Vývojári zameriavajúci sa primárne na komplexné stratégie to nemajú vôbec ľahké, o ich diela sa totiž zaujíma len úzka skupina hráčov, ktorá sa nebojí výziev v podobe náročnejšieho managementu armády, ekonomiky a celkového chodu štátu. Švédska distribučná spoločnosť Paradox Interactive sa aj napriek neľahkú situáciu snaží produkovať predovšetkým hry zastupujúce práve tento nie veľmi prístupný žáner.
Asi najznámejším produktom z jej tvorby je už nejaký ten piatok projekt Crusader Kings 2, s ktorým bol pevne previazaný titul Europa Universalis IV. Teraz plánuje tento obor vypustiť podobne ladený kúsok Imperator: Rome z éry, kedy boli položené základy rímskeho impéria. Čo o ich novinke zatiaľ vieme, sa máte možnosť dočítať v našom preview.
Žáner: Stratégia | Vývojár: Paradox Development Studio | Vydavateľ: Paradox Interactive | Dátum vydania a Platformy: PC (2019) | homepage: www.gameimperator.com |
(29. 7. 2018) Veľké stratégie z dielní Paradox Interactive sú už niekoľko rokov vzorom toho, ako majú takto ladené projekty vyzerať. Riešiť v nich musíte stabilne politiku, rodinné vzťahy, diplomaciu, armádu a mnoho iných aspektov formujúcich vašu ríšu ako celok. Pokiaľ niektorý zo spomínaných prvkov zanedbáte, väčšinou sa vaše impérium počas niekoľkých cyklov zosype kvôli vnútornému pnutiu ako domček z karát. Imperator: Rome v tomto smere citeľne narúšať zavedené poriadky nebude.
Komunita točiaca sa okolo Crusader Kings 2 by mala v Imperator: Rome opäť dostať k dispozícii svet plný odlišne zmýšľajúcich charakterov, ktoré sa snažia presadiť v spoločnosti bez ohľadu na to, akú cenu budú musieť za svoj postup vpred zaplatiť. Veriť tu nebudete môcť ani vlastným príbuzným, aj oni vás totiž budú ochotní kvôli korune či zlatu bez rozmýšľania bodnúť do chrbta a budete si tak na ne musieť dávať permanentne pozor. Vedľa nelojálnych členoch vašej famílie vám budú o život usilovať tiež vodcovia ostatných frakcií, ktorými bude váš národ ako celok tvorený. Na rozdiel od zástupcov vášho klanu vás však neodpravia priamo, ale skrz politiku, ktorá je vo finále rovnako nebezpečná ako ostrie meča alebo kvapka jedu.
Za seba musím povedať, že prítomnosť prepracovanej rodinnej aj globálnej politiky úprimne vítam. V konkurenčných tituloch mi totiž skutočne detailné spracovanie tohto aspektu veľmi chýba. Vezmite si napríklad sériu Total War: keby vývojári z Creative Assembly poriadne vylepšili sociálnu interakciu jednotlivých postáv, celok by mal šancu ašpirovať na kráľa žánru. Snáď sa konečne dočkáme pri Total War: Three Kingdoms, ktoré k nám rovnako ako Imperator: Rome dorazí v priebehu budúceho roka.
Kampaňová mapa by mala hráčovi ponúknuť viac ako sedem tisíc provincií, ktoré bude možné za pomoci sily a diplomacie obsadiť. Pozrieť sa budete môcť ako do Ríma, tak aj do Afriky, Indie, Tibetu či do neveľkej časti Nórska. Rozsiahly svet by malo obývať nespočet kmeňov, za ktoré si budete môcť zahrať. Okrem menších zoskupení vám budú daní k dispozícii aj veľkí hráči, medzi ktorých sa rozhodne radí Kartágo, Seleukovská ríša alebo Ptolemaiovský Egypt. Každá frakcia by mala ponúkať špecifický systém vlády. Tešiť sa môžete na divoké kmene, ucelené kráľovstvo, skorumpovanú republiku a rad ďalších zriadení, ktoré vám vždy poskytnú unikátny herný štýl.
Základným kameňom všetkých vyspelých herných národov v Imperator: Rome budú štyri navzájom sa dopĺňajúce spoločenské triedy, ktoré dohromady zaisťujú bezproblémové fungovanie celej ríše. Na vrchole nájdete v myslení zdatných občanov starajúcich sa predovšetkým o filozofický a vedecký vývoj. Vojenské záležitosti budú mať v tomto diele na starosti slobodní ľudia a členovia kmeňov. Na samom dne nájdete otrokov, bez ktorých sa väčšina starovekých impérií vo svojej dobe nezaobišla. Menej vyspelé frakcie budú mať k dispozícii len dve posledné spomínané vrstvy, k tým ostatným sa budú musieť prepracovať skrz rozsiahly technologický strom.
Celkový vplyv jednotlivých kást zatiaľ nie je plne známy. S vysokou pravdepodobnosťou však môžeme počítať s tým, že pri novo vzniknutých národoch bude jednoduchšie predefinovať údel ľudí než pri dlhodobo fungujúcich kráľovstvách s jasne nastavenými mantinelmi. Tie podľa môjho názoru posuniete o kus ďalej len za pomoci občianskej vojny, ktorá zvrhne najvyššiu vrstvu a na jej miesto dosadí jedinca schopného prijímať myšlienky ostatných spoločenských tried.
Pri všetkých stratégiách, ktoré má na svedomí spoločnosť Paradox Interactive (Stellaris, Crusader Kings 2, Europa Universalis IV), môžeme nájsť relatívne jednoduchý súbojový systém, v rámci ktorého proti sebe jednotlivé vojská pošlete a následne čakáte, ako nakoniec celý stret dopadne. Samotnú bitku môžete ovplyvniť len výberom generála a nastavením formácie, v ktorej sa vojaci do boja vrhnú. Imperator: Rome sa po tejto stránke rovnako ako ostatné projekty tohto giganta neodkloní od zavedeného konceptu, ktorý je recenzentmi často kritizovaný kvôli absencii komplexnosti.
Elementárne spektrum jednotiek by malo byť v Imperator: Rome o niečo rozsiahlejšie ako v Crusader Kings 2, čo dáva zmysel, pretože celok ponúkne širšiu paletu národov. Tie budú disponovať unikátnymi bojovníkmi, ktorí budú vždy priradení k určitej kultúre či surovinovému zdroju, po ktorého získaní vám bude sprístupnené ich verbovanie. Kým sa napríklad za Rím nedostanete k Nílu, nebude mať vaša armáda napríklad po ruke bojových slonov či jazdca na ťavách, ktorých v boji používa predovšetkým Kartágo a Ptolemaiovský Egypt.
Suroviny pre vás podľa všetkého nebudú dôležité len pri verbovaní unikátnych jednotiek. Používať ich tu budete tiež na uspokojovanie chúťok svojich obyvateľov a k obchodu. Každý materiál posilňuje vašu ríšu iným spôsobom. Stabilnými dodávkami zrna zrýchlite rast populácie, za pomoci vína si naopak získate jej priazeň. V momente, kedy budete mať danej zložky nadbytok, ju môžete poslať za nejaký ten peniaz po prúde ďalej do niektorej zo spriatelených ríši, ktoré iste uvítajú vašu veľkorysosť.
Z doteraz predstavených informácií vyzerá nový projekt od Paradox Interactive veľmi podobne ako niektoré jeho staršie diela. S vysokou pravdepodobnosťou môžeme počítať s titulom, ktorý bude kombinovať fungujúce mechanizmy z obľúbeného Crusader Kings 2 či Europa Universalis IV, čo by nemuselo byť vôbec zlé. Dátum vydania zatiaľ nebol pevne stanovený, dočkať by sme sa však mali v priebehu budúceho roka.
Minimálne HW požiadavky | Predpokladané HW požiadavky | |
---|---|---|
Operačný systém | bude oznámené | bude oznámené |
Procesor | bude oznámené | bude oznámené |
Grafická karta | bude oznámené | bude oznámené |
DirectX | bude oznámené | bude oznámené |
Operačná pamäť | bude oznámené | bude oznámené |
Pevný disk | bude oznámené | bude oznámené |
Imperator: Rome vychádza v priebehu roka 2019 na PC. O novinkách vás budeme informovať.