Obnoviť stránku

Blair Witch (RECENZIA) sa medzi ostatnými výtvormi štúdia Bloober Team stráca

Aktualizované

Psychologický horor Blair Witch od štúdia Bloober Team, v ktorom v úlohe detektíva Ellisa pátrate po stratenom chlapcovi v neslávne známej oblasti Black Hills, pred pár dňami uzrel svetlo sveta, a my sme sa mu pozreli na zúbok. Viac v našej recenzii.

Recenzia (PC)Dojmy z Gamescomu 2019Novinky


• Žáner: Psychologický horor • Multiplayer: Nie • Vývojár: Bloober Team • Vydavateľ: Bloober Team • Platformy a Dátum vydania: PC, Xbox One (30. augusta 2019)Homepage • Čeština: Nie


Časti článku


Obsah recenzie Blair Witch (PC)

  1. Blair Witch ako lesná koridorovka
  2. Psí spoločník a hrátky s časom hru ozvláštnili, ale nezachránili
  3. Je Blair Witch naozaj horor?
  4. Grafický kabátik a technická stránka hry by si zaslúžili vylepšenie
  5. Návrat do hororových 90. rokov mohol byť lepší
  6. Recenzia Blair Witch: záverečné hodnotenie
  7. HW nároky pre Blair Witch PC

Blair Witch ako lesná koridorovka

• Recenzia: 6. 9. 2019 • Autor: Alexandra Vaníková

Čo vás vlastne v tomto psychologickom horore čaká? V úlohe detektíva Ellisa, ktorého minulosť sa nedá nazvať najsvetlejšou, sa vydáte pátrať po 9-ročnom nezvestnom chlapcovi spolu so svojím policajným štvornohým kolegom. Práve ten spoločne s videokamerou tvoria originálne prvky v hre a pomáhajú vám s jej zdolaním.

Blair Witch; wallpaper: cover

Tvorcovia zo štúdia Bloober Team sa rozhodli mierne vybočiť zo zabehnutých koľají a úzke chodby ich predošlého hororového diela Layers of Fear tentoraz vystriedal les diabolskej čarodejnice. Hovorí sa, „zmena je život“, v prípade Blair Witch to však nie je také jednoznačné.

Fakt, že sa vývojári rozhodli koridorový charakter hry implementovať do prostredia lesa, je miestami neuveriteľne únavné (a otravné). Hlavný hrdina nie je schopný preskočiť ani jedno malé polienko a musí sa pohybovať výhradne po chodníčku „vydláždenom“ samotnými tvorcami. Nezostáva vám nič iné, než sa držať naskriptovanej trasy a bohužiaľ nie je ani vždy zrejmé, kde sa nachádza. Na jednej strane je za tým snaha tvorcov simulovať skutočnú, neprehľadnú lesnú oblasť, avšak na tej druhej sa tým len zbytočne predlžuje hrací čas, napätie klesá a frustrácia rastie.

Blair Witch; gameplay: Ellis Blair Witch; gameplay: Bullet

V príbehu hry vystupuje minimum postáv, tou hlavnou je Ellis a jeho psí parťák Bullet.

Psí spoločník a hrátky s časom hru ozvláštnili, ale nezachránili

Oblasťou, ktorú má pod palcom Blair Witch, nebudete blúdiť sami. Ako už bolo povedané, v pätách vám bude aj pes Bullet nápomocný pri hľadaní stôp. S policajným vlčiakom môžete interagovať prostredníctvom niekoľkých príkazov, ale je potrebné poznamenať, že Bullet vám pomôže iba v určitých úsekoch hry (opäť pripravených samotnými vývojári).

Interakcia s vaším psím spoločníkom zahŕňa hladkanie, odmeňovanie psími krekrami... a tým to vlastne končí. Najdôležitejšou funkciou Bulleta je tak hlavne pomoc v boji proti služobníkom Blair Witch. Svojou rečou tela vás totiž upozorní, akým smerom musíte namieriť lúč svetla z baterky, a tým odraziť ich útok.

Blair Witch; gameplay: Bullet, příkazy Blair Witch; gameplay: stopa

Povely, ako „čakaj!“, „ňuchaj!“ či „prines!“ rozhodne nebudú fungovať vždy a na všetky predmety, ktoré nájdete.

Spomínaná baterka je jediná zbraň v hre, čiže revolúciu v oblasti súbojových systémov naozaj nečakajte. Okrem svietidla máte k dispozícii vysielačku a mobilný telefón, s ktorým si však pomoc nezavoláte – v drvivej väčšine oblasti lesa totiž nie je signál. Ďalej skôr spomínanú kameru a batoh, v ktorom nájdete všetky vaše zhromaždené dôkazy, osobné veci či pohodené odpadky, ktoré môžete poctivo zbierať, pričom Ellis vždy utrúsi nejakú poznámku.

Je Blair Witch naozaj horor?

Zakomponovanie hádaniek či hlavolamov do hry sa mi veľmi páčilo a používanie kamery ako nástroja vrátenia času bolo zaujímavé, ale toto cvičenie mozgových buniek nebolo vždy konzistentné a neskôr sa vytratilo úplne. Akonáhle sa hra prehupla do svojej druhej polovice, stal sa z nej simulátor blúdenia po lese a vyhýbania sa príšerám.

Blair Witch – Gameplay

V hre na vás čakajú aj pokojnejšie pasáže, ktoré strávite hľadaním potrebných predmetov.

Tým sa dostávam aj k rôznym monštrám, na ktoré budete môcť naraziť. Prvým druhom sú vysoké entity podobné Slendermanovi, ktoré odrážajú svetlo a s bojom proti nim vám pomáha aj Bullet.

Pomocou nočného videnia vo svojej kamere budete sledovať aj prízraky, ktoré sú voči svetlu imúnne (lúče ich skôr provokujú) a jedinou vašou možnosťou je vyhnúť sa im so sklopeným zrakom. Práve vyhýbanie sa spomenutým prízrakom sa mi, priznám sa, páčilo najviac. Najmä vtedy, keď som sa s jedným z nich stretla v starom polorozpadnutom dome a v úplnej tme som sa musela spoliehať len na svoj sluch – tu celá atmosféra hry správne gradovala.

Povedzme si ale úprimne: najväčší strach pramení z nevedomosti, a akonáhle som videla, proti čomu stojím, úzkosť a napätie sa pomaly začali vytrácať. Z toho vyplýva aj moja úvaha o žánrovom zaradení celej hry. Ak by sa vývojári rozhodli vydať smerom k detektívnemu žánru namiesto hororu, Blair Witch by podľa môjho názoru fungovalo oveľa lepšie.

Samotný príbeh a zápletka by totiž hru bez problémov utiahli, detektívne praktiky v podobe stopovania, zbierania dôkazov a prehrávania videokaziet roztrúsených po lese by dostali väčší priestor a ťažiskom celej hororovej atmosféry by sa namiesto príšer stali iba zvuky a hlasy. V tejto chvíli sa mi totiž zdá, že tvorcovia zbytočne tlačili na pílu, pritom nielen v prípade hier tohto typu platí, že menej je niekedy viac.

Blair Witch; gameplay: hračka Blair Witch; gameplay: kamera

Prehraním určitých kaziet získate nové hmatateľné dôkazy.

Grafický kabátik a technická stránka hry by si zaslúžili vylepšenie

V prvom rade treba povedať, že Blair Witch sa v žiadnom prípade netvári ako AAA titul (tomu zodpovedá aj cenovka), preto by bolo nefér porovnávať grafiku tejto hry s projektmi veľkých štúdií a vydavateľov (napríklad nedávno recenzovaný Man of Medan). Pokiaľ by však Blair Witch malo ísť do súboja grafík s predošlým počinom Bloober Teamu (Layers of Fear 2), ako víťaz by nepolapiteľná čarodejnica z tohto stretu rozhodne neodchádzala.

Musím sa pozastaviť najmä nad animáciami psa Bulleta, ten totiž častejšie ako tvora z mäsa a kostí pripomínal drevenú figúrku. Miernym nedostatkom je tiež miestami dosť nepresná synchronizácia jeho zvukových prejavov s tým, čo robí jeho telo. Jedným dychom však musím dodať, že celková audio stránka Blair Witch je až na tento drobný nedostatok zvládnutá veľmi dobre a práve ona napomáha udržiavať atmosféru na slušnej úrovni.

Čo sa ďalších technických nedostatkov týka, nemožno nespomenúť veľmi ťažkopádne ovládanie prostredníctvom klávesnice a myši (problém ale vyriešite zapojením ovládača) a tiež občasné padanie hry či FPS (optimalizácia hry by si zaslúžila dlhšiu starostlivosť). A keď už sme pri tých prepadoch, raz som si dokonca urobila výlet až na samé dno textúr.

Návrat do hororových 90. rokov mohol byť lepší

Moje celkové pocity z Blair Witch sú tak veľmi zmiešané. Na jednej strane sa vývojárom podarilo do hry implementovať inovatívne prvky v podobe psieho spoločníka či ovládania času, atmosféra hry je vďaka príbehu a audio stránke hry slušná, ale na druhej strane sú niektoré pasáže hry zbytočne predĺžené, prízraky pôsobia dosť prvoplánovo, čo musím bohužiaľ poznamenať aj na adresu grafiky, ktorá stráca body aj v porovnaní s ostatnými staršími výtvormi štúdia.

Blair Witch; screenshot: dom

Túlaním sa v lese Blair Witch strávite približne 5 – 6 hodín, čo je za cenu okolo 30 eur celkom adekvátne.

Hra ponúka rôzne konce, ale inak je lineárna a žiadnou úchvatnou znovu hrateľnosťou neoplýva. A komu by som Blair Witch odporúčila? Ak ste fanúšikom práce štúdia Bloober Team, myslím si, že v ich repertoári objavíte kvalitnejšie kúsky. Ale ak ich najnovší počin musíte mať, pretože tematiku Blair Witch jednoducho milujete, radím vám počkať si na zľavu, poprípade dielko zakúpiť ako súčasť nejakého bundlu.

Táto recenzia bola napísaná pre PC verziu.

• Zdroje: Vlastné

Recenzia Blair Witch: záverečné hodnotenie

        Hodnotenie 63 % Alza.sk
Hlavné parametre: Hrateľnosť
60 %
Audiovizuálne spracovanie
65 %
Znovu hrateľnosť
55 %
Blair Witch; recenze

Klady

  • Ovládanie času prostredníctvom videokamery a pások
  • Riešenie hlavolamov
  • Zvuková stránka hry
  • Policajný pes
  • Príbeh, viacero koncov

Zápory

  • Grafika a animácie nepatria medzi najlepšie
  • Strašidelnú atmosféru často narušujú samotné monštrá
  • Povely pre psa nefungujú vždy
  • Takmer nulové prvky otvoreného sveta – koridorové poňatie hry

Blair Witch – Dojmy z Gamescomu 2019

  1. Čarodejnica z Blair ožila v Kolíne nad Rýnom
  2. Pes, najlepší priateľ hráča
  3. Kamera, klapka, akcia... Blair Witch!
  4. Namiesto ľakačiek psychologický teror
  5. HW nároky pre Blair Witch PC

Čarodejnica z Blair ožila v Kolíne nad Rýnom

• Dojmy z GC 2019: 5. 9. 2019 • Autor: Filip Němec

Ak ste sledovali naše videoblogy z Gamescomu, možno ste si všimli narážok na našu hodinovú seansu v stánku Blair Witch. Pretože išlo o naše posledné stredajšie stretnutie, mal som popravde sám obavy, aby zábery z našich vlogov neboli to posledné, čo po nás zostalo, podobne ako sa to stalo trojici študentov v prípade pôvodného filmu z roku 1999. Na istote mi nepridala ani tematicky poňatá miestnosť, v ktorej strede bolo ohnisko a zo stropu sa znášali husté pavučiny. Nebyť prichádzajúceho hluku z okolitých stánkov, možno by som naozaj začal mať strach.

Blair Witch; wallpaper: policista a pes

Najdôležitejším parťákom pre vás nebude videokamera, ako v prípade predlohy, ale pes Bullet.

Ale teraz už vážne. Stánok vývojárov z Bloober Team opisujem skôr preto, aby ste mali predstavu o tom, akú prácu si so svojou Gamescom prezentáciou dali. Neskončilo to totiž iba pri tematickej výzdobe stánku, pre novinárov dokonca vytvorili špeciálne demo. To vzniklo dôkladným pospájaním niekoľkých častí plnej hry, aby sme si mohli vyskúšať všetky hlavné prvky Blair Witch.

Pes, najlepší priateľ hráča

Úvodná časť mi predstavila z môjho pohľadu ten úplne najzaujímavejší prvok hry, ktorým je váš psí doprovod. Vlčiak Bullet nie je hocijaká NPC postava vyžadujúca len občasné poškrabkanie za ušami. Je vašou predĺženou labkou a hodí sa v každej situácii. Neviete, kadiaľ sa vydať ďalej? Vyšlete Bulleta na prieskum a ten už štekotom dá najavo, kadiaľ ďalej. Našli ste nejaký predmet? Bullet ho oňuchá a vystopuje jeho majiteľa. Psí sprievod zároveň slúži ako hlavný indikátor toho, že sa stane niečo zlé. Ak je Bullet v pohode a spokojne vrtí chvostíkom, môžete byť v kľude. Akonáhle ale zježí srsť a začne štekať, blíži sa nebezpečenstvo.

Blair Witch; screenshot: Eliss

Detektív Ellis, za ktorého hráte, dorazí na miesto ako posledný a nachádza iba opustené policajné vozidlá a nefungujúcu vysielačku.

Psí spoločník nie je v rámci hier ničím novým, ale jeho využitie v Blair Witch pôsobí veľmi prirodzene. Ako majiteľ psa som mal po celý čas známy pocit toho, že v tmavom lese nie som sám a môžem sa na svojho chlpatého kamaráta spoľahnúť. Zároveň som ale mal strach nielen o svoj život, ale aj o ten jeho. Bullet je však natoľko dôležitým prvkom, že podľa mňa nemôže v hre prísť o život, takže aspoň o jednu starosť menej.

Najväčšiu pochvalu potom musím smerovať voči jeho spracovaniu. Vytvoriť psa, ktorý sa bude správať uveriteľne, je nesmierne ťažké aj s motion capture technológiou, a hoci Bullet v Blair Witch nie je dokonalý, rozhodne patrí na špičku všetkých virtuálnych havkáčov. Ide navyše o zaujímavé spestrenie hrateľnosti, vďaka ktorému ma hranie Blair Witch naozaj veľmi bavilo.

Blair Witch; screenshot: pes

Prostredníctvom kruhovej ponuky volíte jednotlivé rozkazy. Pokiaľ je však Bullet príliš ďaleko, musíte ho najsôr piskotom privolať.

Kamera, klapka, akcia... Blair Witch!

Druhá ukážka ma zaviedla do neskoršej časti hry, v ktorej sa s detektívom Ellisom, hlavnou postavou hry, a samozrejme Bulletom, vydávame do drevorubačskej chaty. Ešte predtým nás však prepadla skupina lesných prízrakov. Bullet začal divoko štekať a len pár chvíľ potom sa začali spoza stromov objavovať stvory pripomínajúce zhluk konárov zo stromov. Akokoľvek to ale môže znieť zvláštne, nepriatelia boli neuveriteľne desiví. Blair Witch však nie je akčná hra, takže som na obranu mal iba baterku, s ktorou som prízraky po jednom zahnal. Aj tu sa potom osvedčil Bullet, hlásiaci svojím štekotom, z akej strany netvory prídu.

Po psích hrátkach a akčnej scéne s baterkou potom prišla aj ďalšia tvár hry. Pri prieskume drevorubačskej chatrče som narazil na videokazetu. Tú som zastrčil do kamery a zhliadnuť som mohol asi dvadsaťsekundový záznam. Na tom sa nedialo nič vyložene zvláštne, a kazety v hre nebudú slúžiť podobne ako v predlohe. Namiesto rozprávania príbehu totiž bude ich hlavnou úlohou manipulácia s objektmi. Približne v polovici nahrávky totiž kameraman zachytil osobu, ktorá prechádza dverami. Lenže tie sú aktuálne zamknuté.

Blair Witch; screenshot: baterka Blair Witch; screenshot: kamera

Obrázok 1: Hoci hráte za policajta, namiesto strelnej zbrane si musíte vystačiť s obyčajnou baterkou. Obrázok 2: Pomenovať svoju hru podľa legendárneho hororu a zabudnúť na videokameru by skrátka nebolo možné. V Blair Witch však kamera funguje odlišne, a mne sa táto verzia manipulácie s časom aj priestorom páči.

Vám však stačí v okamihu, keď sú dvere vo videu otvorené, nahrávku zastaviť a hľa – zrazu sú dvere dokorán aj vo vašej realite. Takéto puzzle pôsobia pomerne inovatívne a vyžadujú znalosť prostredia aj logické uvažovanie, aby ste poznali, kedy nahrávku zastaviť. Blair Witch sa tak nakoniec vracia k pôvodnej myšlienke, kedy osud troch študentov sledujeme cez ich nahrávky, ale tento originálny koncept si autori pretvorili podľa svojich potrieb a mne sa taká zmena rozhodne páči.

Namiesto ľakačiek psychologický teror

Akcia, puzzle a prieskum. Čo v poriadnej hororovej adventúre ešte chýba? Áno, trocha ľakačiek, ku ktorým autori pridávajú aj psychologické hrátky a tie vám poriadne zamotajú hlavu. V poslednej ukážke som sa pozrel do opusteného domu. Z chodby som došiel až do druhého poschodia aby som sa... ocitol zase v chodbe na prízemí? Teraz je tu ale niečo inak. Absolvujem celý postup, a niektoré dvere sú zrazu zamurované, opäť ale končím na rovnakom mieste. Znova a znova! Aby toho nebolo málo, z jedného okna na mňa vyskakuje lesná príšera a musím pred ňou utekať, avšak neúspešne. Zrúda z lesa mi driape tvár a moja ukážka končí. Uf, vďaka bohu!

Blair Witch; screenshot: les

Vizuálne nemožno proti Blair Witch povedať krivé slovo, trailer z E3 obsahujúci gameplay zábery však bol podľa mňa, ako býva zvykom, mierne prikrášlený.

Periférne som videl, že pri scéne, kedy na mňa oknom vyskočí lesné monštrum, som bol pozorovaný prezentujúcim vývojárom a pochopiteľne čakal, ako veľmi sa zľaknem. Našťastie presne táto scéna je tiež v traileri, takže som ihneď spoznal, čo ma čaká a statočne vydržal. Dostal som na ochutnanie iba malý čriepok z hry, ale ak sa pýtate na koncentráciu ľakačiek a hororových prvkov, rozhodne nečakajte žiadny Outlast a možno ani Resident Evil.

Blair Witch je predovšetkým psychologický horor, ktorý sa hrá s vašou predstavivosťou, takže vám síce nespôsobí infarkt, ale možno skončíte v blázinci. Páčia sa mi aj svieže prvky, ako je kamera na riešenie priestorovo-časových puzzlov a najmä podarená integrácia psa Bulleta. Blair Witch vyšlo 30. augusta na PC a Xbox One a v najbližších dňoch môžete očakávať našu recenziu.

• Zdroje: Vlastné (Gamescom 2019)

Blair Witch – Novinky

  1. (22. 8. 2019) Ovládne Blair Witch vašu myseľ?
  2. (4. 8. 2019) Nový gameplay poukazuje na puto medzi detektívom a najlepším priateľom človeka
  3. (12. 7. 2019) Časové slučky trochu inak
  4. (25. 6. 2019) Čo o Blair Witch prezradili jeho autori?
  5. HW nároky pre Blair Witch PC

Ovládne Blair Witch vašu myseľ?

• Novinka: 22. 8. 2019 • Autor: Alexandra Vaníková

19. august patril ešte pred oficiálnym začiatkom herného veľtrhu Gamescom niekoľkým streamom. Nintendo vystriedal Xbox, ktorý svoju šou odpálil novým trailerom k hororu Blair Witch. Predtým, než sa vrhneme na samotné zábery, patrí sa spomenúť, že psychologický horor Blair Witch sa v deň svojho vydania stane súčasťou aj predplatného Xbox Game Pass pre Xbox aj PC.

Blair Witch – Gamescom 2019 (story trailer)

Trailer nám približuje príbeh celej hry. Nečakajte však nič priamočiare.

Do hororového dobrodružstva sa majitelia PC a Xboxu pustia už o pár dní, preto je čas na menšiu rekapituláciu. Čo teda o Blair Witch doteraz vieme? Ústrednými postavami príbehu sú bývalý detektív Ellis, jeho verný psí spoločník Bullet a nemôžeme zabudnúť na čarodejnicu Blair a jej stúpencov. Hráč bude v úlohe bývalého detektíva pátrať po nezvestnom chlapcovi v oblasti Black Hills a zároveň sa vyrovnávať so svojou vlastnou minulosťou za doprovodu vlčiaka Bullet pomáhajúceho pri hľadaní dôkazov či riešení hádaniek. V boji proti monštrám nám pomôže baterka, respektíve jej svetlo, a veľký význam majú v hre aj nájdené videokazety, pomocou ktorých dokážete vrátiť čas. Najnovší trailer opäť trošičku ozrejmil niektoré súvislosti – formou flashbackov či spomienok – a svojou troškou do mlyna prispela aj členka vývojárskeho tímu Barbara Kciuk, ktorá sa v rozhovore pre Gamesradar rozhovorila nielen o postavách.

Blair Witch; screenshot: Black Hills Blair Witch; screenshot: nůž Blair Witch; screenshot: ruce

Pre vývojárov z Bloober Team je veľmi dôležitý psychologický profil a minulosť všetkých postáv v ich hrách, a nový trailer dokazuje, že Blair Witch rozhodne nie je výnimkou.

Ellis má za sebou neúspešný prípad a možno práve preto už nepracuje ako detektív. V traileri sa objavuje aj žena, pravdepodobne Ellisova (ex)manželka, ktorá má už všetkého dosť. Hlavný hrdina je tak zlomený osamelý muž snažiaci sa napraviť chybu z minulosti. Práve záchrana nezvestného deväťročného chlapca môže byť pre neho vykúpením. Nie je to však také jednoduché. Les Black Hills sa stal domovom Blair Witch schopnej ovládnuť vašu myseľ a poštvať proti vám vlastných kolegov alebo vás samotných doviesť až na pokraj šialenstva. Barbara Kciuk tvrdí, že v štúdiu chceli odhaliť, čo všetko dokáže človeka zlomiť a ako to môže byť použité proti nemu, a Ellis bol skvelým adeptom najmä kvôli jeho minulosti. Zaujímavou informáciou je, že váš psí kolega bude voči vplyvu čarodejnice odolnejší. Primárnym svedkom umenia Blair Witch pretvárať realitu na svoj obraz je najmä hráč, pričom čarodejnica pre vývojárov nepredstavuje ani tak fyzickú entitu ako skôr celý les Black Hills.

Som veľmi zvedavá, nakoľko sa tvorcom podarí vystúpiť z radu tuctových hororovek a či a do akej miery dokážu pretvoriť svoje idey do výslednej hry a naservírovať ich v príjemne strašidelnej podobe hráčovi. Koniec koncov, na ortieľ nebudeme čakať dlho – už 30. augusta sa totiž aj my v redakcii vydáme do revíru Blair Witch a postavíme sa jej služobníkom tvárou v tvár. Následné dojmy a hodnotenie vám prinesieme v recenzii.

• Zdroje: GamesRadar+, IGN, YouTube (IGN)



Nový gameplay poukazuje na puto medzi detektívom a najlepším priateľom človeka

• Novinka: 4. 8. 2019 • Autor: Alexandra Vaníková

Redaktori z portálu Game Informer analyzovali nové zábery z hry a počas toho sme sa mali možnosť dozvedieť nové informácie o hre štúdia Bloober Team (tvorcovia Layers of Fear). Predtým si však môžete prezrieť najnovší gameplay trailer, okrem iného aj približujúci interakciu s vaším psím kolegom Bulletom.

Blair Witch – Gameplay Trailer

Už počas predstavovania hry sa tvorcovia netajili tým, že sa plánujú so svojím dielom odkloniť od hororových klišé a prinesú originálne prvky odlišujúce Blair Witch nielen od ostatných konkurentov v žánri, ale aj od doterajších výtvorov samotného štúdia.

Najväčšou novinkou a zároveň originálnym prvkom je prítomnosť vlčiaka Bulleta. V hororových hrách sa totiž veľmi často kladie dôraz na hráčov pocit osamelosti, štvornohý chlpáč tak tento pocit čiastočne utlmí. Psí kamarát však v hre nie je na ozdobu a okrem toho, že ho môžete pohladkať, ponúkne viac možností interakcie. Pomôže vám s lúštením hádaniek, nachádzaním dôkazov a navyše sa zmestí do úzkych priestorov. Váš vzájomný vzťah sa však postupne vyvíja – ak si s Bulletom vytvoríte pevné puto pravidelnou interakciou, bude ochotný vás chrániť pred posluhovačmi zlovestnej čarodejnice.

Blair Witch – New Gameplay Today

Vo videu máme možnosť vidieť nášho psieho spoločníka v akcii, spoločne s posluhovačmi zákernej Blair Witch.

V jednej z predošlých noviniek sme už spomenuli význam kamery ako určitého nástroja ovládania času. Na tom sa nič nemení, počas pátrania po nezvestnom chlapcovi narazíte na mnoho kazetových pások, ktorých prehraním ovplyvníte svet okolo seba. Ak vám v ceste bráni spadnutý strom, stačí vziať kameru a prehrať záznam jeho padania – tým, že následne stlačíte „rewind“ (pretočenie), docielite, že sa strom vráti do pôvodného stavu a cestu vám uvoľní. Je to rozhodne zaujímavé okorenenie, hráč tak bude musieť trošku potrápiť aj svoju šedú kôru mozgovú.

Blair Witch; screenshot: povely na psa

Vo vyšetrovaní prípadu a budovaní puta s vaším štvornohým priateľom vám pomôže niekoľko povelov.

Rozhodnutia v Blair Witch majú vplyv na osobnosť samotného detektíva Ellisa, ba čo viac, ovplyvní aj osud vášho psieho spoločníka (pre psíčkarov bude táto hra o to osobnejšia). Jednotlivé voľby však nie sú prezentované prostredníctvom dialógov (aj keď ich prítomnosť sa pravdepodobne úplne vylúčiť nedá), príbeh a osudy hrdinov ovplyvnia skôr vaše akcie (vzťah s Bulletom či spôsob vyšetrovania prípadu). Čarodejnica a jej verní stúpenci vám to však nijako neuľahčia, môže sa stať, že budete počuť povedomé hlasy, a vy sa v domnení, že sú to hlasy vašich kolegov, lapíte do ich pasce.

Blair Witch; screenshot: světlo baterky

Baterka vám v hre pomôže s odrážaním monštier, niektoré z nich sú však voči svetlu imúnne a jedinou vašou možnosťou bude zakrádanie.

Vyzerá to tak, že baterka je jedinou Ellisovou zbraňou, jej originálnejšieho využitia sa navyše pravdepodobne nedočkáme, čo je rozhodne škoda. Páči sa mi ale myšlienka určitej imunity voči svetlu, ktorou niektoré monštrá disponujú – užijeme si teda aj trošku stealthu, čo len umocní napätie.

Na Blair Witch sa teším predovšetkým kvôli netradičnému poňatiu jeho vývojárov a tiež preto, že podľa dostupných záberov poskytne nefalšovaný strašidelný zážitok. Autori sa navyše rozhodli príbeh umiestniť do deväťdesiatych rokov, umožnilo im to hráčov ponechať napospas čarodejnici iba s vysielačkou a baterkou v ruke. Či naozaj tieto idey zafungujú a tento psychologický horor sa zaradí medzi vydarené hororovky, zistíme už koncom augusta, kedy si ho budú môcť užiť majitelia počítačov aj Xboxu One.

• Zdroje: Game Informer, YouTube (Game Clips and Tips, Game Informer)



Časové slučky trochu inak

• Novinka: 12. 7. 2019 • Autor: Alexandra Vaníková

Herný server Bloody Disgusting nedávno uverejnil rozhovor s Barbarou Kciuk a Maciejom Glombom, členmi vývojárskeho tímu Bloober Team, a okrem ich úspešného hororu Layers of Fear, ktorý sa nedávno dočkal aj pokračovania, padlo slovko aj o ich blížiacej sa hororovej novinke Blair Witch.

Podľa ich vlastných slov dielo obsahuje časové slučky, Barbara Kciuk však zdôrazňuje, že od nich nemáme vždy očakávať pozitívny prínos a skôr by sme sa mali pripraviť na ich zlovestný charakter. Možno sa k slovu dostanú práve démonickí posluhovači Blair Witch. Navyše, ako sme sa zmieňovali v našej minulej novinke, tu existujú aj rôzne alternatívy dialógov, ktoré sa budú odomykať zdolaním príbehu. Vaše nie najšťastnejšie voľby budete mať pravdepodobne neustále pred očami, ale nezmeníte ich. Môže sa teda napríklad stať, že počas prvého hrania nezvestného chlapca zachránite a počas druhého vôbec? Zaujíma ma, do akej hĺbky budú jednotlivé voľby dialógov siahať, a ak sa vývojári naozaj rozhodli týmto spôsobom hráči nepomáhať, odkláňa sa Blair Witch tak trošku od klasických hororoviek, čo rozhodne oceňujem.

Blair Witch; gameplay: monštrum Blair Witch; gameplay: kamera

Ak nám tvorcovia umožnia časové slučky do istej miery ovládať, bude v tom pravdepodobne hrať úlohu kamera

Bojový aspekt hry zatiaľ nedostal veľa priestoru a detailnejšie nám priblížený nebol. Tentoraz však Maciej Glomb venoval pár slov aj tejto téme. Tvrdí, že dôležitým prvkom v hororovej hre je hráčov pocit zraniteľnosti, a ten v Blair Witch chceli zachovať. Zásadné zmeny tak čakať nemáme, tím sa ale pokúsil pozmeniť celú mechaniku boja. Glomb zároveň dodáva, že aj po implementácii bojovej techniky sa hráč bude stále cítiť ako korisť, nie ako lovec, čo je veľmi zaujímavý nápad a korešpondoval by aj s informáciou z našej predošlej novinky o použití baterky ako určitého druhu zbrane nášho hlavného hrdinu (detektíva Ellisa), ktorá nám poslúži pri odrážaní útokov monštier. Osobne však dúfam, že Bloober Team túto mechaniku vylepší a niečím ozvláštni, pretože svedkami podobného „boja s prízrakmi“, teda odrážania ich útokov pomocou svetla, sme boli v hrách už mnohokrát.

Oblasť, ktorá je domovom Blair Witch v rovnomennej hre, bola podľa Barbary pre vývojárov novou výzvou a tiež príležitosťou pre experimentovanie, pretože ich doterajšie hry sa väčšinou odohrávali v relatívne uzavretých priestoroch. Maciej Glomb potvrdil, že práve vďaka koridorovému charakteru ich predošlých projektov mali ako tvorcovia kontrolu nad tým, kam sa hráč vydá a ktoré miesta preskúma ako prvý. V Blair Witch je to ale iné, v koži detektíva Ellisa preskúmate otvorené priestranstvá v rozľahlom lese, takže nikdy neviete, kedy vás prekvapí poriadny jumpscare.

Blair Witch sa na základe vyjadrenia vývojárov začína rysovať ako zaujímavá hororovka, ktorá sa nebojí experimentovať, na druhej strane mám obavy, že bojové stránka hry rýchlo upadne do stereotypu a stratí sa medzi inými adventúrami – preto pevne verím, že Bloober Team nakoniec hráčom poskytne dôvod k radosti originálnym poňatím tohto herného prvku.

• Zdroje: Bloody Disgusting



Čo o Blair Witch prezradili jeho autori?

• Novinka: 25. 6. 2019 • Autor: Alexandra Vaníková

Z trailera na E3 sa toho veľmi veľa vyčítať nedalo. Portály The Verge a Hardcoregamer však nedávno uverejnili zaujímavé články obsahujúce vyjadrenia aj samotných tvorcov. Už vieme, že sa v koži detektíva Ellisa spoločne s nemeckým ovčiakom menom Bullet vydáme hľadať strateného chlapca do oblasti Burkittsville v americkom Marylande.

V predošlej novinke som Blair Witch prirovnávala k hororovke Outlast, v ktorej tiež hrá dôležitú úlohu kamera. V Blair Witch ale predstavuje oveľa užitočnejší nástroj – budete pomocou nej riešiť rôzne puzzle či spájať nájdené stopy – pri tom vám dokonca pomôže aj váš verný štvornohý priateľ, s ktorým bude hráč často spolupracovať. Kamera vám okrem toho ale umožní vrátiť aj čas, nie však doslova. Pomocou jednotlivých kazetových pások zažijete udalosti z minulosti ovplyvňujúce dnešný svet – svet, v ktorom hráte. Nesmieme zabúdať ani na povinnú výbavu postáv v hororových hrách: baterku slúžiacu na odrážanie útokov jednotlivých monštier.

Blair Witch; gameplay: baterka Blair Witch; gameplay: ellis bullet

Oceňujem, že pes v hre nefiguruje iba ako originálny vizuálny prvok, ale pomôže vám s riešením hádaniek či hľadaním stôp.

Zaujímavá je tiež informácia o mape. Pôvodne totiž v hre nemala chýbať, neskôr sa ju však tvorcovia rozhodli do svojho titulu nezakomponovať: „Ste predsa v lese Blair Witch. Pôjdete presne tam, kam bude chcieť, aby ste išli,“ zdôrazňuje scenáristka Bloober Team, Barbara Kciuk, pričom vyzdvihuje predošlé herné adaptácie, staré už takmer 20 rokov, ale zároveň dodáva, že nový prírastok do rodiny Blair Witch hier je úplne iný.

Skvelou správou sú tiež rôzne alternatívy dialógov odvíjajúce sa od prvého zdolania hry. Je tak možné, že počas ďalšieho hrania odomknete nové možnosti alebo odpovede, ktoré môžete použiť v jednotlivých dialógoch. Šanca, že si hru zahráte znovu, je tak oveľa vyššia. Otázniky sa v poslednej dobe začali objavovať aj nad samotným bojovým aspektom Blair Witch. Nezostane nám nič iné ako utekať, alebo sa dočkáme aj boja? Tvorcovia boli opäť na informácie o bojových mechanikách trošku skúpi, ale potvrdili ich prítomnosť. Vyzerá to teda tak, že Ellis sa tak aktívne zapojí do boja s lesom patriacim Blair Witch.

• Zdroje: The Verge, Hardcore Gamer

Blair Witch – Oznámenie

  1. Hororové deväťdesiate roky v podaní Blair Witch
  2. HW nároky pre Blair Witch PC

Hororové deväťdesiate roky v podaní Blair Witch

• Oznámenie: 13. 6. 2019 • Autor: Alexandra Vaníková

Za hrou Blair Witch stoja tvorcovia z poľského štúdia Bloober Team, ktorých predchádzajúce dielo s názvom Layers of Fear zožalo nemalý úspech. V ich najnovšom počine odohrávajúcom sa koncom deväťdesiatych rokov sa v koži detektíva vydáme hľadať strateného 9-ročného chlapca do oblasti Black Hills. Do lesa nepôjdeme sami, spoločnosť nám bude robiť aj verný štvornohý spoločník Bullet (a určite aj nejaká tá príšera či dve).

Blair Witch – E3 2019 (trailer)

Čo myslíte, bude herné Blair Witch lepšie ako to filmové?

Mnoho hráčov Blair Witch prirovná k Alanovi Wakeovi, osobne som si pri sledovaní trailera spočiatku myslela, že sa nám predstavuje nový Outlast. No uznajte, first person, prízraky a chlapík zvierajúci kameru v ruke, ktorý znie ako keby práve zabehol maratón. So spomínanou horovkou však bude Blair Witch spájať pravdepodobne aj herný čas – očakáva sa totiž, že bude patriť k tým kratším, ale o to intenzívnejším hrám. Za hru zaplatíme 29,99 dolárov, nie je ohlásená žiadna alpha či beta a nemáme sa pripravovať ani na preview pred vydaním titulu. O tom, ako sa bude Blair Witch k hráčom prihovárať, sa s trailera veľmi veľa vyčítať nedá, zatiaľ nám teda zostávajú iba domnienky a špekulácie.

Blair Witch; screenshot: autá Blair Witch; screenshot: hra so symbolmi Blair Witch; screenshot: video

Grafika hororovej novinky vyzerá veľmi dobre a rozhodne umocní celkový strašidelný zážitok.

Bude sa nakoniec Blair Witch odvíjať aspoň čiastočne od vašich rozhodnutí a ponúkne viac koncov? To sa dozvieme na konci augusta. Aj keď som v oblasti Blair Witch úplnym nováčikom, na počin poľského štúdia sa veľmi teším. Kvalitnou hororovkou totiž nepohrdnem nikdy.

• Zdroje: TechRadar, Heavy.com, The Verge, YouTube (Bloober Team)

iPozrite sa na všetky články z hernej sekcie. Ďalšie novinky zo sveta hier, eSportu a technológií nájdete na facebooku a instagrame Alza Gaming.

HW nároky pre Blair Witch PC


Minimálne HW požiadavky Odporúčané HW požiadavky
Operačný systém Windows 7 64-bit Windows 10 64-bit
Procesor Intel Core i3-3220 3.3GHz/AMD APU A8-7600 Quad-Core Intel Core i5-6500 3.2GHz/AMD Ryzen R5 1600
Grafická karta NVIDIA GeForce GTX 750 Ti/Radeon R7 265 NVIDIA GeForce GTX 1070/Radeon RX 590 8GB
DirectX DirectX 11.0 DirectX 11.0
Operačná pamäť 4 GB 8 GB
Pevný disk 16 GB 16 GB

S akým herným PC na Blair Witch?

Chcete si uľahčiť výber? Nižšie pre vás máme tipy na vhodné herné počítače podľa náročnosti.

Alza GameBox GTX1660

Minimálne požiadavky:

Alza GameBox GTX1660

Alza GameBox RTX2060

Odporúčané požiadavky:

Alza GameBox RTX2060

Alza BattleBox RTX2080

Pre náročných:

Alza BattleBox RTX2080

i Mohlo by vás zaujímať

Blair Witch vychádza 30. augusta 2019 na PC a Xbox One. O novinkách vás budeme informovať.

Na vašom súkromí nám záleží

My, spoločnosť Alza.cz a.s., IČO 27082440, používame súbory cookies na zaistenie funkčnosti webu a s vaším súhlasom o. i. aj na personalizáciu obsahu našich webových stránok. Kliknutím na tlačidlo „Rozumiem“ súhlasíte s využívaním cookies a predaním údajov o správaní na webe na zobrazenie cielenej reklamy na sociálnych sieťach a reklamných sieťach na ďalších weboch.

Viac informácií
Rozumiem Podrobné nastavenia Odmietnuť všetko
P-DC1-WEB12