenovela, v jadre však ide o hru drsnú ako koža na slnku sa škvariacej zombie. SIE Bend Studio (stojí napríklad za preslávenou sériou Syphon Filter) na Days Gone usilovne pracuje už skoro 2 roky a dušuje sa, že sa máme na čo tešiť. Naservírujú nám vývojári na jedenie niečo svieže, alebo to bude mierne nahnitá „hotovka“, ktorú už sme jedli stokrát?

Days Gone, čiže ľudstvo dostane znovu na frak

Planétu Zem zase raz zachvátila pandemická hrozba a v krátkom časovom úseku vyhladila väčšinu ľudstva. Milióny ľudí sa premenili na bezduché, zombie pripomínajúce stvory prezývané „Freakers“. Zvyšok populácie sa v nehostinných podmienkach snaží prežiť za každú cenu, pád z vrcholu potravinového reťazca je však bolestivý.


Days Gone je postapokalyptická survival hra z pohľadu tretej osoby odohrávajúca sa v otvorenom svete. Vžijete sa do úlohy Deacona St. Johna (áno, to meno je hrozné) – tuláka a bývalého lovca odmien, ktorý sa radšej pretĺka zničeným svetom podľa svojich pravidiel, než aby išiel žiť niekam do tábora pre preživších.

Days Gone; Planecrash Days Gone; Deacon on Bike Days Gone; Deacon a vagón freakerov

Obrázok 1: Vrak dopravného lietadla symbolizuje, kam až to ľudstvo v Days Gone dotiahlo. Veľmi ďaleko nie. Obrázok 2: Aspoň, že Deaconovi zostal jeho verný železný tátoš. Obrázok 3: zombíkov (freakerov) je v Days Gone dosť pre všetkých. Jeden vagón len pre Deacona...

Informácií je o Days Gone zatiaľ vonku poskromne, avšak Sony aspoň v rámci svojej prezentácie na E3 zverejnila 7-minutovú ukážku, z ktorej sa našťastie dá vyčítať veľa vecí. Ako prvé si všimnite krásne depresívnu atmosféru sveta zničeného globálnou pohromou. Ľudské osady sú správne ošumelé, polorozpadnuté a zhrdzavené, evidentne poskladané z posledných použiteľných zvyškov civilizácie.


Deacon sa v ukážke Days Gone rýchlo prechádzal po zapadnutých cestách na svojom motocykli. Husto pršalo, viditeľnosť bola mizivá a ani svetlo z reflektora nijako zvlášť nepomáhalo. O pár minút neskôr sa však pomerne vyjasnilo, keď dážď prestal padať úplne. Tvorcovia ostatne sľubujú pravidelné striedanie dňa a noci, rovnako tak aj dynamický model počasia. A vyzerá to, že svoje sľuby plnia.


Krajina je v Days Gone graficky spracovaná skvele, v lesoch môžete naraziť na stáda laní, ale aj na svorky vlkov či medvede. Je teda na mieste sa prírodou pohybovať s opatrnosťou, pretože nikdy neviete, na aké zviera práve narazíte, čo skvele podfarbuje atmosféru.

Konfrontácia stokrát inak

Svet Days Gone je nehostinné miesto plné násilia, zmaru a bezprávia. Jeho obyvatelia často strácajú aj posledné zvyšky ľudskosti a morálne hodnoty sú skôr prázdnym pojmom. Deacon si zrejme so zabíjaním hlavu nerobí a berie ho ako nevyhnutnú súčasť každodenného života. Nedá sa nič robiť, prežije ten najsilnejší.


Akcia bude určite v Days Gone hrať prím, to je bez debát. Môžeme sa však tešiť aj na ľahké RPG prvky v podobe odomykateľných skillov a vlastností, ktoré nám trochu uľahčia naše neľahké putovanie. Tvorcovia však majú v úmysle dať hráčom aj možnosť riešiť herné situácie rôznymi spôsobmi. Môžete sa plížiť, klásť pasce a pekne potichu likvidovať nepriateľov jedného po druhom.

Days Gone; Deacon St. John, Bike, Stealth

Aj keď je hlavný protagonista Days Gone typický tvrďas, občas je predsa len lepšie zvoliť opatrnejší postup.

Pokiaľ vás však prestane baviť hrať sa na mačku a myš, nikto vám nebráni sa odtrhnúť z reťaze a pobiť všetko vo vašom dosahu pomocou slušného arzenálu zbraní strelných aj tých určených na boj na blízko. Podľa autorov v Days Gone budete môcť svoje zbrane značne vylepšovať, prípadne si vyrábať svoje vlastné. Nám sa tento prístup jednoznačne pozdáva a už sa nemôžeme dočkať, keď sa nám na chrbte bude hojdať puška upravená presne podľa našich predstáv.

Days Gone; Deacon, Child Zombie Days Gone; Deacon, Baseball bat, zombie

Obrázok 1: Smrtiaca nákaza si nevyberala. Do rany sa vám tak niekedy pripletú aj deti, pre ktoré však bude vaša guľka skôr milosrdenstvom. Obrázok 2: Deacon St. John ako správny Američan vie, že existuje iba málo problémov, ktoré nevyrieši rana baseballovou pálkou.

Nemŕtvy príliv v Days Gone

Najväčšou zmenou oproti ostatným hrám s podobnou tematikou je určite poňatie samotných zombíkov, pardon, freakerov. Koncept rýchlejšie sa pohybujúcich nemŕtvych síce nie je nič nové, ale Days Gone rozvíja túto myšlienku ešte o poriadny kus ďalej. Valiť sa na vás totiž budú priamo vlny ohnilých monštier, ktoré pripomínajú rozbúrenú rieku vyliatú zo svojho koryta. A tá bez milosti zmetie všetko, čo sa jej pripletie do cesty.

Je to naozaj fascinujúci a zároveň silne desivý zážitok. Snažiť sa s týmto živlom bojovať nemá zmysel, vašou jedinou šancou v Days Gone je vziať nohy na plecia a čo najrýchlejšie zmiznúť. Pri úteku navyše môžete využívať aj okolité prostredie a tvoriť tak barikády, ktoré vám poskytnú aspoň pár sekúnd navyše.

Days Gone; Deacon, vlna freakerov Days Gone; Deacon na streche vagónov

Obrázok 1: Dávajte si pozor, toto nie sú klasickí slimáci. Keď freakeri rozhýbu svoje mŕtvolne stuhnuté svalstvo, máte problém. Obrázok 2: Veľakrát bude lepšie nepreháňať to s drsňáckou pózou a vyliezť pekne niekam do bezpečia, napríklad na strechu vagóna.

Tieto „únikové“ sekvencie v Days Gone vyzerajú naozaj parádne, sú napínavé a navyše podfarbené príznačne dramatickou hudbou. V skutočnosti by sme síce niečo také zažiť nechceli, ale v relatívnom bezpečí virtuálneho sveta sa už nemôžeme dočkať, keď si zbesilý šprint pred hordou zombií vyskúšame na vlastnej koži.


Na vašom súkromí nám záleží

My, spoločnosť Alza.cz a.s., IČO 27082440, používame súbory cookies na zaistenie funkčnosti webu a s vaším súhlasom o. i. aj na personalizáciu obsahu našich webových stránok. Kliknutím na tlačidlo „Rozumiem“ súhlasíte s využívaním cookies a predaním údajov o správaní na webe na zobrazenie cielenej reklamy na sociálnych sieťach a reklamných sieťach na ďalších weboch.

Viac informácií
Rozumiem Podrobné nastavenia Odmietnuť všetko
P-DC1-WEB16