S nereferenčnými grafickými kartami NVIDIA GeForce GTX 1070 Ti sa tento mesiac „roztrhlo vrece“, a výber toho správneho modelu sa tak pre „obyčajného smrteľníka“ začína pomerne komplikovať. Aby sme vám výber aspoň trochu zjednodušili, pokúsime sa otestovať týchto grafických kariet čo najviac. Dnešná recenzia bude venovaná jednej z tých najočakávanejších GeForce GTX 1070 Ti, grafickej karte Asus Strix GTX 1070 Ti A8G Gaming.
Grafická karta Asus Strix GTX 1070 Ti A8G Gaming je postavená na ľahko „orezanom“ grafickom čipe GP104 spoločnosti NVIDIA, na ktorom bol deaktivovaný jeden blok SM (Streaming Multiprocessor). Grafický čip tak prišiel celkovo o 128 výpočtových jednotiek SP (Streaming Processor) a 8 jednotiek textúrovacích (TMU). Na tento grafický čip je pomocou 256 bit zbernice pripojená grafická pamäť typu GDDR5 s kapacitou 8 GB. Svojim výkonom tak grafická karta GeForce GTX 1070 Ti spadá do segmentu grafických kariet vysokého výkonu.
Frekvencie grafického čipu sú 1 607/1 683 MHz a frekvencia grafických pamätí 2 002 MHz, čo v prípade pamätí typu GDDR5 predstavuje efektívnu frekvenciu 8 008 MHz. Táto grafická karta je teda nastavená presne na referenčné hodnoty GeForce GTX 1070 Ti a s najväčšou pravdepodobnosťou to nebude inak ani v prípade všetkých ostatných GeForce GTX 1070 Ti iných výrobcov.
Grafická karta Asus Strix RX GTX 1070 Ti A8G Gaming meria na dĺžku 298 mm a na základnej doske vášho počítača zaberie celkom 3 rozširujúce sloty. O chladenie grafickej karty sa stará masívny hliníkový chladič, ktorý je na lepší odvod tepla z grafického čipu vybavený šesticou tepelných trubíc (Heatpipes) a má priamy kontakt na grafický čip. V prípade spoločnosti Asus sa toto riešenie nazýva DirectCU. Kontaktná plocha chladiča bola zväčšená a presne obrobená tak, aby bola dosiahnutá dokonalá priľnavosť na grafický čip (MaxContact). Ako moduly grafických pamätí, tak aj moduly napäťových regulátorov sú chladené pomocou špeciálnej chladiacej dosky (Heatsink plate).
Aktívnu čas systému chladenia tvoria tri 90 mm ventilátory so špeciálne tvarovanými lopatkami v tvare krídeliek (Wing-blade) na vyšší tlak chladiaceho vzduchu. Systém chladenia grafickej karty Asus Strix GTX 1070 Ti A8G Gaming podporuje technológiu 0 dB, ktorá pri nízkych teplotách grafickej karty (pod 55 °C) všetky ventilátory úplne zastaví, a zamedzí tak zbytočnej hlučnosti. Kryt chladiča je čiastočne podsvietený a správanie tohto podsvietenia je možné nastaviť pomocou aplikácie Aura.
O napájanie grafickej karty Asus Strix GTX 1070 Ti A8G Gaming sa stará kaskáda 6 + 1 modulov napäťových regulátorov (VRM), ktorá vyžaduje prídavné napájanie pomocou jedného 8-pinového konektora. Príkon grafickej karty bol výrobcom nastavený na 180 W (max 217 W), a na jej prevádzku je teda odporúčaný zdroj s výkonom minimálne 550 W.
Výstupy na monitor sú v prípade grafickej karty Asus Strix GTX 1070 Ti A8G Gaming riešené pomocou jedného DVI-D (Dual-link) konektora, dvoch konektorov DP 1.3/1.4 (Display Port) a dvoch konektorov HDMI 2.0. Prítomnosť dvoch HDMI je výhodná na ľahké zapojenie headsetov virtuálnej reality.
Súčasťou balenia grafickej karty Asus Strix GTX 1070 Ti A8G Gaming sú tiež firemné nástroje spoločnosti Asus s názvom GPU Tweak II a Aura.
GPU Tweak umožňuje pracovať v používateľskom rozhraní „Simple“, v ktorom môžete vyberať jeden z troch prednastavených výkonnostných režimov.
Asus GPU Tweak II taktiež umožňuje prejsť do „profesionálneho“ rozhrania, v ktorom tak môžete užívateľsky nastavovať rôzne parametre grafickej karty, ako sú napríklad frekvencia grafického čipu, frekvencia grafických pamätí, otáčky ventilátorov chladiča alebo tiež nastavovať limity teploty, spotreby atď. Vďaka nástroju GPU Tweak si tak môžete nastaviť správanie grafickej karty podľa svojich špecifických potrieb. Grafickú kartu môžete napríklad nastaviť na jej maximálny výkon, alebo naopak môžete jej výkon obmedziť a dať prednosť skôr lepším prevádzkovým vlastnostiam (teplota, hlučnosť či spotreba).
Na užívateľské nastavenie správania RGB LED slúži nástroj Asus AURA, pomocou ktorého môžete nastavovať nielen ich farby, ale aj týmto RGB LED priradiť rôzne efekty (blikanie, pulzovanie, prechody atď.). Pokiaľ máte od spoločnosti Asus ešte nejaké ďalšie komponenty podporujúce funkciu AURA, ako sú napríklad základné dosky, svetelné pásiky atď., môžete si pomocou aplikácie AURA Sync nechať synchronizovať nastavené svetelné efekty do všetkých týchto zariadení.
V dnešnej recenzii sme do testov na porovnanie herného výkonu a prevádzkových vlastností grafickej karty Asus Strix GTX 1070 Ti A8G Gaming zaradili nasledujúce grafické karty zo segmentu vysokého výkonu (high-end):
ŠPECIFIKÁCIA grafických kariet | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
GPU | Chip Variant Family | Veľkosť Tranzistory Výroba | SP TMU ROP | VRAM Veľkosť Bus/Clock | Base Clock Turbo Clock Real Clock | Interface TDP |
Asus Strix GTX 1070 Ti A8G Gaming | GP104 GP104-300-A1 pascal | 314 mm 2 7,200 million 16nm FinFET | 2432 152 64 | GDDR5 8.192 GB 256b/8008 | 1 607 MHz 1 683 MHz 1 848 MHz | PCIe 3.0 x16 180 W |
Gigabyte Aorus GTX 1080 Ti Xtreme Edition | GP102 GP102-350-K1-A1 pascal | 471 mm 2 12,000 million 16nm FinFET | 3584 224 88 | GDDR5X 11.264 GB 352b/11120 | 1 607 MHz 1 721 MHz 1 865 MHz | PCIe 3.0 x16 250 W |
Palit GTX 1080 GameRock PE 8 GB | GP104 GP104-400-A1 pascal | 314 mm 2 7,200 million 16nm FinFET | 2560 160 64 | GDDR5X 8.192 GB 256b/10008 | 1 747 MHz 1 886 MHz 1 990 MHz | PCIe 3.0 x16 180 W |
Gainward GTX 1070 Ti Phoenix GS | GP104 GP104-300-A1 pascal | 314 mm 2 7,200 million 16nm FinFET | 2432 152 64 | GDDR5 8.192 GB 256b/8008 | 1 607 MHz 1 683 MHz 1 848 MHz | PCIe 3.0 x16 180 W |
AMD Radeon RX Vega 64 8 GB HBM2 | vega 10 Vega 10 XT GCN 5ND GEN | 484 mm 2 12,500 million 14nm FinFET | 4096 256 64 | HBM2 8.192 GB 2048b/1890 | 1 247 MHz 1 546 MHz 1 485 MHz | PCIe 3.0 x16 295 W |
AMD Radeon RX Vega 56 8 GB HBM2 | vega 10 Vega 10 XL GCN 5ND GEN | 484 mm 2 12,500 million 14nm FinFET | 3584 224 64 | HBM2 8.192 GB 2048b/1600 | 1 156 MHz 1 471 MHz 1 400 MHz | PCIe 3.0 x16 210 W |
V dnešných testoch grafických kariet sa zameriame výhradne na ich herný výkon, ktorého ukazovateľom pre nás bude rýchlosť snímok. Čím vyššie hodnoty snímkovej frekvencie grafická karta v testoch dosiahne, tým lepšie, a jej výkon môžeme pokladať za vyšší. Snímková frekvencia je v počítačových hrách meraná pomocou nástrojov Fraps a OCAT, ktoré zaznamenávajú časy potrebné na vytvorenie jednotlivých snímok (frame times) v grafickej pipeline. Z týchto nameraných časov je potom následne kalkulovaná práve rýchlosť snímkov.
Dosiahnuté hodnoty snímkovej frekvencie jednotlivých grafických kariet sú do grafov uvádzané zostupne tak, že grafická karta s najvyššou dosiahnutou snímkovou frekvenciou je v grafe uvedené hore, a naopak grafická karta s najnižšou snímkovou frekvenciou zase úplne dole. Vieme Ak teda ako, čo a čím bolo testované, môžeme sa smelo pustiť do výsledkov dnešných testov.
Prey je akčná sci-fi FPS (first-person shooter) počítačová hra, ktorá bola postavená na hernom engine CryEngine vývojármi zo štúdia Arkane Studios a vydaná v máji 2017 spoločnosťou Bethesda Softworks. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne na mape Hardware Labs po dobu 64 sekúnd nástrojom Fraps. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach.
Testy Prey |
Mass Effect: Andromeda je akčná RPG hra z pohľadu tretej osoby, ktorá bola postavená na hernom engine Frostbite 3 vývojármi zo štúdia BioWare a vydaná v apríli 2017 spoločnosťou Electronic Arts. Hra spadá do herného programu TWIMTBP spoločnosti NVIDIA. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne na mape EOS po dobu 80 sekúnd nástrojom Fraps. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach. V rozlíšení 3 840 × 2 160 pixelov (4K UHD) bol v testoch anti-aliasing úplne vypnutý.
Testy Mass Effect: Andromeda |
Battlefield 1 je akčná FPS (first-person shooter) počítačová hra, ktorej dej sa odohráva za I. svetovej vojny. Hra bola postavená na hernom engine Frostbite 3 vývojármi zo štúdia EA Dice a vydaná v októbri 2016 spoločnosťou Electronic Arts. Hra podporuje aj nové herné rozhranie DirectX 12. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne na mape Avanti Savoia po dobu 57 sekúnd nástrojom Fraps. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach. V rozlíšení 3 840 × 2 160 pixelov (4K UHD) bol v testoch anti-aliasing úplne vypnutý.
Testy Battlefield 1 |
Počítačová hra Battlefield 1 a najnovšie herné rozhranie DirectX 12 sa v prípade takto výkonných grafických kariet veľmi v láske nemajú, a preto by som odporučil túto hru hrať výhradne pod nastavením na DirectX 11. Najnovší patch do tejto hry zvýšil výkon grafických kariet. Bohužiaľ nie všetky grafické karty boli s týmto patchom pretestované, a tak berte výsledky testov v Battlefield 1 s menšou rezervou.
Deus Ex: Mankind Divided je akčná FPS (first-person shooter) počítačová hra s prvkami RPG, stealth a sociálnej interakcie. Hra bola postavená na hernom engine Dawn Engine vývojármi štúdia Eidos Montreal a vydaná v auguste 2016 spoločnosťou Square Enix. Hra spadá do herného programu Gaming Evolved spoločnosti AMD a podporuje aj nové herné rozhranie DirectX 12. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na vstavanom benchmarku hry po dobu 98 sekúnd nástrojom Fraps. V rozlíšení 3 840 × 2 160 pixelov (4K UHD) bol v testoch anti-aliasing úplne vypnutý.
Testy Deus Ex: Mankind Divided |
DOOM je akčná FPS (first-person shooter) počítačová hra odohrávajúca sa uprostred démonickej invázie na zariadení UAC. Hra bola postavená na hernom engine Id Tech 6 vývojármi zo štúdia Id Software a vydaná v máji 2016 spoločnosťou Bethesda Softworks. Hra podporuje nové 3D API Vulkan. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne na mape UAC po dobu 109 sekúnd nástrojom OCAT. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach. V rozlíšení 3 840 × 2 160 pixelov (4K UHD) bol v testoch anti-aliasing úplne vypnutý.
Testy DOOM |
Pre počítačovú hru DOOM platí jednoduché pravidlo: Ak chcete mať vysokú snímkovú frekvenciu v hre, hrajte ju vždy pod rozhraním Vulkan. S týmto moderným herným rozhraním by však mohli mať problémy grafickej karty predchádzajúcej generácie spoločnosti NVIDIA (Fermi/Kepler/Maxwell).
Hitman 2016 je počítačová hra typu stealth hraná z pohľadu tretej osoby. Hra bola postavená na hernom engine Glacier Engine vývojármi zo štúdia IO Interactive a vydaná v apríli 2016 spoločnosťou Square Enix. Hra spadá do herného programu Gaming Evolved spoločnosti AMD a podporuje aj nové herné rozhranie DirectX 12. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na vstavanom benchmarku hry po dobu 114 sekúnd nástrojom Fraps. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach. V rozlíšení 3 840 × 2 160 pixelov (4K UHD) bol v testoch anti-aliasing úplne vypnutý.
Testy Hitman |
Tom Clancy's The Division je on-line strieľačka z pohľadu tretej osoby, ktorá prebieha v otvorenom svete. Hra bola postavená na hernom engine Snowdrop vývojármi zo štúdia Massive Entertainment a vydaná v marci 2016 spoločnosťou Ubisoft. Hra spadá do herného programu TWIMTBP spoločnosti NVIDIA a podporuje aj nové herné rozhranie DirectX 12. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na vstavanom benchmarku hry po dobu 96 sekúnd nástrojom Fraps. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach.
Testy Tom Clancy 'The Division |
Tom Clancy's The Division je jednou z ďalších hier, kde sa vám rozhodne oplatí opustiť DirectX 11 a prepnúť rendering hry na DirectX 12.
Počítačová hra Rise of the Tomb Raider je akčná adventúra z pohľadu tretej osoby, v ktorej s Larou Croft preskúmavate rôzne prostredia, riešite puzzle aj bojujete o prežitie. Hra bola postavená na hernom engine Horizon vývojármi zo štúdia Crystal Dynamics a vydaná v januári 2016 spoločnosťou Square Enix. Hra spadá do herného programu TWIMTBP spoločnosti NVIDIA a podporuje aj nové herné rozhranie DirectX 12. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na vstavanom benchmarku hry po dobu 86 sekúnd nástrojom Fraps. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach. V rozlíšení 3 840 × 2 160 pixelov (4K UHD) bol v testoch anti-aliasing úplne vypnutý.
Testy Rise of the Tomb Raider |
Počítačová hra Rise of the Tomb Raider tiež podporuje DirectX 12 a v nižšom rozlíšení z neho profitujú všetky grafické karty. Ak využívate rozlíšenie 1 920 × 1 080 pixelov, určite sa oplatí prepnúť na renderovanie cez DirectX 12.
Star Wars: Battlefront je akčná strieľačka z pohľadu prvej a tretej osoby, ktorá je založená na téme filmových Star Wars. Hra je postavená na hernom engine Frostbite 3 vývojármi zo štúdia EA DICE a bola vydaná v novembri 2015 spoločnosťou Electronic Arts. Hra spadá do herného programu Gaming Evolved spoločnosti AMD. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na mape Survival on Tatooine po dobu 105 sekúnd nástrojom Fraps. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach. V rozlíšení 3 840 × 2 160 pixelov (4K UHD) bol v testoch anti-aliasing úplne vypnutý.
Testy Star Wars: Battlefront |
Zaklínač: Divoký hon je akčná RPG (role-playing game) sandbox, v ktorom plníte zadané úlohy z pohľadu tretej osoby. Hra bola postavená na hernom REDengine vývojármi zo štúdia CD Projekt RED a vydaná v máji 2015 rovnakou spoločnosťou. Hra spadá do herného programu TWIMTBP spoločnosti NVIDIA. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne na mape White Orchard po dobu 84 sekúnd nástrojom Fraps. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach.
Testy Zaklínač 3: Divoký hon |
Crysis 3 je akčná FPS (first-person shooter) počítačová hra odohrávajúca sa vo fiktívnej budúcnosti. Hra bola postavená na hernom CryEngine 3 vývojármi zo štúdia Crytek a vydaná v máji 2013 spoločnosťou Electronic Arts. Hra spadá do herného programu Gaming Evolved spoločnosti AMD. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne SWAMP po dobu 115 sekúnd nástrojom Fraps. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach. Anti-aliasing bol nastavený v rozlíšení 1 920 × 1 080 pixelov (FHD) na MSAA ×4, v rozlíšení 2 560 × 1 440 pixlov (WQHD) na MSAA ×2 a v rozlíšení 3 840 × 2 160 pixelov (4K UHD) bol anti-aliasing úplne vypnutý.
Testy Crysis 3 |
Herný testy grafickej karty Asus Strix GTX 1070 Ti A8G Gaming máme za sebou, poďme sa teda spoločne pozrieť na to, ako sa vlastne tejto grafickej karte darilo v porovnaní so svojimi dnešnými rivalmi. Nasledujúce grafy zobrazujú výkonnostné rozdiely medzi jednotlivými grafickými kartami v rôznych rozlíšeniach. Hodnoty v grafoch sú uvedené v percentách výkonu, ktorý bol spriemerovaný zo všetkých dnešných meraní.
Sumarizácia výkonu |
Výkon Asus Strix GTX 1070 Ti A8G Gaming je solídny a prakticky identický s predtým testovanou grafickou kartou Gainward GTX 1070 Ti Phoenix GS. Ako by aj nie, keď aj frekvencie oboch týchto grafických kariet sú totožné. Grafická karta Asus Strix GTX 1070 Ti A8G Gaming sa nám teda zaradila celkom očakávane kamsi do pomyselného výkonnostného stredu v segmente grafických kariet vysokého výkonu, medzi existujúce grafickej karty GeForce GTX 1080 a GTX 1070.
Prevádzkové vlastnosti grafických kariet boli merané v počítačovej hre Crysis 3 po dobu 30 minút hrania na mape Swamp. Dosiahnuté hodnoty teplôt (°C), hlučnosti (dBA) aj spotreby (W) boli zaznamenané až na konci tohto merania.
Prevádzkové vlastnosti |
Vďaka účinnému chladeniu DirectCU III sú prevádzkové vlastnosti grafickej karty Asus Strix GTX 1070 Ti A8G Gaming vskutku dobré. Teplota grafickej karty do 65 °C, hlučnosť prakticky nepresahujúce 36 dBA a spotreba okolo 270 W, to sú vlastnosti, na ktoré môže byť spoločnosť Asus celkom iste hrdá. Proste tento systém chladenia sa spoločnosti Asus naozaj podaril, a tak nie je divu, že ho môžete nájsť na viacerých grafických kartách tejto spoločnosti, vrátane tých, ktoré sú osadené grafickými čipmi spoločnosti AMD.
Záver dnešnej recenzie je veľmi jednoduchý. Grafická karta Asus Strix GTX 1070 Ti A8G Gaming splnila všetky očakávania. Výkon na úrovni kdesi uprostred medzi GeForce GTX 1080 a GTX 1070, ktorý je navyše vďaka naozaj účinnému systému chladenia DirectCU III podporený vynikajúcimi prevádzkovými vlastnosťami. A pretože Asus Strix GTX 1070 Ti A8G Gaming spadá do hernej edície grafických kariet ROG (Republic of Gamers) spoločnosti Asus, prípadnou kúpou tejto grafickej karty získate aj nejakú tú pridanú hodnotu, ako sú výberové súčiastky, FanConnect, MaxContact, Aura atď.
Samozrejme, v prípade grafických kariet GeForce GTX 1070 Ti sa všetko bude točiť okolo obstarávacej ceny, pretože predsa len výkonnejšia GeForce GTX 1080 svojou cenou už tak vzdialená nie je. Rozhodne sa vám teda oplatí sledovať recenzie a výkonnostné porovnania grafických kariet na Alza.sk.
Asus Strix GTX 1070 Ti A8G Gaming
Grafické kartyGrafická karta Asus Strix GTX 1070 Ti A8G Gaming ponúka veľmi solídny herný výkon, ktorý je navyše podporený vynikajúcimi prevádzkovými vlastnosťami. Za výkon a skvelý systém chladenia si preto táto grafická karta z dnešnej recenzie odnáša ocenenie „zlatého Alzáka“.
Klady
Zápory