Obnoviť stránku

Minimálna hĺbka dezénu – aká je u nás a aká v Európe?

Aktualizované • Autor: Ján Landecký

Aká je minimálna hĺbka dezénu pneumatiky a ako určiť hĺbku dezénu, to by mal vedieť každý vodič. Tento článok ale nie je iba o tom. Dozviete sa tu ďalšie užitočné informácie a odporúčania týkajúce sa vplyvu minimálnej hĺbky vzorky na bezpečné správanie vozidla na ceste. Môžem prezradiť, že z tohto uhla pohľadu sa na danú problematiku zatiaľ nikto nepozrel, preto nasledujúci text stojí určite za prečítanie.

Minimálna hĺbka dezénu pneumatiky

Minimálna hĺbka dezénu pneumatiky – OBSAH

  1. Aká je minimálna hĺbka dezénu u nás a v Európe? 
  2. Návod, ako zmerať hĺbku dezénu pneumatiky
  3. Minimálna hĺbka dezénu a vplyv na bezpečnosť

Aká je minimálna hĺbka dezénu u nás a v Európe?

Z vyhlášky č. 134/2018 Z. z. plynie, že hĺbka dezénov pneumatík pri mopedoch musí byť minimálne 1,0 mm. Pri všetkých ostatných vozidlách, ako sú motorky, osobné autá, nákladné autá, autobusy, platí minimálna hĺbka vzorky 1,6 mm. Ak sa na vozovke nachádza súvislá snehová vrstva, ľad alebo námraza, musí byť vozidlo vybavené zimnými pneumatikami, pre ktoré platí minimálna hĺbka vzorky mm pre automobily do 3 500 kg a 6 mm pre vozidlá nad 3 500 kg.

Všimnite si, že v predchádzajúcom odseku hovorím všeobecne o pneumatikách, nie o letných pneumatikách. Zákon totiž pojem letné pneumatiky nepozná, preto je možné zimné pneumatiky so vzorkou nižšou ako 3 mm dojazdiť v lete. Teda neplatí medzi niektorými motoristami šírená fáma, že aj v lete musia mať zimné pneumatiky dezén aspoň 3 mm hlboký. Ak jazdíte na celoročných pneumatikách, musíte mať v zime vzorku hlbokú aspoň 3 mm, v lete stačí minimálne 1,6 mm. 

V Európe, rovnako ako u nás, platí minimálna hĺbka dezénu pneumatík 1,6 mm. No v prípade zimných pneumatík sa Európa od nás líši, pretože keď už je v nejakom štáte povinné nasadzovať zimné gumy, má každý štát nastavené odlišné minimálne hĺbky plášťov, viď tabuľka. [1][2]

Hĺbka dezénu zimnej pneumatiky Štáty
5 mm Macedónsko
4 mm Chorvátsko, Rakúsko, Srbsko, Česko
3 mm Estónsko, Fínsko, Litva, Lotyšsko, Nórsko, Slovinsko, Slovensko, Švédsko
2 mm Rumunsko
1,6 mm Nemecko

Návod, ako zmerať hĺbku dezénu pneumatiky

Aby ste vedeli, či môžete svoju pneumatiku ešte používať, musíte zistiť jej hĺbku vzorky. To docielite buď presným zmeraním meradlom, alebo jednoduchým pohľadom na identifikačné drážky.

Na presné zmeranie hĺbky dezénu môžete použiť merače hĺbky dezénu, kombinované merače tlaku a dezénu alebo obyčajné posuvné meradlo. Hrot merača umiestnite do stredu behúňa do drážky na odvod vody, zarovnajte hranu meradla s behúňom a odčítajte hodnotu. Nová pneumatika má okolo 8 – 9 mm vzorky, najnižšia povolená hodnota je 1,6 mm.

Nie vždy ale pri sebe máte nejaké meradlo, a preto výrobcovia na pneumatiky umiestňujú indikátor opotrebenia behúňa TWI. Samotný indikátor sa označuje zjednodušenou šípkou alebo nápisom na bočnici a ukazuje na miesto na behúni, kde sú umiestnené výstupky zodpovedajúce hĺbke dezénu 1,6 mm. Pokiaľ je dezén pneumatiky zrovnaný s výstupkami, má dezén hĺbku 1,6 mm a pneumatiku už nie je možné ďalej používať. [3]

Minimálna hĺbka dezénu – TWI Minimálna hĺbka dezénu – TWI
Naľavo vidíte označenie TWI na pneumatike a výstupky na behúni (v tomto prípade je hĺbka dezénu 2,8 mm). Na obrázku napravo vidíte dodatočný indikátor výrobcu s kvapkou a krížikom označujúci hĺbku dezénu 3 mm.

To, že je pneumatika zjazdená a nemá ani 1,6 mm dezénu, spoznáte viditeľne na prvý pohľad. Na takej gume budú indikátory TWI zarovnané s behúňom, nerozpoznáte jednoducho drážky na odvod vody, v najhoršom prípade uvidíte drôtenú konštrukciu pneumatiky.

Minimálna hĺbka dezénu a vplyv na bezpečnosť

Ako pneumatika starne a znižuje sa jej vzorka, stráca svoje vlastnosti, čo môže mať vplyv na bezpečnosť jazdy. V nasledujúcich kapitolách sa dozviete, po akej dobe pneumatiky vymeniť, ako je to s dojazdením pneumatík úplne na samotnú zákonnú hranicu alebo či je dobrý nápad dojazdiť zimné pneumatiky v lete, aj keď to zákony umožňujú. 

Vek pneumatiky

Niektorí vodiči so svojím autom nejazdia tak dynamicky a často, aby stihli pneumatiku ojazdiť, preto im môže slúžiť veľmi dlho. Problém je v tom, že pneumatika časom starne a tvrdne, čo je najviac viditeľné pri zimných pneumatikách, ktoré tak už nemôžu poskytovať zodpovedajúcu priľnavosť za zhoršených klimatických podmienok. Výrobcovia pneumatík preto neodporúčajú používať zimné pneumatiky staršie ako 4 roky, letné 6 rokov. Všeobecne sa označuje limitom používania 10 rokov starej pneumatiky.

i

Ako poznáte, aká stará je vaša pneumatika? Na bočnici pneumatiky hľadajte symboly DOT. Ide o štyri číslice označujúce týždeň a rok výroby. Viac sa dozviete v článku Čo je DOT? Vek pneumatík nie je tak dôležitý, ako si možno myslíte

Dojazdenie pneumatík až na 1,6 mm

Mnohé organizácie tvrdia, že hĺbka dezénu 1,6 mm je príliš nízka a že by sa letné pneumatiky mali meniť už pri 3 – 4mm hĺbke dezénu. Argumentujú tým, že auto obuté na pneumatikách zjazdených na zákonnú hranicu má až o 20 % dlhšiu brzdnú dráhu na mokrom povrchu a aquaplaning nastáva v tretine nižšej rýchlosti ako v prípade novej letnej pneumatiky.

Na niekoho môžu tieto informácie pôsobiť desivo, ale skutočnosť taká hrozná nie je. Je potrebné povedať, že vo všeobecnosti sa s nižšou hĺbkou dezénu zhoršujú brzdné dráhy za nepriaznivých poveternostných podmienok a rastie riziko aquaplaningu, ale je potrebné zdôrazniť, že sa zároveň zlepšujú vlastnosti na suchej vozovke. Nádherne je to vidieť na infografike nižšie. 

Minimálna hĺbka dezénu – bezpečnosť
Informácie pochádzajú z nemeckého testu zimných pneumatík a vplyvu hĺbky dezénu na vlastnosti a správanie pneumatiky. Už v prípade ľahko ojazdených zimných gúm sa výrazne zhoršili brzdné schopnosti na snehu, vlastnosti na suchu sa naopak zlepšujú.
Zdroj obrázku: Reifenprofil – www.adac.de

Na Slovensku podľa meteorologických portálov prší medzi aprílom a októbrom priemerne 8 – 13 dní v mesiaci, čo je priemerne 27 – 43 % času. Znamená to, že častejšie narazíte na suchú než mokrú vozovku, kde práve využijete viac výhod ojazdenej gumy. Ani štatistikami nehodovosti nie je potvrdené, že by za dažďa vznikalo viac havárií ako za obyčajného dňa bez zrážok.

Ďalej je nutné vedieť, že ako kvalitným, tak priemerným pneumatikám sa s opotrebovaním zhoršujú merateľné vlastnosti pomerovo. Pokiaľ je priemerné zhoršenie brzdnej dráhy na mokre 15 %, nová kvalitná pneumatika zastaví z 80 km/hod na 27,5 m (podľa testov Auto Bild). Tá rovnaká, ale zjazdená na 2 mm, zastaví na 31,6 m, čo je ale hodnota, na ktorej môže zastaviť nová pneumatika iného výrobcu. [4][5]

Letné pneumatiky Bridgestone Turanza T005 215/55 R17 94 W Firestone ROADHAWK 215/55 R17 94 W
Zastavenie na mokrom povrchu z 80 km/hod, nová pneumatika (8 mm) 27,5 m 32,8 m
Zastavenie na mokrom povrchu z 80 km/hod, ojazdená pneumatika (2 mm) 31,6 m 37,7 m

Odporúčanie: Pred kúpou nových sád pneumatík sledujte posledné vydané testy pneumatík (pravidelne organizuje ADAC, Auto Bild, ...) a kúpte si tie najlepšie modely. Správne zvolené pneumatiky aj po zjazdení na 25 % vzorky budú mať podobné vlastnosti ako úplne nové priemerné gumy. Navyše vám môžu priniesť benefity ako nižšiu hlučnosť, nižšiu spotrebu a dlhší kilometrový nájazd. 

Pneumatiky s hlbšou vzorkou patria dozadu

Podľa bezpečnostných expertov by sa gumy s lepšou vzorkou mali dávať na zadnú nápravu. Plynie to z faktu, že väčšina vyrábaných áut má hnanú prednú nápravu a autá sa vyvažujú v prospech prednej nápravy. Pri krízovej situácii priemerný vodič inštinktívne zošliapne brzdový pedál, čím sa váha prenesie na predok a zadok sa odľahčí. Ak by malo auto vzadu viac zjazdené gumy ako vpredu, vozidlo dostane pretáčavý šmyk, ktorý je ťažšie ustáť, a prípadný bočný náraz má tragickejšie následky ako čelný.

Dávať na zadnú nápravu lepšiu gumu ako na predok je namieste, pokiaľ sa vám stane tá situácia, kedy kupujete iba dve nové gumy. Ideálne by toto ale nemalo nastať, pretože automobilky odporúčajú pravidelne meniť pneumatiky medzi nápravami pre ich rovnomerné opotrebenie.

i

Viete, že stav vzorky pneumatiky dokáže povedať mnohé aj o stave podvozku? Príliš zjazdené vnútrajšky či vonkajšie okraje značia zle nastavenú geometriu, nepravidelne ojazdený dezén ukazuje na zle fungujúce tlmiče.

BMW odporúča v prípade svojich vozidiel rozdiel vzoriek medzi nápravami menší ako 2 mm a rozdiel veku do 4 rokov. Príliš rozdielne hĺbky dezénov môžu miasť elektronické systémy a napríklad také ESP, ktoré dokáže šmyku predísť, nemusia pracovať správne.

Odporúčanie: pravidelne prehadzujte kolesá medzi nápravami aspoň medzi sezónami. Keď nastane čas zaobstarať si nové pneumatiky, je lepšie kúpiť celú sadu ako iba jeden pár.

Dojazdenie zimných pneumatík v lete

Čo so zimnými pneumatikami po zimnom období, pokiaľ majú ešte 4 mm vzorky? „Na ďalšiu zimu sa už nehodia, tak ich môžem dojazdiť v lete,“ poviete si. Ale je to bezpečné? Organizácie zaoberajúce sa automobilovou bezpečnosťou toto dojazdenie veľmi neodporúčajú, pretože podľa testov sa oproti letnej pneumatike predlžujú brzdné dráhy až o 20 %, pneumatiky zle znášajú bočné preťaženie v zákrutách a zvyšujú spotrebu paliva. [6]

Minimálna hĺbka dezénu – bezpečnosť
Dojazdenie zimných pneumatík s minimom vzorky v lete nie je také nebezpečné, ako sa na prvý pohľad môže zdať.

Čo je ale nutné si uvedomiť? Dôležitú úlohu zohráva stav opotrebenia a vonkajšia teplota. Zimná pneumatika sa všeobecne rýchlejšie zahrieva, pretože sa vyrába z mäkkej zmesi a obsahuje zárezy pre efektívnu trakciu na snehu. Z experimentov vyplýva, že nová zimná pneumatika (so vzorkou 8,4 mm) sa zahrieva oveľa viac ako ojazdená zimná (so vzorkou 4,1 mm). Takže rozhodne by som nikomu neodporúčal jazdiť na nových zimných gumách v lete, pretože vám môžu v extréme pokojne prasknúť. [7]

Naopak tým, že samotná zimná pneumatika starne, aj tvrdne, čím sa vyrovnáva rovnako starej letnej pneumatike a rozdiely v brzdných dráhach už nie sú také veľké. Samozrejme, s dojazdením zimných pneumatík dôjde k ich rýchlejšiemu opotrebovaniu, teda sa oplatí tým, ktorí ročne najazdia do 30 000 km, nejazdia príliš často po diaľniciach a nevyužívajú naplno výkonový potenciál vozidla.

Odporúčanie: Nie je potrebné sa obávať dojazdiť zimné pneumatiky v lete, ak je ich vzorka nižšia ako 4 mm. Nenároční vodiči takto môžu ušetriť za výmenu pneumatík a posunúť nákup nových pneumatík na neskôr.

i

V AlzaMagazíne pre vás máme aj ďalšie články:

Po prečítaní tohto článku už bezpečne viete, aká je minimálna hodnota hĺbky pneumatiky u nás aj v Európe a ako ju zmerať. Odporúčania organizácií venujúcich sa bezpečnosti v doprave berte s rezervou. Pneumatika je vec, ktorá sa opotrebováva, a je v našom záujme ju prevádzkovať čo najdlhšie, aj keď už nemá rovnaké prevádzkové vlastnosti, ako keď bola úplne nová. Preto sa oplatí si pred kúpou novej sady prečítať aktuálne testy pneumatík a vybrať vhodný model, ktorý vám bude čo najviac vyhovovať.

Na vašom súkromí nám záleží

My, spoločnosť Alza.cz a.s., IČO 27082440, používame súbory cookies na zaistenie funkčnosti webu a s vaším súhlasom o. i. aj na personalizáciu obsahu našich webových stránok. Kliknutím na tlačidlo „Rozumiem“ súhlasíte s využívaním cookies a predaním údajov o správaní na webe na zobrazenie cielenej reklamy na sociálnych sieťach a reklamných sieťach na ďalších weboch.

Viac informácií
Rozumiem Podrobné nastavenia Odmietnuť všetko
P-DC1-WEB16