• Autor: Jiří Fait
Séria Yakuza je jedna z mála východných hier, ktoré sa v miestnych končinách dostali do širšieho povedomia. Ako kopa ďalších, aj ja sa počítam medzi tých, ktorí na vlak Yakuzy naskočili až v neskoršom momente... a hneď na začiatok prezradím, že som nastúpil na tej správnej stanici, pretože Yakuza: Like a Dragon od japonských Ryu Ga Gotoku vo mne ihneď „prebudila draka“. Jej mix komédie, akcie, premrštených situácií a sympatické obsadenie si ma pomerne rýchlo získalo a s nadšením som očakával, čo na mňa čaká za ďalším rohom neónovej Yokohamy.
Yakuza: Like a Dragon (Hra) | Yakuza (Herná séria)
Akčné RPG Yakuza: Like a Dragon je súčasť hernej série Yakuza. Titul vyvíja štúdio Ryu Ga Gotoku a vydáva spoločnosť SEGA. Hra vychádza 16. 1. 2020 v Japonsku, v Európe potom 10. 11. 2020 na PC, PS4, Xbox One a Xbox Series X/S . Na PS5 vyjde 2. 3. 2021. Hra vychádza bez českej lokalizácie a multiplayeru. | Homepage
Články: | Recenzia
Pôvodný protagonista Kazuma Kiryu je minulosťou, jeho príbeh je uzavretý a tvorcovia predstavujú Ichibana Kasugu. Na začiatku hry ide o pomerne zanedbateľného pešiaka, ktorý pracuje v meste Kamurocho (prostredie pôvodných dielov Yakuzy). Ichiban si silne idealizuje patriarchu (kmotra) svojho klanu, ktorý ho v mladosti vytiahol z poriadneho problému, takže keď sa v začiatkoch hry situácia zvrtne v neprospech klanu, Ichiban na seba vezme podozrenie z vraždy, ktorú nespáchal, a ide si odsedieť 18 rokov do väzenia.
Jamile je späť na slobode, s hrôzou zisťuje, že na neho nikto nečaká a rýchlo si uvedomí, že ho všetci z jeho starého života buď zradili, alebo naňho zabudli. Čoskoro na to ho situácia dostane do Yokohamy, kde sa Ichiban ocitne bez domova, priateľov a peňazí a musí doslova drieť biedu. Tento opis vám na začiatok musí stačiť, pretože bližšie detaily by znamenali ťažký príbehový spojler.
Predošlé diely Yakuzy sa točili okolo už pevne ukotvenej postavy (Kiryu), ktorá nemala problém prekonávať jednu latku za druhou. V tomto zmysle je zmena perspektívy k Ichibanovi jednou z najväčších predností príbehu novej Yakuzy. Náš hrdina začína ako slabý, opustený a vykoľajený jedinec, avšak jeho neústupná vášeň a potreba konať vo svete dobro (Kasuga je vášnivým hráčom série Dragon Quest) sú nákazlivé. Je veľmi jednoduché si ho obľúbiť a fandiť mu, takže ako nový hlavný protagonista, podľa môjho názoru, viac než obstál.
Ichiban však nie je jediným hrdinom v Yakuza: Like a Dragon. Nejde o klasickú „mlátičku“ po vzore predošlých hier, ale o ťahové RPG, čo tiež znamená partiu. Ichiban k sebe časom pritiahne ďalšie zaujímavé postavy, ktoré sa k nemu pridajú v jeho pútí za pomstou. Kľúčové postavy sú: bývalý detektív Adachi, klubová hosteska Saeko a ošetrovateľ bez domova Nanba. Títo štyria potom budú tvoriť vašu „bandu stratených existencií“, pre ktorú by ste boli ochotní skočiť do ohňa, verte mi.
Spoločníci medzi sebou komunikujú a vytvárajú si putá, čo neskôr vyústi v samostatné questy a príbehy. Yakuza sa v niektorých situáciách silne inšpiruje sériou Persona (hlavne čo sa rozprávania príbehu týka) a je radosť sledovať, ako sa odlišné charaktery vo vašej skupine postupne rozvíjajú. Každý z nich prináša niečo nové na stôl a každého z nich si obľúbite kvôli niečomu inému. Toto jednoducho nie je príbeh o osamelom „yakuzákovi“ proti celému svetu, ale nádherná poviedka o stroskotaných dospelákoch.
A poviem vám, že stroskotanci to naozaj sú, avšak v tom dobrom slova zmysle. Yokohama a hlavne (fiktívna) štvrť Ijincho funguje ako záchytná sieť pre podobné existencie, takže po celú dobu hrania Yakuza: Like a Dragon budete stretávať ďalších „stratených chlapcov“, počúvať ich životné príbehy a často im tiež pomáhať, pretože Ichiban je jednoducho hrdina ako remeň. Navyše, v prvej tretine príbehu sa sami ocitnete v bezdomoveckom prostredí plnom tuláctva, kriminality a sexuálnych pracovníkov a Ichiban si vyskúša, aké to je žiť v týchto podmienkach, keď je svetlo na konci tunela len nepatrná svetlá bodka v diaľke.
Toto porekadlo tu platí dvojnásobne, pretože peniaze, rovnako ako v skutočnom živote, tu hýbu svetom. Yakuza: Like a Dragon je preplnená vedľajšími aktivitami, ktoré buď rozvíjajú Ichibanov charakter, alebo napĺňajú jeho peňaženku. Môžete sa napríklad zapojiť do zbierania prázdnych plechoviek v mini-hre štýle Mario Kart, vykonávať „hrdinskú“ činnosť na polovičný úväzok, či sa napríklad pustiť do prekvapivo prepracovaného simulátora biznis manažmentu, pre ktorý by sa dal napísať rozsiahly manuál.
Yakuza: Like a Dragon zachováva podstatu série a zároveň prekvapuje, kde to ide. A samozrejme preháňa, čo sily stačia: Ichiban si občas dá dole tričko, aby teatrálne odhalil svoje dračie tetovanie (ktoré mu zrejme dodáva silu) a príbeh je preplnený dojemnými udalosťami, láskou a zradou, vďaka čomu som neraz usilovne prehĺtal rastúci knedlík v krku. V jednom momente som starenke pomohol cez prechod podaním extra pálivého kimči a podporil som rozčarovaného masochistu v jeho snahe (queste) znova pocítiť bolesť. Navyše som v už spomínanom management sime povýšil sliepku na pozíciu generálnej riaditeľky, ktorá pri stretnutí s investormi zrazila na kolená a získala si na svoju stranu všetky veľké investorské zvieratá. Zlatá Omeleta (tak sa volá tá sliepka, no fakt)!
Pobehovanie po meste, plnenie vedľajších aktivít a questov (za čo získavate peniaze a predmety) je to, v čom sa zrejme nájdu fanúšikovia pôvodných dielov Yakuzy. Hneď na začiatku hry však narazia na novinku, ktorá im svet obráti naruby – mám na mysli ťahový systém súbojov. Čo sa mňa týka, ide o ďalšiu časť, v ktorej Yakuza: Like a Dragon vyčnieva, aj keď je jej spôsob spracovania občas nedokonalý.
Ichibanova skupinka pozostáva z troch ďalších už spomínaných postáv a každá z nich môže vykonávať odlišnú „prácu“ (job), čo je, jednoducho povedané, ich herná trieda. Tie, v štýle typickom pre japonské hry, miešajú realitu sa surrealizmom, keďže Ichiban v jednom bode začne mať halucinácie, vďaka ktorým sa nepriatelia menia na fantasy alter-egá, čo platí aj preňho a jeho bandu. Nové povolania môžete vyskúšať vďaka lokálnemu „pracovnému úradu“ nazvanému Hello Work a v tejto lokácii medzi nimi aj prepínať. Pracovná pozícia ako bodyguard, šéf, idol a „breakdancer“ majú svoje skutočné prvky preformulované do tiahlej fantasy podoby: napríklad zdravie si môžete doplniť vďaka osviežujúcej pesničke od idola a kuchársky šéf vám zase z nepriateľov urobí flambovanú sekanú.
V boji používate základný útok, odlišné schopnosti, predmety, alebo si môžete na pomoc zavolať kamošov, ktorých ste stretli v priebehu príbehu vďaka mobilnej aplikácii „Poundmates“. Každá postava ide v určitom poradí, a aj keď práve nie ste na ťahu vy, môžete priebeh boja ovplyvniť. Napríklad po vzore RPG South Park: Fractured But Whole možno niektoré schopnosti posilniť buď rýchlym alebo presne načasovaným stlačením tlačidla, a to isté platí aj pre „perfektné vykrytie“, ktoré síce úplne nevymaže odtrhnuté zranenia, ale značne ho zníži, ak včas stlačíte potrebný gombík.
Všetko navyše pekne zapadá do známych RPG rovníc – niektoré útoky a schopnosti sú super efektívne, alebo naopak, úplne neefektívne v závislosti na slabých a silných stránkach protivníkov. To je potrebné využiť na maximum, pretože ak pustíte nepriateľov „k slovu“, pomerne rýchlo s vami vytrú podlahu. Aj keď som si súboje užíval, je to práve tu, kde som pri Yakuza: Like a Dragon narazil na zrejme najväčšiu (a v podstate jedinú) trhlinu v inak perfektnej zábave:
Veľa útokov je závislých na pozícii vašich spoločníkov a nepriateľov, lenže vy vôbec nemáte kontrolu nad tým, kde kto bude stáť a kam sa pohne. Všetci sa na bojisku pohybujú podľa svojho uváženia, tancujú v opatrných kruhoch okolo svojho protivníka, takže niekedy je to vyložene o „štedrosti hry“, či sa vám „Giga Swing“ podarí, alebo len udriete do najbližšej lampy, ktoré stoja priamo pred vami. Počas jedného tuhého bossfightu sa dve z mojich postáv dostali do úzkych (doslova) miest a vďaka tomu dostávali konštantne nakladačku ako jeden človek, pretože stáli tak blízko pri sebe. Inokedy bezvýsledne narážali do prekážok priamo pred nimi, na čo sa magicky objavili priamo pred svojím cieľom. Nepriateľské skupiny sa navyše po meste „respawnujú“ a ich level zostáva nemenný, vďaka čomu som v niektorých oblastiach celkom často zapínal funkciu „Auto-Battle“, kde súboj hra vyriešila za mňa.
Aj napriek tomu som si súbojový systém skutočne užíval. Prvý ťahový pokus štúdia Ryu Ga Gotoku síce nie je bez chýb, ide však o niečo, čo sa dá v ďalších opakovaniach vypilovať a doladiť. Yakuza: Like a Dragon pôsobí ako čerstvý začiatok a vývojári podľa mňa dokázali viac než to, že iba vytvorili slušné RPG; vybudovali výborný diel Yakuzy, vďaka ktorému sa už nemôžem dočkať, kam nás zavedú nabudúce. Ichiban je jednoducho sympaťák (rovnako ako zvyšok jeho skupiny) a ja len dúfam, že vývojári zostanú pri RPG prvkoch v ďalších dobrodružstvách tohto univerza.
Takže okrem občas podivných pozícií pri súbojoch je Yakuza: Like a Dragon v podstate bezchybná hra, že? Nie tak celkom. Titul som hral na konzole PS4, ktorá v niektorých ohľadoch už jednoducho nestíha, čo je (a ešte chvíľu bude) v súčasnosti problém mnohých medzigeneračných titulov. Na PS4 si tak dosýta užijete dlhé nahrávacie obrazovky, ktoré sú navyše naozaj časté, čo môže občas nepekne pokaziť vašu príbehovú imerziu. Štvrť Ijincho síce môžete väčšinou prebehnúť z juhu na sever bez jedinej nahrávacej obrazovky, akonáhle sa ale objaví cut-scéna, môžete na chvíľu gamepad odložiť bokom, pretože to v drvivej väčšine znamená, že na tú cut-scénu nadviaže päť ďalších.
Yakuza: Like a Dragon navyše na základnom PS4 beží iba v rozlíšení 900p pri 30 snímkach za sekundu (PlayStation 4 Pro dokáže hru „vytiahnuť“ na rozlíšenie 1080p pri 30fps), takže budete smutne zízať na čierny rámik okolo obrazovky, čo v roku 2020 pôsobí trochu archaicky. Je to možno síce nefér hodnotenia a „moja chyba“ vzhľadom na to, že titul vychádzajúci tento rok hrám na stroji s dátumom vydania rok 2013 – napriek tomu to považujem za dôležité spomenúť pre tých, ktorí si Yakuzou: Like a Dragon budú chcieť tiež zahrať na konzolách súčasnej generácie.
Síce nie som dlhoročným veteránom série, ale dovolím si povedať, že skalní fanúšikovia si Yakuzu: Like a Dragon obľúbia už len preto, akým spôsobom séria prijala za svoje ťahový systém a RPG mechaniky a pritom si stále zachováva svoju tvár. Tento smer, ktorý výborne funguje aj pre sériu Persona, navyše znamená, že je Yakuza teraz ešte prístupnejšia širšiemu publiku. Nedostatkov je poskromne, a ak budete najnovšiu Yakuzou hrať na čomkoľvek silnejšom ako PlayStation 4, bude ich ešte menej.
Yakuza: Like a Dragon je podľa môjho názoru tým najlepším odrazovým mostíkom, ak sa ako nováčikovia túžite ponoriť do tejto kultovej série a pritom vás straší množstvo dielov, ktoré má Yakuza už za sebou. Titul urobil obrí skok do neznáma, ale pristál sebaisto, a osobne som veľmi zvedavý na to, kam tvorcovia Yakuzu posunú ďalej. Nech Ichiban Kasuga žije dlho a blažene!
Táto recenzia bola napísaná na PS4 verziu hry. Kópiu poskytla distribučná spoločnosť CENEGA CZECH.
• Zdroje: Vlastné
Parádne ťahové RPG z krajiny vychádzajúceho slnka vhodné ako pre veteránov série, tak aj pre úplných nováčikov. Yakuza: Like a Dragon predstavila nového protagonistu, nový súbojový systém a príbeh, ktorý, aj keď sa niekedy neberie príliš vážne, z vás dokáže vydolovať emócie všetkých odtieňov. A niekedy aj tie, o ktorých ste si mysleli, že už ich nemáte. Toto je jednoducho povinnosť pre všetkých priaznivcov kvalitných hier.
Klady
Zápory
Jiří Fait
Volám sa Jiří Fait a dalo by sa povedať, že videohry sú motorom môjho života už od doby, čo sa mi po prvýkrát dostala pod ruku guľôčková myš. Takže som vlastne taký herný „boomer“ a som na to patrične hrdý. Okrem športu, ktorý pod EA a 2K prišli o dušu, nepohrdnem takmer žiadnym žánrom, pokiaľ ma príbeh danej hry udrží pred monitorom. Na poli hernej žurnalistky zo seba stále oklepávam neskúsenú zelenú trávu, ale o to väčšia zábava je krôčik po krôčiku sa posúvať vpred.
|
Minimálne HW požiadavky | Odporúčané HW požiadavky |
---|---|---|
Operačný systém | Windows 10 64-bit | Windows 10 64-bit |
Procesor | Intel Core i5-3470/AMD FX-8350 | Intel Core i7-6700/AMD Ryzen 5 1400 |
Grafická karta | Nvidia GeForce GTX 660, 2 GB/AMD Radeon HD 7870, 2 GB | Nvidia GeForce GTX 1060, 3 GB/AMD Radeon RX 580, 4 GB |
DirectX | – | – |
Operačná pamäť | 8 GB | 8 GB |
Pevný disk | 40 GB | 60 GB |
• Zdroj: store.steampowered.com (14. 11. 2020)
Chcete si uľahčiť výber? Nižšie pre vás máme tipy na vhodné herné počítače podľa náročnosti.
• Novinka: 3. 10. 2019 • Autor: Štěpán Lenk
7. diel série Yakuza nedávno prekvapil pomerne nečakanou informáciou, že tvorcovia (SEGA) opúšťajú tradičné real-time súboje pripomínajúce klasické bojovky a smerujú skôr k systému ťahovej taktickej akcie. To u mnohých fanúšikov (alebo možno len u mňa) vyvolalo ľahké rozpaky, aktuálne uniknuté detaily ale naznačujú, že by mohlo ísť o pomerne zaujímavú inováciu.
V akčných pasážach totiž budete ovládať skupinu hneď niekoľkých bojovníkov, pričom každý z nich by mal zrejme zastávať iné povolanie, podobne ako v prípade klasických RPG. V článku zverejnenom japonským videohernom magazínom Weekly Famitsu boli predstavené 3 hrateľné triedy, ktoré sa v novej Yakuze objavia.
Tieto povolania sa tu budú skrývať pod označením Jobs, vlastne teda pôjde o zamestnanie jednotlivých postáv. Vďaka spomínanému článku zatiaľ vieme, že sa v hre objaví Fortuneteller (Veštec), Riot Police (Policajný ťažkoodenec) a Idol (mediálne osobnosti v japonskej popkultúre), v plnej verzii ale bude povolaní určite oveľa viac a, ako tak sériu Yakuza poznám, veľa z nich bude určite dosť uletených.
Veštec bude fungovať ako bojovník na diaľku. Jeho krištáľová guľa mu prepožičia schopnosť nepriateľov zapaľovať či elektrizovať, v klasickom ťahovom RPG by teda jeho ekvivalentom bol určite kúzelník. Riot Police vyzerá na klasického tanka, teda postavu zameranú na hrubú silu obdarenú obdivuhodnou výdržou, ktorú mu prepožičiava jeho policajný výstroj. A konečne, posledná doteraz známa trieda, Idol, je úplne exkluzívne ženské povolanie zamerané na uzdravovanie spoločníkov a ovládanie nepriateľov pomocou mikrofónu a sily piesní. V podstate teda oplýva rovnakou mocou, akú majú dnešné popové hviezdy nad teenagermi.
Ak váhate, ako sa podarí tieto prvky prepojiť s dramatickým príbehom z prostredia japonského organizovaného zločinu, nie ste sami. Čo si budeme hovoriť, Yakuza 7 sa na základe týchto informácií javí ako dosť bizarný guláš, ale zase na druhej strane, to by šlo vyhlásiť o väčšine dielov tejto série, a napriek tomu to všetko dohromady fungovalo skvele. Nezostáva teda nič iné ako dúfať, že štúdio SEGA vie, čo robí.
Mimochodom, oficiálny názov hry pre európsky a americký trh znie Yakuza: Like a Dragon. Zaujímavé je, že bola z názvu úplne vypustená číslovka 7. Znamená to azda, že tvorcovia plánujú nenápadný reboot celej série? S novou hlavnou postavou by to dávalo aj zmysel, možno ale len chcú nalákať potenciálnych nových fanúšikov, ktorých by inak sedmička v názve mohla odradiť? Dozvieme sa 16. januára 2020, kedy hra vychádza na japonskom trhu, v Európe a Amerike zatiaľ pevný dátum vydania stanovený nie je.
• Zdroje: Gematsu, YouTube, Famitsu
• Oznámenie: 3. 9. 2019 • Autor: Štěpán Lenk
Yakuza 6: A Song of Life ukončila príbeh dlhoročného hlavného hrdinu série – Kazumu Kiryu. Mnohí z nás túto skutočnosť síce oplakali (Ja neplačem! Vy plačete!), Avšak život a videoherné série idú ďalej, čoho si je vedomá aj japonská spoločnosť Sega, ktorá prakticky okamžite začala práce na novej hre. Lenže ako nadviazať na úspešnú sériu bez obľúbeného protagonistu?
Jednoducho na ňu nenadviaže vôbec. Yakuza 7 sa už nebude odohrávať v Tokyu vo fiktívnej štvrti Kamurocho, dej sa totiž presunie do Yokohamy, druhého najľudnatejšieho mesta ležiaceho na juhu Japonska. Od toho sa tiež bude odvíjať aj údajná veľkosť hernej plochy, hra by sa mala pýšiť 3× väčšou rozlohou, než akú zaberalo Kamurocho v šiestom pokračovaní série.
Po uliciach Yokohamy sa budete preháňať v koži úplne novej postavy menom Ichiban Kasuga, muža, ktorého práve po 18 rokoch výkonu trestu prepustili z väzenia a on sa musí z úplného dna opäť vypracovať späť na vrchol (pravdepodobne) mafiánskej hierarchie. Koniec-koncov, hra sa volá Yakuza, pravdepodobnosť, že bude vaším cieľom stať sa riaditeľom materskej škôlky, je pomerne malá. Hoci, v Japonskej hre človek nikdy nevie.
Rovnako, ako v predchádzajúcich inštanciách série, si budete musieť trochu zašpiniť ruky, pričom na pretras prídu vaše znalosti bojových umení. Ak však čakáte frenetické akčné scény pripomínajúce klasické bojovky s prímesou wrestlingu, budete asi trochu sklamaní, pretože práve v tomto ohľade sa Yakuza 7 vydáva dosť experimentálnym smerom. Efektný súbojový systém totiž nahradia ťahové súboje. Čo je, priznajme si, dosť odvážny krok, ktorý dosť možno veľa fanúšikov série neprivíta s nadšením.
Jediný dostupný trailer je však zostrihaný len z príbehových animácií a hru v chode neukazuje vôbec, na plné zhodnotenie a ukážku trochu kontroverznej zmeny súbojového systému si tak budeme musieť ešte chvíľu počkať. Nebude to ale príliš dlhá doba, pretože Yakuza 7 vychádza už 16. januára 2020 na platformu PS4, tento dátum sa však týka iba Japonského trhu, zvyšok sveta sa príbehu Ichibana Kusugu dočká do konca toho istého roka.
• Zdroje: Homepage, YouTube