Grafická karta Gigabyte GTX 1080 Ti Gaming OC 11G sa pýši elegantným bielym dizajnom, ktorý určite ocenia všetci tí, ktorí sa zaujímajú o casemodding, alebo aj tí, ktorí do svojich počítačov zháňajú niečo vzhľadovo naozaj výnimočné. Pri grafickej karte je však príjemný vzhľad jednou vecou, druhou a tou praktickejšou je jej výkon a prevádzkové vlastnosti. My dnes budeme skôr praktickí a v predvečer príchodu nových NVIDIA GeForce RTX si otestujeme Gigabyte GTX 1080 Ti Gaming OC 11G.
Grafická karta Gigabyte GTX 1080 Ti Gaming OC 11G je postavená na hernom grafickom čipe NVIDIA GP102 spoločnosti NVIDIA, na ktorý sú pomocou 352bit zbernice pripojené moduly grafickej pamäte typu GDDR5X s kapacitou 11 GB. Svojim výkonom potom Gigabyte GTX 1080 Ti Gaming OC 11G spadá do segmentu grafických kariet vysokého výkonu (high-end), kde zaberá tie absolútne najvyššie poschodia výkonnostného rebríčka.
Frekvencia grafického čipu je 1 519/1 633 MHz (Base/Boost) a frekvencia grafických pamätí potom 1 376 MHz, čo pri pamätiach typu GDDR5X predstavuje efektívnu frekvenciu 11 008 MHz. Oproti referenčným hodnotám je teda karta na jadre pretaktovaná s 39 MHz v základe a s 49 MHz v Booste. Grafické pamäte sú taktované v referenčných hodnotách NVIDIA GeForce GTX 1080 Ti.
Grafická karta Gigabyte GTX 1080 Ti Gaming OC 11G meria na dĺžku 280 mm a na základnej doske vášho počítača zaberie 2 rozširujúce sloty. O chladenie sa stará pasív skladaný z hliníkových rebier, ktorý je na lepší odvod tepla vybavený päticou kompozitných tepelných trubíc (heatpipes) s priamym kontaktom na grafický čip. Grafické pamäte sú chladené za pomoci chladiaceho plátu (heatsink plate), ktorý dolieha na základňu hlavného pasívu, a pamäte sú tak chladené spoločne s grafickým čipom. Odpadové teplo z modulov napájacej kaskády je odvádzané priamo do hlavného pasívu, a všetky dôležité komponenty grafickej karty sú tak chladené.
Aktívnu časť systému chladenia tvoria tri 75 mm ventilátory WindForce 3X s 3D tvarovanými lopatkami, ktoré generujú až o 23 % väčší tlak chladiaceho vzduchu. Technológia 3D Active Fan potom pri nízkej záťaži a teplote grafickej karty všetky ventilátory chladiča úplne vypne, a minimalizuje tak ich hlučnosť. Logo Gigabyte je podsvietené a jeho správanie je možné nastaviť pomocou nástroja Gigabyte Graphics Engine.
Test 3DMark Stress Test |
Pri testovaní účinnosti chladenia v nástroji 3DMark Time Spy Stress Test dosiahla grafická karta Gigabyte GTX 1080 Ti Gaming OC 11G na skóre 98,8 %, a v týchto testoch stability snímkovej frekvencie tak prešla (minimálna hranica je 97 %). Na konci záťažového testu sa teploty grafickej karty držali na 74 °C, pri otáčkach ventilátorov 2 250 ot./min. a priemernej frekvencii 1 843 MHz. Charakteristika závislosti hlučnosti od otáčok ventilátora je nasledujúca:
O napájaní grafickej karty Gigabyte GTX 1080 Ti Gaming OC 11G sa stará 8 + 2-fázová napájacia kaskáda, ktorá vyžaduje prídavné napájanie pomocou jedného 6-pin a jedného 8-pin konektora. Príkon karty bol výrobcom nastavený na 250 W (max. 300 W) a ten k jej prevádzke odporúča zdroj s výkonom minimálne 600 W.
Výstupy na monitor sú pri grafickej karte Gigabyte GTX 1080 Ti Gaming OC 11G riešené pomocou jedného DVI-D (Dual-link) konektora, troch konektorov DP 1.3/ 1.4 (Display Port) a jedného konektora HDMI 2.0.
Súčasťou balenia grafickej karty Gigabyte GTX 1080 Ti Gaming OC 11G je tiež firemný nástroj spoločnosti Gigabyte s názvom Gigabyte Graphics Engine.
Nástroj Gigabyte Graphics Engine slúži na jednoduché pretaktovanie, pomocou ktorého môžete zo svojej grafickej karty dostať maximum možného výkonu. Používateľské rozhranie aplikácie môže byť využité ako používateľmi menej skúsenými, tak aj „profesionálmi“.
Gigabyte Graphics Engine umožňuje pracovať v jednoduchom používateľskom rozhraní, v ktorom si môžete vybrať jeden z troch prednastavených výkonnostných režimov:
Alebo môžete zvoliť rozhranie o niečo profesionálnejšie, v ktorom potom možno používateľsky nastavovať rôzne parametre grafickej karty, ako sú napríklad frekvencia grafického čipu, frekvencia grafických pamätí, otáčky ventilátorov chladiča, alebo tiež nastavovať limity teploty, spotreby atď. Vďaka nástroju Gigabyte Graphics Engine si tak môžete nastaviť správanie grafickej karty podľa svojich špecifických potrieb. Grafickú kartu môžete napríklad nastaviť na jej maximálny výkon, alebo naopak môžete jej výkon obmedziť a dať prednosť skôr lepším prevádzkovým vlastnostiam (teplota, hlučnosť či spotreba).
Pomocou Gigabyte Graphics Engine môžete tiež nastavovať RGB Fusion, teda správanie RGB LED svetiel na grafickej karte. Tým môžete priradiť rôzne farby (z palety až 16,7 miliónov farieb) alebo tiež rôzne svetelné efekty (blikanie, pulzovanie, prechody atď.).
V dnešnej recenzii sme do testov na porovnanie herného výkonu a prevádzkových vlastností grafickej karty Gigabyte GTX 1080 Ti Gaming OC 11G zaradili nasledujúce modely zo segmentu vysokého výkonu (high-end):
ŠPECIFIKÁCIA GRAFICKÝCH KARET | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
GPU | Chip Variant Family | Veľkosť Tranzistory Výroba | SP TMU ROP | VRAM Veľkosť Bus/Clock | Base Clock Turbo Clock Real Clock | Rozhranie TDP |
Gigabyte GTX 1080 Ti Gaming OC 11G | GP102 GP102-350-K1-A1 pascal | 471 mm2 12 000 miliónov 16nm FinFET | 3584 224 88 | GDDR5X 11,264 GB 352b/11104 | 1519 MHz 1633 MHz 1843 MHz | PCIe 3.0 x16 250 W |
Zotac GTX 1080 Ti AMP! Edition | GP102 GP102-350-K1-A1 pascal | 471 mm2 12 000 miliónov 16nm FinFET | 3584 224 88 | GDDR5X 11,264 GB 352b/11104 | 1569 MHz 1683 MHz 1878 MHz | PCIe 3.0 x16 270 W |
MSI GTX 1080 Armor 8G OC | GP104 GP104-400-A1 pascal | 314 mm2 7200 miliónov 16nm FinFET | 2560 160 64 | GDDR5X 8,192 GB 256b/10008 | 1658 MHz 1797 MHz 1906 MHz | PCIe 3.0 x16 210 W |
Inno3D iChill GTX 1070 Ti X3 V2 | GP104 GP104-300-A1 pascal | 314 mm2 7200 miliónov 16nm FinFET | 2432 152 64 | GDDR5 8,192 GB 256b/8008 | 1607 MHz 1683 MHz 1860 MHz | PCIe 3.0 x16 180 W |
Gaming Asus Strix GTX 1070 O8G | GP104 GP104-200-A1 pascal | 314 mm2 7200 miliónov 16nm FinFET | 1920 120 64 | GDDR5 8,192 GB 256b/8008 | 1658 MHz 1860 MHz 1962 MHz | PCIe 3.0 x16 166 W |
Sapphire Nitro+ RX Vega64 8G HBM2 | Vega 10 Vega 10 XT GCN 5. GEN | 484 mm2 12 500 miliónov 14nm FinFET | 4096 256 64 | HBM2 8,192 GB 2048b/1890 | 1247 MHz 1632 MHz 1515 MHz | PCIe 3.0 x16 240 W |
Sapphire Nitro+ RX Vega56 8G HBM2 LE | Vega 10 Vega 10 XL GCN 5. GEN | 484 mm2 12 500 miliónov 14nm FinFET | 3584 224 64 | HBM2 8,192 GB 2048b/1600 | 1156 MHz 1590 MHz 1500 MHz | PCIe 3.0 x16 240 W |
V dnešných testoch grafických kariet sa zameriame výhradne na ich herný výkon, ktorého ukazovateľom pre nás bude rýchlosť snímok. Čím vyšších hodnôt snímkovej frekvencie karta v testoch dosiahne, tým lepšie, a jej výkon môžeme pokladať za vyšší. Snímková frekvencia je v počítačových hrách meraná pomocou nástrojov FRAPS a OCAT, ktoré zaznamenávajú časy potrebné na vytvorenie jednotlivých snímok (frame times) v grafickej pipeline. Z týchto nameraných časov je potom následne kalkulovaná nielen priemerná rýchlosť snímok, ale aj ukazovatele plynulosti pohybu 1 % Low a 0,1 % Low (pozri nižšie).
Dosiahnuté hodnoty priemernej snímkovej frekvencie jednotlivých grafických kariet sú do grafov zanášané zostupne tak, že karta s najvyššou dosiahnutou snímkovou frekvenciou je v grafe zanesená hore, a naopak model s najnižšou snímkovou frekvenciou úplne dole.
Hodnota ukazovateľa „1 % Low“ je vypočítaná ako 99. percentil z nameraných hodnôt časov snímok (frame times) prevedených na snímkovú frekvenciu. Pokiaľ túto hodnotu poznáme, môžeme potom povedať, že 99 % snímok bolo vytváraných rovnakou a vyššou snímkovou frekvenciou, než je hodnota tohto ukazovateľa. Analogicky potom možno tiež povedať, že zvyšné jedno percento snímok bolo vytvárané snímkovou frekvenciou nižšou. Tento ukazovateľ môžeme využiť na analýze plynulosti pohybu v hrách, keď napríklad jeho hodnota pohybujúca sa nízko pri hranici 30 FPS znamená, že pohyb v hre už nie je pre oko hráča plynulý, ale skôr trhavý.
Hodnota ukazovateľa „0,1 % Low“ sa vypočítava obdobne ako ukazovateľ predchádzajúci, na zreteľ je však braný percentil 99,9. Tento ukazovateľ potom odhaľuje menej časté, zato výraznejšie poruchy v plynulosti hry, kedy sa pri inak plynulom pohybe obraz na okamih akoby zasekne (stuttering). Čím nižší je tento ukazovateľ, tým výraznejšie „záseky“ sa v hre objavujú, a pohyb tak nie je plynulý aj napriek tomu, že priemerná rýchlosť snímok ukazuje vysoké hodnoty.
Pokiaľ teda vieme ako, čo a čím bolo testované, môžeme sa smelo pustiť do výsledkov dnešných testov.
Far Cry 5 akčná počítačová RPG odohrávajúca sa v otvorenom svete okolo fiktívneho mestečka Hope County v Montane. Hra bola postavená na hernom engine Duni Engine vývojármi zo štúdia Ubisoft Montreal a vydaná v marci 2018 spoločnosťou Ubisoft. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na vstavanom benchmarku hry po dobu 59 sekúnd nástrojom FRAPS. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testy je uvedené na priložených snímkach.
Testy Far Cry 5 |
Wolfenstein II: The New Colossus je akčná a dobrodružná herná strieľačka z pohľadu prvej osoby. Hra bola postavená na hernom engine IdTech6 vývojármi zo štúdia MachineGames a vydaná v októbri 2017 spoločnosťou Bethesda. Hra podporuje nové herné rozhranie Vulkan. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne Manhattan Ruins po dobu 84 sekúnd nástrojom OCAT. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry pre testy je uvedené na priložených snímkach.
Testy Wolfenstein II: The New Colossus |
Wolfenstein II: The New Colossus je vôbec prvou hrou, ktorá bola postavená výhradne na grafickom rozhraní API Vulkán. Z tohto grafického rozhrania viac profitujú grafickej karty s čipom AMD, najmä potom v nižšom rozlíšení 1 920 × 1 080 pixelov.
Assassin´s Creed: Origins je akčnou adventúrou v poradí už desiatej série, ktorá sa tentoraz odohráva v starovekom Egypte. Hra bola postavená na hernom engine AnvilNext 2.0 vývojármi zo štúdia Ubisoft Montreal a vydaná v októbri 2017 spoločnosťou Ubisoft. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na vstavanom benchmarku po dobu 121 sekúnd nástrojom FRAPS. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry pre testy je uvedené na priložených snímkach. V rozlíšení 3 840 × 2 160 pixelov (4K UHD) bol v testoch anti-aliasing nastavený na LOW.
Testy Assassin´s Creed: Origins |
Počítačová hra Assassins Creed: Origins nie je ku grafickým kartám AMD práve veľmi prívetivá. Grafické karty spoločnosti NVIDIA tu podávajú oveľa lepšie výsledky.
Middle-earth: Shadow of War je akčná počítačová RPG hra založená na svete postáv JRR Tolkiena, odohrávajúci sa v čase medziobdobia Hobita a Pána prsteňov. Hra bola postavená na hernom engine Firebird vývojármi zo štúdia Monolith Productions a vydaná v októbri 2017 spoločnosťou Warner Bros. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na vstavanom benchmarku hry po dobu 56 sekúnd nástrojom FRAPS. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry pre testy je uvedené na priložených snímkach.
Testy Middle-earth: Shadow of War |
Prey je akčná sci-fi FPS (first-person shooter) počítačová hra, ktorá bola postavená na hernom engine CryEngine vývojármi zo štúdia Arkane Studios a vydaná v máji 2017 spoločnosťou Bethesda Softworks. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne na mape Hardware Labs po dobu 64 sekúnd nástrojom FRAPS. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry pre testy je uvedené na priložených snímkach.
Testy Prey |
Mass Effect: Andromeda je akčná RPG hra z pohľadu tretej osoby, ktorá bola postavená na hernom engine Frostbite 3 vývojármi zo štúdia BioWare a vydaná v apríli 2017 spoločnosťou Electronic Arts. Hra spadá do herného programu TWIMTBP spoločnosti NVIDIA. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne na mape EOS po dobu 80 sekúnd nástrojom FRAPS. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry pre testy je uvedené na priložených snímkach. V rozlíšení 3 840 × 2 160 pixelov (4K UHD) bol v testoch anti-aliasing úplne vypnutý.
Testy Mass Effect: Andromeda |
Battlefield 1 je akčná FPS (first-person shooter) počítačová hra, ktorej dej sa odohráva za 1. svetovej vojny. Hra bola postavená na hernom engine Frostbite 3 vývojármi zo štúdia EA Dice a vydaná v októbri 2016 spoločnosťou Electronic Arts. Hra podporuje aj nové herné rozhranie DirectX 12. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne na mape Avanti Savoia po dobu 57 sekúnd nástrojom FRAPS. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry pre testy je uvedené na priložených snímkach. V rozlíšení 3 840 × 2 160 pixelov (4K UHD) bol v testoch anti-aliasing úplne vypnutý.
Testy Battlefield 1 |
Počítačová hra Battlefield 1 a najnovšie herné rozhranie DirectX 12 sa pri takto výkonných grafických kartách veľmi v láske nemajú, a preto by som odporučil túto hru hrať výhradne pod nastavením na DirectX 11. Vyvarujete sa tak občasným zásekom v hre, ktoré sa pri DirectX 12 sem tam objavujú.
Deus Ex: Mankind Divided je akčná FPS (first-person shooter) počítačová hra s prvkami RPG, stealth a sociálnej interakcie. Hra bola postavená na hernom engine Dawn Engine vývojármi štúdia Eidos Montreal a vydaná v auguste 2016 spoločnosťou Square Enix. Hra spadá do herného programu Gaming Evolved spoločnosti AMD a podporuje aj nové herné rozhranie DirectX 12. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na vstavanom benchmarku hry po dobu 98 sekúnd nástrojom FRAPS. V rozlíšení 3 840 × 2 160 pixelov (4K UHD) bol v testoch anti-aliasing úplne vypnutý.
Testy Deus Ex: Mankind Divided |
DOOM je akčná FPS (first-person shooter) počítačová hra odohrávajúca sa v strede démonickej invázie na zariadení UAC. Hra bola postavená na hernom engine Id Tech 6 vývojári zo štúdia Id Software a vydaná v máji 2016 spoločnosťou Bethesda Softworks. Hra podporuje nové 3D API Vulkan. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne na mape UAC po dobu 109 sekúnd nástrojom OCAT. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry pre testy je uvedené na priložených snímkach. V rozlíšení 3 840 × 2 160 pixelov (4K UHD) bol v testoch anti-aliasing úplne vypnutý.
Testy DOOM |
Pre počítačovú hru DOOM platí jednoduché pravidlo: pokiaľ chcete mať vysokú snímkovú frekvenciu v hre, hrajte ju vždy pod rozhraním Vulkan. S týmto moderným herným rozhraním by však mohli mať problémy grafické karty predchádzajúcej generácie spoločnosti NVIDIA (Fermi/Kepler/Maxwell).
Tom Clancy's The Division je on-line strieľačka z pohľadu tretej osoby, ktorá prebieha v otvorenom svete. Hra bola postavená na hernom engine Snowdrop vývojármi zo štúdia Massive Entertainment a vydaná v marci 2016 spoločnosťou Ubisoft. Hra spadá do herného programu TWIMTBP spoločnosti NVIDIA a podporuje aj nové herné rozhranie DirectX 12. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na vstavanom benchmarku hry po dobu 96 sekúnd nástrojom FRAPS. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry pre testy je uvedené na priložených snímkach.
Testy Tom Clancy's The Division |
Tom Clancy's The Division je jednou z ďalších hier, kde sa vám rozhodne oplatí opustiť DirectX 11 a prepnúť rendering hry na DirectX 12, najmä pokiaľ hráte hru v nižšom rozlíšení 1 920 × 1 080 pixelov.
Počítačová hra Rise of the Tomb Raider je akčná adventúra z pohľadu tretej osoby, v ktorej s Larou Croft preskúmavate rôzne prostredia, riešite puzzles aj bojujete o prežitie. Hra bola postavená na hernom engine Horizon vývojármi zo štúdia Crystal Dynamics a vydaná v januári 2016 spoločnosťou Square Enix. Hra spadá do herného programu TWIMTBP spoločnosti NVIDIA a podporuje aj nové herné rozhranie DirectX 12. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na vstavanom benchmarku hry po dobu 86 sekúnd nástrojom FRAPS. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry pre testy je uvedené na priložených snímkach. V rozlíšení 3 840 × 2 160 pixelov (4K UHD) bol v testoch anti-aliasing úplne vypnutý.
Testy Rise of the Tomb Raider |
Počítačová hra Rise of the Tomb Raider tiež podporuje DirectX 12 a v nižšom rozlíšení z neho profitujú všetky grafické karty. Ak využívate rozlíšenie 1 920 × 1 080 pixelov, určite sa oplatí prepnúť na renderovanie cez DirectX 12.
Star Wars: Battlefront je akčná strieľačka z pohľadu prvej a tretej osoby, ktorá je založená na téme filmových Star Wars. Hra je postavená na hernom engine Frostbite 3 vývojármi zo štúdia EA DICE a bola vydaná v novembri 2015 spoločnosťou Electronic Arts. Hra spadá do herného programu Gaming Evolved spoločnosti AMD. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na mape Survival on Tatooine po dobu 105 sekúnd nástrojom FRAPS. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry pre testy je uvedené na priložených snímkach. V rozlíšení 3840 × 2160 pixelov (4K UHD) bol v testoch anti-aliasing úplne vypnutý.
Testy Star Wars: Battlefront |
Zaklínač: Divoký hon je akčný RPG (role-playing game) sandbox, v ktorom plníte zadané úlohy z pohľadu tretej osoby. Hra bola postavená na hernom REDengine vývojármi zo štúdia CD Projekt RED a vydaná v máji 2015 rovnakou spoločnosťou. Hra spadá do herného programu TWIMTBP spoločnosti NVIDIA. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne na mape White Orchard po dobu 84 sekúnd nástrojom FRAPS. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry pre testy je uvedené na priložených snímkach.
Testy Zaklínač 3: Divoký hon |
Crysis 3 je akčná FPS (first-person shooter) počítačová hra odohrávajúca sa vo fiktívnej budúcnosti. Hra bola postavená na hernom CryEngine 3 vývojármi zo štúdia Crytek a vydaná v máji 2013 spoločnosťou Electronic Arts. Hra spadá do herného programu Gaming Evolved spoločnosti AMD. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne SWAMP po dobu 115 sekúnd nástrojom FRAPS. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry pre testy je uvedené na priložených snímkach. Anti-aliasing bol nastavený v rozlíšení 1 920 × 1 080 pixlov (FHD) na MSAA × 4, v rozlíšení 2 560 × 1 440 pixelov (WQHD) na MSAA × 2 a v rozlíšení 3 840 × 2 160 pixelov (4K UHD) bol potom anti-aliasing úplne vypnutý.
Testy Crysis 3 |
Herné testy grafickej karty Gigabyte GTX 1080 Ti Gaming OC 11G máme za sebou, poďme sa teda spoločne pozrieť na to, ako si vlastne táto grafická karta viedla v porovnaní so svojimi dnešnými rivalmi. Nasledujúce grafy zobrazujú výkonnostné rozdiely medzi jednotlivými grafickými kartami v rôznych rozlíšeniach. Hodnoty v grafoch sú uvedené v percentách výkonu, ktorý bol spriemerovaný zo všetkých dnešných meraní.
Sumarizácia výkonu |
Výkon grafickej karty Gigabyte GTX 1080 Ti Gaming OC 11G je daný najmä výkonom samotného grafického čipu GP102 (GP102-350-K1-A1), ktorý sa od iných grafických kariet GeForce GTX 1080 Ti môže líšiť iba prednastavenou frekvenciou grafického čipu, nastavenou frekvenciou grafických pamätí či nastaveným vyšším limitom spotreby, ktorý potom toľko neobmedzuje frekvenciu grafickej karty. Na udržanie vyššej frekvencie grafickej karty, a tým aj jej výkonu, potom môže pomôcť tiež kvalitný systém chladenia, ktorý udrží grafický čip na nízkych teplotách.
V prípade grafickej karty Gigabyte GTX 1080 Ti Gaming OC 11G sa reálna frekvencia grafického čipu v testovaných hrách pohybovala v rozmedzí 1 750 – 1 898 MHz (v priemere 1 843 MHz) pri efektívnej frekvencii grafických pamätí 11 008 MHz.
Priemerná frekvencia Gigabyte GTX 1080 Ti Gaming OC 11G bola teda o nejakých 38 MHz (3 biny) nižšia ako pri grafickej karte Zotac GTX 1080 Ti AMP! Edition, čo sa na priemernom výkone v rozlíšení 4K UHD prejavilo iba nejakým 1 %. Výkonom teda grafická karta Gigabyte GTX 1080 Ti Gaming OC 11G disponuje veľmi slušným.
Prevádzkové vlastnosti grafických kariet boli merané v počítačovej hre Crysis 3 po dobu 30 minút hrania na mape Swamp. Dosiahnuté hodnoty teplôt (°C), hlučnosti (dBA) aj spotreby (W) boli zaznamenané až na konci tohto merania.
Prevádzkové vlastnosti |
Grafické karty si však nevyberáme výlučne podľa výkonu. Pri výbere grafickej karty by sme vždy mali brať do úvahy aj jej prevádzkové vlastnosti a tu by som povedal, že si „iba“ dvojslotový systém chladenia grafickej karty Gigabyte GTX 1080 Ti Gaming OC 11G vybral svoju daň.
Kým teploty tejto grafickej karty sa v plnom vyťažení pohybovali okolo 74 °C, čo zase nie je až tak zlé, oveľa horšie bolo, že si túto teplotu chladič držal len pri veľmi vysokých otáčkach ventilátorov nad 2 200 ot./min. To sa samozrejme na hlučnosti nejako prejaviť musí a v prípade Gigabyte GTX 1080 Ti Gaming OC 11G tiež prejavilo. Hlučnosť nad hranicou 42 dBA je už naozaj nepríjemná a poviem vám, ja by som to vo svojej počítačovej skrini mať nechcel. Spotreba, pokiaľ chcete príkon, potom bola plne v intenciách ostatných GeForce GTX 1080 Ti, možno snáď aj o chlp lepšia.
Pretaktovanie grafickej karty Gigabyte GTX 1080 Ti Gaming OC 11G som prevádzal pomocou nástroja MSI Afterburner tak, aby som v žiadnom prípade neohrozil kartu, a neprišiel tak o jej záruku. Na maximum som zvýšil iba hranicu spotreby (+20 % Power Limit) a teploty (90 °C Temp. Limit), napätie grafického čipu som nechal na východiskových hodnotách.
Postupne som zvyšoval hodnoty frekvencie grafického čipu a následne tiež grafických pamätí. Ako stabilná sa nakoniec ukázala hodnota +120 MHz na čip a +500 MHz na grafické pamäte. V počítačových hrách sa potom reálna frekvencia grafického čipu pohybovala v priemere na 1 985 MHz, pri grafických pamätiach potom 12 000 MHz (efektívne).
S nastavenou frekvenciou jadra zvýšenou o 120 MHz, pamäťou na efektívnych 12 000 MHz a posunutým Power/Temperature limitom na 120 % / 90 °C som potom otestoval niektoré hry z testovacej metodiky s nasledujúcimi výsledkami:
Bez zdvíhanie napätie sa mi z grafickej karty Gigabyte GTX 1080 Ti Gaming OC 11G podarilo získať v priemere 8 % ďalšieho výkonu. Bohužiaľ ale s nárastom výkonu sa pri tejto grafickej karte tiež zhoršovali jej prevádzkové vlastnosti.
Nasledujúce video potom ukazuje nárast výkonu a prevádzkové vlastnosti pri takto pretaktovanej grafickej karty Gigabyte GTX 1080 Ti Gaming OC 11G v počítačovej hre Crysis 3.
Aká teda je grafická karta Gigabyte GTX 1080 Ti Gaming OC 11G? Začnime najskôr tým lepším. Grafická karta Gigabyte GTX 1080 Ti Gaming OC 11G ponúka ultimátny herný výkon, ktorý je daný použitým najvýkonnejším grafickým čipom dneška od spoločnosti NVIDIA. Jej výkon teda iste ocenia všetci náruživí hráči počítačových hier, ktorým je predovšetkým táto grafická karta určená.
Potom tu máme prevádzkové vlastnosti a tu to už pri grafickej karte Gigabyte GTX 1080 Ti Gaming OC 11G začína trochu škrípať. Dvojslotový systém chladenia s tromi ventilátormi WindForce 3X grafický čip GeForce GTX 1080 Ti (GP102) síce schladí, ale potrebný chladiaci výkon musí naháňať za pomoci vysokých otáčok ventilátorov, ktoré potom spôsobujú nepríjemnú hlučnosť grafickej karty nad hladinou 42 dBA.
Myslím, že spoločnosť Gigabyte to vie oveľa lepšie, a ak vám nejde len a len o biely dizajn, odporučil by som vám radšej zvoliť grafickú kartu Gigabyte Aorus GTX 1080 Ti Xtreme Edition 11G, ktorá je síce o nejakú tu korunu drahšia, ale ponúka toho tiež viac a hlavne ju vo svojom počítači prakticky nepočujete.
Gigabyte GTX 1080 Ti Gaming OC 11G
Grafické kartyGrafická karta Gigabyte GTX 1080 Ti Gaming OC 11G ponúka ultimátny herný výkon všetkým náruživým hráčom počítačových hier. Vysoký herný výkon je však vykúpený horšími prevádzkovými vlastnosťami, najmä potom vyššou hlučnosťou.
Klady
Zápory
Pavel Šantrůček
My name is Pavel Šantrůček, and I have been working professionally with graphics cards for more than 5 years. I've been mostly focused on structure reviews and graphics cards testing for the last two years, which has become an integral part of my working life at GPUreport.cz. As a programmer, I am also the author of several graphics cards frame-rate analysis tools. One of the most widely known is the Frame Latency Analytics Tool (FLAT), and it is widely used around the world.