Obnoviť stránku
Aktuálna rýchlosť doručenia:
Alza predajne
Alzaboxy
Doručenie na adresu
Partnerské odberné miesta

0-1 deň
0-1 deň
0-2 dni
1-2 dni

Filter pevných častíc (DPF) – problémy a údržba

Aktualizované

Mohlo by sa zdať, že ide o jednoduché zariadenie, na ktorom by sa nemalo nič pokaziť. Skutočnosť je však iná. Filter pevných častíc potrápil už nejedného motoristu a stal sa oprávneným strašiakom, najmä v starších ojazdených dieselových vozidlách. Neexistujú žiadne zaručené tipy pre jeho nekonečnú životnosť. S našimi radami vám však bude slúžiť podstatne dlhšie. Pozrite si s nami prehľad najčastejších problémov s filtrami pevných častíc a tipy, ako im predchádzať.

Filtre pevných častích DPF

Filter pevných častíc (DPF): problémy a údržba – OBSAH

  1. Čo je DPF filter a ako funguje
  2. Ako spoznám upchatý a zle fungujúci DPF?
  3. Ako predchádzať zaneseniu filtra pevných častíc
  4. Aditíva na údržbu DPF filtrov a ďalších špecifických autodielov

    Čo je DPF filter a ako funguje

    Filter pevných častíc, ktorý sa bežne označuje ako DPF (z anglického Diesel Particulate Filter), je zariadenie eliminujúce prachové častice z výfukových plynov spaľovacích motorov. Predtým sa montovalo iba do vznetových motorov, kde sa stalo fakticky s príchodom emisnej normy EURO 5 povinnou súčasťou vozidla. Avšak doba ide ďalej a filter pevných častíc nájdeme aj v benzínových motoroch (najmä po EURO 6.2), ktoré jemné častice tiež vylučujú a na ktoré sa dlhú dobu zabúdalo.

    DPF filter je prínosom pre životné prostredie, pretože pri správnej funkčnosti zamedzuje karcinogénnym látkam, aby sa dostali do ovzdušia. Na druhej strane, môže byť pri zanesení alebo poškodení veľkým problémom pre jeho majiteľa.

    Filtre pevných častíc DPF
    Princíp zachytávania popolčeka vo filtri pevných častíc.

    Filter pevných častíc funguje na jednoduchom princípe. Na keramické sitko pokryté vzácnymi kovmi (najčastejšie platinou alebo paládiom) sa zachytávajú mikroskopické pevné častice z výfukových plynov. Keď filter dosiahne 50-70% svojej kapacity a nastanú vhodné podmienky (rýchlosť, otáčky motora), spustí sa regenerácia, ktorá filter vyčistí a pripraví na ďalšie zachytávanie pevných častíc. Existujú dva typy filtrov pevných častíc, o ktorých si povieme viac.

    Filter pevných častíc s aditívami

    Ide o špecialitu koncernu PSA, ktorý ju na trh uviedol prvý a pre diesely ju stále využíva. Do nádrže vozidla sa pri každom natankovaní vstrekne dávka aditíva, vďaka ktorej sa potom zníži teplota potrebná na spalovanie sadzí a znižuje tiež dobu regenerácie. Systém má výhodu v podobe rýchlej regenerácie filtra a nie tak prísnych podmienok na vznik vysokej teploty na vypálenie sadzí.

    Nevýhod je ale ďaleko viac. Ide o údržbový systém, teda je potrebné servisne dopĺňať aditívum umiestnené v špeciálnej nádržke a samotný filter má obmedzenú životnosť. Tie prvé pre EURO 3 sa po 80 000 km menili, tie súčasné by mali vydržať až 200 000 km.

    !

    Odstránenie filtra pevných častíc je nelegálne. Urobíte tým svoje auto nespôsobilým premávky na pozemných komunikáciách a vystavujete sa riziku pokuty. Navyše sa budete oveľa výraznejšie pričiňovať o poškodzovanie životného prostredia.

    Filter pevných častíc bez aditív

    Oveľa bežnejšie riešenie využívané ostatnými automobilkami, napr. VW, Mercedes-Benz, BMW, Renault. Na spustenie regenerácie je potrebná vysoká teplota, ktorá sa dosiahne dodatočným vstreknutím nafty vo fáze výfuku. Medzi výhody patrí dlhá životnosť pri správnej údržbe (aj po 300 000 km môže byť DPF stále funkčný) a servisná nenáročnosť.

    Bohužiaľ, ak dôjde na výmenu DPF, zaplatíte stovky € za originálny náhradný diel, čo je najväčšia nevýhoda. Problémom je aj riedenie oleja naftou, ku ktorému dochádza práve pri regenerácii a ktoré znižuje životnosť motora. Avšak novšie modely už týmto netrpia, pretože obsahujú 5. vstrekovač eliminujúci tento problém.

    Filtre pevných častíc DPF
    Všetky vozidlá tankujúce diesel a spĺňajúce normu Euro 5 musia filter pevných častíc obsahovať.

    V prípade zážihových motorov sa tiež stretneme s neaditivovaným filtrom pevných častíc. Vypaľovanie ale prebieha odlišne. Na rozdiel od vznetových motorov, kedy je potrebné motor dostať do záťaže, sa v prípade zážihových motorov musí ísť bez plynu, teda brzdiť motorom. Žiadne servisné problémy sa zatiaľ nevyskytujú, čo je dané aj tým, že sa začali montovať do benzínových vozidiel len nedávno. 

    Ako spoznám upchatý a zle fungujúci DPF?

    Filter pevných častíc je v zásade bezúdržbové zariadenie, ktorého vypaľovanie si riadi riadiaca jednotka sama podľa prevádzkových podmienok. V dôsledku príliš krátkych jázd alebo natankovaním nekvalitného paliva sa DPF môže zaniesť rýchlejšie, čo môže vodičovi priniesť problémy.

    Prvotné problémy sa prejavujú rozsvietením oranžovej kontrolky filtra pevných častíc. Neradno ju ignorovať, pretože v konečnom dôsledku by sa auto mohlo dokonca stať nepojazdným. Nasledoval by odťah do servisu, kde by regeneráciu museli vynútiť.

    i

    V prípade vznetových motorov choďte rýchlosťou min. 60 km/h s otáčkami motora min. 2 000 ot/min. Ak sa filter vyčistí, kontrolka zhasne. Ak sa tak nestane do 40 minút, filter sa nevyčistil, preto vyrazte do servisu.

    V prípade zážihových motorov choďte rýchlosťou min. 80 km/h s otáčkami motora medzi 3 000 – 5 000 ot/min. Uvoľnite plynový pedál a nechajte vozidlo niekoľko sekúnd pohybovať so zaradeným rýchlostným stupňom. Tento postup niekoľkokrát zopakujte. Ak sa filter vyčistí, kontrolka zhasne. Pokiaľ do 30 minút nezhasne, filter sa nevyčistil a radšej vyhľadajte odbornú pomoc.

    Horším problémom môže byť porucha na samotnom filtri pevných častíc. Prejavuje sa častými a nedokončenými regeneráciami. Príliš častá regenerácia vedie k riedeniu oleja naftou, a ak sa olej nevymení včas, hrozí zvýšené opotrebenie motora, prípadne nasatie oleja cez odvzdušňovací ventil. Toto vedie k totálnej deštrukcii jednotky a oprava sa spravidla neoplatí.

    Filtre pevných častíc DPF
    Akonáhle sa rozsvieti táto kontrolka, umožnite filtru pevných častíc vyčistenie podľa návodu.

    Zničiť DPF si dokážeme ale aj ignorovaním pravidelných servisných prehliadok a opráv jednoduchších a lacnejších komponentov motora. Pre príklad uveďme termostat. Ak je chybný, nedochádza k zahriatiu motora na prevádzkovú teplotu a filter sa nemôže vypáliť. Toto vedie k jeho postupnému zničeniu.

    Pokiaľ zaznamenáte nejaký z uvedených problémov alebo si nie ste istí, obráťte sa na servis, kde pomocou autodiagnostiky určia stav zanesenia filtra pevných častíc a prípadne odporučia jeho výmenu.

    i

    Funkčnosť filtra pevných častíc sa dá určiť aj vizuálne. Ak DPF funguje správne, z auta sa nepĺzne hustý čierny dym a je čistá koncovka výfuku. V opačnom prípade filter neplní svoju funkciu alebo ani v aute nie je.

    Ako predchádzať zaneseniu filtra pevných častíc

    Varianty, ako predĺžiť životnosť DPF filtra, sú prakticky dve a obe sú veľmi jednoduché. Pokiaľ ste majiteľom nového vozidla, máte vyhrané a o svoje vozidlo sa môžete starať od začiatku sami. Životnosť DPF filtra tak máte vo svojich rukách. Pri  kúpe ojazdeného auta najprv preverte stav vozidla, snažte sa zistiť, ako sa s ním zaobchádzalo, a potom sa pokúste dodržiavať dve základné pravidlá, aby ste udržali filter pevných častíc v kondícii.

    1. Umožnite automobilu pravidelnú regeneráciu DPF filtra

    Dieselovým aj priamovstrekovým benzínovým motorom svedčia pravidelné jazdy po diaľnici alebo mimo mesto. Pri takomto cestovaní šetríte palivo a zároveň DPF filtru umožňujete regeneráciu, ktorá sa v prípade dieselov spúšťa približne každých 500 kilometrov a v prípade benzínov asi po 100 km. Ak si kupujete automobil s naftovým pohonom na jazdy po meste, koledujete si o neskoršie problémy.

    Filtre pevných častíc DPF
    Dieselovým motorom aj filtrom pevných častíc prospieva jazda po diaľnici, naopak posúvanie v meste nie.

    2. Používajte prostriedky podporujúce čistenie pevného filtra

    V tomto prípade nejde len o tankovanie kvalitného paliva, ale aj o používaní správnych motorových olejov a ďalších podporných prostriedkov na čistenie filtra pevných častíc. Na tieto aditíva sa zameriame v nasledujúcej kapitole.

    Aditíva na údržbu DPF filtrov a ďalších špecifických autodielov

    Zároveň s tým, ako sa vyvíjajú moderné technológie, sa menia aj prostriedky na ich údržbu. Najnovšie vozidlá sú stále úspornejšie a výkonnejšie, ale na druhú stranu sú náchylnejšie voči nečistotám, najmä pri vysokom počte najazdených kilometrov. Preto odporúčame používať kvalitné aditíva, ktoré zaisťujú preventívne čistenie DPF filtra a sú šetrné k vozidlu.

    Filtre pevných častíc DPF – Aditíva
    Prípravky MOTUL Radiator Clean a DPF Clean a olej MOTUL 8100 X-clean+ 5W30.

    Široký sortiment aditív ponúka spoločnosť MOTUL. V najnovšom rade tohto výrobcu nájdete čistiace prostriedky na mazacie okruhy, chladiče, automatické prevodovky, hydrauliku aj prostriedky proti úniku prevádzkových kvapalín.

    Aditívum na filter pevných častíc

    Na zaistenie dlhej životnosti filtra pevných častíc je vhodné pravidelné používanie aditíva, ktoré udrží filter dlhodobo čistý. Takým prostriedkom je aditívum MOTUL DPF Clean, ktoré podporuje pravidelnú regeneráciu filtra a zabraňuje usadzovaniu sadzí vo výfukovom systéme. Prostriedok navyše zaisťuje správnu kvalitu nafty v nádrži, zlepšuje emisné parametre motora a umožňuje ľahšie štartovanie vozidla. Jeho pravidelným používaním výrazne predĺžite životnosť DPF filtra, a ušetríte tak peniaze, ktoré by ste zbytočne investovali do jeho výmeny.

    i Na zaistenie kvality celého chladiaceho okruhu používajte prípravok Motul Radiator Clean, ktorý v ponuke nájdete tiež.

    Ako už sme načrtli, na dlhú životnosť DPF filtra je dôležitá kvalitná nafta. Jej kvalitu ale ťažko spoznáte. Pravidelným pridávaním aditíva do nafty zaistíte, že prípadné nečistoty z nafty budú z výfukového systému a z DPF filtra odstránené. Aditívum dolievajte priamo do palivovej nádrže každých 5 000 kilometrov. Podobne je to aj s menej kvalitnými motorovými olejmi. V takom prípade dochádza k rovnakému zanášaniu. Preto je používanie aditíva takmer nutnosťou na udržanie kondície vášho vozidla.

    Dekarbonizácia motora

    Dekarbonizácia motora znamená odstránenie uhľovodíkových usadenín (karbónu) z vnútra motora. Ich vznik je zapríčinený nedostatočným vyhorením paliva, čo vedie k tvorbe sadzí v priestore sania, vo výfukovom potrubí a samozrejme v DPF filtri, kde správne mali pochytané sadze zhorieť.

    Dekarbonizáciu motora možno prenechať špecialistom alebo sa do nej pustiť svojpomocne. Budete na to potrebovať čistič motora, ktorý nalejete do zohriateho oleja určeného na výmenu. Množstvo čističa závisí od objemu oleja vo vašom vozidle, preto postupujte podľa inštrukcií uvedených na prípravku. Po naliatí necháte motor bežať 10 – 15 minút a nakoniec zmes oleja a čističe vypustíte. Dekarbonizáciu motora odporúčame robiť pri každej výmene oleja. Výsledkom je lepší výkon motora, nižšia spotreba paliva aj oleja a samozrejme tým predlžujete životnosť katalyzátora. Cena takejto dekarbonizácie je veľmi prívetivá.

    Filtre pevných častíc DPF – Aditíva
    Široká ponuka aditív spoločnosti Motul.

    Oodobne môžete pristúpiť k čisteniu vstrekov. To možno vykonať tiež chemickou cestou, ale za predpokladu, že palivová sústava nie je úplne zanesená. V takom prípade je lepšie nechať vstreky vyčistiť mechanicky u odborníkov alebo vyskúšať čistenie ultrazvukom. Túto metódu hojne využívajú motoristi na čistenie karburátora či čistenie turba.

    Kvalitný motorový olej na udržanie kondície automobilu

    Automobil je ako živý organizmus. K tomu, aby správne fungoval a dlho vydržal, je potrebná starostlivosť zodpovedajúca jeho zaťaženiu, a preto je nutné nezameriavať sa iba na neobľúbený filter pevných častíc. Nutná je pravidelná výmena prevádzkových kvapalín a ich doplňovanie. Dôležité je predovšetkým používanie kvalitného motorového oleja.

    i V našom magazíne pre vás máme aj ďalšie články:

    Vhodným motorovým olejom kompatibilným s DPF filtrom je 100 % syntetický olej MOTUL 8100 X-clean+ 5W30, ktorý je určený na turbomotory koncernu Volkswagen. Pokiaľ vlastníte Škodu, Audi, Volkswagen alebo Seat, je to pre vás ideálna voľba, nehľadiac na to, či je vaše vozidlo poháňané naftou alebo benzínom. Rovnako tak je špeciálne navrhnutý na BMW a Mercedesy. Olej MOTUL 8100 X-clean+ 5W30 má predĺžený interval na výmenu a je určený na motory spĺňajúce emisnú normu IV a vyššie.

    Filter pevných častíc (DPF) je strašiakom mnohých motoristov. Nútená výmena tohto filtra je pri niektorých vozidiel záležitosťou niekoľko stoviek eur, a preto by sa nemala podceňovať preventívna starostlivosti ako o túto jednotku, tak o celé pohonné ústrojenstvo vozidla. Ideálnym prostriedkom na podporu čistenia DPF filtra je aditívum pridávané do nafty. Vhodné je tiež používanie kvalitného motorového oleja.

    Na vašom súkromí nám záleží

    My, spoločnosť Alza.cz a.s., IČO 27082440, používame súbory cookies na zaistenie funkčnosti webu a s vaším súhlasom o. i. aj na personalizáciu obsahu našich webových stránok. Kliknutím na tlačidlo „Rozumiem“ súhlasíte s využívaním cookies a predaním údajov o správaní na webe na zobrazenie cielenej reklamy na sociálnych sieťach a reklamných sieťach na ďalších weboch.

    Viac informácií
    Rozumiem Podrobné nastavenia Odmietnuť všetko
    P-DC1-WEB32