Obnoviť stránku

Aditíva výrazne vylepšia vlastnosti palív a olejov

Článok

Aktualizované

Aditíva sú prímesou do paliva alebo oleja, ktoré pomáhajú upravovať a zlepšovať ich vlastnosti. S ich pomocou dokážete výrazne oddialiť či eliminovať niektoré problémy s motorom vášho vozidla, predĺžiť jeho životnosť a vylepšiť jeho výkon. Aké sú rozdiely medzi zimnými a letnými aditívami a ako vybrať to správne aditívum sa dozviete v našom článku.

Aditíva

Aditíva výrazne vylepšia vlastnosti palív a olejov – OBSAH ČLÁNKU

  1. Prínos aditív pre váš automobil je zásadný
  2. Kedy aditíva použiť a aký typ zvoliť?
  3. Aditívum do nafty a benzínu
  4. Zimné vs. letné aditíva
  5. Aditívum do oleja
  6. Dávkovanie a frekvencia dolievania aditív
  7. Aká je návratnosť investície do aditív?
  8. Čistenie tam, kde aditíva nestačia

Prínos aditív pre váš automobil je zásadný

Všeobecne možno povedať, že aditíva zvyšujú výkon motora, znižujú spotrebu paliva (približne o 5 až 7 %), znižujú hlučnosť a predlžujú životnosť motorových častí. Vo väčšine motorových vozidiel sa 25 % energie vytvorenej pohonnou hmotou stráca trením. Aditíva túto stratu znižujú zhruba o polovicu. Majú aj výrazné protikorózne účinky – znižujú napríklad možnosť zanesenia vstrekovacích dýz čiastočkami kovov z čerpadla a chránia palivové čerpadlo pred poškodením. 

VIF Super Diesel Aditiv (zimné) 500 ml
Jedny z najpoužívanejších palivových aditív sú tie značky VIF.

Kedy aditíva použiť a aký typ zvoliť?

Štandardné motorové palivá na značkových čerpacích staniciach už zvyčajne obsahujú základné aditíva. Keďže však aditivácia zo strany výrobcu paliva vyžaduje ďalšie náklady, jej úroveň je nízka a možno ju považovať za dostatočnú len z hľadiska zákonných predpisov, nie z hľadiska ideálnych vlastností pre motor. Plnohodnotnú úpravu paliva si musia vodiči zabezpečiť sami prídavkom povýrobných aditív. V tomto prípade má doplnková aditivácia zmysel. Pokiaľ však budeme uvažovať o prémiových palivách, pri ktorých je aditivácia na vysokej úrovni, nie je dolievanie ďalších prímesí v podobe spotrebiteľsky balených aditív tak výrazným prínosom.

Prémiové palivá obsahujú viac aditív.
Základnou aditiváciou prechádzajú aj bežné palivá pri značkových čerpacích staniciach, oveľa viac aditív sa ale nachádza v palivách prémiových.

Pri výbere aditív sa zamyslite nad tým, čo chcete dosiahnuť. Ak si chcete byť istí, že v zime nebudete mať problémy s tzv. studeným štartom motora, použijete jednoúčelové aditívum zlepšujúce nízkoteplotné vlastnosti paliva. Takým je napríklad Super Start 400 ml. Ak je vaším cieľom dlhodobé udržanie dobrej kondície vozidla, hľadajte viacúčelovú čistiacu aditiváciu. Príkladom je K2 BENZIN 50 ml alebo K2 DIESEL 50 ml. Pamätajte na to, že tu je kľúčom k úspechu pravidelnosť používania.

Aditívum do nafty a benzínu

Aditívum na zážihové motory (benzínové, LPG/CNG) sa postará najmä o zvýšenie oktánového čísla, zamedzenie tvorby korózie v palivovom ústrojenstve a likvidáciu už vzniknutej hrdze. Tým sú docielené vyššie kompresné pomery, čo v praxi znamená vyššiu efektivitu a výkon motora. Pokiaľ ide o dieselové motory, usilujú sa výrobcovia aditív najmä o zvýšenie cetánu a zlepšenie nízkoteplotných vlastností.

Aditíva do benzínu a nafty
Aditíva do benzínu a nafty prilejte do nádrže pred každým tankovaním.

Všetky aditíva do pohonných hmôt sa zasluhujú o zvýšenie ich mazivosti, čím chránia citlivé, pohybujúce sa komponenty motora, čistia palivovú sústavu, a teda aj celý motor chránia proti predčasnému opotrebovaniu. Dobre mazaný motor má tiež lepšie ekologické vlastnosti. Aditíva ďalej prispievajú k čisteniu spaľovacích priestorov, čisteniu vstrekovačov a čisteniu karburátora.

i Pre majiteľov naftových vozidiel je vhodné používať aditíva na čistenie dpf filtra. Vhodným prostriedkom je napríklad MOTUL DPF Clean, ktorý podporuje správnu regeneráciu filtra a zabraňuje usadzovaniu sadzí vo výfukovom priestore.

Zimné vs. letné aditíva

Kým letné aditíva sa sústreďujú predovšetkým na zvyšovanie cetánového a oktánového čísla, teda zvýšenie kvality paliva a výkonu motora, tie zimné zaisťujú zlepšenie nízkoteplotných vlastností. Zimné aditíva do nafty obsahujú navyše tzv. depresant, ktorý znižuje bod tuhnutia a filtrovateľnosť nafty pri teplotách pod -20 °C. Depresant potláča tiež penenie paliva, zabraňuje zhlukovateľnosti a vylučovaniu parafínu, a tým upchávaniu palivového filtra. Účelom zimného aditíva na benzín je predovšetkým odstránenie usadenej vody na dne nádrže, vďaka ktorej hrozí zamrznutie benzínu.

K2 SamoStart 400 ml
Studeným štartom po mrazivých nociach pomôže napríklad K2 SamoStart.

Aditívum do oleja

Správne zvolené olejové aditívum prispeje k udržaniu motora a prevodovky v dobrej kondícii. Znižuje mieru trenia, čím odľahčí chod celého agregátu. To znamená zníženie hlučnosti motora, úsporu pohonných hmôt a tiež úsporu oleja. Všeobecne olejové aditíva zaručujú tiež menšiu dymivosť motora, špecialistom na toto je SONAX Obmedzovač dymivosti. Aditíva do oleja plnia okrem ochrannej funkcie aj funkciu čistiacu. Pokiaľ ich použijete pri každej výmene oleja, odstránia nežiaduce usadeniny a nečistoty v motore.

SONAX Olejové aditívum, 250 ml
Olejové aditívum SONAX v 250 ml balení.

Dávkovanie a frekvencia dolievania aditív

Všeobecne platí, že palivové aditíva sa prilievajú do nádrže pred tankovaním. Bežné dávkovanie býva 1:1000, 50 ml teda vystačí na 50 litrov paliva. Niektoré aditíva sa predávajú v balení po 250 alebo 500 ml, ich obsah teda vystačí zhruba na 5, resp. 10 bežných nádrží paliva. Pri teplotách pod -20 °C sa pri zimných aditívach dávkovanie zvyšuje až trojnásobne. Aditíva do oleja sa dolievajú pri každej jeho výmene, a to zhruba v koncentrácii 5 – 10 %. Dávkovanie každého z prípravkov je však individuálne a vždy odporúčame postupovať podľa návodu na použitie.

i Najbežnejším aditívom sú prípravky VIF, ktoré možno zakúpiť na benzínové aj dieselové vozidlá vrátane zimnej a letnej verzie. Tieto aditíva (super benzín a super diesel) sa dávkujú v obvyklom pomere 1:1000.

Aditivácia z krátkodobého hľadiska vyžaduje nezanedbateľnú finančnú investíciu, ktorá sa však navracia z dlhodobého hľadiska. Hlavným meradlom návratnosti nie je ani tak rozdiel v spotrebe paliva (ktorý je relatívne malý), ako úspora za opravy súvisiaca s palivovým a emisným systémom vozidla, rovnako ako so samotným motorom. Také poruchy bývajú pre motoristu jedny z najmenej očakávaných a najviac bolestných. Aditíva ich vznik výrazne oddialia, v ideálnom prípade problémy nemusia vôbec nastať.

Používaním aditív sa tiež vyhnete, alebo aspoň oddialite, dekarbonizácii motora, čo je odstránenie usadenín (čiže karbónu) vo vnútri motora. To možno vykonávať v servisoch alebo svojpomocne pri použití špeciálneho prípravku, ktorý sa leje do oleja pred jeho výmenou.

Čistenie tam, kde aditíva nestačia

Dekarbonizáciu motora sme už spomenuli v predchádzajúcej kapitole. Ani aditíva totiž nezabránia jeho zanášaniu naveky. V ideálnom prípade vďaka ich používaniu problémy výrazne oddialia a niektoré vôbec neprídu, ale pri vysokom nájazde bude potrebné ťažkosti spôsobené znečisťovaním riešiť. V nasledujúcich častiach nájdete najčastejšie ťažkosti spôsobené usadeninami. Tieto problémy možno často riešiť veľmi jednoducho čistením alebo rozpúšťaním karbónu.

1. Čistenie turba

Na čistenie turbodúchadla možno pristúpiť, pokiaľ nechcete kupovať nové. Spravidla ide o motory s vyšším nájazdom, kedy je turbo zanesené sadzami, olejom a ďalšími nečistotami. Dôsledkom je potom nižší výkon motora. Zanesené turbodúchadlo po čase prestane pracovať úplne, a tak nie je vhodné jeho čistenie odkladať. Cena za ultrazvukové čistenie začína na niekoľkých desiatkach eur, prípadne to môžete skúsiť vlastnými silami pomocou spreja, ktorý rozpúšťa usadeniny.

2. Čistenie škrtiacej klapky

Zanesená škrtiaca klapka sa najčastejšie prejavuje trhaním motora pri rozjazde alebo kolísaním otáčok pri voľnobehu. Možno pristúpiť k jej výmene, odbornému čisteniu alebo ju môžete skúsiť zbaviť usadenín sami.

Ak sa rozhodnete škrtiacu klapku čistiť svojpomocne, musíte ju vymontovať a mechanicky vyčistiť technickým benzínom. Vzhľadom na náročnosť tejto úlohy ale motoristi radšej pristupujú k chemickému čisteniu pomocou spreja, ktorý obsahuje rozpúšťadlá. Výsledný efekt by mal byť rovnaký.

3. Čistenie vstrekov, karburátora a sania motora

Čistenie vstrekovačov a karburátora by ste mali pri staršom vozidle vykonávať preventívne pomocou chemického čističa. Pri kúpe dávajte pozor na to, či ide o prípravok na benzínové alebo dieselové motory. Zanesené vstreky potom radšej nechajte vyčistiť odborníkmi, prípadne môžete pristúpiť na dekarbonizáciu celého motora.

Obdobne možno riešiť čistenie sania benzínového alebo dieselového motora. Tu v určitých prípadoch postačí tiež sprej, ktorý prečisťuje systém vzduchového sania a ventilov. V ideálnom prípade prispeje vyčistenie k lepšiemu štartovaniu, stabilnejšiemu behu motora a k zníženiu spotreby paliva.

4. Čistenie nádrže na aute

Ani palivová nádrž sa nezaobíde bez údržby. Jej vyčistenie od kalov, hrdze a ďalších nečistôt z paliva možno vykonať jednoducho pomocou čističa, ktorý sa pridáva do paliva. Čistič palivovej nádrže uvoľňuje usadeniny upchávajúce filtre, jeho aplikácia je jednoduchá, rýchla a efektívna.

i V AlzaMagazíne pre vás máme aj ďalšie články:

Ak chcete udržať svoje auto aj jeho vlastnosti v čo najlepšom stave, sú aditíva skvelou cestou.

Na vašom súkromí nám záleží

My, spoločnosť Alza.cz a.s., IČO 27082440, používame súbory cookies na zaistenie funkčnosti webu a s vaším súhlasom o. i. aj na personalizáciu obsahu našich webových stránok. Kliknutím na tlačidlo „Rozumiem“ súhlasíte s využívaním cookies a predaním údajov o správaní na webe na zobrazenie cielenej reklamy na sociálnych sieťach a reklamných sieťach na ďalších weboch.

Viac informácií
Rozumiem Podrobné nastavenia Odmietnuť všetko
P-DC1-WEB01