Radeon VII je najnovším prírastkom do rodiny grafických kariet spoločnosti AMD, ktorá svoj nový počin tentoraz nasmerovala do segmentu grafických kariet vysokého výkonu (high-end). Srdcom tejto grafickej karty je grafický čip Vega 20, ktorý bol vôbec ako prvý z grafických čipov vyrobený na najnovšom 7 nm výrobnom procese pri TSMC. Grafická karta Sapphire Radeon VII 16G HBM2 patrí práve medzi tieto nové Radeony, ktorých vydanie bolo naplánované na 7. februára 2019, a ako to už býva, Alza.sk pri tom samozrejme nemohla chýbať. Aký je nový Radeon VII? O tom sa môžete presvedčiť v recenzii, kde sme ho pre vás otestovali.
Grafická karta Sapphire Radeon VII 16G HBM2 je postavená na najnovšom hernom grafickom čipe Vega 20 (Vega 20 XL) spoločnosti AMD, ktorý bol ako vôbec prvý grafický čip vyrobený na 7 nm výrobnom procese v spoločnosti TSMC. K tomuto čipu sú potom cez interposer a pomocou 4 096-bitovej zbernice pripojené 4 rýchle moduly grafickej pamäte typu HBM2 s celkovou kapacitou 16 GB. Svojim výkonom je potom grafická karta Sapphire Radeon VII 16G HBM2 zacielená do segmentu grafických kariet vysokého výkonu (high-end), kde by mala zaberať tie najvyššie priečky výkonnostného rebríčka.
Frekvencia grafického čipu je 1 400/1 750 MHz (Base/Boost) a frekvencia grafických pamätí 1 000 MHz, čo v prípade pamätí typu HBM2 predstavuje efektívnu frekvenciu 2 000 MHz. Všetky frekvencie Sapphire Radeon VII 16G HBM2 sú tak plne v referenčných hodnotách Radeon VII.
Grafická karta Sapphire Radeon VII 16G HBM2 meria na dĺžku 268 mm a na základnej doske vášho počítača zaberie iba 2 rozširujúce sloty. O chladenie sa stará pasív založený na medenej výparníkovej komore (vapor chamber) s celkom piatimi plochými tepelnými trubicami (heatpipes) a hliníkových rebrách. Odpadové teplo z grafického čipu a pridružených pamäťou HBM2 je odvádzané priamo do výparníkovej komory, moduly napájacej kaskády sú potom chladené špeciálnym chladiacim plátom (heatsink plate), ktorý dosadá na hlavný pasív. Zaujímavosťou potom je, že pre lepší kontakt medzi grafickým čipom a pasívom nebola použitá klasická teplovodivá pasta, ale tepelne vodivá karbónová páska. Všetky dôležité súčasti grafickej karty sú tak kvalitne chladené.
Aktívnu časť systému chladenia Sapphire Radeon VII 16G HBM2 tvoria tri menšie 75 mm ventilátory s aerodynamicky tvarovanými lopatkami. Tieto ventilátory však bohužiaľ nepodporujú sami-pasívne chladenie, a tak sa otáčajú rýchlosťou 860 ot./min. aj v čase, keď grafická karta nie je nijako vyťažená a aktívne chladiť nepotrebuje.
Pri testovaní účinnosti chladenia v nástroji 3DMark Time Spy Stress Test dosiahla grafická karta Sapphire Radeon VII 16G HBM2 na skóre 99,2 % a v týchto testoch stability snímkovej frekvencie tak s veľkou rezervou prešla (minimálna hranica je 97 %).
O napájanie grafickej karty Sapphire Radeon VII 16G HBM2 sa stará zdvojená 7 + 2-fázová napájacia kaskáda, ktorá vyžaduje prídavné napájanie pomocou dvoch 8-pinových konektorov. Príkon karty bol výrobcom nastavený na 300 W (max. 360 W) a ten potom na jej prevádzku odporúča zdroj s výkonom 650 W.
Výstupy na monitor sú v prípade grafickej karty Sapphire Radeon VII 16G HBM2 riešené pomocou dvoch konektorov DP 1.3/1.4 (Display Port) a dvoch konektorov HDMI 2.0.
V dnešnej recenzii sme do testov na porovnanie herného výkonu a prevádzkových vlastností grafickej karty Sapphire Radeon VII 16G HBM2 zaradili nasledujúce modely zo segmentu vysokého výkonu (high-end):
ŠPECIFIKÁCIA GRAFICKÝCH KARIET | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
GPU | Chip
Variant Family |
Veľkosť
Tranzistory Výroba |
SP
TMU ROP |
VRAM
Veľkosť Bus/Clock |
Base Clock
Turbo Clock Real Clock |
Interface
TDP |
Sapphire Radeon VII 16G HBM2 | Vega 20
Vega 20 XL GCN 5.1 GEN |
331mm2
13,230 million 7 nm FinFET |
3840
240 64 |
HBM2
16.384 GB 4096b/2000 |
1 400 MHz
1 750 MHz 1 766 MHz |
PCIe 3.0 x16
300 W |
Gigabyte Aorus RTX 2080 XTREME 8G | TU104
TU104-400A-A1 Turing |
545 mm2
13,600 million 12 nm FinFET |
2944
184 64 |
GDDR6
8.192 GB 256b/14144 |
1 515 MHz
1 890 MHz 1 965 MHz |
PCIe 3.0 x16
275 W |
Asus Strix RTX 2080 Ti O11G Gaming | TU102
TU102-300A-K1-A1 Turing |
754 mm2
18,600 million 12 nm FinFET |
4352
272 88 |
GDDR6
8.192 GB 352b/14000 |
1 350 MHz
1 650 MHz 1 770 MHz |
PCIe 3.0 x16
260 W |
Asus Strix RTX 2080 O8G Gaming | TU104
TU104-400A-A1 Turing |
545 mm2
13,600 million 12 nm FinFET |
2944
184 64 |
GDDR6
8.192 GB 256b/14000 |
1 515 MHz
1 860 MHz 1 890 MHz |
PCIe 3.0 x16
245 W |
Gigabyte Aorus RTX 2070 XTREME 8G | TU106
TU106-400A-A1 Turing |
445 mm2
10,800 million 12 nm FinFET |
2304
144 64 |
GDDR6
8.192 GB 256b/14000 |
1 410 MHz
1 815 MHz 1 920 MHz |
PCIe 3.0 x16
275 W |
Gainward GTX 1080 Ti Phoenix GS | GP102
GP102-350-K1-A1 Pascal |
471 mm2
12,000 million 16 nm FinFET |
3584
224 88 |
GDDR5X
11.264 GB 352b/11104 |
1 557 MHz
1 671 MHz 1 893 MHz |
PCIe 3.0 x16
250 W |
Sapphire Nitro+ RX Vega64 8G HBM2 | Vega 10
Vega 10 XT GCN 5nd GEN |
484 mm2
12,500 million 14 nm FinFET |
4096
256 64 |
HBM2
8.192 GB 2048b/1890 |
1 247 MHz
1 632 MHz 1 515 MHz |
PCIe 3.0 x16
240 W |
Asus Strix RX Vega56 O8G Gaming | Vega 10
Vega 10 XL GCN 5nd GEN |
484 mm2
12,500 million 14 nm FinFET |
3584
224 64 |
HBM2
8.192 GB 2048b/1600 |
1 156 MHz
1 590 MHz 1 496 MHz |
PCIe 3.0 x16
260 W |
V dnešných testoch grafických kariet sa zameriame výhradne na ich herný výkon, ktorého ukazovateľom pre nás bude rýchlosť snímok. Čím vyššie hodnoty snímkovej frekvencie karta v testoch dosiahne, tým lepšie, a jej výkon môžeme pokladať za vyšší. Snímková frekvencia je v počítačových hrách meraná pomocou nástrojov Fraps a OCAT, ktoré zaznamenávajú časy potrebné na vytvorenie jednotlivých snímok (frame times) v grafickej pipeline. Z týchto nameraných časov je potom následne kalkulovaná nielen priemerná rýchlosť snímok, ale aj ukazovatele plynulosti pohybu 1 % Low a 0,1 % Low (pozri nižšie).
Dosiahnuté hodnoty priemernej snímkovej frekvencie jednotlivých grafických kariet sú do grafov umiestňované zostupne tak, že karta s najvyššou dosiahnutou snímkovou frekvenciou je v grafe umiestnená hore a naopak, model s najnižšou snímkovou frekvenciou úplne dole.
Hodnota ukazovateľa „1 % Low“ je vypočítaná ako 99. percentil z nameraných hodnôt časov snímok (frame times) prevedených na snímkovú frekvenciu. Ak túto hodnotu poznáme, môžeme povedať, že 99 % snímok bolo vytváraných rovnakou a vyššou snímkovou frekvenciou, než je hodnota tohto ukazovateľa. Analogicky potom možno tiež povedať, že zvyšné jedno percento snímok bolo vytváraných snímkovou frekvenciou nižšou. Tento ukazovateľ môžeme využiť na analýze plynulosti pohybu v hrách, keď napríklad jeho hodnota pohybujúce sa nízko pri hranici 30 FPS znamená, že pohyb v hre už nie je pre oko hráča plynulý, ale skôr trhavý.
Hodnota ukazovateľa „0,1 % Low“ sa vypočítava obdobne ako predchádzajúci ukazovateľ, na zreteľ je však braný percentil 99,9. Tento ukazovateľ potom odhaľuje menej časté, zato výraznejšie poruchy v plynulosti hry, kedy sa pri inak plynulom pohybe obraz na okamih akoby zasekne (stuttering). Čím nižší je tento ukazovateľ, tým výraznejšie „záseky“ sa v hre objavujú, a pohyb tak nie je plynulý aj napriek tomu, že priemerná rýchlosť snímok ukazuje vysoké hodnoty.
Ak teda vieme ako, čo a čím bolo testované, môžeme sa smelo pustiť do výsledkov dnešných testov.
Na meranie prevádzkových vlastností grafických kariet využívam nástroj 3DMark a jeho záťažový test s názvom Time Spy Stress Test. Tento test sa skladá z celkom 20 prechodov minútovej scény Time Spy a trvá tak pomerne dlhých 20 minút, počas ktorých grafická karta pracuje na plný výkon a zahreje sa tak na svoju bežnú prevádzkovú teplotu. Až po dosiahnutí pracovnej teploty grafickej karty, najčastejšie v poslednom prechode scény, meriam jej prevádzkové vlastnosti. Spotrebu (príkon) celého testovacieho systému s danou grafickou kartou na palube potom testujem v počítačovej hre Crysis 3 a rozlíšení 1920 × 1080 px. Ako teda grafická karta Sapphire Radeon VII 16G HBM2 v tomto záťažovom teste dopadla?
Test 3DMark Stress Test |
SUMARIZÁCIA PREVÁDZKOVÝCH VLASTNOSTÍ | ||
---|---|---|
Sapphire Radeon VII 16G HBM2 | Hodnota | Poznámka k meraniu |
Pracovná teplota | 76 °C | Merané ako priemer v poslednom prechode |
Reálna pracovná frekvencia | 1 766 MHz | Merané ako priemer v poslednom prechode |
Spotreba systému | 388 W | Merané v Crysis 3 |
Otáčky ventilátorov | 2 950 ot/min | Merané na konci testu |
Hlučnosť | 49,5 dBA | Interpolované z otáčok ventilátorov |
Teploty grafickej karty Sapphire Radeon VII 16G HBM2 sa na konci záťažového testu držali na 76 °C pri vysokých otáčkach ventilátorov okolo 2 950 ot/min, ktoré pri tejto rýchlosti generovali hlučnosť 49,5 dBA a karta teda bola veľmi hlučná. Frekvencia grafického čipu počas testu pohybovala medzi 1 550 a 1 800 MHz, v jeho závere sa pohybovala na priemerných 1 766 MHz.
Nasledujúce grafy potom ukazujú, ako si prevádzkové vlastnosti Sapphire Radeon VII 16G HBM2 viedli v porovnaní s ostatnými grafickými kartami v dnešných testoch.
Porovnanie prevádzkových vlastností |
Ak by vás zaujímalo tiež porovnanie prevádzkových vlastností Sapphire Radeon VII 16G HBM2 so všetkými ostatnými grafickými kartami Radeon VII, ktoré sme na Alza.sk testovali, môžete sa pozrieť do nasledujúcich grafov.
Battlefield V je už 16. dielom akčnej strieľačky z pohľadu prvej osoby, ktorá nás tentoraz zavedie späť do obdobia druhej svetovej vojny. Táto počítačová hra bola postavená na hernom engine Frostbite 3 vývojármi zo štúdia EA DICE a vydaná v novembri 2018 spoločnosťou Electronic Arts. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne na mape severnej Afriky v misii Butcher & Bolt po dobu 82 sekúnd nástrojom Fraps. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach.
Testy Battlefield V |
Hitman 2 je počítačová hra typu stealth z pohľadu tretej osoby, v ktorej plníte úlohy zabijackého agenta 47. Táto počítačová hra bola postavená na hernom engine Glacier vývojármi zo štúdia IO Interactive a vydaná v novembri 2018 spoločnosťou Warner Bros. Interactive Entertainment. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne na mape Santa Fortuna v Kolumbii po dobu 78 sekúnd nástrojom Fraps. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach.
Testy Hitman 2 |
Shadow of the Tomb Raider je akčná dobrodružná počítačová hra z pohľadu tretej osoby, ktorej dej sa odohráva vnútri peruánskych džunglí. Táto počítačová hra bola postavená na hernom engine Foundation engine vývojármi zo štúdia Eidos Montreal a vydaná v septembri 2018 spoločnosťou Square Enix. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne na mape The Hidden City po dobu 110 sekúnd nástrojom Fraps. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach.
Testy Shadow of the Tomb Raider |
Strange Brigade je dobrodružná kooperatívna strieľačka z pohľadu tretej osoby, ktorá sa odohráva v Egypte minulého storočia. Táto hra bola postavená na hernom engine Asura vývojármi zo štúdia Rebellion a vydaná rovnakou spoločnosťou v auguste 2018. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na vstavanom benchmarku hry po dobu 59 sekúnd nástrojom OCAT. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach.
Testy Strange Brigade |
Far Cry 5 je akčné počítačová RPG, odohrávajúce sa v otvorenom svete okolo fiktívneho mestečka Hope County v Montane. Hra bola postavená na hernom engine Duni Engine vývojármi zo štúdia Ubisoft Montreal a vydaná v marci 2018 spoločnosťou Ubisoft. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na vstavanom benchmarku hry po dobu 59 sekúnd nástrojom Fraps. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach.
Testy Far Cry 5 |
Wolfenstein II: The New Colossus je akčná a dobrodružná herná strieľačka z pohľadu prvej osoby. Hra bola postavená na hernom engine IdTech6 vývojármi zo štúdia MachineGames a vydaná v októbri 2017 spoločnosťou Bethesda. Hra podporuje nové herné rozhranie Vulkan. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne Manhattan Ruins po dobu 84 sekúnd nástrojom OCAT. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach.
Testy Wolfenstein II: The New Colossus |
Assassin's Creed: Origins je akčná adventúra v poradí už desiatej série, ktorá sa tentoraz odohráva v starovekom Egypte. Hra bola postavená na hernom engine AnvilNext 2.0 vývojármi zo štúdia Ubisoft Montreal a vydaná v októbri 2017 spoločnosťou Ubisoft. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na vstavanom benchmarku po dobu 121 sekúnd nástrojom Fraps. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach. V rozlíšení 3 840 × 2 160 pixelov (4K UHD) bol v testoch anti-aliasing nastavený na LOW.
Testy Assassin's Creed: Origins |
Počítačová hra Assassin's Creed: Origins nie je ku grafickým kartám AMD práve veľmi prívetivá a poslednou dobou ani ku grafickým kartám NVIDIA. Radeony v nej podávajú nezvyčajne nízke výsledky a všadeprítomný stuttering je zrejmý aj v prípade grafických kariet GeForce. Z tohto dôvodu nie je táto hra započítavaná do celkových výsledkov.
Middle-earth: Shadow of War je akčná počítačová RPG hra založená na svete postáv J. R. R. Tolkiena, odohrávajúca sa v čase medziobdobí Hobita a Pána prsteňov. Hra bola postavená na hernom engine Firebird vývojármi zo štúdia Monolith Productions a vydaná v októbri 2017 spoločnosťou Warner Bros. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na vstavanom benchmarku hry po dobu 56 sekúnd nástrojom Fraps. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach.
Testy Middle-earth: Shadow of War |
Crysis 3 je akčná FPS (first-person shooter) počítačová hra odohrávajúca sa vo fiktívnej budúcnosti. Hra bola postavená na hernom CryEngine 3 vývojármi zo štúdia Crytek a vydaná v máji 2013 spoločnosťou Electronic Arts. Hra spadá do herného programu Gaming Evolved spoločnosti AMD. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne SWAMP po dobu 115 sekúnd nástrojom Fraps. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach. Anti-aliasing bol nastavený v rozlíšení 1920 × 1080 pixelov (FHD) na MSAA ×4, v rozlíšení 2560 × 1440 pixelov (WQHD) na MSAA ×2 a v rozlíšení 3840 × 2160 pixelov (4K UHD) bol potom anti-aliasing úplne vypnutý.
Testy Crysis 3 |
Herné testy grafickej karty Sapphire Radeon VII 16G HBM2 máme za sebou, poďme sa teda spoločne pozrieť na to, ako sa vlastne tejto grafickej karte darilo v porovnaní so svojimi dnešnými rivalmi. Nasledujúce grafy zobrazujú výkonnostné rozdiely medzi jednotlivými grafickými kartami v rôznych rozlíšeniach. Hodnoty v grafoch sú uvedené v percentách výkonu, ktorý bol spriemerovaný zo všetkých dnešných meraní.
Sumarizácia výkonu |
Ako môžete zo súhrnných výsledkov vidieť, výkon grafickej karty Sapphire Radeon VII 16G HBM2 je naozaj vynikajúci, presne na úrovni konkurenčnej GeForce RTX 2080. Rozdiely tu samozrejme sú. Radeon VII si viedol veľmi dobre v počítačových hrách Battlefield V, Strange Brigade, grafická karta GeForce RTX 2080 zase vynikala v hrách ako Hitman 2, Shadow of the Tomb Raider, Shadow of War či Assassin's Creed (ktorú som však kvôli podivným výsledkom do dnešného záverečného vyhodnotenia nezarátal). V ostatných hrách potom boli výsledky tak tesné, že ich pokojne môžeme označiť za rovnocenné. „Vlajková loď“ spoločnosti NVIDIA, teda grafická karta GeForce RTX 2080 Ti, je však pre Radeon VII stále svojím výkonom v nedohľadne.
Výkon grafickej karty Radeon VII potom bol oproti svojmu predchodcovi Vega64 vyšší bezmála o 30 %, čo je myslím výsledok veľmi dobrý, a navyše nám ukazuje, že výkon Radeon VII nešiel hore len s prispením vyšších frekvencií (vďaka 7 nm výrobnému procesu), ale zrejme boli v novom návrhu čipu na 7 nm výrobný proces pri TSMC odstránené aj niektoré bugy, ktoré trápili práve Radeon Vega64. S výkonom grafickej karty som bol teda nadmieru spokojný.
Sapphire Radeon VII 16G HBM2 ponúka viac než dostatočný herný výkon všetkým náročným hráčom počítačových hier, pre ktorých by bolo zaobstaranie tej vôbec najvýkonnejšej hernej grafickej karty dneška, teda GeForce RTX 2080 Ti, už zbytočným luxusom, a ktorej výkon by ku svojim hrám už len ťažko nejako rozumne využili.
Okrem vysokého výkonu môže Sapphire Radeon VII 16G HBM2 ponúknuť tiež pomerne kompaktné rozmery a viac ako dostatočnú kapacitu grafickej pamäte 16 GB HBM2, ktorú by hocikto mohol využiť aj na iné, oveľa profesionálnejším účely, než sú počítačové hry. Obzvlášť ak sa potvrdia zvesti, že spoločnosť AMD umožní na týchto kartách tiež inštaláciu profesionálnych ovládačov, zatiaľ dostupných len pre profesionálne grafické karty Radeon Frontier Edition.
Avšak ako prakticky každá grafická karta referenčného vyhotovenia, ani Sapphire Radeon VII 16G HBM2 samozrejme nie je bez chýb. Táto grafická karta sa síce môže pochváliť vysokým herným výkonom, čím sa však chváliť rozhodne nemôže, sú niektoré jej prevádzkové vlastnosti. Tou najbolestivejšou Achillovou pätou Sapphire Radeon VII 16G HBM2 je najmä vysoká hlučnosť systému chladenia. V záťaži sa totiž ventilátory otáčajú rýchlosťou až 3 tisíc otáčok za minútu a je jasné, že to sa na hlučnosti grafickej karty prejaviť musí. Pokiaľ teda zháňate nejakú tichú grafickú kartu, rozhodne sa Sapphire Radeon VII 16G HBM2 oblúkom vyhnite. Ak však novú grafickú kartu plánujete využiť vo svojom uzavretom vodnom okruhu chladenia, kedy by tento hlučný chladič šiel tak ako tak dole, Sapphire Radeon VII 16G HBM2 sa vám odmení naozaj dobrým výkonom, presne na úrovni konkurenčnej GeForce RTX 2080.
Sapphire Radeon VII 16G HBM2
Grafické kartyGrafická karta Sapphire Radeon VII 16G HBM2 ponúka vynikajúci herný výkon všetkým náročným hráčom počítačových hier. Slabinou tejto grafickej karty je potom veľmi hlučný systém chladenia.
Klady
Zápory
Spoločnosť AMD na veľtrhu CES 2019 predstavila okrem nových procesorov AMD Ryzen 3000 tiež horúcu novinku v oblasti grafických kariet: AMD Radeon VII. Ide o desktopovú verziu špeciálneho akcelerátora Radeon Instinct MI50 a využíva rovnaký 7 nm grafický čip Vega 20. Na aký výkon sa môžeme tešiť? Obstojí v tvrdej konkurencii grafických kariet NVIDIA RTX? Aká bude cena? A kedy bude AMD Radeon VII oficiálne dostupná?
Ide s veľkým náskokom o najvýkonnejšiu grafickú kartu značky AMD. Radeon VII totiž posúva výkon voči AMD Vega 64 zhruba o 30 %.
Grafická karta AMD Radeon VII využíva pre grafické jadro Vega 20 najmodernejší dostupný 7 nm výrobný proces.
Áno, samozrejme. AMD Radeon VII je skvelou a hlavne lacnejšou konkurenciou pre NVIDIA RTX 2080. Iba budúcnosť ukáže, či NVIDIA nebude musieť čoskoro zlacnieť.
Celkovo bude NVIDIA RTX 2080 iste výkonnejšia, ale aj jej predajná cena sa pohybuje zhruba o 100 dolárov vyššie, než sa očakáva pre AMD Radeon VII. Podľa testov priamo od AMD sa však v niektorých hrách pohybujú FPS na rovnakých hodnotách.
Ďalšie informácie o AMD Radeon VII sú dostupné na webe AMD.
Prvé skladové kusy očakávame 4. februára 2019. Aktuálne informácie ohľadom dostupnosti zverejníme akonáhle to bude možné.
Recenziu AMD Radeon VII pre vás určite pripravíme. Naším cieľom je mať recenziu online v deň oficiálneho vydania. Teda 7. februára 2019.
Spoločnosť AMD sa plesla po vrecku a ku grafickej karte AMD Radeon VII dostanete zadarmo tri plné hry: Devil May Cry 5, Resident Evil 2 a The Division 2 (v túto chvíľu ide o neoficiálnu informáciu).
Musíme férovo priznať, že na poli výkonných herných grafických kariet sa AMD dlho nedarí a vsádza skôr na pomer ceny a výkonu. Posledná uvedená grafika v tomto segmente je AMD RX Vega 64, ktorá však pochádza už z leta 2017. Karta je postavená na grafickom čipe AMD Vega 10, na ktorý sú pomocou 2 048-bitovej zbernice pripojené moduly grafickej pamäte typu HBM2 s kapacitou 8 GB. Svojim výkonom sa karta pohybovala okolo obľúbenej NVIDIA GTX 1080.
Teraz však nastáva čas na už skôr uvedené grafické jadro AMD Vega 20, ktoré využívajú špeciálne výpočtové grafické karty Radeon Instinct MI50 a MI60. To je vyrábané v tejto chvíli najmodernejším 7 nm výrobným procesom, ktorý má významnú zásluhu na doslova rekordnom medzigeneračnom náraste výkonu.
Srdcom grafickej karty AMD Radeon VII je 331 mm² veľký čip AMD Vega 20, ktorý je vybavený 3 840 stream procesormi na frekvencii 1 800 MHz. AMD sa rozhodlo úplne proti očakávaniam osadiť kartu rovno 16 GB pamäťou typu HBM2. To zaručuje absolútne famóznu priepustnosť na úrovni 1 TB/s – to je najvyššia priepustnosť, aká kedy bola v prípade hernej grafickej karty použitá.
Aj ďalšie parametre karty AMD Radeon VII sú veľmi zaujímavé. Skvelý výkon totiž naznačuje aj prítomnosť 64 jednotiek ROP (Render Output Unit – starajú sa o konečný výstup dát z grafickej karty) a celkovo 224 jednotiek TMU (Texture Mapping Unit – nanáša textúry na objekty). Celkovo teda ide o citeľný nárast voči AMD Radeon RX Vega 64.
Z vyššie uvedených parametrov je jasné, že nárast výkonu bude výrazný. Spoločnosť AMD na prezentácii CES 2019 ukázala jeden veľmi zaujímavý záber, v ktorom ukazuje vlastné výsledky meraní v niekoľkých vybraných hrách. Bohužiaľ, bez bližšieho spresnenia ohľadom rozlíšenia grafických detailov.
Porovnávaná hra | AMD RX Vega 64 (priemerné FPS) | AMD Radeon VII (priemerné FPS) | Nárast výkonu v percentách |
---|---|---|---|
Assassin's Creed: Odyssey | 28,5 | 36 | +28,5 % |
Battlefield 1 | 59,2 | 80,5 | +35,9 % |
Battlefield 5 | 46,7 | 62,2 | +33,1 % |
Black Ops 4 | 68 | 82,3 | +21 % |
DOOM | 67,2 | 89,5 | +33,1 % |
Fallout 76 | 45,5 | 76,6 | +68,3 % |
Forza Horizon 4 | 62,1 | 72,8 | +15,9 % |
Shadow of the Tomb Raider | 36,3 | 48,5 | +33,6 % |
Zaklínač 3 | 41,4 | 55,4 | +33,8 % |
Ghost Recon: Wildlands | 29,2 | 36,3 | +24,3 % |
Warhammer 2 | 28,3 | 34,5 | +22,2 % |
Wolfenstein 2 | 74,2 | 93,4 | +25,8 % |
Just Cause 4 | 42,6 | 50,8 | +19,2 % |
Z tabuľky vyplýva, že nárast výkonu oproti Vega RX 64 je naozaj masívny a pohybuje sa v desiatkach percent. Upgrade na AMD Radeon VII sa teda vyplatí majiteľovi akejkoľvek grafickej karty s logom AMD.
Tu je to trochu zložitejšie. Aj napriek pomerne veľkému nárastu výkonu na strane AMD Radeon VII bude podľa našich predpokladov NVIDIA GeForce RTX 2080 výkonnejšia približne o 10 %. To nie je veľa a pre celý rad zákazníkov bude rozhodujúca cena. Tu bude výhoda na strane nového AMD Radeon VII, pretože sa jeho cena očakáva zhruba 100 dolárov pod konkurenčnou RTX 2080.
Musíme však pripomenúť, že technologická prevaha z pohľadu herného zážitku je na strane NVIDIA GeForce RTX, ktorá dokáže ray tracing v reálnom čase (hoci za cenu citeľného poklesu FPS) alebo masívne podporuje grafické vylepšenia pomocou umelej inteligencie. Tiež novo podporuje technológiu VESA Adaptive Sync/FreeSync, teda dynamickú obnovovaciu frekvenciu, ktorá eliminuje typické trhanie obrazu.
Z porovnávacej tabuľky je zrejmý úplne odlišný prístup AMD v oblasti typu grafickej pamäte. AMD používa drahé, ale mimoriadne výkonné HBM2 (High Bandwitch Memory), čo je nový druh pamäte s vysokou priepustnosťou, ale s menšou frekvenciou. Oproti tomu NVIDIA prešla na modernú GDDR6, pri ktorých však ponechala šírku zbernice aj frekvenciu na rovnakých hodnotách, ako má starší typ GDDR5.
Porovnávaná oblasť | AMD Radeon VII | NVIDIA RTX 2080 | AMD RX Vega 64 |
---|---|---|---|
Jádro | Vega 20 | Turing TU104 | Vega 10 |
Výrobný proces | 7 nm | 12 nm | 14 nm |
Počet CUDA jadier | 3 840 | 2 944 | 4 096 |
ROPs | 64 | 64 | 64 |
TMUs | 240 | 184 | 256 |
Veľkosť jadra | 331 mm2 | 545 mm2 | 495 mm2 |
Frekvencia jadra
|
1 450 MHz | 1 515MHz | 1 247 MHz |
Boost frekvencia jadra | 1 800 MHz | 1 710 MHz | 1 546 MHz |
Pamäť | 16 GB HBM2 | 8 GB GDRR6 | 8 GB HBM2 |
Frekvencia pamäte | 2 000 MHz | 14 000 MHz | 1 889 MHz |
Šírka pamäťovej zbernice | 4 096 bit | 256 bit | 2 048 bit |
Priepustnosť pamäte | 1 024 GB/s | 448 GB/s | 483,8GB/s |
TDP | 295 W | 215 W | 295 W |
Napájanie | 2× 8 pin | 6 + 8 pin | 2× 8 pin |
Konektory | 1× HDMI, 3× DisplayPort | 1× HDMI, 3× DisplayPort, 1× USB-C | 1× HDMI, 3× DisplayPort
|
Teoretický výkon FP16 | 27,6 GFLOPS | 20,137 GFLOPS | 25, 166 GFLOPS |
Teoretický výkon FP32 | 13,824 GFLOPS | 10,068 GFLOPS | 12,583 GFLOPS |
Teoretický výkon FP64 | 1,728 GFLOPS | 314,6 GFLOPS | 786,4 GFLOPS |
Cena | neznáma | od 734,90 € | od 479 € |
Ceny platné k 29. 1. 2019
Spoločne s novými grafickými čipmi NVIDIA Turing sa v rámci softvérovej výbavy objavil zaujímavý program nazvaný OC Scanner. Ten slúži na jednoduché pretaktovanie GPU na jedno kliknutie. To môžete využiť v prípade všetkých kariet série RTX 2070, 2080, 2080 Ti a samozrejme aj NVIDIA RTX Titan. Celkom logickým krokom je vydanie tejto aplikácie aj na samostatné stiahnutie pre všetkých majiteľov grafických kariet s čipom NVIDIA Pascal. Konkrétne teda pre GeForce GTX 1050, 1050 Ti, 1060, 1070, 1070 Ti, 1080 a 1080 Ti. Pomocou aplikácie OC Scanner možno prakticky z každej karty získať 11 – 12 % ďalšieho výkonu.
AMD Radeon VII je samozrejme určená pre tých najnáročnejších hráčov, ktorí chcú hrať v 4K alebo si užívať virtuálnu realitu. Oproti konkurencii by mala byť predsa len lacnejšia a navyše (podľa neoficiálnych špekulácií) dostanete spoločne s nákupom novej grafiky aj tri zaujímavé plné hry – Devil May Cry 5, Resident Evil 2 a The Division 2.
Už teraz je údajne pre prvú vlnu predajov nachystaných 20 000 kusov kariet AMD Radeon VII, pre druhú várku dokonca 40 000 kariet. Aj z toho je zrejmé, že AMD svojmu produktu verí. Nemalo by sa teda stať, že karta nebude po vydaní dostupná, tak ako to bolo pri modeli RX Vega 64.
Vydanie grafickej karty AMD Radeon VII príde už 7. februára 2019. Po dlhšej dobe ide o high-endový model, ktorý rozhodne zakúri konkurenčnej NVIDIA RTX 2080. S prechodom na 7 nm výrobný proces totiž došlo ku skokovému nárastu výkonu. Pritom však zostane AMD verné svojim nižším cenám, čo iste ocení početný zástup zákazníkov.