Na monitor pozeráte aj niekoľko hodín denne, jeho výber by ste preto nemali brať na ľahkú váhu. Pre hráča budú dôležité iné parametre, ako na kancelárske využitie alebo profesionálnu grafiku. My vám ale poradíme, ako sa vo vlastnostiach monitorov vyznať a na čo si dať pozor.
Veľkosť monitorov k PC sa meria uhlopriečkou, čiže vzdialenosťou protiľahlých rohov meranou v palcoch (1" = 2,54 cm). Odporúča sa kvôli namáhaniu očí i komfortu používania voliť čo možno najväčšie monitory, kedy obmedzením je jedine cena a priestor na stole. Najčastejšie sa stretnete s monitormi s uhlopriečkou 24", s každým rokom sa však priemerná veľkosť zvyšuje.
Veľkosť | Ideálne využitie | Výhody | Nevýhody |
---|---|---|---|
Do 20" | Informačný displej, vyvolávací systém | Kompaktné rozmery | Len na základné použitie |
21 – 24" | Čítanie mailov, nakupovanie cez internet | Ideálne na použitie dvoch monitorov, veľký výber | Nevhodné na multitasking |
25 – 27" | Univerzálny na prácu i zábavu | Veľkosť tak akurát na pracovný stôl | Vyššia hmotnosť |
28 – 32" | Grafika, hry, web | Zastúpi aj dvojicu monitorov | Rozlíšenie Full HD už prestáva stačiť |
33" a viac | Reklamné pútače, prehľadové tabule | Čitateľné aj z väčšej vzdialenosti, nahradia aj dvojicu menších monitorov | S vyšším rozlíšením rastú nároky na výkon počítača, náročnejšia montáž |
Vyššie rozlíšenie znamená pri zachovaní rovnakej uhlopriečky jemnejší obraz a vyhladenejšie hrany, zároveň však množstvo detailov zvyšuje nároky na výkon počítača. Z uhlopriečky monitora sa však veľmi dobre stanovuje, aké rozlíšenie je ideálne:
Uhlopriečka | Do 20" | 21 – 27" | 28 – 33" | 34" a viac |
---|---|---|---|---|
Minimálne rozlíšenie | SVGA (800 × 600 px) | WXGA (1 280 × 768 px) | Full HD (1 920 × 1 080 px) | 2K (2 560 × 1 440 px) |
Odporúčané rozlíšenie | XGA (1 024 × 768 px) | Full HD (1 920 × 1 080 px) | 2K (2 560 × 1 440 px) | 2K alebo 4K (3 840 × 2 160 px) |
Maximálne rozlíšenie | UXGA (1 600 × 1 200 px) | 4K (3 840 × 2 160 px) | 4K++ (4 096 × 2 160 px) | 8K (7 680 × 4 320 px) |
Optimálny pomer strán sa odvíja od predpokladaného použitia. Ako štandard sa berie pomer 16:9, ktorý prirodzene kopíruje zorné pole človeka. Na prácu s textom sú vhodnejšie obrazovky s pomerom strán 4:3, pretože sa podobajú rozvrhnutiu klasickej stránky papiera. Na obľube získavajú ultrawide monitory s pomerom strán 21:9 z dvoch dôvodov – pri sledovaní filmov sa zbavíte čiernych pruhov nad a pod obrazom a jedným monitorom nahradíte aj dve obrazovky klasického pomeru strán vedľa seba.
Kvalita obrazu je daná dvoma parametrami: typom zobrazovacieho panelu a jeho podsvietenie. Prevažná väčšina počítačových LCD monitorov k podsvieteniu používa LED diódy s rovnomerným rozprestretím jasu, ktoré nahradili CCFL trubice, ktorých podsvietenie menilo v pruhoch svoju intenzitu.
Zobrazovací panel potom udáva sýtosť farieb, farebnú hĺbku a ďalšie parametre:
Typ panelu | Rýchlosť odozvy | Zobrazenie farieb | Kontrast | Pozorovacie uhly | Cena |
---|---|---|---|---|---|
TN | vysoká | podpriemerné | priemerný | úzke | nízka |
MVA/PVA/VA< | priemerná | výborné | vysoký | široké | stredná |
IPS / PLS < | priemerná | výborné | priemerný | široké | stredná |
Samostatne stojacou technológiou sú OLED displeje, pri ktorých sa o farby aj jas starajú miniatúrne diódy. Tieto monitory majú fantastické podanie farieb a kontrastu, čo však vyvažujú vysokou cenou.
Odozva je definovaná ako doba, počas ktorej jeden bod obrazu prejde zo sivej cez čiernu a bielu späť na sivú (GTG, grey-to-grey) alebo z čiernej na čiernu (BTB, black-to-black), ktorá je vždy nižšia. Meria sa v milisekundách, pričom na herné využitie je vhodné voliť monitory s odozvou do 4 ms. Pokiaľ nepotrebujete rýchle reakcie, postačí aj dvojnásobná hodnota.
Odozva sa meria väčšinou blikajúcimi obrazcami v odtieňoch sivej.
Obnovovacia frekvencia udáva počet prekreslenia obrazu na monitore za jednu sekundu. Zatiaľ čo pri starých CRT monitoroch prestanete vnímať jemné kmitanie okolo 100 Hz, na LCD/LED displeji je toto číslo menšie a 60 Hz stačí. Pre hráča alebo na 3D zobrazenie je však vyžadovaná obnovovacia frekvencia dvojnásobná.
Vyššia obnovovacia frekvencia znamená plynulejšie vykreslenie pohybu. (Zdroj: imgur.com)
Monitory zobrazujú farby miešaním červenej (R), zelenej (G) a modrej (B), preto sa aj tomuto modelu hovorí RGB. Každá z troch základných farieb má vyhradený svoj priestor v pamäti monitora. Stačí jej pár bitov, ale vyššia pamäť zásadne zvyšuje počet zobraziteľných odtieňov.
Najbežnejšie sú monitory 8-bitové. Zložením troch farebných zložiek zobrazí 16 miliónov farieb. Ak však monitor podporuje 10-bitové farby, dokáže zobraziť 1 miliardu odtieňov.
Rozdiel medzi 8-bitovými a 10-bitovými farbami je pri porovnaní vidieť hneď.
Povrchová úprava displeja ovplyvňuje vnímanie obrazu na monitore. Matný povrch vnímame ako zastretý, farby nežiaria tak jasne, zároveň nás však nerušia odlesky svetiel z okolia. Lesklý displej sa chová opačne – odtiene sú sýte a jasné, v zlých svetelných podmienkach však je obraz ťažko viditeľný, pretože sa v ňom odráža aj osoba na neho hľadiaca. Tomu sa snažia brániť obrazovky antireflexné.
Na domáce a profesionálne použitie je najlepší lesklý displej doplnený závesmi, matné obrazovky sú preferované na vonkajšie použitie.
Vzhľadom na to, že monitor slúži len ako zobrazovacie zariadenie, je treba k nemu pripojiť samotný zdroj signálu v podobe notebooku, grafickej karty alebo videokamery. Nestačí ale len nájsť rovnomenný konektor na vstupe a výstupe – každý konektor má svoje limity a vhodné využitie.
Najpoužívanejšie konektory monitorov:
HDMI | DisplayPort | DVI | VGA (D-Sub) |
V monitore sa môžu spájať funkcie viacerých zariadení. Žiadna z nich nie je nutná, ale všetky zvyšujú komfort práce pred monitorom, či už ide o jednoduchšiu manipuláciu s káblami alebo podporu na videohovory.
Oči sú pohľadom na obrazovku namáhané. Po dlhodobom použití tak spoznajú medzi najlacnejším monitorom a jeho kvalitnejším konkurentom. Vyššie postavené modely totiž ponúkajú rôzne funkcie na ochranu zraku alebo vylepšenie zobrazenia.
Monitory na hry sú určené na on-line zápasy v akčných hrách, kde je kladený dôraz na rýchle prekresľovanie obrazovky, kvalitné podanie farieb a podporu technológií proti trhaniu obrazu. Vítaným bonusom sú široké možnosti nastavenia podstavca monitora alebo netradičný „gaming“ dizajn.
Záleží, aké hry hráte a na akej úrovni sa pohybujete. Prínos rýchlej odozvy je zrejmý hlavne pri rýchlych, dynamických hrách, ako je Counter Strike, Call of Duty alebo Battlefield – budete strieľať tam, kde nepriateľ skutočne je, namiesto bodu, kde stál pred milisekundou. Ideálne je spojiť rýchlu odozvu so synchronizáciou obrazu medzi obrazovkou a grafickou kartou. Grafiky Nvidia používajú funkciu G-Sync, ostatní výrobcovia spoliehajú na otvorenú platformu Free Sync.
Pokiaľ máte radšej stratégie a hry preferujúce taktické uvažovanie ako svižnú akciu, oceníte skôr väčšiu veľkosť a jemnejšie rozlíšenie.
Vo väčšine prípadov áno. Aj hráči totiž chcú výrazné farby IPS panelov. Rýchlu odozvu síce využijete skôr na editáciu videa ako fotografií, ale na škodu nebude nikdy.
Pri kancelárskom monitore strávite hodiny času. Preto by nemal mať tú najlacnejšiu obrazovku v ponuke – ide predsa o vaše oči. Kvalitný kancelársky monitor by mal mať nastaviteľný pivot (napríklad aj s možnosťou otočenia na zvislo), vyššiu obnovovaciu frekvenciu a funkcie zabraňujúce únave zraku.
Technológií je hneď niekoľko, každá má však trochu iný efekt.
Grafici a fotografi potrebujú vidieť aj tie najjemnejšie rozdiely vo farbách. Hľadajú perfektný obraz s vysokým kontrastom, upravovateľným podaním farieb i ergonómiou, ktorá pomôže ich zdraviu prežiť bez následkov hodiny strávených pred monitorom. Na profesionálnom monitore sa skutočne neoplatí šetriť – radšej jeden menší a kvalitný displej, než sa hnať len po vyšších uhlopriečkach a rozlíšení.
Na domácu úpravu fotiek alebo videa z dovolenky stačí väčšina monitorov s IPS displejom, ich kvalitné podanie farieb na súkromné použitie stačí. Profesionálni grafici však musia počítať aj s tlačou na iné médiá, ako je papier. Preto vyžadujú kompatibilitu s kalibračnou sondou, tienidlá a všeobecne možnosť upraviť farby monitora tak, aby zodpovedali ich zobrazeniu v reáli.
Lepšie monitory na grafiku podporujú 10-bitové farby, ktoré používajú viac odtieňov, než klasické obrazovky. Tomu musí byť prispôsobená grafická karta počítača, ale aj konektor. DisplayPort je potom jediné rozhranie, ktoré zvláda prenosy obrazu vo vysokom rozlíšení aj farebnej hĺbke. VGA síce 10 bitov vie, ale vysoké rozlíšenie nie. A HDMI to má naopak: rozlíšenie problém nie je, farby sú.
4K monitory sa hodia všade tam, kde potrebujete vidieť detaily. Nezáleží od toho, či chcete dobre vidieť na Photoshop, alebo vám vadia kostrbaté písmená v textovom editore. Rozdiel medzi Full HD a 4K rozlíšením uvidíte na prvý pohľad a možno raz obrazovkou so 4K nahradíte aj dvojicu monitorov nižšieho rozlíšenia.
4K monitory sú určené hlavne pre profesionálnych grafikov, ale prínosy majú aj pre ostatných používateľov. Pri kancelárskej práci budú texty vyhľadenejšie, pri surfovaní na webe budete môcť zoomovať a stránky budú stále čitateľné, hráči potom ocenia detailnejšiu grafiku. 4K displeje však zvyšujú nároky na výkon počítača.
Ohnuté monitory umožňujú používať väčšie uhlopriečky s vyšším komfortom. Všetky body obrazovky sú od pozorovateľa rovnako ďaleko, takže sa na displej lepšie pozerá. Preto nie je potrebné ani hlavou otáčať, aby ste na každý pixel videli rovnako dobre.
Ohnutý monitor umožňuje používať väčší monitor bez toho, aby ste museli hýbať hlavou. Je síce pekné mať na stole obrazovku s uhlopriečkou porovnateľnou s televízorom, ale jej obsah neprehliadnete bez otáčania hlavy, čím komfort klesá. Ohnuté monitory tento nedostatok čiastočne eliminujú.
Monitory s TV tunerom síce nenahradia inteligentný televízor, ale na základné použitie stačia bohato. Umožňujú vám pozerať na programy televízneho vysielania aj pri vypnutom počítači, spotreba je oproti Smart TV menšia a ovládanie je podstatne jednoduchšie.
Jedným variantom je zaobstarať si televíznu kartu do počítača. Jednoduchšie je však zaobstarať rovno monitor s TV tunerom a CI slotom, na ktorom môžete na televízor pozerať bez toho, by bol zapnutý počítač.
Sú určené na každodennú prevádzku – 12 hodín denne a viac. Spravidla majú uhlopriečku väčšiu ako 30".
Dotykové displeje sa hodia ako reklamné kiosky, pokladničné monitory, samoobslužné systémy, ale tiež do domácnosti alebo kancelárie. Umožňujú totiž použiť jednu obrazovku na zadávanie i zobrazenie informácií.
Označuje vzdialenosť medzi protiľahlým horným a spodným rohom monitora. Udáva sa v palcoch. Jeden palec je 2,54 cm.
Udáva počet pixelov (obrazových bodov), ktoré monitor dokáže v horizontálnom a vertikálnom smere vykresliť. Všeobecne platí, že čím vyššie maximálne rozlíšenie monitor má, tým detailnejší obraz a väčšiu pracovnú, respektíve hernú plochu dokáže poskytnúť. V súvislosti s monitormi je dnes bežným štandardom Full HD rozlíšenie (1 920 × 1 080 obrazových bodov).
Ide o schopnosť monitora vykresliť určitý počet snímok za jednu sekundu. Udáva sa v Hz. Čím vyššiu obnovovaciu frekvenciu monitor má, tým plynulejší obraz poskytuje. Monitory s vyššou obnovovacou frekvenciou tiež menej unavujú oči. Najčastejšie sa stretnete s obnovovacou frekvenciou 60 – 75 Hz, pri herných monitoroch potom dosahujú hodnoty až 200 Hz.
Označuje dobu, za ktorú monitor zvládne spracovať požiadavku na zmenu obrazu z počítača. Čím nižšia odozva je, tým ostrejší obraz monitor poskytuje v rýchlych scénach. Doba odozvy je dôležitá pre hráčov počítačových hier. Pri herných monitoroch by nemala činiť viac ako 4 ms.
Slovník pojmov